Hangyász hétfő 48-49: Oké, idióta vagyok. Most kérem vissza a lovaimat! - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 48-49: Oké, idióta vagyok. Most kérem vissza a lovaimat!

2013. május 22. 22:07 Nínó Karotta

datsun 260Z aardvark hh47-49 032

Hű, kedves naplóm, te aztán megsárgultál, mióta nem találkoztunk. Elnézést, de előbb külföldön voltam, aztán nagyon sokat dolgoztam, aztán náthás lettem, és rossz volt a számítógépem is, aztán meg pont megírtam két posztot, de megette a kutya. Most viszont csikósi szőnyegbombázással vágok vissza, kemény lesz.

Február végén ott tartottunk, hogy a Hangyesz hazajött a lábán. Nem éppen gyorsan, de - egy üzemanyagproblémát leszámítva - üzembiztosan. Elvileg ekkor szerettük volna a motorvezérlést is készre programozni, de ahhoz túl komótosra sikerült a hazaút. Mínusz kilenc fok volt, gonoszul csillogó aszfalttal. Így aztán a Datsun a márciust Egyedifényezés Lajcsinál töltötte, befejezetlen motorvezérléssel, szunyókálva, aki kijavítgatta a csálé műanyag elemeket, és hozzáfújta őket a már meglévő kasztnihoz.

datsun 260Z aardvark hh47-49 041

Kértem pár kiegészítést is: néhány extra rögzítési pontot, hogy ne tudja letépni a szél a padlóburkolatot, terelőlemezeket a hűtő köré, hogy ne tudja megkerülni a levegő, pár műanyaglapot a kerék és a motortér közé, hogy ne legyen tele minden mocsokkal, és így tovább. Ezeket Lajcsi szépen dokumentálja, majd megosztom.

Műszakilag apróságok történtek, egyrészt Ogre barátom kiplazmázta nagyobbra az első toronyban a lukat, hogy adhassunk nagyobb csaphátradőlést, másrészt lett egy vékony fém ütköző a műanyag ütközőhéj alatt, hogy legyen mivel bóját, gumit, nézőt fogni a drága hűtők előtt.

datsun 260Z aardvark hh47-49 025

A kész járművet ti előbb láthattátok, mint én, mert az AMTS-en debütált, mialatt én külföldön dolgoztam. Az se volt épp rossz, de azért nagyon fura érzés egy másik kontinensről, a Facebookra felrakott képek alapján nézegetni, hogy milyen lett. Képen mindenesetre tetszett.

datsun 260Z aardvark hh47-49 029

Élőben akkor láttam először, amikor április derekán elmentem érte, hogy elautózzak a Dynoprojecthez, megejteni a régóta esedékes programozást. Nem indult. A néhány nap alatt, amit alva töltött, leszívta az akksiját, lekapcsolt áramtalanító mellett is. Ez egyértelműen valamilyen villamos gebasz, ami sajnos benne van egy nulláról madzagolt autó első kalandjai közt. Powered Áki azóta már ki is nyomozta, hogy a bedolgozó villanyásza a diódahíd gerjesztését kötötte állandóra, megkerülve az áramtalanítót is, átmenetileg, mert vacakolt a generátor, és a végére akart járni a gondnak, aztán úgy felejtődött. Áki azóta megjavította. Szerencsére véletlenül volt kéznél egy teherautóakksi, amiről egyrészt bebikáztam, másrészt biztonsági okokból el is vittem magammal, ha kéne. De nem kellett, a generátor remekül felélesztette a Hangyászét.

datsun 260Z aardvark hh47-49 043

Útközben teletankoltam. Kifogástalanul működött, de persze az alapjárat-közeli tyutyogáson kívül nem volt más dolga. Lényegében zárt pillangószelepekkel csorogtam el Fótról Budafokra (ezt nem a példás önuralmam kedvéért emelem ki, hanem mert később jelentősége lesz).

datsun 260Z aardvark hh47-49 044

A Dynoprojectnél felálltunk a padra, és kezdés előtt Ákos teletöltette velem a tankot. Nyolc liter ment bele, ami a Fót-Budafok viszonylatra (30 km) elég kiadós. Majd kezdetét vette a programozás. Azonnal látszott, hogy Dynoproject Dávid és Powered Áki régi bajtársak, mert remekül lejelelték egymással, hogy mikor mit szeretnének, pedig a VQ35 akkora lármát csapott, hogy ipari Peltor átbeszélős fülvédőn át is fájt egy kicsit.

datsun 260Z aardvark hh47-49 049

A programozás menetét és finomságait nem fejteném itt ki, lesz még rá alkalom. A lényeg az, hogy 248 lóerőig jutottunk, és nem tovább. Ami - tekintve, hogy 280-ról indultunk - nem mondható optimálisnak. Ez volt a rossz hír. A jó hír pedig az, hogy mindezt a teljes terhelésen töltött időt is kacagva bírta a Hangyász, azaz ha gyenge is, de nagyon stabil a szentem.

datsun 260Z aardvark hh47-49 055

A mellékelt gráfokon látható fura völgyekkel és az egyenetlen lambdával most ne foglalkozzunk, egy csomó minden nem lett kifaszázva, mert nem volt aktuális. Egyelőre alapvető gondunk volt, azt kellett megfejteni, utána jön majd a precíz keverékképzés, az utolsó pár fok előgyújtás meg a huncutul tekergetett szívótengely.

A padolás után tanakodni kezdtünk egy szelet kirántott hús felett, hogy hol lehet a baj. A mi 350Z motorunk a következőkben különbözik a gyáritól:
- általam számolt csőhosszú és -átmérőjű leömlők (felettébb gyanús)
- Jim Wolf Technology 272 fokos vezérműtengelyek (jó nevű, megbízható vállalat elismert minőségű terméke)
- kovácsolt hajtókarok (a teljesítmény szempontjából irreleváns)
- Jenvey hengerenkénti pillangószett (individual throttle butterflies, a továbbiakban ITB) hozzá való tütékkel [ezek a szexi szívótölcsérek, amiket a Dia fúvóharsonáknak nevez] (ehhez a motorhoz való, jó nevű termék, de gyanús)

datsun 260Z aardvark hh47-49 051

Arra jutottunk, hogy a leömlők lehetnek ugyan rosszak, de ismereteink szerint legfeljebb csak annyiban, hogy a nagyon magas fordulatot favorizálják. Az ITB-k dettó; itt ugye minden hengernek van egy jó nagy saját pillangószelepe, mint mondjuk egy régi vágású karbis motoron, ami kiváló gázreakciót ad, és a hozzá való tüte segít a megfelelő fordulattartományra optimalizálni a működését. Ha itt hiba van, az is inkább alul adhat lukat, de nem fojtja meg a felső tartományt, pedig nálunk se alja, se teteje. A vezérműtengelyek jól elronthatnak mindent, de szintén nagyon megbízható helyről jönnek, a fene hinné, hogy rosszak. Az utolsó falatokra arra jutottunk, hogy töviről hegyire átnézünk mindent, különös tekintettel a vezérlésre. Ákos kosarakban, szana-szét dobálva kapta a VQ-motort, a legkézenfekvőbb megfejtésnek az látszott, hogy mellé van rakva a vezérlés, azért nincs teljesítményünk, miközben látszólag minden fasza.

datsun 260Z aardvark hh47-49 067

A következő hétvégén Stump Bandival, szerkesztőségi mérnökünkkel, aki velem ellentétben már fogott is csavarhúzót, nem csak olvasott róla az interneten, alapos tényfeltárást tartottunk. Azt csináltuk, amiről a mérnököt elnevezték: miszlikbe mértünk mindent.

datsun 260Z aardvark hh47-49 066

Mindjárt a nulladik lépés izgalmakat hozott. Levettük a tütékről a légszűrő zoknikat, és fekete, koromszerű mocskot találtunk alatta. Sokat. Olyasmit, ami nem jöhetett kívülről. Aztán kiszedtük a gyertyákat, és elámultunk. Mindkét hengersoron volt normális is, és ocsmányul kormos, benzinben úszó, trutymós is.

datsun 260Z aardvark hh47-49 065

Kivett gyertyákkal végeztünk egy klassz sűrítési végnyomásmérést (avagy kompressziómérést), és arra jutottunk, hogy minden henger 10 és 11 bar között sűrít, ami a megengedett max. eltérésen belül van, de a gyári 13 bar alatt. Mindeközben a motor fitt és egyáltalán nem kopott, kartergáza lényegében nincs. Azaz nem az történik, hogy megszökik a gáz a gyűrűk mellett, hanem a jelek szerint egy része elinal, mielőtt a dugó összenyomhatná. Tán a nagyobb szelepösszenyitás miatt. Vagy másért.

