Gumipróba: Michelin Pilot Super Sport
A múlt héten leugrottam Dubajba dolgozni egy kicsit. Nyögtem és sóhajtoztam, csatakosra izzadtam magam meneteken át. Rengeteg gumit elhasználtunk. A síkosítós rész nem volt nagy kaland. A vendéglátóim rendkívül nagylelkűek voltak. Porschékkal, Mercedesekkel és Koenigseggekkel villogtak. Az az egy a fura az egészben, hogy ennyi köröm volt, és egy botot se fogtam.
A dubajozást mintha Havas Henrik Kelemen Anna életrajzkötete hozta volna be a köztudatba. Ez az a tevékenység, amikor egy magyar lány kimegy Dubajba dolgozni, és pár nap múlva kényelmetlenül ül a repülőn hazafelé, de vadi új Luis Vuitton táskából kaffog a csivavája.
Dubaj az Emirátusok közül az, ahol lényegében nincs már olaj. Mivel meg kellett szokniuk, hogy vége az időnek, amikor pénz jön a földből, úgy döntött a bölcs sejk, hogy Dubaj lesz a Közel-Kelet Svájca, ami úgy néz ki, mint Manhattan, de közben Disneyland. Ezért vannak őrületes felhőkarcolók a sivatag közepén, ezért építenek mesterséges szigeteket, amik látszanak az űrből, miközben - a szó gazdasági értelmében - kilóg a seggük a burnuszból. A temérdek építkezés elvitte a pénzt, a világgazdaság összeomlott, Dubaj meg itt áll a befejezetlen műszigetekkel, a fedett sípályájával, a Ferrari-vidámparkkal, a légkondicionált utcákkal, az égig érő tornyaival és a bevásárlóközpontjaival, amik akkorák, hogy belülről a csillagos eget kellett felfesteni a tetejükre, és várja a turistákat és az üzletembereket.
És ahová vagyonos emberek járnak szórakozni, oda kell egy autóversenypálya. Ez a Dubai Autodrome. És hogy kerülök én oda? Úgy, hogy Dubaj a tökéletes helyszín, ha valaki egy sportautókra szánt olyan gumit akar bemutatni, ami körönként 1,5 másodpercet ad a konkurenciának egy Euroring rövidségű száraz pályán. Ez volna az új Michelin Pilot Super Sport.
Jártam én már Michelin-féle gumiteszten 2003-ban, akkor debütált a Pilot család, régi ismerősök vagyunk. Jó muri volt, de a részletekre nem emlékszem, mert minden emléket felülírt, amikor egy BMW-vel száguldozván a Paul Ricard versenypályán, forgatás közben lehányt az operatőr (03:47-nél).
És most lássuk, mit hozott nekünk a tudomány és a technika. A Pilot Super Sport a kínálat legteteje. Nagyjából elhelyezi a gumik táplálkozási láncában, hogy gyári elsőszerelésként jelenleg a Ferrari 599 GTO kapható vele. Ez olyasmi, mint Kelly Brook hivatalos randinapi bugyijának lenni. Elég menő.
Honnan jön a tudás? A világ legegzotikusabb autóversenyét, a Le Mans-i 24 órást az utóbbi 10 évben az Audi hegemóniája kínozza (a tavalyi botláson kívül). Hogy ne legyen olyan gyűlöletes az egész, egyszer átnevezték magukat Bentley-nek, és akkor zöld autóval nyertek. Aztán visszaálltak Felőrlő Ezüstre. És a hiba nélküli, pusztítóan gyors kilométergyártás közben Michelineken gurulnak. És minden más győztes is, az elmúlt 13 évből.
Le Mans elég speciális követelményeket támaszt a gumikkal szemben. Idén 5410 km-t tett meg a győztes autó 24 óra alatt, ez 225 km/h-s átlagsebesség. Átlag, mint amiben benne van az is, amikor az autó áll, mert tankol. Vagy kereket cserél, mivel ezt a két dolgot tilos egyszerre. Szóval 225-ös átlag egy egész, gyötrelmes napon át. Az idei győztes Audi R15 11 szett Michelint használt el, azaz egy garnitúra 500 km versenytempójú nyüstölést bír ki. Ez elképesztően sok. És a Michelin ezt a tudományt építette most bele a Pilot Super Sportba, és jó szórakozást kíván hozzá.
