Hangyász hétfő 37 – két beste kígyó és egy kikészült mester - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 37 – két beste kígyó és egy kikészült mester

2012. október 29. 22:58 Nínó Karotta

Áki Kovács
To: Bazsó Gábor
Subject: longtube

Szia!

Sikerült összeforgatni ezt a rettenetet. Stimmel a hossz, a keresztmetszet, elfér az aláfordított kerék, valamint a váz és a kormányoszlop is.

datsun aardvark assembly 371

20 patentív és két nap ment rá, és még össze kell hegeszteni, mert csak pontozva van.

datsun aardvark assembly 375

2012. október 26. 0:07 – Bazsó Gábor

Elnézést, hogy csak ilyen sokára válaszoltam, mostanáig a vécén ültem, ölemben a laptoppal, ezek előtt a képek előtt, és közben olyasmit csináltam, amit a magányos férfiak szoktak. Sokszor.

Áki Kovács
To: Bazsó Gábor
Subject: re: longtube 

datsun aardvark assembly 373

Akkor, ha jól értem, megüti az elvárt mércét, és nekiállhatok a túloldalinak...

datsun aardvark assembly 374

2012. október 28. 22:23 – Bazsó Gábor

A saválló anakondák virtuózát kérdem, hogy tud-e küldeni pár fotót nekem maholnap a következő HH-hoz?

Áki Kovács
To: Bazsó Gábor

Szia!

datsun aardvark assembly 376

A csőkígyóról készült képeket nem küldöm el újfent, pont ugyanúgy néz ki mint korábban... Pár napot csúszott a kipufogó-leömlők gyártása, mert egyszerűen kivásároltam a boltot a 48,3 mm-es patentívből.

datsun aardvark assembly 378

Ettől függetlenül tudtam a haladni, felkerültek a segédberendezések: szervó, generátor, feszítő, és vezetőgörgő, illetve az indítómotor. Normál esetben ez nagyjából 15-20 perces művelet (alkatrészmosást ne számoljuk). Ezt sikerült 4 óra alatt úgy megoldani, hogy nem is végleges, tehát újra dolgozni kell velük. A feszítőkonzol görbe, a feszítőcsapágy szíjtárcsája görbe, a generátortartó görbe, generátor szíjtárcsa a változatosság kedvéért görbe... Sikerült annyira kiegyengetnem őket, hogy a motorindításban ne hátráltassanak, de nem maradhatnak így.

datsun aardvark assembly 379

A generátor feszítő olyan közel van a vázhoz, hogy ki kell emelni a motort a helyéről, hogy fel lehessen szerelni. Az indítómotor nem fért el a váztól, másfél órát zúgott a flex, és tombolt a kalapács mire úgy elfér, hogy 1mm-re van a csőtől.

datsun aardvark assembly 3714

Azért vannak jó hírek is! A kipuffancs szép szimetrikusra sikerült.

datsun aardvark assembly 3710

Van már a Hangyásznak ablaktörlő motorja és mechanikája, elkészült a középkonzol, amibe a kapcsolók kerülnek.

datsun aardvark assembly 3713

Az ajtót kilincsek ékesítik, és a B oszlopon lévő zárba katonásan kapcsolódik az ajtó. Tehát ha becsukod az ajtót, akkor az úgy is marad. :-)

datsun aardvark assembly 3719

Csomagtérajtó a helyén, majd határozd meg légy szíves a polikarbonát rögzítésének metódusát. Ha nincs konkrét elképzelés, akkor én a csavarozós megoldást javaslom.

datsun aardvark assembly 3716

Betette Norci a két lámpafészket, én ma mikor megláttam, nem tudtam, hogy sírjak, vagy nevessek. Kiábrándító, lehangoló, elszomorító, kb ebben a sorrendben. Fingom sincs, mit kezdjünk vele.

--
üdv: Kovács Ákos

Most, hogy az építés mellet már a blogolást is kiszerveztem PWRacing Ákihoz, nem nagyon van mit hozzátennem. Talán csak annyit, hogy régen a bajokban is több anyag volt. Látom a rengeteg szívást, el tudom képzelni a vergődést a milliméterre beerőltetett motor körül. De frusztrált helyben topogásnak azért elég ördögi a tempó, én azt mondom.

datsun aardvark assembly 3715

Ami a műanyagokat illeti, látom, amit látok, és sajog a szemem bele. De biztos vagyok benne, hogy Lajcsinak van valami megoldása, és ez csak egy fatális félreértés. Akárhogy is, abban maradtunk, hogy a héjjal egyáltalán nem szenvedünk. Működjön a Hangyász, derüljön ki, hogy mi hova esik, mibe ér bele, mivel akad össze, és a leges-legvégén elvarrjuk az optikai szálakat. Szobor már volt párszor, most legyen végre autó.

127 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZYLO 2012.10.30. 08:50:43

Valaki tévedett/megszívavott/megtréfált és valami régi, rosszul sikerült sárvédőt meg lámpafészket adott oda az igaziak helyett. Akkor is, ha hivatalosan olyan nincs is.

Poita not Peter! 2012.10.30. 09:14:36

A ti autótokban gumi motortartó bak van ebben meg valószínüleg műanyag vagy alu lesz. Én a kipuff miatt aggódom, nem túl hosszú az a cső mielőtt valami flexibilis tag lenne benne? Vagy a motor fixen bele lesz csavarozva a vázba?

korzo 2012.10.30. 09:33:14

Műanyag héj: nem lehet, hogy költözködés előtt/közben nem volt jól tárolva, és ezért eldeformálódott?

2-More 2012.10.30. 09:34:10

@Poita not Peter!: A poliuretán is enged 1 mm-t, sőt, a csavar is enged valamennyit. Fixen nem érdemes becsavarozni, mert olyan rezgéseket fog átvinni a vázra, ami nem túl egészséges, illetve, ha a vázat ütés éri, pl pályán megcsapod a rázókövet, azt megkapja a motor is telibe.