Ezután jött a szelepfedél leszedése és a vezérlés tüzetes átmérése. Bandi semmit nem bízott a véletlenre; nem a jelölések után ment, hanem komótosan kimérte a felső holtpontot, és utána mérőórával és hézagmérővel végigellenőriztünk mindent. A hír egyszerre volt vidám és szomorú: minden a helyén. Áki nem tudott hibázni, nem hiába volt olyan alapos az összeszereléskor, minden precízen a helyén volt, és a tengelyek is pontosan azt csinálták, amit a mellékelt diagramjuk szerint csinálniuk kellett. Közepesen rosszkedvűen mentünk haza.

datsun 260Z aardvark hh47-49 069

Másnap lelkes szónoklatot tartottam Bandi szerkesztőségi asztalánál. A megfejtés világosabb a napnál: a kurva injektorok, azok a rosszak. Ne feledjük, volt annyi mocskos benzin a tankban, hogy szűrőt kellett miatta cserélnünk. Átjutott valamennyi kosz, ettől vannak szegény hengereink, amik nem kapnak elég benzint, ezt túlkompenzáljuk a többi hengeren, ettől azok mocskosul dúsak, és mindenki szenved.

Bandi egyetértett. Powered Áki azonban nem. Az irodámban egy szenvedélyes email várt, amiben udvariasan lehülyézett, nehezményezte, hogy kellemetlen helyzetbe hozom azzal, hogy az általam rosszul összelegózott az autó miatt neki kell mentegetőznie, és felajánlotta, hogy megmenti. Íme a lényeg:

Bánom, hogy amikor airboxot javasoltam, vagy épp az előbb emlegetett kipufogóleömlőd paraméterei miatti aggodalmam fejeztem ki, nem voltam sokkal határozottabb, Megteszem most! Ez a konfig, és a gyárihoz képest változtatott alkatrészek halmaza ebben a formában NEM JÓ!!! Ebben annyira biztos vagyok, hogy szeretném felajánlani: szereljük vissza, az összes eredeti alkatrészt, és mérjük le a Hangyász teljesítményét azokkal! Ha az elméletem helyes, akkor el kell, érnünk, vagy legalábbis nagyon meg kell közelítenünk a gyári teljesítményt, (amit nyilván egy szalagról levett vadonatúj motoron mért a gyártó), és elkezdhetünk érdemben arról beszélni, hogy mit volna érdemes csinálni a továbbiakban a motorerő növelése érdekében. Szeretném továbbá felajánlani azt is, hogy az említett downgrade-et teljesen költségmentesen, maximum egy hét alatt elvégzem, akkor is, ha 28 órára kell is nyújtsak egy napot hozzá.

Én viszont annyira biztos voltam az igazamban, hogy hosszasan kifejtettem az elméletem, hátha meggyőzöm a távolból:

Értem a szkepszised, ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy az alkatrészek, amikről beszélünk, dokumentáltan működnek és jól működnek máshol. Hadd mondjam el, mit gondolok. Én is sokat tűnődtem még a látottakon, sokat olvastam mások tapasztalatairól is. Ezek alapján bennem az csapódott le, hogy majdnem teljesen biztos vagyok abban, hogy halálosan triviális problémánk van: koszosak az injektoraink. Semmi, amitől tarthatunk (nem összeillő dolgok, elszámolt csőhosszok, rossz tengelyek, mifene) nem indokolja azt, hogy egyszerre legyen koromfekete, lucskos és benzinszagú, és halvány, fehéres gyertyánk is. Ahogy te is mondtad:
- a levegőellátásban nincs hengerenkénti különbség, főleg nem WOT-nál
- a gyújtásban nincs hengerenkénti különbség
- a befecskendezés időzítésében, mértékében sincs hengerenkénti különbség

Az égéstérben pedig mégis van, méghozzá nagyon durva különbség van. Nézd meg a képeket nagyban, ezek egy hengersor gyertyái egymás mellett, és olyan, mintha két másik autóból jönnének.

- Emlékezzünk vissza, hogy olyan súlyos üzemanyaggondunk volt, hogy szinte menetképtelen lett tőle a Hangyász.
- Emlékezzünk vissza, hogy a szűrőcsere annyira drasztikus változást hozott, hogy alapvetően kellett újraírnod az üzemanyagtáblát.

Azaz:

- bizonyítékunk van arról, hogy volt annyi szennyeződés a rendszerben, hogy üzemzavart okozzon (nem volt benzinnyomás, rosszul járt, csere után műszeres mérés szerint is más lett a keverék)
- bizonyítékunk van arról, hogy valami most is is rossz még (gyertyák, teljesítmény)

Én arra tippelek, hogy a koszos tank / rossz benzin következtében az injektoraink is mocskosak lettek. Ennek következtében a jó lambdára törekedve bizonyos hengereink bestiálisan dúsan üzemeltek. Erre utalnak a gyertyák, és erre utal az elképesztően összekormolódott ITB is (a tengely miatt tök normális, hogy szívóirányba is kapunk egy kis égésgázt kis terhelésen és fordulaton). Abból ítélve, amit a tütékben és pláne a pillangók mögött láttam, a hosszú időn tartó, bizonyos hengereknél extrém dús részterheléses üzemben annyi korom rakódhatott le az égéstérben és a szelepeken, ami önmagában is lehet már problémaforrás. Például simán lehet, hogy nem zárnak rendesen a szelepeink. Annak az ilyen mennyiségű kívül látható korom biztos indikátora, hogy nagyon-nagyon az üzemi tartományon túl dúsan mentünk a benzinszűrőcsere előtt, sokat. Erre utal a dermesztő fogyasztás is (idézzük fel: a fóti kúttól a Dyno projectig kerek 33 km-re bő 8 liter. Az 24l/100 km, tojáshéjakkal a láb alatt, 50 km/h-val csorogva, egy egy tonnás autóval. Ennyi benzin normálisan nem éghetett el. A VQ35 a másfélszer nehezebb 350Z-ben a felét eszi ennek)

Valószínűbbnek érzem ezt a forgatókönyvet, mint azt, hogy egy sok helyen kipróbált setup legyen olyan rossz, hogy ennyire messze hozzon a várakozásainktól. Érzékeny terület ez a motorépítés, de ha valaminek, a tapasztalatnak és a józan észnek hiszek, és akik ebbe az irányba vittek minket, azok ugyanúgy szegre-csavarra ismerik a VQ-t, ahogy te a BMW-t.

A következőt javasolnám: lejuttatom hozzád a Hangyászt.
- Cseréljünk injektorokat, hiszen amúgy is terveztük.
- Nézd át azzal a szemmel, ahogy most írtam. Mérjünk rá a szelephézagokra újra: megvannak még a régi hézagok, elküldted nekem a fotót annak idején, zárjuk ki a szelepek esetleges rossz zárását és az ebből fakadó sűrítésveszteséget.
- Az injektorcsere után menjünk egy próbát. Összevetjük a logot az eddigiekkel, egyértelműen látni fogjuk a lambdából, ha eddig rosszak voltunk. Lehet, hogy ezzel nagyrészt meg is ússzuk.

