Hangyász hétfő 53: Drift zombikormánnyal és 331 lóval - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 53: Drift zombikormánnyal és 331 lóval

2013. október 28. 00:17 Nínó Karotta

aardvark datsun 260z drift 35

Végigdörgök a tribün előtt, kicsit meglebbentem balra a jobbkanyar előtt, skandináv flikk, ugye, visszaszúrom másodikba, és mivel nem tudok gázfröccsöt adni az istenverte pedálgép miatt, már blokkolnak is a hátsó kerekek, mintha kéziféket rántottam volna. Szépen keresztbe fordul, megvan az érzés, mert benne ülök a hátsó futóműben. Látom eltekeredni magam előtt a horizontot a szélvédőn át, pont mint egy tankszimulátorban, ha a tornyot forgatja a parancsnok. De a rohadt kormány, az nem mozdul, nekem kell csavargatni oda-vissza, mintha még a force feedback se lenne feltalálva. Számítógépes játékélménynek is rossz az ilyen, nemhogy versenyautónak, szerencse, hogy a hidróskézi főhengerén lilára vert könyököm visszaadja a valóságérzetet.

aardvark datsun 260z drift 21

Így ment a "drift" a TC Faluvégi Farolásán. Pedig azt hittem, hogy sikerült megfejteni halott kormány titkát. Egyrészt azért, mert az E46 kormánymű kapott egy hozzá illő BMW-szervópumpát a Nissan helyett. Ráadásul Balázsék megigazították a kormánykardáncsuklókat, és mindezektől elmúlt a darabosság a tekerésből. De sajnos az élet, az nem jött meg.

aardvark datsun 260z drift 23

A Hangyász tiszta steer-by-wire, semmi visszajelzés, ami nagyon rossz, mert onnan lehetne tudni, hogy mi a helyzet a tapadással. Így vezetni pont olyan, mint három réteg ultra safe kotonnal dugni, kognitíve megvan az öröm, hogy juhú, bent vagyok a lábközben, de érezni nem lehet belőle semmit. És az istennek se tekeredik vissza a kormány, ami a kellemetlen és az életveszélyes közötti tartományban mozgó probléma, aszerint, hogy épp egy mellékutcából fordul ki az ember, vagy a Mansell-kanyaron rongyol át, amikor hirtelen elrepül az autó hátulja, de a kormány meg se moccan. Ebben a formában driftelni teljesen alkalmatlan, az a fogalmatlan esés-kelés, óvatos öblögetés és darabos alibidrift, amit elő lehetett adni vele, valójában csak rossz hírét kelti a sportnak.

Hogy lehet egy kormány ilyen béna?

Úgy, ha nincs utánfutás és csapterpesztés. Az előbbit úgy lehet elképzelni, mint a bevásárlókocsi kerekét: a csap, amin elfordul, előbbre van a tengelyvonalnál, így a kerék lényegében egyenesbe húzza magát, ahogy tolod a kocsit. Ezért áll a bevásárlókocsi kereke mindig arra, amerre épp tolod.

Az utánfutás autónál a kormánycsap döféspontja (ez a MacPherson-féle Hangyásznál a rugóstag felső forgáspontján és az alsó gömbfején átmenő egyenes, meghosszabbítva a földig) és a kerék és a talaj érintkezési középpontja közti távolság. Ez az elméleti döfési pont mindig a kerék és a talaj találkozása elé esik, ugyanúgy, ahogy a bevásárlókocsinál, ezért szeretne az előre haladó autó mellső kereke mindig egyenesbe állni. Ugyanezért nem esel fejre, ha elengeded a kormányt a bringán. 

A csapterpesztés azt okozza, hogy az egyenesből kitekert első kerék kicsit megemeli az autót, amit aztán a gravitáció szépen vissza szeretne húzni, amitől a kormány vissza akar tekeredni egyenesbe. Nálam mindkét paraméter frankó, ráadásul át is mértük eddig úgy négyszer.

aardvark datsun 260z drift 32

Felmerül még, hogy a nagyobb csapterpesztés miatti kisebb legördülési sugár miatt vész el a visszajelzés, ezért mentem pár olyan kört is, ahol felraktuk előre a radikálisan kis ET-jű, nagyon széles hátsó kerekeket, ami látványosan ki is lóg az első sárvédő alól. Nem oldotta meg.

aardvark datsun 260z drift 39

Továbbra sem értem, hogy mi szívat minket. Talán maga a kormánymű, talán valamilyen feszülés, súrlódás, szorulás a rendszerben. A geometria nem nagyon lehet rossz: a fenti paramétereket jelentős részben meghatározza maga a csonkállvány, ami egy széria BMW-alkatrész. Csak annyiban tértünk el a BMW standard geometriájától, hogy még nagyobb csaphátradőléssel (utánfutással) és csapterpesztéssel megyünk, azaz a torony teteje nálam beljebb és hátrébb van, mint a donor E46-ban. Ha valami, akkor ez még vadabb egyenesbe állási késztetést kéne okozzon. Azt remélem, hogy meg fogjuk találni a hibát, mert különben mérni és gondolkodni kell megint, ráadásul beláthatatlan mennyiségben, ami marha fárasztó.

aardvark datsun 260z drift 8

Mi van még? Nincs túl sok kormányszög, és nem is lesz, mert így is az vet véget a mókának, hogy beleér a gumi a kipufogóleömlőbe. Ez is misztikus, mert Ákossal többször is áttekertük ütközéstől ütközésig a volánt, és látszólag nem ért oda egyik végállásnál se, de a dinamikus terhelés valamit megváltoztat, nyilván a berugózástól mozdul még pár centit hátrafelé a kerék, és úgy már összeérnek. Van rá képi bizonyíték, egyrészt letépett bandázs, másrészt felpolírozott leömlő formájában. 

