Hangyász hétfő 46: A Hangyász hazatér - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 46: A Hangyász hazatér

2013. február 18. 00:38 Nínó Karotta

hh 46 hazahozas

Múlt hétfőn hajnali 3-kor mappákat tologattam a számítógépen. Aksikat töltöttem, menükben mászkáltam, hogy majd minden működjön. Negyed négykor beosontam a Dia mellé az ágyba, átkozva a recsegős fafödémet. Hét perc múlva aludtam. Kilenc perc múlva felriadtam, bementem a síró Samuhoz, megtöltöttem a cumisüvegét, megkerestem az elgurult Datsun-váltógombot, ami faguriga néven alvótársa mostanában, visszatettem mellé, megsimogattam, kiosontam, elátkoztam a fafödém miatt nyikorgó parkettát, és bebújtam a Dia mellé az ágyba. Fél óra múlva ébresztett a telefon. Hajnali négy, ideje indulni a Hangyászért. Nem esik.

Az ám, a hazahozás. 12 év, végtelen óra álmodozás, alkatrésztúrás, tervezés, számolás, 67 poszt és persze sok ember temérdek munkája és segítsége elhozta a napot, amikor úgy ülhettem bele, hogy kész. Szinte. Hatkor a Priusban ülök, épp túl vagyok egy visszaforduláson: otthon felejtettem pár papírt, és a fényezőhöz szállítandó díszléceket. Hét óra, mire megérkezem Drágasiposúrhoz, az emberhez, aki nélkül hülyeség nem történhet e földön. Drágasiposúr - amellett, hogy ellenállhatatlan rádiótávirányítású modellek dílere - a világ egyes számú hülyeség-facilitátora; ha ön szívással járó vidám ökörségre keres partnert, nincs szüksége más ismerősre.

hh 46 hazahozas 19

Fél nyolcra érünk a szerkesztőségbe, ahol felszedem a Szabó-Jilek Ádámtól kapott bontott kédereket (szigetelőgumikat az ajtók és a kasztni közé), amiket azért kértem el, nehogy a jeges cúg lefagyassza a komputert programozás közben. Itt csatlakozik hozzánk Dani, az operatőr, akinek a mozgó- és állóképeket köszönhetjük. Nyolctól fél órát rostokolunk a világ legmocskosabb Priusában a reggeli budapesti dugóban. Negyed 12 táján, 250 km-rel odébb megérkezünk a PW Racingbe. Nem esik.

hh46 2 023

Powered Áki rögtön örömhírrel szolgál: a padosok, ahol a motorvezérlő végső beállítását végezzük majd a fővárosban, azt mondják, nem kell rohannunk, sok a dolog. Ez a beszéd! Ha valamihez értek, az a nem rohanás. Születésem óta a véremben van, a komótosságról írtam az első fogalmazásomat általános iskolában, a teszetoszaság volt a választott érettségi tárgyam, szórakozottságból doktoráltam, az akadémiai székfoglalóm tárgya pedig a parttalan pöcsölés lesz. Neki is láttam.

hh46 2 017

Talán ha egy órácskát bénáztam a kéderekkel, amiket azért javarészt így is Áki és Drágasiposúr tett fel, az én érdemi hozzájárulásom az volt, hogy széles ragasztószalaggal fixáltam a nyelvem hegyét az alsó metszőfogaimhoz.

hh46 2 016

Aztán két fertályórát fordítottunk arra, hogy az út dokumentálására kapott Cam One Infintyt felmókoljuk bukócsőre. Aztán betettük a Karitól kölcsönkapott Peltor átbeszélőt, a Hangyászban ugyanis nem pusztán a beszélgetés lehetetlen nagyobb fordulat és terhelés mellett, de az életben maradás is. Végül megittuk Szilvi kávéját, bepakoltam a Priusba a négy leszedett gumit, amik helyére már felkerültek a Michelin Pilot Cupok. Súlyos jelentősége van az időjárásnak: azért választottuk épp ezt a napot, mert minden magyar meteorológus egyként állította, hogy nem lesz csapadék. A Hangyásznak - mivel pályaautó - csak közútra is szabályos, de semmiképp sem latyakbarát semi-slickjei vannak. Nem eshet.

hh46 2 011

Elindultunk. Milyen egyszerűnek hangzik ez így! Igazából már a beülés nagy elszántságot és ruganyosságot kíván, mert a bukócsövön és a pici ajtónyíláson átjutni fájdalmas és nehéz. Utána kell pár perc, amíg az ember kibogozza magát a biztonsági öv öt szárából, másik pár perc, amíg becsatolja a hevedereket, aztán felveszi az átbeszélőt és a kesztyűt, mert bőrkesztyű nélkül a fakormány olyan, mint a gay pride pávatoll nélkül. Eközben Ákos feladata ugyanilyen komplikált, csak egy hátra, az inverterbe, és előre, a motorvezérlőbe is bekötött laptoppal nehezítve. Bekászálódik, berántaná az ajtót, de elszakad a Karotta Bőrdíszművek által készített piros bőr behúzóheveder. Káromkodik, aztán belekezd egy szónoklatba, amit visszanyel. És megyünk, rögtön vagy három kilométert az első kútig. Itt két perces kicsatolás következik, aztán az első teletank.

hh 46 hazahozas 93

Veszünk italt az útra, nem mintha bármi remény lenne hozzáférni menet közben, de vágyunk a tudatra. Már mennénk, amikor Drágasiposúr felmutat az egyik polc tetejére – kanna nem kéne, főnök? Kanna? Egy autóba, amiről nem tudjuk, mennyit fogyaszt, aminek nincs benzinszintjelzője, és ami egy néptelen és kúttalan autópályán fog közlekedni? De, egy kanna voltaképpen nem lenne hülyeség. Veszünk egy kannát, 8 liter, tele kérem. A biztonsági tank 8 gallon, úgy 30 liter.

