Hangyász hétfő 45: tartály, tülök, budiretesz: utolsó simítások - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 45: tartály, tülök, budiretesz: utolsó simítások

2013. január 21. 22:36 Nínó Karotta

Az újévi poszt végén ott váltunk el egymástól, hogy a sikeres futóműállítás után a Hangyász egy kurva hangos, kissé ideges és darabos, de alapvetően vezethető, menetbiztos autónak bizonyult.

elhajt

Aztán jött a csend. Én tüdőbajos lettem átmenetileg, aztán magamra borítottam az internetet, és alvás és autós hobbitevékenységek helyett az irodai munkával töltöttem néhány összemosódó hetet. Mindeközben Powered Áki végre kipihenhette magát a 20 órás Datsun-építő munkanapok után egy éjjelnappali BMW-építéssel, és akkor még az Audiról és a drag Thaliáról nem is beszéltünk. Őt és kedves családját nem vigasztalja, de az én karmámra nézve talán megnyugtató, hogy ezek szerint a tébolyult munkaütem nem kizárólag az én bűnöm, hanem Ákos lelkébe van kódolva.

datsun aardvark 43 1

Közben viszont újra felvettük a szálakat, és egyeztettük, hogy miket szeretnék még, mielőtt birtokba veszem az ormányost. A Hangyász ugyanis nagyjából kész, de innen még nagyon hosszú út van hátra a tényleg készig, hisz olyan nincs. Lássuk, a soha el nem készüléshez vezető út micsoda fejlesztésekkel van kikövezve.

Az egész a próbautak tapasztalataival, azon belül is egy kis géppuskaropogással kezdődött. Szöget ütött a fejembe, hogy valahányszor kicsit elszegényedő keverékre utaló durrogást hallatott a motor, az mindig a jobb oldali kipufogóból jött. A relatív elszegényedés (amikor valahol jó a keverék, máshol rosszabb) két dologtól lehet: a szegény henger(ek) több levegőt kapnak, vagy kevesebb benzint. Pár nap tűnődés után Áki meg is írta a megfejtést:

Képzeld! Most ahogy néztem a videót, rájöttem, hogy miért a jobb oldalon ropog a kipufogó, amikor leesik a benzinnyomás! Azért, mert a bal oldalon lévő benzinhídból fogy el a nafta először, és az ITB csövei keresztbe mennek, tehát a bal oldali benzinhíd táplálja a jobb hengersort. Az üzemanyag pedig a jobb oldalon megy be hátul, elöl a nyomásriasztás szenzoránál fordul a bal oldalra, és hátul megy a szabályzó felé.

datsun aardvark assembly 40 2

Továbbgondolva a dolgot, nem is hagyom ebben az állapotában az üzemanyag ellátást. Hiszen így üzem közben is szegényebb keverékkel jár (vagy járhat) a jobb hengersor, mivel a bal már kieszi a nyomást előle. Azt fogom csinálni, hogy a betáplálást kétfelé osztom, ez biztosabbnak tűnik, mint a mostani, hogy egyik benzinhídból fordul a másikba az üzemanyag.

benzinnyomaslampa

Mire én: Nagyon szép gondolat az Y-os betáp, támogatom. És okvetlen kell az a nyomorult puffertartály, szerintem így már a hazaúton a programozás gyorsulás-lassulásaitól is meg fogunk hülyülni. Elég szarul vagyok, de nem fordulok fel, míg nálad a jármű.

Jut eszembe, láttad azt az átkozott kék füstfelhőt, amit rögtön a Toppcarsbol kihajtás után a jobb oldali kipuf kinyomott? Mi a rák lehetett az? Máskor nem füstöl, de az meg egy akkora pamacs, amit a halott turbótömitések vagy szelepszárszimmeringek szoktak csinálni, de nálunk egyik se túl valószínű.

kekfust

Szerintem túl sűrű ez a bejáratós olaj, mert bemelegedve semmi sincs. Sajnos nincs termosztát az olajhűtő-pogácsában, így non-stop hűti az olajat tök feleslegesen. Esetleg nem tud elég kartergáz eltávozni a jobb oldalon, mert ott pici furat van a szelepfedélen, és azt gyári felállásán szívják a fojtószelep mögött.

datsun aardvark 45 11

Tehát a benzinnyomás stabilizálása érdekében lett egy Y-elágazó a két hengersor benzinhídja közt, azaz immár nem sorban vannak a hengerek, hanem két hármas sor van párhuzamosítva. És ez csak a kezdet. A másik probléma, amire céloztam, látszik a múltkori videóban: ahogy ürül a tank, minden irányváltásra ellöttyen a benzin onnan, ahonnan szívni szeretne a pumpa, hiába van a tankban szivacs. Ilyenkor persze leesik a nyomás, elszegényedhet a keverék, kimaradhat pár ütem, csupa rossz dolog. Pláne rémes lehetne pályán, ahol simán lehet 1 g kanyarban vagy féktávon pár másodpercig. Erre kell a puffertartály.

datsun aardvark 45 9

A puffertartály, vagy angolul swirl pot egy hosszúkás, magas fémoszlop. Egy-két liter az űrtartalma, és a legaljáról szív a benzinpumpa, így nem tud ellöttyenni az üzemanyag. A lényege ennyi: felül megy bele a benzin egy kisnyomású pumpából, ami a tankból szív. Szintén felül folyik bele vissza a felhasználatlan benzin a motor felől. Azaz a tetején van két bemenet. Ezek miatt van mindig tele, alul meg ugye szívja a motort tápláló pumpa.

