Hangyász hétfő 11 – Tényleg el fog égni a lábam, bakker? - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 11 – Tényleg el fog égni a lábam, bakker?

2012. február 28. 02:20 Nínó Karotta

datsun 260Z VQ35 engine install 4

Pont egy hete okoskodtam itt arról, hogy a versenyautó mindig alulról felfelé építkezik, mert mindennek az alapja az, hogy a 4 kerék megfelelő felületen és megfelelő szögben érintkezzen a talajjal. De persze tévedtem. Ez ugyanis a versenymodellek építkezésének alapja. Az igazi versenyautó tervezésének alapja helyesen a sofőr.

datsun 260Z VQ35 engine install 9

Ha ugyanis onnan kezdjük a tervezést, hogy legyen fasza a futómű, de addigra már kész a héjazat és megvan a legtöbb szükséges alkatrész, arra lehetünk figyelmesek, hogy szét kell vágni a szép autónkat, amibe (sóhaj) amúgy sem férünk be.

datsun 260Z VQ35 engine install 5

A hét dióhéjban: Adorjánék a helyére illesztették a motort. Abban maradtunk, hogy minden különösebb harc nélkül oda kerül, ahol jól elfér. Tűzfal még amúgy sincs, a lényeg, hogy a bakok jó helyre essenek. A fizika azt mondja, hogy egy tárgyat annál könnyebb a tengelye körül ide-oda pörgetni, minél inkább a közepe felé koncentráljuk a tömegét. Ez autózásra lefordítva azt jelenti, hogy a fordulékonyság érdekében minden nehéz dolog legyen középtájon. A két legnehezebb dolog a motor-váltó egység és a majom a gyerekülésben.

datsun 260Z VQ35 engine install 3

A fentiekben az a fontos, hogy a jól viselkedő autóhoz nem elég, hogy a súlyeloszlása elöl-hátul azonos legyen. A mágikus 50-50% nem jelent semmit. Ha fogunk egy autót, ami ugyan 50-50%, de a motorja ki van tolva az első tengely elé, az üzemanyagtank meg kint lóg hátul a híd mögött, az biztosan egy nehézkesen irányt váltó, kelletlen dög lesz. Ha pontosan ugyanannak az autónak betoljuk a motorját jó mélyen az első tengely mögé, a tankot meg az akksit meg előre hozzuk a hátsó tengely elé, akkor azonos össztömeg és tengelyterhelés mellett is sokkal agilisebb viselkedést kapunk.

datsun 260Z VQ35 engine install 1

Más lapra tartozik, hogy az "ideális súlyeloszlás" nagyjából értelmetlen (teljesen más súlyeloszlás jön jól egy éles bal- és jobbkanyarban, tök más lenne jó fékezni mint gyorsulni), de az elvi és tapasztalati úton is bizonyított, hogy az 50-50% biztosan nem az. A fele-fele egy jó kompromisszum utcára, de pályára, hátsókerekes autónak az enyhe farnehézség a jó, két okból is: egyrészt segít megtapadni hátul rajtnál és kigyorsításkor, másrészt segít a hátsó kerekeknek is kivenni a részüket a fékezésből (amikor amúgy is előre vándorol a súlypont az erős átterhelődés miatt, így elkönnyül és tapadást veszít a hátsó tengely). Ezek miatt lett középmotoros minden formaautó: egyrészt így lehet jól koncentrálni a tömegüket (egy rakáson van a motor/váltó/pilóta/tank), másrészt így lesznek kissé farnehezek, mint Jennifer Lopez.

datsun 260Z VQ35 engine install 10

Az előző két bekezdés alapján a rutinos Hangyász hétfő olvasó már sejtheti, hogy valami már elkészült dolog szétbarmolása következik ismét. Valóban. A jó súlyeloszlás kedvéért szépen hátratolt motor, és a hozzá való DC Sports leömlő gyönyörű látvány, csak utóbbit sajnos pont kitakarja a jobb lábam. Így fordulhatott elő, hogy a csütörtöki üléspróba azzal a vidám eredménnyel zárult, hogy a gázpedál helyett a leömlőt taposó cipőm került a facebookra.

facebook leomlo

Mit lehet itt tenni? A legkézenfekvőbb megoldás, hogy hátrébb kell tenni az ülést. Ez nagyjából lehetetlen, a 260Z ugyanis egy nagyon rövidke, tisztán kétüléses autó, és a bukócső is útban van. A másik, hogy előbbre lehet vinni a motort. Ez meg is történt, nagyjából 5 centivel. A motor mára bekerült a végső helyére, de még bakok nélkül. Még így is a gyári tűzfal vonala mögött ér véget valamivel, és messze bent van az első tengely mögött az egész. Ennél előbbre nem megy.