hh46 2 027

Így indulunk tovább. Hangyász elöl. A kissé csálé volánnál (elfelejtettünk kormányközepet állítani, de az egyenesfutás pazar) Nínó Karotta, tulajdonos, transzban. Mellette Kovács "Powered" Áki, ölében laptop, rajta a motorvezérlőt programozó VemsTune fut, fülünkön átbeszélő, mögöttünk a Prius Drágasiposúrral és Dániellel.

hh 46 hazahozas 14

A helyzetből adódik, hogy nekem kell navigálnom. Mivel a pöcsölésnél talán csak az eltévedéshez értek jobban a világon, és mivel az agyam nagyja a Hangyász életjeleinek megfigyelésével foglalkozik, minden valószínűség szerint Szerbiában kellett volna kikötnünk. Ehelyett lassan feltalálok az M60-asra, elégedett vagyok. Ja, megkerültük Pécset – foglalja össze Áki.

hh46 2 014

Viszont a Datsun remekül működik. A nyers programmal stabilan üzemel a motor, bár még elég dúsan. Menet közben apránként közelítjük az 1-es lambdát, a Szent Sztöchiometriai Egyensúlyt, amikor minden oxigénmolekulának annyi és éppen annyi szénhidrogén-molekula jut, amennyi a tökéletes égéshez szükséges. Ez kell a gazdaságos üzemhez, illetve modern, spórolós autóknál még ennyi se, azok kis terhelésen inkább csak levegőt esznek egy kis benzinpárával, de ezt az ízléstelenséget ne keverjük most ide.

hh46 2 007

Zárójel, hogy az eseménytelen hetek alatt Áki még lenyomott egy könnyű szelephézag-ellenőrzést, mert úgy dukál. Ehhez lebontott mindent a motor tetejéről, és ha már ott volt, megoldotta azt kis kartergáz-elvezetés problémát, ami miatt egyszer pöffentettünk egy kék pamacsot egy hónapja.

hh46 2 009

Szóval a motor stabilan jár, Ákos folyamatosan írogatja át a benzintáblát, elvesz és hozzáad (jellemzően inkább elvesz, mert biztonsági okokból mindig a túl dús irányából kezdünk), öröm érezni, ahogy egy-egy tartományban kisimul a járás, tisztul a hang, élesedik a gázreakció. Állunk össze apránként.

hh46 2 034

Azon már szinte meg sem lepődöm, hogy menni milyen jó. A Driftworks futómű egyelőre igazolja azt, amit a múltkori mérés mutatott: nem rossz termék. A találomra betekert, alapvetően lágyra állított gátlókkal a Hangyász tökéletesen alkalmas a közlekedésre. Minden úthibát kirugóz, nem csattog, nem zörög. Egész úton nem ütött fel soha, azaz egyszer sem futottunk ki a rugóútból, pedig egy normális autóhoz képest nagyon alacsony. Nem állítom, hogy nem csuklott el a hangunk egy-egy pillanatra beszélgetés közben, de ilyen rugóállandók mellett (elöl 8, hátul 6 kg/mm) ez elkerülhetetlen. Az viszont kétségtelen - és egyben nagyon szuper - hogy így elsőre, minden vacakolás nélkül a Datsun már jobban kezeli a kerekeit utcán, mint a Hacsi, pedig abban 7 év szívás tapasztalata van. Kösz, futómű és csőváz.

hh 46 hazahozas 13

Ami még fantasztikus, az az irányváltás élessége. Nincs holtjáték, egy-egy centis kormányelfordításra úgy cikázik, mint egy rendes középmotoros autó. Ez részben az elasztikus elemeket nélkülöző futómű, részben a merev kasztni, részben a pályagumik érdeme, de persze főleg a felépítésé: ezért volt érdemes a nehéz dolgokat eltakarítani az autó sarkaiból, és persze nem árt a Daewoo Tico-nyi törpe tengelytáv se.

hh 46 hazahozas 17

Hogy mindez hogyan változik akkor, ha komolyabb oldalerők ébrednek, azt még nem tudom. Egyelőre nagyon óvatosan jöttünk, szerintem 0.2 g körül kanyarodtunk legfeljebb, igazából a Priussal Baksa felé sportosabbak voltunk, mint a Hangyásszal hazafele. Van egy olyan érzésem, hogy az eleje és a hátulja nincs összhangban, a feneke mintha kicsit lemaradna, később és lágyabban kezdene fordulni, de ezt bőven lesz idő érdemben kitapasztalni, akár meg is változtatni. Nem lenne benne semmi csoda, ha így volna, mert hátul 25%-kal puhábbak a rugók, mint elöl, pedig a hátsó tengelyterhelés valamivel nagyobb az elsőnél, ráadásul az első NSX-kanyarstabilizátor is életrevalóbbnak tűnik, mint az a mulatságos, girbegurba pálcika, amit a gyári SX-ből próbáltunk be első közelítésnek a hátuljába.

hh 46 hazahozas 21

Ilyen örömteli tapasztalatokkal cidriztük végig az első órát. Hideg volt odabent, látszott a leheletünk, hiába ment a fűtőradiátorra tapasztott processzor-hűtőventilátor, amit Angliából rendeltem helytakarékos kit-car fűtődoboz néven. Az óra vége felé az alacsony fordulat és terhelés tartománya lényegében elkészült, így áttérhettünk az eggyel magasabb régióra. Félgázzal 2500-ról 5000-re gyorsítgatva bakkecskéztünk, és közben Ákos a 3D-s jelleggörbéket kalapálta. Ezzel foglalkoztunk akkor is, amikor elmentünk a Shell kút mellett.

hh 46 hazahozas 26

Mint tudjátok, az M6-os autópálya nem tartozik a világ legfrekventáltabb útszakaszai közé. Egy átlagos napon a rajta megforduló autók fele a matrica-ellenőrzéssel vagy traffipaxozással foglalkozó közeg, a maradéka a valódi közlekedő. A piac kegyetlen törvényei szerint a gyér forgalom miatt hitvány az infrastruktúra is: alig vannak kutak, és azokon is az ördögszekér a leggyakoribb jármű. Ennek a sajátosságnak többször is jelentősége lesz még.

