Mekintos, uralkodol - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Mekintos, uralkodol

2005. július 27. 23:57 Nínó Karotta

Én nem vagyok a Mac apostola, mint Angelday, és a Közlöny nem evangéliumi site, mint a Plastik. Én egy elégedett felhasználó vagyok, semmi több. Itt ülök a szépen megtervezett, halk és gyors iMacem előtt, és dolgozom. Nem nyitok vitát a túlárazott termékekről, a "dizájn a funkció felett" technofiliáról és a halott architektúráról. Nem akarok meggyőzni senkit, csak mutatok két dolgot, amit ma találtam, és szeretek. Megosztom az örömömet.

1: Az ártékony billentyűk kigyomlálása

A számítógépek billentyűzete két undok árulót tartalmaz: a CapsLockot és az Insertet. Előbbi véletlenül benyomódik, majd (hacsak nem vakon gépel az ember, de én nem) hosszú mondatok újraírására kényszerít. Utóbbi szintén véletlenül aktiválódik, majd átíró üzemmódba kapcsolja a levelezést vagy a szövegszerkesztőt, ezzel megsemmisítve a korábban gépelt sorokat.


a buta, buherált PC ............................................. és az okos Mac

Régen szenvedtem. Jeges verítékben fürödve, sikoltva riadtam fel átütött és örökre elfeledett aforizmák és a nagybetűktől kuszává vált Nagy Egyesítő Képletek rémálmaiból. Én évek óta rituálisan kifeszegetem ezeket a gombokat. A PC-imen.

A Macen pedig simán kikapcsolom, mert lehet. Viszlát, rohadt cAPS lOCK. Insert pedig sose volt. Minek is lenne? Mi az ördögnek? Fájlokat szelektálni Norton Commanderben?

2: Az alvás

A Mac, szemben a PC-vel, egy gombnyomásra azonnal kikapcsol, egy billentyű leütésére pedig azonnal felébred, magától felmegy a hálóra, és teljesen üzemkész. A hangsúly az azonnalon van, és azon, hogy közben nem fagy le. Hogy mire a segg a székhez ér, a gép tökéletesen tettre kész. De nem ez a lényeg. Amikor alszik, az elején egy fehér fényforrás finoman - tessék, kaptok egy szinesztéziát - puhán pulzál.


Mert álmában szuszug, mint mindenki. Hatásvadász baromság neked, kedves gesztus nekem. De még mindeg nem ez a lényeg.

A lényeg az, amit a mai automatikus szoftverfrissítéssel küldött az Apple, és ettől, barátaim, mindenkinek földig hull az álla. A 860 kB-os frissítés a következőt teszi: a gép beépített fényérzékelője segítségével felismeri, ha sötét környezetben van (éjjel a hálószobában) és ekkor alacsonyabb fényerővel pulzálva alszik, hogy ne zavarja a te álmodat. Térdre, világ.

Címkék: gíkdom
39 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whoa 2005.07.28. 00:49:33

na ezek tudnak vaalmit :-D

MISIGN 2005.07.28. 05:34:17

Na ez a Mac filing... Ezért használom immáron tizenhatodik éve. És mindig élmény volt használni. Ha bővíteni kellett élmény volt szétszedni, imádom azt a féle rendet ahogy ez belülről is ki van/volt találva. Emlékszem amikor LC-m volt a 90-es évek elején a wintel felhasználó kolegák csodájára jártak, hogy ez milyen pici meg milyen szép, meg hol a gép stb. Ha én így tudnék fogalmazni már rég könyvet írtam volna. Tényleg: miért nem írsz valami könyvet? Írj egy könyvet! Félre értés ne essék: én nem fikázok, mert mint tudjuk fikázni könnyű... Tisztelem azt a tudást ami ezekben a gépekben rejlik (nem csak a Mac-ról beszélek), használok napi feladataim, munkám során wintelt is de egészen más "érzéssel" ülök a Macjeim elé mint bármeéyik pcnk elé. Kösz ezért a pár sorért, ha eszedbe jut még valami amitől szereted használni a Mac-ed ne rejtsd véka alá, írd le ide, kiváncsian várom!

kermate 2005.07.28. 07:18:25

Heló A képeken megláttam a billentyűzeted és megtetszett, ilyet veszek én is.

kermate 2005.07.28. 07:24:02

Mond meg a Winklernek, hogy boldog névnapot!

kermate 2005.07.28. 07:49:22

Winklernek mondjuk, ez a vezetékneve mosmár mind1... ááá hülye vagyok

borg 2005.07.28. 08:49:51

asztalon az iMac-om alszik, garázsban a Volvo P1800-om... jól vagyok asszem...

top 2005.07.28. 17:17:07

Miért kellett ennek így történnie? Miért egy évvel azt követően kezdtek bele Józseffel az Apple javára folytatott megbízás nélküli ügyvitelbe, hogy én, a hozzá nem értő megveszem a drága HP notebookot, amivel azóta is csak baszakodok (helyesebben baszakodnak vele a hozzáértő szeretteim)...? És miért most kell rátévednem az apple.hu-ra és látnom, hogy amiről áradoztok, az bizony nem is annyira elérhetetlen, és hogy annyiért, amennyiért vettem tavaly azt a fost... Á, nem is folytatom.

Macc 2005.07.28. 21:24:57

Annyi ilyen finomsag van a Mac-ben, hogy en is csak aradozni tudok. Multkor neztem egy filmet a geprol, de surun valtakoztak a hangos/halk reszek es neha mar zavaroan puttyogott a hangeroallitas, na erre meg mire jottem ra? Ha shift-tel nyomod a hangeroallito gombokat akkor csendben csinalja:) koszi!

citromlovag 2005.07.29. 01:06:03

mennyivel jobb lenne ha egyáltalán nem pittyegne és akkor nem kéne a shiftes mókára flesselni!

worek 2005.07.29. 03:21:07

Citromlovag! A pittyegés hangerőállításkor természetesen kikapcsolható. Ákos

impostor 2005.07.29. 10:04:57

Szép, nagyon szép. Az egyetlen apró hibája ennek az irásnak az, hogy a kedves szerző egyszerűen nem tud írni. Kár, mert amit mond, az nagyjából igaz és szükség is lenne független, objektív véleményekre. Jómagam soha nem nyúltam pécéhez, s lassan húsz éve Macintosh-t használok, de azt kell mondjam, hogy a fenti kis írás egyáltalán nem objektív. Igenis az Apple gépeknek, operációs rendszereknek is megvannak a maguk idegesítő betegségei. A hangerő pittyegést pedig teljesen ki lehet kapcsolni. System Preferences/Sound/Play feedback when volume is changed Jéé, gondoltak erre is...

angelday%20true 2005.07.29. 14:36:14

14 év PC-zés után nekem ez a sok apróság feledteti a Mac időnként előforduló jellemző faszságait.

Handras 2005.07.29. 16:07:12

"Citromlovag! A pittyegés hangerőállításkor természetesen kikapcsolható." Es mit csinal ilyenkor ha lenyomod a Shiftet? :)

defined 2005.07.30. 13:50:16

"A hangerő pittyegést pedig teljesen ki lehet kapcsolni. System Preferences/Sound/Play feedback when volume is changed Jéé, gondoltak erre is..." Jee, de arra nem gondoltak, hogy az egysegsugaru user is rajojjon, hol kell keresni ezt a beallitast :D

Tomi 2005.07.31. 00:12:13

annyit szolnek hozza, hogy szep, hogy alszik almaban a mac, csak kozben fogyasztja az akkut. es ha mar nagyon kimerult, ugyanugy villog a lampa, csak kisebb fenyerovel, de a gep nem kapcsol be, es semmit sem csinal, fel se villan vagy valami. ez egy oltari nagy baromsag. en majdnem visszavittem hogy elromlott. ezek a funkciok pcn is megvannak, csak jobban. a lampak nem szorakoztatnak, hanem informalnak, es ott van a hibernalas funkcio, ami mac-en nincs pedig az lenne az igazi megoldas,mivel az akku uzemido is messze elmarad a centrino notebookoketol. Ja, es igaz, hogy a caps-lockot ki lehet kapcsolni, de miert van az, hogy az egesz billentyuzet legKisebb es legidetlenebb formaju gombja az Enter, es hogy a magyar billentyun nincs @ jel ???