Azoknál a vasaknál, ahol a motor fixen csavarozott, urambocsá teherviselő elem, azoknál se a kényelem, se az élettartam nem igazán szempont. Pl megnézel egy Toyota 4AGE formula atlantic motort, van egy akkora púp a szeledeknin mint a hétszentség, annál fogva volt a vázhoz csavarozva, gyári TRD meg egyéb mikurvaanyja benne, 10500as RPM limit, kilómétert meg meg se mertek adni, csak üzemórát rá :D

Továbbá, mivel hosszmotor, azon túl, hogy a motor maga megdől gázadásra-elvételre meg vissza, azért se jó a fix vagy a túl kemény bak, mert akkor meg magát a kasznit csavarja meg, azaz, egy 3500 köbcentis motor egy ilyen tonna körüli bódét még betonkemény versenyfutóművel is meg tud úgy csavarni, hogy csak na. Oké, hogy nem ugyanaz, de hasonló műfaj, ha megnézel komoly hosszmotoros drag autót pl, van hogy nem is merik inditani a balos állásból, vagy párban, úgy hogy hasonló vas legyen bal oldalt, mert vagy már a ragacson kitör oldalra métereket slick meg fix difi ide vagy oda, vagy a ragacs végén fogja magát akár keresztbe vágni, mert akkorát csavar a motor a bódén hogy a menetirány szerinti bal oldali kerék elveszti a tapadást. Mielőtt indulna a trollibusz, csak mondom, igen, tudom hogy nem minden autóban ugyanarra forog a motor, lásd hondák, tehát abban tetszőlegesen a bal jobb, és forditva. Most akkor gondold el mikor ezt pályán, kanyarban játsza el amikor amúgy is dől a bódé.

CarNage 2012.10.30. 09:37:07

Na jöttem én is belepofázni. :)
Nem lesz túl közel a forró leömlő a gumihoz? Befér oda valami vékony hővédő lemez?

acélváz 2012.10.30. 10:28:52

@Nínó Karotta: A müanyag elemek a nem rendeltetési helyükön való tárolás miatt deformálódhattak el. Ezt hívják "kúszás"-nak.Ez a müanyagok egyik mechanikai sajátossága. Az epoxiból készült cuccokat egy hűlégfúvó segítségével még hihetetlen nagy mértékben lehet alakjtani, még ha üvegszál is van bennük, akkor is!

A kipunál miért vizszintesen áll a konfúzor? Igy elég nehéz lesz az ajtó alá kanyarítani!? hirtelen elég nagyot kell törni a csövön!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.30. 10:44:29

@2-More: Nem kívánom elvenni Ákos kenyerét, de abban biztos vagyok, hogy nem marad úgy, hogy bármiféle terhelésváltásra beleérjen bármibe a motor. Annak ellenére, hogy természetesen fel sem merül, hogy bármikor akkorát csavarjon a vázon, hogy az érdemben deformálódjon. Jól is néznénk ki, ha 360 Nm eltekerné a csővázat, képzelem, mit csinálna vele a villanyoszlop. A bak szinte szilárd aramidtömb, rezgést csillapít valamelyest, de összenyomódni szabad szemmel látható mértékben nem hajlandó.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.30. 10:46:17

@CarNage: A leömlő bandázsolva lesz, és kell lennie helynek, mert a kerék nem egy helyben álldogál majd, hanem tekeregni és rugózni fog. Majd megvizsgáljuk, de én is érzek oda egy hővédő lemezt így a fotók alapján, főleg egy pályázás utáni álldogálást feltételezve.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.30. 10:49:37

@acélváz: Soha nem fogjuk megtudni, hogy miért nem jó a héj a jelenlegi formájában. Beszéltem a Lajcsival, ő azt mondja, hogy fél centis hézaggal illesztett mindent, és minden frankó volt. Ez persze nem magyaráz meg egy csomó másik hibát, de az most mindegy. Tényleg felesleges ezen görcsölnünk. Ezer még a dolog, a héjat a legvégén lehet a késztermékhez igazítani, mindenhogy máshogy csak megint triplán dolgozunk.

bödönödön 2012.10.30. 10:56:33

@CarNage: Jó az, nem kell bajlódni majd a gumimelegítéssel. :) Ha a sidepipe vége jól lesz irányítva egy kicsi jut majd a hátsókra is.

Egyébként jó látni, hogy alakul a kocsi, kiváncsian várom mikor már végre mozogni is fog tudni önerőből! Úgyhogy, hajrá!

Gomulka Béla 2012.10.30. 11:21:41

Csomagtérajtó? Ablaktorlo? Mi van, puhulunk?

2-More 2012.10.30. 11:21:46

@Nínó Karotta: Fi, nem a 360 Nm a lényeg, nekem a 65 lóerő megcsavarja a 700 kilós kocsit ha nagyon forszirozom, és ez nincs még 100 Nm se, csak olyan 85.

Egyébiránt, van olyan deformáció, ami tartós, azaz véglegesen megcsavarja a vázat, meg van dinamikus deformáció, amikor valamit elteker, mint egy rugót, majd az erőhatás megszűntével az eredeti állapot áll vissza.

Bandázskérdésben, ha rozsdamentes a kipu, nincs semmi gáz a bandázzsal, ha nem, akkor alatta szét fog rohadni a cső mint a pinty, illetve amiatt hogy nem tudja hova leadni a hőt, sokkal jobban fog öregedni maga az anyaga. Érdemesebb inkább külső-belső kerámiabevonatot szintereztetni rá, nem olyan egetrengetően drága, mint gondolná az ember.

Aramidtömb vonalon, szemmel látható összenyomódás nem látható, kérdés hogy milyen erőhatásra nem nyomódik össze, meg mennyire nem, meg milyen arányban a terhelés növekedésére.

Amúgy, a héjjal kapcsolatban, szerintem is lehet hogy álltukban csavarodtak el, ha nem is hőlégfúvózni, de nekem pl az oldalszoknyákat úgy tudtuk rendesen felpróbálni csak, hogy előtte kiraktam egy fél délutánra a napra nyáron, mert addig olyanok voltak mint a dugóhúzók.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.10.30. 12:09:35

Ja, akartam kérdezni a múltkoriban, légszűrő nem is lesz? 8-O
Illetve, a gumi jó lesz olyan közel a forró kipuffhoz? Nem lesz baja?

Zsolti888 2012.10.30. 12:21:13

Könyörögve kérem a kipufogós elérhetőségét. Javítani/cserélni kell az ST220-on a puffancsot.

