Háztáji versenyautó vs. valóság: Hangyász a Laptimingban - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Háztáji versenyautó vs. valóság: Hangyász a Laptimingban

2019. április 01. 14:42 Nínó Karotta

cdcim111mediadxo_3208_1.JPG

Minden autóversenyzői tűzálló overálban van egy titkos zseb. A titkos zsebben van egy vastag könyv. A vastag könyvben van sok száz benzinnel, olajjal, epével és könnyel átitatott oldal. Minden oldal telis-tele van írva apró betűkkel. A könyv címe: Kifogásaim Komplett Kalendáriuma. Ilyenek vannak benne, hogyaszondja: "a második gyorsra sajnos elgumiztuk magunkat", "annyit mentem szélárnyékban, hogy elmelegedett a fék", "egész hétvégén küzdöttünk a beállításokkal". Komoly versenyző az utcára se lép ki nélküle, nemhogy a pályára felhajtana. Az enyém is kéznél volt, amikor elvittem a Hangyászt a Laptimingba.

dsc_2026.jpg

A Laptiming a legőszintébb nevű formátum idehaza: arról szól, hogy egy autó körbemegy egy versenypályán, és megmérik az idejét. Mértek már UAZ-tól Corvette-en, Mustangon, M5-ön , EVO-n, STI-n, GTR-en át R5-ös géposztályú gyári raliautókig mindent. 235 különböző autót eddig. De egyetlen olyat se, amiből az előélete során vidám facsemete nőtt volna az ég felé, mint a Hangyászból.

976259_ff9a996b95d45d3ee10293ca004e9427_l.jpg

Az autókat Vida János és Walter Csaba, a műsort Bessenyey Zoltán vezeti, mindhárman kiváló autóversenyzők, sokszoros bajnokok. Egyikőjüktől sem féltem a Hangyászt, a szónak abban az értelmében, hogy tönkretennék. Annál jobban féltem tőlük abban az értelemben, hogy ezek az emberek profik, pláne hozzám képest, és olyan simán átlátnak egy vacak autón, mint Columbo az egyszeri feleséggyilkoson.  Ráadásul van egy csalhatatlan hazugságvizsgálójuk: a stopper. Szar autóval csak szar időt lehet menni, és 235 autó között nagyon pontosan el lehet helyezni valamit. Úgy is, hogy fájjon. 

#minekmentoda?

Sokan írtátok a videó alatt, hogy klassz, hogy elmentem egy konkurens műsorba vendégnek. Szerintem is klassz, pláne klassz, hogy hívtak. Egy picike ország szűkös elmegyógyintézetének osztálytársai vagyunk mind; ünnep minden nap, amikor még játszhatunk az autóinkkal. Mindenki, akivel ennek közösen lehet örülni, barát.  Ehhez jön, hogy én nagyon szeretek tanulni, itt pedig van kiktől; amit Csabi és Jani mond a teszt után, az mind olyan visszajelzés, amiért én lehetek hálás (miután kisírtam magam a sarokban).

dsc_1996.jpg

De nyilván nem ez a legerősebb késztetés, hanem az izgulós-szorongós-reménykedős kíváncsiság az igazságra. Eddig csak én meséltem nektek a Hangyászról, minden sztoriban és köridőben benne voltam én. Az én ízlésem, az én atyai elfogultságom, az én bénaságom, az én lelkesedésem. Most pedig az jött, hogy kettő különböző szakember küldi majd szembe az autómat több száz másik verseny- és utcai sportautóval,  meg a rohadék, megvesztegethetetlen, kíméletlen stopperórával, és ami ebből kijön, az a dolgok mai állása szerint maga a nagybetűs frankó. Tizenhét éve van meg a Hangyász. Egy bő évtizeden át épült, és épült újra. Ha minden “sose lesz ebből semmi”-hez és “miért nem vettél inkább egy 350Z-t?”-hez mellékeltek volna egy fémszázast, mostanra színaranyból lenne még a garázskapum is. Kellett, hogy a külvilág is visszaigazolja, hogy az út vezetett-e valahova.