datsun 260Z VQ35 engine install 11

A harmadik a leömlők megfordítása, hogy ökörszarvként meredjenek előre. Ez vicces lenne, helyünk is volna hozzá, és jól passzolna is a korábbi elképzelésemhez, hogy vezessük ki a kipufogót az első kerekek mögött. De sajnos az alaposabb vizsgálat kizárta, sem a talp furatai, sem a motortartó bakok nem engedik. Marad hát a negyedik út: a szép leömlők szétgányolása. Rezidens mérnökünk, Zoltán azt mondja, már kitalálta, hogy fogjuk szétvágni őket úgy, hogy a talpak, ívek és a kollektor is megmaradjanak, de beletoldjunk 20-30 centit, és kitoljuk őket az útból lefelé. Ettől nem vagyok igazán boldog, mert készterméket átszabni nem hálás, de újat gyártatni itthon valószínűleg elérhetetlenül drága volna, így marad az okos átalakítás. Ha ügyesek vagyunk, még jól is kijöhetünk belőle, a gyári úgyis túl rövid, mármint a teljesítmény szempontjából.

Ez volna hát a hét műszaki mérlege. Ami pedig az esztétikai részét illeti, Lajcsi szorgalmasan szobrászkodik a hátsó sárvédőkkel. Gipszből és gittből kialakította az új változatot, ezzel kapcsolatos további instrukcióimat a fenti zavaros videóüzenet tartalmazza. Jó szórakozást!

78 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2012.02.28. 05:25:54

"Kívánatos kuffer".. te jó isten...:D....:D
Na itt jön ki, miért olvasnak téged ennyien. Ezekért a szókapcsolstokért...:)

Lowtyo 2012.02.28. 09:48:44

fura, hogy ebben az autóban datsunból lesz a legkevesebb alkatrész :D

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 10:04:02

@Lowtyo: Tévedés. Nincs olyan, hogy Datsun. Nissan van, és annak egy exportmárkája, de ez valójában egy Nissan 260Z, ugye. És a kormányművön és a csonkállványokon kívül itt minden Nissan. Vagy általános versenyalkatrész, ugye, de az elkerülhetetlen.

fogash 2012.02.28. 10:18:17

miért nem vagy TC címlap?

ZYLO 2012.02.28. 10:20:51

Ha felmerül egy probléma, keresünk rá megoldást, mert a szent cél ott lebeg a szemünk előtt. Szvsz fogtok még belefutni ilyesmibe, nem egyszer, nem kétszer, erről szól az autóépítés.

Jó lesz ez, remélem, kitart a végéig a lendület.

A videó abszolút világos, ha Lajcsi lennék, tökéletesen érteném. (Lehet ezt nem érteni?) :)

SanZi 2012.02.28. 10:21:23

Kipufogó ügyben: TéZé gyártatott Szolnokon egy egész szép JDM-copy leömlőt (ha jól tudom egész szép munkát végeztek). Az nem lenne jobb megoldás mint ezt szétvágni? (Olcsóbbnak biztos, hogy nem olcsóbb, bár akkor ezt el tudnád adni egyben.)

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.02.28. 10:57:57

Messziről úgy tűnik, egy komolyabb motor karbantartáshoz ki fog kelleni venni a blokkot. Nagyon nem lesz hely a helyén hozzáférni.

A váltókar rudazatát hogy oldjátok meg? Még épp kézre esik, vagy Barkas hatású lesz?

F1DO 2012.02.28. 11:26:13

Kicsit laikusként ez így jelenleg elég gázul néz ki, van egyébként még valami az autón ami eredeti, kvázi gyári maradt rajta?

Nekem kezd úgy tűnni, hogy érdemesebb lenne építeni nulláról egy autót (és mondjuk hozzá csinálni egy valamilyen gyári autóhoz hasonlatos héjat - lásd nascar -nál) mintsem alapul venni egy gyárit és azt szabászkodni, fércelgetni, toldozni-foltozni..

F1DO 2012.02.28. 11:27:08

Legalábbis mikor már ilyen szintű, mélységű autóépítésről van szó..

LanciaBacci 2012.02.28. 11:32:52

Azért valóban szédítő mélységek sejlenek fel minden héten...

Továbbra is erősen drukkolok, hogy tartson ki a lelkesedés, a nő és az aktuális műhely is.

Negrogo 2012.02.28. 11:50:26

Ezt a sarvedoivet megbaszta a lo. :) Sose lesz tokeletes amit Karotta szeretne. Eleve nem fix dolog hanem simogatassal lesz kesz es ha sok lesz az egyik kanyarban odavagodik a falnak nem lehet csak ugy cserelni es ujrafujni. Nem kellett volna inkabb egy total uj szett ami mar kesz van? Pl:
ll.speedhunters.com/u/f/eagames/NFS/speedhunters.com/Images/Dino%20Dalle%20Carbonare/2012/FEB2012/N2D-2/AY0F9134.jpg

gumó 2012.02.28. 11:51:38

ez ha készlesz tuti egy jó verda lesz

conmorientes 2012.02.28. 11:55:46

Háát ez nekem megint kezd eltérni az Overhaulintól. Chip Foose azért egy kicsit tudatosabb:)))
Hasonlíthatnám inkább a London Garage azon részéhez amikor Bernie LeePu kérésére elment Indiába autót építeni. B+ besírtam azon a részen amikor alkatrészt vásároltak együtt...
A szent elhatározáshoz türelmet és szerencsét kívánok a továbiakra is, de ahogy elnézem a motor végleges helyét ennek a hangyásznak a feneke mellett olyan púpos lesz a motorházteteje, hogy örülni fogsz ha egyáltalán találsz üléspozíciót ahonnan kilátsz.
Legalább löknétek rá egy Weiland kompresszort a motorházból kivágva :)))))

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 11:56:32

@bervas: A normális szerelésekhez nem kell majd kiszedni a motort. A tűzfal eredeti vonalán vagyunk túl (befelé), de az új tűzfal nem lesz útban, sem más. Így is másfélszer több helyünk lesz, mint az eredeti 350Z motortérben, ahová nemhogy egy csavarkulcs, de egy csavar se tudott volna beesni.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 12:01:46

@SanZi: Szerintem sehol nem csinálnak itthon annyiért leömlőt, amennyit ez ér. Aktuális árfolyamon 450 USD, azaz úgy 95.000 forint a pár. Ennek úgy a három-ötszörösét szereti a magyar kisipar mondani egy ilyen feladatra, úgy, hogy akkor lát ilyen motort először, nem számol semmit, csak hogy a térben valahogy kiadja, és aztán vagy jó, vagy nem. Nem cikizem a hazai szakembereket, egyszerűen ennyit számít, hogy Amerikában pár száz darabot lehet egy ilyen termékből eladni - amiért már érdemes fejleszteni, mérni és sablont készíteni- itthon meg sehányat, és minden kézzel készülne.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 12:05:53

@mennyi?husz!: Ez egy műanyag elem mesterdarabja, ami szobrászkodással készül most. Ha elkészül, erről leveszik a sablont, a sablonból pedig annyi kész elemet készítesz, ahányat akarsz. Mindegyik egészen pontosan ugyanolyan lesz, fényezésre kész felülettel. Ez a jó a műanyagozásban, és ezért érdemes az elején sokat pepecselni vele, hogy a minta szép legyen. És igen, kézzel, simogatással készül, mint a világ minden valamire való sport- és versenyautója a 60-as évekig bezárólag. Ez benne a legcsodálatosabb.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 12:08:52

@conmorientes: Erre a gépháztető-dologra térjünk vissza pár hónap múlva. Akkora odabaszás készül a fejemben, hogy most is szédülök, ha rágondolok. És esküszöm, soha nem lesz olyan, mint az Overhaulin', tényleg.

b_l_o_k_i 2012.02.28. 12:11:23

a negyedik képen mi az a sárga-szürke izé???

Adamovich Erik 2012.02.28. 12:12:13

A leömlő hibátlan, Te ülsz rossz oldalon:-)

offroad 2012.02.28. 12:14:09

@mennyi?husz!:
azért készítenek hozzá formákat gipszből, amiket elraknak és később lehet új idomokat önteni ha kell..

hofi601 2012.02.28. 12:18:31

@vviking: A másik oldalon is leömlő van: V6. :)

conmorientes 2012.02.28. 12:20:10

@Nínó Karotta:

:))) Pedig már vártam hogy felhízol 150 kilóra és egy fejkendős kivarrt latinó stilus felvéve belesírsz a kamerába amikor meglátod az új autód :)))))

Elhiszem hogy dobásra készülsz, kiváncsi is vagyok rá de az zicher hogy a szívósortól meg a hengerfejtől valamiféle egyenes vonalú motorházad csak akkor lesz ha ezeket is félbeflexelitek mint a leömlőt.

Szerintem kikrómozod az egész motort és a motorháztető közepére varrsz egy CW2-es ajtót felhajtható ablakostul :)

Csak húzlak, tudod a csalán meg a bráner meséje...

lally 2012.02.28. 12:22:00

Elmebeteg :)

Mikorra is lesz ez kész?/guruló tesztképes/, évek vagy hónapok kérdése?

SanZi 2012.02.28. 12:27:11

@Nínó Karotta: Igen, ebben igazad van. Azt elfelejtettem írni, hogy TéZének volt egy minta darabja, amiről "csak" másolni kellett. Az pedig valóban igaz, hogy ez egy teljesen egyedi darab lenne, ami vagy jól működi, vagy nem.

Tizenkettő 2012.02.28. 12:57:50

Hehe... Lopez kisasszony mondjuk az utóbbi időben lehet már nem a legjobb hasonlat :D

ave 2012.02.28. 13:09:32

>de újat gyártatni itthon valószínűleg elérhetetlenül drága volna,

Mi az elerhetetlenul draga?
Szvsz nem az. Ha van minta, akkor nem is lesz rosszabb.
Bar igaz, szinte csak turbost ismerek, de nagyon szepeket latni a gyorsulasra epitett celvasakon.

skovalsky 2012.02.28. 13:12:24

Orbitális szopás lehet (sport)autót építeni, tudom anno legóbol is az volt.

esef 2012.02.28. 13:13:28

@F1DO:
ugyanez merült fel bennem is: vajon a slusszkulcson kívül van még valami eredeti az autóból?

GiBR 2012.02.28. 13:17:16

@vviking: Őőő, V-motor, nem? :) A másik oldalon a kuplungot kéne rugdosni a leömlőn keresztül :)

Adam-69 2012.02.28. 13:19:16

Ez sosem lesz kész!

zöldi 2012.02.28. 13:43:48

@Nínó Karotta: Tuti, hogy valami átlátszó géptető :D

zöldi 2012.02.28. 13:43:53

@Nínó Karotta: Tuti, hogy valami átlátszó géptető :D

tomnemtom 2012.02.28. 14:17:37

na aztán ha kész lesz, árulni kell kit-car jellegben.
a könyvet, amiben kiadod a blogot :)

másrészt mi az a narancshengerfejes szörny a műhelyben ?

blaiser 2012.02.28. 14:23:40

@zöldi: inkabb ne, az elegge show car hatasu lenne, nem? Nem ide valo szerintem.

Alakul! Jo hir, hogy a jelek szerint semmi szukseg nincs 260Z-re ha valaki 260Z-bol epult palyagepet akar, eleg egy par meter cso, zartszevleny, egy motor es sok-sok munka es lelkesedes...

BUBISBUBLEK 2012.02.28. 14:35:58

"sosemleszkész"

gondolom egy pár hasonszőrű verdán túl van aki ilyen "optimista" hozzá nyihogást kapar ;)

BUBISBUBLEK 2012.02.28. 14:41:46

@Nínó Karotta: a csonkállványról jut eszembe a toronycsapágy okosításról megnéznék pár fotót! ott valamit nagyon lehet állítani ami nekem tetszik. egy kis technikai nézelődés képen ...

duck 2012.02.28. 14:57:03

A narancshengerfejes izé, az egy BMW 4.0 v8, ami az épp fejlesztéseken áteső Tóth Géza driftpilóta autójából való darab.

zaki82 2012.02.28. 15:34:07

nekem a 3000gt-m epul ket eve. de mar mindjart kesz :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 15:41:04

@esef: A slusszkulcs történetesen nem eredeti, az a 350Z-ből jön, kell a motor komputerének.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 15:42:02

@tomnemtom: Az egy BMW V8, Adorjánék eredendően BMW-építéssel foglalkoznak, és ilyenek hevernek mindenfelé.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 15:45:32

@BUBISBUBLEK: Lesz még róla kép, ahogy összerakjuk. A lényeg az, hogy a torony tetején állítható a toronycsapágy befogása, amivel lehet pár foknyi utánfutást állítani, magának a csapágynak a hordlemezén belül pedig állítható a dőlés, így mindkét tengelyen van pár fok mozgásterünk.

zaki82 2012.02.28. 15:52:58

na a torony az egy izgalmas kerdes. sajat epitesu ez a flexibilitas vagy verseny motyo? (az en gepemben tein van)

LAPoska 2012.02.28. 16:05:50

Nem is nehez epiteni autot... egy pici flex, valami heggesztes, laminat, csolsztok, oszt meg is van... :-D
Marcius 10-re kesz lessz-e? ;-)

zombika 2012.02.28. 16:16:00

Édes Istenem, mennyire gyönyörű ez az autó.

karlmann 2012.02.28. 16:18:36

A Kőműves Kelemen jut eszembe erről: "amit felraktak estig lehullott reggelre". Ha nem akarod a feleségedet is beépíteni a kocsiba, kéne szerezni valahonnan egy kis mindent összetartó csodakulimászt...

BUBISBUBLEK 2012.02.28. 16:27:11

@Nínó Karotta: ezt a gyári 3 csavaros csapágyból oldottátok meg? mintha azt látnám a lemez egység alatt. valami hasonlót tervezek azért kukkolgatok :) na majd lesem a képanyagot ! addig is jó munkát, kitartást !

Adamfark 2012.02.28. 16:44:13

Figyu?
A spoiler videón részletezett feltöltése aero szempontból is jó lesz, vagy csak a látványra mentek?
Erre van valami számításotok, modell, vagy valami, mert lehet, hogy tényleg működni fog, de az is lehet, hogy nem.
Érdemes megnézni a WTCC autókat, mert ott is a szaki által kialakított elöl homorú, hátul domború megoldást alkalmazzák.

tomnemtom 2012.02.28. 16:53:58

@Nínó Karotta: ah, kösz.
jól gondoltam, mer valahonnan nagyon ismerős volt.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 17:24:16

@zaki82: Ez egy hagyományos egytengelyes (csak dőlés) camber plate és egy azt hosszanti irányban is elcsúsztatható módon rögzítő egyedi toronytető ötvözete. De van olyan termék a világon, ami ezt a két dolgot magában is tudja, például itt: www.ground-control-store.com/products/category.php/CA=97

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 17:25:04

@LAPoska: A nagyja már most is kész van, ez már csak a finomhangolás.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.28. 17:30:50

@Adamfark: a hátsó sárvédő domborulatát nem vagyok képes aerodinamikai szempontok alapján szemlélni. Ez nem az a motorsport, ahol minden nyomorult levegőmolekulának külön ívet húznak a kasztnin, az ilyesmit hagyjuk meg Adrian Newey-nak. Itt csak az érdekel, hogy szép legyen. Értelmes-átgondolt megoldásra a splitternél, a padlónál és a motortér és kerékjárat szellőztetésnél törekszünk, de a csípőjének az íve legyen simán érzéki. Nem érdekel, hogy gyorsan zúgnak-e el mellette a molekulák, csak álljon közben fel nekik.

