Szomorú pillanat ez mindazoknak, akik az öreg kontinens legnépszerűbb Datsun-gányolásügyi blogját a kipufogók fizikája miatt látogatják, ugyanis arról ma se lesz szó.
Ennek az az oka, hogy május 8.-tól újra lesz Totalcar a tévében, és a műsor beindítása körüli hajtás (az irodai alkotómunka mellett) nem nagyon engedi a tudománnyal áthempergett éjszakákat. Ettől még a Hangyász épül, sőt, dübörög az Adorján által beígért Szuperintenzív Április, mindössze a heti beszámolók lesznek tényszerűbbek egy ideig, hogy aztán idővel visszatérjünk az elméleti okoskodáshoz.
A múlt hét egyik eredménye, hogy bakra került a motor. A Hacsiban még IFA fülketartó bakot használtunk, amit 5 éve egy budai parkolóban hitetlen ábrázattal vettem át a magyar Hacsiroku- és drift-testvériség egyik nagy öregjétől, Wukitól. A belektől feszülő neccatlétás sofőrök fülkéje alá tervezett NDK-s pogácsák azóta is tökéletesen szolgálnak a Toyotában, talán a sárga alkoholos filccel készített TRD feliratnak hála.
A Hangyász puccos héja alá nem tehettünk ilyen vicces poszt-szoc alkatrészt, ezért Zoli poliamid bakokat készíttetett, amik remélhetőleg lesznek ugyanolyan jók, és határozottan űrkorszakibb a megjelenésük.
Ezekkel a bakokkal már nagyjából a végső helyén a motor, így el lehetett kezdeni az első térvázon tűnődni. A gondolkodás egy reggeli telefonnal kezdődött: Adorján érdeklődött, hogy gyors megoldást szeretnék, vagy jót. Ilyenkor jeges rémület kúszik fel a rutinos megrendelő torkán: csak rossz válasz van. A gyors megoldás felhívás a gányolásra. A jó megoldás pedig extra szívást jelent, ami bonyodalmat jelent, ami csúszást jelent, ami fogcsikorgatást jelent.
A probléma a tornyok tetejének és a bukókeretnek az összeházasításánál jelentkezett. Oldalról nézve a tornyot egy derékszögű háromszögnek illene tartania, melynek felső befogója a bukócsőnek az A-oszlop tövében lévő hajlatához támaszt (1), ahol az alábbi dolgok találkoznak:
- A-oszlopok közti keresztcső a műszerfal alatt
- ajtó X felső szára
- a tornyot támasztó háromszög felső befogója
- A-oszlop
Az átfogója pedig az A oszlop lábánál lévő talphoz (2), ahol a következő dolgok találkoznak:
- az első váznyúlványokat támasztó alsó X szárai
- a padló első élének lezáró csöve
- a tornyot támasztó háromszög átfogója
- az ajtó X alsó szára
- az A-oszlop csövének lába
A csőváz a maga primitívségében kegyetlen szerkezet: ha háromszögekből áll, marha erős. Ha viszont nem, mert lustaság, bénaság vagy lehetetlenség okán bizonyos vonalai nem egy pontban találkoznak, hanem egymástól valamilyen távolságban (így lesz mondjuk egy háromszögből nyomi trapéz), vagy valamelyik teherviselő csövét nem egy másik csomópontba vezetjük, hanem attól messzebb egy csőre vagy lemezre, akkor nem pusztán meggyengítjük, hanem egyenesen létrehozunk egy olyan területet, ahol a mindenhol máshol merevebb váz szépen elfárasztja és eltépi, eltöri az anyagot.
A probléma a képen látszik remekül. Ahhoz, hogy a tornyot támasztó háromszög felső befogóját megfelelően tudjuk rátámasztani az A-oszlop mellett futó cső azon részére, ahova az ajtó X-et és a műszerfal mögötti csövet is tervezzük, ahol a legszebb a térbeli szerkezet, ahhoz sajnos útban van a tűzfal maradéka és a szélvédőkoszorú alatti doboz, ami az ablaktörlő-mechanikát rejtette.
