Csiptuning, mi? - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Csiptuning, mi?

2005. július 11. 03:02 Nínó Karotta


Az SX jelenleg 276 lóerőnél tart, mégsem nyúltunk egy ujjal sem az elektronikájához. Ez egyrészt szándékos és helyes, a teljesítményt ugyanis nem a szilícium és a bitek adják, hanem a levegő és a benzin. Főleg. Másrészt viszont tarthatatlan. Az elektronika határozza meg például, hogy mennyi levegőhöz mennyi benzin jár, hogy a keveréket mikor kell begyújtani, hogy melyik fokozatban milyen fordulaton kell leszabályozni, stb. És mindezek nálam mostanra szana-szét csúsztak.
A csiptuning önmagában nem váltja meg a világot, hiába hazudná ezt bárki. Turbós autóknál sem a csip hozza közvetlenül a jelentős erősödést, hanem a turbónyomás megemelése, ami simán több levegőt és hozzá több benzint jelent, és gyakran egyáltalán nem az elektronikán keresztül történik, hanem teljesen mechanikus úton. Ettől még a csipelésnek van értelme, például így lehet újra összehangolni egy széttuningolt - fizikailag megváltoztatott - motor alrendszereinek működését. És van értelme önmagában is, mert a gyárak valóban némi ráhagyással és az átlag felhasználó szempontjaira (takarékosság, környezetvédelem) koncentrálva írják meg a programjaikat, amibe jól bele lehet nyúlni, ha a sportosságért hajlandó kompromisszumkat kötni valaki. Az SX vasai már alaposan megváltoztak, a számait ismerjük, erős. Vezetni ennek ellenére nem volt különösebben kellemes. Alapjárat most éppen egyáltalán nincs (tudjuk az okát, lesz), alacsony fordulaton nagyon gyenge, aztán kis megtorpanással erősödni kezd, és pillanatnyi elviselhető átmenet után egyszerre rettentővé változik. Versenyautónak nem lenne rossz, de utcára ez a kétlelkűség nem jó. Utcai autót nem lehet állandóan 3500 felett tartani, hogy ne vánszorogjon, és nem lehet állandóan füstölő hátsó kerekekkel, süvöltő turbóval tombolni sem. És itt jön az elektronika a képbe.
Petmagic szaktárs, a magyar 200SX klub egyik vezetője (akinek nemrég annyira tele lett a töke az autójával, hogy eladta a pokolba) felhívott, hogy Koguchi másik klubvezetőn keresztül szert tett egy Nismo-féle Stage 1 csipre. Ezt a Nissan gyári motorsport divíziója (mint a BMW-nek az M vagy a Mercedesnek az AMG) fejlesztette az enyhén tuningolt SX-ekhez. Ezen a szakaszon mi már valamelyest túl vagyunk, de mindenképpen közelebb lehet a mostani állapothoz a Nismo csipje, mint a teljesen széria. Ezért beletettük. Egy régebbi SX-ből kimentett elektronikával kísérleteztünk, hogyha mégis tönkretennénk valamit, legyen mihez visszatérni. Először simán kicseréltük a két komputert, és azt találtuk, hogy a régebbi, 70-es szériaszámú is gond nékül vezérli az újabb autómat. Ezután Petmagic kiforrasztotta belőle a gyári programot tartalmazó EPROM-ot, beletette a Stage-1-et, az egészet vissza az autóba, én pedig indítóztam.
Látszólag minden ugyanúgy történt, mint korábban, az SX beindult és járt. Pedig a két EPROM-tartalom vastagon eltér, ezt korábban ellenőriztük. A próbaút első méterein vidáman kacagtam, hogy hiszen ez jobban megy alul. És tényleg, bár erősebbnek talán nem, de valahogy egészségesebbnek érődött. Ami egyértelműen javult, az az átmenet a nem menésből a menés felé, eltűnt a megtorpanás, az undok szabotálás, most folyamatos, finom erősödés van, hirtelen robbanással. Fent, 3500 felett nem éreztünk érdemi különbséget, előtte is iszonyúan ment, most is. Azt magyaráztuk egymásnak, hogy itt is mintha a hangulat javult volna, enyhült az izzadságszag és a szenvedés érzete. Amikor először nyomja ki az ember a 100 kilót, majd' szétszakad, és ellilul a feje. Aztán fél év múlva ugyanaz a mázsa már megszokott terhelésként, simán kimegy. Itt természetesen nem rólam van szó, ez pusztán a konditeremlátogató olvasóim kedvéért ideerőltetett hipotetikus párhuzam. 9,1 MB QuickTimeMásnap elmentünk ismét méreni, mert az anális G-méter szubjektív, de a műszer nem hazudik. Minden jól indult, aztán 6200 körül a fordulatszámmérő megőrült, beugrott a pirosba és leszabályozott. Először arra gyanakodtunk, hogy a kuplung nem bírta a másfélszeres nyomatékot, és elcsúszott. De kuplungszag nem volt. A biztonság kedvéért elvégeztek egy terheléses tesztet, hogy lássuk, megcsúszik-e, de simán kibírta. Ami elengedett, az a gumi volt, 6200-nál szabályosan elforogtak, kipörögtek a hátsó kerekek (lásd videó, 4,5 MB, QT), ez volt a baj. Így hát beletettünk még másfél mázsányi ballasztot. Az utolsó méréssel minden rendben ment - leszámítva, hogy az előzményektől annyira átmelegedett minden, hogy magasabb olajhőmérséklettel kezdtük a mérést, mint amilyennel befejeztük az elsőt. Ilyenor átmelegszik az intercooler is, ami nem tesz jót a töltőlevegő sűrűségének, ezzel biztosan kidobtunk pár lóerőt az ablakon, de ez egyáltalán nem számít. Az izzó leömlők (lásd lejjebb) derengése mellett új rekordot olvashattunk le a számítógép kijelzőjéről: az eddigi 276,6 lóerőt 277-re, a 294 Nm-t 297-re tornásztuk fel. Hurrá!
Ez mind mindegy, a lényeg 2400 körül látható a görbéken; a korábbi megtorpanást okozó gödröcske eltűnt, helyette folyamatos, szelíd emelekedés látható. A fenék nem hazudott, az új csip mindenhol hozott egy aprócskát, és pont ott segített a legtöbbet, ahol a legjobban rászorultunk. Egészen hihetetlen, hogy ennyitől már mennyivel jobb érzés a városi közlekedés. Nem kell harcolni, hüvejkujjal a szemgödrét masszírozni állandóan, hanem szépen megy alul is. Képzeljük el, milyen nagyszerű lehet egy kifejezetten ehhez az autóhoz igazított programmal, ha egy ilyen általános már ennyit segített. Elég a szavakból. Itt az egész folyamat képekben, kattints!
Címkék: 200sx
21 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kermate 2005.07.11. 08:38:59