Ha nagyot kanyarodik vagy lassul az autó, és emiatt a fő üzemanyagtankban ellöttyen a benzin a pumpa szívócsöve elől, nincs semmi baj: pár másodpercig nem jut nafta a puffertankba, de abban van két liter, így a motor ellátása zavartalan. Aztán normális haladáskor visszatölti a hiányt a kis tápszivattyú. Túltölteni a puffert nem lehet: a legtetején van egy túlfolyó, ahol visszaküldi a felesleget a tankba.

datsun aardvark 45 2

Ha túligényeskedjük a dolgot, a puffertank bemeneteit tangenciálisan, avagy érintőirányból lehet a tartályba kötni, ez arra van, hogy ilyenkor a benzin a belső falra simulva, körbe-körbe kavarogva folyik le alulra, ami alatt kimennek belőle a buborékok, és kicsit le is hűl a tank falán. Hanem viszont PWRacing Áki olyan puffertankot rittyentett nekem, hogy öröm nézni. Ott üldögél a jobb hátsó sarokban, ahová a jóisten végig szánta, de a teremtést rábízta a Baksai Álmatlan Virtuózra. Ezzel az üzemanyagügyet remélhetőleg lezártuk.

datsun aardvark 45 1

Ha már az oszlopszerű tartályoknál tartunk, kapott egyet a hűtő is: "Önszorgalomból készítettem egy kiegyenlítőtartályt a hűtőhöz. Ez nem valaminek a valamije, hanem konkrétan a Hangyászé, csak neki van ilyen." Ez a tartály arra van, hogy bele tudjon tágulni a melegedéstől a nagy V6-ban és a böhöm versenyhűtőben lakó 16 liter vízből valamennyi, és aztán lehűléskor visszamehessen, ahogy a vákuum szívja.

datsun aardvark 45 8

És akkor már maradjunk a tartályoknál: kértem és kaptam egy kis ablakmosótartályt, mert olyan időben, ami most van, ablakmosó nélkül képtelenség megcsinálni a Baksa-Budapest viszonylatot.

datsun aardvark 45 6

Ha már a gépházban volt dolga, Ákos felhegesztett egy standard biztonságiöv-rögzítőszemet a vázra, és pedánsan a csomagtartóba készített egy gurtnit, vontatókötél gyanánt. Jó dolog egy ilyen vonószem, így tudok segíteni, ha esetleg valaki előttem akad el, vagy merül el a kavicságyba.

datsun aardvark 45 3

Az elektromos extrák sora az ablakmosóval nem ért véget: kaptam egy kürtöt. Az a külön móka, hogy mivel csak hagyományos billenőkapcsolókat vettem, rugósat nem, így tudok végtelen hosszúságút dudálni. Tiszta szerencse, hogy egész előre került, a hűtőrács közelébe, így a menetszél nem engedi majd kigyulladni, ha 20 percre úgy marad. A kürt időnként nagyon hasznos tud lenni, bár kétségtelen, hogy aki a Hangyászt magát nem hallja, az bedughatja a fejét a Titanic ködkürtjébe, azt se fogja.

datsun aardvark 45 5

És itt még mindig nincs vége! Mind ismeritek azt az embertípust, aki ha gyalogos kelne át előtte a zebrán, fékezés helyett dudál. Ezt már én is megtehetném, hisz van kürtöm, de sajnos ezzel egy időben remek hidraulikus féklámpakapcsolót is kaptam, így már nem lehetek paraszt arra hivatkozva, hogy ráfutásos balesetet okoznék az udvariaskodással.

datsun aardvark 45 7

A végére hagytam a kedvencemet. Szintén láthattátok a videóban, amint e sorok írója tanácstalan arccal döfködi a váltóval a térnek azt a pontját, ahol az 5. fokozatot sejti, de hiába, mert már túltolta a váltót jobbra, oda, ami a rükverc síkja volna, és ott bizony nincs ötös. A gyári 350Z váltónál ez azért nem fordulhat elő, mert ott egy határoló nem ereszti abba a jobb szélső síkba, csak ha lenyomod a kart. Beszéltünk róla, hogy valami megoldás jó volna, de arról nem, hogy mi.

otos

Ahogy meséltem az elején, az elmúlt hetek a rogyásig robotolásról szóltak. És bár hangyászozni nem volt időm, nem volt nap, hogy lefekvés után, a sötétben, elalvás előtt ne valamilyen érdekes hangyászügyi feladványon törtem volna a fejem. Ezek között is a kedvencem a váltósík-határoló volt. Olyat akartam kitalálni, ami a lehető legegyszerűbb, hogy ne legyen szívás kialakítani, és ne romoljon el, ha a versenypályán siet vele épp az ember. És feltaláltam: a megoldás a budiajtó-retesz. Egy kis csappantyú, ami lehajtva megvezeti a váltóbotot, a rükeverchez meg csak el kell billenteni az útból. Nagyon tetszett az ötlet a maga felülmúlhatatlan primitívségében, de sajnos megírni az Ákosnak nem volt időm. Ezért is vihogtam olyan boldogan, amikor megkaptam tőle az alábbi levelet és fotót:

Szia!
A váltóhoz készítettem határolót, végtelenül egyszerű, és tökéletesen működik. Nagyon büszke vagyok rá, egy igazi iparművészeti remekmű! :-)

datsun aardvark 45 10

És ott van a mennyei retesz, egyenesen az én agyamból. Annyi csak a különbség, hogy Powered Áki rendesen végiggondolta, és precízen állíthatóra készítette el, meg persze figyelt a felfogatásnál arra, hogy ne lehessen az egészet kitépni az alulemezből. Rendes acél talpa van, a tengely pedig finoman illesztett, hogy öröm legyen hajtogatni, és magától ne fordulhasson át. Szóval a jelek szerint a tandem-szopórolleren megtett közös kilométereink alatt kifejlesztettük a képességet a gondolatátvitelre. Már csak azt kéne kiolvasnom az agyából, hogy mikor hozom haza?

2013-ra a Michelin Hungária adott egy rakás Michelin Pilot Sport Cup és Touring Slick gumit tesztelni. Ezeket használva fogjuk végigjárni az utat a beállítások keresésétől a futómű megértésén át a remélhetőleg egyre klasszabb köridők eléréséig. Igyekszem a hozzájárulásukból a lehető legtöbb szórakoztató tudományt kihozni mindannyiunk számára. És persze egy részét elégetjük majd látványos képsorok kedvéért. Tekintsük ezt afféle áldozatnak. 