Tomi 2005.07.31. 00:14:27

bocsat, lehet, hogy kimaradt, hogy en a powerbookon huztam fel magam, a kulso billentyuk jobbak biztosan.

kamm 2005.07.31. 02:29:12

"Mekintos, uralkodol Én nem vagyok a Mac apostola, mint Angelday, és a Közlöny nem evangéliumi site, mint a Plastik. Én egy elégedett felhasználó vagyok, semmi több." "Mac Régen szenvedtem. Jeges verítékben fürödve, sikoltva riadtam fel átütött és örökre elfeledett aforizmák és a nagybetűktől kuszává vált Nagy Egyesítő Képletek rémálmaiból. Én évek óta rituálisan kifeszegetem ezeket a gombokat. A PC-imen. " "A Mac, szemben a PC-vel, egy gombnyomásra azonnal kikapcsol, egy billentyű leütésére pedig azonnal felébred, magától felmegy a hálóra, és teljesen üzemkész." Szenzacios. Az abszolut tudatlan, ostoba, am sikito tudatlansagat nemhogy nem szegyello, de hangosan hirdeto buta, egybites (l)user lazadasa, mert a control panel tul messzinek bizonyult szamara... ez az egesz 'belog' tokeletesen tukrozi, micsoda idiotak eszik meg Jobs felelmetesen suket dumajat. Remek pelda ez a karalabe, hoppsz, karotta: nem jott ra, mit es hogyan kell egy masik platformon, ezert inkabb *kidobta azt* es nekiugrott egy masiknak, mER' aZON gYARILAG nINCS cAPS lOCK!!! "Ha én így tudnék fogalmazni már rég könyvet írtam volna. Tényleg: miért nem írsz valami könyvet? Írj egy könyvet!" Tenyleg: "Itt ülök a szépen megtervezett, halk és gyors iMacem előtt, és dolgozom." Az irodalom csucsa. Vitanak helye nincs, pont. De nezzunk jobbat: "Hogy mire a segg a székhez ér, a gép tökéletesen tettre kész. De nem ez a lényeg. Amikor alszik, az elején egy fehér fényforrás finoman - tessék, kaptok egy szinesztéziát - puhán pulzál." Szerintem is nagyon jo. Utoljara akkor olvastam ilyesmit, amikor ismerosom nem tul olvasott 15 eves unokaoccse valamilyen ismeretlen okbol menonek talalta az unalomig ismert, kreten index-stilust (ami amugy tokeletes elfedni a 'szerzok' hianyzo nyelvi es formai ismereteit) es ugy erezte, az jo lesz egy iskolai beadvanyhoz - majd bitang idegesen mutogatta az ismerosomnek, hogy milyen igazsagtalanul elbantak vele, amikor meg csak le sem osztalyoztak, hanem visszaadtak, hogy probalja meg ujra, hatha nem kell nullat adniuk ra, plane, hogy nincs is olyan osztalyzat. Amugy oszinten tamogatom az otletet. Komolyan. Egy ilyen konyv biztosan siker lenne, en peldaul tuti szenne rohognem magam egy konyvre valo hasonlo okorsegen, a netes reakciokrol mar nem is beszelve. Komolyra forditva a szot az Uristen irgalmazzon a Totalcarnak, ha ilyen arcok irjak. (Engem amugy nem erint, en vastagon szarok az egesz autos temara.) Mellekesen valaki majd arulja el karalabenak, hogy az altala 2005-ben "alvasnak" (sic!) nevezett funkcio mar win95-ben is jelen volt korlatozott formaban, de win98-ban mar egy teljesen jol mukodo hibernation *es* standby debutalt: http://www.microsoft.com/windows98/usingwindows/work/articles/908Aug/hibernation.asp Jomagam az akkori Toshiba laptopomon rendszeresen hasznaltam is.

djbubu 2005.07.31. 14:00:36

Hmmmm a Mac mindig is olyan volt nekem mint a NAD az erositok kozott, istenkent tisztelt, soha nem latott, elerhetetlen fenykep egy ujsagban, amiben arrol aradoznak, hogy az mennyire gyonyoru. Sajnos en leragadtam a pc-k nel, de meg mindig istenkent tisztelem a Mac-akat. Tovabbi oromteli hasznalatot kivanok neked Karotta! (Igazi NAD-ot sem lattam meg soha testkozelbol!)

karotta 2005.08.02. 00:57:42

Bámulatos, hogy emberekből miféle indulatot vált ki az, hogy valaki megírja, hogy valami tetszik neki. Srácok, ez csak egy blogbejegyzés két Mac featúráról. Tegyetek félre egy kis háborgási energiát az élet fontos kérdéseire is. szeretettel: karalábé

ColT 2005.08.02. 18:33:45

...Es meg csak annyit hogy a win95/98-ban az alvas, hibernalas egy egyeb kedves dolgok a budos eletben soha nem mukodtek. Az elmult 10 evben eleg sok gepet szereltem, de egyiken sem. Egyebkent en sem tudom mi baj a Caps Lockkal - nem kell lenyomni. De attol meg ha valaki ezert vesz macet? Hat mas dolgokkal is jol jar nemj csak a CL hianyaval. Pl. a MUKODO hardverekkel es azok MUKODO drivereivel, amire a winnyogsz fennallasa ota nem kepes.