aardvark datsun 260z drift 34

A Kaaz diffi továbbra is kegyetlen, de már tudom, hogy ez feature, nem bug. Ha nem megy át rajta annyi nyomaték, hogy keményen összezárjon, hanem differálnia kéne, akkor csattog és lökdös. Még nem határoztam el, hogy megtanulok-e együttélni vele, vagy eladom, és veszek egy 1,5-utas valamit, azaz egy olyan diffit, ami nem akar gázadásra és gázelvétre is ugyanazzal az agresszivitással összezárni. Ez driftre csodálatos, de tapadáshatáron, tartott gázzal fordulni vele időre autózáskor eléggé idegőrlő.

aardvark datsun 260z drift 13

Ha már az időre autózás szóba került, adós vagyok még pár héttel ezelőttről az utolsó hungaroringi pályanap beszámolójával. Az alkalomra nem kapott semmilyen extra felkészítést a Hangyász, azaz ugyanúgy hasznavehetetlen fékekkel és pusztulat kormányművel mentem, mint a TC nyárvégi pályanapján, csak éppen visszacseréltük az első és a hátsó rugókat. Így a hátsó gátló végre el tudta látni a dolgát, és elmúlt az eszeveszett pattogás.

aardvark datsun 260z drift

Tetőcsomagtartóra szerelve elvittem egy szett Michelin slicket, hogy az év úgy záruljon, hogy mentem egy rendes referenciakört. A tetőcsomagtartós Hangyász elég jelentős feltűnést keltett az M0-áson, többen életveszélyesen csalinkázva próbálták lefotózni menet közben. Aztán mégse mentem slickes kört.

aardvark datsun 260z drift 33

Az első menetem felét lekéstem a pakolással. A másodikat végignyomtam az utcai Pilot Cup-on, hogy megérezzem, van-e elég jó az autó így, hogy megérje rárakni a slickeket, amiket normális körülmények között a hitvesi ágyban tartok, és szerelmesen simogatok. És úgy döntöttem, hogy nincs. Nincs értelme a rettenetesen szögletesen vezethető, fékhiányos Hangyásszal ledarálni a legfinomabb szűzhártyát a friss slickekről, hogy aztán mire végre jó lesz az autó, ne legyen rá jó gumi. Szerencsémre megmentett az őrlődéstől, hogy az utolsó menet egyben volt az utolsó előttivel, amit nem tudtam, így ki se mentem rá.

Összességében egyetlen teljes menetet mentem, utcai Michelin Cup-on, ráadásul úgy, hogy szinte az egészet felvette egy görög srác, aki bejárja Európa pályáit az erre tartott Honda S2000-ével. Ha érdekel, nézd meg az alsó videót, vicces, főleg az, hogy a Hangyász minden kanyart egyenesekből rak ki, hála a kissé kegyetlen diffinek és a fura kormánynak. Nagyjából a 35. másodperc környékén megy el a Honda mellett a Datsun a célegyenesben, hogy aztán az első kanyarban mindjárt pazarul demonstráljam az extrém szögletesen fordulást.

Mindezek mellett 2:14-es köröket lehetett menni vele, ami nagyon bizalomgerjesztő. Még klasszabb, hogy a tudományos köridőmérő a menet legjobb szektoraiból 2:12-es elméleti legjobb kört rak ki, azaz ha nem a random csúszkálással és fékhiánnyal harcolnék össze-vissza, hanem konzisztens köröket lehetne menni, mint mondjuk a Hacsival, akkor az 2:12 körül volna. És mindez még a fékpados beállítás előtt, 299 lóerős motorral volt. Ami ilyen rossznak ilyen gyors, az jól beállítva, pályagumin nagyon fasza lesz.

aardvark datsun 260z drift 3

És akkor beszéljünk teljesen jó dolgokról is: a motor, az menő lett. A Red Sun egy extra alátéttel 8 baron maximálta az olajnyomást, ezzel talán már nem lesz baj. Ákos pedig kicserélte az injektorokat, így már nem kell agyonhajtani őket, hogy győzzék a spriccelést. Ennek örömére el is vittük a Datsunt a Dyno Project padjára finombeállíani és lemérni. Az etanolosítást egyelőre lefújtam, rengetegen óvnak tőle, ráadásul a biztonsági tankban lévő szivacs nem is bírja, annak a lecserlésére pedig egyelőre nem vagyok kapható. Szóval maradtunk a benzinnél, amivel azért egy-két tucat lóerőt benne hagytunk a rendszerben, de ugye nem a számokra hajtunk.

aardvark datsun 260z drift 4

A végeredmény 331 lóerő 7400-as fordulatnál és 355 Nm 5800-nál. Idézzük fel: pontosan ugyanez az autó, pontosan ugyanitt 248 lovat és 300 Nm tudott pár hónapja. Azaz hozott 83 lóerőt és 50 Nm-t az, hogy felmentünk 10,3-ról 12-es kompresszióra és beletoldottunk 75 mm-t a szívócsőhosszba. Az elég jó.

IMG 4734

Most már nemcsak magamnak tartozom a "Nem vitatkozom Powered Ákival" feliratú pólóval, hanem neki is jövök egy "Na ugye" feliratossal.

aardvark datsun 260z drift 26

Nem csak papíron lett erős a VQ35DE, hanem érzésre is. Kakucson olyan simán eltekerte a 235/45 R17-es gumikat hátul, hogy vérzett a szívem, amiért így se tudom normálisan vezetni. Fordulaton ráadásul elég mocskosul szól, pont úgy, ahogy egy koros versenyautónak kell. Szóval a motorral nagyon boldog vagyok, remélem, nem teszi tönkre az a tenyérnyi szivacsdarab, amit a nap folyamán kitépett és felfalt az egyik Pipercross légszűrőből, hogy legyen átkozott a brit vacka.

