Oké, oké, péntek van, tudom. Az is alig. Szíves elnézést kérek. Az úgy volt, hogy egy nap haladékot PWRacing Áki kért személyesen. Nem azért, mert nem haladt, ellenkezőleg, azért, mert akkorát haladt, hogy egy mindenestül lezárt munkafázist szeretet volna megmutatni. Mit tehettem volna, beleegyeztem. Majd a nyakamba szakadt az újrainduló totalcar tévéműsor és az indexes irodai robot, és nem jutott egy rendes éjszaka se posztot írni. Hanem most!
Múlt héten ott hagytuk abba, hogy a Debil Tehermadárhoz fohászkodtam, hogy hozza meg valahára a motorhoz hiányzó cuccokat. Az ima meghallgattatott, és másnap, pont a tévéadás felvételére hozta meg Gergő barátom a megváltó pakkot. Annyira súlyosan megtervezett-megjátszottnak tűnt az egész, hogy szerintem egy néző se hitte el, hogy vak véletlen, hogy pont begyalogol valaki két nagy doboz vassal, pedig olyannyira az volt, hogy fel se vettük. Péntek délelőttre leszállította a futár Baksára termékeket. A doboz tartalmából:
Egy szett 272 fokos, 12 mm-t nyitó vezérműtengely, strapabíróbb szeleprugókkal. Ezek közepesen agresszív tengelyek, viszonylag meredek fel- és lefutással, de messze nem az a radikálisan krákogós-haldoklós, fent szaggató fajta. Lehetett volna bőven vadabbat is választani, de akkor még nem tudtam, hogy megbontjuk a motort, és gyári dugókkal és hajtókarokkal nem lett volna értelme még feljebb tuszkolni az üzemi tartományt.
Egy szett Eagle H-profilú, kovácsolt hajtókar. Az Eagle olcsó kínai termék, amerikai címerrel. A minőségét jónak mondják, ARP csavarokkal érkezik, ami menőnek számít, és mindenképpen sokkal strapabíróbb, mint az öntött gyári, ami szeret nagy fordulaton elszakadni. Pont ezért cseréltük le: szemben a legtöbb amerikai tunerrel, akik feltöltik a VQ-t, a Hangyász szívó lesz, de az eredeti 6500-nál jó 800-zal magasabbra vett leszabályozással. Ez itt alul a gyári szett.
Egy pár három-az-egybe kollektor. A kollektor a komplett leömlő vége, itt találkoznak először az egyes hengerekhez tartozó kipufogócsövek. A jó kollektor kis szögben, szépen hegesztve, finoman futtatja össze a gázoszlopokat, hogy ne keletkezzen nyomásfokozó örvénylés odabent. Amerikában van egy nagyon híres Burns Stainless nevű vállalat, ahol elképesztő mesterműveket gyártanak, a megrendelő autójához egyedileg méretezve. Na ezek nem onnan vannak, hanem a tök névtelen Columbia River Mandrel Bendingtől, az Ebay-en át.
Izgultam is, hogy mennyire lesz az olcsó hús leve híg, de elsőre azt mondom, semennyire. A hegesztések szépek, a csövek belső összevezetése, ahol a bajok szoktak lenni, pontos és gusztusosan eldolgozott. A leömlő talpait Áki már hetekkel ezelőtt kivágatta, a csövek méreteit kiszámoltam és elküldtem, a kollektorról az előbb beszéltünk, azaz immár összeállítható a komplett leömlő, csak ki kell találni a pontos pozícióját.
Ezeken kívül kap egy új, gyári olajpumpát, a későbbi, VQ35HR motorét, ami magasabb fordulatra van tervezve. Meg tömítéseket, firlefrancokat és mifenéket.
Mielőtt összeszerelhette volna a motort, Ákosnak keletkezett egy kis marni valója. A VQ35 hűtése fura: a víz java az első hengerpárnál egy nagy járaton lép be a hengerfejbe, amin aztán hosszában végigfolyik, a végén összekeveredik a blokkból feljövő többi meleg vízzel, és hátul lép ki. Ettől a hátsó hengerpár hajlamos túlmelegedni és becsörögni/kopogni (ez az, amikor a keverék nem a szikrától gyullad be és ég el, hanem hirtelen, vadul, robbanásszerűen, gyújtószikra nélkül is), azaz tönkreteszi magát.