Heló! Király a gép, remélem viszontlátjuk majd a TV-ben!!!

Shift 2005.07.11. 16:50:08

Karotta ez előbb utóbb megellik! :) és tévére vele bizony!

hun420 2005.07.11. 22:31:07

Nagyon tetszik ez a tuning sorozat! Remélem még folytatódik! Engem nagyon érdekel!

Tamás 2005.07.11. 23:14:19

Hahó, Huh, azért ilyen módosítások mellett megnyugtató látni valami chipet a járgányban ;-) Figyelmedbe ajánlanék egy új terméket, ami mint minden rendes találmány, magyar eredetű ;-) Itt található: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7975691047&rd=1&sspagename=STRK%3AMEUS%3AIT&rd=1 Az EWN Multichip lényege, hogy nem csak egy egyszerű tuningchip, hanem összesen 4 programot tud tárolni, amik között szabadon tudsz kapcsolgatni menet közben! A fenti összeállításban az alábbiak vannak benne: 1. Gyári progi 2. Egy stage 2-es (nagy kipufogó, FMIC, T28) tuningprogram 3. Takarékos üzemmód 4. Autószervíz üzemmód (3500-on leszabályoz) Szívesen írok róla többet is, ha érdekesnek találod ;-) Üdv, Tamás

tigrato 2005.07.12. 13:43:12

Gratula! Úgy látszik, mi turbósok ugyanazt az utat járjuk... Nálam a Lancia k 2.0t volt ilyen átmenet nélkül gumirongyoló vadállat, de Sulmann mester német chipje után egyenletesebb lett. Mongyuk a légszűrőt csak új gyárira cseréltem. Az előírt gyertyák újítása se ártott. A hangja viszont a szép sivítósból 2-3e között morgósra váltott, de elmegy. Alatta semmi, fölötte belcanto, hatezertől Pavarotti!:) Kímélve 11 alatt eszik (1620 kg önsúly, kombi), épeszű átlagban se több 12,4-nél. Elvben 250 LE, 360 Nm körül. (Gumicsőre figyelek, csere még nem volt. Acélon gondolkodom, jobb a békesség, meg a jelenlegi turbó). Várom a folytatást!

Sopi 2005.07.13. 08:48:12

Hali Karotta! Én is hadd gratula a géphez! Mondd, mennyibe kerül egy ilyen teljesítménymérés? A legegyszerűbb programot választottad?

djbubu 2005.07.13. 09:47:45

Szep auto, es szep hobbi! Leirnad pontosan, hogy mi is ez a nissan es hogy mennyi kilometer van a motorban? Belenyultal mar a motorba? Ertem ez alatt csapagyak, gyuruk egyeb cserelyet??

castor 2005.07.13. 11:13:39

kicsit gaz de kiraly.. a karotta miert nem szol be a kommentekbe?