Faby 2012.02.28. 18:03:51

@Nínó Karotta:
"Ez nem az a motorsport, ahol minden nyomorult levegőmolekulának külön ívet húznak a kasztnin, az ilyesmit hagyjuk meg Adrian Newey-nak....Nem érdekel, hogy gyorsan zúgnak-e el mellette a molekulák, csak álljon közben fel nekik. "

Istenem, ez de szép volt!
Ritkán írok, de ilyen mondatok után muszáj!

Főhajtás és maxi respect a munkátoknak!

Noname 2 2012.02.28. 18:50:05

Nagyjából az első olyan írás autósújságírótól, aki nem kezdi el "az ideális 50-50%-os súlyeloszlás" kezdetű hülyeséget szajkózni... Jó írás. :)

Az igazán gyors pályagépek vagy kicsit, vagy nagyon farnehezek, nem véletlen, hogy a különböző prototípus kategóriák autóit is úgy építik.

Talán egy négykerékhajtású raliautónál, ahol elöl-hátul ugyanakkora gumik vannak és össze-vissza kell kanyarogni, mindenféle útfelületen, ott ideális lehet az 50-50%.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.02.28. 18:56:05

kezd az az erzesem lenni hogy itt egy szep kabatgombhoz fog keszulni egy kabat.

van negy kereked, egy motorod valto kombo, par alkatresz es elkepzeles hogy ez egy z280 legyen. ( ami JO is legyen arra a celra amire szeretned )

hat kivancsiam varom a vegeredmenyt de addig meg sok fenyreszeleket fog kiszorni magabol a flexkorong! :D

Adamovich Erik 2012.02.28. 19:57:40

@GiBR: Jobbos automataváltóval? :)

ZxPeti 2012.02.28. 20:21:54

A videót nézve pont megfelelne a bogárhátú sárvédője :)
Egyébként kitartás a projekthez!

gazserm 2012.02.28. 20:23:23

Az első kerekek mögött kivezett kipufogó ötlete nekem nagyon tetszik, kicsit JGTC jelleget ad neki:) Egyébként szép lesz (szerintem mondjuk így is az) :)

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.02.28. 21:04:18

@Nínó Karotta: " Nem érdekel, hogy gyorsan zúgnak-e el mellette a molekulák, csak álljon közben fel nekik." ezen hatalmasat röhögtem. Amúgy meg hajrá, remélhetőleg még ebben az évszázadban kész lesz :)

dzolee 2012.02.28. 21:11:59

Karotta, köszi az autóépítős írásaid! Ezt hiányoltam már nagyon rég a magyar autós újságírásból.Nem kell nekünk csipfúz ,amikor van hazai földön Nínó Karottánk!!!Minden apró-cseprő dologról és munkáról tudósíts nekünk ami a nissan épülésével kapcsolatos,mert akik szeretik az autókat/mint én is/ azok isszák szavaid!Az ERŐ legyen veled mester!

rolls 2012.02.28. 22:28:56

Szerintem alapítsatok egyesületet. Az egyesület címerében az elnökség tagjait láthatjuk, - Csikós és Karotta oroszlánként acsarkodik szopóállarcban, homlokukon a megfelelő krómozott autó-logókkal, a két őrjöngő elmeháborodottat vastag láncpórázokon, elegánsan, mosolyogva, lazán, fél kézzel, - Angéla tartja féken, - ám a másik kezében fenyegetően egy V8 gyújtáselosztót tart a magasba, rajta a gyertyakábelekkel. Angéla attribútuma földig omló ezüstös angyalszárny. Mindenki fekete latexben. Az egyesület neve: SZOPAT, azaz, Szopóroller Autós Társaság. (Őszinte elismerésem fent nevezetteknek, a rengeteg szellemi és fizikai erőfeszítésért és a végtelen elhivatottságért. Hasonló elszántságot a jövőben is! Köszönöm azt is, amit mindeddig tanulhattam Tőletek. )

Coyote82 2012.02.28. 22:52:36

Kínszenvedés ezt olvasni.
Adott egy jó autó - erre ahelyett, hogy minimális optimalizálást terveznétek, az alapoktól újra akarjátok építeni. Építsetek akkor gokartot, ha ennyire nem veszitek figyelembe, hogy a kasznit is hozzáértő szakemberek tervezték. Ez az autó szerintem vagy szarabb lesz mint gyárilag, vagy jobb lesz, de hülyén fog kinézni. Ne legyen igazam...