115 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChPh 2013.01.22. 07:41:39

@Csikós Zsolt: Ugye? Az egyszerűség sokszor nagyszerűség, és hát ugye maga a használható a maga valójában. :)

ChPh 2013.01.22. 07:42:12

Hm, nem kellene elhozni Ákitól? Még a végén kész lesz :D

Hajrá srácok jó nézni, hogy halad a projekt :)

lanciabacci 2013.01.22. 08:49:40

Pofám lapos, mindent köszi :) Ráadásul ezt a Cris Harris videót nem is ismertem még, azóta erre matyizok véres szemmel...

Hangyász úr meg szépen komolyodik, öröm látni. Mi most megvagyunk asszem pár hétre megint, respekt :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:20:25

@sga: A fekkel annyi tortent, hogy allitottunk a pedalboxon eroeloszlast, aztan majd meglatjuk, mit tud. Meg egyszer se nyomtam meg lehelletnyinel jobban, mert ugye nem volt rendes feklampa, meg ilyen aprosagok. De a hazautra jo lesz.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:21:41

@dextercapo: nagyon szep gondolat mindketto. Foleg a melltartos. De persze nem a pant kell, hanem a teljes termek, es akkor jobban tisztelnek majd a palyan.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:23:38

@HippY: sajnos a pimp my ride jellegu sorozatokat pont a gyagyi vackok gyartoi tamogatjak, es az o penzukbol keletkezik. Egy normalis, gondolkodos musorra nem lenne penz soha, nem veletlen hogy nincs is.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:25:41

@junkiee: az a baj a futomuallitassal mint temaval, hogy illusztralhatatlan. Szonokolhatok osszetartasrol, csaphatradolesrol es legordulesi sugarrol napestig, de kepek nelkul felfoghatatlan, jo illusztracioim pedig nincsenek. Lopni meg nem akarok.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:30:27

@HKV Atis: pontosan. Allitolag a Henessy Venom GT-t az alapoktol tervezik ujra a Hangyasz miatt, a Bugattinal meg mindenestul feladtak ezt a gyorskocsi-dolgot, es mostantol csak limuzinokat keszitenek. Mondjuk a jelenleg azt a palyacsucsot szeretnem beallitani, hogy elerunk vele Baksarol az autopalyaig. Aztan azon Pestig.

KPGC10-em sose lesz, az sajnos elerhetetlenne dragult, es a 110 is, pedig olyat talan meg jobban szeretnek mostansag.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:32:21

@Csikós Zsolt: persze, csak egy regi Mergan van hozza 9 rez alatet, 3 rugo es 21 zsirzopont.

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2013.01.22. 09:41:50

A hazaút-beszámolót már nagyon várjuk, van már rá időpont ?

Józsi a guminagykeres 2013.01.22. 10:24:25

Nem nevezném szopórollernek mióta Ákos kezei közé került. A szopórollerhez kell nagy adag tanácstalanság,pingvinezés,leszarom hozzáállás.Itt ilyenről nem olvastam.

lanciabacci 2013.01.22. 10:33:32

@Nínó Karotta: á, ez csak kifogás, egyetlen átlagos hosszúságú, életszagú hasonlatokkal teletűzdelt körmondatodból többet megért bárki, mint száz tankönyvből. Azon kívül adott az Úr ceruzát, szkennert és/vagy PS-t is az illusztrációkhoz :P
Mondanám persze, hogy segítek illusztrálni, de ahhoz először nekem is meg kell értenem, mit is :)

De talán hivatkozásokkal együtt nem számít lopásnak egy idézet sem, bár te ebben a témában sokkal jobban otthon vagy.

HippY 2013.01.22. 11:11:57

@Nínó Karotta: Nem is ugy gondoltam, hogy hype, csajok, csicsa, meg miegymas, hanem mint pl a Hangyasz hetfo, csak PWRDaki csinalna, es meglevo ugyfelekkel,persze megegyezessel. Ha meg sikeres lesz ( ha ilyen szintu lesz talan ua. mint ennek a blognak) akkor elobb vagy utobb talan tamogatna valaki.Nyugodtan felhasznalod az otletet, mert hajnali 1kor imadok ilyeneket olvasni :)

Szkotti 2013.01.22. 11:31:53

Drag Thalia? O.o muti de azonnal! :o)
Hátööö.. Baksa-BP lábon? P-rendszámmal? Necces-necces.
Valamint dobjátok már ki azokat a rézcsöveket, tudom, hogy nem autentikus a teflon, de ebbe az autóba akkor is kéne.

mikka 2013.01.22. 12:09:22

de szepen muzsikal :)

a Férj (törölt) 2013.01.22. 13:32:54

Nagyon sok oromteli napot kivanok vele! :-)

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2013.01.22. 13:40:54

Azért akkor is nem semmi, hogy a lap alján egy három hónappal ezelőtti postban még a hűtő helyén guggolsz hülye fejet vágva, ma azon gondolkodsz, mikor jössz vele haza lábon. Igen illene túllépnem ezen ahogy a többi kommentelő túllépett, de ez túl szép munka ahhoz, hogy igaz legyen :)
Már csak egy gyönyörű fényezés, matricázás kell rá, és vérbeli versenygép lesz. Idén ősszel nyilván lesz megint Velodrom, jól mutatna a ferde kanyarban verető Hangyász!

poa ogapo 2013.01.22. 13:52:34

Kicsit többet is írhatnál!

zsg? 2013.01.22. 14:03:40

Mióta Csikóst meg Karottát olvasok, teljesen leszoktam a lüke amerikai egyhétalattautótépítek sorozatokról. Előtte is pontosan tudtam, hogy a nagy részük szimpla hazugság és szétgagyizott látszatmegoldások zavaros egyvelege, de a két említett úriember annyira plasztikussá tette az autóépítés menetét, nomeg az azzal járó valós szopás mértékét, hogy mostmár egyenesen kínosnak érzem megnézni a csipfúz aktuális heti villantását, a fél centi vastagon gittelt karoszszériákkal, meg a komplett vadiúj hajtáslácokkal.

powered 2013.01.22. 14:04:43

"Ha túligényeskedjük a dolgot, a puffertank bemeneteit tangenciálisan, avagy érintőirányból lehet a tartályba kötni"

Szia! Jelzem,hogy tuligenyeskedtuk, olyannyira, hogy a motorbol visszatero uzemanyag, a puffer tetejen folyik vissza, de a tartaly aljara, mert a felul levo kis 90 fokos konyok, a tartalyba sullyesztett 200mm csoben folytatodik. Csak hogy ne csobogjon a visszatero uzemanyag. ( meg bepisilsz tole :-) )
"Már csak azt kéne kiolvasnom az agyából, hogy mikor hozom haza?"

Dehat mondtam a mult heten mikor beszeltunk hogy en vegeztem a ram r varo feladatokkal! Innen csak rajtad mulik.

ludens (törölt) 2013.01.22. 15:18:57

Mikor programozzátok véglegesre a motorvezérlő elektronikát? Mikor lesz motorteljesítmény mérő padon a Hangyász?

zeddez 2013.01.22. 15:32:39

most nem azért, de gyárilag hogyan van megoldva a motor benzinellátása, hogy gyárilag nincs vele gond?
vagy pl egy vastagabb átmérőjű, nagyobb belső keresztmetszetű benzincső az nem megoldás?
van a két fuelrail egy-egy x kersztmetszettel, a kettőnek 2x az összkeresztmetszete
na meg a két hengersorhoz nem két WBO2 szonda is dukálna, kezitcsókolom...? ;)
rég kiderült volna hogy az egyik oldal szegényebb vmiért, ha már standalone az ECU

hondáknál még olyat is láttam pl, hogy a leömlőben minden hengernél volt helye a szélessávú lambdaszondának, hogy egyesével be lehessen korrigálni az egyes hengerek injektorjait egyformára az ECU-ban, mert még a gyári vadi új injektorokban is van/lehet 1-2% diffi eltérés

zeddez 2013.01.22. 15:47:45

Karotta, amúgy miért akarsz egy ilyen autóval 180-200km-t lábon jönni Bp-g?
nincs egy tréller kéznél?

powered 2013.01.22. 15:54:11

@zeddez:
Szia! Egyreszt hogy lassuk mi, hogy mukodik masreszt pedig reszlegesen fel tudjuk programozni, ne kelljen a megregdraga padban orakat vergodni. Az uzemanyagrendszer problemaja a tartalyban volt, nem pedig a rail-nel. Egyebkent a legtobb gyarto azt a megoldast hasznalja, amit elso korben keszitettem. A korrekcio inkabb megelozes jelleggelkeszult. ui: a wbo2 lassu ahhoz, hogy az 1-1 pillanatra eltuno benzinnyomast idoben eszrevegye.

udv.

Slippery Slick a menetlabilizátor 2013.01.22. 15:59:07

Egy két literes, nyomás alatt lévo puffertank egy drifteto autó jobb hátsó sárvédoje mogott ???
Ez csak nekem cinkes ?

powered 2013.01.22. 16:03:52

@JohnyG:
Szia! Nincs nyomas alatt a puffer, es igen, ez tunik a legbiztonsagosabb kelynek. Ha megserul a puffer, akkor nincs mar kerek, futomu, nyulvany, oszlop, es hatso ajto sem. Amugy 2mm falvastagsagu savallo anyag. Nem mondanam, egy nebantsviragnak... :-)

nagyonnagyon 2013.01.22. 18:33:34

Az a végtelenkedésre fogható kürt nagyon menő, teljesen passzentos a Hangyászkodásoddal ;)
Várom a hazafelé videót nagyon. Akkor próbáljátok majd belőni a mocit ?

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 18:50:14

@nagyonnagyon: Igen, a hazaúton lesz a programozás nagyja, a maradék pedig fékpadon.

CSÖRR-CSI££ 2013.01.22. 19:02:06

"persze, csak egy regi Mergan van hozza 9 rez alatet, 3 rugo es 21 zsirzopont."

Jujjj, de "talált, sűllyed" :D

Suttora 2013.01.22. 19:42:47

Én azt hittem, már rég otthon van :)

nagyonnagyon 2013.01.22. 20:06:32

@JohnyG: ezen kb azóta vigyorgok én is : )

nagyonnagyon 2013.01.22. 20:11:40

@Nínó Karotta: ezt gyakorlatban hogy kell elképzelni, Áki ölében a laptop..üti veszettül, mahinál állítgat aztán Karotta lépj egy kicsit oda hogy érzed? Van itt standard, amilyen adatokat el kell vagy illik érni és onnantól már ízlés kérdése vagy teljesen tapasztalati az út?
Állat érdekes dolog ez, megérne az elmélete egy.. akármit.
Gyakorlatilag egy motorvezérlőt programoztok élőben?
Szűzmáriaédesanyám..

Spalya 2013.01.22. 20:18:54

Motorvezerlot elesben programozni annyira sem veszelyes mint egy elektronikaval telepakolt 90-es evekbeli francia autoval aztokazni. Azzal a kulonbseggel, hogy a hanyasznal nem indul be veletlenszeruen az ablaktorlolapat mozgasa a legnyomas vagy levego paratalatalmanak valtozasa fuggvenyeben.

nem kéne... 2013.01.22. 21:55:02

@Szkotti:

a rézcsövekkel az elektrokémiai korrózión kívül az égvilágon semmi baj nincs.
az meg hosszas folyamat nagyon.