Ha nem jó az elgondolásom, így akkor sem vesztünk semmit, hiszen injektort mindenképpen akartunk cserélni. Ebben az esetben visszaépítheted a Hangyászt gyárira, és megnézzük, mit látunk. Megfelel így? Mellékeltem még pár képet a gyertyákról. A mocsokról nincs elég jó képem, de azért küldök egy nagyot. A pillangó mögött pláne minden fekete.

Mit gondolsz?

Ákos telefonon válaszolt: azt mondta - jelentős önmérsékletet tanúsítva - hogy az elméletem jól hangzik, de hülyeség. Az injektorokkal nem lesz semmi, a motor légcseréje a rossz, azon belül is az ITB-k működnek vacakul. Tegyük vissza a gyári szívósort a gyári szívókamrával, és nézzük meg, mennyivel jobb lesz.


datsun 260Z aardvark hh47-49 073

Ebben maradtunk, de ez nem akadályozott meg minket Bandival abban, hogy másnap visszamenjünk a Hangyászhoz két csomag 5 milliliteres injekciós fecskendővel (170 Ft, gyógyszertár), amit rászigszalagoztunk a 6 injektorra, és gettómérnöki bravúrként összevetettük a befecskendezők szállítását egy kiadós indítózás alatt. Szegény jó Novoth Tibi esdekelt, hogy vigyük el hozzá az injektorokat, profin bemérte volna őket, szívásképet ellenőrzött és ultrahangosat pucolt volna, de mi a dögkútból akartunk aranyhalat fogni.

Persze, hogy csont ugyanannyit lőtt mind a hat spricni, hogy rohadjanak meg. Azon melegiben, a Hangyász mellől felhívtam Ákost, hogy elmondjam, megint igaza volt. Tudom – mondta egykedvűen. Azt értsétek meg, hogy én ezredszer jövök vissza onnan, ahová ti most elindultatok.

datsun 260Z aardvark hh47-49 074

Leforrázott tacskókként ácsorogtunk az időközben leszállt sötétben, aztán egyszerre belénk hasított: mégse lehet igaza. Vagyis részben igaza lehet, de az nem magyarázza meg a drasztikusan eltérő keveréket az egyes hengerekben. Ezt vidáman bele is kurjantottuk Bandival a telefonba.

– Ha az ITB-k kicsit kiestek a szinkronból, az megmagyarázza – mondta Ákos. A hengerenkénti pillangószelepeketet szinkronizálni kell, pont, mint mondjuk a Webereket egy Zsigán. Ha kijönnek a szinkronból, azaz nem halálosan pontosan ugyanannyit nyitnak, akkor pont az történik, amit látunk: teljes terhelésen, amikor sarkig vannak tárva, nincs semmi gond, de bandukoláskor, alapjárat körül, amikor lényegében csukva vannak, az a pár szögperc vagy fokocska különbség drasztikusan több levegőt jelent.

– Oké, és akkor honnan jön a korom a tütékbe?

– Onnan, hogy szar az áramlás. Nem való ez a szívórendszer erre a motorra, ahogy írtam is. Szelepösszenyitáskor időnként megfordul az áramlás, amitől szörnyű lesz az öblítés hatásfoka. Egyszerűen nem megeszi a levegőt, hanem kiköpi, mert nincs elég térfogat a szívócsövekben, hogy rendesen menjen befele a légoszlop.

datsun 260Z aardvark hh47-49 071

Bandival mindketten nagyon szeretünk tanulni, de azért ekkora iskolát kapni nem mindig kellemes. Pláne nem, ha a telefonbeszélgetés közben Bandi már szaladt is a hézagmérővel a pillangók felé. Ez szinkronizálni alkalmatlan, arra van rendes célműszer, de arra remek, hogy azonnal rámérhessen, van-e különbség az egyes ITB-k nyitása közt. Persze hogy volt. Megköszöntünk, csendesen összepakoltunk és hazamentünk. Én fejben elkezdtem tervezni egy pólót, amire az van ráírva gyöngy betűkkel ezerszer, hogy "Nem vitatkozom Powered Ákival. Nem vitatkozom Powered Ákival." Pár nappal később letranszportálódott a Hangyász Baksára.

datsun 260Z aardvark hh47-49 064

Míg Ákos próbált szakítani pár éjszakát a Datsun-szerelésre, én Benyó Gyurit, az OMG Visuals teremtésügyi illetékesét, két lábon járó 3D-printerét nyúztam, hogy mentsük meg az ITB-ket. Egyértelműen beláttam, hogy Ákosnak igaza van/lesz, azaz a szívóoldali gebasz miatt van a fő bajunk, de semmiképpen sem akarok a gyári szívórendszerre visszatérni hosszú távon. Egyrészt mert az ITB jobb. Másrészt mert korhűbb, pazar a hangja, és egy öreg versenyautóra egyszerűen kellenek a trombiták és kész.

datsun 260Z aardvark hh47-49 061

A megmentéshez György egy hajlított toldatot tervezett az pillangóházak és a tüték közé. A toldás egyrészt jó eséllyel megadja azt a szükséges extra áramló tömeget, amitől a köpésből nyelés lesz végre, másrészt így a tüték párhuzamos sorokban merednek az égre egymás mellett, amitől végre nem lesz fizikai lehetetlenség airboxot tervezni és építeni köréjük. És persze mindennél súlyosabban néznek ki.

datsun 260Z aardvark hh47-49 075

Éppen ezekkel a gyönyörű toldatokkal tartottam másnap Baksára, amikor az M0-ás déli szakaszán, bulvárnevén a Halálúton egyszerre csak belém csaptak oldalról egy Marutit, és mire azt mondhattam volna, teringettét, de rég láttam Marutit, pláne a Priusom jobb hátsó ülésén, addigra máris befúródtam egy kukásautó alá.

datsun 260Z aardvark hh47-49 078

Szerencsére senkinek nem lett baja. Mint utóbb kiderült, a Marutit egy másik FKF-es teherautó forgatta be maga elé, aztán belém lökte, amivel meg engem forgatott-taszított be a szomszéd sávban bandukoló kukásautó alá. Ahhoz képes, hogy milyen rosszul hangzik, odabentről nem volt egy nagy kaland. Viszont a Priushoz elkel majd pár tégely polírpaszta, attól tartok.

datsun 260Z aardvark hh47-49 077

Tök érdekes volt egész pályás útzárat képezni az M0-áson, ez talán eddigi autós médiakarrierem legnagyobb szabású megmozdulása, amiben részt vehettem. Ezúton is szíves elnézést érte. Villámgyorsak és dermesztően szakszerűek voltak a helyszínelők. Lényegében előbb rakták össze, hogy mi az ördög történt, mint bármelyikünk. Segítettek kitölteni a hírhedt kék-sárgát, meggyőződtek róla, hogy a vétkes teherautó-sofőr elismerje minden papíron a felelősségét, általánosan kézben tartották a dolgokat. Összességében egész jó érzés volt állampolgárnak lenni, ami egy viszonylag ritka és menő tapasztalat, pláne tömegkarambol után.

datsun 260Z aardvark hh47-49 063

Kilenc táján ölték meg alattam a Priust, isten nyugosztalja, élt 9 évet, villanyos emléke szívünkben örökké él. Délután három lett, mire elcsakliztam a Diától a vén kutyaszállító CR-V-t, és végre elindulhattam Baksára. Mire odaértem, a Hangyászon ott feszített a gyári szívórendszer. Rusnya egy tárgy, azt meg kell hagyni. De milyen szépen járt!

Már az alapjárat puhaságán, rezzenetlenségén lehetett látni-hallani, hogy ez egy más világ. Alig 750-es fordulaton, 1-es, 1,1 es lambda mellett is dorombolt, és nemhogy nem marta le a szemünket a benzingőz, de semmi szaga se volt, pont, mint egy egészséges keverékképzésű, modern autótól várnád.

datsun 260Z aardvark hh47-49 062

Az országúton az első méterektől mindenféle műszer nélkül is nyilvánvaló volt, hogy sokkal szebben megy minden fordulatról. Eddig is üzembiztos volt, de most végre rendesen életerősnek érződött. Nem is akartuk érdemben a megváltozott viszonyokhoz optimalizálni a programot, csak végig kellett logolnunk a részterhelés mellet a teljes teljes terhelés tartományait is, hogy a logból kiderüljön, hogy a műszerek is azt érzik-e, amit mi.

