Ilyen, ha utas vagy a Hangyászban versenypályán - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Ilyen, ha utas vagy a Hangyászban versenypályán

2014. augusztus 10. 16:41 Nínó Karotta

Aardvark datsun 260Z TC track day 19

Régi tervem volt, hogy minden évben szeretnék vinni pályán pár embert, olyan meghatóan rengetegen vagytok, akik követitek a Hangyász sorsát, és láthatóan sokatoknak igazi szívügye. Ezért megbeszéltem a Michelinnel, hogy adnak egy szett Pilot Sport Cupot, ami kimondottan pályanapokra szánt utcai gumi, amit Totalcar-rajongók élményautóztatása során elpusztítunk. Végül a júniusi TC-pályanapon 48 kört mentem, nagyjából 20 utassal, mindenkivel végigdriftelve a búcsúkör utolsó (azaz 13-as) kanyarját, és szerencsére még van húsa, szóval lesz még alkalom. Készült belső videó, ha érdekelnek a fejek és a hang, gurulj a végére!

Hogy milyen volt? Ültem én már több hangos-­csattogós versenyautóban is (VFTS Zsiguli­, Gr. A Subaru stb...) de ez valami egész más. Ez valami sokkal durvább, ez valami nagyon versenyautó! Ez volt az első benyomásom, már álló helyzetben, ahogy nagy nehezen bekászálódtam.

Aardvark datsun 260Z TC track day 13

Az első adrenalinlöketet az adja, hogy Damoklész kardjaként lóg a fejed felett a bokádon szarrá égett hús szaga. Alapból elég nehéz bemászni a csöves gépekbe, de itt van még sidepipe is. Odabent aztán finom meleg van, mint minden rendes versenyautóban. Miután befészkelődsz és körülnézel, rájössz, hogy nagyon alacsonyan ülsz. Nagyon hátul. És nagyon körbevesz. Körbevesz MAGA A FÉM. Elképesztően jól meg van csinálva a belseje, na! A nagy brutális alu váltóbox, a kapcsolókkal telepakolt középkonzol és az eredeti körműszeres műszerfal valahogy szeretik egymást. [És az a NARDI fakormány lett szerelmük virága :)] Mondjuk nekem a többszörös
STACK lógóktól önmagában lúdbőrös lesz a hátam, mint a kelet­-európai rajongóknak a Guns n' Roses koncerten '92-­ben, a Népstadionban.

Aardvark datsun 260Z TC track day 8

Hónapokon, vagy talán éveken keresztül nagy együttérzéssel követtem Karotta tudósításait, a pokol épp melyik bugyrában jár, hogy megvalósuljon az álma. Saját bőrömön tapasztalva, jól tudom, mekkora kihívás egy ennél sokkal kisebb projekt is. Bejártam már én is a hazai szakipar számos sárgödrét. Így fel is tettem egy kérdést, még a bokszutcában várakozva: Gábor, ha visszamehetnél az időben, újra belevágnál a Hangyász-projektbe?

Valamit válaszolt, de nem nagyon értettem, mert épp zöldre váltott a bokszkijárat... És akkor forduljunk is rá a célegyenesre, avagy lássuk hogyan mozog a kocsi:

Aardvark datsun 260Z TC track day 33

Gondoltam, hogy nem lesz rossz, de számomra a meglepetések sorozata következett üzemhelyzetről üzemhelyzetre. Az első az volt, hogy valami brutálisat tol! Ezt nem is nagyon értettem, mert névlegesen annyira nem is erős. Volt szerencsém hasonló teljesítményű kocsit, pl E46 M3­-at vezetni, de az nem gyorsul ilyet. Persze-­persze, kár is utcai autóhoz hasonlítani. Itt vagy nagyon rövid a végáttétel, vagy nem tudom, mi van vele, de kurvára megy. A nyomatékot nagyon érzed,­ főleg a nyakadon. Szóval nem az van, hogy nézelődsz jobbra­-balra, hanem úgy mintegy magától adódik, jól esik hátratámasztani a fejed az ülésben.

 A második, ami meglepett, az a váltó. Ha jól tudom, egy sima szinkronos 350Z váltó, de utasként is éreztem, hogy milyen pontosan és gyorsan működik. Aztán kiderült, hogy kanyarodni is tud a Hangyász. Fura érzés, hogy konkrétan a seggedben van a hátsó kerék. Most megértettem, mit jelent a "long hood­ – short deck". És úgy is mozog. Hogy mennyire közel van az a kerék? Balázs (mondjuk nem egy alacsony gyerek) úgy légtelenít hátsó féket, hogy bal kezével nyomkodja a pedált, jobbal meg nyitogatja a szelepet...

Aardvark datsun 260Z TC track day 38

Természetesen a futómű úgy áll a pályán, mint a szög. Erre van beállítva. Ez tényleg olyan, mint egy gokart. Direkt ide készült, kompromisszumok nélkül, így ez nem lepett meg, mint ahogy az sem, hogy féktávon konkrétan lógtam az övön.

Azzal, hogy “kegyetlen jó hangja van”, természetesen nem mondtam semmit. Nem is lehet. Egyszer hallgasd meg! Esetleg annyit: V6, nagy köbcenti, eléggé pörög, a fejedtől pár centire szív, és a combod mellett puffog. De sztereóban!

Mosolyt csal az ember arcára, milyen kis vicces műsort adtak a tüték szivacssapkái. Mintha csak a Muppet show­ból léptek volna elő: terhelt szívóüzemben iszonyatos fejrázásba kezdenek, amit valami trombitaszerű felharmonikus kísér. Eléggé szürreális élmény, de feldobja az utazást. Kéne valami figurákat rakni rájuk. :)

Aardvark datsun 260Z TC track day 7

Hogy teljes legyen az élménybeszámoló, nem kerülhetem ki, hogy Karottáról is szóljak: ez lehet, hogy az én hülyeségem, de ő volt számomra a másik nagy meglepetés. Ez a finom modorú, jól nevelt "srác" úgy tette oda ezt az autót, AHOGY KELL!

Agresszívan, keményen és nagyon gyors kézzel. Brutál féktávokat vesz. Iszonyosan gyorsan vált fel- és lefelé is (gázfröccsel). Odateszi a rázókőre pontosan. Ha indul a hátulja, azt csinál vele, amit éppen akar. Azt nem tudom, hogy a handling ennyire jó, vagy Karotta van ott a toppon, de rendkívüli magabiztossággal terelgeti, látványosan és gyorsan. Az volt az érzésem, mintha nagyon­-nagyon sokat ment volna itt ezzel az autóval, pedig tudjuk, hogy nem.

Aardvark datsun 260Z TC track day 9

Egy csövezett, versenyüléses, és ­öves kocsiban kicsit sem fél az ember a ringen, mert kb. csak akkor lehet bajod, ha tankkal tűz alá vesznek a sikánnál a domboldalról. De ilyen épp nem volt. Mégsem úsztuk meg kaland nélkül: a második körünk végén a kezében maradt a váltókar, eltört egy hegesztés. De nem fájt, nem éreztünk csalódottságot. Egyrészt mert "ez egy ilyen szakág", másrészt mert ezzel együtt teljes volt ez a nap.

Aardvark datsun 260Z TC track day 36

A Hangyász ma visszaadott mindent. Hálás volt minden vér és verejtékcseppért, minden GL szemért és minden centiméter CO-hegesztőhuzalért, Karotta kitartásáért. Tékozló fiúként tért vissza. Reggeltől estig rótta a Hungaroring gyilkos köreit, mint valami endurance-gladiátor. Jó volt végre látni Gábor arcán az örömöt és elégedettséget.

Verdikt: Iszonyat jó autó lett ez! Hatalmas karaktere van, időre is gyors, erős és gyönyörű. Teszi a dolgát. Páratlan, a szó szoros értelmében.

A fenti kérdésem, hogy megérte­-e, a két kör után számomra is tökéletesen értelmét vesztette. Persze! Százszor is megérte! Egy nagyon szerethető és szuper tárgy született.

Aardvark datsun 260Z TC track day 2

Bravó Karotta! Király, hogy mertél nagyot álmodni, és végig is csináltad. Mert egy ilyen móka: építsünk a semmiből csővázas versenyautót, ideális esetben sem sétagalopp ám. Kívánom, hogy legyen nagyon sok örömöd az autóban!

 

Tátrai Roland

Hobbista autóversenyző, a TC tavaly tévépályázatán győztes pazar film készítője.

 

Aardvark datsun 260Z TC track day 2 (1)

Karotta intett, menni kell! Kezem-lábam remegett. Meg frusztrált, hogy egy kamera van az arcomban. De ezt mind elfelejti az ember, mikor megindul a kocsi. Minden felgyorsul, és mire észbe kapsz, vigyorogsz és halálfélelmed van. Ennek ellenére mennél még jó pár kört. Sőt! Ki se akarsz szállni.