2-More 2012.10.30. 12:25:31

@ColT: Légszűrőre aszonta nem kell, mert nincs hova rakni az airboxot, meg rontja a szivászaj keltette élményt. Mondjuk egy szivacsszűrő per oldal azért nem ártana szerintem se.

dhrbikes 2012.10.30. 12:29:53

@Nínó Karotta: Értjük, tehát éppen átlépted az 500.000-et :)

Poita not Peter! 2012.10.30. 12:32:43

@2-More: itt max 350-370 Nm-ről beszélünk és nem 3-4000-ről. Kanyarban meg még annyi sem de ha igen akkor meg pörög a kerék és nincs csvaró nyomaték. Egyébként a Honda motor tud jobbra is forogni.

jojoka 2012.10.30. 12:40:59

@Nínó Karotta:
Bazzzz Én totál beszoptam. Minden elhiszek Áki mesternek.

2-More 2012.10.30. 12:41:48

@Poita not Peter!: Mindjárt gondoltam hogy a hondakérdés be lesz nyögve :D Amúgy meg, két utas lamellás sperrnél nincs pörgő kerék. Egyébiránt mondom, nézz meg egy széria amerikai autót, gázadásra mekkorát tud csavarni még egy kisebb sor6 vagy v6 is a bódén, oké hogy olyan a futómű mint egy hajóhinta, de ott is kb ekkora nyomatékokról beszélünk. Egy sima, könnyű hátsókerekes bármilyen autónál is megnézheted, sik úton teligázas indulásra egyenes kormánynál merre fog kitörni a segge, és bizony 10ből 9 esetben arra, amerre a motor forog.

Atti77 2012.10.30. 12:46:58

@2-More:
Lesz légszűrő: karotta.blog.hu/2012/10/24/hangyasz_hetfo_36_hat_moho_torok_es_egy_ajult_tulajdonos/fullcommentlist/1#c18128343

Én inkább arra vagyok kíváncsi, hogyan lesz megoldva a motorvezérlés, mert a légtömegmérő a kialakítás miatt kilőve. Lesz TPS meg egy lambda szonda, vagy még az sem?

2-More 2012.10.30. 12:50:15

@Atti77: TPS lehet, az van ITB-s motorokon meg gyári ITBs kocsikon (4AGE Black, Silver Top, Isuzu Gemini, stb), meg lambdaszonda is, légtömegmérő kérdésben, mivel VEMSes lesz a vas, nem kell légtömegmérő (MAF) csak szivócsőnyomásmérő (MAP).

Technocol 2012.10.30. 12:54:07

Le kell maszkolni a sárvédőt a lámpafészeknél, a lámpafészek és a sárvédő közötti hézagot kitölteni üvegpor és műgyanta keverékéből készült ragasztóval (kb. margarin sűrűség). Száradás után be lehet csiszolni síkba és párhuzamosra.

Adamo_sx 2012.10.30. 13:24:04

@2-More: Tudsz olyan helyet, ahol csinálnak kerámiabevonatot? Turbós leömlőre kellene, úgyhogy olyan 1000+ C fokig kéne hőállónak lennie.

@Atti77: A "legversenyautósabb" vezérlés az Alpha/N, azaz egy fojtószelep helyzet és egy fordulatszámjelből kalkulál mindent. Így MAP sem kell, esetleg egy nyomásmérő a légköri nyomáshoz, hogy ne kelljen minden pillanatban hangolni.

2-More 2012.10.30. 13:31:50

@Adamo_sx: www.keramiabevonat.hu :D Amúgy, konkrét tapasztalatom nincs az itthoniakkal, kép alapján meg hogy mennyire referencia vagy mennyire nem, nem tudom eldönteni, én a saját leömlőmet már eleve bevonattal vettem, annak valami 100-egykét dollár volt a felára.

Shadowbull 2012.10.30. 13:45:10

@2-More: "Másrészt, én az ilyen 1 mm-re elfértől azért paráznék"

15mm-t hagynek minimum. De inkabb tobbet.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.10.30. 13:46:07

@2-More: Olvastam, de azért annyira egy versenypálya sem pormentes.

2-More 2012.10.30. 14:06:40

@Shadowbull: Meg egy darab :D

@ColT: Nem hát, de azért egy tisztességes szivacsszűrővel el lehet éldegélni.

powered 2012.10.30. 14:25:41

@Adamo_sx:

ott a pont! szenzorok: tps, mat, clt, wbo2, trigger. vezerles: alpha N. szivocsonyomas itb-s motoroknal indiferens.

novothauto · http://novothauto.hu 2012.10.30. 14:32:47

Ákos az autóépítők Schumacher-e. Mármint visszavonulás 1 előtt :)

novothauto · http://novothauto.hu 2012.10.30. 14:35:48

@Adamo_sx: MAP, vagy MAF nélkül nem lesz pontatlan a befecskendezési mennyiség, vagy ilyen pontosan meg lehet írni a táblázatot. Se beszívott levegő hőfok ?

Shadowbull 2012.10.30. 14:35:49

nem lehetett volna a motort valami kulon padon beinditani? csak hogy lassuk, megy-e.

Mert rohadt sok munka lesz megint kiepiteni, ha van valami gebasz...

jürgen baromartz 2012.10.30. 14:36:43

@2-More: nézegettem ezt a kerámiás oldalt, hát ez valami zseniális, komolyan mondom. ilyesmiről soha nem hallottam ezelőtt, de nagyon jó ötletnek tűnik.

egyébként tökmindegy, hogy hossz- vagy keresztmotor, kuplung felengedésénél és motorféknél minden motor-váltó egység mozog ide-oda, ami nincs fixen berögzítve a kasztniba. márpedig olyan megoldást nem sűrűn alkalmaznak

powered 2012.10.30. 14:56:42

@novothauto:

tps: throttle position sensor

mat: Manifold Air Temperature

clt: Coolant Temperature Sensor

wbo2: Wideband Oxygen Sensors

trigger: Engine speed

Sok itb-s motor mukodik ezzekkel hibatlanul, tobbek kozt az enyem is. :-)

www.youtube.com/watch?v=clG9n5vrp6g&noredirect=1

1kutya 2012.10.30. 15:43:14

@Nínó Karotta: bocs, késő volt már és átudrottam az utolsó bekezdést:)

2-More 2012.10.30. 15:54:24

@jürgen baromartz: Nem mindegy, mert nem mindegy hogy hossz vagy keresztirányba csavarodik a tuti, ezért szokták a motorbiciklibe is pl a motort az esetek nagyrészében keresztbe rakni, ott ez a hatás a kisebb súly miatt még erőteljesebb. Berögziteni be lehet fixen, csak nem érdemes, illetve, nem alapról tervezett-épitett vasnál nem szokott jó kisülni belőle. De pl forma1ben a motor is teherviselő, sőt a b csoportban a csővázas kocsiknál is az volt.