Nem mi vagyunk okosabbak a Nissan mérnökeinél, hanem a Nissan mérnökei: a 2007-től gyártott HR-ben áttervezték a vízkört. Itt a hengerfejtömítés elzárja a nagy melegvíz-feljáratot, és a víz java közvetlenül a hengereknél, a kipufogószelepek mellett lép be a fejbe, amivel sokkal egyenletesebb a hűtés. Nincs is más teendő, mint a HR HF-tömítését tenni a DE motorba, és kibővíteni két vízjáratot, amit Ákos meg is tett.
Aztán, ha már kéznél volt a maró, összeportolta a pillangószelepházak öntvényét a hengerfej szívócsatornáival, mert pontatlan volt az illesztés, amin megbotlik a levegő. Gyakori, hogy a reszelgetés után végre tisztességgel meghúzna az ember valamit, így aztán egy gépműhelyben biztonsági síkolást végeztek a hengerfejeken, aztán mehetett is össze, frissiben becsiszolt szelepestül.
A végső optikai csalás a VHT piros wrinkle paintje, vagyis ráncos, a valóságban inkább fémes felületet adó festéke. Ezt azért vásároltam (brit Ebay), mert a modern VQ szelepfedele undi műanyag, és ha valamit nem akarok látni egy 40 éves versenyautóban, az a műanyag.
Így már istenes, sőt, készre szerelve fájdalmasan menő, de azt sajnos csak jövő héten mutathatom meg. Ezzel átadnám a szót PWRacing Ákosnak:
Szia!
Fejlemények: Elkészültem a hengerfejekkel. Összes szelep becsiszolva, összes rugó és szimering kicserélve. Mivel az MLS rendszerű tömítések jellemzően kényesek a felületi egyenetlenségre, elvittem a gépműhelybe a fejeket, és síkba húzattam őket. 0,15 mm-ből patika egyenes mindkettő.
Felszerelés előtt összemunkáltam mind a hat csatornát az itb-k csöveivel (most már kicsit kezdem utálni a marót... :-) )
Felraktam és fixre húztam mindkét fejet, betettem a 24 hidrotőkét, és bekerültek a helyükre az új veztengelyek.Kicseréltem az olajszivattyút és lefestettem a szelepfedeleket. Két réteg alapozóval, és két réteg festékkel ezt a textúrát adja, 20 perc hőlégfúvózás után.
Nekem nagyon tetszik, remélem meg leszel vele elégedve.
A teljes belső burkolathoz itt az anyag, lábhoz szereztem "tyúklábmintás" alu lemezt. A héten ezzel szeretnénk dolgozni, párhuzamosan a műszerfallal.
És mielőtt bárkit felemésztene belülről a sárga epe az irigységtől, engedjétek meg, hogy megmutassam, hogy mutatnak az egyszer már újraalkotott műanyag sárvédőim az autón.
Igen, nem fér el alattuk a kerék. Az a kerék, azzal a futóművel, azon az autón, ahogy és amire készültek az idomok két hónapja. Nem értem, ötletem sincs, és bármilyen más helyzetben meg is őrülnék tőle. De Ákosnál úgy mennek a dolgok, hogy ebben sem a szopóroller újabb lejtőre fordulását látom, csak egy vidám sikánt a célegyenes előtti kanyarkombinációban. És holnap megyek látogatni. Mert ez még mind hétfői sztori. És mindjárt megint hétfő van.
Ricardó · http://www.autotemeto.blog.hu 2012.10.19. 23:35:49
tocibacsi 2012.10.19. 23:48:38
TaaT 2012.10.19. 23:53:11
TaaT 2012.10.19. 23:54:16
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.10.20. 00:09:10
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.20. 00:13:24
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.10.20. 00:15:09
Bence507 2012.10.20. 00:17:17
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.10.20. 00:42:01
E!