Eperke

Egy álmom vált valóra szombaton, amikor beültem melléd, hiszen az elejétől fogva olvastam az építést. Ahogy megláttam, hogy én is nyertem 2 kört, el sem akartam hinni, újra és újra el kellett olvasnom, még másnap is.

Csak markoltam a bukócsövet, és mosolyogtam, de legszívesebben ordítottam volna végig. Egy hatalmas élmény volt! Remélem, hamarosan összejön egy saját pályaautó, és lecserélhetem a kék karszalagot a hőn áhított zöldre! Még egyszer köszönöm a lehetőséget!

Kuris Gábor

 Aardvark datsun 260Z TC track day 24 

Ami először előbuggyan az emlékezetből, az csupán artikulálatlan vinnyogás és ordítás, hogy Húúú és wááá, igeeen! Azután lassan kezdenek az érzékszerveim az agyam segítségével értelmes gondolatokat kapcsolni a teljesen új és valószerűtlen érzéshez, elmém igyekszik elmondhatóvá tenni azt az öt percet, amiről valószínűleg még nagyon sokáig és nagyon sokat fogok beszélni.

Igazi ok arra, hogy használhassam a „felülmúlta az elképzeléseimet” kifejezést. Irodalmi magasságokban kellene regélnem, lantot ragadva megénekelnem, hogy: hú ba****…*******!!!

Aardvark datsun 260Z TC track day 39

Laikus vagyok, de annyi már a második kanyarban nyilvánvalóvá vált számomra, hogy profi sofőr mellett ülök, aki tökéletesen ismeri a pályát és az autóját is. És abban a pillanatban nagyon szerettem volna vezetni, „úgy” vezetni, jó értelemben vett irigységgel igyekeztem elkapni az autót uraló pillantását, arcrándulását. Ehelyett csak annyit vettem észre, mennyire túlgondolom/-bonyolítom a helyzetet, ahelyett, hogy pusztán csak élvezném. Élvezném a még soha nem tapasztalt gyorsulásokat és kanyartempót, a vulgárisan szórakoztató driftelést, a leelőzött autók sofőrjeinek pillantását.

Horváth Attila 

  Aardvark datsun 260Z TC track day 25

A boxutcából kiérve, amikor először fejbe vágott az ülés, akkor tudatosult bennem igazán, milyen élményben van részem. Aztán jöttek az első kanyarok, és akkor éreztem meg először, hogy mit jelent az oldalgyorsulás. Ez annak, aki már sok erős autóban ült, nem lehet akkora újdonság, de nekem, akinek két hete van jogosítványa, és semmilyen hasonló autóban nem ült még, elképesztő volt.

Emlékezetes pillanat volt még, amikor az utolsó előtti kanyarban driftelt a Hangyász, és az addig levegőtlen, 40 fokos térbe becsapott a szél a kis ablakon keresztül. A csapatás végén is mondtam, hogy átértékelődött bennem az autóversenyzés. Nem számítottam rá, hogy ennyire durva az egész, "csak" egy Hangyászban is. Nagy motorsportrajongó voltam idáig, most pedig nem tudom, mit mondjak. Most már teljesen megbizonyosodtam, hogy a céljaim között van egy hasonló tárgy birtoklása. Nekem nagyon sokat jelentett ez az élmény, sokkal többet kaptam, mint amire számítottam. Csak úgy alakulhatott volna jobban, ha michelines táskában az egyik kékruhás hoszteszlány is benne lett volna.

Mészáros Barnabás

Aardvark datsun 260Z TC track day 28

A Hangyász gyönyörűen áll össze Pupp Balázs kezei közt. Délelőtt még szenvedtünk a fellevegősödő fékekkel, és egész napra megmaradt a mérgesen harapós far (ez bizarr így leírva azért), de jófajta harc a vezetése, nem vesszőfutás. A nap végére rendes véres hólyag lett a jobb kezemen (el is tört végül a váltókar, Stump Bandi hegesztette meg a helyszínen) és a jobb talpamon is szétszakadt a bőr (ilyen az, ha az ember agyontapos egy szervótlan fékpedált, és közben átfordul sarokkal a gázra, mintha különösen agresszíven bánna el egy cigarettacsikkel, néhány száz alkalommal), de nagyon élveztem. Azóta még jobb lett, sőt, mostanra igen gyors is, de erről, és az ide vezető útról később lesz szó. Nézzétek inkább a fejeket, hallgassátok a hangot, és legközelebb is pályázzatok, szólok, ha lesz alkalom:

Kösz a videó nyersanyagát a Duen.hu-nak, Aryan Andrew Hamednek, és a vágást Farkas Daninak. Ha rajtam múlik, sose készült volna el. 

