Szent igazság, hogy Budapest közlekedése rossz. Túl sok az autó, nincs bicikliút, a néniknek nincs idejük átvánszorogni a zöldön, nincs parkoló, vagy drága, vagy volt rajtad sapka vagy nem. A biciklistáknak nagyon rossz hely Budapest, igazán nyomorult helyzetben lévő kisebbségnek érezhetik magukat. Az autósok nem veszik észre vagy leszarják őket, alig van bicikliút, a bringás gyalogosnak gyors, motornak lassú, autónak puha. Az autósoknak is elég rossz hely Budapest, az utak szánalmasak, a csúcsforgalom idegőrlő, a benzin drága, a parkolás drága, a többiek hülyék. A tömegközlekedőknek is elég rossz hely Budapest, mert néha tömeg van, néha meleg vagy hideg, néha büdös a szomszéd, néha megverik az embert, és akkor még nem beszéltünk az undort keltő betegségben szenvedő utastársainkról. És az ellenőr is ellenszenves. A motorosoknak meg talán a legrosszabb, számukra az utak simán életveszélyesek, az autósok hülyék és életveszélyesek, a biciklisták és a totyogó nénik is mind életveszélyesek. És hülyék.
Mindenki ugye nem zárhatja le a várost. Én például támogatnék egy elektromos rolleres - gördeszkás - segwayes érdekérvényesítő blokádot, mert viccesnek tartanám, különösen, ha csatlakoznának a járókeretes nénik és a nem akadálymentesített kerekesszékesek. Nekik mind rossz, ahogy az autósoknak, a motorosoknak, a metrózóknak és a bringázóknak is. A biciklisek most lezárják a várost, amivel megharagítják az autósokat, amiből megint nekik lesz bajuk. Az autósok pedig dühükben agresszív baromságokat mondanak, amivel szégyent hoznak a saját fejükre.
Pedig a biciklistáknak tényleg nagyon rossz, és helyes, ha erre felhívják a figyelmet. Még a blokád is helyes: tényleg, mi a francot csinálhatnának? Az érdekérvényesítéshez be kell kerülni a híradóba (igazából persze a Fókuszba és az Aktívba kell, de az is meglesz), ahhoz pedig vagy blokád kell, vagy meztelenül egykerekezni a Parlament előtt. Utóbbit is javaslom.
A blokád nagy kérdése az, hogy ha már kijön Gombos Edina a stábbal, és megkérdezi, mi a baj, akkor mit mond a biciklista. És erre a biciklista az mondja, hogy az autós leszorít, ráparkol a bicikliútra, agresszív tahó, de főleg tüdőrákot és klímaváltozást csinál, és a végén még mind meghalunk. Vesszen az autós.
A biciklista itt kommunikációs hibát vét, mint Zuschlag Zimankó János. Amint ugyanis az autós és az autó ellen fordul, rögtön ellenséget csinál a többségből. Sőt, még nagyobb butaságot csinál, mert a többségi vágynak támad neki, Angelina Jolie-nak rajzol Hitler-bajuszt.
Elemezzünk: kerékpár régebb óta van, mint autó. A kerékpár olcsóbb, nem kell hozzá jogosítvány, se benzin. Mégis mindenhol, ahol futja rá, több az autós, mint a bicajos. Vagy a robogós, Sanghajban. És elsősorban azért, mert az ember erre vágyik. Többen vágynak gépi erővel haladni, mint verejtékezni. A mozdony, automobil, motor, repülő több művészt ihletett meg, mint a velocipéd. Ez van. Emberek erejükön felül költenek autóra és benzinre, mert akarják.
Egy gépen uralkodni, fáradság nélkül helyet változtatni, legyőzni a gonosz távolságot, elmenni a Tatooine-ra a hiperűrön át, ezt áhítjuk. A biciklizés egyszerűen kevésbé szexi. Tényleg, mit kínál a kerékpár az erotikus fantáziavilágnak? Komikus, színes nejlonruhát, átizzadt ágyékpárnával a cicanaciban? A saját szememmel láttam, hogy minden trendi csaj bringásfutárokra nyomul a Szódakertben, de összességében mégis több spermát lőttek ki sportautókban mint versenybicikliken.
A bringás valójában azt akarja, hogy osztozzunk az egészséges jövő és a feszes vádli utópiájában, és az ellenségének az autót képzeli. Pedig az ellensége igazából az emberi természet, az ösztönös lustaság, a veleszületett kalandvágy, az uralkodás és birtoklás ösztönei, és ezek mind az autó mellett hatnak. Az autó nem kényszer, az autót áhítjuk, mert kiszolgálja mindenféle ősi vágyunkat. Az autó ellen protestálni ezért marhaság, életszerűtlen, elhibázott. Ezzel az erővel nyugodtan protestáljunk az éhség, az irigység, a kéjsóvárság, a halálfélelem ellen, azok is mind rossz dolgok, bár ott vannak a fejünkben. És törjük össze a gépeket!
A bringás azért demonstrál, mert élhetőbb és egészségesebb várost akar, de hiába akarja az Eldorádóba vezető utat biciklin megtenni, ha a többség nem. Halló, itt például minden évben tél van! Úgyhogy, kedves bringások, járókeretesek és gördeszkások, arra kell menni, amerre a többséget vezeti önző mohósága. És a többségbe bele kell számolni azt is, aki nem autós, de az lenne, ha tehetné. Aki nem hobbibékávés, hanem kényszer-tömegközlekedő.
És hogy mégse haljunk meg azonnal mind, és ne álljon minden talpalatnyi helyen autó, ezért olyan szabályozásért kell küzdeni, ami a többségi vágy kielégítése mellett törekszik a közjóra. A többség az individuális, géperejű transzportra vágyik, tehát az a cél, hogy őket kielégítsük a világ tönkretétele nélkül. Parkoljon olcsóbban a kisautó, mint a nagy. Nyáron járjunk motorral. Kapjon adókedvezményt a villanyautó. Adózzon többet a sokat fogyasztó autó, mint a keveset. (De rosszul járnék ezzel, istenem)
És ha dugó van, több út kell. Több híd. Alul és felüljárók. Ha nincs parkoló, ásni kell. Ha szmog van, szigorítani kell a károsanyag-kibocsátási határértékeket. Ha elfogy a benzin, majd áttérünk a villanyosságra, az atomra vagy a nanoplazmára. A világ mindenképpen arra megy, amerre akar, a ludditizmus mindig megbukik.
És persze legyen bicikliút és tömegközlekedés, mert jár az alternatíva azoknak, akik azt akarják, különösen, ha az a világnak is jó. De úgy kéne élhető várost csinálni, hogy a közjó céljait a nagyjából köz által vágyott eszközökkel próbáljuk meg közelíteni. Azaz ne tiltsuk és gátoljuk az autózást, hanem tereljünk a kevésbé kártékony autózás felé. Ne álljunk ki azzal a nép elé, hogy ébredjen a Sátán bűvöletéből, és izzadja ki magából a benzingőzt. A nép ugyanis ekkor röhögve ránkhúzza a kormányt.
Kapcsolódó:
Online interjú a Critical Mass biciklis felvonulás szervezőivel
criticalmass.hu
Biciklisek elgázosítására szólított fel Boros és Bochkor
Az utolsó 100 komment: