Biztos mindenki tudja már, hogy 15-én szombaton Nagy Totalcar Pályanap lesz a Hungaroringen. Hangyásszal. Magyarország Legmenőbb Wannabe Wersenyautója menni fog a pályán, talán viszonylag sebesen is, de a szó semmilyen értelmében nem lesz kész.
Kép: Modified Magazine
A minap elmeséltem, hogy miként estünk pofára a szívórendszer és a minden más közti inkomaptibilitással, és hogy mindez miként vezetett rá, hogy ne vitatkozzak Powered Ákival. Így aztán, amikor két hete a Baksai Remete azt mondta, kompresszió nélkül nem lesz teljesítmény, épp csak annyit mondtam: "...de hát itt van például a...", amikor hirtelen beugrott, hogy éppen ezt hívják vitatkozásnak. Ami eddig nem vált be. Így inkább elhallgattam, és beletúrtam az internetbe, nagy kompressziójú dugókat keresni.
Ha Kohn presszót nyit, az kompresszió?
A motor a levegő oxigénje segítségével égeti el a benzint. Ennek érdekében beszívja a levegőt, azzal, hogy a szívóütem alatt a dugattyú leszalad a henger aljára. Az ekkor levegővel megtelő hengernek aztán felmegy a dugattyú a tetejére - ez a sűrítés - hogy aztán a picike helyre összenyomott benzin-levegő keveréket a gyertya begyújtsa. Az égéstől marha meleg lesz, a melegtől a gázok kitágulnak, ettől nagy lesz odabent a nyomás, ami letolja a dugattyút, és már halad is az autó.
Miért kell ehhez összenyomni a levegőt előbb? Mert egységnyi tömegű üzemanyagból több hőenergia nyerhető ki, ha jobban összenyomjuk. A tágulás maximális mértéke ugye adott: ez a henger teljes űrtartalma. Ennyit tudnak legfeljebb megtölteni az égésgázok. Minél kisebbre összenyomva kezdték, arányaiban annál nagyobbat tágultak. A tágulással pedig a gázok hűlnek, vagyis a hőenergiájuk csökken, és minél több energia adódik le odabent, ahelyett, hogy a forró kipufogógázzal távozna, annál nagyobb a tényleges teljesítmény. Érdekes adalék, hogy a dízelmotorok (amiknek a kompressziója majdnem a duplája az átlagos benzinesnek) kipufogógáza annak ellenére hűvösebb, hogy az égéskor magasabb a csúcshőmérséklet a hengereikben. Csak éppen a hatalmas sűrűségről tágulva annyi hőt adnak le, hogy a kipufogóba alig jut. Ezért is olyan magas a dízelmotor hatásfoka a benzineshez képest. Vagyis ezért (is) fogyaszt kevesebbet a dízel.
És akkor miért nem használ brutális sűrítést minden motor? Mert nem bírja. Az összepréselt levegő a nagy nyomástól magától is nagyon felforrósodik, ilyenkor a benzin hajlamos magától belobbanni, még mielőtt a gyertya begyújtaná, és ez a spontán és vad égés telibeveri a még felfelé haladó dugattyú tetjét, vagy eltöri a gyertya porcelánját, és úgy általában ramazurit csinál odabent. Ezt a kontrollálatlan égést csörgésnek vagy kopogásnak hívjuk, és minél alacsonyabb a benzin oktánszáma, annál hajlamosabb rá. Ezért van a versenymotoroknak spéci versenybenzinjük a nagy kompressziójukhoz. Fontos, hogy a kopogási hajlamot nemcsak az üzemanyag határozza meg, hanem az égéstér kialakításától kezdve a dugattyútető formáján át az esetleges koromlerakódások mennyiségéig egy sereg dolog. Azaz a modern tudomány segítségével lehet sokkal kompressziótűrőbb motort készíteni, szokás is.
Mint feltűnhetett, a dízelmotor pontosan ilyen öngyulladással működik, innen is jön a jellegzetes hangja. Ott viszont nem keveréket szívnak a hengerek, mint a benzines autók, hanem csak puszta levegőt, ez forrósodik fel jó 500 fokra a sűrítéstől, és ilyenkor spriccel bele a gázolaj. Így lehet ügyesen időzíteni az égést, ami eleve lassúbb, mint a benziné, a gázolaj nem hajlamos a vad, robbanásszerű égésre. Viszont épp az égés komótossága miatt nem tud igazán nagy fordulaton pörögni a dízelmotor, ezért nem lehet belőle olyan fajlagos teljesítményt kinyerni, mint egy akár 18000-et forgó benzinesből.