@powered: MAT helyett IAT-t (intake air temperature) szoktak megadni inkább, nem?

@novothauto: Meg lehet, főleg ilyen esetben meg kell is, mert nem lesz airbox, hengerenkénti légtömegmérőt és/vagy szivócsőnyomásmérőt meg mégiscsak kissé macerás berakni. A barometrikus korrekcióhoz nem hülyeség egy külső MAP, ahogy fentebb a kollega irta, bár ennek itthon nem igazán van értelme, mert nincsenek se akkora szintkülönbségek, se akkora időjárásból fakadó légnyomásbeli differenciák, hogy szükség legyen rá. Ettől függetlenül ártani nem árt, én aszondom, ha nagyon hegyezett a motor, pláne a csigásaknál az EGT-se, inkább legyen feleslegesen egy szenzor pluszba, mint egyel kevesebb ha kell.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.30. 16:17:07

@ColT: @2-More: Lesz szűrés, sose mondtam, hogy nem lesz, csak persze bizonyos illetők sokkal jobban kedvelik az írást (mentségükre: gyakran okosat írnak), mint az olvasást.

"A szűretlen levegő nagyon árt, pláne driften, raliban, ahol nagy a por. Lehet, hogy üzemórás motoroknál, amiket minden hétvégén felújítanak, ki lehet bírni, de szerintem ökörség. Csak szerencse kérdése, hogy mennyi idő alatt megy be valami nagyobb szennyeződés, de igazából a finom de kemény por az, ami tönkretesz dugattyúgyűrűt, hengerfalat, aztán az olajkörbe kerülve mindent.

A Hangyász első körben Pipercross zoknifiltereket kap, amiket a tütékre húzunk, aztán sokkal később talán tervezünk és gyártunk neki egy airboxot."

Lásd még: "Vagy zokniszerű légszűrőket szokás húzni a trombitákra, vagy bezárni őket egy nagy, közös dobozba (ez az airbox), és aztán az airboxot tápláló nagy cső végére tenni egy nagy szűrőt. Nálunk egyelőre a zoknis megoldás lesz, mert korhűbb, jobb a hangja és sokkal egyszerűbb. De igazából a jól méretezett, optimálisan áramoltató airbox a tudományos megoldás."

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.10.30. 16:22:30

@Nínó Karotta: Én még az előző cikkből értettem félre, szóval, az nagyon olyan volt, mintha nem akarnál :) Sry!

tocibacsi 2012.10.30. 16:34:02

@2-More: full hülye vagyok a motorvezérlőkhöz, én orvostechnikában utazom, de nem tudom elképzelni, hogy az akár 10%-os kilengés egy olyan precíz cuccnál, mint egy motorvezérlő indifferens volna. Nem tudom, hogy egy digit barométer mennyibe kerül, ha motorvezérlőhöz veszed, de úgy egyébként egy kalibrálást nem igénylő és mégis megdöbbentően pontos digitális kimenettel megáldott barométer IC pár ezer Ft... azt viszont tudom, hogy pontos hőmérséklet, relatív páratartalom és a barometrikus nyomás ismerete nélkül légnemű dolgok analizálgatása képtelenség, önmagában a térfogat meghatározása kishazánk határain belül is kaphat egy laza 15%-os bizonytalanságot...

2-More 2012.10.30. 16:53:31

@Nínó Karotta: Utána már én is megtaláltam a hozzászólásokban, a Pipercross meg nem is a legrosszabb fajta. Mindenesetre, azért pályaautónál annyira nem lőnek azért madarat, meg driftelni se a tökig érő porban szoktak azért, persze, ha benéz az ember a bukótérbe akkor szivattyú van.

Szűrőkérdésben is mondanak sokan sokfélét, hogy mi a jó, tölcsér, gomba, gyári papir, gyári helyére sportbetét, igazából pro és kontra ezt csak úgy lehetne megitélni, ha leraknál koppegyforma kocsikat, és hasonlóan változatos körülmények közt kilóméterek tizezreit tekernéd bele, és még akkor se biztos hogy utána két különböző autó esetén ugyanaz lenne az eredmény. Én alapvetően gyári szűrő párti vagyok, meg voltam, aztán az egyik vasnál mégis úgy alakult hogy mivel a gyári nem volt meg, világ végéről bontott kitudjamit meg nem akartam rendelni, ugrott szart se szűrő tölcsér direktszűrő helyett egy ki tudja mennyit szűrő HKS gomba, eddig kétszer kipucoltam már, azért fog meg dzsuvát gazdagon, de a 140e mérföldet futott motornak hogy mennyit árt vagy használ, azt majd meglátjuk ha szét lesz szedve.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.30. 17:00:38

@2-More: Ne keverjük a gázra billegést a motor elmozdulásával a kasztnihoz képest. Előbbi a motorban felpörgő lendtömegek következménye, newtoni erő-ellenerő alapon, és akkor is jelentkezne, ha végtelen torziós merevségű kasztniban lenne végtelen mereven rögzítve a motor, viszont egyáltalán nem kell hozzá hajtás. Ilyenkor a kocsiszekrény billen a futóművön, és nálam ezt igen finom lézeres tolómérő fogja csak kimutatni, azt garantálom.

A másik dolog, amikor az autó teljes tömegét kellene a motor teljes nyomatékával gyorsítani/lassítani a gumik tapadáshatárán belül, és ennek a hajtásláncon át a motortartókra visszavezetett csavaróereje húzza/nyomja a bakokat és tekeri a vázat. Ez utóbbi okozhatna interferenciát a váz és a hozzá közel fekvő segédberendezések között, és erre írtam, hogy garantáltan lesz annyi hely, hogy ne érjenek össze, semmilyen körülmények között, soha.