Az egyszerűbb megoldás az lett volna, hogy teszünk egy kis engedményt, és a csövet (ahogy a fotón a szalag is fut) bevisszük a doboz alatt. Ettől derékszögű helyett egy hegyes szögű, felfelé meredő háromszöget kaptunk volna, ami rossz. Az esti egyeztetés során Hexer Zoli mérnöki intuíciója is azt mondta, hogy inkább legyen kellemetlen a munka, de jó az eredmény. Szegény Adorján és szegény Hangyász egyaránt pórul járt. Ahhoz, hogy szépen össze lehessen hozni mindent egy pontba, átmenetileg megint ki kell vágni a Datsunból egy hatalmas darabot, lényegében az egész szélvédőalji régiót, bevinni a csöveket, kialakítani és körbehegeszteni a csomópontokat, aztán visszatenni a kivágott hídelemet. Heroikus küzdelem, de csak így lesz jó. Ráadásul mindig az ilyen nagy darabolásoknál jönnek a legszórakoztatóbb "ebből sose lesz már autó" trollkodások, amelyek megacélozzák az elszántságot.
A nagy tervezgetésben bepróbáltuk az eredeti műszerfal alapján készült műanyag másolatot is, hogy kiderüljön, befér-e, ha a szerkezetileg legjobb helyen visszük el a keresztmerevítőt mögötte. Nos, nem fér be, de úgy tűnik, hátrébb tudjuk tolni annyival, hogy valahogy kiadja. Maga a műszerfal sajnos elég borzasztóra sikerült, rusnya nagy darabok törtek ki belőle, ahogy kijött a sablonból, így ezt a prototípust aligha tudjuk majd használni.
A pénteki vizit utolsó órája a futóműbeállítások újramérésével telt. Ahogy írtam múlt héten, a végleges pozícióba állított torony szögei rondán eltértek az előzetes számításoktól, és ennek a végére kellett járni. Digitális szögmérő, függőón és a korszerű szabadkőművesség eszköztárának további kellékei segítségével ellenőriztünk mindent, és kiderült, hol voltak az elírások. A modell szerencsére alapvetően használható, a futómű továbbra is életképesnek mutatkozik.
Ez volt a helyzet a múlt hét végén, szívből remélem, hogy jövő hétfőn már forradalmi előrehaladással henceghetek.
híd 2012.04.17. 00:26:30
Nagyon türelmetlen vagyok, de tényleg! 2012.04.17. 04:21:56
szomjasferi · http://szomjasferi.blog.hu 2012.04.17. 07:26:17
(Donornak vásárolt IFÁmból, Ladás cimbim a fülketartó gumibakokra tartott igényt :) használják jópár helyen)
Dragon.22 2012.04.17. 09:25:42
A poliamid bakon csak egy urat van és átmenő csavarral lesz rögzítve a motor? Nem fogja a csavar átvinni a rezgéseket a vázra? A gumis verzión nincs fémes kapcsolat a két fél között, de javítsatok ki ha tévedek! :)
Leadfoot 2012.04.17. 11:21:55
WeAreEngerland 2012.04.17. 11:42:30
2-More 2012.04.17. 15:15:04
Mellesleg, nézem a műszerfalat, nem lesz kevés az a két kivágás műszernek? Vagy a középső 3 is műszernek lesz, nem fűtésnek? Azért kérdezem, mert ha csak pályagép lesz, akkor ott annyira nem játszik hogy mennyire kult vagy csicsa műszer van benne, és ha aszfaltpályán megy az ember fia, akkor egy digitális műszeregység azért nem annyira rosszul olvasható, mint amennyivel kevesebb helyet foglal, meg árban se drágább mint 6-8 tisztességes műszer. Pl egy AIM vagy Race Technology nem olcsó, kb 200 rongy,igaz nem egy Motec vagy Stack, de azok legalább mégegyszer ennyik. Viszont ugyanúgy láncolhatók loggerrel, ami pályán nem hülyeség, nem ilyen egybites GPSes szarság hanem vagy rendes infrás körmérő, vagy 15-20Hz-es komoly GPSes.