A Datsun 260Z eredeti, ódon 2,6-os motorjának kompressziója: 8,3:1
A Nissan 350Z modern motorjának eredeti kompressziója: 10,3:1
Egy közvetlen befecskendezéses benzines sportmotor (Ferrari 458 Italia): 12,5:1
Egy szupermodern közvetlen befecskendezéses benzinmotor (Mazda6 SkyActive G): 14:1
A Hangyász az új dugóival: 12,0:1
Egy jellemző modern turbódízel (VW Passat TDI): 16,5:1
Egy friss szívódízel (VW Golf SDI) 19:1
A sűrítési arány elég egyszerű: vesszük az összes levegőt, ami a hengerbe befér, amikor a dugattyú legalul van, aztán összenyomjuk akkorára, amennyi helye marad az égéstérben a dugattyú felső holtpontjakor, és a kettő térfogat aránya az, amit keresünk. Kompressziót növelni úgy lehet, hogy elveszünk a kevéske maradék térfogatból, leginkább úgy, hogy púpos tetejű dugattyút teszünk be, ami így kevesebb helyet hagy maga fölött. Ilyet kezdtem el én is keresgélni.
Könnyebb dolgom lett volna, ha a gyárinál (10,3) kisebb kompresszióra vágyom, mert a rengeteg turbósított 350Z miatt ilyen dugóból rengeteg van. Végül - nagy meglepetésemre - pont egy német vállalatnál, a Wössnernél találtam 12-es kompressziót adó dugókat. Még nagyobb meglepetésemre a magyar képviselet, a Pink Motors csodásan hatékony és segítőkész volt, így 4 munkanap alatt el is jutott a dugószett a PW Racinghez. A vásárlás után beszélgettem Whistler Bandival, aki épített VQ35-ökökkel népesíti be a terepralimezőnyt évek óta, akinek sajnos rossz tapasztalati voltak ezzel a márkával, de a kocka el van vetve, remélem, mi nem faragunk rá a germán minőségre.
Kép: Modified Magazine
Ugyanekkor elkezdtem rémülten hengerfejtömítést is keresni, mert a dugattyúcseréhez új kell belőle. Ezzel sajnos kevésbé voltam szerencsés. Hivatalos úton, a Nissantól vásároltam, ahol szintén szuperaranyos volt mindenki, de a tömítések lassabban utaztak, így holnapra érnek csak legelőbb Baksára.
Így aztán nincs esélyünk a hét végére dugócserét eszközölni, ami ugye egy könnyű kis motor ki–szét–össze–be–bejáratás–programozás kombó, plusz ugye a váratlan szívások. Nincs kétségem felőle, hogy Ákos megoldaná, ha arról volna szó, de arra jutottunk, hogy nem kockáztatunk. A pályanapra a gyári szívókamrával megyünk, az ITB-k és az új, nagy dugattyúk maradnak legközelebbre. Így viszont legvégül egy minden elemében rendes, épített motorunk lesz, eséllyel arra, hogy nagyon klassz legyen. Szombaton pedig mindenki képzelje el, hogy korhű versenytrombitákat lát az alaméneom tepsi helyén.
Zárásként akkor jöjjenek a kölkök. Nagyon boldoggá tesz, hogy a Hangyász lassan úgy beépül a folklórba, ahogy a Luca széke is tette. Egy rakás számítógépes játékban szerepel a skinje, készült belőle poszter, és most gyerekpályázat alanya volt. Születéstől felső tagozatig lehetett indulni, a kicsiknek csak színezni kellett, a nagyobbak kivágós-hajtogatós makettet dekorálhattak. A legjobb 30 munkát itt lehetett megszavazni a blogon. Íme a három kategóriagyőztes, bármelyik jobb, mint amit én tudtam volna. Gratulálok, srácok!
0-7 évesek
1. Gáspár Máté (7. számú rajz)
2. Eszenyi Bence (6. számú rajz)
3. Klencsár Hanna (3. számú rajz)
7-11 évesek
1. Bálint Dominik (18. számú rajz)
2. Fehér Patrik (15. számú rajz)
3. Bak Dániel (13. számú rajz)
11-14 évesek
1. Gócza Bálint (27. számú rajz)
2. Vikor Benedek (21. számú rajz)
3. Árvai Máté (28. számú rajz)
A Játékshop által kiválogatott 30 legjobb kép itt látható. Ha a tiéd nem jutott be közéjük, ne lógasd az orrod, simán lehet, hogy nekem is az tetszett a legjobban, de mindenki nem fért be. Talán jövőre!
pet77 2013.06.10. 19:31:12
12:1 es kompresszióval (amit jellemzően csak a közvetlen bef.-es gdi motorok használnak pl)hogyan küszöbölöd ki a kopogásos égést?
Áttérsz a versenybenzinre, avagy már a közv. bef.-en gondolkodsz?:)
Ui: Tiszteletem, hogy a (full) Nino Karottáról immár "részben" áttértél a Bazsó Gáborra!!!