Az első feladatunk, hogy egy hanyagul fellocsolt körpályán keringjünk egy Audi TT V6-tal, egyre gyorsabban, hogy érezzük, hogy mikor és milyen hevesen kezdi el a nehéz motor lehúzni az orrát az ívről. Mindezt később gázpedálrugdosással súlyosbítom, hogy kiderüljön, hogy a nagy oldalgyorsulás közbeni súlypontvándorlás mennyire hajlamos kidobni a TT fenekét. Mivel mérőberendezésként kizárólag a farpofáim és a középfülemben úszkáló három csont szolgált, így annyit mondhatok, hogy érzésre a PSS valamivel gyorsabb és élesebb volt, mint a Conti SportContact, ami hamarabb és lágyabban veszített tapadást, mint a Michelin. A Contival dögletsen alulkormányzott volt a TT (ami a V6 normális állapota), a Michelinnel mozgékonyabb, agilisebb volt a hátulja. Ennyi zsigeri megérzéssel szolgálhatok 4 kör után, további információért hívja a telejósdát.
Utána átültünk aktuális M3-makba, hogy szárazon és vízen satufékezgessünk velük. A gyorsítást kilencvenre állított tempomat végezte, a mi dolgunk a fékpedál bestiális megrúgása volt, ami után ismét a BMW vette át a tényleges lassítás feladatát az ABS ügyes modulálásával. Vízen nem éreztem a világon semmit, szárazon viszont érezhetően keményebben lassult a Pilot Super Sport. A sátorba visszaérve megnéztem a kijelzőt, és láttam is az okot. A Michelin vízes fékútban nem jobb a mai legjobbaknál, hanem pont olyan. Szárazon viszont bő egy méterrel rövidebb úton áll meg, ami ebben a tesztben 5%, az elég sok.
A sok rutinpályázás után átvittek minket a versenypálya egyeneseket és kanyarokat is tartalmazó részére, ahol 4 Porsche 911 Carrera 2 S álldogált. De mielőtt végre szabadjára engedtek volna játszani a világ egyik legjobb sportautójával, előbb elmagyarázták, mitől olyan jó a Pilot Super Sport. És hiába volt 30 fok, hiába álltak kint az állat Porschék, az derült ki, hogy ez az egész gumicsinálás-dolog marha érdekes.
Nem az a nehéz, hogy egy gumi iszonyúan tapadjon. Itt van például a Donald rágó: az ember húgának kizárólag olló segítségével lehetett eltávolítani a hajából, mégis teljesen alkalmatlan lenne egy 458 Italia alá. Az a nehéz, hogy valami tapadjon és tartós is legyen. Az egyik gond, hogy a gumi nem egyenletes terhelést kap. Amikor kanyarodik, akkor szinte csak a külső éle szenved, de az rettentően. Amikor 250-nel tép az autópályán, akkor pedig a centrifugális erőtől ki akar hasasodni, tehát az főleg a közepét öli. A versenytapasztalat azt segített megoldani, hogy hogyan lehet azt megcsinálni, hogy az 1,5 G-vel kanyarodó Koenigsegg alatt se melegedjen túl a külső él, és közben kilométerek tízezrein át tartson a gumi. Erre kellett a Twaron.
A Twaron egy aramidféle, ami minket nem érdekel különösebben. Egy fonál, ami annyit tud, hogy 5-ször erősebb az acélnál, ezért például nem megy át rajta a golyó, amikor mellényt szőnek belőle. Volt ott belőle egy rolni, elkezdtem egyre kisebb elemi szálaira bontani, de mire a hajszál és a cérna közti félútra megérkeztem, már nem tudtam eltépni, mert le akarta vágni az ujjam.
A Twaron a futófelület alatt van, és arra szolgál, hogy ne engedje kidomborodni a pörgő gumit, vagy rosszul deformálódni a nagy terhelés alatt. Így aztán a Pilot Super Sport kanyarodáskor torzuló felfekvő felülete se kisebb, mint a nyugalmi, és nem melegszik sehol aránytalanul erősen. Ettől nem fogy el a pályázáskor.
