Hangyász hétfő 16 – Az ikertornyok újra állnak - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 16 – Az ikertornyok újra állnak

2012. április 10. 01:17 Nínó Karotta

hangyasz hetfo 16 14

Április tényleg biztatóan indul. Az a két tenyérnyi fémlap ott a levegőben, az a Hangyász két új toronyteteje, már a végleges helyén. Egyelőre pálcák tartják. Az első lépés ugyanis az, hogy meghatározzuk a pozíciójukat a térben. Ezután jön az, hogy összekötjük őket a vázszerkezettel. Aztán jöhetnek a lemezek.

hangyasz hetfo 16 4

Figyelembe véve, hogy hány tucat óra tervezés és számítás ment az első futóműbe, egyáltalán nem meglepő, hogy az eredetileg általam átadott koordináták rosszaknak bizonyultak. Ennyi munkába elkerülhetetlenül hiba csúszik. Csak eleget kell dolgozni, és biztosan elcseszi az ember. Rossz munkához idő kell. És így tovább.

hangyasz hetfo 16 7

Onnan tudjuk, hogy a modell rossz volt, hogy a véglegesnek szánt torony pozíciójába állítva a gólyalábat, a kerekek bestiális pozitív dőlést kaptak – ez az a beteg állapot, amikor az első kerekek teteje szétáll, szemből V-betűt formál, mint Vesztes. Ezt a 30-as évekig hitte célszerűnek a mérnöki tudomány, de akkoriban még bakhátas földutakon volt szokás pöfögni, magas (vagy egyenesen körprofilú) gumiabroncsokon, független kerékfelfüggesztés nélkül. Akkor a nők még nők voltak, a férfiak férfiak, a gépkocsik pedig automobilok.

hangyasz hetfo 16 2

Szóval a pozitív dőlés egy borzalom. Úgy állhatott elő, hogy a BMW-csonkállvány modellbe illesztésekor valamit elmértünk vagy elírtam. Ettől a csapterpesztés és a kerékdőlés viszonya tök más lett, mint a valóságban, márpedig ezt nem lehet kényelmesen állítani. Úgynevezett adottság. Vasba öntve. Azon múlik, hogy a csonkállványban lévő tengelycsonk milyen szöget zár be a csonkállvány azon részével, ami a gólyalábat tartja, és így aztán magával a gólyalábbal.

hangyasz hetfo 16 5

Hexer Zoli Adorján rezidens mérnöke, aki csodálatos távirati stílusban értesíti az embert a fejleményekről. Ő küldte az első fotókat a BMW-minta alapján odapöttyözött toronytetőkről. Ezek most további 3-4 fok állítási tartományt engednek. Így azért jó eséllyel bemanőverezzük magunkat az ideális nagyságrend közelébe, és majd innen jön a finomhangolás a pálya szélén. Valami még mindig nem stimmel, mert az én kalkulációm most 21 fokos csapterpesztést mutat (ami nagyon sok), míg a BMW csonkállvány katalógus szerinti gyári értéke 14-15 fok, ahogy egyébként az S13 gyári adata is. Elvileg ezeket egymásnak teremtette a sors. De mivel az állvány maga óhatatlanul beáll a helyes irányba, akár akarjuk, akár nem, a valóságban nem nagyon lehet hiba. A modellben lesz mégis, de majd kiirtjuk.

hangyasz hetfo 16 26

Nem tudom elmondani, hogy mennyire klassz újra tornyokat látni a Hangyászban, még akkor is, ha ezeket még csak az imádság és pár vaspálca tartja. A tornyok jelképezik azt, hogy kifelé tartunk abból a működési módból, amikor hosszas pöcsölés előzi meg a szerszámok kézbe vételét, mert mindent áthat a bizonytalanság, hogy akkor pontosan mi hova is kerül, és mihez képest. Ennek vége, nagyjából mindennek megvan a helye, azaz innen az a szakasz jön, amiben a srácok meglehetősen rutinosak: össze kell rakni egy versenyautót.