hh 46 hazahozas 23

Nagyjából tíz perccel a kút után az egyik gyorsításnál felvillant az alacsony benzinnyomás lámpája. Innen már csak a leállósáv rokonszenves területének kiválasztása várt rám, és kényszerleszálltunk. Miközben kászálódtam ki, gondolatban Drágasiposurat és esetleges ivadékait ajánlottam a jóisten kegyelmébe, az angyalok kara dalolja a fülükbe a lottószámokat hetedíziglen.

hh 46 hazahozas 33

Odakinn kicsatoltam a hidegben kissé megdermedt bőrszíjakat, kitámasztottam a csomagtérfedelet a cirokteleszkóppal, beledugtam a tank biztonsági szelepébe egy csavarhúzót, és lehetetlen szögben behajolva, kétségbeesetten koncentrálva elkezdtem becsorgatni a benzint. Nem cseszhettem el, mert megfulladtunk volna odabent. Mire átfolyt az összes, bőven volt időm felidézni a statisztikát, hogy átlagosan 20 percig marad valaki életben a leállósávban, mielőtt megöli egy becsapódó nyerges. Szerintem ennek a felét simán kihasználtam. A sarki szél beledermesztett a görnyedt tankolópózba, amikor felálltam, azt hittem, szétnyílt a hátam a gerincem mentén. Aztán mentünk tovább. Közben leszállt az este.

hh 46 hazahozas 37

Ha azt hittük, eddig hideg volt, most megtanultuk. Ha nem lett volna a fejünkön füles, hallhattuk volna, ahogy versenyt fütyül a szél a kabinban a sidepipe-okkal. Ahogy eltűnt a nap a horizont mögött, lassan -7 fok lett, aztán -9. Tiszta szerencse, hogy csapadék nem hullott. És a fűtés érdeme, hogy bár cidriztünk, de nem párásodott a szélvédő.

hh 46 hazahozas 36

Még az indulás után kevéssel meghalt az egyik gyári fényszóróizzó, ami itt egyben van magával a lámpatesttel. Bevallom, nem volt nálam tartalék Datsun-lámpa, így fél szemmel jöttem hazáig. A jó Prius empátiájára jellemző, hogy szintén le-lekapcsolta a jobboldali tompítottját, minden ok nélkül. Még hogy a modern autóknak nincs lelkük!

hh 46 hazahozas 30

Dunaújváros táján jött a következő benzinkút, egy OMV. Gyorsan becsűrtünk, és teletankoltunk 100-assal, hogy érezze a Hangyász (és a kopogásérzékelő) a szeretetet. Odabentről felhívtam a Dynoprojectet, ahol a végső programozás és mérés lesz, hogy érkezőben vagyunk. Már hazamentek. Állítólag ott is nagyon hideg volt, és hívták is kétszer az Ákit, hogy merre járunk, de persze nem hallhatta a Hangyászban, így nem is vette fel. Tíz perccel és másfél milliméter lecsikorgatott fogzománccal később kialakul a megoldás. Megszervezem, hogy a programozás befejezése helyett rögtön Lajcsihoz megyünk, azaz megint előbb lesz szép a Hangyász, mint jó. Közben beugrunk a TC szerkesztőségébe, hátha bent érjük még valamelyik kollégát, és ott egyúttal bevárjuk Ákosné Szilvit, aki jön az ura után, hazavinni. Csodálatos család.

Míg én logisztikázom, a sárló kasszírnő megpróbálja rávenni Ákit, hogy vigye el Dubajba a Hangyásszal. Szegény ember hiába mondja, hogy nem olyan jó most odabent, úgy látszik, egy üres autópálya kihalt kútjának pénztárgépe mögül nézve egy Datsun Z is lehet 250GTO. Indulunk, csak még gyorsan lefotózom és kirakom a Facebookra a Hangyászt. Mire exponál a telefon, már reszket a lábam a szélben, de némi meleget visszahoz, hogy 1600 lájk érkezik a fotóra.

hh 46 hazahozas 44

Kihajtunk a kútról, és már az autópályára menet hallani, hogy valami nincs rendben. Ákos a lambdaszonda jeleit nézi és hümmög, de fülre és érzésre is apró bajaink vannak. Kis torpanások, cöccögve kimaradó munkaütemek keletkeznek ott, ahol percekkel azelőtt minden tökéletes volt. Osztunk-szorzunk: a 100-as benzint, amit tankoltunk, feltehetően az M6-os ünnepélyes megnyitójakor töltötték még a kút tartályaiba, és mostanra ivóvíznek is csak annyira rossz, amennyire üzemanyagnak. Mivel a vacak benzinnel nem lehet értelmesen programozni, simán elgurulunk a Flórián térig.

hh 46 hazahozas 40

Majdnem simán. Hogy ne menjen az idő teljesen hiába, a rakparton csorogva a gyorsítási dúsításon tekerget Ákos. A hengerenkénti pillangók miatt hatalmas adag levegőt tud benyelni a VQ35 egy nagyobb gázra, és az ezt kiszolgáló spriccelést próbálja belőni. Ezt a beállítást kevésbé zavarja, torzítja a rossz benzin, mint a lambdavezérelt cirkálást.

hh 46 hazahozas 46

Az első pár kísérletre befullad illetve gurgulázva cammogni kezd a Hangyász. Aztán negyedjére is odalépek, és már tépi is magát üvöltve oldalra, ahogy kivágja a hátsó kerekeit maga alól. Ezúton is szíves elnézést kérek rakparti közlekedőtársaimtól, én is nyeltem egy nagyobbat. Ezzel a kísérletezést be is rekesztjük, a továbbiakban azon vihogok, hogy mennyire szürreális egy mifelénk sosem volt pályaautóval utazni a C-Max-ok, Vectrák és Avensis Versók közt.