Hexer 2012.02.28. 23:12:40

@Nínó Karotta: Ezt azert megcafolnam :)
Nemsokara uj szobatarsat kap a Hangyasz, helyetcserel a v8-as e36 a drift Mustangal, ez is a szezonra valo felkeszitesre erkezik, kint meg Nissanok allnak tobbsegben (skyline gtr, sunny gti-r).

Főtruista 2012.02.28. 23:14:29

OMG, remélem, megéri a projekt az őszülő halántékot. :O

(Ismerem az érzést: igen, meg. :))

a márk 2012.02.28. 23:15:54

@Nínó Karotta: Nakéremszépen ez a beszéd, ezért élünk. Ne csak úgy, legyen benne szépség is!

F1DO 2012.02.29. 10:37:34

@Főtruista: Ezt olvasva olyan utóérzetet sugall, amikor az ember a végén már annak örül, hogy vége annak a szívásnak, amibe egyébként saját magát kergette bele.

Az a döntő szerintem ha a legeslegvégén az ember mit mond saját magáról visszatekintve: újracsinálná mert megérte, vagy sem és jobb lett volna előre gondolkozni..

F1DO 2012.02.29. 10:40:35

Plusz mindehhez jön egy olyan plusz járulék is, ami pénzben nehezen kifejezhető, hogy ilyen folyamatok alatt jócskán tanul is az ember, tapasztalatot szerez, jóesetben arról a témáról ami egyébként érdekli, foglalkoztatja.

LanciaBacci 2012.02.29. 11:31:51

@Nínó Karotta:
Ilyenkor azért nehéz megállni, hogy ne váljon nyilvános verbális fellációvá a szerző szellemessége okán érzett elismerés, megmentve őt nekünk továbbra is a teljes elszállástól... :))

Nagyon plasztikus, gratulálok :)

2-More 2012.03.01. 13:08:49

@Nínó Karotta:

Azért elrepülni nem kell leömlőárakkal, csekk disz:

http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=55303#!55303-21

Ez az elmebeteg tettestársam kocsijára a leömlő és a downpipe, le a flexitagig. Full saválló, egyedileg készült, megtámasztás, apámfasza, és volt 130k rendesen, számlásan. Maga a leömlő külön tán 70 lett volna. Ha rászámolom hogy neked 6 henger kéne, akkor sincs a az elvi 450 dezsőre 95k 3-5szöröse, amire csendben jegyzem meg, nyugodtan kalkulálhatod a 27% áficseket, mióta nincs az Orzy téri központ, azóta meg kamu PayPal papirral se érdemes okoskodni, mert megbasz a NAV szárazon és utána a lábméretedet is bekérik majd. Mellesleg, hamár kűffőd,a sajátmomra anno olyan 60k körül volt kanadából a leömlő, és nem jobb egy fikarcal se ettől, sőt, az patentivekből van, csak akkor muszáj volt a twinscroll turbó miatt köböltet venni, mert azt itthon minta nélkül valóban macera legyártani, vagy megterveztetni.

Teszem hozzá attól hogy valami ámerika, még nem biztos hogy jó, mert lehet hogy a mexikói határon szarja össze valami kinai segédmunkás import vasból. Pl ezért nem vettünk mi se anno Eagle hajtókart, mert szép-szép, USA meg minden, csak épp nem ott gyártják hanem a távolkeleten, azért is annyi, amennyi. És mondhatnám itt az állitólag JDM motyókat is, arra is egy egész szép maláj iparág van, láttam már olyan Tein gátlót hogy megszólalt rajta a króm, de olyan barkácsvarrat volt rajta mint a kurvaélet.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.03.01. 16:04:43

@2-More: Itt több külön dologról van szó. Egyrészt valóban úgy van, hogy az amerikai márkanév nem jelent semmit. Illetve jellemzően gyenge közepes minőséget és jelentős olcsóságot igen. A japán márkanév sem garancia, az olcsó japán termék jellemzően ugyanabból a kínai gyárból jön, mint bármi más. De ez a hideg közgazdaságtani logika: ha egy országban drága a munkaerő és durván felülértékelt a valuta, ott vagy nagyon drágán lehet gyártan, vagy el kell vinni a gyártást. Kínával, Tajvannal semmi gond, minden ott készül, a vacak is és a jó is. A vacak nagyon-nagyon olcsó, a jó pedig drágább.

Amit én írtam, az egy másik probléma. Egy jó leömlő nem érzés kérdése, hanem számolásé, kísérletezésé és mérésé. Ha itthon csináltatsz egyet, senki nem fog neked napokig tervezni, aztán 5 különböző prototípust legyártani, padon megmérni, és a legjobbat végül odaadni. Ezt sosem tudná kifizettetni egy vevővel. Amerikában nem egy vevőre kell ráterhelnie ezeket a költségeket, hanem 300-ra, és annak már van értelme.

Azért írtam az 500 dolláros DC-t, mert ez már egy elég normális minőségű termék egy olyan helyről, ahol saját Dynapack paddal fejlesztenek. Ha a szimplán az árversennyel akartam volna példálózni, írhattam volna OBX-et a feléért. Az szállítással, vámmal, áfával is a töredéke annak, amennyiért itthon elkészülne valami, amiről ugyanúgy nem tudod, hogy milyen, csak már utólag.