Tiltott Lally 2013.01.22. 22:55:34

@JohnyG: Szerinted hol van a Zsiguliban a tank?:)

Gratula a Hangyászhoz!

junkiee 2013.01.22. 23:20:20

@Nínó Karotta: Remélem összehozol valamit, mert ahogy @lanciabacci írta, azért szerintem tudnál róla bárhogy írni, mi azt is élveznénk. :) A hangyász hátuljára a földimalacos (véletlen sem tatu! :)) lemez nem fog felkerülni? Gondolom, majd a sík padló/diffúzor miatt nem, de addig nekem valahogy hiányzik onnan. :) A hazaútra felkerül majd a sík padló, vagy majd otthon lesz feltéve valahol/valamikor? A videót meg természetesen várjuk a hazaútról. De, azért ne csak videók legyenek a közeljövőben, mert olvasni is nagyon szeretünk. :)

I3aldrick 2013.01.23. 00:34:57

Két kérdésem lenne és nem fikázásból. Már volt róla szó, hogy a fényezés az elsődleges - a fém oxidációját megakadályozó - feladatát nem igazán tölti be. A mostani képeken is látszik pár helyen rozsda. Tehát a bódé a jövőben teljesen ki lesz pakolva, rozsdátlanítva, fényezve, majd újra összerakva? Nem lett volna egyszerűbb a már kész, beállított kasztnit az összeszerelés előtt újrafújni legalább belülről?

TaaT 2013.01.23. 01:42:31

@rekspeiler: Ezeket a tartókat én hanyagolnám, meg a kis kompaktot... vannak erre megfelelő eszközök :)

mortalwombat 2013.01.23. 08:55:52

Budiajtóretesz, seprűnyél(szőlőkaró) csomagtérajtó kitámasztó. Ezek adják a jó értelemben vett agyi defektust. Minek súlyos tízezrekért specifikus cuccot venni, mikor fillérekből megoldható? És csak egy kis lázálommal féléberen eltöltött este kellett hozzá. Zseniális. Erről egyébként a Kőváry Barnáék trabantjában alkalmazott lábbal nyomható hátsókerék spriccelője jutott eszembe. Kellett a kanyarokban a vizes gumi.

acélváz 2013.01.23. 09:17:56

@Nínó Karotta: A váltókar pozicióját Te találtad ki? Szerintem (valamelyik pályán) a második körben már sírni fogsz. Annyira hátul és oldalt van, hogy nem csoda hogy nem találsz bele a sebességekbe!

@powered: A motortérben miért nem fémszövetes benzincsövek vannak? Pont ott lenne igazán értelme! Nem?!
Ez a "váltó határoló"...!? Ügye nem gondoljátok komolyan!? :)
Ha egy "gagyi" Ferrari-s kulisszát csináltok (van ugye lézer) az is jobb lett volna. Az tuti bukó lesz, ha gyorsan kell"rükit" kapcsolni egy megforgás után, hogy ne darálja le aki utánna jön...! Elég lenne egy szélső helyzeteket határoló lemez mint az utcai autókban, és akkor nem tudja túltolni, és azt nem kell hajtogatni!

Na de minden ki fog alakulni, lassan, ahogy használatba kerül a kocsi. Lesznek még egyéb gondok is! Lesz még nálad ez az autó Áki! :)

Szép lesz, jó lesz, gyors lesz.

u.i.: Lassan rájönnek az ismerősök is, hogy hiába van gyors jó autójuk(összkerekes), az igazi "fan" a küzdelemben van!

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2013.01.23. 09:29:54

Bikinisjócsaj+Hangyász fotó mikor lesz?

Szkotti 2013.01.23. 10:19:37

@nem kéne...: Persze, hogy nincs. De a kocsi tele van pakolva mindenféle technikai csemegével, mint accusump, síkpadló, fékmérleg...és van benne pár méter ódon, ódivatú, bénán kanyargó (bár a lehetőségekhez mérten szépen meghajlított) rézcső. Azon a pár ezresen már nem múlna... A funkcióját így is ellátja, persze. Csak nagy a kontraszt.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.01.23. 10:35:32

"Már csak azt kéne kiolvasnom az agyából, hogy mikor hozom haza?"
Ákost, vagy a kocsit? :D

Arisztogatya 2013.01.23. 11:51:38

A hatarolora egyszeru a megoldas. Csupan egy csusztathato csovet kell huzni a valtora ami a lenti allasban nekiutkjozik a hatarolonak, felhuzva pedig maris rakhato a hatramenet olyan Opelos modra.

szipipeti 2013.01.23. 12:12:32

@BeeTm:
Tipp: Angéla ernyős menetfelszerelésben + repülő + Hangyász...
És megoldva szerkesztőségen belül...

-trogerone- 2013.01.23. 13:09:44

@Nínó Karotta: A reteszt nem tartom tul biztonsagosnk, az teny hogy egyszeru robusztus/elpusztithatatlan, talan tul egyszeru. Mi tortenik ha az autot a razoko vagy valami megdobja, a hatarolo a razkodastol/ugralastol atfordulhat esakkkor... hol az otos

amugy jokat csamcsogok posztokon, kepeken, mindenegyes biten:D ... meg...meg...meg!

nem kéne... 2013.01.24. 00:50:45

@Szkotti:

nagy a kontraszt.
van egy kb negyven éves autód és beleoperálsz egy tíz éves technikát.
ott is nagy lesz a kontraszt, de azért viselhető, nem?

nick: 2013.01.24. 01:23:47

@BeeTm: ...sztem amint kiér vmi közútra, és olyan lesz az idő ;-)