Külön műszernél viszont egy nagy 80as vagy 100as sebességmérő-fordulatszámmérő is belekerül ennyibe ha tisztességes kell, és nem is kell valami nagyon csiribiri japán csodára gondolni, mert egy STRI, Defi vagy Omori egyszerüen arcpiritó hogy mennyibe kerül, főleg 60astól felfelé. A Blitz vagy a Greddy még elmegy, de az nekem meg pl nagyon csicsás meg fasztendfurnyákos.Nameg, ráadásul a 99%uk angolszász mértékegységben mér. Az AutoMeter még so-so, az AutoGauge meg szerintem kicsit túlárazott, plusz a nagyja annak is pszibe meg fahrenheitbe mér. Továbbá, kérdés hogy kell e hogy linkelhető, meg memóriás legyen e, én a magam részéről a sima analóg versenyműszert preferálom inkább,főleg mert annyira a verda sincs kireszelve, meg érteni se értek hozzá annyira hogy számitson a logolás meg a telemetria, valamint, a pénzt se szarom, végezetül, egy full analóg Racetech se ok nélkül kerül annyiba, amennyibe, és ha a Tyrell P36ba meg a Lola-ba jó volt, nekem is megfelel. Emiatt a másik szekérbe meg most Stack-eket fogok venni, az annyiban jobb mint a Racetech hogy eleve szondával adják, és ha nem kell a Digital vagy a Procontrol széria, akkor kb 20 rongy körül megáll még az olajnyomásmérő is, ami a Racetechnél magában 18k körül van árfolyam függvényében, plusz a szonda a másik 8k. VDO inkább utcai verdába jó, a Lucas, Gates, Smiths meg SPA műszerek nagyja meg elég kevés helyen kapható és k. drága.
Amit viszont itthon kaphni, hát, pfujj.....
dextercapo 2012.04.17. 19:10:25
ez a poliamid szerintem inkabb poliuretan . az en automban is az van - eltekintve attol hogy nem oregszik , nem megy tonkre a zsirtol , nagyon pontosan behangolhato a kemenysege - vegulis nem sokkal rosszabb .
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.17. 22:32:44
Ami a műszereket illeti, a Hangyász külsejét és belsejét is korhűnek szeretném, így analóg műszerek lesznek benne. Még két éve vettem az Ebayen egy komplett készletet egy brit csákótól, Stack analóg műszerek, amiket te is kedvelsz. Tök jó áron jutottam hozzá, csak egy sebmérőt kellett vennem külön.
A műszerfal minden odva eredetileg is órákat tartalmazott, a fűtés kiömlői alul és a középkonzolon voltak.
rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2012.04.18. 04:14:20
fogash 2012.04.18. 09:06:27
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.18. 09:41:27
zaki82 2012.04.18. 10:25:20
mtk001 2012.04.18. 10:28:31
Apropó, a kormányt bemértétek már, el fog férni a tengely ?
Vontahenger (törölt) 2012.04.18. 10:41:17
tomnemtom 2012.04.18. 10:58:59
ez a háromszögbűvészkedés csak 2-3 nagyságrenddel rosszabb, mint LEGO®-ból építeni futóművet úgy, hogy nem csinálsz hozzá sk. alkatrészeket.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.18. 11:52:53
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.18. 12:02:13
Várjuk ki a végét, tök jó, hogy a stopperóra megnyugtató választ ad majd mindannyiunk dilemmáira.
Shima 2012.04.18. 12:18:05
GrofZero 2012.04.18. 12:53:25
dextercapo 2012.04.18. 13:01:26
ilyesmire gondoltam . a keveresi arannyal szepen beloheto lagytol a kemenyig barhova - idehaza is lehet kapni .
determ 2012.04.18. 13:10:02
Ennek az autónak vagy inkább a projectnek van még célja? Vagy most már eljutott ez az egész oda, hogy nem is az a cél, hogy kész legyen, hanem, hogy legyen? Illetve mi lesz ha kész lesz? Tényleg akarod ezt használni?
2-More 2012.04.18. 13:48:48
Műszerelhelyezésben, gondolom a kormány mögötti nagyobb helyekre megy a fordulatszámmérő meg a kilóméteróra, a középső 3 lyukba mit szánsz? Olajnyomás, olajhőmérséklet alap, de a három hely szerintem kevés lesz, vizhőmérséklet és akkutöltés mindenképpen javallot, ha a feszültség leesik, akkor egyrészt falsot mér(het) a műszer, másrészt meg az ECU tutira meghülyül tőle. Opciósba meg nemár egy ampermérő, a versenyACk elég komoly villanyokat felrángathatnak, és cink ha feszkó ugyan van, mégsincs teljesitmény. Bár gondolom ilyennel nem akarsz operálni, hogy alulméretes ékszijtárcsa, meg generátor lekapcsolgatás, az inkább az 1300ccm alatti kategóriában a jellemző ahol minden póni számit, de az is tud elektromos oldalon fura dolgokat csinálni. Turbónyomásmérő ofkorsz nem kell, bár azért egy okos szivórendszerrel versenytempónál egész jó torlónyomást lehet azért felépiteni, EGT szintén nem kell szerintem, de pl lehet nem árt egy AFR, vagy másodlagos viz-olajhő, meg olajnyomásmérő, pl, bár ez eléggé extrém példa, de nem mindegy honnan táplálod be az AccuSump-ot, ha lesz végülis, illetve hogy milyen a karterszellőztetés illetve a karterben a terelőlemez. Előjöhet ugyanis olyan, hogy amúgy a legjobb mérési pontot a hengerfejnél kell keresni, mivel az a rendszer legmagasabb pontja, igy aztán ha ott van nyomás,mindenhol megvan elvileg, de extrém versenykörülmények között lehet olyan, ahogy ellöttyen az olaj, az accusump meg betolja a puffermennyiséget, hogy fennt meglesz a nyomás, de lennt nem kap kenés a csapágyazás. Illetve,ha az ember elkúrja a karterszellőztetést, előjöhet olyan hogy a nem tud a hengerfejtől visszafolyni az olaj a kartergáz ellenében, bár ez nagyon extrém esetben fordul csak elő, de épitett autónál versenypályán szerintem semmi se extrém.
Úgyhogy nem hülyeség mérni több ponton is a nyomást, ahogy a hőmérsékletnél is meglehet az, hogy pl általában a karterba visszafolyó olaj elvben a legmelegebb, csak a karter meg kapja a menetszelet, ha a szonda nem a legjobb helyen van, lehet hogy legyint az ember hogy jóa, birgya még, közben meg fennt már csak a gőz keni a vezérlést. Olajhűtő mondjuk nem hülyeség, és itt nem is kell olyasmi, mint a fél-utcai gépeknél, hogy termosztátos legyen mert a büdös életben nem melegszik be, bár nincs attól szebb látvány, mint egy ferrari vagy lambo kartonnal letakart olajhűtőradiátorral :D
Ja, villanyozáshoz még, érdemes mivel gondolom úgyis nulláról kell megfonni a korbácsot, mindenhova húzni külön földet is, nem a bódéhoz testelni, egyrészt mert a fele műanyag, másrészt meg a millió hegesztés meg miszarnál, a különféle acélokkal, a jóisten tudja ki-hol-mivel fog összetalálkozni,egy jókis földhurokmentesitésnél pedig van jobb buli is, szóval, mindenhol külön szál, egy pontra, jellemzően a blokkra összehozva a nyerő. Nameg, relézni, relézni, relézni, ahogy fentebb irtam, egy combosabb versenyAC felvesz olyan áramokat hogy még, azt' cink ha felszáll a korbács mélyén a mérőfüst.
Végezetül, a korhűség. OK, hogy törekedni kell a kivül-belülre, meg Bob Sharp, meg minden, de nekem pl a halálom az, mikor egy idős versenygépnél ott az analóg műszer, a buszkormány fabetéttel meg a bakelit váltógomb, mellette meg ott tornyosul a méteres alu kézifékkar, az FIA homológ heretámaszos segghéj a 8 pontos HANSos övvel meg a 78 pontos mászókával. Igaz az enyémnél amúgy se volt feltétel hogy historic legyen, a motorja egy közel 20 éves egy darabban létezett Pikes Peak autó motorja alapján készült csavaronként, de ott is kb a turbó az egyetlen modern alkatrész, igaz az is 9 éves technika. Meg annyi hogy a difiknél nem akartam lamellás sperrel kinlódni, mert valamennyire utcakompatibilisnek is kell lennie. De pl a 20 éves 6 pontos bohócketrec ha anno a német kupában meg a régi N csoportban elég volt, nekem is jó lesz, szintén 20 éves japán pályagátló doszt, ami meg nem volt versenytechnikában vagy elérhetetlen, vagy értelmetlen, oda meg került félig-meddig utcai tuningelem, azzal is szoptam eleget, volt amit külön legyártottak mert nem volt már 10 éve készleten :D
zse 2012.04.18. 13:54:35
Az első fénykép 1-es pontja a gyanús, de mivel az 1-3 szakasz vízszintesnek tűnik és az 1-2 szakasz láthatóan nem függőleges, az nem lehet.
Ezek szerint a 2-es pont lenne?
Az ábrán nem tűnik derékszögnek, de lehet, hogy csak a fénykép torzít.
Szóval melyik a derékszög?
whale 2012.04.18. 14:03:25
BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2012.04.18. 14:04:43
Ugye, írod a munkaórákat a végelszámoláshoz? ;)
Ada 2012.04.18. 14:34:25
Gondolok itt Kazutoshi Mizuno professzorra...