A tapadáshatáron történő gyorsításkor jelentkező jellegzetes irányú kitörést a paraszt amerikai autóknál a puha rugó / merev híd kombó okozza, ahol a difi is függesztett, és nincs a kocsiszekrényhez rögzítve, így értelemszerűen szerethetne elfordulni gázra a kardán körül az egész nyomorult hátsó híd, ezzel az egyik oldalon tapadást nyer, a másikon veszít, ez ismert jelenség

powered 2012.10.30. 17:03:09

@tocibacsi:

A motorvezérlőben integrált map szenzor van, tehát ezt nem kell külön megvenni, semmilyen plusz költséggel sem jár. a hengerenként 4 (5 ) szelepes motorok 40kpa körül járnak zárt fojtószelep mellet, és 100kpa ( légköri nyomás ) teljes terhelésen. Az egy fojtószeleppel szerelt motorokon nagyon jól állítható szívócső nyomásból a vezérlő, mert a terheléssel lineárisan nő a szívócsőnyomás ( abszolút értékben természetesen ) Az itb-s motorokon nagyon változó terhelések tartozhatnak azonos szívócső értékhez, ezért nehéz pontosan beállítani map-ra. Az X tengelyen változatlanul a motor fordulata, az Y tengelyen a fojtószelep állása a fő paraméter a szívócső nyomás helyett. Ez az Alpha-N. Az atmoszférikus motorok javának mindegy, hogy 95, vagy éppen 105 kpa a légköri nyomás. A barometrikus korrerkcióra a levegő oxigéntartalma miatt van szükség, de erre vannak kifinomultabb megoldások is.

2-More 2012.10.30. 17:03:34

@tocibacsi: Hálisten annyira azért itt nincsenek ennyira millibarok meg tizedfokok,sőt, egy szivócsőnyomás, egy lambda meg egy fojtószelepállásból azért eléggé pontosan ki tudja lökni az ECU a szükséges üzemanyagmennyiséget meg gyújtásszükségletet.

Nem mondom, hogy nem lehet elmenni irdatlanul kireszelt, 100x100x100as ronngyá korrigált 3D táblák irányába, meg hengerenkénti lambdaszondát használni, de ágyúval verébre a dolog.

A pontos értékeket se úgy kell érteni, hogy fokokon múlna a történet, hanem vannak X fokos tartományok, páratartalmat szerintem nem is nagyon van ECU ami néz. Gyári motornál meg még ennyit se szaroznak, mert van egy igen komoly szórás még mindig a gyártásban, az ECU-t belövik egy referenciamotorhoz, megvannak a küszöbértékek meg a ha-ez-van-akkor korrekciók, meg van pár plusz ha nagy a gáz, akkor beleszól kopogásérzékelő, másod-harmadlagos lambdaszonda, EGT, dupla MAP, vagy MAP+MAF, stb.

2-More 2012.10.30. 17:18:34

@Nínó Karotta: Én arra gondoltam elsődlegesne, mikor a gázra billegést hosszmotoros kocsinál a motor lendtömege okozza, azt meg a többit nem kell magyarázni. Namost, a motor ha megbillen, csak addig tud billenni, ameddig a bak rugózása engedi, onnantól meg a bakot meg a hozzá tartozó mindent megcsavarja. Adott esetben ha van elegendő lendtömeg és/vagy annak elengedő lendülete, akkor megcsavarja magát a bódét is, ha tudja. Ilyenkor igen, billeg a kaszni a futóművön. Ha tud. Ha meg nemtud, akkor meg elemeli kisebb vagy adott esetben nagyobb mértékben az ellenkező oldali kereket, ami ahogy veszit a tapadásból, egyből kitér a másik irányba, ahol még van tapadás.

A merev hidas történetre, igen, de itt most nem csak arról van szó, hogy maga a hid akar körbefordulni a kocsi alatt mint egy propeller, hanem arról, hogy a motor lendtömege csavargatja adott esetben a kasznit. Amúgy, attól még, hogy a difit középen fixen az alvázhoz csavarozod, attól az még ugyanugy "akar" elfordulni a kardánnál fogva, legfeljebb nem tud akkorát, mint egy merev hid, mert a féltengelyek a csuklók miatt nem adnak akkora merevséget, de maga a difi nem szokott fixen rögzitve lenni, mert a vibráció megintcsak szétrázná a segged. Igy aztán szilent van, meg segédkeret, meg csavarkötés, aztán csavarodik ameddig tud.

Ez a kettő simán tud akkora erőt képezni egy elegendően erős és/vagy nagy lendtömegű és/vagy nagy fordulatú motornál és vele együtt egy a motor erejéhez képest relative könnyű kaszninál, hogy teligáz-váltás-teligáz közben érezhetően megcsóválja az autót. Nem olyan mértékben persze, mint egy motornál, mert ott azért egy kereszmotoros boxer bömmösnél, uralnál, urambocsá egy guzzinál azért rezeg a gatya gázadásra-elvételre, de amikor határon mész, sok kicsi pikkpakk sokra megy.

Pusztán arra akartam rávilágitani, hogy ahogy minden téren, ezekben is valahol középirányban van az igazság, nem lehet, vagy inkább, nem szabad semmit ész nélkül merevre csinálni.

novothauto · http://novothauto.hu 2012.10.30. 17:20:24

@powered:
"Az egy fojtószeleppel szerelt motorokon "

Azt az aprócska tényt hagytam figyelmen kívül, hogy ezen hat fojtószelep van. Amúgy sem biztos, hogy a Cut Off funkció az elsődleges szempont ennél a motornál :)

2-More 2012.10.30. 17:21:37

@2-More: Illetve nem a difi nem tud a kardánnal fogva elfordulni, a rossebet nem tud, hanem a bódét nem tudja annyira csavargatni, ami jól is van igy, azért is pusztult ki a merevhid a személyautókból többek közt.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.30. 17:24:27

vaoooooo ez a kidorrento megallna a helyet egy futurisztikus kiallitason is! ;)

ESZVESZEJTO A TEMPO, lassan tehetjuk a tetjeinket korido ugyben :)

novothauto · http://novothauto.hu 2012.10.30. 17:26:50

Gondolom a végleges cél a lambda 0,85-ön tartása, hisz ott adja le a legnagyobb teljesítményt.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.30. 18:01:29

@2-More: merevhid fan vagyok! :) a sava borsa az izomautoknak! Osszenottek mint Stallone es a napszemuvege! :))) mustang tulajdonoskent meg kell vedjem a merevhidakat! :D

jürgen baromartz 2012.10.30. 18:02:11

@2-More: sok beszédnek..., ezért inkább maradjunk annyiban, hogy a fent említett 1 milliméter kurva kevés. :D