#kifogasmindigvan 

Amikor szóltak, hogy menni kéne a forgatásra, a Hangyász egyáltalán nem volt kész. Tavaly szeptember 24-én mentem vele először tesztre, addig nem ment egy métert se pályán az újjáépítés óta. A “teszt” kilenc (09) bejáratós kör volt a Hungaroringen, amelyből kiderült, hogy nincs rendesen fék, nem lehet gázfröccsöt adni a pedálrend miatt, és tekergetni kéne a futóművön. De ezekre mind nem volt idő, mert egyszer csak jelentkeztek BZ-ék, hogy vinni kell forgatni, így három nappal később ott cidriztem a Hangyász mellett Kakucson.

dsc_2061.jpg

Muszáj volt az elején szabadkoznom, versenyautót így elvileg nem adunk át. Ez nem versenykész állapot, hanem inkább amolyan shakedown-szintű, vagyis egy beállítatlan, rohadt nyers, de nagyrészt üzembiztosnak remélt autó, amivel most kéne elkezdeni foglalkozni, hogy alaposan jó legyen. És - mivel a teljesítménymérésre és a Hungaroringre is lábon mentem előtte - maradtak rajta az utcai gumik. Tény, hogy a Michelin Pilot Sport Cup 2-nél feljebb nem nagyon van semmi az E-jeles utcai gumik közt, de azért pályán, versenyautón egy rendes slick nagyon más képet mutatott volna. És időt is.

dsc_2014.jpg

Tehát  megérkezünk, beülök a srácok közé a szettbe. Mindenki kedves, de azért nem lepne meg, ha kiderülne, hogy egy morzsányi gyanakvó szánakozás is van valahol a fejükben. Fura is lenne, ha nem volna, kívülről ezt a sztorit nehéz másnak látni annál, hogy egy lelkes idióta a fejébe veszi, hogy majd versenyautót csinál egy porrá oxidálódott japán romhalmazból, aztán szenved vele  egy évtizeden át, magyarázza, hurcolja helyről helyre, szenved vele még, magyarázza még, de autó akkor se lesz ebből, amikor ő már a kényszerzubbonyban húzza rá az ellenkormányt. A Hangyász ránézésre is hitelesen hozza ezt az őrült ember lélekvesztője hangulatot, minden elemén van már valami használati nyom, néhol kopottas, repedt, itt-ott csak úgy le van mázolva valamivel, nem az a kimondott showcar. Aztán ez jön, tekintsd meg a videót

Spoiler (sőt, wing és diffúzor) alert - ne olvass tovább, ha nem láttad a videót, mert lelövöm a poént

Mit is mondhatnék. A vége 0:46.143 lett. Lapzártakor épp abszolút 8. idő a 235-ből. Ez a 45 éves, többszörösen meghalt néhai Nissan 260Z megverte az aktuális Nissan GTR-t. A Corvette Z06-ot, EVO-kat, STI-ket, M-es BMW-ket. Az 500 lovas Giulia QV-t, az 550 lovas, összkerekes Audi R8 V10 szupersportautót, a 600 lovas, összkerekes M5-öt. Nekem talán a legmeglepőbb, hogy a Porsche Cayman GT4-et is, ami egy őrülten csodálatos tárgy, nagyon szeretnék egyet. És hogy utcai gumin kettő tizedmásodpercre van a gyári Skoda Fabia R5 raliautótól. Az egy kurrens, VB-győztes, összkerekes, rajtprogramos-anti-lagos-szekiváltós-versenygumis démon. A Hangyász meg egy Datsun és egy mászóka összeépítve, egy szívó V6-tal az orrában, kézi váltóval, kettő hajtott hátsó kerékkel, rissz-rossz beállításokkal. De mekkora szíve van!

datsun 260Z tube frame 27 24

A szent szakmaiság kedvéért szögezzük le: a megvert autók közül némelyik egy másik, gyorsabb pályán akkora kúpot adna a Hangyásznak, hogy a sidepipe-okon folyna ki megolvadva. De ezzel együtt is engedélyt kérek boldogan hátradőlni a fotelkonstruktőri és fotelversenyzői fotelemben, és arra gondolni, hogy boldog vagyok.