aardvark datsun 260z drift 11

Összességében remek napok voltak: bár vezetni szörnyű, de a Hangyász kezd összeállni. Üzembiztos, nem szokott szétesni, a Hungaroring után Kakucsról is szépen hazament a lábán. Ha a tél folyamán felélesztjük a zombikormányt, és gyártunk féket egy normális pedálboxszal, akkor 2014 elég klassznak ígérkezik. Kívánjatok szerencsét, hogy legyünk okosak a télen.

aardvark datsun 260z drift 30

112 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elmés téveszmés 2013.10.28. 08:36:54

Faja,jó volt élőben is látni,hallani Kakucson.
Azért már egészen olyan,mintha összeértetek volna...feladatok mindig adódnak,de ez visz minket előre a tanulás útján..:)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.10.28. 08:38:44

Hát igen, kicsit mulatságos látni a Hondás videóban, ahogy az első kanyarban mintha valami hegygerincen csúszkálna a padlólemez és vele az egész Hangyász, a csávó meg odamegy és befordul :)

Sportbíró 2013.10.28. 08:42:11

Nem irigyellek... Viszont legalább sejtitek, hogy merre van a baj, így aztán orvosolható is lesz. Hajrá, hajrá! Ez a szivacsos megoldás nem végleges, ugye? :)

karlmann 2013.10.28. 08:56:40

Alakul, mint púpos gyerek a prés alatt. Nem okoskodni akarok, de nem lehet, hogy azért nem jó a kormány, mert a gumi egyszerűen hozzáér a kipufogóhoz és egyszerűen mechanikusan akad?

Slippery Slick a menetlabilizátor 2013.10.28. 09:00:26

Hurrá! Hangyász hétfo!
Én kipróbálnám a kormányt leeresztett olajjal szervó nélkul,nyitott olajcsaqtornákkal, csak úgy a mechanikai érzete miatt. Az már naggyából segítene kitalálni, hogy a kormánymuvon innen, vagy túl van a hiba.
A féket meg már mondtam.

Flankerr 2013.10.28. 09:00:44

Tavaszra már egész jó lesz ez, lehet majd sorsolni az utasokat a hűséges olvasók között..:)

ChPh 2013.10.28. 09:14:25

naná, hogy kívánunk, meg sok HH-t, meg rengeteg örömet és mosolyt :)

Remélem a következő idényben találkozunk :D (én mint nézelődő)

jewdi76 2013.10.28. 09:31:17

A hacsit kellett volna ennek harmadából rendbe rakni, és élvezni hogy jó. Bár ha az volt a cél hogy faragni és szhopni lehessen vele évekig, akkor nem szóltam.

Ric12 2013.10.28. 09:38:18

Mielőtt szétkapjátok a kormányt én kiprópálnék valamit:
Terheljétek meg az első tengelyt még 2-300 kg-mal és nézzétek meg, hogy feléled -e!
Az E46 1600 kg, a Tied 1100, nem beszélve a gumi méretéről, ami szintén gátol(hat)ja a visszaforgást.

CybOrg 2013.10.28. 09:46:06

@Ric12: nekem is ez jött elsőnek az agyamba

LSL 2013.10.28. 09:47:56

Amúgy a hacsi-val mi a helyzet?, egy ponyva alatt porosodik két éve?

karolyk22 2013.10.28. 10:27:23

dobd ki azokat a légszűrőket f1-be is csak simán szűrő nélkül mentek az 50-es években, még plusz erőt is hozna.

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2013.10.28. 10:38:49

@Ric12: nem lehet a súly a probléma, a mi e46unk 1100kg. a kormány pedig pörög-forog ahogy kell.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.28. 10:39:26

@Ric12: A tengelyterhelésnek nincs köze a visszaforgáshoz. A 600 kilós Caterhamben is visszajön a kormány, a 80 kilós gokartban és a 8 kilós versenybiciklin is. Kizárólag a geometria vagy a geometriából fakadó erők ellenében ható mechanikai vagy hidraulikai súrlódás lehet a ludas.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.28. 10:40:57

@LSL: Igen, a Hacsi pihen. Kerek egy éve ment gyorsan utoljára. Nem győzök két hobbiautót egyszerre.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.28. 10:41:40

@karolyk22: Persze, és te majd megcsinálod a motorgenerált nekem tíz üzemóránként?

atis123 2013.10.28. 10:53:39

Nini, egy Hangyász Hétfő. Hétfőn :)

csongiaparaszt 2013.10.28. 10:56:29

"Csak annyiban tértünk el a BMW standard geometriájától, hogy még nagyobb csaphátradőléssel (utánfutással) és csapterpesztéssel megyünk, azaz a torony teteje nálam beljebb és hátrébb van, mint a donor E46-ban" - Ezért szorul a kormány.

atis123 2013.10.28. 10:56:47

Amúgy nem kéne valami rácsozatot rakni rá megelőzendő az ilyesmit? Az igazat megvallva azt hittem már volt is rajta a szűrők alatt.

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2013.10.28. 11:14:15

@csongiaparaszt: nem hiszem, nekünk is így van az e46 alatt, csak mi a lengőkarral/kormányösszekötővel mentünk el drasztikusan.

Kivancsi 2013.10.28. 11:39:43

legyetek okosak a telen!
:)

Schütii 2013.10.28. 11:55:56

Az E46-étól teljesen eltérő nyom- és tengelytávolság nem dumál bele a kormányzás dolgába? (Dehogynem, csak kérdés mennyire)

cukkkorka 2013.10.28. 12:55:59

én nem értem az optimizmusodat, lehet, hogy alapjaiban rossz az egész első futóműved, sőt amennyit eddig szoptál ezzel a kocsival, biztos!

Arisztogatya 2013.10.28. 12:56:37

Kamerat a Hangyasz es egy BMW futomuvehez es felvenni egy gyors menetet. Osszevetni, aztan lehet mutat valamit amibol lehet okosodni.

