Szent igazság, hogy Budapest közlekedése rossz. Túl sok az autó, nincs bicikliút, a néniknek nincs idejük átvánszorogni a zöldön, nincs parkoló, vagy drága, vagy volt rajtad sapka vagy nem. A biciklistáknak nagyon rossz hely Budapest, igazán nyomorult helyzetben lévő kisebbségnek érezhetik magukat. Az autósok nem veszik észre vagy leszarják őket, alig van bicikliút, a bringás gyalogosnak gyors, motornak lassú, autónak puha. Az autósoknak is elég rossz hely Budapest, az utak szánalmasak, a csúcsforgalom idegőrlő, a benzin drága, a parkolás drága, a többiek hülyék. A tömegközlekedőknek is elég rossz hely Budapest, mert néha tömeg van, néha meleg vagy hideg, néha büdös a szomszéd, néha megverik az embert, és akkor még nem beszéltünk az undort keltő betegségben szenvedő utastársainkról. És az ellenőr is ellenszenves. A motorosoknak meg talán a legrosszabb, számukra az utak simán életveszélyesek, az autósok hülyék és életveszélyesek, a biciklisták és a totyogó nénik is mind életveszélyesek. És hülyék.
Mindenki ugye nem zárhatja le a várost. Én például támogatnék egy elektromos rolleres - gördeszkás - segwayes érdekérvényesítő blokádot, mert viccesnek tartanám, különösen, ha csatlakoznának a járókeretes nénik és a nem akadálymentesített kerekesszékesek. Nekik mind rossz, ahogy az autósoknak, a motorosoknak, a metrózóknak és a bringázóknak is. A biciklisek most lezárják a várost, amivel megharagítják az autósokat, amiből megint nekik lesz bajuk. Az autósok pedig dühükben agresszív baromságokat mondanak, amivel szégyent hoznak a saját fejükre.
Pedig a biciklistáknak tényleg nagyon rossz, és helyes, ha erre felhívják a figyelmet. Még a blokád is helyes: tényleg, mi a francot csinálhatnának? Az érdekérvényesítéshez be kell kerülni a híradóba (igazából persze a Fókuszba és az Aktívba kell, de az is meglesz), ahhoz pedig vagy blokád kell, vagy meztelenül egykerekezni a Parlament előtt. Utóbbit is javaslom.
A blokád nagy kérdése az, hogy ha már kijön Gombos Edina a stábbal, és megkérdezi, mi a baj, akkor mit mond a biciklista. És erre a biciklista az mondja, hogy az autós leszorít, ráparkol a bicikliútra, agresszív tahó, de főleg tüdőrákot és klímaváltozást csinál, és a végén még mind meghalunk. Vesszen az autós.
A biciklista itt kommunikációs hibát vét, mint Zuschlag Zimankó János. Amint ugyanis az autós és az autó ellen fordul, rögtön ellenséget csinál a többségből. Sőt, még nagyobb butaságot csinál, mert a többségi vágynak támad neki, Angelina Jolie-nak rajzol Hitler-bajuszt.
Elemezzünk: kerékpár régebb óta van, mint autó. A kerékpár olcsóbb, nem kell hozzá jogosítvány, se benzin. Mégis mindenhol, ahol futja rá, több az autós, mint a bicajos. Vagy a robogós, Sanghajban. És elsősorban azért, mert az ember erre vágyik. Többen vágynak gépi erővel haladni, mint verejtékezni. A mozdony, automobil, motor, repülő több művészt ihletett meg, mint a velocipéd. Ez van. Emberek erejükön felül költenek autóra és benzinre, mert akarják.
Egy gépen uralkodni, fáradság nélkül helyet változtatni, legyőzni a gonosz távolságot, elmenni a Tatooine-ra a hiperűrön át, ezt áhítjuk. A biciklizés egyszerűen kevésbé szexi. Tényleg, mit kínál a kerékpár az erotikus fantáziavilágnak? Komikus, színes nejlonruhát, átizzadt ágyékpárnával a cicanaciban? A saját szememmel láttam, hogy minden trendi csaj bringásfutárokra nyomul a Szódakertben, de összességében mégis több spermát lőttek ki sportautókban mint versenybicikliken.
A bringás valójában azt akarja, hogy osztozzunk az egészséges jövő és a feszes vádli utópiájában, és az ellenségének az autót képzeli. Pedig az ellensége igazából az emberi természet, az ösztönös lustaság, a veleszületett kalandvágy, az uralkodás és birtoklás ösztönei, és ezek mind az autó mellett hatnak. Az autó nem kényszer, az autót áhítjuk, mert kiszolgálja mindenféle ősi vágyunkat. Az autó ellen protestálni ezért marhaság, életszerűtlen, elhibázott. Ezzel az erővel nyugodtan protestáljunk az éhség, az irigység, a kéjsóvárság, a halálfélelem ellen, azok is mind rossz dolgok, bár ott vannak a fejünkben. És törjük össze a gépeket!