hh 46 hazahozas 41

Fél kilencre érünk a szerkesztőség parkolóházába. Stump "Telós" Bandi és Csikós "COTY" Zsolt fülig érő szájjal mászkálják körbe. Bandi látta a Hangyászt a legreménytelenebb szétvágás alatt, tudja, miből készült. Csiki pedig a Winkleren és rajtam kívül az egyetlen olyan ember, aki vezette még eredeti állapotában, bő 11 éve. Atyaég, de hosszú út volt ez.

hh 46 hazahozas 64

Mielőtt elválnánk, még beindítom, és szakmai okokból megforgatom, hogy a kollégák megítélhessék, hogy harap a kicsit kihegyezett V6 a könnyű lendkerekével és kuplungjával. Vérző fülekkel búcsúzkodunk. Sipos Zoli elviszi Powered Ákit a feleségéhez, aki a városhatárban várja, és indulnak vissza Baksára. Sok még a dolog, nincs is idő meghatódni. Pedig ok volna rá.

hh 46 hazahozas 77

Ha nekem valaki szeptemberben azt mondja, hogy a Hangyász februárban az első komoly útját 300 km-en át végigpurrogja, ahogy éltes kandúr heverészik a kemencezugban, halálra sértődtem volna, hogy nem veszi komolyan a szent ügyet. Elválás előtt Ákos elárulja, mit kezdett el mondani még délben, indulás előtt, amikor leszakadt az ajtóbehúzó: hogy megvan a kötelező hiba. Nem merte elkiabálni, de igaza volt, ennyivel, egy darab szakadt bőrszíjjal megúsztuk. Őrület.

hh 46 hazahozas 74

Indulok Erdőkertesre. Most vagyok először egyedül a Hangyászban, és őrülten élvezem. Becsületes, élni és működni akaró, stabil megbízhatóságra törekvő autónak érződik, ami egy frissen összerakott versenylegótól fantasztikus eredmény. Fél tízre kiérünk Lajcsihoz, ez újabb 30 hibátlan kilométer. Ekkor látom meg a havat az utcában.

hh46 2 006

Igazából időm sincs megrémülni. Szúrok egy hármast 20-nál, és alapjáraton feltyuttyogok a 100 méternyi szelíd emelkedőn. Hálás találmány a sperrdiffi, az már biztos. Nagyon erősen drukkolok, hogy ne jöjjenek szembe, és ne kelljen lehúzódni a mély hóba, vagy megállni, mert innen csak a kikelet szabadítanai ki. És addig még sok a dolog.

hh 46 hazahozas 50

Nem tudok elég hálásnak lenni Powered Ákinak. Nem egyszerűen egy működő Datsun versenyautót adott nekem, egy gyerekkori álmot kulcsrakészen, hanem visszaadta a hitem a magyar szakemberekben, a lelkiismeretes, tehetséges, makacsul kitartó őrültekben. Senki se aggódjon, rengeteg a munka, lesz még mindenről szó gazdagon. Ákossal is látjuk még egymást. Egyelőre örülök annak, hogy a Hangyász van, jár, és Lajcsi kezei között hamarosan szedett-vedettből széppé is alakul. Erről lesz szó legközelebb.

106 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1kutya 2013.02.18. 09:37:00

jár a baba, jár... :)

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.02.18. 09:37:26

Örülök, hogy haladsz az autóval.

A 100-as benzin hatásán meglepődtem.

s4tch 2013.02.18. 09:47:43

mikor először írtad, hogy szétvágod a z-t, a valaha volt egyik legszebb sportautót, azt hittem, megőrültél. azóta persze nyilvánvalóvá vált, hogy ezt nyugodtan lehet bizonyossággal állítani. egyedülálló dolgot kreáltatok.

sga 2013.02.18. 09:51:17

Először is szívből gratulaálok! Mindig öröm olvasni ezt a blogot (különösen mostanában). Tényleg hihetetlen végigkövetni, ahogy megvalósul "AZ ÁLOM" valakinek az életében. Nagyon jó sztori.

Egy egészen kicsikét lehetek viszont ünneprontó? Előre is elnézést érte: Ez az autó már most nagyon szép. OK, egy kicsit szedett vedett, de a kissé csálé lemezek mögött már látszik a gyönyörű vadállat. És most jön az ünneprontás: ezzel tényleg lesz szíved versenyezni? Úgy értem van (már majdnam készen) egy gyönyörű, kicsit ugyan még nyers, de brutálisan jó, és teljesen custom versenyautód. Életed nagy álma. Egyedi csővázzal, és egyedi műanyag karosszériával, nem is beszélve a műszaki tartalomról. Eszembe jut Csikós Úr dilemmája a kedves, kissé leütött, ámde megbízható és nagyon szerethető öreg autókról, és a szobrokról. Ugyanez a custom versenyautó vonalra átültetve Hacsi és Hangyász. (Tényleg ez is HH: ez direkt van így, vagy csak így sikerült?) Szóval ha úgy igazán elkezded tolni neki a pályán, akkor majd jönnek a kicsúszások, koccanások, karcolódik, törik, gatyásodik lefelé. Ez úgy gondolom elkerülhetetlen. Meg ugye ott a csőváz is, meg mindaz ami mögötte van. Minden kis vacak (és persze komolyabb) sérülést folyamatosan javítgatni, hát izé... Ezen az autón asszem nem két fillér (félre ne értsd: nem akarok a zsebedben turkálni) Nem fáj majd a szíved érte?

Bocs, egy kicsit terjengős lett, de szerintem pontosan érted a kérdésem lényegét (versenyautó, vagy verseny-szobor?), és valószínűleg már te is tépelődtél rajta sokat...

atis123 2013.02.18. 09:51:21

Jajj, de jó olvasni ezeket a sorokat. Ezért jó, ha többen agyalnak, mindig van valaki akinek eszébe jut egy nagyon fontos dolog. Viszont tény ami tény, a tank nem lett túlméretezve. A versenypályán minden gramm számít, ugye? :)
Azért szerintem most jön a legélvezetesebb rész, amikor reszelgetitek az autót. Sok sikert hozzá, és mégegyszer nagyon nagy gratula.