Schütii 2013.10.28. 13:07:47

@cukkkorka: Ez azon kevés szopásfajták egyike ami nem hiábavaló, sőt legalább van aki élvezi is.

jojoka 2013.10.28. 13:11:37

Nagyon rossz érzésem van a kormányzással kapcsolatban.
Szerintem még az elején lett ott elbaszarintva valami. Nem a futóművel lesz ott a baj, hanem a konkrét kormányművel.
Azt szép lesz próbálgatni, kiszerel, hümmög (mivel nem terhelésen van az autó ezért látszólag minden szép és jó). Kopásokat figyeljétek ha kiszeditek, ha valami is kopott , az gyanús! Ilyen kevés kilóméterrel mindennek szupernek kellene lenni. Az is lesz, de csak majdnem. Lehet a legegyszerűbb lenne egy komplett E46-os kormányt tenni a futóműhöz.
Akkor ez egy bmw lenne álruhában. :-)

xander 2013.10.28. 13:19:02

Zengő Zoli ,és csapata lehet tudna okosat mondani a futó illetve kormányműre!! Asszem pár év bömbi barkácsolás benne van a kezükben!! Jó agyalást a télre nektek!! :)

hofi601 2013.10.28. 13:32:15

Nem pont a kormány- és első futóműgeometria volt az, aminek a számolgatásával a legtöbbet b*szakodtál? :)
Mindenféle tudományos megalapozottság nélkül, nem lehet, hogy itt van a probléma forrása:
indafoto.hu/karotta/image/16828969-5fe4726c/516641 ?

Negrogo 2013.10.28. 13:47:38

@Ric12: Ez nem attol fugg de amugy se 1600 hanem 1350 kilo egy E46. Csak ~200 kilo az elteres a Z-hez kepest.

egyhatosmotor 2013.10.28. 13:57:35

Gyújtsd má fel a gecibe ezt a trágyadombot, csak szívsz vele évek óta. Vegyél egy renault thaliat, az autó, kimész vele a világbó is.

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2013.10.28. 14:13:11

Sok szerencsét, már nagyon várjuk a tavaszt ;-)

DATSUN 2013.10.28. 14:26:31

Nem akarok beleokoskodni,de szerintem a hátso futomu lesz a ludas ebben a kormányzásban. Na nem a kormánymu egyenesbe nem teresehez,ba azt is befolyasolja....amig a hátulja kifele visz addig az eleje nem ter vissza!

Béza Dániel 2013.10.28. 14:28:17

Teljesen laikus kérdés, úgyhogy lehet hogy hülyeség. Azt írod, hogy álló helyzetben kipróbáltátok, és a kerék nem ért bele a kipufogóba, de menet közben mégis. Nem lehet, hogy terhelés alatt annyira torzul a futómű, hogy ez okozza a beleérést és egyúttal ilyenkor eltűnik, vagy legalábbis lecsökken az az utánfutás ami álló helyzetben még megvan?

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.28. 14:42:28

@hofi601: A szögeltérésre gondolsz? Ez azóta jelentősen szelídült. Majd összenézem egy BMW-vel nem hiszem, hogy ott nagyon mást kéne látnunk.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.28. 14:44:02

@jojoka: Ez így van most is. Egy komplett, gyári E46 kormányművet használunk, a saját szivattyújával. Ami egyébként bontott, szóval lehet éppen rossz, de nem tűnt annak.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.28. 14:46:27

@DATSUN: A hátulja tök rendben van. A rossz geometria látszana a tapadás hiányán, ehhez képest olyan szépen fordul 1 g felett az utcai gumin, hogy csak győzd tartani benne a fejed. Nincs ott semmi galiba.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.10.28. 15:49:27

Szóval a Lamborghini ezért rakott a tüték tetejére rácsot... :) Te Karotta, mi volt az ami az angoloktól jött és működik? Eddig a pedálgép és a légszűrők nem.

powered 2013.10.28. 15:58:50

img2.indafoto.hu/3/3/423_2cbca44843a864533ec05b321ae1f9d1/19905839_f2fd9c55752fc1a9d15aaa16609def05_l.jpg

" ezért mentem pár olyan kört is, ahol felraktuk előre a radikálisan kis ET-jű, nagyon széles hátsó kerekeket "

Negrogo 2013.10.28. 16:04:17

@powered: Ja, hogy ez mar az elotte-utana tema:)

Negrogo 2013.10.28. 16:04:17

@powered: Ja, hogy ez mar az elotte-utana tema:)

jojoka 2013.10.28. 16:27:48

@egyhatosmotor: Nagyon jó vicc volt. Mert komolynak kicsit durva lenne...

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.28. 16:56:00

@powered: Drága Gépház, ne nézz nagyobb majomnak, mint amekkora vagyok :) Ezt nem a széles felni csinálta, hanem a kerékcsere apropóján tudtam lefotózni, akkor vettem észre. Egyébként a széles felni is okozott beleérési gondokat, pont a másik végén, itt látható: img1.indafoto.hu/3/3/423_2cbca44843a864533ec05b321ae1f9d1/19908537_0995742fadf19d23d3c944e44a96754d_xl.jpg

Jamesblond 2013.10.28. 17:57:22

Azert annyit hozzafuznek a dologhoz hogy az S2000 nem nagyon bir a Hangyasz nyomaban lenni ami allitolag fek meg kormany meg jo gumi nelkul megy. Az S2000 meg koztudottan buntet palyan. :D JO LESZ AZ!

Never 2013.10.28. 18:00:54

@Béza Dániel: Én is erre gondoltam - mi van, ha valahol nyeklik a futómű váz? Onnantól aztán vége a geometriának, és méregethet mindenki álló helyben, amit csak akar.

Persze kicsit nehéz olyan embert találni, aki száznyolcvannál a kanyarban megméri :)

Komolyra fordítva: GoPro-t felrögzíteni a kerék mellé, hogy látsszon a felfüggesztés és a kerék, aztán meghajtani, mint Singer a varrógépet. Utána már látszana, hogy hol is van a probléma, mert szerintem a két tünet erősen összefügg.