One last thing

A Hangyász-projekt célja nem az volt, hogy a lehető leggyorsabb autót építsük meg. Nem különösebben erős a maga 331 lóerejével, nem is nagyon könnyű, szűk 1,2 tonna. Az a célja, hogy megtanítson engem, és ezeken a tartalmakon keresztül bárkit, hogy milyen az az út, ami a kertvégi dzsindzsásból a versenypályáig vezet. Ebben volt és lesz egy rakás buktató, felesleges kanyar, rossz döntés, hiba. A Hangyász-sagából nem tanulhatod meg a versenyautó-készítés legjobb vagy leghatékonyabb módját. Én se tanultam meg belőle. Egy dolgot tanulhatsz meg. Hogy ha van egy álmod, amire azt mondják:

"Ezen röhögünk évek óta :D"

"Szarból nem lehet várat építeni. Az autótervező mérnökök nem butapesti műhelyekben székelnek.
Ehelyett a roncs helyett amibe dézsával öntöd a pénzt inkább vettél volna egy TVR Cerberát. Vagy egy Honda NSXet. Vagy másik olyan autót amit HOZZÁÉRTŐK terveztek meg és gyártottak. Nem kisipari módszerekkel.
Homok mindenhol van, de tudod miért nincs házi kvarcóra? Ha nem most majd megtanulod :P "

...akkor jusson eszedbe, hogy bármit befejezel, amit nem hagysz félbe.

ke_pernyo_foto_2019-03-31_11_20_42.png

És még egy one even laster thing: bár idemásoltam két negatív hozzászólást, az igazság az, hogy életem legjobb közösségi élménye a Hangyász-blogolás. Több ezer kommentet kaptam az évek alatt (az semmi, de most látom: 3,133 millió oldalletöltés volt eddig, atyaég), benne elmondhatatlan mennyiségű megosztott tudással, ötlettel, észrevétellel, együttérzéssel, biztatással. Itt és ezen keresztül ismertem meg sokatokat, akik aztán annyi mindenben segítettetek, hogy nélkületek a szó szoros értelmében esélyem se lett volna eljutni idáig. Tudjátok kik vagytok, köszönöm nektek mind. Miattatok van szélsebes Hangyász, vagyis tőletek lett jó hely a világ.

img_6817.JPG

30 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2019.04.01. 15:02:40

Kedvenc részem a videóban.
2:15-2:20

Poeta81 2019.04.01. 16:06:04

Aki nem érzi át, hogy ebben mi a lényeg, illetve mekkora királyság az egész az IGAZI gyökér!
Egyébb. Az a baj azzal, hogy menetkész a Hangyász, hogy sokkal kevesebb olvasnivalóval, illetve néznivalóval szolgál nekünk a kedves tulaj!
Egy kérdés: A teljes építés alatt, volt-e olyan negatív komment, ami mégis valahogyan előbbre vitte az építést, vagy jó irányba fordította egy sákutcába jutott ötlet sorsát? Itt nem az építő kritikára gondolok, hanem amikor valaki tuskó beugat ész nélkül, de neked pont emiatt gyúlt fény.

yenoee 2019.04.01. 16:14:41

Legőszintébb elismerésem. :)

paladinn 2019.04.01. 16:24:05

Lehet tudni kiprogramozta a motorvezérlőt?

Mongoose1971 2019.04.01. 17:19:27

Hali!
Gratulálok!
Én átérzem a "problémádat", mivel én 14 éve járok szerelőtől szerelőig egy '86os Toyota Supra MK3-mal...
Én sajnos sok problémát annak köszönhetek, hogy azt hittem, hogy ha ismerős (barát) a szerelő, akkor nem érhet semmi baj...
Nos, nem így van.
Viszont ha minden igaz akkor hamarosan már járó képes lesz.

(www.carstyling.com/kozosseg/auto/mongoose71.1/toyota-supra-13572/hozzaszolasok)

Egyszer én is kiírom magamból a történetet, de megvárom ameddig leülepedik és az idő megszépíti az emlékeket, mert nem akarok olyat "mondani" amit esetleg később megbánnék...

Bambano 2019.04.01. 19:09:04

Laptimingbe vinni autót: abban nem az a nagy kockázat, hogy mit mondanak róla, hanem az, hogy hogyan :P azért látszik a három lököttön, hogy időnként műsort is csinálnak, ha arra alkalmas a szituáció.

De ne panaszkodj, nem került elő a piros autó. :P

ommm 2019.04.01. 22:07:12

Tru dat és Word!