Flankerr 2013.02.18. 09:51:58

Hétfő reggelt HH-val kezdeni, nincs is szebb hétkezdés..:)

szatyi 2013.02.18. 10:26:20

Őszintén gratulálok!
Gyerekszületéskor szokott lenni kiságy összerakó parti a haverokkal, itt nevezhetnénk garázstakarítónak. Szóval ittatok már rá valamit? :)
A posztból ömlő életöröm és szép a világ feeling meg egészen szürreális manapság. Köszönöm.
(A ÖMV benzinkutas jelenet nem egy Szőke András film forgatókönyvéből van?)

Gazdagréti Jack Bauer 2013.02.18. 10:33:13

>a sárló kasszírnő megpróbálja rávenni Ákit, hogy vigye el Dubajba a Hangyásszal.

Bazdmeg:)

vancello · http://vancello.hu 2013.02.18. 10:33:43

Öröm volt minden sort olvasni!
Majd vigyázz, mert a festés után is mindig történik valami kötelező hiba, a friss szín vonzza a bajt. Nekem egy kitámasztós kisbicikli kormánya (vagyis a 4 éves pilótája) avatta fel a frissen festett kasztnit, majd a garázsban a szekrény tetejéről esett rá egy leszerelt szekrényajtó...

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.02.18. 10:37:42

Ha maaaajd nyáron kiviszed valami eseményre, mondjuk Tökölre v. H-Ringre, írd már ki majd ide is, nem mindenkinek van faszbukja; élőben viszont szeretném látni a vasat!

nagyonnagyon 2013.02.18. 11:04:55

@Gazdagréti Jack Bauer: erre visszatolattam én is :)
HAjrá Hangyász !

ZYLO 2013.02.18. 11:20:30

Olvasás közben végig hallani véltem a fanfárokat. :)
Látva az előző (nem)építő csapat kínlódását, én sem fogadtam volna arra, hogy februárban menni fog a jármű, de nagyon örülök neki.
A 14-es képen egy helikopter belseje van, nem? :)

De mi az a sárló?

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.02.18. 11:29:27

@ZYLO:

"De mi az a sárló? "

Agyagból készült lóalak, minta bronzöntéshez?

:-)

fortworth 2013.02.18. 11:29:47

Karotta, azt hiszem nem én vagyok az egyetlen, aki majdnem elsírta magát a meghatottságtól (csak azért majdnem, mert munkahelyen vagyok, a többiek körülöttem). Egy kicsit mindenkié is volt ez az álom, hogy a Hangyász talpra áll. Úgyhogy nagyon nagy gratula neked és persze Ákinak. Alig várom, hogy élőben láthassam, lehetőleg majd pályán (Slovakiaring?).

protézisesh 2013.02.18. 11:39:48

@Béza Dániel: a tehén üzekedik, a nőstény ló (-->kanca) sárlik, amikor tüzel, vagyis ovulál, vagyis peteérése van. (Szóval dugni akar)

Az autóhoz meg nagy gratula, öröm volt olvasni! :)

Szkotti 2013.02.18. 11:44:56

Naggyon jó!
Hatalmas respect Ákosnak, neked meg ideje új célt kitűzni, ez az ötéves terv teljesült...

Rocko- 2013.02.18. 11:45:58

na, már látjuk az alagutat a fény végén!

Prof. Dr. Ausgezeichnet Lienen-Brücke 2013.02.18. 11:59:53

Fakkje-vásztákurváhh!
Viszont hogy legyen fanyalgás is: csúnya lett a szájdpájp, de ez legyen a legnagyobb gond :)

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2013.02.18. 12:01:33

Gratulálok, ismételten, mégegyszer! Az örömöd a mi örömünk is :)

Ada 2013.02.18. 12:05:09

Kazutoshi Mizuno már látta (legalább fotón)?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.02.18. 12:06:50

jól néz ki a dög..

@fortworth: jáááj mennyi nyápic legíny van a monitorok előtt aki minnyá összebőgi magát, agyam eldobom.

Virago_1000 2013.02.18. 12:28:17

"hanem visszaadta a hitem a magyar szakemberekben, a lelkiismeretes, tehetséges, makacsul kitartó őrültekben"

- EZ A LEGFONTOSABB.

zaki82 2013.02.18. 12:29:41

gratula Karottarc, sok oromot a masenykahoz!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 12:45:08

@bervas: Nem a 100-as benzinnel volt a baj, hanem a rengeteg vízzel benne. Szerintem tényleg a kút első ellátmányát porciózzák még most is. Szegény lambdaszonda nem győzött csodálkozni.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 12:46:34

@s4tch: Kösz, remélem, a használat további igazolást hoz majd.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 12:52:22

@sga: A Hangyász nem lesz szobor, mert eleve, az első pillanattól használatra készül. Azért modern a motorja, váltója, hajtása, azért jön tucatautókból a futóműve. Nem állítom, hogy mosolyogva nézném, ahogy gombócba csavarodva trélerre teszik, de hátha nem is lesz ilyen. Ha annyi kárt teszek benne, amennyit a Hacsiban 7 év alatt (1-2 szakadt kötény, egy horpadt ajtó, sok karc és guminyom), azzal örömmel kiegyeznék. A triplájával is. A héj műanyagjainak megvan a sablonja, szóval a külsérelmi nyomokkal nem lesz gond. A műszaki tartalom is pótolható, egyedül a vázat nem szabad nagyon tönkretenni, az a lényeg. Vagy csak úgy, hogy odabent senki ne sérüljön meg, és valaki adjon egy rakást pénzt. Akkor még az is tiszta haszon, mert másodjára megcsinálnánk rendesen, végiggondolva, kiszámolva.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 12:53:52

@szatyi: Ivás még nem volt, majd az első rendes időeredmény után. A kutas jelenet színigaz.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 12:55:02