infinity 2005.08.03. 21:42:57

Egy link: http://index.hu/tech/hardver/app0803/?print Egy vélemény: manapság már nem hinném, h ezeket "bármely" bówli PC-vel ne lehetne megcsinálni(jó, lehet h kell hozzá vmi free segédprogram(+filléres hw)).-ha éppen nem tudná alapból,,, Egy megjegyzés: Jó dolog a mac, jó ötletekkel, de még mindig indokolatlanul drágán,,, Egy végtelen;)

djbubu 2005.08.04. 12:36:16

Te Karotta, nagyon elashattad magad a Fiatosok elott es most ok ezzel az izevel, mivel is elfelejtettem e nevet....aaaa megvan, szoval ezzel a dammm...oooo megsem hanem kamm-al buntetnek teged......Szepen lehordott mindennek es te nem valaszolsz ra????? Ennek ellenere egyetertek a stilusoddal. Egyik fulon be.....

Tapeer 2005.08.13. 11:12:57

Karotta, mennyiért adod az S700-at? Üdv: Csabi

moonman 2005.08.13. 13:45:39

ez a bejegyzés fáj. istálló kell neked, nem számítógép vazz :-D

Juillet 2005.08.13. 18:32:05

Tomi (boy)! A Te írásaidat hol olvashatjuk? (Hogy mi is röhöghessünk...)

focsi 2005.08.14. 11:47:15

Volt alkalamam két évig Macintoshon fejleszteni. Teljesen más világ, pontosan ezek miatt az apróságok teszik azzá. A munkahelyi PC-ről már évek óta száműztem a két renitens billentyűt, itthon meg csak azért van bent, mert a gyermekeim visszadugják. ui. ebben a szövegben csak egyszer nyomtam C...most már kétszer... Caps-Lockot. ;-) A végén írok egy ilyen proggit PC-re!

nagybandi 2005.08.14. 13:06:43

Azannya! Én 7 éve vagyok rendszergazda Windows-on. Igen, nem vagyok a legszuperebb fajta, nem ismerem a Windows minden csínyját-bínyját, ezt most be is bizonyítom. Ennek ellenére munkáltatóim elégedettek velem. (Az ő bajuk, tudom.) Én még Windows-on nem hallottam kikapcsolható billentyűkről. Tomi, hogy kell ezt csinálni? Odáig jutottam, hogy Control Panel, Keyboard, és onnan? De most komolyan. Érdekel.

Blyan 2005.08.14. 20:41:49

A működő hardver és a működő szoftverre majd kiváncsi leszek, amikor jövőre Intel platformra készítik. A MAC OS-t pedig már most is lehet nem Machintos pc-re telepíteni. Szerintem anyagilag bukta lesz ez az architektúra-váltás, csak károkat fog okozni a cégnek (de Steve Jobb megérdemli, ha képes volt lepaktálni az Intellel)

PDA_FAN 2005.08.15. 09:02:36

A windózban alapból ugyan nincs ilyen lehetőség, hogy kikapcsolj bizonyos gombokat, van viszont egy nagyon jó szolgáltatása (amit szeretnék Linux/KDE alatt is viszontlátni): a CapsLock, NumLock, ScrollLock billentyűk megnyomásakor HANGOT ad ki! Benyomás dúr-ban, kikapcsolás moll-ban... És mindezt ott állíthatod a Vezérlőpultban a Kisegítő lehetőségeknél, ahol a tolószékes ikon van. Jó szórakozást!

PDA_FAN 2005.08.15. 09:09:36

Blyan, nem elsősorban attól lesz működő egy platform, hogy milyen processzoron fut. Intel procin is futtatható atomstabil rendszer, meg IBM G5-ön is futhat kutyaszar. Kollégám iBook-ján többször totál hullamerevre kifagyott már a Tiger, nekem meg itthon egy relative gyatra Intel Celeron 800-as gépen sose feküdt még meg az UHU Linux. Pedig kap kiképzést rendesen, nem csak ímélezésre használom.