Jagdpanther 2019.04.01. 22:56:09

Ùgy érzem mintha felnôtt volna egy generáció. Egy pont után azt hittem ebbôl nem lesz semmi, ott az m3 , a gyerek stb, franc akar bajlòdni , gondoltam èn.
Erre: 8. Helyezet?! Jó isten!
Ez kurva szép akárhonnan nézzük. Remélem sok helyen viszont látjuk még ezt a sexy dögöt!

elgery. 2019.04.02. 00:40:39

Hát ez beszarás volt. Imádtam. Gratula a kocsihoz, csak kicsit sűrítsd a posztokat..Légyszi..

Laszlo Mizsei 2019.04.02. 05:42:34

Ennel jobb kritikat meg szerintem sohasem kaptal Karotta: "Oszinte auto!" Gratulalok es kivanom hogy orommel farigcsald meg vagy 40-50 evig.

GrG 2019.04.02. 09:17:37

Nagy vagy! Igazad van nem az a legény, aki lecsap X misit az asztalra, hanem az aki képes újra meg újra felállni, képes kimondani, hogy elszúrtam, aki képes átlépni azon, hogy konkurens és képes abban gondolkozni ,hogy szakma.
Imádtam, amikor a Winklerrel a TCTV autósadasait csináltatok (a R. Espace, BMW M5, szerintem etalon a vilagon:-)), de a Hangyászhoz legfeljebb a Csikós Pontonját lehet mérni. Egyszer szeretném megmutatni a gyerekeimnek és elmesélni, hogy tanuljanak belőle kitartást és alázatot.

zöldi 2019.04.02. 10:14:46

Azért ez elég OMG, csak gratulálni tudok. Kézműves versenyjármű gyártás rulez :D

Cifu78 2019.04.02. 10:21:44

Gratula! A kitartásért és a jó értelembe vett eszementségéért. :)

Sean MacTíre 2019.04.02. 14:22:29

Nem szoltam eddig hozza, csak olvastam, de mar tobb mint 10 eve. Tudom hulyen hangzik de ettol kicsit konnybe labadt a szemem. :) Gratulalok!

_z_ 2019.04.02. 14:54:22

Aztakurva! A bevezetöt olvasgatva inkabb hatulrol tippeltem volna a 8. helyet :). Hatalmas gratula!
Es irj mar többet :)!

rooklin 2019.04.02. 17:59:50

Nagy kópé vagy te! Ez szar, az szar, az alkatrészeket csak bedobáltuk, nincs fék... aztán repeszt egy ilyen időt? R8-at veri? Annó volt egy osztálytársam, minden vizsga előtt ment a műsor, hogy nem tanult, nem tud semmit, na most tuti megbukik, majd jött ki az idegesítő vigyorával és jelesével. Azóta is ő szokott eszembejutni, amikor ilyen pofátlan álszerénykedést látok. Viccet félretéve, szívből gratulálok, csodás a kocsi.

bajan 2019.04.02. 18:28:31

Mekkora kiraly dolog mar a hangyasz es a laptiming egy videoban.

Karotta: mennyi van meg az eredeti hangyaszbol a mostaniban?

Quattroman 2019.04.02. 18:37:21

@rooklin:
Persze hogy repeszt egy jó időt. Nincs fék rajta ami úgyis a gyávák fegyvere :-)

Flankerr 2019.04.03. 00:45:13

@bajan: Egyetemen egy szín ötös, kedves aranyos csoporttársnőmtől hallgattam évekig. A 10. alkalom után rájöttem hogy ő így működik és onnantól már vicces volt:)

Gratulálok, bevallom magam se teljesen ezt a kifutást vártam a videó elindulásakor, de öröm látni :)

És ha már megalkotódott a szekunder szégyen fogalma, én most a szekunder (de lehet inkább tercier) büszkeséget érzek, mert aki ama bizonyos tököli reptéri motorprogramozást csinálta, gimiben osztálytársam volt, innen is csá Viktor :)

Attila Kovács 235 2019.04.04. 21:44:19

Láttam az adást az eredeti helyén a minap... A srácok bírnak téged, a teljesítményhez nem csak az autó, hanem az ő szívük is kellett :D. (Konkurens? A jó minőségű autós cuccokat tolók csapatában vagytok, max a mez más...)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2019.10.06. 18:16:11

@rooklin: megmondta a két sofőr is, hogy még nincs rendesen beállítva.
azért látszott Karottán, hogy izgult, nehogy tönkremenjen valami, nem kamuzott. de szép eredményt ért el.
süti beállítások módosítása