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.01.24. 02:54:14

ovacio, allo taps! :D

ha egy dramat kene irjak ebbol a sztoribol akkor az elso felvonas a baratsagok felbomlasarol, szentnek hitt igeretek semmisse valasarol, a fohos majdnem mindent maga ala temeto magabaroskadasabol allna, az elso felvonas vegi szinpadkep: a fohosre egy reflektor a magasbol, gyaszos csend, korben szetszorodva nissan/datsun/stb alkatreszek, szinte husba vag az elkeseredettseg, az osszenyomott rugokent ott feszulo akarat az elso sorokban tapinthato, sistereg a tenni akaro vagy. A masodik felvonas fordulopontja - ahonnan mar nincs megallas, ahonnan a lendulet StarWarsi hiperurugrassal repit a vegso beallitasok fele - poweredAki val valo talalkozas, ahonnan kettozott erovel, hatvanyozott kreativitassal es egyre tobb alkatresszel halad az epitkezes, maga a madachi TEREMTES :)

a vegen taps, kabatok a ruhatarban, stb

:)

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.01.24. 02:55:56

@nick:: ennyi loeronel + sperr mindig "olyan" az ido! :)))

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 09:54:09

@nagyonnagyon: A motorvezérlés felprogramozása - ha a motor alapvetően normálisan üzemel, és az alapprogram megvan - nem ördöngösség. Illetve az első 10% (hogy egyáltalán működjön) és az utolsó 20% (hogy minden helyzetben tényleg optimális legyen, ne csak bizonyos fordulaton/terhelésen/hőmérséklet mellett) a kaland, a középső 70% viszonylag mechanikus meló.

Egy tökéletes programhoz nyilván kell pár száz óra egy motorfékpadon, és aztán pár millió kilométer teszt öt kontinensen, ezt csinálják a gyárak. Nekünk annyival könnyebb a helyzetünk, hogy minket az alacsony terhelés melletti normális vezethetőség és normális fogyasztás érdekel, a stabil alapjárat, a nagy terhelés melletti teljesítmény és megbízhatóság, és a tranzienseknél az éles, torpanásmentes gázreakció. Azaz rengeteg dologgal nem kell törődnünk, amivel egy gyárnak igen, például emisszióval, fogyasztási ciklusokkal, nagyon szar benzinnel, vezetni nem tudó, 900-as fordulaton padlógázzal gyorsulni próbáló emberekkel, hideg motort 7000-en forgatni akaró emberekkel, és így tovább.

Majd lesz róla poszt, ha ott tartunk.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 10:07:19

@junkiee: A hátsó lemez a földimalaccal (kisötöst beírtam) bármikor visszaköltözhet, a diffúzor elfér alatta. Azt hiszem. Mert persze sose próbáltuk fel. Ahogy eljön a Hangyász az Ákostól, máris megy a Lajcsihoz szépítkezni, és majd ott feltesszük. Ákos mintha azt írta volna a minap cseten, hogy épp szereli fel a padlót, szóval lehet, hogy úgy jövünk hazafelé.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 10:11:04

@I3aldrick: Sokszor volt már erről szó. De, egy ideális világban úgy lett volna, hogy valaki, aki ért hozzá, megtervezi a Hayygász vázát és futóművét. Valaki legyártja, összehegeszti. Ákos összeszereli az egész autót, örülünk, aztán szétszereli, lefényezzük a vázat, és jöhet a külső héj és a fényezés. Most ez másképp lett, legyen ez mindenkinek intő példa.

Szerintem az lesz, hogy a Lajcsi még javítgat rajta, amennyire lehet, aztán az első szezon után jön egy teljes szétszedés, váz 1.1, és akkor újra lehet fényezni az egész mászókát.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 10:19:58

@acélváz: Én rajongok a budireteszért, de megígérem, hogy a kedvedért csináltatok majd egy lézervágott koracél Ferrari-kulisszát, amiben a rükihez keskenyebb út vezet majd, és úgy lehet kapcsolni, ha rugó ellenében felhúzunk egy hüvelyt a váltóboton, és akkor befér. Annyi van csak, hogy ezt akkor fogjuk megcsinálni, ha már semmi más nem jut eszembe, ami ennél fontosabb.

És igen, a kar egy kicsit túl hátul van, de a 350Z-ben a sofőrhöz képest úgy fél méterrel előbbre van a motor-váltó egység, mint itt. Egyszerűen ilyen hosszú a váltóház, és kész. Előbbre tenni a kart csak komplett külső rudazat vagy bovdenek segítségével lehetne, és ehhez most senkinek se fűlött a foga. Ez is olyan dolog, hogy remélem, hogy 2015-ben nem lesz semmi égetőbb probléma az életben, és akkor majd csinálunk vele valamit.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 10:36:59

@visszakettopadlogaz: Azért pár örömteli versenykilométert még szorítsunk be a taps elé, főnök, a népek kajálják az akciót.

szálka 2013.01.24. 12:44:34

@Nínó Karotta: üdv
a váltókarnál nem lenne megoldás ha kapna egy hajlított toldást? tehát az utastérben a kar alján elvágni, egy menetet metszeni rá a rögzítés miatt és egy elforgatott "Z" alakú karral előrébb vinni a váltógombot? vagy ez tönkretenné a váltást? csak ötletelek mert tényleg elég fura helyen van most :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 12:56:43

@szálka: A Z-alak nem megoldás, mert akkor nem a bot tövében (mármint nem a tenyered függőleges tengelyében) van a forgástengelye a karnak, hanem hátrébb, tehát teljesen másik íven mozog, mint ahogy természetes volna. De élőben messze nem olyan tragikus ez a dolog, mint amilyennek a képek mutatják.

Adamfark 2013.01.24. 12:59:12

@zeddez:
Ez a faszi kész. :D
Nem vagyok autószerelő, ezért egy másik példát hozok:
A NASA esete az űren is működő tollal. Sikerült jó drágán kifejleszteni. Az oroszok ceruzát használtak...
Minél bonyolultabb egy megoldás, annál drágább, és annál több vele a gond. Így meg csak azt kell megnézni, hogy oldalanként meg van-e a benzinnyomás....

acélváz 2013.01.24. 13:15:12

@Nínó Karotta: ha leméregeted, akkor én vágatok neked egy lemezt! Habár nekem nem jön be a Ferraris kulissza!
Annak elég csak a körvonala!De amelyik neked tetszik!?