A bringás azért demonstrál, mert élhetőbb és egészségesebb várost akar, de hiába akarja az Eldorádóba vezető utat biciklin megtenni, ha a többség nem. Halló, itt például minden évben tél van! Úgyhogy, kedves bringások, járókeretesek és gördeszkások, arra kell menni, amerre a többséget vezeti önző mohósága. És a többségbe bele kell számolni azt is, aki nem autós, de az lenne, ha tehetné. Aki nem hobbibékávés, hanem kényszer-tömegközlekedő.
És hogy mégse haljunk meg azonnal mind, és ne álljon minden talpalatnyi helyen autó, ezért olyan szabályozásért kell küzdeni, ami a többségi vágy kielégítése mellett törekszik a közjóra. A többség az individuális, géperejű transzportra vágyik, tehát az a cél, hogy őket kielégítsük a világ tönkretétele nélkül. Parkoljon olcsóbban a kisautó, mint a nagy. Nyáron járjunk motorral. Kapjon adókedvezményt a villanyautó. Adózzon többet a sokat fogyasztó autó, mint a keveset. (De rosszul járnék ezzel, istenem)
És ha dugó van, több út kell. Több híd. Alul és felüljárók. Ha nincs parkoló, ásni kell. Ha szmog van, szigorítani kell a károsanyag-kibocsátási határértékeket. Ha elfogy a benzin, majd áttérünk a villanyosságra, az atomra vagy a nanoplazmára. A világ mindenképpen arra megy, amerre akar, a ludditizmus mindig megbukik.
És persze legyen bicikliút és tömegközlekedés, mert jár az alternatíva azoknak, akik azt akarják, különösen, ha az a világnak is jó. De úgy kéne élhető várost csinálni, hogy a közjó céljait a nagyjából köz által vágyott eszközökkel próbáljuk meg közelíteni. Azaz ne tiltsuk és gátoljuk az autózást, hanem tereljünk a kevésbé kártékony autózás felé. Ne álljunk ki azzal a nép elé, hogy ébredjen a Sátán bűvöletéből, és izzadja ki magából a benzingőzt. A nép ugyanis ekkor röhögve ránkhúzza a kormányt.
Kapcsolódó:
Online interjú a Critical Mass biciklis felvonulás szervezőivel
criticalmass.hu
Biciklisek elgázosítására szólított fel Boros és Bochkor
pblue 2005.09.22. 03:30:58
Spálya 2005.09.22. 03:42:18
Robi 2005.09.22. 04:19:51
paciember 2005.09.22. 04:24:48
Csiga 2005.09.22. 04:44:05
machupicchu 2005.09.22. 07:33:06
kermate 2005.09.22. 07:39:36
jan84 2005.09.22. 07:52:39
spag 2005.09.22. 08:12:35
egybringás 2005.09.22. 08:29:41
csiga papa 2005.09.22. 08:35:20
Ch 2005.09.22. 08:40:03
scheerti 2005.09.22. 08:47:42
Bábeczki Sándor 2005.09.22. 08:56:41
vg 2005.09.22. 08:59:43
1kerekparos 2005.09.22. 09:00:46
Boca 2005.09.22. 09:05:33
Shiden 2005.09.22. 09:10:03
urga 2005.09.22. 09:11:48
thommey 2005.09.22. 09:23:16
geszt 2005.09.22. 09:28:09
faxe 2005.09.22. 09:29:39
lipilee 2005.09.22. 09:30:06
hitman 2005.09.22. 09:36:28
Jenci 2005.09.22. 09:36:38
Attila 2005.09.22. 09:40:32
omm 2005.09.22. 09:42:03
Galad 2005.09.22. 09:56:59
kishfioo 2005.09.22. 10:02:31
kadarm 2005.09.22. 10:03:51
Robi 2005.09.22. 10:16:03
gazmaszk 2005.09.22. 10:20:05
tucatnev 2005.09.22. 10:20:56
matemata 2005.09.22. 10:40:03
Tbg 2005.09.22. 10:40:11
urga 2005.09.22. 10:41:46
total 2005.09.22. 10:42:24
Tbg 2005.09.22. 10:46:58
SubOG 2005.09.22. 10:49:33
brrrr 2005.09.22. 10:58:20
totalcarfan 2005.09.22. 10:58:23
civ 2005.09.22. 11:02:01
SubOG 2005.09.22. 11:02:30
riken 2005.09.22. 11:03:37
Nizsa 2005.09.22. 11:07:05
lcsaszi 2005.09.22. 11:08:56
egy keros 2005.09.22. 11:14:40
rowi 2005.09.22. 11:25:37
omm 2005.09.22. 11:28:20
urga 2005.09.22. 11:29:20