A Porschéval megtett körök mindebből semmit se mutattak meg, de az kiderült, hogy a PSS nagyon jó gumi, és ténylegesen gyorsabb, mint a versenytársak. De ezen nem kellett meglepődnünk, mert volt ott egy úr a TÜV-től, aki elmesélte, hogy ők szépen végigtesztelték mindet, azonos körülmények között, és a Pilot Super Sport messze a legjobb. Szárazon szubjektíve és mérve is a legsportosabb, leggyorsabb, a legrövidebb fékúttal. Vízen holtversenyben van a legjobbakkal, a Conti Sport Contact 3-mal kacskaringós vízenjárásban, és a Pirelli P-Zeróval vízen fékezésben, sőt, attól pár centivel ki is kap. A Michelin rokonszenves magabiztosságát dicséri, hogy nemhogy a TÜV-re merték bízni az összehasonlítást, hanem ráadásul nekünk úgy válogatták össze a teszteket, hogy minden számban a legközelebbi versenytársat szerelték fel, nem a legbénábbat. Azaz nem a mai élmezőny aljával, hanem a legtetejével versenyeztettek minket. Hisznek a termékben.
A PSS úgy tud egyszerre pályagumi és közúton is használható közlekedőabroncs lenni, hogy az autó közepe felé eső belső oldala és a külseje két különböző anyagból van. A külseje korom-elasztomer erősítésű gumikeverék, ami nagyon erős és kopásálló, pláne ugye a már említett Twaron-övön ülve. A belseje meg egy lágyabb, tapadósabb mix, ami kimondottan a vízkiszorításra és a nedves tapadásra optimalizált. Ettől aztán kínozhatjuk versenypályán, kenhetjük esőben az Autobahnon, és mégis szép egyenletesen teljesít, és lassan fogy. Még mindig lenyűgöz, hogy mennyi tudomány van négy fekete rondaságban, amiből az ember jellemzően megveszi a legolcsóbbat, hiszen úgyis elfogy. Miközben minden, ami az autóval történik az úton - úgy értem tényleg minden - ezen a négy kerek vackon múlik.
Jó, nem mentem Gallardóval, mert elromlott. Jó, nem vittek Koenigseggel, mert bezárt a pálya. Oké, nem ültem a Gumpert Apollóban, mert nem jutottam be. De vitt az SLS AMG-vel a Michelin tesztpilótája, és végigmutogatta, hogy az AMG milyen szempontrendszerrel elemezteti velük a fejlesztés során a gumikat, és mik a számukra fontos tulajdonságok. Röviden: villámgyors reakció, azaz apró kormánymozdulatra azonnali ívmenet, lineárisan felépülő kormányerő, 160 km/h-s, éles sávváltásnál semlegesség, és végül a vezetési hibák tolerálása. Az egész beszélgetés legérdekesebb része az volt, amikor megkérdeztem a tesztpilótát, hogy honnan tudja, hogy amit érez, abból mennyi a gumi, és mennyi a futómű. Hogy azért kenődős-e a kanyarbejáraton az autó, mert túl lágy az oldalfal, vagy azért, mert puha az első gátló nyomófokazati csillapítása? És tudják, honnan? Sehonnan. Azt mondta, fogalma sincs, hogy mi min múlik. Ő úgy tekinti, hogy az autó az adottság, bármilyen is. És ehhez képest kotyvasztják a gumit, amíg mindenki boldog nem lesz. Azt hiszem, ettől drága egy AMG SLS. Meg egy Pilot Super Sport.
A nap vége korrupciós célú élményautózás volt. A mezőnyben 911-esek, M3-asok, TT-k, Alpina B5, Lambo Gallardo LP560-4, Ferrari 458 Italia és hasonlók szerepeltek. A válogatás tematikus: a gumifejlesztést a Porschével, a Ferrarival, az M GmbH-val és az AMG-vel közösen végezték, mert ezeken az autókon jön ki szériában a Pilot Super Sport, bár jövőre simán megveheti bárki a Zsigájára, ha van alá minimum 18-as felnije. A nap érdekes tanulsága, hogy az összes autó, kivétel nélkül mind automataváltós volt. Helló, 2011, viszlát, kuplungpedál. Nyikorgó emléked szívünkben örökké él.
Szóval ott ültünk ezekben a súlyos sportautókban. Felhajtottunk a sokezer lovas, százmilliós értékű konvojunkkal a pályára. Feszes rendben, felvezetőautók mögött keringtünk, bekapcsolt elektronikával, mintha Kásáséknak szinkronúszniuk kellene pólózás helyett. De ha az emberre azt a csapást méri a sors, hogy Dubajban egy 911-esben kell egy Lambo mögött cirkálnia kétszer három körön át, viselje méltósággal.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.12.22. 09:07:18
De szar neked, mindjárt megsajnállak ;) :D
Jó volt a stílus, hányoznak már az ilye élvezetesen és érthetően megírt cuccok!
Perkele 2010.12.22. 09:14:05
Dr. Kix 2010.12.22. 09:17:56
Bocs!
newnt55 2010.12.22. 09:19:57
Conti és Pirelli alja söpredék, gagyi.
f0CuS 2010.12.22. 09:26:35
lg-m 2010.12.22. 09:28:43
Negrogo 2010.12.22. 09:33:38
f0CuS 2010.12.22. 09:33:53
anyahajókabinajtóhajtogató 2010.12.22. 10:09:56
scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.12.22. 10:09:57
anyahajókabinajtóhajtogató 2010.12.22. 10:10:34
Lolalal 2010.12.22. 10:14:50
P12_dCi 2010.12.22. 10:16:42
Rigaváz 2010.12.22. 10:54:51
BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.12.22. 10:55:25
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.22. 11:05:15
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.22. 11:07:54
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.22. 11:08:56
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.22. 11:09:52
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.22. 11:10:28
Co2 2010.12.22. 11:18:53
hoseman 2010.12.22. 11:18:58
..a burj khalifa körül kubikóótál vagy mi??...oszt megfizettek rendesen?..kell még ember??..
Irodai Patkany · http://officespace.blog.hu 2010.12.22. 11:19:06
Co2 2010.12.22. 11:25:50
Jirzsij 2010.12.22. 11:42:39
Pöpec a blog! :)
=Daniken= 2010.12.22. 11:45:41
én azt is szerettem, de cserébe itt a cikk is meggyőző, sose volt Michelin-em, de persze tudom miért jobb mint a többi.
A Bridgestone neve az tiltólistán volt?:-DDDD
pharmanord (törölt) 2010.12.22. 11:46:53
ChPh 2010.12.22. 11:48:32
Vagy attól még az acélszálak maradtak, hogy ez az új anyag megjelent?
Feltham 2010.12.22. 11:58:43
Egy jo gumi legyen vekony es csusszon!
Sam8888 2010.12.22. 12:09:59
Amúgy jó cikk. (Yokohama Paradaval nem mérték össze?)
muranyi 2010.12.22. 12:32:57
Ejoy 2010.12.22. 12:53:33
Biztosan én vagyok az irígy kutya, de inkább nevetségesnek tartom az egész promó tesztet.
Szendwich 2010.12.22. 13:01:05
www.youtube.com/watch?v=JS8t7HPQ_SE
(van fent egy rakás videó ahogy éjszaka a pályán tolják neki)
A 10 másodperces autó fogalma is más:
www.youtube.com/watch?v=JYAfRaJKy0c&NR=1 (1:21-től van a durvulás)
Fideszman 2010.12.22. 13:25:10
dr.kakaósbögre 2010.12.22. 13:56:53
wsx 2010.12.22. 14:00:45
Az egész a reklám kedvéért van! Ha Somogymogyoródra vitték volna tesztelni a gumikat, akkor valszeg nem cikkezne az egész világ erről, mert ugye nem gondoljátok, hogy csak a Karotta írt olyan stílusban, hogy a gyengébb idegzetűeknek már megártott az irígykedés?
herrmann 2010.12.22. 14:55:57
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.22. 15:23:33
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.22. 15:26:31
Hurri Kán 2010.12.22. 16:11:47
Biztos nagy élmény volt, eccer én is kipróbálnék egy ilyet, akár úgy is hogy csak visznek ezekkel a vasakkal...
megint 2010.12.22. 16:20:27
Lolala, örülnél te mint majom a farkának ha egyáltalán beengednének egy 911-be.
Brevis 2010.12.22. 17:56:34
w a s d 2010.12.22. 18:02:51
biker_kolee 2010.12.22. 18:28:57
Forduljatok fel.
Akinek meg nem inge..
Na, jó, megyek is, felrakom a PSS-eket.. :)))))
morcosboci 2010.12.22. 18:48:18
Magyar[HUN] 2010.12.22. 18:57:56
Geza16V 2010.12.22. 19:40:06
Rigor Mortis 2010.12.22. 19:47:09
Darázs Csaba 2010.12.22. 20:19:41
Tök hasznosnak tartom a Michelin Pilot SuperSport cikket akkor, amikor átlagos gumit sem tartanak a kereskedők. A "betelefonálok a nagykerbe - jajj, csak januárban lesznek nyitva" mondatoktól már borsódzik a hátam.
HammerHat 2010.12.22. 20:30:43
Krisi 2010.12.22. 20:36:09
mondjuk ezt én sem írtam volna bele a cikkbe, mert akkor jövőre nem hívnak :D és az nem lenne jó, mert Karotta cikkeket szeressük.
(autók közül amúgy mind híg fos, egyedül a V6-os TT kéne manuál váltóval, ha egyáltalán létezik olyan. najó, M3-as is még határeset :)
v_a_lucky 2010.12.22. 20:59:16
A kommentekre adott válaszaid még jobbak!
v_a_lucky 2010.12.22. 21:01:19
mv3 2010.12.22. 21:37:56
Egyébként külső szemlélőként Dubai egy teljesen értelmezhetetlen városnak tűnik, nagyjából csak az olyan koncepciókat gyűjtik egy halmazba, amelyek megvalósítása első körben közel lehetetlen feladat. Gondolom ül otthon a sejk, és külön élvezi, ha a mérnökök zavartan toporognak és tiltakoznak. Az is elképzelhető, hogy az udvartartásában kihullott ősz hajszálakat külön albumba rendezgeti.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.22. 22:34:44
@mv3: Köszönöm a szíves ajánlatot, de ezek egyszemélyes bloggermelók, az is örömteli, hogy egyáltalán egy embert kivittek. A több személyes stábok szép munkája marad a TopGearnek.
HJani2 2010.12.22. 22:44:42
Ezalatt mit értettél?...Nemsoká tényleg csak emlék lesz a manuális váltó?
Egyébként valóban jó a blog,mindig nézem,hogy írtál-e valamit... :)
bardocz 2010.12.23. 00:08:27
Jónak tűnik ez a gumi.
@Darázs Csaba:
Te biztosan otthon maradtál volna inkább, hogy áh, bocsi srácok, de itthon gumit sem lehet venni, nem hogy ilyet.
Idióták ne legyünk már.
bardocz 2010.12.23. 00:10:44
Azt nem tudnád megcsinálni, hogy a következő postjaid teljes tartalma ne legyen kint a főoldalon, hanem csak az első bekezdés mondjuk, és egy tovább gomb? Nem kéne annyit görgetni, talán egy picivel még gyorsabban is töltene be, bár ezt lehet nem lehetne észrevenni. Más blogokon ez elég jól működik.
freddy_m · http://feri.szikla.hu 2010.12.23. 00:48:34
Puma86 2010.12.23. 01:05:45
(ja mellesleg olyan gumi nem lesz ami a belső élén keményebb /ha a majom tuningosok mint én/ túlméretes kereket tesznek ne nyalja el hamarabb a közepét? :))
zöldi 2010.12.23. 07:17:21
w a s d 2010.12.23. 11:20:20
Grifter 2010.12.23. 11:48:13
Tehát 1,5 másodpercet ront az idején? Aztafú :D
waffen55 2010.12.23. 18:09:25
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.23. 22:49:47
- Igen. Felülről lefelé pusztul kifele, de mivel a robotizált mechanikusakkal és dsg-kkel még az európai szbvány szerinti fogyasztások is alacsonyabbak tudnak lenni, így végük lesz. Azt mondom, még 10 év.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.23. 22:51:24
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.23. 22:52:28
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.23. 22:54:46
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.23. 22:55:32
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.12.23. 22:56:04
(hero) 2010.12.24. 13:12:23
Sok tehetséges író van itt, mond miért ilyen ritkán esik be jó anyag?
bardocz 2010.12.24. 13:20:47
Akik régebbi postokat akarnak olvasgatni, nem kell végigtekerniük annyit. Meg úgyis érdekelnek itt mindenkik a hozzászólások, azokat meg csak akkor látni, ha meg van nyitva az adott post.
ChPh 2010.12.24. 21:34:32
bardocz 2010.12.24. 22:59:41
Szerintem autóguminál nem számít annyit az a kevés megspórolt súly.
Puma86 2010.12.26. 14:10:42
És valóban fura kombináció.. de a gyári nem állítható geometria, és az eredetitől (dekoráció miatt) jelentősen eltérő kerék néha összehoz ilyen furaságokat.. :)
Utcán többször találkoztam iyennel, hogy csak a belsejét nyalta el.. :-/
Sam8888 2010.12.27. 10:26:55