Váltókart meg csináltass egy hajtottat, mert igy mindent lehet, csak gyorsan váltani nem! Szerintem elég hosszú egy 50mm-es "Z" alakhoz! Máris előrébb van 5cm-t!?

powered 2013.01.24. 17:42:00

@Adamfark:
Recpect!

En elso korben ( mint a NASA ) egy elektromosann vezerlet pneumatikaban gondolkodtam, ami a tolatolampa kapcsolo helyen lereteszeli ( es vagy kioldja ) a rukvercet gombnyomasra. Aztan nehany ora fejtores utan megszuletett a fejemben ez a megoldas. ( vagy Karotta kuldte az energiat... :-) ) 5mm lezervagott anyag, a forgaspontjan illesztett persellyel. Zart, tehat hatrahajtott allapotban a kezifekkar rogziti. Ugrathat is vele a Gabor, nemfog magatol elorefordulni. Szerintem nagyjabol tulel egy kommolyabb atomkatasztrofat hibamentesen... :-)

egeresz 2013.01.24. 17:50:22

@Adamfark: Ehhez az ürbeli toll/ceruzához hozzátenném, hogy 0.25 bar tiszta oxigént használtak levegőnek. Tiszta oxigénben majdnem az acél is ég, nem hogy a grafitos vagy bármilyen ceruza. Valamint volt a NASA-nak egy kigyulladásos tragédiája (Apollo 1), 3 emberük odaveszett, nem akarták ismételni.

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.01.24. 21:49:32

Elnézést, hogy beleszólok, de a képen úgy tűnik, a kürt vízszintesen áll. Ha a kocsi döcögős, elég hamar le fog szakadni a nyelvről, vagy eltörik a nyelv. Nem lenne érdemes függőlegesbe fordítani?

Adamfark 2013.01.25. 12:00:06

@powered: Az a határoló megoldás is rendben lehet, de ezt a dolgot most a benzincső T-sítésére írtam. Mert a kolléga mindenféle

Adamfark 2013.01.25. 15:29:56

@Adamfark: ...szóval mer' a kolléga mindenféle széles sávú lamabdaszondát szavazott volna be.

Typoon 2013.01.25. 16:08:54

@Nínó Karotta: Az a Drag Thalia komoly? Egy kicsit írjál már róla(persze csak ha a gazdája hozzájárul).

Sam8888 2013.01.28. 14:08:35

Van egy rossz hírem: megint Hétfő van! :D :P

Pistonless 2013.01.29. 09:20:23

Tudom ajánlani az IKEYA FORMULA Sequential Shiftert :) Többet tuti nem böksz mellé a fokozatnak, a kart pedig oda nyújtod ahova szeretnéd :) ÜDV! www.ikeya-f.co.jp/en/product_notice/sequen_shifter.html

ui.:
A jó dolgokért megkérik az árát :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.29. 21:52:53

@acélváz: Kivárom az első pár tucat kilométert, hogy igazából milyen érzés. Nagyon csalóka ám az optika, majd a kezemnek hiszek. De nagyon köszönöm a felajánlott segítséget, ha úgy döntök, hogy hozzá kell nyúlnunk, szólok is.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.29. 22:00:05

@Adamfark: @zeddez: Természetesen van hengersoronként egy-egy szélessávú lambda, különben nehéz is volna felprogramozni. De egyrész még nem tartunk ott, másrészt a WBO a pillanatnyi kihagyások real-time észlelésére nem az igazi. Utólag logból bogarászni lehet, de ennél valamivel kevésbé komplikált meghallani, hogy nahát, bazmeg, ez durrog. Hívjuk ezt akusztikus elszegényedési riasztásnak. A motorvezérlő felprogramozásához nem a durrogást fogjuk használni, hanem a szondákat és az Ákos fülébe dugott kopogásmikrofont, a program finomításához pedig egy padot.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.29. 22:01:38

@prom: Hű, ezeket nem ismertem, de jópofák. Még mindig nem vagyok róla meggyőződve hogy bármi effélére szükségünk lesz, de jó tudni, hogy vóna, ha kéne. Bár boltban nem találtam.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.29. 22:06:39

@Pistonless: Hja, ez egy vicces dolog, és amióta elolvastam hogy működik, és kiderült, hogy tisztán mechanikus, egyszerűen az előre-hátra lökdösésből csinál H-mozgást belül, azóta le is vagyok nyűgözve tőle. És az indoklás szívbe markoló, hogy aszondja:

"Some people might wonder why it has to be mechanical control, since the control systems equipped in the cars is normally controlled by oil hydraulics or electricity which brings enormous benefits to us and also remove the burden of operation form us.
However, at the same time, those benefits steals a sort of warmth, human touch and comfort, and only targeted to produce the best conclusive result by building up every single mechanical operation without any time-lags.
Of course, we have made various prototypes that used the oil hydraulics and electricity.
However, we eventuated to have humanity in the operation and realized to avoid the control by oil hydraulics or electricity thoroughly to treasure the feeling of driving"

Ez tényleg kizárólag japánban gépelődhetett így le.

RKr 2013.01.30. 01:10:21

@Nínó Karotta: és már 2007ben is versenyeztek vele.. youtu.be/EszBKfdC9XA

acélváz 2013.01.30. 07:54:43

@Nínó Karotta: Végül is igazad van; amíg nem mentél vele 3km-nél többet addig minek új konstrukció, mikor van működö...
Innen messziröl meg lehet szövegelni, hogy hogy lenne jó!
Énis csak a képek, és a videó alapján beszélek!

Amúgy meg ha betalál az ember a sebességekbe, akkor már nem nagyon számít a váltás gyorsasága, vagy csak nagyon minimálisan, mindenféle csodaváltó nélkül is gyors lesz! (az az 1-2 tized meg majd későbblesz fontos estleg!)