Én azt mondtam, jó 20-30 lóval erősebb lett. Ákos a logból 10-15%-os VE-növekményt mért, azaz ennyivel több levegőt sikerült megenni az atmoszférából. Azaz nagyjából ennyivel nagyobb teljesítményt érhetünk el, úgy, hogy igazából nem csináltunk még semmi mást, csak a gyári szívórendszert építettük vissza a menő versenyalkatrészünk helyett. Ez azt jelenti, hogy a gyári teljesítményszint lényegében megvan, a finomhangolással innen tudunk majd menni felfele.

datsun 260Z aardvark hh47-49 059

Pár perc autózás után ránk esteledett, visszamentünk a műhelybe. Éjfélig Ákos visszaépítette az ITB-ket, én pedig összeportoltam az új szívócsőtoldatot a régi tütékkel, hogy meg ne botoljanak a molekulák. Miért tettétek vissza azokat a szarokat? - sikoltod most a monitor előtt.

datsun 260Z aardvark hh47-49 060

Azért, mert az ITB szép, az ITB szex, az ITB kell. Csak meg kell csinálni jól. Most már tudjuk, hogy tényleg itt volt a kutya elásva (meg persze még ezer helyen, a versenyautó-építés igazi kutyaveteményes), és a hosszabbítástól jó eséllyel jó(bb) lesz. Aztán jön még az újraszinkronizálás, később az airbox, az Ákos és a Vems hazai fejlesztői által éppen most elkészített fokozatmentes szelepvezérlés, és az igazi programozás. Ezekről lesz szó később.

Június 15-én Totalcar pályanap lesz a Hungaroringen, Hangyásszal. Ennyit tudunk biztosan. A többit meglátjuk ott. Köszönöm, hogy elolvastad.

Michelin Hungária adott egy rakás Michelin Pilot Sport Cup és Touring Slick gumit tesztelni. Ezeket használva fogjuk végigjárni az utat a beállítások keresésétől a futómű megértésén át a remélhetőleg egyre klasszabb köridők eléréséig. Igyekszem a hozzájárulásukból a lehető legtöbb szórakoztató tudományt kihozni mindannyiunk számára. És persze egy részét elégetjük majd látványos képsorok kedvéért. Tekintsük ezt afféle áldozatnak. 

103 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fox888 2013.05.22. 22:47:32

Tényleg Csikós-i magasságok! :D Drukkolok!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.22. 22:48:22

@gerlaip: 76 mm a toldás. Pár képen már látszik. Igen, a géptető lukas lesz, a tüték ki fognak lógni a kis zoknijaikkal, egészen addig, amíg el nem készül a rendes airbox.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.22. 22:49:07

@JoinR: Hamarosan. Pista az MC, lesz róla szó gazdagon.

ChPh 2013.05.22. 22:50:39

Hát.
Szavakat sem találok :(
Szegény prius :)
Ákiról tudtuk már, hogy igaza van, volt spoiler korábban. Kérdés ha az ITB-t sikerül összehangolni meglesz-e a 245 ló ;)

Patás 2013.05.22. 22:51:59

Az első szárnypróbálgatások :D Ezekből baromi sokat fogsz tanulni Karotta, csak Ákosnak legyen hozzád elég türelme...:D :D :D

Flankerr 2013.05.22. 22:52:06

A pólót megnézném rajtad, és főleg mikor Áki először látja..:)

ChPh 2013.05.22. 22:54:48

250 lovat akartam ;)
Áh, szóval drukkolok, hogy jó legyen, szépnek már szép :)

Flankerr 2013.05.22. 22:58:13

Egy kérdés: a videó már az új telefonnal keletkezett?

ss26 2013.05.22. 22:58:21

CIA-s Maruti! :) Menthető a Prius? Nem tűnik vészesnek.

amenta 2013.05.22. 22:59:50

Hűbazmeg Karotta, maxi respect! Épp rommá törték alattad az autót, és te ilyen higgadtan videózgatsz... engem szétb@szott volna az ideg...

Azért meglepő, hogy a kis Maruti mennyire egyben van ahhoz képest, hogy kinyitotta a Priust mint egy konzervdobozt...

pedaz 2013.05.22. 23:00:32

Végre Hangyász poszt! :D Nem volt ez hosszú, pont elég volt így egyszerre.

"kutyaveteményes" - ezen meg majdnem meghaltam :D

Tommi 2013.05.22. 23:27:17

Azon a csütörtöki napon mentem Hő- és áramlástechnika II-ből pótZH-t írni. Reggel láttam is a buszból, hogy dugó van az M0-son, de nem gondoltam volna, hogy Te is benne vagy. :-)

winyettyu 2013.05.23. 00:48:40

"egyszerre csak belém csaptak oldalról egy Marutit, és mire azt mondhattam volna, teringettét, de rég láttam Marutit" :DDD

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.05.23. 06:43:41

Ez a Prius vonzza a hülyéket :D (ha jól emlékszem, körbetörtből újraépítettként vetted? itt jön a harmadik élet!)
Ha jól látom a sérüléseket, a Maruti (gyerekülés?! elöl?!) meg a fehér kisteher találkozott először, utána flipperezett vele a MAN.

antalbal 2013.05.23. 08:08:05

Kedves Gábor! Régóta olvasom írásaid, egészen kiválónak tartom, és amúgy is minden tiszteletem! Még sosem kommenteltem, de most, hogy látom, hogy az autó esztétikumát is feláldozni készülsz az átkozott ITB-d miatt, nem tudom megállni, hogy ne próbáljalak meg lebeszélni erről. Néhány észérv: feleslegesen bonyolult, és nem működik jól. A gyári megoldás egyszerűbb és működik már most. A hangyász könnyű, miért ragaszkodsz a sok plusz lóerőhöz, amikor még ki sem próbáltad, hogy mire elég a mostani LE/kg arány a pályán? Azt vettem észre, hogy a Te autódban semmi nem korhű, hiszen minden "új", illetve modern. Ebből kifolyólag minden korhű megoldás stílusidegen. Legfőbb érvem: hogy fog az kinézni?! Kivágott motorháztető alól kilógó szívórendszer az annyira Amerika, annyira nem Japán, annyira stílusidegen, kinézetre olcsó, bazári megoldás, hogy szörnyű. Könyörgök, gondold át! Az a véleményem, hogy a motorháztető alá azt raksz amit akarsz, ahhoz senkinek semmi köze. Az autó külső megjelenésének esztétikumát viszont nincs jogod elrontani! Ugyanúgy mint aki crocs papucsban megy postára és ezzel felzaklatja embertársait, Te is bűnt követnél el egy ilyen kilógó ITB-s merénylettel. Szeretném felhívni a figyelmedet, hogy az esztétika arcul köpése és a vizuális környezetszennyezés az egyik legkomolyabb vétek. Mindazonáltal úgy gondolom hatalmas császár vagy, hogy ezt a projektet így végigtolod, tényleg! Big ups, mad love, much respect! :)

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2013.05.23. 08:47:09

Én is Ákosnak adok igazat. Ha valami nem megy/nem jó, akkor felesleges elkezdeni vajákolni, vissza kell menni az origóhoz, a kiindulási alapokhoz és megnézni, hogy ott mi újság.