p.zsolt 2005.08.15. 12:27:18

Nem kötekedni szeretnék,
de intel platformon NEM CSAK WINDOWS LÉTEZIK! (pl. LINUX-> itt is cserélhető v. kikapcsolható bármelyik billentyű )
De win alá is 2 perc írni egy progit ami kikapcsolja neked bármelyik billentyűt. Sőt, biztosan most is van több ilyen progi (pl. egy nagyon régi: netbus, ami akár a hálózat bármelyik másik gépén lévő felhasználónak letilt gombokat ).
Tominak igaza van, mert a blog bejegyzésben írtak nem csak Mac OS, hanem a "buta PC"-n is elérhetőek. (Kivéve, a led fényerejének változtathatósága. Nem tudom, hogy fényérzékelős-e a Mac, de szerintem csak az idő alapján cseréli a fényerőt) Van gyors és csendes PC is!

p.zsolt 2005.08.15. 12:45:27

Kedves focsi:
Te, mint rendszergazda, biztosan ismered a win-ben az eseménysorokat. pl. ha lenyomsz egy billentyűt, akkor az a következő láncon jut el az aktív beviteli mezőbe: billentyűzet->(hw. megszakítás)->win->aktív alkalmazás->aktív ablak->aktív vezérlőelem. Minden láncszem továbbítja a billentyű kódját. Na ebbe a láncsorozatba lehet "beépíteni" egy progit. Egy rövid program kell csupán, ami úgy működik, mint egy szűrő (tehát ha a CapsLock kódja jön, akkor nem adja tovább), majd ezt egy winApi funkcióval be kell regisztrálni a láncolatba (keyboard hook).
Zsolt

just 2005.08.15. 13:03:12

én meg olyan megátlakodott vagyok, hogy winnyóz telepítése után első dolgom az effektek kikapcsolása. nem kérek az áttünésekből, a legördélésekből, a fanfárokból, s a többiekből. gyanítom, mac-an sem lennék ezzel másképpen (még a kontroll-ledeket is hatástalanítottam szigszalaggal )

nagybandi 2005.08.16. 17:38:17

Na igen. Külön progival minden megoldható. Pláne ha én írom, mert akkor az van benne amit én akarok. Meg a bug. De itt asszem alap oprendszer fícsörről volt szó.

focsi 2005.08.21. 13:29:13

Kedves p.zsolt! Szerintem egy kicsit elnezted a hozzászólásokat. ;-) nagybandi a rendszergazda nem pedig én. Ha már íyg a szívemre vettem a tévedésed, hagy vegyem védelmembe. A rendszergazdának szerintem az oprendszerek beállításaival kell tisztában lennie, nem pedig a Windows üzenetkezelésével, mitöbb hook függvények írásával. Tisztelettel, focsi

Valaki más 2005.08.29. 13:39:55

Mióta elolvastam, Machintost akarok. Igen, akarjuk :)

n 2006.01.07. 17:05:48

Ha Mac lett volna az első gépem, akkor biztos megszokom. De PC-vel kezdtem. Egyszerű, hozzá nem értő felhasználó vagyok, akinek egy hónapig mekintoson kellett dolgoznia. Azóta rühellem, tiszta szívből. Olyan érzés volt, mintha egy gyönyörű, olajzöld, jobbkormányos Jaguárral szerencsétlenkednék a péntek délutáni csúcsforgalomban.

zagyex 2006.05.16. 00:16:31

azert a plusz 400000ert pulzaljon nekem ejszaka rendesen'

Kamilllka 2006.05.24. 13:31:15

Én is, PC, Winfos. Toshiba notijaim sorban állnak. Az új is csini, fini volt. Aztán haver hozott egy Apple gépet megnézni. Finom ezüst külcsíny, lapos, könnyű, a cd hussan benne mint a kocsikban, semmi letörhető tálca, emiatt a magassága egy mappa magassága kb. és minden van benne ami kell, kártyák, kamera. 5 percig nézegettem, ennyi időm volt rá. A menüt, a klavit. Ájulat volt. Én 10 ujjal gépelek, a főbb problémáim kimerülnek abban, hogy az Ű betű, a Í, a 0 és a @, pontosabban az ennek előállításához szükséges AltGr billentyű olyan helyen van, hogy nem lehet leütni ha valaki rendesen gépel. Kizárt, hogy oda bárkinek is behajoljon az ujja. Nos, ezen a gépen, minden tökéletes volt. Minden. És persze ez is gyors, és bika. Na, ezután fapadossá avanzsált szegény kis Toshibám. :( Azóta se éjjelem, se nappalom, de sajnos 800e ft-om sincs. :( Tanulság: inkább meg se nézd! Amit nem ismersz, az nem hiányzik! ;-)
süti beállítások módosítása