Ha viszont kiderül, hogy nyeklik a futómű, akkor "back to the drawing board", ahogy azt a félművelt franciák mondanák...

Negrogo 2013.10.28. 18:23:18

@Ric12: De az se 1600 na meg nem M3 alol van a kormanymu es tarsai illetve egy 320i vagy 328i is 1400 alatt van. Meg egy E39 528i is feleg teli tankal is epp hogy meguti az 1500 kilot. Ezek meg nem a drabalis 1,7-1,8 tonnas ujkori bomosok. Ma mar az 1-es is olyan nehez mint egy regebbi 5-os.

pedaz 2013.10.28. 18:46:04

Feltaláltátok a dinamikusan változó, kormányszögre reagáló kipufogógeometriát ?! :D

Sok sikert a kormányzás probléma megoldásához! Remélem tavaszra már kiváló lesz a járgány.

tükörfúró 2013.10.28. 18:50:48

@Never: Igen, sajnos rossz, nagyon rossz jel ilyen szempontbol hogy centik "tünnek el" a leömlő és a kerék közt menet közben, amig álló helyzetben minden szép.

Ekkora csavarodással járó geometriaeltérést a futómű valami roppant furcsa viselkedéssel jutalmaz, és a helyzet azért is komplex, mert maga a futómű, rajta ébredő erővektorok tekergetik a vázat.

De annakidején volt valami poén is, hogy megerősítjük aztán kiröhögjük magunkat, gyanitom inkább csoportos siratás lesz, ha amint írod is, kiderül, konstrukciójában és-vagy anyagában alkalmatlan a váz már a nulladik pillanattól :(

Ennek a projektnek csak a vége az szakszerű és igéretes, de ahogy indult...függőón és táblalamez..vastelepi vízcsőváz találomra....khm

Never 2013.10.28. 19:05:35

@tükörfúró: Megnéztem a régi posztokat (különösen a Hangyász Hétfő 1-et) és műkedvelőként (szigorúan mentesen a gyakorlati autóépítés mindenféle tapasztalatától) az a sanda gyanúm, hogy a futómű egyes darabjai saját életüket élik az elégtelen térhálót lökdösve jobbra-balra.

Nagy matekozás nélkül édesanyám egyik kedvenc mondása jut eszembe arról, hogy miből nem fon ostort az ember (vagy ha fon, hát nem pattogtat vele...). Szerintem (szigorúan IMHO) a minőségi alkatrészek egy nem igazolt minőségű vázon vannak rögzítve, amely alkalmas arra, hogy adandó alkalommal engedjen az erőknek.

A nálam a témában fényévekkel avatottabb Karotta helyében nagyon kíváncsi lennék arra, hogy minden ott marad-e menet közben, ahol a helye van. Eszembe jutnak például olyan építőipari-statikai vizsgálati módszerek, mint pl. az elszakadó papírcsíkok felrögzítése lehetséges elmozdulási pontok fölé, vagy pedig a korábban már említett kamera.

Ha a vázzal van gond, még az sem a vég, hiszen lehet próbálkozni plusz merevítőkkel - de a motortérben más így sem éppen egy bálteremnyi a hely, lehet, hogy alul-felül kellene a tornyokat nem csak keresztben, de "srégen" is merevíteni.

Negrogo 2013.10.28. 19:28:10

Vmi airbox meg csak kellene erre nem?
24.media.tumblr.com/adea9d79b79283b3048ffc64dfd9549d/tumblr_mty2x4bf4j1qk65n6o1_1280.jpg
Ele egy szuro na meg egy power dome a motorhaztetore. Mar ha elfel esztetikai hatarokat nem surolva.

ZYLO 2013.10.28. 19:56:54

Lassan haladva biztosan nem deformálódik jelentősen a futómű, ekkor sem jön vissza a kormány?

A legördülési sugár szerintem fontos. Az a széles kerék lehet, hogy félrevitte a próbát. Én kipróbálnám kisebb terpesztéssel, az eredeti első kerekekkel és egy-egy nyomtávszélesítővel.

Suttora 2013.10.28. 20:24:22

Hangyász Hétfő hétfőn? Hát teljesen megbolondult a világ? :)

1kutya 2013.10.28. 20:46:27

mégazhogy csak szögletesen tud kanyarodni! egyszerűen "ívbelsőn" mindig elúszik a hátulja. biztos, hogy csak a kormányzással van gond?

kzolee 2013.10.28. 21:06:22

Ha több érzést szeretnél a kormányzásban, próbálj ki egy régebbi, még nem fogasléces kormányművet. Pl. E28/32/34 szervós, 2002 meg anélküli. Bár itt még többet kéne faragni...

Nem egyszerű, az biztos, sok sikert a megoldáshoz.

Bambano 2013.10.28. 21:22:10

nem tudom, írtad-e már, hogy hány kiló az autó menetkészen?
mert a 331 lóerő ennek tudatában válik érdekessé.

nem kéne... 2013.10.28. 22:48:17

@Schütii:

tengelytáv ilyen szempontból lényegtelen, az első nyomtáv meg annyiban más, amennyiben az eltérő et-jű felnik különböznek.
közel lényegtelen, ha egy e46ra teszel ilyen felniket, normálisan fog működni, mármint autószerűen, ez meg nem.

nem kéne... 2013.10.28. 22:49:34

@jojoka:

" Lehet a legegyszerűbb lenne egy komplett E46-os kormányt tenni a futóműhöz."

az van benne.

nem kéne... 2013.10.28. 22:56:58

@hofi601:

egyrészt ez valami nagy korai verzió lehet, mert nagyon nem így néz ki, sokkal kisebbek a kardánszögek. másrészt meg ezen már változtattunk egy keveset, amitől a kormány darabossága érezhetően csökkent, viszont a vissza nem tekeredési hajlam nem.