Néhány szót az időkről, mert úgyis megkérdeznétek: itt utasszállítás zajlott egy nyílt napon, utcai gumin. Az ilyesmi a mókáról szól, ráadásul elég rosszul veszi ki magát az olvasók megölése, szóval nem kerestem a körrekordot. Még továbbá ugye két kört mentem szinte mindenkivel, ami egy boxból ki és egy boxba be, vagyis értelmesen nem mérhető. Mindezekkel együtt nagyjából 2:15-ös körök ezek, utcai gumin, utassal, forgalomban. A Hangyász eddigi hivatalos rekordja 2:06,3, amit a két héttel későbbi II. Time Attack kupán mentem vele, Michelin slicken, jó is volt egy ezüstéremre. Mondom én, hogy sose lesz autó ebből.  

 

aardvark_drift_magyar_felirattal.gif

36 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

edcsajka 2014.08.10. 18:09:16

Nagyon jó volt hallani és látni a gépet.Nem különben a bent ülők arcát.
Gratulálok a sárkányodhoz!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2014.08.10. 18:26:33

@edcsajka: Nagyon kösz. Nekem is jó volt utólag látni, mert menet közben nem sok esélyem volt rá.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.08.10. 18:39:17

"veszi a lapot" ahogy szokták mondani - királyság :) Több légszűrőt már nem evett meg, remélem.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2014.08.10. 18:42:42

@Make Valamit: Nem ám, mert leszedtük. Azóta pőre tütékkel megy, 10% plusz teljesítmény, 100% plusz szex.

Flankerr 2014.08.10. 19:55:17

Gondoltam én is jelentkezem anno, de e jelenlegi testsúlyommal felborulnánk az első jobbkanyarban :)

nyivus 2014.08.10. 19:55:30

Nagyon tetszett a videó, és az is, hogy utasaid szinte végig fülig érő szájjal mosolyognak :D

kzkardos 2014.08.10. 19:57:42

Augusztus 25-én Pannónia ringre jössz vele? Jó lenne élőbe is làtni végre a gépet! Gratula hozzá!

kzolee 2014.08.10. 20:01:22

"Ennyiért egy rendes autót is vehettél volna."

De hát ez egy egy rendes autó!

Gratula, jól szól a gép, és jól is megy. Nekem érdekesebb volt a sofőr arca, rezzenéstelenülkoncentrálva a Ray-Ban-ben, azután meg nagy vigyor a boxutcában. Ezek szerint megérte a rengeteg küzködést.

Dr. Kix 2014.08.10. 20:23:33

"apu fortyogó epéje vagyok"

Béla_ 2014.08.10. 21:24:50

Megnézve az általad linkelt TimeAttack eredményeket, és hogy milyen autók voltak gyorsabbak a Hangyásznál... Erre már azt mondom hogy ejha, ez már valami! Gratula!

jürgen baromartz 2014.08.10. 22:33:30

@Nínó Karotta: tényleg viccen kívül kérdezem, nem félsz attól, hogy megeszik valami ocsmányságot? vagy erre szerinted pályán kevés az esély? (leginkább a por/felvert homok lehet az ellensége ilyenkor.)

Post 2014.08.10. 22:34:45

"Ennyiért egy rendes autót is vehettél volna!" Ez mennyire igaz,én is megkaptam sokszor!(Porsche 944T)

jürgen baromartz 2014.08.10. 22:37:55

ja, és egyébként fogadd hatalmas gratulációmat a gép miatt, csodálatos lett. remélem egyszer lesz alkalmam élőben is látni.

csongiaparaszt 2014.08.10. 23:29:27

Korrekt hangja van. És jó látni, ahogy csapat.

KPali 2014.08.10. 23:44:21

Gratula, jó a vas! Épp jöttem ki a boxutcából amikor feltűntél a tükörben, egyből lehúztam az ablakot a hanghullámok végett :)
Elkezdtem újraolvasni a posztokat, de még nem találtam meg, milyen időt vettél célba az építés során?

FSchleck 2014.08.11. 00:42:38

Azt lehet tudni, hogy mikor fogja Michelisz elvinni egy körre?