hangyasz hetfo 16 11

A következő lépés a vázszerkezet véglegesítése. A tornyokat össze kell támasztani a bukókerettel és egymással. Aztán be kell fejezni a padlót és a kardánalagutat. Utána jön a bukócső komplettírozása az ajtó X-szel. Aztán ki kell alakítani a konzolokat, amik az orrban lévő szerelvényeket (hűtők, idomok, terelőlemezek) és a kötényt tartják. Aztán belemezelni a lukakat és végigvarrni az egész kasztnit. Utána már csak pár csavar, és irány a pálya.

hangyasz hetfo 16 10

Mindeközben Lajcsi elkészítette a végleges új hátsó sárvédőket, amik alá tényleg befér a kerék. Még berugózáskor is. Mivel a kerékre és a gumira szabta a héjat, így mellékhatásként simán beférünk a StanceWorks perverz nyomorékká ültetett autóinak a körébe. Hellaflush Yo! Csak szerencsére nem egy megalázott, szétpusztított futóműtől lett ilyen alacsony, hanem attól, hogy pont így lesz mindennek jó helye. Alig várom, hogy lekerüljön majd a bakokról a saját lábára, nagyon izgulok, hogy milyen lesz körbejárni.

hangyasz hetfo 16 16

Ezzel nincs vége a műanyagozásnak, mert persze az első sárvédőket is újra kell szabni. Ennek akkor lehet majd nekiesni, ha Adorjánék csinálnak autót a műanyag alá, hogy legyen majd mihez patentozni. Ezt hozza majd remélhetőleg a következő pár hét. Meg persze egy posztot a kipufogó folytatásáról, csak győzzem megírni.

hangyasz hetfo 16 1

34 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HippY 2012.04.10. 02:12:00

ha ez az autó elkészül akkor meg lesz az új hátterem.
mellesleg imádom olvasni a szenvedésedet, mert azonosulni tudok veled és ügy érzem értek az autókhoz. pedig tudom, hogy még az alapok alapjait se ismerem, de még is élvezem olvasni. sok sikert az autóhoz, már kezd alakulni, de még az orrára kíváncsi vagyok!

Kurama 2012.04.10. 06:12:16

A pár hét betegség és miegymás után jó látni hogy mennyi minden van... soon ;9

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2012.04.10. 09:37:07

Még a végén kiderül,hogy a sok pöcsölés és számítás meg grafikon meg méregetés helyett csak át kellett volna rakni egy az egybe egy komplett BMW első futóművet tornyostól és kész. ;o)

delejes 2012.04.10. 10:56:29

Azt a varratot azért tudnám feledni...

latyusa 2012.04.10. 11:01:37

@BeeTm: Már az elején ezt mondtam, nekem nem lenne hozzá türelmem (lehet, hogy sütnivalóm se sok). Mind1 szurkolok, remélem jó lesz. Respekt Karotta!

Never 2012.04.10. 11:04:38

@delejes: Az ott a varrat végén egy kipukkadt hegesztési buborék?

Suttora 2012.04.10. 11:13:54

"a valóságban nem nagyon lehet hiba"

Ez bizony így van :)

caby (törölt) 2012.04.10. 11:19:21

Nagyon szép lesz,és reméljük jó is.Lassan készül mert muszály,hogy jó legyen!Ugye jól érzem.Karotta annyi idő telt már el mióta elkezdtétek,hogy közben rájöttem te autóépítési izgalmi narkóként éled meg. :-) Veled együtt páran mi is.
Nem rossz drog.

2-More 2012.04.10. 12:09:45

Gondolom ilyen hülyeséget ne is kérdezzek, hogy az első kerekek terpesztését ugy terhelten néztétek, azaz a motor-váltó súlya a kerekeken állt? Mert ha nem, akkor ahogy a C64 mondta volt, redo from start.

kockablogger 2012.04.10. 12:20:14

Pompás. Komolyan. Jól esik látni, hogy valaki legalább halad az álma megvalósítása felé :) Az én álmom még leponyvázva reménykedik az udvaron. De a remény hal meg utoljára. Tényleg jó hír, és várom a kipuffos posztot nagyon. Peace!