Tudom, hogy vannak itthon jó műhelyek, és fel is fogom keresni őket, amikor a leömlőktől ki kell jutni az autó széléig valahol. De nem tudom elképzelni, hogy bármelyikük vállalta volna, hogy ebben az anyagi nagyságrendben legyárt nekem 2 db 3-as leömlőt, úgy, hogy jó is lesz.

A képeken látható egyébként tényleg klassz, de tegyük hozzá, hogy egy tömpe turbós leömlő azért egyszerűbb és kockázatmentesebb feladat - főleg teljesítményre gyakorolt hatásában - mint egy szívómotor hosszú, szépen kollektorozandó leömlője.

2-More 2012.03.01. 17:35:53

@Nínó Karotta: Szivómotor szép hengerenkénti leömlője is olyan, hogy vehetsz te bármilyen tuningdarabot, ha nincs hozzátúrva a hengerfej, nincs szivósor, tengelyek, meg egy ECU ami az egész hóbelevancot levezényli, akkor lehet hogy többet árt, mint használ. Sőt biztos. Meg mondjuk én egy ekkora böhöm motornál nagyon nem spiláznám túl, főleg egy V6nál, mert úgysem tudod úgy összefuttatni a csöveket, hogy áramlástanilag a lehető legjobb legyen, magából a hengerelrendezési elvből fakadóan. Egy 3.5 literes közel 300 lovas motornál iszonyatosan sokat akkor nem bukhatsz, még ha valami különlegesen szar leömlőt csinálnak, amit azért nehéz, mert lejössz 3-3 csővel, összefuttatod egybe, és csoki. Még azt mondom valami agyig reszelt, félekkora, 8 ezren dolgozó motornál 3x meggondolnám, hogy melyik csőp honnan milyen vastagságban milyen fallal hova menjen, de egy ilyen, gyárilag emissziós normákkal, katalizátorokkal és dobokkal szarrá fojtott, nagyköbcentis motoron nem hiszem hogy a legbóvlibb leömlő is tudna rontani, ha utána egy szál pucér csővel akarsz továbbmenni.
Én ezért nem erőlködnék kinntről rendeléssel, hanem ha kész a motor, akkor leméretezném és legyártatnám itthon. Mellesleg, azt se gondold azért, hogy kinnt annyit számolgatnak, meg computermodelleznek, sőt. Vagy ha teszik is, milyen motorhoz teszik? Roppgyári hengerfej, utána marad a gyári rendszer? Vagy egy átmenő megy rá? Pucér cső? Milyen hosszú? Szűkül? Satöbbi. Vagy az egész rendszert reprodukálod, vagy nem, de közelitgetésnek annyi értelme van, mintha a kályhától indulnál, egy nem létező rendszert meg nem fogsz tudni lemodelleztetni, márpedig ide az kell, mert egy gyári Tomei motor is csak akkor tudja amit tud, ha megvan hozzá a megfelelő kipufogóRENDSZER, nem csak két leömlő, viszont az egész rendszert amit a 350Z alá terveztek, ofkorsz nem tudod a 260Z alapjáig átvariált bódéjához illetszeni, max faragni, és már borulnak a számok.

A dynora csak annyit, hogy annak annyi értelme van, hogy be tudd inditani a motort, és egy nagyjábóli programot tudj csinálni, illetve a változást rögtön le tudd mérni. De a valódi, finomhangolt program mindig az úton, pályán készül, a még finomabb meg verseny előtt. Ezért kétlem én, hogy bármelyik leömlőt gyártó brigád polcról tudna adni roppra a te igényeidnek megfelelő alkatrész nagyságrendekkel olcsóbban úgy, hogy el is férjen ott ahova szánod, mintha itthon nulláról legyártatnád.

Nem baszakodni, meg kötekedni akarok, meg én is a sajátomat attól a brigádtól vettem, ahonnan a turbót, mert ahhoz a turbinaoldalhoz meg egy eredetileg 2 literes motorhoz tervezett turbót hogy egy 1.3as meg tudjon tolni, kellett az hogy olyanoktól vegyem, akik nem kettőt csináltak már, és azt se mondom hogy megbántam, de lehet hogy ha most kezdeném, másképp csinálnám, pedig anno én is a legjobbat akartam ami pénzért kapható. Igaz az még mindig az.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.03.01. 20:18:57

@2-More: Elbeszélünk egymás mellett. Az egész érvelésednek akkor lenne értelme, ha én az olcsóbb hazai helyett vettem volna a drága külföldit. De én a drága és ismeretlen hazai helyett vettem a kipróbált, sok, független referenciával rendelkező és _sokkal_ olcsóbb külföldit. Még azzal együtt is olcsóbb lesz, hogy módosítani kell, de a vásárláskor egyébként nem volt tervben a módosítás, ettől végképp nem volt versenyképes a kisipar.