nem kéne... 2013.10.28. 23:05:47

@kzolee:

egy golyós kormánymű magában kisebb helyet foglal, az tény, de kell hozzá egy segédkormány is és egy olyan kormányösszekötő, ami jelen állás szerint vagy a blokkon, vagy a karteron akarna keresztülmenni a másik oldalra és az valószínűleg árt a lukasztandó egységnek.
nem biztos, csak valószínű, mert még nem próbáltunk lukasztani.
e30 volt egyébként az utolsó szervó nélküli fogasléces bmw kormánymű.
ezt viszonylag kicsi átalakítással lehetne akár próbára is beépíteni a jelenlegi helyére, neked hadd ne mondjam, hogy e30asok közt népszerű tuningfogás 36 vagy 46 kormányművet beépíteni pont az egyszerűsége miatt.

nem kéne... 2013.10.28. 23:11:38

@tükörfúró:

azért nagyon nem kellene mozogjon az eleje, látható nyomai lennének.
a két sárvédő az első hossztartókra rögzül, üvegyszál, nem igazán hajlékony, nem repedt el.
a géptető segge a tűzfalra rögzül, az eleje a hossztartó eljére, elöl-hátul viszonylag passzosan. ha az keresztben ennyi mozogna, amit itt beszélgettek, akkor a géptető szintén eltört volna a kevés üzemóra ellenére is, ilyen egyelőre szintén nem történt.

josip 2013.10.28. 23:33:32

Bár az E46 szervóját nem ismerem, a hidraulikus kormányzásrásegítésről szerzett felületes tudásom alapján arrafeleé találgatok, hogy a fogaslécen innen szorul valami, esetleg erős neki a kormánykardánszög, ami párosítva egy kicsit érzékenyebb szervóval könnyen megállíthatja a viszaforgást, miközben kézzel történő tekerés közben tökéletesen teszi a dolgát.
Persze nem kizárt, hogy hülyeséget beszélek.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.10.29. 06:00:17

Szép! Jók a képek ;)
A hangja mocskos jó :)

Schütii 2013.10.29. 07:59:35

@nem kéne...: Értem. Viszont ha a tengelytáv nem ugyanaz mint az E46-é, és nem ugyanaz, akkor abból is adódik probléma, jóllehet az valóban nem a kormányvisszatérés hiányában nyilvánul meg, inkább orrtolási hajlamban, ami a sperrdifi "áldásos" hatását erősítheti. És a baj az, hogy ez a gond egyáltalán nem könnyen oldható meg, ha egyáltalán megoldható "sufniban".

hofi601 2013.10.29. 08:56:43

@nem kéne...: Az én fejemben ez a kép maradt meg, mert már akkor is nagyon furcsáltam, nem tudtam, hogy mit hogyan módosítottatok azóta.
Lehet, hogy hatalmas hülyeséget írok, de nem lehetne megpróbálni kiiktatni a kormányművet egy teszt erejéig? Elvileg, ha csak megtolod a műhelyudvaron, akkor is vissza kellene, hogy térjenek egyenesbe a kerekek, de minimum az akarásnak látszódni kellene rajtuk.

hofi601 2013.10.29. 09:59:47

@tükörfúró: @Never: A HH1-hez képest a váz is változott. Ákiék megrángatták a vázat húzatópadon, ha ott nem deformálódott, akkor menet közben sem nagyon fog. karotta.blog.hu/2012/09/18/hangyasz_hetfo_31_viszlat_bunos_budapest

Slippery Slick a menetlabilizátor 2013.10.29. 10:50:15

@josip: Nekem is pont ez a tippem. Ilyen geometria mellett éppen, hogy megnonek a visszatéríto erok. A váz nyeklésére gyanakodni nagyon ilyeszto és koltséges dolog, de valószínuleg felesleges. Pl. személyes tapasztalatom volt, hogy egy rally felicia csovezés elott tényleg libeg-lobog, nyeklik csavarodik, de mégis visszaporog a kormány.
Valószinubb, hogy a szervó azt hiszi, hogy még mindig segítenie kell mert pl.: letapadnak a szelepek(nem túl valószinu), megnovekedett áramlási ellenállás a visszafolyóágakon, kormányrúd szorulása,csulkók befeszulése, alacsony, elbilleno olajszint a puffertartályban, mechanikai feszulség ébredése a fogaslécen(csavarodik, keresztbe feszul) és még annyi talán hogyha kemény oldalfalu slickekhez az elméleti kormánygeometria nem 100%-ban passzol (alacsonyabb gordulo kúpok)
Addig szép míg ilyenekkel kell szórakozni.
Én a szivacs miatt jobban aggódnék.

Béza Dániel 2013.10.29. 11:06:56

@nem kéne...: Nem akarom túlragozni a témát, mert nem építettem még autót, de józan paraszti ésszel, ha a kerék álló helyzetben nem ér bele a kipufogóba, menet közben meg fényesre sikálja azt, akkor ott valami, valamerre elmozdul. Ha nem a váz miatt akkor más okból.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.29. 11:11:40

@tükörfúró: @ZYLO: @Never: Nem deformálódik a csőváz, sőt, annyira erős, hogy amikor a pontatlanságokat kiszedendő húzatópadon volt, alig győzte a pad, már inkább roppant volna a csőhéj, és még mindig nem deformálódott a váz. Fasza, hidegen húzott, varrat nélküli bukócsőanyagból van, plusz alul némi zártszelvény, nem megy az sehova.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.29. 11:18:10

@ZYLO: A csapterpesztés nem tér el érdemben a BMW-től, nem is tud, hiszen azt alapvetően meghatározza a csonkállvány maga. Mondjuk másfél fok a különbség, az is a kerékdőlés miatt, ami a széria BMW-nél úgy -1, -1,5 fok lehet, nálam meg épp -3. Szerintem szinte minden camber plate-es E46 éppen ugyanígy megy pályán. Mondjuk ezzel: www.ground-control-store.com/images/fullsize/CCPE46RACE_fs.jpg

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.29. 11:19:57

@1kutya: Még túl kemény a hátulja mindenestül, de a szögletesség főleg sperrtől van, nélküle sokkal kellemesebb. De a tapadással és a geometriával magával nincs gond, ezekre bizonyíték a masszívan 1G feletti oldalgyorsulás.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.29. 11:25:28

@Schütii: Nincs orrtolási hajlam, az ellenkezője van. A tengelytáv változása az Ackermann szempontjából érdekes, de azt a kormánymű pozicionálásával lehet szabályozni, és nálunk jó is.

Sam8888 2013.10.29. 11:40:36

Kis sebességnél sem akar visszamenni a kormány? Pl parkolóban lavírozáskor?

A kormánykardán nekem is gyanúsan nagy szögben törik meg. Próbáljátok ki ha leveszitek a kormányműről a végét, milyen nehéz tekergetni (mármint hogy ugye a kormánymű felőli végét tekergeted úgy hogy közben a kormány is forogjon).

Ahol kardáncsukló van ott nyomatékveszteség van. :(

Sam8888 2013.10.29. 11:41:59

Esetleg egy nem szervós kormányművet bedobni próbára. :)

Schütii 2013.10.29. 12:08:02

@Nínó Karotta: Értem. Annak a difinek milyen autóban lehet létjogosultsága, ha ennyire hektikusan működik a Hangyászban?

Never 2013.10.29. 13:48:25

@JohnyG: @Nínó Karotta: Ha a váz mozdul el és emiatt befeszül valahol a kormánymű, akkor az magyarázná terhelés alatt azt, hogy miért nem áll vissza középre és miért mozdul el a kerék a nyugalmi állapothoz képest (márpedig elmozdul, ezt mutatják a motortérben a nyomok).

Ha a váz OK, akkor lehet, hogy nem egy, hanem két külön problémával van dolgunk - ahogy JohnyG írja, a szervó lehet ludas az egyikben, de akkor ott van még a másik - mitől mozdul olyan irányba a kerék, amerre semmiképpen nem kellene neki? A térháló eszerint rendben, felfüggesztés rendben, minden csavar meghúzva (ez csak vicc volt, pályanapozás közben szétesett volna, ha valami laza), tehát a Bermuda-háromszög rejtélye ehhez képest 3x3-as sudoku csak.

Slippery Slick a menetlabilizátor 2013.10.29. 15:19:47

@Never: Mondjuk arra én is kiváncsi lennék, hogy kanyarbejáraton, fékezve, nagykormányszognél, meleggumikon,csúszáshatáron beremeg-e a kormány, vagy szaggatva nyik-nyikkel-e a gumi. Mert ebben a futómuben Ugy láttam, hogy szilent nincs (csak a stailizátorban-feketepont) ami tudna nyúlni, a gumi ovalitása fékezéskor ehhez onmagában kevés, tehát valami lóg vagy hajlik. Ahogy Akost elnézem itt semmi nem lóg, de akkor mi hajlik?
Szembol nézve a tornyokat egy U alaku váz koti ossze az alsó nyulványokkal, amit a kereszbe torzulástól (a dontott U betutol) csak a kormány segédkerete merevíti azt is egy kis erokaron. Ennek az U betunek az alját kifelé húzza a lengokar, amit a karter miatt lehetetlen X-el merevíteni, de fentrol talán érdemes lenne egy domboru,csavaros X-el ( motor benyulása miatt)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.29. 17:02:23

@Never: Az odaérő kerékre több magyarázat, illetve azok kombinációja is lehet:
- mégis torzul valami a vázban (nem valószínű)
- a berugózás hatására geometrikusan is indokolt, hogy közelebb kerüljön (a kerék hátra-fel mozdul berugózáskor, amivel közeledik a leömlőhöz)
- a leömlő maga egy igen hosszú, kunkori tárgy, hőtágulásra hajlamos anyagból, amit sok száz fokra hevít a használat. A 0,7 m hosszú leömlő üzemi hőmérsékleten simán 5-8 mm-t nyúlik, amit ugyan nagyrészt felvesz a görbülete, de simán lehet, hogy ennek ellenére közeledik kicsit a gumihoz, és ez a sok apró faktor együtt már lehet elegendő.

Annyit mindenesetre megér a dolog, hogy alaposan átmozgassuk a kitekert kerekeket még egyszer, ki-berugóztatva is.

Never 2013.10.29. 17:18:56

@Nínó Karotta: Sok szerencsét akkor a hibakereséshez, nagyon drukkolok. Bíztatásul a saját területem alapján csak annyit tudok mondani, hogy mindig a 20 forintos alkatrész vagy a legkisebb infantilis hülyeség okozza a legnagyobb marhaságokat (pontosabba legalább 1 db kis alkatrész és legalább 1 db infantilis hülyeség összhatása, amelynek kiderítésére néha egy emberöltőnyi munkaóra kell...)

baliakobon 2013.10.29. 20:32:05

Rugó nélkül kellene összerakni az egyik első gólyalábat és kitekert kerékkel felnyomni ha úgy beleért akkor pl nem tudtátok annyira lenyomni a kemény rugót próbakor mint pl. egy pályán egy 1G-s kanyarnál. Ha pedig így sem érnek bele csak milliméterek vannak akkor plusz rájön amit Karotta mondott, hogy leömlő deformálódik a hőtőé és/vagy a gumi is tud egy picit deformálódni kanyarban. Ha pedig a váz merevségének hiánya miatt nem térne vissza a kormány akkor lassan parkolás közben sem térne vissza. mint ahogy előttem szólók is említették.

baliakobon 2013.10.29. 20:34:36

Szervó hiba produkálhat hasonlót. Mentem már haldókló szervójú autóval az sem tért mindig vissza és valamikor egyenesben próbálta egyik irányban kitekerni a kormányt az ember kezéből. De ha két szivattyúval is csinálta akkor nem valószínű hogy az a hiba. Valóban valami mechanika súrlódás lehet...