2-More 2012.10.30. 18:13:29

@visszakettopadlogaz: Tradiciónak tradició, és amcsi vasban én se tudnék elképzelni mást, olyan mint a nyomórudas motor, ettől függetlenül nekem akkor kéne, ha szarnám a pénzt és mekkora fun egy olyan is. Addig viszont marad ami van :D

@jürgen baromartz: Naná hogy, reméljük hogy ez amolyan szólás volt csak.

lanciabacci 2012.10.30. 18:15:12

Előrebocsájtva és térden kelet felé (ismét) csúszva Áki előtt, én, a fog(alm)atlan fotelszakértő pusztán empirikus alapon erős zavart érzek az erőben a leömlő körül. Nem nagyon tetszik, hogy ott forrong a gumi, a fékfolyadék és egyebek körül, csak azért kanyarogva gázlengésestül, hogy a kormányoszlopot kikerülje. Ráadásul +1 a >15mm-re is.

Kilincs, csomagtartó, ablaktörlő állat! :)

Slippery Slick a menetlabilizátor 2012.10.30. 18:23:11

1mm kevés.
Azok a leomlok nekem pont olyannak tunnek, mint amik szét fognak olvasztani mindent a kornyezetukben.
Ott is egy kicsit tobb hely kellene, mondjuk egy alu doblemezhez + a hoelvezetést megoldani a taposólemeztol, mert tuti, hogy leég a cipod talpa.
Szóval az is helyigényes.
Ádámnak meg aki emberbol van, még ha dolgozik is mint egy ipari robot, szerintem jóttene egy hét szabi.
Lehet, hogy le is tisztulna egy pár dolog fejben.
Amúgy meg.
Rettenet a tempó.

powered 2012.10.30. 18:43:01

@JohnyG:

Szeretném hangsúlyosan jelezni, hogy az egész leömlő, egészen a dobig, le lesz bandázsolva mindkét oldalon. Ezek elég klassz cuccok, ahogy többször leírtam már, csak olyan megoldást választok, ami már legalább kettő hasonló kaliberű kocsiban megbízhatóan üzemel. Egy fotó a játszós autóm motorteréről: GT45R2 turbo, 89mm kipufogórendszer. Érdemes megnézni a lebandázsolt kipufogó távolságát a toronytól, vagy a szelepfedél műanyag díszburkolatától. :-)

sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/312993_504504696231553_2088947123_n.jpg

sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/251889_496270687054954_2064990144_n.jpg

Negrogo 2012.10.30. 18:56:26

@powered: WTF? Turbos S54 E30 -ban?! Elmesz te a picsaba minden tisztelettel!:)

4. ben is kapar ugye?

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.30. 18:58:22

@2-More: villamkerdes: meg lehet nezni a kepeket amiket feltettem ide? ramkattintva vagy valahogyan? nem igazabol igazodok ki itt az indafoto/blog.hu/totalcar dzsungelben.

2-More 2012.10.30. 19:15:01

@visszakettopadlogaz: Saját nevedre kattintasz, majd az előugró ablakon az Aktivitás fülre, ott kijönnek hova postoltál. Külön képre nem látom hogy lehetne szűrni.

waffen55 2012.10.30. 19:32:36

@Nínó Karotta: Rozsdamentes anyag ügyben én a Directline-t javaslom dunaharasztiban vannak én mindig tőlük vásárolok!

olimpiam 2012.10.30. 20:44:53

@Nínó Karotta: őőő és el lehet majd kérni kölcsön az autót csajozni?-DDD

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.30. 21:04:33

@olimpiam: Csajozni? Egy vén, hangos, japán kreháccsal, ami ráz, gyantaszagú és nem lehet beszállni? Ne hülyéskedj, örülök, ha a feleségem hajlandó lesz szívességből beülni egyszer. Kérj inkább egy menő BMW kabriót Powered Ákitól, azt jobban érti a fehérnép, és kétszer ilyen erős.

2-More 2012.10.30. 21:35:07

@Nínó Karotta: Csaja válogatja, az én vén, hangos japán krehácsomat is meg-megnézik, pedig az is ráz, és még ennyire se lehet beülni. Mondjuk az igaz, hogy volt hogy addig nézték amig az emblémát meg nem látták, na akkor egyből elfordultak :D

Shadowbull 2012.10.30. 22:05:10

@powered: nocsak, the most powerful letter in the world...

De turboval, konyorgom? Hat nektek semmi sem szent? Blaszfemia! (keresztet veto szmajli)

:)

makkmarce (törölt) 2012.10.30. 22:26:49

hmm, amennyi mindent felreszabtak itt, annak toredekeert egy 3d-s modellezo osszerakta volna gepen, es akkor latszodna egy tervfele, hogy itt ez 100mm, amott az 200mm, es 3d-ben beforgatni a kereket, egybol latszik mi hova megy, mi mibe er bele. Asszem nekem tul technokrata hozzaallasom, meg utolag okos az ember :)

Hajra, csak igy tovabb mar latszik, hogy elobb-utobb tenyleg elkeszul!

nem kéne... 2012.10.30. 22:32:26

@Poita not Peter!:

nagy cucc, a fiat motor is tud fordítva menni, lásd faros/orros fityók.
a vezérműte6gelye más 'szt csók.

nem kéne... 2012.10.30. 22:37:40

@Technocol:

attól még a sablon szar lesz és direkt említette karotta, hogy az esetleges gyors pótolhatóság miatt a pontos sablont fontosnak tartja.

a pontos sablon meg úgy néz ki, hogy előveszed, kikened üveggel, kifordítod belőle a darabot és fölteszed az autóra minden további faragás nélkül.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.30. 22:39:23

@2-More: ok, de ugy ertettem hogy itt ha valaki akarja akkor meg tudja nezni azokat a kepeket amiket feltoltottem? Te pl latod? vagy csak ezt a kiskepet? nem tudom hogyan van ez :(

nem kéne... 2012.10.30. 22:53:18

@visszakettopadlogaz:

nem a legszofisztikáltabb futóműkialakítás versenypályára szánt autóknál.
píszí voltam.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.30. 23:09:50

@nem kéne...: igen, nagyobb a feelingje mint az allitasi lehetosegei :D gyakorlatilag beepites utan ready to use! :D

Shadowbull 2012.10.30. 23:26:23

@nem kéne...: jovanna, de az eleve turbosnak keszult :)

en szemely szerint adott esetben meg mindig szivesebben elforgatom 8000 fole, minthogy 1500-nal megjojjon a csillio nyutonmeter.