Ha amúgy semmi baja a technikának (azaz a japánok jó terméket gyártottak és miért ne lenne így, biztos több és okosabb mérnök+tapasztalat van nálunk) akkor el lehet kezdeni gondolkodni, hogy hol kell/lehet belenyúlni a rendszerbe, h még jobb legyen. Persze csak ha akarod, mert nem tudom mennyi a hozadéka a kis trombitáknak, de 10-20 lóerőért én nem vacakolnék vele. Akkor menjen a gyári, zárd rá a motorháztetőt és végre élvezd az autót. :-)

Sam8888 2013.05.23. 10:34:05

Pedig tegnap már épp trollkodni akartam az előző posztba, hogy 3 hónapja nincs HH. :)

Nem lesz még mindig rövid az a csövecske az ITB-knek? Oldalra nem lehetne megoldani? Mondjuk ha a szelepfedél fölé kanyarodnának. Oké, egy gyertyacsere extraszopi lenne, meg ott a kipuff meg a motor hője a meleg levegővel, de legalább nem lógna ki a motorháztetőből. :)

Lazlo Nardin · http://lazlonardin.blog.hu/ 2013.05.23. 10:35:21

Priusz megjavíttatod vagy kihasználod az alkalmat és váltasz valami másra?
Hacsival mi lesz? Megtartod edzős autónak a hangyász mellett vagy tovább adsz rajta? Rég hallottunk róla:)

Sam8888 2013.05.23. 10:36:17

Jó lett volna az RB25DETT is bele. Azon legalább van hengerenkénti pillangó. :))

zeddez 2013.05.23. 12:56:51

...meg ket turbo ;)

ZON 2013.05.23. 14:10:20

Rá kell ragasztani a tütéket a gyári légdobozra, így a kecske is....

Munkatársnőm ötéves kislánya is ismeri ezt a szót:
" Anya ! Az egyik gyereknek TÜTE volt a hajában !" (sic!)

1kutya 2013.05.23. 14:41:21

nah! már hiányzott...

apakatona 2013.05.23. 14:50:23

Sajnos a végén mindig rájövünk, hogy a gyárban nálunk felkészültebb és hozzáértőbb mérnökök (hada) találta ki, hogy milyen motor, futómű stb. kerüljön az autóba ... minden változtatás csak rosszabb lesz ennél ... a kérdés csak az, hogy ezt mikor realizáljuk

w a s d 2013.05.23. 15:32:53

@apakatona: Azért ez nem teljesen igaz, hogy csak rosszabb lehet a változtatástól. Persze, valami biztos romlik, de pont ez a lényeg, hogy olyan dolgokkal nem foglalkozik az ember, amiben a gyárnak muszáj kompromisszumot kötni, ha el akarja adni az autót, nagy példányszámban, nyereséggel. Pl. a futómű kényelme, vagy a motor élettartama.

Prof. Dr. Ausgezeichnet Lienen-Brücke 2013.05.23. 15:45:47

mi van ha airbox nelkul varatlanul leszakad az eg egy palyanapon, es beleesik az eso a kis trombitakba? (aka panyol trombita upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Matyas_templom_orgonaja.jpg)

antalbal 2013.05.23. 15:46:35

@Nínó Karotta: Ok. Mindent értek, nincs több kérdésem :)

waldorfbalcon 2013.05.23. 15:53:56

Hát, szerintem vannak a szép dolgok, meg van a kapuzárás előtti pánik. A Nissan az előbbi, a kivágott motorháztetős izom-vagizás meg az tuóbbi. Mindenki átesik rajta, aztán pár év múlva sírva visszaheggeszti.

powered 2013.05.23. 15:58:48

@w a s d: @apakatona:

www.powerfanatics.com/gallery/albums/userpics/12262/230%20%5B1600x1200%5D.jpg

Sziasztok! Ez egy gyarilag 170 lovas bmw 35% plusszt tudtunk ertelmes keretek kozott kihozni belole.

Ez pedig egy 1.6 16V vw motor, ami egy Osztrák fiunak keszult kicsit nagyobb koltsegvetessel:

www.powerfanatics.com/gallery/albums/userpics/12262/imgSZ%D6CSKE026%20%5B1600x1200%5D.jpg

112hp/l ami mondjuk a hangyasz-ra vetitve kozel 400lo. Ennyivel szerintem meg is lenne Gabor elegedve... :-)

poa ogapo 2013.05.23. 16:03:50

Nagyon jó volt olvasni róla!

Mazzzzu 2013.05.23. 16:04:26

Én az ITB mellett állok, kivágott motortetővel nagyon dög lesz :D Ákos, így ismeretlenül is, egy-egy ilyen poszt után akkorára nő a szememben, hogy kétszer kell felmérnem, hogy egyszer lássam :D Jó ez a menjünk vissza az alapokhoz, hogy mit basztunk el hozzáállás. Hajrá, hajrá, remek, hogy végre van Hangyász poszt, meglesznek azok a versenylovak :)

Más: Nehogy má' menthetetlen legyen a Prius, persze lehet, hogy nem is akarod, de azért a nehogymá' mondat kavarog a fejemben :D

apakatona 2013.05.23. 16:12:56

@powered: Értem én meg tudom, hogy Ti is értetek ezekhez az átalakításokhoz. Bauer Mikiéknél magas is jártam párszor, de ez már eleve egy kvázi sport autó 280 LE-val.

Kell ennél több? Megéri a sok kompromisszum amit a megnövelt teljesítményért kell hozni?

Persze ezt a tulaj dönti el ... csak már nekem is volt hasonló dilemmám és én inkább vettem egy V8 biturbót.

Végül is ha menni akarok, akkor tudok, a V6 szívó meg megmaradt munkábajárásra ... ;-)

S600 2013.05.23. 16:48:25

@apakatona: Miattad regisztráltam, szóval érezd magad megtisztelve. Csak egy kérésem van:
Hagyd el ezt az oldalt légyszíves

Negrogo 2013.05.23. 17:14:35

Meg anno mikor talan az elso iras volt az ITB-rol linkeltem egy kepet es megoldast arrol hogyan fekszik ez egy S62-on mert pont fura volt itt, hogy igy ilyen rovidek es, hogy airbox nelkul lesz bat az mar csak a legkevesebb.

Nem veletlenul neznek ki ezek ilyen hulyen: img151.imageshack.us/img151/9083/img5273ip.jpg

baliakobon 2013.05.23. 17:21:57

Végre Hangyász Hé... ő Hangyász Negyedév! ;) Egyébként én sem hagynám annyiban az ITB-ket. Amikor közelítettél a Marutihoz kamerával, azt hittem egy amorf fémhulladék halmazt fogunk látni! :D Hangyászhoz gratula, Priusnak meg jobbulást!

apakatona 2013.05.23. 18:12:07

Kedves @S600: Nem csak megtiszteltél hanem meg is nevettettél! Köszönöm!?

Sam8888 2013.05.23. 18:31:24

@_____________: Mea culpa, 26 akart lenni az a 25 :)

_____________ 2013.05.23. 18:37:09

@Sam8888: Csak ürügy volt hogy berakhassam azt a szép képet :)

Amúgy hatalmas tisztelet a szerzőnek a verdáért, gyönyörű és egyre csak jobb lesz.

Schütii 2013.05.23. 19:15:45

De most akkor a gyári veztengely is vissza lett téve?

Schütii 2013.05.23. 19:18:23

Shadowbullt is be kéne vonni ebbe, nem? Gondolom ő nem csak szexuális célzattal foglalkozott már ITB-kel.

Lowtyo 2013.05.23. 19:56:33

piros marutit kell venni.
letarol két autót, teljes útzárat okoz és alig látszik rajta valami kis makula.
(az írás meg annyira élvezetes volt, amilyet már rég olvastam)

Schütii 2013.05.23. 20:00:24

@powered: Mitől olyan "bakkecskés" az a VW nyomatékkgörbe? Nem értem azt a hullámvasutazást.

junkiee 2013.05.23. 20:14:39

Jó olvasni megint a Hangyászról, de elég hamar vége lett. :( Az égéstérben kaptunk már egy kis ízelítőt, szóval nagyon vártam már, hogy hogyan alakult a visszaalakítás. Pont rákérdeztem volna a sárfogóra a keréknél, de, ahogy olvasom, már felesleges is. Az olajnyomás műszer megjavult az új gombától? Vártam a végén, de arról nem kaptunk infót, hogy a módosított ITB már tényleg azt csinálja-e amit kell. :) Az airbox mikor készül el? Nem félsz, hogy a pályanapon megint meg akarja majd enni a zokniait? :)

Szegény Prius! Mostanában rá (vagy inkább rád?) jár a rúd, mert rövid időn belül ez a második balesete.

plephyl 2013.05.23. 20:26:12

"egyszerre csak belém csaptak oldalról egy Marutit, és mire azt mondhattam volna, teringettét, de rég láttam Marutit, pláne a Priusom jobb hátsó ülésén, addigra máris befúródtam egy kukásautó alá."

ez hatalmas :)))
a datsun pedig egyre csodásabb!

