A Szántó-műhely hegesztőgépe kénköves szikrákat vet a nevem hallatán. A nyers csövek megriadt kígyóként iszkolnak a sötétbe, a lemezek reszketve huhognak. Hiába, mind be lesztek építve, nyavalyások!
A lakatolásnak lényegében vége, Andris hős és a mennyben végzi: műtött kézzel, az ujja sorsán aggódva is az én redves Corollámat talpalta. Fantasztikus látvány, a pőre fémek annyira meggyőzően autó formát mutatnak, hogy előre is rettegek a pillanattól, amikor felsimítom egy balszerencsés szalagkorlátra ezt a rengeteg munkát.
Vicces: a Corollát olcsó, elpusztíthatatlan, azonnal bevethető edző/játszóautónak vettem. Ma pedig merengve adomáztunk idősebb Szántóval az augusztusi délutánról, amikor először jártam náluk, hogy pár nap alatt megcsináljanak egy-két apróságot. A Fókusz riportere így fogalmazná meg a történteket: "Azon az augusztusi napon Gábor még nem sejtette, hogy hogy élete hosszú hónapokra megváltozik. Ami felhőtlen szórakozásnak, léha mulatságnak ígérkezett, egy felelőtlen döntés miatt költséges és hosszadalmas felújításba torkollott." Aztán jönne a szerkesztő, és kihúzná a "léha" és a "torkollott" szavakat, mint olyanokat, amiket a néző nem ismer.
Ajánlom a galériát végignézni, ott látható, hogy micsoda gigászi munka zajlott az elmúlt 3 hónapban. Megdöbbentő mennyiségű lakatolnivaló volt az egyébként elsőre megvehetőnek tűnő autón. Főleg a doblemezek környéke rozsdált szét, de a padló is megindult egy csomó helyen. Mindezt úgy, hogy elvileg én már lakatolva vettem. Muhahaha! Röntgenszemet minden autóvásárlónak! És ahol épp nem rohadt lukasra (nem sok ilyen pontja volt), ott pedig meg kellett erősíteni a karosszériát, mert szenvedni fog.
A Corolla marad elsősorban utcai autó, így a rendes becsövezés nem jött szóba. A drift viszont veszélyes üzem (természetesen nem utcán, hanem pályán, reptéren, konyhakertben), ezért a strukturális erősítéseken kívül pár életvédelmit is kapott. A hátsó ülés mögötti X a tornyokat merevíti, és segít nem elcsavarodni a merev tengely által alulról rettenetesen tépázott kasztninak. A hátsó doblemeztől hátrafelé futó csövek az alsó hossztartókhoz támasztanak.
A küszöb hihetetlen módon pont nem rohadt, ezért nem volt szívünk meghámozni, és belüről megerősíteni. Kapott viszont magával párhuzamosan egy szép kövér csövet, ami így nincs útban, de túlélni és merevedni is segít. Az autónak, ugye. Aztán érkezett egy csavarral rögzített, vizsgához kivehető keresztcső a B oszlopok közé. Ettől a hátsó ülés használhatatlan lett, de majd nem ezzel megyünk a szerkesztőségi ebédre. Végül pedig Andris felhegesztette az első tornyokat merevítő háromszögeket a sárvédő alá. Ez nagyon okos dolog, sokkal értelmesebben támaszt, mint egy hagyományos toronymerevítő. Kapható készen is, csavaros kivitelben, de hegesztve sokkal hatékonyabb, mint minden ilyesmi.
A csövek fehérre, a kasztnin belüli lakatolások pirosra festettek. A hátsó nagy X-re felkerült a Szántó-klinika elérhetősége, így a természetjárók tudják majd, kit kell értesíteni, ha valahol a Mátrában megtalálják az autót egy kocsányos tölgy lombkoronájába ágyazódva.
Nagyon vicces a kontraszt a fényezett, épített belső és a fertelmes külső között. Odabent minden gondos munkától ragyog, kívülről pedig csak egy hempergésektől girbe-gurba, kopott, pergő-málló festésű vén japán csótányt látni. Pont ahogy szerettem volna. Csodálatos.
És persze helyén a motor. A neten legalább ötféle legjobb módszer olvasható a 20V motor beszerelésére, de nyilván egyiket sem választotta a SZ.I.A.ZS.-alkotókör. Nagyon helyesen, ezek ugyanis szinte mind rossz megközelítésből indítanak.
A gond az, hogy az én új, 160 lovas angyalkám eredetileg keresztben ül a motorházban, és az első kerekeket hajtja. Hiába azonos a blokkja az elpusztult motorral (mindkettő 4AG család), egy sokkal későbbi, már fronthajtásos Corolla-generációból jön. Ezért néhány dolog útban van. Ha ugyanis befordítják hosszába, minden, ami addig oldalt kiválóan elfért, most hirtelen nem fér sehova a tűzfaltól. Főleg a gyújtáselosztó és a hűtővízcsövek vannak reménytelenül útban.