me 2005.09.22. 11:40:10
Fero 2005.09.22. 11:45:03
CP 2005.09.22. 11:46:53
shelbycobra 2005.09.22. 11:49:06
vincent 2005.09.22. 11:51:53
stevie wonder 2005.09.22. 11:54:12
Karma Police 2005.09.22. 11:59:06
liquith 2005.09.22. 12:00:40
Kazak 2005.09.22. 12:06:25
csonkagula 2005.09.22. 12:06:32
sike 2005.09.22. 12:06:51
nohab 2005.09.22. 12:07:58
Hutch 2005.09.22. 12:17:36
szedi 2005.09.22. 12:18:10
SubOG 2005.09.22. 12:20:58
urga 2005.09.22. 12:21:40
sz 2005.09.22. 12:29:11
B. 2005.09.22. 12:30:58
zs 2005.09.22. 12:33:45
pblue 2005.09.22. 12:44:35
pinchy 2005.09.22. 12:45:04
gyrk 2005.09.22. 12:45:57
Liber Marci 2005.09.22. 12:48:54
s@z 2005.09.22. 12:50:54
Jesu 2005.09.22. 13:07:06
Z 2005.09.22. 13:29:00
vajk 2005.09.22. 13:36:44
ZukII 2005.09.22. 13:43:42
Adamsky 2005.09.22. 13:47:24
Ear 2005.09.22. 13:53:12
zed 2005.09.22. 14:04:22
Kükü 2005.09.22. 14:16:05
Anna 2005.09.22. 14:18:17
rosewater 2005.09.22. 14:20:53
urga 2005.09.22. 14:32:33
trev 2005.09.22. 14:37:35
tüntessél vazze 2005.09.22. 14:38:40
kundiki 2005.09.22. 14:40:22
Tamas 2005.09.22. 14:41:04
Jesu 2005.09.22. 14:46:25
NAVIGATOR 2005.09.22. 15:01:39
pblue 2005.09.22. 15:06:17
pulicer 2005.09.22. 15:12:15
petmagic 2005.09.22. 15:28:05
Pix 2005.09.22. 15:33:15
Láng Péter 2005.09.22. 16:04:41
atleta 2005.09.22. 16:13:11
kobra 2005.09.22. 16:20:51
Bandi 2005.09.22. 16:29:59
jakka 2005.09.22. 16:44:44
egy vélemény 2005.09.22. 16:46:55
Saabi 2005.09.22. 16:53:01
Jim 2005.09.22. 17:07:35
jakka 2005.09.22. 17:31:54
Executor 2005.09.22. 17:35:02
gyalogos 2005.09.22. 17:45:10
velo-love 2005.09.22. 18:02:48
PDA_FAN 2005.09.22. 18:17:29
zsebibaba 2005.09.22. 18:29:02
_Füles_ 2005.09.23. 10:22:05
egy vélemény 2005.09.23. 10:58:54
BaBe 2005.09.23. 11:05:39
drastikk 2005.09.23. 11:10:36
vincent 2005.09.23. 11:40:03
simon b 2005.09.23. 12:01:33
Komolytalan 2005.09.23. 12:21:48
Zsig 2005.09.23. 12:37:57
vroland 2005.09.23. 12:46:26
PO2W 2005.09.23. 14:06:45
volt totalcar fan 2005.09.23. 15:11:40
Gábor 2005.09.23. 16:27:29
kiscsipás 2005.09.23. 17:08:58
666 2005.09.23. 18:23:53
666 2005.09.23. 18:31:42
C.H. 2005.09.23. 20:33:41
téééé 2005.09.24. 16:21:40
Marci 2005.09.26. 14:46:56
Cintu 2005.09.26. 15:51:24
Karma Police 2005.09.27. 17:27:51
gusson 2005.10.25. 12:24:28
streetsta 2005.10.26. 01:26:44
Economist 6er 2005.11.17. 17:00:01
A bétakarotint hogy lehet narancssárgára érlelni? Mert Te még nagyon zöldfülű vagy! Ha nem tekertél, mi alapján ítélsz el egy csomó embert? Lécci szerezz be magadnak egy "Budapest kerékpárral" ingyenes térképet és sasold meg, hány útról vagyunk kitiltva! Nekem már elég régi, 2003-as, de alig van rajta szürke csík. Az autópályák városi szakaszai, 6-os, 7-es főút, Szentendrei, M0, Ferihegyi gyorsforgalmi plusz a BAH csomópont felüljárója. Házi feladat: ha bővült a lista lécci egészítsd ki és világosítsd fel a többi négykereken közlekedő társunkat is. Na ezeken a helyeken reklamálhattok, másutt meg hallgass! Leszorítósdit, ajtórányitósdit otthon a kedves szüleitekkel játsszatok, akik csak ennyire tudtak benneteket megtanítani. És mielőtt az előbb említett galádságokat végrehajtanátok, gondoljatok bele, milyen kellemetlen a Tesco gazdaságos mattfekete festékkel lefújt tükör, vagy a féktárcsára polimerizált láncspray! Mert ez se ganéjabb hozzáállás mint amikor ti szemétkedtek velünk!