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.05.23. 20:51:29

hangyasz uj erore kap :)

szepek azok az ITB-k de ha ennyi sz@passal jar nalam mar a kukaban lenne

a prius csak tavolsaglekuzdo eszkoz, csak a biztosito sajnalja ami tortent vele, most legalabb lesz uj (vagy ujabb)

Shadowbull 2013.05.23. 21:05:08

@Schütii: ugyan, en ehhez nem ertek, powered kollega meg igen.

türannos 2013.05.23. 21:27:36

@Nínó Karotta: Ahogy elnézem inkább a pillangó mögötti részt kellene hosszabbítani mert jelenleg megtörik az áramlást. A tütték jók az ITB-re, de a hosszabbítót tedd át alá.

Schütii 2013.05.23. 21:29:29

@Shadowbull: Ó bakker, utána jöttem rá hogy milyen baromságot írtam. Két dudás nem fér meg egy csárdában. Entschuldigung!

Dandie (törölt) 2013.05.23. 21:44:18

Az nem gráf, hanem grafikon, esetleg függvény, de se nem csúcs se nem él :)

S2000 2013.05.23. 21:47:24

Nagyon jo az iras. En hagynam a francba azokat a dudakat, az tuti.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.23. 22:42:46

@Lazlo Nardin: A Hacsi marad, egyelőre nyugdíjasként, mert a kettőt nem győzöm anyagilag, de majd lesz valami dolga valamikor. A Prius sorsa alapvetően a Providencia kezében van.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.23. 22:43:59

@Sam8888: Az RB25-ön nincs. A 26-on van, olyanom meg nem volt.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.23. 22:47:52

@Prof. Dr. Ausgezeichnet Lienen-Brücke: Lesz felettük fedél. De egyébként nem lenne semmi, ahogy a Forma 1 első pár évtizedében sem történt semmi. Az egy szívóütemre eső beszippantott víz tök simán elporlasztatik, még tán jót is tesz egy kicsit. Ha persze áll a motor, és úgy gyűlik fel pár centi a pillangók előtt, hogy aztán egyszerre benyelődjön, az persze más tészta, de olyat aztán végképp nem csinálunk.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.23. 22:53:00

@mennyi?husz!: Nos, igen. Sajnos ennél sokkal több olyan kép van, ahol meg rövidek a csövek, de persze mindez amúgy se mond magában semmit az átmérők, a tengelyparaméterek, a kipufugóoldal és a kapitány életkora ismeret nélkül. De már a miénk is hasonlít egy kicsit. Azért ennél még mindig rövidebb.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.23. 23:25:34

@Schütii: Én szívesen bevonnám Shadowbullt, de nem vagyunk olyan viszonyban, hogy szaktanácsért szadizzam. De ha véletlenül pont adni akarna, szívesen venném.

Hurri Kán 2013.05.24. 00:53:36

Vadász, vadász... :D
Gratulálok a Hangyászhoz, az első képeken látszik, hogy szép lett, és ezek szerint lassan jó is lesz :)

Q-match 2013.05.24. 06:35:01

Tudjátok, emlékeimben él pl. egy M-BMW motortere, ahol tekintélyes airbox volt a pillangók ELŐTT, utána meg a hengerfejig kábé semmi...de SZINTE kisebbegyenlő volt az a csőhossz, mint az átmérője.
Persze nem tudom, mennyire volt gyenge és kormos nevezett autó :).
Tudom, mit akarnátok most mondani - de a Hangyász vezérlése sem gyári, illetve 'konvencionális', abban az értelemben, ahogyan átlagjúzer használ egy belső égésű motort.

Ez nem kákánacsomót, hiszen a mérési eredmények beszédesek...csupán egy rácsodálkozás.

Kíváncsi leszek a tütemod hatására.
Jó volt elolvasni.
Számomra legalábbis mindig szórakoztató ebben a században szembesülni olyan problémákkal, amit már az előzőben ismertek - és megoldottak :) .
Tüte az kell, éljen a tüte, tüte for president!

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.05.24. 07:17:25

Nekem is volt egy nagyon hasonló balesetem Angliában tavaly. Szerencsétlenségemre ezóta sem sikerült itt Magyarországon kivonatni az autót a forgalomból :(

Én egy karburátoros verzióra szavaznék :)

Bilok 2013.05.24. 09:30:46

A Priust el kell vinni a népótósoknak, hátha el tudják adni újként.

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2013.05.24. 09:59:48

Kutyaveteményes, höhö. A kedvencek temetője lesz ott, ősi dakota szent földben elhantolt fekete mágia, a hat totemoszlop között :)

Jó újra érdemi infókat hallani a zéről, még ha nem is a legjobb hírek, azért láthatólag alakul a dolog.

Mondjuk a kivágott motorháztetőn át az égnek meredő tölcséreket én is stílusidegennek érzem, tán csak akadna hely a motortérben is néhány ügyesen kanyargó csőkígyónak. Ez így olyan baltával faragott, remélhetőleg funkcionális, viszont csúnya - és annak ellenére, hogy én ezt az utat követem általában - ha már annyi energiát áldoztál a külsőségekre, kár volna ezzel elrontani az összképet ;)

Shadowbull 2013.05.24. 10:01:11

@Schütii: felreerted. En foleg gepeszeti tervezessel (geometriai es funkcionalis) foglalkozom, meg ami hozzatartozik a nagyipari dolgokhoz, sajna egyre kevesebb valodi tervezessel, es egyre tobb szervezesi dologgal... Nem ertek egyaltalan az applikaciohoz, egesfolyamatokhoz, az egy teljesen mas terulet. Sot meg az egyedi auto epiteshez sem ertek, mert en olyan szemmel nezem a dolgokat, hogy egy adott alkatreszt hogy kell megtervezni ugy hogy sorozatgyartasban gyarthato, szerelheto legyen, megfeleljen a torvenyi kotelezettsegeknek, es persze penzt is keressunk vele.

Ami itt folyik az egy teljesen mas mufaj, es en nemigen tudnek semmit hozzatenni(persze nem is kell, van ott hozzaerto ember), en is szorakozaskeppen olvasom.

@Nínó Karotta: barmikor szivesen segitenek, ha tudnek, de nem hiszem hogy valaha is az en szaktudasomra leszel szorulva, hacsak nem tervezed a Hangyasz sorozatgyartasat :)

zsg? 2013.05.24. 10:59:45

Azért ez az Ákos egy főnyeremény. Amikor én ilyesmit csináltattam (fele ennyi idegen alkatrésszel), akkor még megvert az isten egy féltudásúval is, ami csak lassan derült ki számomra. Emiatt minden tízszer annyi ideig tartott és háromszor annyiba került, mint kellett volna. Egy igazi nagytudású rengeteg időt és pénzt megspórol neked, csak hinni kell neki (ami időnként nagyon nehéz, mert az egónk meg a hitünk önmagunk krisztálytiszta és megkérdőjelezhetetlen logikájában nem hagyja magát:)

petiBak 2013.05.24. 12:58:40

Hírektől függetlenül köszönjük a posztot :)
Egy kérdés: milyen (paraméterű) akksit használtok az autóban? Esetleg valami lájtvéjt verseny megoldást? Épp gondolkozom egy kisebb darabon, hogyha az megforgat 6 hengert, okulhatnék kisebb motorra vetítve. Előre is köszi!

petiBak 2013.05.24. 13:06:24

Csak filozofálgatok, mi az oka, hogy egy mégoly remek Nissan-motorra ilyen szürkeöntvényből készítik a gyári szívórendszert? Elvileg drágább, nehezebb (center of graviti) és főleg a motor tetején ki van téve a heat soak jelenségnek, idővel átmelegszik. Nem lenne ideálisabb egy jobb műanyagból készíteni?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.05.24. 13:36:10

@apakatona: Embör, ez egy versenyautó lesz, semmi más nem lényeg, csak hogy menjen mint állat :)

kamikazeee 2013.05.24. 16:04:25

Ha továbbra sem működne a konfig - végszükség esetén - van itt egy komplett szívósor: www.racecarsdirect.com/listing/47120/nismo_gt300_z33_350z_prototype_intake_manifold.html

novothauto · http://novothauto.hu 2013.05.24. 16:05:33

Lehet, hogy marhaság, de kipróbálnék a levegő belépő oldalon a fojtószelep elé venturikat. Lehet, hogy az begyorsítaná annyira a légáramot, hogy megmaradna a lendülete a "mozgó légoszlopnak".