@vancello: Igen, ismerem a friss lakk átkát. Azzal igyekszem kivédeni, hogy csak a sárvédők és a kötények kapnak új fényt, a középső sáv marad. Hátha úgy nem lesz baj.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 12:55:49

@fortworth: Kösz, és kösz mindenki másnak is. Ha stabilizálódik az állapot, minden pályanapra elmegyek, amire bírok.

bedo911017 2013.02.18. 12:57:24

Üdv! Érdekelne hogy az ITB-knél hogy oldjátok meg a keverékszabályzást? Ezeknél is van MAP/MAF szenzor? Vagy csak lambdaszonda van? Gratula a megtett kilométerekhez!

skyrangr 2013.02.18. 12:57:48

@Béza Dániel: nem akarok az istenért se belemenni az agronómiába, de a tehén az folyat, a ló sárlik (a disznó meg zúgik/zúgat ) ;)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 12:58:22

@Ada: Az meglepne, de Darryl Scriven, a Nismo-részleg vezető dizájnere igen, és nagyon lelkes volt, kért is egy rakás képet. Megtisztelő.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 13:06:55

@bedo911017: Az ITB-knél Alpha-N vezérlést használnak, ami a fojtószelepállást és a fordulatot figyeli. MAP-pal, MAF-fal nem foglalkozik, nincs közös légtér, pláne nem a pillangók mögött. Ehhez jön egy lambda-alapú korrekció alacsony terhelésnél, de csak ott, mert a lambdahurok a hirtelen tranziensekhez túl lassú.

junkiee 2013.02.18. 13:08:02

Nagyon jó volt olvasni! Külön öröm (számomra), hogy nem csak egy rövid irományt kaptunk videóval. :) Látom felkerült földimalacos a hátsó lemez is. Jó látni, hogy a hangyász már annyira életerős, hogy a sebességmérőjét is kiakasztja. :) (Persze tudom, hogy azért mert nincs még kalibrálva.) Korábban is akartam már kérdezni, hogy az olajnyomásmérő műszer nem működik? Mintha soha nem mutatna értéket. A korábbi videóban volt róla szó, hogy a hűtő sapkájával volt valami és amiatt forrt a víz, viszont a pesti képeken úgy látom, hogy most is 110 fok körül áll a mutató.

LanciaBacci 2013.02.18. 13:10:17

Nem is tudom hogy mondjam... elképesztő :) Vihogtam és meghatódtam egyszerre. Köszi.

"mint a gay pride pávatoll nélkül" oké-oké, itt nyerítettem is :)

bedo911017 2013.02.18. 13:13:53

Köszönöm a választ! Gondoltam hogy önmagában a lambda szonda nem elég, most már tisztább képem van az ITB-kről :)

invisibility 2013.02.18. 13:16:13

Éles mint a borotvapenge, stílusos és szerethető. Leginkább ezt jön le az írásodból, ami nagyon jó lett. Gratulálok a versenylegódhoz! Megérdemled mert aki képes 12 évig kitartani egy bontószökevény mellett és úgy pumpálni bele a pénzt, hogy a jó Isten is csak a fejét vakargatva se tudná megmondani, hogy lesz-e valaha belőle autó. Ráadásul jó autó. Láttunk már nem egy példát, hogy van aki kincstárnyi vagyont öl egy halom rozsdakupacba és sajnos az egyenlőség másik oldalán ugyanolyan szar marad minden.
Minden elismerésem!

Üdv, Tamás

LanciaBacci 2013.02.18. 13:17:49

@Gazdagréti Jack Bauer: +1, nagyjából harmadszorra raktam össze, de megérte :)

Gabris 2013.02.18. 13:26:59

Tessék szólni amikor jöttök a Hangyásszal a Dinosokhoz, majd hegyezem a fülem itt a szomszédban!:)

haggyadaszt 2013.02.18. 13:29:48

de jó!!!

Azért a hátsó helyzetjelző és úgy általában a fényszórók bekötéseit átnézném, mert a hátsó lámpa is furán világít (a bal meg a jobb másképpen, de lehet, hogy a fotó csal) illetve a kiégett izzó is lehet kezdeti bekötési gond. Gyakori hiba frissen összerakott (törés, festés utáni) autóknál, márpedig a Hangyász most született (újjá)

sga 2013.02.18. 13:53:37

@Nínó Karotta: Na, ezt jó hallani (illetve olvasni)! Azért vigyázz rá :)

És még egyszer: nagyon szépótó. Gratulálok, sok örömet kívánok hozzá/vele/benne!

poa ogapo 2013.02.18. 13:56:30

Videorol írtál, az hol van?

zeddez 2013.02.18. 14:02:26

@Nínó Karotta: E85 nem jáccik? ;)
vagy ahhoz kicsi a tank és/vagy az injektorok kapacitása?

Ákinak meg respect ;)

hgabor98 2013.02.18. 14:15:10

Karotta! Nincs jobb dolog annál,mikor az ember hazajön az iskolából, az ebéd a második helyre kerül,befut a gép, megnyitja a karotta.hu-t és ÜDVÖZÜL-Átmegy egy más világba. Fantasztikusak vagytok! Powered Áki egyszerűen..... nem is tudom milyen jelzőt használjak. Nagyon boldog vagyok, hogy ilyen széppé varázsoltátok a napot. :) Remélem azért a videót felrakod a youtubera. Szívemből gratulálok nektek!

bulista 2013.02.18. 14:18:58

Karotta Úr, hatalmas gratuláció a Hangyászhoz - fantasztikus lett, még ha egy kicsit tovább tartott is a dolog, mint a száz éves háború... Viszont, ha teljesen őszinte akarok lenni, akkor bevallom: mint lányos apa, igazából a Samu miatt vagyok rád irigy, nem a Datsun miatt...:)

Hurri Kán 2013.02.18. 14:30:52

"illetve modern, spórolós autóknál még ennyi se, azok kis terhelésen inkább csak levegőt esznek egy kis benzinpárával, de ezt az ízléstelenséget ne keverjük most ide."
:DDD
Gratulálok, jó volt olvasni ezt a posztot.
És Powered Áki előtt is emelem kalapom.