A szexnek az a lényege, hogy egy általad vozónak tartott nő combjai között hegedülsz. A kocsi másodlagos tényező, megteheted azt otthon vagy egy hotelszobában is. Bocs, most komolyan meg akarlak sérteni! Ha Neked a szexben a kocsi a lényeg, vagy a sportkocsitól áll fel, akkor lécci keress egy jó szakorvost! Köszi!
Az csak ráadás, ha rendszeresen tekersz, nem fogsz 45-50 évesen a jobb 1-ben menet közben szívinfarktus által elhalálozni.
Amúgy azért teker jónéhány bringás az úton (köztük általában én is), mert
1. a kerékpárút ha van is keskeny
2. egyenetlen, rossz minőségű jó részük pl: piros díszkövesek Csepelen, 16 ker. Veres Péter mellett qrvára ráz stb.
3. bármilyen nevetséges, nem lehet tempósan haladni (értsd jól, a jobb napjaimon elért 30-33 km/h-ás utazó a 15-20-as nyugdíjas tempóhoz képest "száguldás" és a kerékpárútra tévedő gyalogosokról már ne is beszéljek).
Balazs 2005.11.27. 14:25:14
Nekem az az erzesem hogy itt megint a szokasos magyar mentalitas ervenyesul, egymasnak menni egymast anyazni! Nem veszitek eszre milyen szanalmasak vagytok? Ugatos biciklizosok, mitol vagytok ugy elajulva? En is mindennap bringazok a varosban, mert szeretem es egeszseges, es mert kondiban tart, viszont van autom is es autozok is neha, igaz ritkan mert a budapesti kozlekedes kritikus. Valamint jol keresek es tele vagyok dohannyal,(ez magykepuseg de igy van) megis tomeggel jarok dolgozni vagy ha jo ido van akkor bringaval. Nagyon lustanak kell hogy legyek hgy kocsiba uljek. Es nehogy felreertsetek, totalis automegszalott vagyok, nem irom le a verdaimat mert ez nem a reklam helye, de nem egy van. Ugyhogy szerintem mindenki bek....ja, mert hulyesegen marakodtok. Kulfoldon miert tudnak bekes egymas mellett elni az emberek? En eltem kint jo par evet, ot nincs ez. Mert ott van emberi kultura es tolerancia, itt meg, csak az anyazas. Hozzateszem az en tukromet mex egyszer fujnad le, utana nem lenne kezed, kickocsog. Hat milyen hozzaallas ez? es csodalkozol hogy radnyitjak az ajtot? Ram miert nem nyitottak soha????? na jol kiduhongtem magam az emberi butasagon nehol arra szintre lealacsonyodva, ezert elnezest, de bosszant. Mindenkinek udv egy igazi bringastol aki megszalott autorajongo is!
Iván 2005.12.19. 18:18:11
Peti 2005.12.26. 22:43:30
kovacs_kinga2002 2006.05.21. 18:36:32
RPO 2006.06.02. 09:51:06
Én mindkét géppel rendelkezem, és mindkettőt imádom is bizonyos korlátok közé szorítva (autó-benzin, bicikli-human power). Amikor csak tehetem a kétkerék mellett voksolok, de vannak olyan helyzetek amikor "rákényszerülök" hogy berekjam a valagamat az autóba. Ez szerintem így rendben is van, de amikor ilyeneket látok, hallok, hogy az IQ túltengésben szenvedő szöszi nem képes átsétálni az 55,2 m-re lévő szoláriumba, akkor rá kell ébrednem hogy a lustaság, elkényesztetettség, pofátlanság (mert ez már az!) nem ismer határokat. Csak van itt egy egészen kis probléma, ami nem más mint a benzin. A csóró, eladósodott szerencsétlen kormány hülye lenne bármilyen megszorításokat tenni az autózás terén, hiszen akkor értelemszerűen a benzinfogyasztás csökkenne, ami óriási pénzkiesést jelentene Ferinek és akkor Feri nem tudna A8 Audikat és 7-es Bmw-ket venni a szegény csóri politikusoknak, ja meg persze Kóka Janinak se lenne helikoptere, szegénykémnek. Tehát amíg van benzin és amíg ekkora profitot hoz ez a lötty, addig mindenki szídhatja a másikat, csak éppen változás nem lesz, így marad az alkalmazkodás.
Kitartás: a kőolaj ideje meg van számlálva!!!
szopj le! 2006.08.09. 10:49:14