2-More 2012.04.18. 15:15:55
dr.kakaósbögre 2012.04.18. 15:32:25
conmorientes 2012.04.18. 16:09:26
Most már teljes egészében bizakodó szakaszba léptem.
De nem azért mert a trollkodás hajt és ellened szurkolnék, hanem kezd lejönni a tudatosság.
Néztem a képeket amik oldalról mutogatják a Myrmecophaga tridactyla-t, és a megkövezéssel dacolva kérdem félszegen, hogy a 260Z eredeti arányaihoz képest nem fog túlságosan meghosszabodni a motortér traktusa ?
conmorientes 2012.04.18. 16:14:32
Ne sértődj meg de kérlek olvass egy kicsit vissza és pontosan meg fogod találni a célt.
Azért segítek, Pályaautó épül egy bizonyos időkorlát alulmúlása céljából.
Gomulka Béla 2012.04.18. 17:41:53
cziryke 2012.04.18. 18:00:01
KAWAszaki 2012.04.18. 19:34:54
Cifrázom:
Hangyász hétfő 275 - Adorjánék most már tényleg belehúznak
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.18. 21:45:00
Műszerből s- mérőt, f. mérőt, olajnyomást, olaj- és vízhőfokot szerelek a gyári helyekre, de van remek elgondolásom a többire is: mivel minden adat lehet érdekes, de nem akarok 15 mérőórát mindenhova, ha a szükség úgy hozza, ménkű drága LCD műszerfal helyett egy okostelefon + OBD II display/logger megoldást fogok választani, amilyen például a PLX Kiwi.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.18. 21:50:02
karotta.blog.hu/2011/04/17/hangyaszhej_az_ot_expon
ott a profilnézet jól mutatja, hogy semmi se változik. Az első kerék hosszantilag a gyári pozícióban lesz, előtte pedig minden, ami a túlnyúlást befolyásolja (lámpafészek, lökhárító) szintén.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.04.18. 21:53:49
conmorientes 2012.04.18. 22:46:45
Legyen így. Lehet hogy megtévesztett a kép, vagy mittomén mi.
Igen OT Expón is láttam, sőt hosszasan beszélgettünk is róla:)
Hajrá, hajrá,...
dzolee 2012.04.19. 01:15:54
2-More 2012.04.19. 09:54:41
Viszont, van pár cég akiknek van digitális, LCDs, vagy AMOLED-es 50es műszere, amire olyan hátteret varázsolsz amilyet akarsz, igaz rohadt drága, olyan 200 dodó, viszont univerzálisak, illetve, én pl az AFR/EGT-re Vei Systems cuccot fogok venni, az szintén 50es műszer, normál hétszegmenses, de dupla, felül AFR, alul EGT, és 200 dodó az EGT szondával együtt, de van ugyanez olaj, turbó, satöbbi változatban is, nekem az analóg AFR meg EGT műszerekkel az a bajom, hogy egyrészt nem elég reszponziv. Ja, ebben a Vei cuccban az a buli, hogy linkelhető az Innovate LC-1el, az AEM UEGOval, meg egy valag másikkal, meg csingcsong neve ellenére amerikai.
15 órát én se akarok, nekem az egyikben jelenleg 6 műszer van, és még egy ilyen duplát akarok, azt' csoki, nekem a keresztmotor meg a gyárilag is nagyon kitalált karter miatt még a gyári pályagépeknél se tudott ellöttyenni az olaj, termosztátos Mocal olajhűtő fog beugrani, egy hőmérő, egy nyomás elég. Meg annyi hogy esetleg beakasztok logolni egy SSDs subnoteszt vagy ipari panelPCt ha már úgyis abban utazok, egy régebbi Motec-et fogok használni arra meg kb bármi elég. Az elhelyezésben meg, én pl belőttem egy hármas púpot a múszerfal tetejére, áldott 80as évekbeli japán design, meg kihajitottam a rádiót és oda meg beugrott a másik 3 egy DIN átalakitóval.
Amugy, ezek a digitális műszerfalak se annyira vészesek ha azt nézi az ember hogy pl a RaceTechnology DASH2-je még gyári szondákkal is összelőhető, sőt, van rajta pl indexnek visszajelző is. A Motec szerintem is rettentően túlárazott,basszus van olyan SDL aminek még háttérvilágitása sincs és úgy kerül 5 ezer dollárba, a Stack szintén és az buta is mint a tök meg ronda mint a bűn, már amennyire ez lehet opció. A Pectelre meg pl még árat se mertem nézni :D