Béza Dániel 2013.02.18. 14:37:15

@skyrangr: @protézisesh: Tehénre emlkeztem, de tényleg a kancára mondják, mentségemre legyen mondva én sem vagyok agronómus :). Miket nem tanul az ember versenyautó építés kapcsán :D

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 14:41:01

@junkiee: Uram atyám, Sherlock, pazar megfigyelések, lenyűgöző témaismeret és memória!

Az olajnyomás sose mutatott, pedig fasza Stack. Rendeltem hozzá új gombát, de indulás előtt már nem álltunk neki kicserélni. Azóta otthon vár. Ettől még nem vakon repülünk, mert van két független megoldás, egyrészt a Vems saját szenzora, másrészt egy saját gombával üzemelő riasztáslámpa.

A vízhőfok tényleg makacsul felülmér, megbízhatóan 15 fokkal. Pedig fasza Stack. És a saját szenzorával megy. És kalibrálni se lehet. És mellette 15 centivel ott van a Vems saját gombája, onnan ismerjük a valóságot. Meg persze onnan, hogy ha a Stacknek igaza volna, vastag gőzoszlop jelezné az utunkat, pedig nem.

A sebmérőt végül kalibráltuk, az most remekül működik. Azóta nem akasztottam ki.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 14:43:21

@poa ogapo: A számítógépemen. Nem élt volna meg ennyi betű és egy videó egyszerre, meg aztán késő volt már. Majd a napokban befejezem és kirakom.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 14:44:24

@zeddez: Olyan üzemanyagot szeretnék, ami a pályák mentén kapható, ez szól az Etanol ellen. Meg persze a mostani injektorok kicsik is, de ez másodlagos.

skyrangr 2013.02.18. 14:47:58

@Béza Dániel: sose gondoltad volna, mi!? :D
más különben honnan tudnád a latin nevét a hangyásznak, meg hogy hosszú orra van, amit szeret a földre szorítani!? :D
(vagy éppen hogy a kanca sárlik, a tehén meg folyat :D )

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.02.18. 15:02:33

Remek, remek, szívből gratulálok!
"a sárló kasszírnő" Ezen viszont sokáig röhögtem! Nem ismerek embert, aki használná ezt a kifejezést, főleg nem ilyen témakörnyezetben. 8-)

Lomha 8V 2013.02.18. 15:06:19

Nagyon jó! :) Gratulálok mindehhez, sok-sok kilométert tekerj bele, fülig érő szájjal! :)

skyrangr 2013.02.18. 15:34:29

@bervas: meg esetleg göröghet is a koca...

ami a giga lol, az a galamb!
mert az búgik :D
(asszem zalai tájszólás :D )

Vwiktor 2013.02.18. 15:38:07

Gratula! Videót: ( exhaust sound and full throtttle accelerationt ) Köszönjük.....:)

lorincz84 2013.02.18. 15:48:58

Oszt hun marad a videóóó!!!Há mingyá megölök valakit!!!!!

Saratoga V6 2013.02.18. 15:59:06

"Fákkjúbazmeg" kategóriás lett az autód Karotta szívből gratulálok hozzá de most már tényleg muszáj lesz benézned a H.ringen 2:10 alá :))) Áki kezét meg nagyon figyeljétek mert nekem úgy tűnik, hogy benne van valami feketemágiás dologban. Amihez hozzáért az nemesfémmé változik.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2013.02.18. 16:42:55

60kg/cm rugóállandó? Bazmeg.
A Range-hez kapható legerősebb rugó ilyen erős... igaz körülbelül 10-szer olyan hosszú is... :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.02.18. 16:52:11

@Tie: Ez pályaautónál még kevés is, vagyis inkább az alja. De kezdetnek megteszi, keményebbel élhetetlen lenne közúton teljesen, és mindig alulról érdemes kezdeni.

junkiee 2013.02.18. 17:32:32

@Nínó Karotta: Igyekszik az ember kiszúrni ilyen dolgokat, mert akkor több apró morzsát kap a Hangyászról. :) Samu pedig nagyon aranyos, a vérében van a vezetés! Jó nagyot nőtt azóta, hogy először aludt a Hangyászban.

Hajrá Karotta! Hajrá Áki! Hajrá Hangyász!

zeddez 2013.02.18. 17:51:30

@Nínó Karotta: az árnyékokon is döccen? :P

Ciri 2013.02.18. 18:16:25

Őszinte gratulációm Gábor, sok sok vidám kilométert kívánok!

A kislányom ezt üzeni neked, szó szerint: Samu nagyon cukor:)

redriot77 2013.02.18. 18:26:22

Hasssztakurrrrrva! Sokkoló a kép ahogy egy '70-es évekbeli Datsun versenyautó tankol 2013-ban egy magyar OMV kúton, magyar rendszámmal. F*szom, mos'má komolyan félek mi jöhet még! Megelőz egy CAN-AM 917-es a Fogarasi úton? :D

dextercapo 2013.02.18. 18:54:26

amikor a 100-ast irtad , bennem akadt a lelegzet . beallitaskor az alap parametereknek nem megfelelo uzemanyag ... de aztan a romlott benya meg tovabb kozelitette a szemoldokeimet . nem mas ez mint szivas . gratula a gephez .

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2013.02.18. 20:13:17

Reggel olvastam a sárló kasszírnőt. Ilyet többet NE! Most hogy a faszba fogok röhögés nélkül fizetni a boltban, mi? :)

Suttora 2013.02.18. 20:55:48

Hát, ez a nap is eljött... :)))

hgabor98 2013.02.18. 21:34:18

@Nínó Karotta: Feltétlen valami "szent parkolóhelyet" viríts a Babának. Jah! És a garázsba szerelj babakamerát, és az éjjeli szekrényedre tegyél egy kis monitort, amire minden lefekvés előtt ránézel, minden rémálmodnál rápislogsz és jól fogsz aludni! :) Jóéjt!