Azt helyesen írod, hogy a tökéletes kipufogórendszer egyben (is) méretezendő, de abban nincs igazad, hogy önmagában ne létezne jobb és rosszabb adottságokkal rendelkező leömlő, mert minden csak a konkrét autón értelmezhető. Ez egyszerűen téves. Számtalan olyan hibát lehet elkövetni egy leömlő gyártásakor és tervezésekor, ami minden környezetben árt, függetlenül a hengerfej portolásától és a leömlő utáni rendszertől. Ettől még lehet egy jó leömlő után rossz rendszer, és fordítva is.

A dynót arra hoztam példaként, hogy egy rendes tuningalkatrész-fejlesztő nem lehet meg nélküle, mert saját maga úgy tudja ellenőrizni, hogy a termékei jók-e vagy rosszak. Az az iskola, hogy nesze, itt egy fasza darab cső, tedd fel, aztán majd mondd meg, hogy megy érzésre, nem komoly 2011-ben. Pont arra kell a pad, hogy reprodukálható, összevethető méréseket tudj csinálni azonos körülmények között, és megtudd, hogy jó nyomon jársz-e. Nem esett szó arról, hogy a motorvezérlő végső programozása hol keletkezik, az egy másik téma.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.03.01. 20:21:19

@rolls: Nagyszerű gondolat, megkérdezem a Csikóst, hogy akar-e velem közös szopórolleren száguldani az elfeledett utókor felé, ahova minden belsőégésű motorral hajtott jármű és illető tart.

2-More 2012.03.02. 15:24:59

@Nínó Karotta: Csak egy hibát hadd emlitsek meg: veszel egy olyan leömlőt, aminek a belépője jóval nagyobb, mint a kipufógócsatorna a hengerfejedben. Ettől kapásból szarabb lesz az öblitésed, mint egy szériaváltozattal, mert a lépcső miatt turbulencia lép fel a kilépési pontnál és rontja az áramlást. Ez CSAK abban a környezetben árt, ha nincs a leömlő illesztve a kipufogócsatornához.

Itt nem az olcsóságán van a hangsúly, hanem azon, hogy mi az ami az igényeknek a leginkább megfelel. Lehet akármilyen jó egy kinnti leömlő, ha egyszerüen oda nem fér el ahova szánod és módositani kell, amivel lehet hogy többet ártasz, mintha nulláról csináltatnád.

A dnyos kérdésben, az, amiről te beszélsz, az maximum komoly versenyalkatrészgyártónál fordul elő, amit megintcsak mondom, rendszerként nézve van értelme, egy nemlétező motor-nemlétező kipufogórendszer közé senki, még a jóisten se fog tudni adni bevált, tutira jó leömlőt, főleg, hogy motor és motor között is jelentős eltérések lehetnek, hiába elvileg szériadarab, van gazdagon mindenféle nem publikált változtatás a gyártás során.

Én nem meggyőzni akarlak semmiről, csak próbálom árnyalni a képet, hogy azért annyira nem egyszerü játék ez, hogy megfogom, megrendelem, felcsavarozom és csoki, és főleg nem lehet előre papiron-ceruzával kiszámolni ha alapvető adatokat sem lehet tudni.

Hexer 2012.03.02. 23:28:34

@2-More: A poen hogy az a vall a kilepeskor direkt van kialakitva, igy a visszaramlast gatolja = tobb loero.
Sot, ezt meg meg lehet fejelni egy allithato talpal, amit fel le lehet huzogatni hogy megtalaja az ember hol mekkora tulfedes az idealis...alltalaban a port felett 4-5mm es alatta 2mm kozul jo a tulfede. Ez turbos szivo vagy barmiamsra ervenyes.

Ha mar valami van atalakitani nem nagy kunszt, epp ma progiztunk egy nissan-t amin egy altalam atfaragott tomei leomlo van...jo. Most keszul egy atfaragott rb30 leomlo mert gyarilag szar volt es szetrepedt, felet ujragyartom, mert a tobbi hibatlan. Sokszor megeri kinai fos leomlot venni, ethegeszteni es nemi utomunkaval hibatlan lesz. Anyiba kerul megvenni ezeket szalitassal egyut mint amenyiert meg az alapanyagot sem tudjuk megvenni...talan meg a vizvagas kijon...de semmi tobb. Kvazi alapanyagnak inkabb ebay-en kell elomlot venni szetvagni es ujat mint elmenni a vasba.

Leomlo hoszahoz csak a kivant fordulatszam es vezermutengely fokolasa kell (ugy 90%-ban...), a tobbi mar csak az ennek felerositeset vagy gynegiteset valtoztatja, de alapvetoen nem. Igazabol cso atmerojevel es a kolektorral lehet elkottazni a dolgot...de mindketod marhara szarul kell csinlani hogy ne legyen jobb mint barmi gyari.

Nekem van olyan motorom ami 800 lo felett van kop kinai hajtokarokkal, nem altattuk magunk hogy amcsibol jo cucc lesz, direkt kinabol vettuk, e jo.
Nem eredendoen szar minden ami onna jon, csak ha ocson szart gyartanak ok is mint mindneki...rajtad all mit veszel.
süti beállítások módosítása