Shift 2005.07.13. 16:18:03

Mert derogál neki :) Mekkora egy hülye szó ez basszus.

karotta 2005.07.13. 16:45:27

Halló. Azért nem szóltam hozzá eddig itt, mert a későbbi postokban akartam normálisan válaszolni. Türelmetlen bagázs. Addig röviden: Az autó 92-es, teljesen eredeti állapotban került hozzám. Részletes tesztje olvasható a totalcaron a használttesztek közt, most nem túrom ki. 65,000 km az óra állása, ennyit tudunk. A motort nem bontottuk meg, belül minden gyári, és az is marad, amíg bírja. Ez is a kísérlet része. A Tamás által felvetett kapcsolható elektronika nagyon érdekes, írtam is neki, de még nem reagált. A "hány forint" egyelőre megválaszolhatatlan, mert külön kéne bontani a motorra, a futóműre és a fékekre költött pénzeket, és ez nagy feladat. Majd kísérletezem vele. A tévében meg majd meglátjuk, hogy mi lesz. Először is valami ürügyet kell találni a saját autó mutogatására.

Arp 2005.07.13. 20:12:18

Lassan lenyomod a zx-einket is ha így folytatod... Egyébként neked valami gépészmérnök jellegű a végzettséged is vagy ez full hobbi?

whoa 2005.07.14. 01:55:32

ez a kapcsolható elektronnikka, meg egy 4xes kapacitású memcsi felső 2 címbitjével variál nem?

scheerti 2005.08.16. 11:54:51

hahó tudom,tudom hogy ez már lerágott csont és százszor frissitetted azota az oldalt,de nekem akkor is ez rész áll a legközelebb a szivemhez igy ehhez szólnék hozzá! szerintem mindenképp éredemes lenne müsöridöt kérned ennek a járgánynak hiszen ez mégiscsak jobban megdobogtatja az autószeretö társadalom szivét mint egy épp aktuális dacia logan tesz( bár azon meg jókat lehet röhögni). másrészt ha nem akarsz sok pénzt költeni elektronikára akkor mindenképp érdemes elnézni valamelyik német autópálya melletti bontóba ahol naponta vágnak haza a tiedhez hasonló autokat a sörimádók. Szerintem érdekes müsor lenne abbol hogy az ott találhato cuccokbol autot kreáltok!!!( amerikában van ilyen persze én csak viccnek szántam) addig is bye

turbozoli 2005.11.20. 18:01:39

Ütős kis darab, de további fejlesztéshez nézd meg a vmax.de oldalt. Ők 750!!! lónál tartanak.

turbozoli 2005.11.20. 18:03:19

Ütős kis darab, de további fejlesztéshez nézd meg a vmax.de oldalt. Ők 750!!! lónál tartanak.

zsolti 2006.07.11. 13:59:28

Nekem 2003 aprilia sr ditechem van 70ccm polini tuning,sreretnék bele csiptuningot is megoldható,kb. mibe kerül??

MaTt 2006.07.15. 00:27:39

Te szerencsetlen, langeszu gyikarc !
Nem tudom, mennyire tunt fel, de ez nem az a forum, ami robogokkal foglalkozik !
Javaslom menj inkabb vmi robogoportalra, hatha tobbet megtudsz . Vagy esetleg ird be a keresobe "chiptuning", ( talan :D ) kidob par infot, amihez itt nem fogsz ralelni .
Ui.: Remelem ehhez nem vagy akkora lizard :LOL:

Negitori 2006.07.26. 13:17:03

Toyota hiace-omat szeretném csippeltetni. Hol lehet?

Dávid 2006.08.23. 01:32:20

Szia Karotta!
Egy kedves Gyulai ismerősöm, aki autótuninggal (optikai) foglalkozik, most épp egy svájci 200 sx-et alakít át. Ezen kívül még 2 ugyanilyen fog érkezni hozzá, az idomokról sablon készül, előállitásuk költsége ezzel a töredékére csökken, ha érdekelne, tudok majd képet küldeni a kész járgányokról.
Ez a kedves barátom mesélt nekem egy bizonyos turbó-vezérlőről (fordulatszámtól függő töltőnyomást ad), valamint egy víz-alkohol befecskendezési rendszerről, amivel 350! Le-re ugrik a teljesítmény, állitólag 9 mp alatt éri el a 200-at a gép. A svájciak, akik az autókat hordják hozzá, talán bővebb infóval is tudnak szolgálni... sztem érdekes megoldásoknak tűnnek. (2l 70-30%os etilalkohol-inoncserélt víz keveréket eszik meg egy nap hajtás után! :) )

beni56 2009.07.27. 09:09:05

tamás engem-érdekel,a multitronikcsip!Az állitási,lehetőségek,nagyon ötletesek.de a megadott honlapon,nemtudtam,megtekinteni.jó lenne valami,pontos ismertető,róla,ill az ár is érdekelne-nagyság rendileg.Az autó,a4-1,9TDI.köszi válaszo,előre.


Üdv:beni56

beni56 2009.07.27. 09:30:07

Szia Karotta!Tamástol,kérdeztem,előzőleg.De elirtam,multicsipröl,érdeklődöm.a honlapon,nemtudtam,kiigazodni.hol,lehet megvásárolni,pl
audi1,9 TDI a gép


Üdv:beni56
süti beállítások módosítása