A külföldi megoldások általában az elosztó nélküli, teljesen elektronikus, hengerenkénti trafós gyújtásra mozdulnak rá, és egészen máshol vezetik ki a hűtővizet. Mi viszont nem hisszük magunkat okosabbaknak a japán mérnököknél, ezért mindent érintetlenül hagytunk, és a tűzfalra vágtunk egy akkora lyukat, amin át minden szépen elterpeszkedhet. (Azért használok többes szám második személyt, mert együtt izgulok az eseményekkel, de az igazság az, hogy Szántóék egyedül fondorkodták ám ki ezt a dolgot, és egyedül rakosgatták ki-be vagy hússzor a motort) És miután minden befért, kapott egy szép sapkát lemezből, így van tűzfal is, gyújtás is, hűtés is és fűtés is. Utóbbihoz Andris kézzel gyártott életképes megoldást VW-alkatrészekből és némi műanyagból, mert persze a gyári nem fért el. Norba, a kiváló drifter pedig adományozott egy hibátlan, eredeti fűtéspanelt az én töröttem helyett.
A szilentek, rugók, gátlók megvannak. A difi felújítva, kihézagolva. Még néhány apróság hiányzik, de semmi reménytelen. Talán már a karácsonyfa alá is bedriftelhetek vele, ennél pedig nem sok jobb ajándékot tudnék elképzelni. Csak biztonságos távolba kell állítani az ünneplő családot előbb. A Corolla úgy néz ki, mint amin sokat és nagyon szépen dolgoznak, és nem csak azokon a napokon, amikor kimegyek érdeklődni. Ez borzasztóan jó érzés egy ilyen szabotőr országban. Drága olvasó, kisikálták körömkefével a visszaszerelt kárpitokat! Újrakárpitozták a szétvágott kalaptartót, és kérni se kellett! Esküszöm. Előre a géntechnológiával, klónozzunk ilyen szakembereket még!
scheerti 2005.11.23. 07:42:56
Levente 2005.11.23. 08:48:13
Nem tudom, hogy mi lesz belőle, de ...
vsso 2005.11.23. 09:26:08
Najó, lehet, hogy az irígység beszél belőlem...
AE86_Z 2005.11.23. 09:51:23
Ha drift képes lesz a dolog, tájékoztathatnál a projekt összköltségéről, hátha pár év múlva újra nekifogok én is egynek... talán...
omm 2005.11.23. 09:54:21
Először is gratula! Pöpec a gép az szent. Marhára irigyellek ám, hogy van annyi zsetonod, amiből ezeket a dolgokat csinálod és egyben respect neked, hogy egyáltalán belevágsz. Hízzon a májad öcsém, van miért.
Az Elnökkel mi van? Gurul már? Valami infót megereszthetnél.
Písz
Zora 2005.11.23. 12:36:20
Este találkozunk!
Üdv
Zora
Field 2005.11.23. 18:46:40
Karotta,téged meg minek bíztassalak?Elvetemültebb vagy te annál,hogy szükséges legyen:)
konczos 2005.11.23. 19:45:52
Esus 2005.11.23. 20:06:25
Kormi 2005.11.24. 12:08:53
Arta 2005.11.24. 17:04:43
A mestereknek ezúton is tisztelet és elismerés.Csak így tovább,építsetek minél több vasat,ami még az autózás igazi értékeiről szól.
Üdv
hagyma 2005.11.25. 16:48:24
szunyog 2005.11.26. 14:05:53
Jockey 2005.11.26. 16:36:07
A lemezmunka tényleg jó, de a hegesztés nem valami esztétikus. Ne haragudj, hogy ezt írom, de felénk nem ez a szép munka. Vagy nincs jó hegesztőgépük, vagy nem igazán tudnak hegeszteni.
De azért remélem funkcióját betölti, viszont jó ötlet, hogy a foldozott elemeket külön megerősítik!
totya 2005.11.27. 19:29:09
pipacs 2005.11.30. 10:50:57
Bubik 2005.11.30. 16:28:18
Nem semmi a munka egy ilyen géppel, ezt én is tapasztaltam már, bár OLASZ csodában utazom( FIAT 131). A beirásomat is inkább FIELDnek írom, mert egy tipus a kedvencünk. bubik131@freemail.hu irjál már légyszi mert keresek tipus társakat.
Field 2005.11.30. 17:08:19
Field 2005.11.30. 20:22:07
Ha majd kész lesz,természetesen leírom a teljes sztorit számokkal,képekkel a honlapomon,ahogy illik.
//Laci 2005.12.02. 11:39:50
graaf 2005.12.12. 15:14:53
/Normális esetben nem is kell, de azért mégis .../
Még egy : mit szól ehhez a kukacos vizsgabiztos ???
/Mármint a tűzfal szétvágáshoz ?/
Bercikutya 2005.12.15. 22:01:23
Csak úgy 2005.12.21. 22:05:28
Csak úgy 2005.12.21. 22:10:35
zoli 2006.01.13. 19:18:03
nzoltan@chello.hu.
Király az autó én is ilyet építek lassan 2 éve.
x 2006.02.04. 16:33:21
Ricsi 2006.05.23. 10:49:15
ae86 eladó 2006.09.22. 19:45:42
trialos 2006.10.15. 20:58:27
Mert így képen egész szép állapotúnak tűnik!
Peti 2006.10.15. 21:05:47
Mert így képen egész szép állapotúnak tűnik!