Nade valtozik a vilag, aki nem valtozik vele azt lehuzzak a vecen...

w a s d 2012.10.30. 23:41:07

@nem kéne...: Nem volt ilyesmi a Renault ohv motorjainál is? Mármint, hogy van erre meg arra forgó változat is. Csak mert nem emlékszem, hogy a Fiatról vagy a Renaultról olvastam már ilyet.

hofi601 2012.10.30. 23:49:15

@Nínó Karotta: Legközelebb egyeztessetek Csikóssal. Egy HH, meg egy Dezső cikk egy napra? :)

nem kéne... 2012.10.30. 23:58:47

@Shadowbull:

geci legyek?
:)))
a bmwnél volt már olyan, hogy egy szívó benzinesnek legyártott motorból faragtak turbósat, apró szépséghibája a dolognak, hogy közbejött még egy hajtóanyag változás is.
:))))

nem kéne... 2012.10.31. 00:02:15

@w a s d:

azt nem ismerem, ettől még simán lehet.
de a renaultnál mi indokolta az irányváltást?
mert a fiatnál az, hogy a fordítva beépített motorral szar dolog négy sebességgel tolatni.
mondjuk renaultban is volt r8, r10...

Negrogo 2012.10.31. 00:02:43

@Shadowbull: Csipem en is a szivo sor6ot de ha nem M52 hanem M54 lenne az automban elgondolkodnek egy G Power kompresszor szetten biztos. Azt tudja mint az uj 35i.

makkmarce (törölt) 2012.10.31. 00:55:22

@Shadowbull: hat, a csaladban is van 3d-s, ha tudod mit kell csinalni, akkor megoldhato. Bar eddig foleg kerti epuleteket terveztuk meg elore, de meglehetne ezt csinalni autoval is.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.10.31. 05:44:19

@tocibacsi: Az én autómon egy jó ideig fel volt cserélve (mert idióta rakta össze, és mert nem látszik) a külső levegő hőmérő, meg a motorhőfok visszajelző, ami az ECU-ra megy. Észre se vettem, csak amikor beszart a MAP szenzor, és turkáltam benne, hogy két csati olyan furcsán állt (mert amúgy nem lehetett volna felcserélni őket).
Baja nem lett, csak anyáztam egy kicsit, hogy milyen kóklerek vannak.

Shadowbull 2012.10.31. 07:18:10

@makkmarce: aham.

Egyszer talalkoztam valakivel, akinek a szomszedja latott mar 3D-s autotervezest a teveben. Az meselte hogy nem olyan egyszeru.

Ott kezdjuk hogy honnan szerzed meg a motor komplett 3D-s modelljet? Meg a futomujet, meg a kormanyszerkezetet, meg az osszes kis biszbaszet, amit beepitesz? Mert a csovazat tenyleg le lehet modellezni otthon is.

Persze erre is van megoldas, reverse engineeringnek csufoljak.

Csak nem egyszeru. Es a hazi autoepites kereteit valoszinuleg szet is feszitene.

Abban persze igazad van, hogy CAD-ben az ilyen problemak altalaban meg azelott kiugranak, mielott elkezdenek csavarozni a hardvert.

2-More 2012.10.31. 07:30:27

@visszakettopadlogaz: Én ha a nevedre kattintok, majd az aktivitásra, listán látom hogy milyen topikokhoz szóltál hozzá, ott meg a képeket, de külön képekre szűrni nem tudtam.

@Shadowbull: Én inkább komálom ha előbb megjön a kraft, pedig az első autómnak pont az volt az ismérve, hogy 5 ezernél kezdett éledezni, 7400nál volt a sárga, 8nál meg a piros csik a fordulatszámmérőn. Pont ezért is indultam a csigásodás felé. Amivel most tekergek, annál mindkettő megvan, gyári turbó, úgy 3 ezernél már csinál valamit, 8500nál a piros csik, 9300nál a revlimit, 12 ezerig kiskálázva :D

@nem kéne...: Mondjuk azért azt se felejtsük el, hogy a nem-hulladék 60as évekbeli konstrukcióknál már a dugattyúcsapszeg se középen van, hanem eltolva a forgásiránynak megfelelően, hogy ne tudjon felső holtponton akkorát billenni a dugó és a szoknya ne tudjon belecsókolni a hengerpalástba. Azaz forditva nem lehet megoldani, csak ha a dugókat is megforditod meg a vezérlést is. De ha már azon rugózunk hogy az a fáintos ha forditva jár, nézd meg a kétüteműeket, trabit, varnyút, balfaszt, azokat is be lehet forditva inditani gyári állapotába is, pl ha a trabira felteszed a varjú öninditót, ami az okos keletnémet szabványositás okán eleve forditva forog. Sőt, láttam olyan 50es szimót, ami egy röffenéssel egy pillanatra felső holtponton megfulladt, majd azzal a lendülettel be is indult, csak forditva. Ilyennél van nagy öröm ha ezt a lámpánál csinálja, és húzol egy csőgázt hogy megmutasd a hiteles dácsiásoknak, hogy van akkora tököd mint rossinak :D

Gomulka Béla 2012.10.31. 09:32:50

@2-More: A Velorex-nek így volt hátramenete. Kikapcsoltad, átkapcsoltad, bekapcsoltad, és a motor hátrafelé járt.* Pufftili-zutty, ahogy a kolto mondja.

*Azt nem tudom, hogy így lehetett-e vele negyedikben, százzal menni hátrafelé, vagy volt valami megoldás rá hogy ne lehessen ...

novothauto · http://novothauto.hu 2012.10.31. 09:37:40

@Shadowbull: Én láttam a Dr Csont-ban, hogy valami mesztic csaj ilyeneket csinál, csak emberen. A baltával kettévágott fejű embert is összerakják. Csak nem hazudnak, benne volt a tv-ben :)

35up (törölt) 2012.10.31. 09:44:48

@Shadowbull: Nezz szet a CAD librarykban, meglepoen jo modellek vannak, amik lehet hogy nem 100%-ig pontosak, de erre a celra tokeletesen megfelelnek. 10 masodperc guglizas Nissan kulcsszora:
www.3dcadbrowser.com/preview.aspx?modelcode=43882
www.3dcadbrowser.com/preview.aspx?modelcode=5997

Nem mondom, hogy mindent kulcsrakeszen megtalalsz, ugyanakkor ha magadnak kell lemodellezni a motort, packaginghez nem kell az utolso csavarnak is szerepelnie benne.