Tomato77 2014.08.11. 00:46:00

De klassz hangja van!!! Jó kis virgonc, életvidám masina lett belőle, gratulálok!
Prokeenak van valami köze a videóhoz, hogy épp 6:01 hosszú lett? :-)

moltam4300 2014.08.11. 01:16:49

@Nínó Karotta: www.pakwheels.com/forums/performance-modification-tune-up-preventive-maintenance/170055-itb-airfilter-needed-urgent
2. kommentben van egy légszűrő megoldás. Így megmarad a fasza kinézete a tütéknek, de mégis védi a motort. Bár szívási ellenállás tekintetében vannak kétségeim, és tisztogatni is gyakran kéne valószínű. Esetleg belülre rács és egy henger alakú légszűrő szivacs bedugva a tütébe. Tisztításkor csak ki kell húzni. Csak itt megint jön a kis felület problémája. Vagy ha csak rács van, az is több mint a semmi. Én félteném nagyon a motort légszűrő nélkül. :) Mi volt a baj azokkal, amik eredetileg fent voltak? Merevítő ráccsal se váltak be?

whale 2014.08.11. 10:18:28

Mi ez a szétpörgetett Waresz hang? :D Több basszust neki!

Dezső bácsi 2014.08.11. 10:51:18

Nagyon szép. Ennyire autentikus Barkas hangot rég hallottam.:)
Az unatkozó arcok is sokat dobtak a videón.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2014.08.11. 10:51:31

@kzkardos: Igen, az a terv, hogy megyek a Pannonia-ringen is.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2014.08.11. 11:02:27

@kzolee: A tisztesség kedvéért meg kell jegyeznem, hogy nem Ray Ban, hanem Maui Jim Cliff House, amit a napszemüvegblog-főszerkesztő Winkler jóvoltából zsákmányoltam, és imádom, bár én ennyi pénzért rögtön alkatrészt vásárolnék inkább. De életem napszemüvege.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2014.08.11. 11:14:56

@jürgen baromartz: @moltam4300: Annyira keveset megy, hogy abba így sem halna talán bele, a nagy szemét ellen pedig van benne háló:
fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t1.0-9/10559853_695027793885825_2771248663717189331_n.jpg
De nem ez a hosszú távú terv, csak még nem volt idő implementálni a jó megoldást. De tudjuk, mi az.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2014.08.11. 11:17:04

@Dezső bácsi: @whale: Bentről kevésbé warnyús, egyrészt, mert meggymaggá zömíti az agyvelőt, olyan hangos, másrészt mert odabent jobban egybeolvad a két szeparált oldal. De nincs mit tagadni, ez két háromhengeres motor.

Flankerr 2014.08.11. 11:33:43

@Nínó Karotta: Akkor okés :) amint két számjegyű súlyom lesz, jelentkezem :)
OFF: pár hónapja küldtem neked pár teaser képet FB-n egy sárga, 4x4-es Roburról, nem tudom láttad-e őket.

whale 2014.08.11. 11:56:26

@Nínó Karotta: Csak froclizlak, állat a gép, olyan irigy vagyok, hogy el nem tudom mondani. :)

okta 2014.08.11. 12:39:55

"Egy csövezett, versenyüléses, és ­öves kocsiban kicsit sem fél az ember a ringen, mert kb. csak akkor lehet bajod, ha tankkal tűz alá vesznek a sikánnál a domboldalról."
Szeptemberben a szlalomon sikerült 3x átfordítanom a tetején a VWerdát...jól nem esett, de tény, hogy gyalog sétáltam el, hála Istennek elsősorban, és másodsorban az említett felszereléseknek.

Tirpákium 2014.08.11. 19:05:27

@Nínó Karotta: Lehet, hogy hulyeséget kérdeztem a kormányzásról és már régen kitaláltátok, hogy mi a baj?
Csak mert régebben ez volt az, ami nagyon levett a feelingbol és mindenki próbált agyalni, hogy mi lehet a gond.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2014.08.12. 10:53:37

@Tirpákium: Megfejtettük, elhárítottuk, igen. A következő posztban részletesen elmesélem, annyit elárulhatok, hogy acélt kellett vágni hozzá.

tocibacsi 2014.09.20. 10:29:23

@Nínó Karotta: és hol az a következő poszt? :)

LuxiMFP 2014.11.19. 20:38:42

Posztot, lécci....
süti beállítások módosítása