Hajrá! Pályára vele!

prom 2013.01.30. 10:54:49

@Nínó Karotta:
Egyszer kellett ilyet csinálni, akkor körbejártam a témát... bár ha az esztétika annyira nem szempont, akkor simán a kulissza áthelyezésével, és egy hajlított tolórúddal is megoldható a probléma 8)

A mechanikus szekvenciális váltókar szenzációs, mondjuk érdekes lehet vele, egy visszaváltás 5-ből 2-be...

prom 2013.01.30. 11:02:42

@prom: illetve az jutott még eszembe, hogy ennél a szekvenciális váltókaros megoldásnál ugyanúgy kell kuplungolgatni a váltásokhoz?

zupa 2013.01.30. 16:25:33

@prom:
Hagyomanyos kezi valtonal is mellozheto a kuplung (kiveve elindulast) Ha pont az auto sebessegnek megfelelo fordulatszamon porog a motor, akkor siman be lehet rakni sebessegbe kuplung nelkul is.

Macséta 2013.01.30. 17:19:20

@zupa: erre azért ne vegyél mérget, volt japánunk ami szó (és recsegés) nélkül tűrte az általad említett megoldást, a mostani japán ellenben nagyon nem, még fokozatból kivenni is művészet kuplungolás nélkül. Pedig ez se mai, volt 24 éve kopni :D

zeddez 2013.01.30. 23:51:40

@Nínó Karotta: nem inkább a kijelzés a lassú a humanoidok felé, ha a log-ban meg látszik amúgy rendesen?
ismi VEMS-ének pontmátrixos kijelzője se vmi real-time közeli frissitésű, azon nem csoda ha nem látjátok meg ezt

nekem a más gyártós standalone ECU-hoz kapcsolt külső WBO2-m kijelzője sokkal gyorsabban frissíti a kijelzést, és még ez sem a leggyorsabbra van beállítva, mert még ennél is lehetne eggyel gyorsabb frissitési beállítása a kijelzőjének

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.01.31. 09:42:31

@zupa:

A sebességváltás lényege, hogy a kapcsolandó és kapcsolatban levő fogaskerekek között fordulatszám különbség van. Fizikai lehetetlenség, hogy a kapcsolandó és kapcsolatban levő fogaskerék fordulatszáma ugyanaz.

Inkább az lehet, hogy olyan kicsi a váltóban a kapcsolandó tömegek inerciája ÉS olyanok a fordulatszám viszonyok, hogy az elfüstölendő mozgási energia csekély, és azt a szinkronszerkezet kúpos tengelykapcsolója még éppen képes elfüstölni. Ilyenkor a szinkron kopik a kuplung helyett. Megjegyzem, nem véletlen, hogy kuplungtárcsát könnyebb cserélni, mint váltóban szinkronszerkezet kopó részeit.

zupa 2013.01.31. 13:19:41

@bervas:
Egy szoval sem mondtam, hogy ez jot tesz a valtonak. :)
A dolog egyebkent mukodik. Kihuzod uresbe (szinten lehet kuplung nelkul) adsz egy gazfroccsot, es huzod a fokozat fele a valtot. Ahogy esik a motor fordulatszama, lesz egy olyan pont, amikor a fordulatszamkulonbseg minimalis es hopp becsusszan a valto a megfelelo fokozatba.

Hogy ezt hanyszor lehet megcsinalni mielott szetesik a valto azt nem tudom. En is csak poenbol probaltam ki parszor.

Spacewalkers 2013.02.06. 08:55:08

Azt hiszem ideje lenne a Hangyász Hétfőt átkeresztelni Hangyász Hónapra... Tudom tudom sok a munka, ezért igazán megtaníthatnátok a Hangyászt magától blogolni :) Beépített iphone már van hozzá

Dr. Kix 2013.02.06. 13:54:53

A HH (Hangyász hétfő) mostantól HHH (Hangyász hétfő havonta) lesz? Ne legyen! :)

DemiA 2013.02.06. 21:27:20

Vagy lehetne esetleg (Havi Hangyász) :D

Laszlo Mizsei 2013.02.08. 06:15:25

Jo latni ha valaki ennyire "fanatikus" egy autoval. Remelem mostmar erzed, hogy az almok egyszer valora valnak! Tovabbi sok oromet a Hangyasszal!!!

hofi601 2013.02.08. 13:31:24

@prom: @zupa: @bervas: Egy utcai váltóból nem lesz versenyváltó, akármit is applikálsz rá. A versenyváltó eleve arra van kiélezve, hogy gyorsan lehessen vele kapcsolni, pl. egyenes fogazású fogaskerekek vannak benne, és egyéb finomságok. Hangosabb, rövidebb életű, mint egy utcai váltó, de ez ugye nem szempont. Egy szekis váltó össze van kötve a motor vezérlésével is; felváltásnál pl. elveszi a gyújtást egy pillanatra, amikor megrántod a váltókart, így arra a pillanatra megszűnik a nyomatékkülönbség, le se kell szállni a gázról. Nem attól lesz gyorsabb a váltás, hogy csak egyenesen kell mozgatni a kart, és nem H-ban. Utóbbival is lehet gyorsan kapcsolni: www.youtube.com/watch?v=rh6bwZ4ooTI :)

szszg 2013.02.11. 08:49:19

Kíváncsi vagyok hogy mit villant a Hangyász a padon! Mikor lesz mérés?

sga 2013.02.11. 10:15:23

Biztosan jó ötlet pont ma hazahozni a gépsárkányt (bocs Hangyászt) Baksáról? Kissé mintha csúszna az út, meg ilyenek... Vagy az Andros Trophy is látótérbe került már? :)

tocibacsi 2013.02.14. 07:39:04

klasszak a képek faszbúkon! Az éjszakai is és a teremgarázsos is...

Petikepetike 2013.02.14. 14:31:30

@tocibacsi: van valami fejlemény? Nem ám megint lemaradok valamiről, mert csák fèszbookra írnak.

tocibacsi 2013.02.14. 16:15:02

@Petikepetike: hát kábé... én se vagyok beregizve, de nézegetni azért lehet...
süti beállítások módosítása