Gomulka Béla 2013.05.24. 16:38:52

Az szép, az a hatalmas nagy semmi a radiátor és a - fene egye meg, meg akarom úszni az o és u utáni magánhangzók használatát, de ez itt most éppen nagyon nehéz - szóval a kocsi két oldalsó lemeze által is határolt tér, az hogy a semminek is szerepe van, esztétikai és egyéb szempontokból, az a szép.
(Nyavalya a sok kényes kommentálóba, akiknek nem tetszik az o" meg az u"!)

TaaT 2013.05.24. 17:16:03

@kamikazeee: állatul néz ki! :O

Mondjuk 600.000 japán jen-ért nem is csoda :D

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.24. 17:39:15

@Shadowbull: Azért ne zárjunk ki egy pár tucatos minisorozatot. Például micsoda márkakupát lehetne építeni rájuk!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.24. 17:41:39

@petiBak: 44 Ah-s Exide, semmi egzotikus, sima tömegtermék. A francnak kell egy vagyonért spórolni 5 kilót, amikor nem akarok senkit legyőzni.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.24. 17:42:59

@petiBak: Az nem szürkeöntvény, hanem csak egy szürke öntvény, de igazából alu. Ettől még a többi áll, nyilván így volt olcsóbb.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.24. 17:44:39

@kamikazeee: Muhaha! 1,8 millióért a hülyének is megéri. Loholok is a kasszához, nehogy valaki lecsapjon rá előttem. Kár, hogy csak egy van.

petiBak 2013.05.24. 18:05:03

@Nínó Karotta: Jogos, szépen megkérik az árát az ilyesminek. Bennem is csak azért merült fel, mert nemrég találtam egy olyat hogy (olyan nónémnek tűnik, hogy talán nem reklám) RMD25. 20Ah ~450A 5.4 kg. £50, itthon 25e körül szokott lenni, annyiért már érdemes lehet bepróbálkozni vele. Kis aluzsebben elegáns megoldásnak látszik hátul, balzsamozza a lelket :)

metatron123 2013.05.24. 18:06:18

@Nínó Karotta: El tudom képzelni: HANGYÁSZ CUP ;) nagyon jó. Komolyan csak miattad regisztráltam, Szlovákiából követem végig a fejleményeket, és nagyon szorítok. Karotta, le a kalappal (ebben a kua melegben, ahogy Hofi Géza bácsi mondotta egykor) nagyon szorítok neked, és a hangyásznak.
Apropo, pówered Áki, nagyon jó tudni hogy még ilyen mesterek is vannak a földön, ilyen profi, és emberi hozáállással. Na ő aztán nem fög éhenhalni, a jó meló saját magát reklámozza.

(elnézést ha hibák vannak, sosem tanultam a nyelvet, thx)

Süni25 · http://www.eakft.hu 2013.05.24. 20:24:15

Megfogalmazódott bennem pár kérdés, ezt fel is tettem a geree.hu fórumán imígyen:

""Kb a cikk negyedénél elővillantak hiányos ismereteim a témáról, és villogott fejemben a kérdés:

-Vajon szinkront néztetek, srácok? Elég hosszú az a szívócsonk?

Büszke vagyok magamra, ezek Tőled szorultak a fejembe Geree!

Mi a technikai véleményed a cikkről?""

Ezt a relatíve rövid választ kaptam, talán segítség lehet nektek is:

""Olvastam a cikket, és szerintem jó helyen kapisgálsz. A képeket megnézve
bennem is az volt az első felmerülő kérdés, hogy nem túl rövid az a szívósor
ahhoz az átmérőhöz? Tehát azzal a hosszúsággal szerintem jó helyen
kapirgáltál, csak nem az abszolút hossz az érdekes, hanem a relatív, vagyis
a szívósor-átmérőhöz viszonyított hossz.

Ránézésre nagyobbnak tűnik az a fojtószelep, mint 40-es, és ehhez az
átmérőhöz a képről rövidnek tűnik a szívósorhossz. A másik tipikus hiba,
hogy húúú, nagymotor, akkor oda nagy fojtószelep is kell. 3500ccm, hat
henger, vagyis a matek azt dobja, hogy hengerenként 583ccm. Alig valamivel
nagyobb, mint egy kétliteres négyhengeres motor egy hengerének a térfogata.
Oda pedig én egy 45-ösnél nagyobbat nem tennék fel, de egy ilyen, rövidebbecske
szívósorra még egy 40-es átmérőjű szívósor jobb is lenne, mert jobban ki tud
alakulni a dinamikus hengertöltés. És azt pedig, hogy az mikor jön meg, fülre
lehet hallani. A jellegzetes magasfordulati DTM-es, VFTS-es hang. Amíg ez
nem hallható, addig a dinamikus feltöltés sincs. S addig pedig hiába teszünk
fel ITB-t, ha nem használjuk ki a hangolt, egyforma hosszúságú szívósort.

Ez kb. olyan, mintha feltennék egy (magas fordulatra alkalmas) 4-1-es leömlőt
egy olyan autóra, amivel városban taxizunk, lowcost stílusban 1800-nál elváltva. :lol:
Nem használja ki.

Összességében úgy vélem, hogy nincsenek szinkronban a motorba tett alkatrészek
egymással. Vagyis a vezérműtengely által meghatározott fordulat, ahol az
dolgozna, a szívósor nem ott dolgozna, hanem érzésem szerint felette. Ergo,
ahol a veztengely dolgozna, ott még a szívósorban pont az ellenhullámok
tevékenykednek. De ahol a szívósor dolgozna, oda már a veztengely miatt nem
forog a motor.

És még egy elmélet: a teljesítménygörbét megnézve a következő látszik.
3000-ig döglött a motor, a sporttengely hatása. 3000-től elkezd emelkedni,
ez normális. Majd 3500-tól 4200-ig bezuhan. Ahogy növeled a fordulatot,
úgy gyengül az autó. (Vicces lehet ilyenel előzni... :lol: )

Majd onnantól kezd el megint erősödni. És 4200 felett már megint a veztengely
kezdi átvenni a stafétabotot, de a szívósor negatív hatása még mindig ott van.
És ha azt az esést megnézzük, és pont ezzel az esés-nagysággal megemelnénk
a max. teljesítményt, akkor több, mint 50 lóerőről beszélünk. És az már 300
lóerő lett volna, amivel szerintem Karotta is kibékült volna.

És még egy apróság az elméletemre. A tengely jó, 5200 körülire adja a nyomaték,
és nagyjából 7000-re a teljesítmény maximumát, ami erre a felhasználásra
teljesen jó választás volt és szépen hozza is a motor azt jelleget. De 6000-nél
van egy érdekes törés nyomaték- és ebből fakadóan a teljesítménygörbében is.
Valami elkezdett "rádolgozni". A tengely miatt a teljesítmény már hullóágban van,
de valami elkezdett rádolgozni.