Tiltott Lally 2012.10.31. 10:00:13

@2-More: Elég, ha csak a másik oldalról hajtod a diffi tányérkerekét, máris ellenkezőleg forog. Könnyebb elképzelés kedvéért képzeletben, a kardán szétkötése nélkül, forgass el 180 fokkal egy merev hátsóhidat . Ha elsőkerekes váltóban van helyed átfordítani a diffit, máris nem kell a motorhoz nyúlni.
Az megvan Surányitól, amikor tanonc korában a Moszkvics diffire ellenkezőleg csavarozták fel a fogaskereket, és a próbaúton csodálkoztak?

makkmarce (törölt) 2012.10.31. 10:44:38

@Shadowbull: ahogy fentebb is irtak, nem kell minden csavart beletenni, a kereket se modellezed kullonkent, es nem a szomszed szomszedja latja, mert itt ul a masik szobaban :)
Nem azt mondtam, hogy csavaronkent az egeszet, hanem azt, hogy a nagyreszet lemodellezed, a meglevo elemeket le tudod fenykepezni egy mero leccel, es gepen siman berendezheted az egeszet, hogy jo legyen (akar ott megtervezheted a rahagyasokat, hogyha valahol meg elkell huzni egy 1" csovet, akkor annak is legyen hely).
Ilyen alap dolgok azert siman kibuknanak: kerek fordulasa a kerekjaratban. Leomlo elvezetese (raadasul ugy, hogy elotte nemkell heggeszgetni, siman felirhatod a szogeket, kiprobalhatsz vagy 5-6 modszert, hogy hogy fer el.)
Ha megvan a rugo ut, akkor a rugozast is egybol meg tudod nezni, hogy mi mibe ver majd bele. Rengeteg bajtol(es koltsegtol) megkimelheti magat az ember, mert amig nincs terv, addig nemkell se anyagot elpazarolni, se szereloket fizetni. Ok, a 3d-s szakit kell, de ahogy elnezem, hogy csak a hangyasznak hanyan estek neki, es hanyadikra sikerult, nem biztos, hogy a 3d-s manus a dragabb :)

Shadowbull 2012.10.31. 11:39:17

@35up:

naja, ha megvan a komplett motor modellje, akkor azzal mar lehet valamit kezdeni.

Hogy aztan mire jutsz, az a masik kerdes. Szkeptikus vagyok ilyen teren.

"packaginghez nem kell az utolso csavarnak is szerepelnie benne"

A motorban nem is. Annak eleg a kulso felulete.

Shadowbull 2012.10.31. 11:42:55

@makkmarce: roppant erdekeseket irsz, koszonom a felvilagositast :)

"a meglevo elemeket le tudod fenykepezni egy mero leccel, es gepen siman berendezheted az egeszet, hogy jo legyen "

Na ezt megneznem :)

": kerek fordulasa a kerekjaratban"

Jaja, hasbol kitalalom a futomukinematikat. Es le is modellezem. Jovan.

" Leomlo elvezetese (raadasul ugy, hogy elotte nemkell heggeszgetni, siman felirhatod a szogeket, kiprobalhatsz vagy 5-6 modszert, hogy hogy fer el.)"

Ehhez minden szomszedos cuccnak benn kell lenni. Millimeterre pontosan, kulonben szart se er az egesz.

" Rengeteg bajtol(es koltsegtol) megkimelheti magat az ember,"

Na igen, az autogyarak ezert is CAD-eznek orrba-szajba :)

2-More 2012.10.31. 11:55:37

@Tiltott Lally: Nem, a Surányis sztori nincs meg, a hidkérdésben meg, ja, el lehet forgatni, már amennyiben a hid maga szimmetrikus. Mert ha nem...... nekem pl egyik vas se merev, az egyik független, a másik keresztlengőkar+multilink, az elsőben viszont tuti nem szimmetrikus a történet, asszem a balos féltengely rövidebb és maga a difi kissé balra van eltolva, a másik alatt még nem feküdtem annyit :D

Amugy, pl igy szoktak bogárba subaru motort rakni, csak ott a váltót forditják fejtetőre, meg merevhidas terepjáróban is igy csinálnak két fogaskerekes portálos meghajtást.
Anno a nagybátyámék crossautójában volt középen a lada motor, rajta a bogár váltó fejtetőn.

Forditva beiinditott motor, az Unimogban meg a váltón van forditó, úgyhogy ugyanannyi hátramenet van, mint amennyi előremenet :D

acélváz 2012.10.31. 17:44:10

@makkmarce: egy ilyen autót összerakni 3D-ben kb annyiba kerüne mint amennyit Adorjánék kértek a melójukért!
Ezt a motort összerakni 3d-ben az összes segéd berendezéssel, csatlakozó lakatrésszel az kb.1-2 nap = 8-16 óra ezt beszorzod mondjuk 10-12e Ft-os mérnökórával az nem kevés pénz!
Ha az ember magának csinálja, akkor még esetleg, de szerintem akkor is nagyobb szívás mint rendesen összerakva mindent farigcsálni, hegesztgetni!
Pedig én szinte egész nap 3d-zek!

powered 2012.11.01. 18:40:33

Mi a mocskos ku...a edesanyjanak nem teszi be a csoves amerikai-kinai bal..asz az osszes szajba ku..t fittinget a dobozba baz...eg? csak hogy megint egy napot esztergajoshoz rohangaljak? accusump rulez....

www.powerfanatics.com/forum/images/smiles/blowup.gif

www.powerfanatics.com/forum/images/smiles/wallbash.gif

TaaT 2012.11.02. 01:31:08

"Hangyász hétfő 37 – két beste kígyó és egy kikészült mester"

az első után a második is össze jött :[

@powered: Kitartás! :)

RKr 2012.11.05. 20:56:08

Na vajon lesz ma HH38?:)

RKr 2012.11.07. 00:01:23

A héten már nem. Talán HSZ? bár nem tudom.
süti beállítások módosítása