Csakokosan 2013.02.18. 22:02:33

ÖÖÖöööööhhhhh izééé...
Mit lehet ide írni??
Beszarás, k...va jó, egy álom....
Mindig fürkészem a tc-hun mikor bukkan elő megint valami a hangyászról és amikor meglátom elhangzik legbelül: NA VÉGRE MEGINT! :-))
Csak így tovább!!!

calibra91 2013.02.18. 22:17:36

Úristen!!!!

Nem facebookozom, de adok egy hatalmas LIKE-ot!!!!

Annyira átéltem,hogy szinte hallottam a morajt, és a gyorsitás hangját, kint a pályán!!!

Gratula a kitartásért (12 év) és hajrá!!!!!

Bence507 2013.02.18. 22:25:36

@vancello: Ezt a tényt szerintem ismeri - a legutóbbi fényezés után miszlikbe vágták az egészet... :)

Bence507 2013.02.18. 22:25:36

@vancello: Ezt a tényt szerintem ismeri - a legutóbbi fényezés után miszlikbe vágták az egészet... :)

zöldi 2013.02.18. 23:16:59

Sárló kasszírnő

:DDDDDDDD
Majdnem behugyoztam :DD

Szívből gratulálok!

Laci423 2013.02.18. 23:25:34

Tenyleg megy 260-at? Vagy a kilometerora rossz?

Pasas 2013.02.19. 02:09:32

Gratulálők a kocsihoz, remélem sok örömöd lesz benne.

Frick László Emlékzenekar 2013.02.19. 04:59:35

De szeretnék ilyen hülye maradni, mint amilyen most vagyok, de ám gazdagnak is lenni közben, csak úgy ellőni pár millát lazán
mondjuk én egy Panhard 24 BT-t Harold-osítanék [hullaszállító stílusú kombivá dizánnyolás]
img839.imageshack.us/img839/2185/panhard24bt1.jpg

thefamilyplot.files.wordpress.com/2012/11/harolds-mini-hearse.jpg

A8-asból applikált Bose HiFi-n Sosztakovics 14. szimfóniáját bömböltetve verném magam A Város utcáin.
www.youtube.com/watch?v=D4de2rKHV38

szszg 2013.02.19. 11:33:34

Éljen! Bitangul néz ki közúton!

novothauto · http://novothauto.hu 2013.02.19. 11:41:53

A Hangyász projekt fantasztikus!

A kiposztolt BMW motorra reagálnék, ha Ákos downsizing-nak szánta, szerintem elqrta :)

Viszont szívesen olvasnék a TC-n egy ilyen motor megépítéséről...meg kéne fenyegetni Ákost, hogy írjon róla.

novothauto · http://novothauto.hu 2013.02.19. 11:45:19

Ja, és ami még a Hangyásznál is fontosabb: fain a trónörökös Gábor! Grat, szerintem élvezd ki a Hangyászt, amíg lehet, mert ahogy most kinéz a dolog, pár év múlva tied lesz a sebváltógomb :)

hofi601 2013.02.19. 12:53:28

Gratula, gratula! Jó volt olvasni.
Vonószem nincs az autón? Vagy csak ilyen jól elrejtettétek? Hogy fognak kirángatni a kavicságyból? :)

W123qp 2013.02.19. 13:52:08

@novothauto:
Én inkább motor javítósat olvasgatnék...

Nincs felvétel? :-)

powered 2013.02.19. 16:27:40

@novothauto:
Szia! Hat ilyen S54 motort keszitettem, ebbol harmat magamnak. A compactban szivo, a cabrioban feltoltott, es ez lett volna amolyan demo, de egyszeruen nem merem betenni es hasznalni... A cabrioban egy jelentosen szerenyebb konfig is hajmareszto dolgokat tud produkalni. Talan valakinek van ver a pucajaban hogy teliket nyomjon neki! :-)

novothauto · http://novothauto.hu 2013.02.19. 16:36:18

@powered:

Szia!

Egy régebbi munkahelyemen ez teljesen átlagos méretű turbónak számított volna. Mondjuk annyi, hogy az egy kamionszerviz volt, a motorok pedig 13000 köbcentitől indultak :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.02.19. 18:52:22

Grat! Végre :)

Ákosnak meg hatalmas respect, hát ezt teszi, ha valaki nekiál, és csinálja a dolgát.
Rám is szoktak bután nézni emberek, hogy "már kész is van"? :)

Andrew460T 2013.02.19. 18:55:05

Gratula!:) Igazán élvezetes volt a cikket olvasni, végre beérett a munkád/munkátok gyümölcse!;)

xfile 2013.02.20. 00:10:31

K.... JÓÓÓ lett!!!
Talán egyszer majd valamikor egy Ford 32-es deuce coupe...(american graffiti).De szép is lenne,ha egyszer összejönne.

Ivymike 2013.02.23. 21:42:16

"sárló kasszírnő"
:DDD

kihagyhatatlan posztok ezek, a tárgyuk és a stílus miatt egyaránt.

AUTÓNEPPER · http://autonepper.blog.hu 2013.02.25. 20:43:33

@Nínó Karotta: 2009.04.27:

"Ez volna hát a sokkoló igazság: a Datsun Z egy huncut kis manó a kolosszális Corollához képest. Ez részben megmagyarázza, hogy miért nem lehetett mellete versenyt nyerni 9 éven át Amerikában.

Sajnos most többet nem mondhatok, talán csak annyit, hogy egyszer majd fel fog ide kerülni újra ez a táblázat. Addig is jó éjszakát."

Most már kirakhatod újra azt a bizonyos táblázatot Hacsi vs. Hangyász viszonylatban. :)

nem kéne... 2014.06.27. 01:03:57

@Nínó Karotta:

mit gondolunk "rendes" időnek?
:)))
süti beállítások módosítása