Szkotti 2012.04.10. 12:39:08

Hehe, mindamellett, hogy élveztem a számításos posztokat, megint bejött az évszázados hagyomány, hogy a mérnökúr soksok órával megtervezett, ezredmilliméterre beméretezett rajza egy hajítófát sem ér, helyette az olajoskörmű mester félszemmel hunyorítva odatartja, megpöttyöli, és jó.

Ettől függetlenül hajrá, az aranyér'!

KissAttila · http://www.csicso.com 2012.04.10. 13:12:51

A pályakocsinkhoz tuti használni fogjuk ezt: www.susprog.com/index.htm

Nem gondolkodtatok ilyesmiben?

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.10. 14:30:35

@2-More: A 4. képen jól látható az a keret, amivel az első kerék a terhelt hasmagassághoz igazítva van belőve. Azaz eleve ahhoz a magassághoz igazítunk mindent, ahova akkor kerül majd, amikor a súlya összenyomja a rugókat.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.10. 14:50:12

@Szkotti: Ott még nem tartunk, hogy az olajos körmű mester által odapöttyözött megoldás jó lenne, csak azt tudjuk, hogy valamilyen. Hogy mennyire jó, azt majd a gyakorlat igazolja. Meg persze az új számítások, amiket elrontok :)

__radar 2012.04.10. 15:09:44

Annyira utalom magam. ;) De nem volt valami ilyesmi, hogy az egesz projekt nem arrol szol, hogy csak kesz legyen valahogy, hanem, hogy tanulni lehessen belole, es hogy pontosan lehessen erteni miert pont ugy jo? Elnezest! Egyebkent csak igy tovabb!

2-More 2012.04.10. 15:40:54

@Nínó Karotta: Azt néztem én is, csak nem voltam benne teljesen biztos, hogy az a pár pilincka zártszelvény meg is tartja a tornyot a helyén, mikor azon áll a kocsi teljes súlya. Mert magában az hogy pozitiv a dőlés nem ördögtől való ha a futómű a levegőben lóg.

Mellesleg, nem lenne egyszerübb hamár pár fokot akartok állitani, valami vastagabb anyagból csinálni a torony tetejét, körben ráhagyni, és úgy kimarni a bekötési pontok fészkeit,hogy tág tartományban lehessen oldaldőlést és utánfutást állitani? 3-4 fokról van szól amit most lehet állitani, de ennyi állitási lehetőséget bármelyik utángyártott toronytányér is enged, legalábbis ami nekem van, igaz az csak dőlést enged állitani, de valami 6 fokot lehet rajta pozitiv-negativ irányba állitani, és az egy feleekkora autó 2/3 ekkora gyári tornyához van méretezve.

Gomulka Béla 2012.04.10. 17:00:13

Mi harminc? (Tényleg, biztosan van oka annak, hogy nem 4 vagy 215, és még az is lehet hogy volt már róla poszt. De ha nem, akkor lehetne?)

Datsun Sunny Coupe 2012.04.10. 18:23:43

A futóművet sok féle képpen lehet állítani. A sógorom a Fordján Pl állított egy nagyot amikor előzés közben szembe jött vele a lassítos járdasziget, Meg egy Kamaz Ő a szigetet választotta és olyan szépen elállt a jobbelső futómű,hogy még elebb! Círka 8 centit mozdult hátra.. Ma meg én állítottam rajta visszafelé 4et mert megtépettem egy kilóméterkőhöz kikötve rükvercben.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.10. 19:14:04

@2-More: Nincs a pálcákon a kocsi súlya. Az autót bakok tartják, azokon áll. És van az a keret, ami a kereket tartja, ez most hozzá van hegesztve a kasztni egyik segéd-zártszelvényéhez. Így úgy is a végleges pozícióban áll a kerék, hogy nem terheli a gravitáció. A rugóstag így nyilván hosszabb pár centivel, mint kéne, de azt tekergetéssel lehet szabályozni. Egyébként a komplett autó úgy 3 centit nyom össze a rugókon, szóval nem nagy különbség ez.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.10. 19:16:01

@2-More: Itt az állítható toronytányért magát tudjuk még tologatni toronyban, ettől lesz viszonylag nagyobb utánfutásügyi tartományunk. A dőlésre így is _nagyon_ sok állítási módunk van, a toronytányértól a lengőkarokig.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.10. 19:17:17

@__radar: De, és ez most is így van. Annyi történik, hogy most újra meg kell próbálni megérteni, amit egyszer már érteni véltünk. Ilyen ez a tudomány.