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.20. 00:46:34
rashy729 2012.10.20. 04:50:09
Az irigységet viszont egy elb*szott sárvédővel nem tudod enyhíteni! :)
Ronin_ 2012.10.20. 05:37:00
dreamhotep 2012.10.20. 08:17:36
Szerintem értem mire gondolsz Karotta
PiszkosFreddy 2012.10.20. 08:18:33
onager73 2012.10.20. 08:19:19
Amíg várunk a következő cikkre, egy kis néznivaló 280Z: www.blocket.se/stockholm/Datsun_280Z_Banracingbil_43207185.htm?ca=11&w=1
tomnemtom 2012.10.20. 08:25:55
üdvözítő a haladás, most már izgulok !
protézisesh 2012.10.20. 08:30:28
Schütii 2012.10.20. 08:31:28
Tizenkettő 2012.10.20. 08:34:40
Daniel01 2012.10.20. 08:48:04
eXDub 2012.10.20. 09:19:12
Üdv!
S4mu3l 2012.10.20. 09:37:23
Első Károly VahÚr 2012.10.20. 09:54:50
mtk001 2012.10.20. 10:06:47
dean23 2012.10.20. 10:10:17
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.10.20. 10:44:24
Nem lett az ot alakítva már a felpróbálás óta?
rekspeiler 2012.10.20. 11:00:12
SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.10.20. 11:01:56
Suttora 2012.10.20. 12:54:49
gonosz999 2012.10.20. 13:47:59
De elég sok mindent megtudtunk személyesen a Karotta sokat elárult :-)
novothauto · http://novothauto.hu 2012.10.20. 15:51:24
Flankerr 2012.10.20. 17:35:29
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.20. 18:08:29
Milyen radiator lesz bent? Elekromos vizpumpan nem gondolkodtal? ( nagy elonye hogy allo motornal is tud keringetni es pszichikailag jo a tudat hogy "nem vesz el erot" a motortol ( mint tudjuk ingyen energia nincs de placebonak kivalo;)
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.20. 18:09:15
gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2012.10.20. 18:51:17
Béza Dániel 2012.10.20. 19:15:55
Nap 2012.10.20. 19:23:10
ladarevolution · http://www.ladarevolution.atw.hu 2012.10.20. 19:38:06
amúgy csak az én szemem bántja, hogy majd minden illesztésnél rozsdás a váz?
nem mintha lenne jelentősége működés szempontjából, de 20 év múlva lehet hogy lakatolni kell majd :D
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.20. 19:46:04
@Béza Dániel: oke hogy muanyag de a holeadasi kepesseget mindenkeppen rontja minden ravitt felulet - ha meg jol emlekszem Hoatadas/hotani tanulmanyaimra.
adikornel 2012.10.20. 19:54:58
butcher__ 2012.10.20. 20:06:09
TaaT 2012.10.20. 20:39:12
sírok XD
a márk 2012.10.20. 20:55:04
ommm 2012.10.20. 21:19:43
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.20. 21:26:58
Itt esztetikai okok miatt kerult festek ra ( ha jol ertelmezem a cikket ) erre jegyeztem meg hogy ez nem hasznal a hohaztartasnak - letezik egy Lambda nevu irasjel amit hovezetes/hosugarzas/hoatadas teren a holeadasi kepessegnek neveznek, az a tenyezo ( a fizika jelen allasanal ) itt romlik.
Vagy ha rosszul tudom javitsatok, izibe! :)
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.20. 21:33:08
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.20. 21:37:40
Shadowbull 2012.10.20. 21:55:50
Tudom, szakbarbartrollkodas, de hatha...
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.20. 22:18:13
skyrangr 2012.10.20. 22:29:12
TaaT 2012.10.20. 22:49:13
Pepejoe 2012.10.20. 23:15:13
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.21. 01:16:47
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.21. 01:20:05
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.21. 01:26:11
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.10.21. 01:30:03
protézisesh 2012.10.21. 08:06:09
A lengescsillapitoval mi bajod? Pont azt csinalja, amit a neve mond: csillapitja a karosszeria lengeseit. Mi lenne ennel pontosabb? A "teleszkop" csak egymasba csuszo csoveket jelent, ami lehet azt autod lengescsillapitoja, a csomagterfedel kitamasztoja, vagy a regi tengereszek messzire nezo eszkoze is... A gatlo mega bode es a sibeda melle valo.