Mi más, mint a relatív rövid szívósor, ami magas fordulaton kezd el élni. Vicces
megnézni a görbét, hogy a teljesítménygörbe 6000-nél már hullóágban van, és
amikor az a bizonyos ismeretlen dolog elkezd rádolgozni, még vagy 6700-ig tud
emelni a teljesítményen.

További, általan feltételezett problémás részlet lehet a leömlő. A kiszámolt
hosszokban nem kételkedem, na de ahogy azt megcsinálták, azt azért megnézném.
A Phaeton-nál is ezzel küzdök, próbálom kihozni belőle azt, amit lehet. Feltöltögetni,
alakra csiszolni, újra felhegeszteni, megint rácsiszolni. Legszívesebben kidobnám
az egészet a francba és csináltatnék egy újat. Vicces, hogy a nagynevű itthoni
kipufogósoknak is mennyire fogalmuk sincs az áramlástanról, vagyis pont arról,
amivel napi 8 órában pénzt keresnek. Aki tud hegeszteni és van egy csőhajlító
gépe az még NEM EGYENLŐ a kipufogótuningmesterrel!

A különböző színűre kiégett(?) gyertyákat pedig a kisgázas közlekedésnél a
szinkronizálás hiánya simán magyarázza. De ha ekkora volt a különbség, akkor
ennek a motornak úgy kellett járnia alapjáraton, mint egy traktornak. Feltételezve,
hogy a program tökéletes. Amúgy pl. egy túl nagy injektor is okozhat ilyesmi
problémát. Nem tudnak olyan rövid nyitási időt megadni, amihez elég kevés
üzemanyag jutna be a hengertérbe. És itt már az injektorok esetleges gyártási
szórásai is jelentős eltérést szülhetnek a hengerenkénti lambdában.

És még egy megjegyzés. Bernoulli bácsi megállapítása értelmében, ahol felgyorsul
az áramlás, ott lecsökken az abszolút nyomás. Ebből az aspektusból úgy vélem,
hogy egy a szép hosszú légtölcsér helyett egy "egyenes" tölcsér is jelenthet
még egy kis pluszt. Ennek nem az a feladata, hogy nagy átmérőről csináljon
kicsit, hanem hogy a belépőélet lekerekítse. ""

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.24. 22:32:41

@Süni25: No, több ember, több ész, nagyszerű az internet. Úgy fest, Geree is azt mondja, amit már mi is mind. A toldat a helyén, az autó azóta nem járt, Ákinál telt ház van, de majd beszámolok.

TaaT 2013.05.24. 23:16:41

Régebben láttam ezt a projektet, jól néz ki www.fluidmotorunion.com/archives/7892

És jól is szól www.youtube.com/watch?v=EyPrYBbUB3w

Tomato77 2013.05.25. 00:46:53

A Prius látványa után a Marutit csúnyábbnak gondoltam. Érdekes, hogy látszólag kevésbé nyomódott be.
Azért le a kalappal, hogy egy ilyen esemény után fényképezgetsz és kedélyesen videózol. Én dühöngve tomboltam volna. És hála az égnek, hogy senkinek sem esett baja.

determ 2013.05.25. 12:02:41

Kezdődik (folytatódik) a teljesítmény-növelés állandó "szopóág" körforgása. :) Ha valami jó lesz, majd lesz más, ami nem jó, aztán meg ha az jó lesz, majd lesz megint más, ami miatt ismét nem jó... és sosem jó
Tudom, hogy ez az egész az "építés öröméről" szól (vagy legalábbis kellene, hogy szóljon), de én mára (30+) oda jutottam, hogy inkább veszek (vettem) egy gyárilag erős "játszóautót" és utána nem piszkálom, mintsem hogy beleüljek a szopókörhintába a turbóval, leömlővel, injektorral és társaival... inkább autózom, mintsem garázsban görnyedjek.

determ 2013.05.25. 12:06:11

...és még annyit tennék hozzá, hogy esélyes, hogy a Karotta által elköltött pénzből vehetsz 2 játszós autót magadnak, vagy megveszel egyet és egy halom pótalkatrészt vagy jó pár pályabérletet :)

Sam8888 2013.05.25. 12:44:12

Egyébként a solidworks nevű program azt hiszem képes szimulálni a légáramlásokat. Szánj rá picit a nem létező szabadidődből. :D ;)

Shadowbull 2013.05.25. 13:38:39

@Sam8888: hogy erdemi eredmenyt kapjon, ahhoz kellene a szimulalni kivant alkatreszek komplett 3D-s modellje. Meg egy csomo olyan parameter, amit hasbol nem lehet kiokoskodni, hanem egy reszuk tapasztalati uton jon, masik reszuket meg ki kell merni. Es persze kurvara erteni kell az aramlastannak ahhoz a reszehez...

nem veletlenul kulon szakma az, ahol elegge gyakori, hogy doktori cimmel szaladgalo emberek szimulalgatnak...

voszi 2013.05.25. 17:27:30

-40 lóerős tuning, ismerős érzés...... pedig az a cikked fogott meg a totalcar-ból a legjobban így idő múltával, amelyikben isteníted a lényeget:

- lelkes [nem (feltétlen) izmos] motor
- tökös váltó
- jó futómű
- profi fék

a többi porhintés.

jó lett a hangyász, riszpektözön!

metatron123 2013.05.25. 18:52:50

@Sam8888: Solidworks tudja, igen, de nem csak úgy van haz hogy gyere kolbász megeszlek :) ahogy már említették kell a komplet CAD-es (vagy Microstation) 3D model, felhasznált anyagok, hőmérsékletek, a gáz sűrűségét és összetételét (bocsika nem tudom magyarul jól megfogalmazni) és még egy vagyon változó van a számításokban, nehéz meló az.
@Nínó Karotta: Ne félj, ha elindul a szekér, akkor csak úgy jönnek majd elő a pacik a motorból, a alap jó, most még nem nagy durrr, de összeáll ez, viztos vagyok benne.

Suttora 2013.05.25. 20:41:06

Remélem azért a következőre nem kell 3 hónapot várni ;)

Schütii 2013.05.25. 22:00:52

@Nínó Karotta: Értetlenkedem egy kicsit, szal a "nagy" tengellyel és az eredeti szívótraktussal olyan erős a motor mint a gyári érték? Akkor minek az a tengely?
Meg ma gondolkodtam is, hogy mitől böfög vissza a korom a tütékbe. Elvben lehetne a nagyobb szelepösszenyitással magyarázni a jelenséget, de azt azért szabadjon megjegyeznem hogy az összenyitás közben a kipu leömlök "megszívják" a hengert így ott nem nagyon lehetne visszaöklendezés. Na mindegy, csak ezen járt az agyam..

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.05.26. 23:18:59

@Schütii: Fogalmunk sincs, hogy a gyári szívótraktussal milyen erős a motor. Annyit tudunk, hogy minden optimalizáció nélkül 10-15%-kal több levegőt tudott megenni, mint előtte. Hogy ez hány ló, mire minden paramétert kifaszázna az ember egy alapos programozással, azt felelőtlenség volna megjósolni. De nem is akarjuk, mert nem érdekes. Nem azt kellett tisztázni, hogy hány ló a gyári plenum, hanem hogy az abban lévő hosszebb szívócsövek segítenek-e. Segítettek. Most tehát az ITB-kel kísérletezünk tovább, hosszabb csövekkel.

Ami a kormot illeti, a visszaforduló áramlás pont a szívóoldali áramlás lassúsága és az mozgó légtömeg csekélysége miatt tud kialakulni. Közre játszhat még a túl nagy átmérőjű kipufogóleömlő is. Ezekről mind többet fogunk tudni legközelebbre.

Béla_ 2013.05.31. 09:44:26

ITB elleneseknek üzenem hogy hallgassanak meg pár ilyen motorhangot élőben, és máris érteni fogják hogy miért is ragaszkodik hozzá ennyire Karotta. Azt a motortér felől jövő hörgéssel párosult bőgést semmi más nem tudja pótolni.
süti beállítások módosítása