Castigliano (törölt) 2012.04.10. 19:27:59

Most már megvan, hogy milyen lesz a végleges ajtó X?
Emlékszem anno sok tanakodás volt erről.

nagyonnagyon 2012.04.10. 22:29:45

Két 6 éves tartozik a nagyon szűk családhoz, így "micimackóból" elég sok megadatik nekem. Az "egy kis hókusz hiányzik a pókuszodhoz pajtikám" (Tigris) idézet pont passzolt egészen idáig. Remélem az a hókusz most ..
Hajrá !

dzolee 2012.04.10. 22:36:17

@caby: Egyetértek és szurkolok én is,hogy tökéletes legyen Karotta számára.

Tiltott Lally 2012.04.11. 08:05:14

@delejes: Valóban kár volt azért a varratért. De lehet, hogy csak egy heft, meg aztán ennél a projektnél semmi sem végleges :)

Kitartást a Z-hez .

novothauto · http://novothauto.hu 2012.04.11. 11:27:13

Ami nagyon tetszik, hogy az elsőtengely vonala jóval a motor előtt van. Jobb lesz ez pályára, mint driftre.

2-More 2012.04.11. 11:50:04

@Nínó Karotta: Akkor meg tényleg elég ha belövitek egy nagyjábólra, mert igy levegőben, hogy nem áll a kocsi súlya a keréken és nem nyomja össze a rugókat, sőt, hogy nincs meg a szekér végleges súlya és annak elosztása, úgy kb lehetetlen rendesen kikalkulálni hogy mi hova fog módosulni berugózáskor. Kell egy akkora torony mint a halászbástya meg centis tartományban állitható utánfutás és dőlés, alul ha úgyis állitható a lengőkar akkor ott is lehet korrigálni.

Még annyi, hogy én nem varrnám készre, azaz nem lemezelnék le mindent amig legalább egy nagyjából próbakört nem mentem hogy hogy viselkedik az autó élőben, mert ha mégsem találkozik minden térben és időben, úgy sokkal nagyobb cumi lesz visszabontani mindent ha kell, márpedig annak kevés esélyét látom hogy nulla élesteszt, de mégcsak egy valós állóhelyzeti történet nélkül első blikkre minden a helyére kerül majd.

Addorjan_ 2012.04.11. 12:23:19

@novothauto: Hello!
Elég hálátlan fotóalany a hegesztési varrat, élőben nincs vele semmi gond. Amit láttok az egy korábbi heftelés.

Schütii 2012.04.11. 13:06:05

Szkeptikus vagyok kissé, de legalább kattintok.

novothauto · http://novothauto.hu 2012.04.11. 15:19:02

@Addorjan_: Szia!
Nekem semmi bajom nem volt a hegesztéssel...szerintem így is jó.

Grifter 2012.04.11. 16:37:50

Rondák azok a varratok, egyébként meg sose lesz már ebből autó :P

merida001 2012.06.12. 23:17:39

Jó munkához idő kell! :) Viszont a kis videóban lévő dolog tipikus magyar mentalitás volt (sajnos, amit lépten nyomon tapasztalhatunk bármelyik iparágon belül)... Szóval aki a munkát adja, ergo a megrendelőnek nem felel meg a (bruttó) 9cm-es hasmagasság (a hangyász esetén) és nagyobbat szeretne...és még érvel is, hogy elszeretne jutni a pályáig is stb... és ekkor a munkát vállalok cinikus, köcsög hozzá állása, nulla szolgáltatás érzékkel az nagyon "magyar"... a megrendelő kifizeti a plusz dolgokat a fő ár mellett, de ennek ellenére mégis a kivitelezőnek áll feljebb... ez az a pont amikor nagyon eldurranhat az agy és a műhely tagjait helyben lehetne hagyni... és a nulla empatikus képességüknek köszönhetően még csak át sem menne nekik, hogy huuu ezt miért kaptam/tuk...
süti beállítások módosítása