@visszakettopadlogaz: A heineken nem sör!
ccvv 2012.10.21. 08:33:32
:D
:D
:D
ccvv 2012.10.21. 08:37:42
Ez megosztó gondolat ám!
A sorhatisten hívei meg ne kövezzek, a bikini akkor jó, ha már nincs fent, a sör meg... nos, arról egy hideg láda társaságában még vizsgálódnom kellene... :D
Shadowbull 2012.10.21. 11:35:15
Nyilvan. Bar ha nem kerul energiaba...
Shadowbull 2012.10.21. 12:01:20
Nem.
A hajtokar az a kurbli.
de mindegy, csak zarojelben jegyeztem meg.
w a s d 2012.10.21. 12:58:21
A kurbli az nem a forgató kar neve a japán tankokban?:D
www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Bcf_ZLFE-B0#t=231s
w a s d 2012.10.21. 13:00:15
35up (törölt) 2012.10.21. 14:25:17
Nem letezik ilyen, hogy drive arm. Olyan letezik, hogy piston rod (ha rovidek akarunk lenni, akkor con-rod). Ami szinten nem kar. Ugye te nem autot szerelsz az USA-ban? :)
"Vagy a nemet szakirodalom egyenesforditott gyumolcse?"
Nemetul Pleuelstange, ami szinten rud, es kar megint nincs a kornyeken.
Egyedul talan az olaszok es a franciak nem hasznalnak osszetett szot a hajtorudra, ott szimplan biella (it) / bielle (fr).
Ezt hivjak hajtokarnak:
farm4.static.flickr.com/3009/2553315745_041382c916_b.jpg
powered 2012.10.21. 14:48:39
Szerintem legyen összekötőrúd.
en.wikipedia.org/wiki/Connecting_rod
35up (törölt) 2012.10.21. 14:56:20
TaaT 2012.10.21. 15:47:17
Amúgy ez ugyanolyan mint a szivattyú vs pumpa esete...
35up (törölt) 2012.10.21. 16:28:58
A ket fogalom ket eltero dolgot jelol. Persze ha ez egy biciklituner blog, hasznalhatjuk a hajtorkart is :)
TaaT 2012.10.21. 16:39:16
35up (törölt) 2012.10.21. 16:45:00
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.10.21. 16:54:14
autoskartya.blog.hu/2009/07/23/puzzle_hajtokarbol
TaaT 2012.10.21. 17:21:10
35up (törölt) 2012.10.21. 18:11:11
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.21. 21:30:56
@protézisesh: izlesen nem vitatkozunk :)
TaaT 2012.10.21. 22:39:38
Dandie (törölt) 2012.10.22. 17:05:55
korzo 2012.10.23. 00:05:55
Már kedd (c:
Poita not Peter! 2012.10.23. 12:43:13
freddy_m · http://feri.szikla.hu 2012.10.23. 15:13:24
nick: 2012.10.23. 23:59:36
le a Gergely-naptárral, jöjjön az új, nemlineáris Karotta-naptár :-)
...amúgy is lehet, hogy pont ezáltal ússzuk meg a maja világvégét! ;-)
egyébként meg, Karotta, sztem ne foglalkozz a hétfői hőzöngéseinkkel! :-)
egyrészt nem komolyak (de!(...NEM!)), másrészt meg akármikor posztolsz is, úgyis itt leszünk, hogy elolvassuk izibe' - akinek esze és RSS-readere van, már biztosan betöltötte ezt a blogot is :-)
nick: 2012.10.24. 00:00:12
35up (törölt) 2012.10.24. 23:13:56
A nemzetgazdasag hatalmas szerencseje, hogy az osszes professzor Magyarorszagon maradt :]