Aeolian 2013.06.10. 19:33:51
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.06.10. 19:36:03
ixtom 2013.06.10. 20:39:32
The Datsuns - Gold Halo
www.youtube.com/watch?v=NVNLi91hDDw
Frw 2013.06.10. 20:54:12
ZON 2013.06.10. 20:56:00
Ez a döbbenet. Sajnos, ezt én már nem tudom elképzelni.
Mármint, hogy mi hajcsa...
w a s d 2013.06.10. 21:19:52
@ZON: Nem tudom, számít- e, de mintha a benzines az Atkinson- ciklusú lenne azokban a Mazdákban.
ZON 2013.06.10. 21:24:09
nem kéne... 2013.06.10. 21:25:13
etanol.
például.
vborz 2013.06.10. 21:37:42
Egyébként gratulálok a jószághoz! :)
Tombo 2013.06.10. 21:49:26
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.06.10. 22:12:07
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.06.10. 22:13:48
karotta.blog.hu/2011/04/29/mit_keres_egy_tatu_egy_hangyaszon
Tommi 2013.06.10. 22:18:05
zeddez 2013.06.10. 22:25:40
Ad Dio 2013.06.10. 22:56:50
Persze azért jó üzemanyag sem árt.
Seri2112 2013.06.10. 23:12:32
anew 2013.06.10. 23:42:08
delmarco 2013.06.10. 23:50:27
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.06.10. 23:54:00
tailor13 2013.06.10. 23:56:33
tailor13 2013.06.10. 23:57:09
visszakettopadlogaz (törölt) 2013.06.10. 23:58:51
en.wikipedia.org/wiki/Anteater
es akkor nem kell vitatkozni :)
az lehet hogy a regi TD audimnak otthon 35 volt a krompresszioja???mVagy rosszul emlekszem mint az 5hengeres porschera?
tailor13 2013.06.11. 00:08:29
visszakettopadlogaz (törölt) 2013.06.11. 00:15:12
tailor13 2013.06.11. 00:16:27
Kicsit vicces, hogy a motorom, és főleg az autóm is idősebb mint én :)
tailor13 2013.06.11. 00:17:00
X8 2013.06.11. 01:21:46
sajnos ironikusan értem
az altalad emlitett/hallott tapasztalatok sajnos igazak
én is rendeltem épitettem wössner dugoval motorokat
de nem sikerült 2x ugya olyan dugot rendelni
azonos tipusbol
a csapszeg eltolás amiben szinte minden rendelésén valtozás volt
a compressziogyürü sem volt mindig ugyan olyan
esetenkén 1.0mm chrom gyürü aztan 1,2es sima :(
a csapszegeltolás volt hogy egy dobozon belül sem volt egyforma, sööt elenntétes oldalra is sikerült 1db dugot megmunkálni ...
maga a kovácsolt anyagban is volt valtozas rendelésenként ,
szvsz a wossner cég kizárolag nevében német minöségben
sajnos kinai :(
de remélhetöleg kinötték a gyermekbetegségüket és neked több szerencséd lessz
én is soha többet wössner kategoriába tartozok
Gab3c 2013.06.11. 07:15:41
Gondolom translate bot vegezte a forditast ;)
SwedishRunner 2013.06.11. 08:12:58
Józsi a guminagykeres 2013.06.11. 09:38:32
Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.06.11. 10:32:01
Negrogo 2013.06.11. 10:38:27
opati666 2013.06.11. 13:36:56
Ezek a pályaművek, vagy azok részei fel lesznek használva a hangyász esetleges átfényezése során (ha egyáltalán sor kerül átfestésre)?
offroad 2013.06.11. 13:40:01
Abfangjaeger 2013.06.11. 19:45:26
Kompressziótűrés növelésére meg ott a vízbefecskendezés. Feltalálták már több, mint 100 éve.
Flankerr 2013.06.11. 22:29:45
diablos 2013.06.12. 17:14:24
A sűrítési végnyomás nem azonos a kompresszióviszonnyal!
Az egyik egy nyomásérték, pl.Bar-ban kifejezve, a másik pedig ebben az esetben térfogatok arányszáma, pl. 1:14.
Remélem érthető voltam.
T1OK3 2013.06.12. 17:46:55
Gomulka Béla 2013.06.12. 22:26:05
*awkward. bocsánat
@diablos: Ezért más a turbódízel kompresszióviszonya, mint a nem-turbóé? Hogy tudniillik a nyomás nagyjából ugyanannyi, csak az egyikbe szívnak, a másikba tolnak, és az utóbbival to"bbet lehet?
Suttora 2013.06.15. 21:13:25
Tudok én türelmes is lenni, ha írsz időnként 2013.06.17. 21:22:42
RKr 2013.06.17. 21:42:00
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.06.18. 23:58:47
Dandie (törölt) 2013.06.19. 22:15:14
Ric12 2013.06.19. 23:17:11
Ma este van...ill lassan volt. :(
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.06.20. 01:34:37