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.10.29. 22:39:29

@Arisztogatya: @baliakobon: Nna, és itt is a kormánymű a ludas. A körmére fogunk nézni, kösz.

sepiaz 2013.11.04. 15:27:25

@Nínó Karotta: A kipufogó melegedésről jutott eszembe, hogy ekkora terhelésváltásoknál a motor maga is elmozdul a kasztnihoz képest, ami viszi magával a kipufogó rendszert, esetleg befeszül és oldal irányba mozdul. Lehet itt is keresni pár milimétert.

simplex6 2013.11.04. 16:51:36

@Nínó Karotta: A Toda ad ilyen teaszűrőt a légszűrő szivacs alá, de szerintem házilag sem lehetetlen előállítani.
www.toda-racing.co.jp/en/product/injection/airfilter.html

simplex6 2013.11.04. 16:52:39

@Nínó Karotta: "Always use trumpet mesh cover with Toda Air Cleaners. If not in some cases the foam filter (Toda Air Filter) may be sucked into the throttle."

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.11.04. 21:19:44

@simplex6: Nos, igen, ezt a kiváló mondatot a Pipercross elfelejtette odaírni a maga termékéhez. Majd elmegyek egy háztartási boltba teaszűrőért, de persze a jó megoldás az airbox lesz egy rendes szűrővel.

simplex6 2013.11.04. 21:41:36

@Nínó Karotta: amúgy a helyetekben lekapnám a szívósort/hengerfejet, jó esetben a szelepek előtt megrekedt a szivacs, és időzített bomba üzemmódban várakozik, mégjobb esetben csak simán elégett. Egy pár tömítést meg egy kis melót megér, hogy nyugodtan aludhass.

simplex6 2013.11.04. 21:41:36

@Nínó Karotta: amúgy a helyetekben lekapnám a szívósort/hengerfejet, jó esetben a szelepek előtt megrekedt a szivacs, és időzített bomba üzemmódban várakozik, mégjobb esetben csak simán elégett. Egy pár tömítést meg egy kis melót megér, hogy nyugodtan aludhass.

freddy_m · http://feri.szikla.hu 2013.11.15. 02:50:04

@Nínó Karotta: Görgesd le ezt az oldalt úgy, hogy 2-3-szor alátöltsön és érteni fogod miért dinhons.tumblr.com
Hidd el megéri!

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.11.15. 10:46:38

@freddy_m: én kb fél órája hagytam el a Hangyászt képét :D

hofi601 2013.12.09. 10:20:10

Van valami fejlődés azóta?

Dr. Kix 2013.12.10. 21:25:42

@Nínó Karotta: Karácsonyra kapunk-e esetleg egy helyzetjelentést ide? Az se baj, ha nem hétfőre esik! :)

RWD 2013.12.16. 22:51:36

Jut eszembe. Doman Zoli pont egy hasonló jelenségről számolt be a Hacsi esetégben hétvégén (nem forgott vissza a kormány). Elmondása szerint túl feszesre húzta a kormányművet (konkrétan mit jelent, fingom sincs, ne kérdezzétek). Lazított (?) rajta, és láss csodát, a kormány életre kelt.

Medgar 2014.02.26. 15:54:16

Meghalt a Hangyász?

LuxiMFP 2014.03.06. 18:13:34

Hangyászhiányom van

atis123 2014.03.14. 10:34:23

Kezd hosszúra nyúlni a téliszünet....

HANGYÁSZ HÉTFŐ??!! 2014.04.04. 12:24:52

@Dr. Kix:

Valószinüleg, Mivel a motor beszippantotta a levegőszűrőt, a hosszú téli állás után kiderült, hogy nem lehet beindítani, ezért szét kellett megint szedni a motort, mert nem indult be, darabosan járt, nem ment minden henger.
Ez most derült ki szerintem pár hete, mert ahol ott lett hagyva, szerintem hozzá sem nyúltak, mert mással foglalkoztak, tehát ott állt novembertől mostanáig, tehát minden ugyan úgy van szerintem.
Kormánymű, fék, szerintem nem lett hozzá nyúlva, ugyanolyan :S
Ne várj Hangyász hétfőt a nyár közepéig szerintem, el kell keserítselek.
És ezt nem hasra ütésből mondom, ez egy erős megérzés, gondolj bele, ha piszkálva lenne a kocsi, kapnánk információkat, mint tavaly, szinte minden héten 2 post volt olyan gyorsan haladtak a folyamatok.
Az is lehet még mindig egy garázs hátuljában áll és nem néz felé senki.
Jobbra sajnos nem tudok gondolni, nem kapunk semmi információt, tuti valami gebasz van.

HANGYÁSZ HÉTFŐ??!! 2014.04.04. 12:31:38

Szerintem jobban le kéne ültetni, meg kéne próbálni, hogy elöl bazi nagy kerékdőlés legyen, mondjuk -2 fok vagy nagyobb, hátul pedig -0,5, meg az összetartást, széttartást is lehetne variálni.
Azt kéne, hogy van a nyílás elöl a splitter felett, és ott csinálni egy nyílást végig az autó hátuljáig, és a diffuzor előtt hátul kivezetni, ez a fenéklemez felett lenne, az autó alja meg ugye sima, az autó elejének két szélére meg aerodinamikailag kikísérletezni iylen levegő törőt, hogy mögötte hullámozzon a levegő végig közvetlenül a küszöb széle mentén, mintha tornádó lenne, és az nem hagyja kiszökni a levegőt az autó alól, és gyorsabban áramlik.

HANGYÁSZ HÉTFŐ??!! 2014.04.04. 12:34:17

Úgy kell beállítani, hogy végig stabil legyen az autó jobb bal kanyarba is és végig ki lehessen tolni padlón, ne ficánkoljon a hátulja, beton stabil legyen, ez lehet egy egész nap amíg kikísérletezi az ember, hogy a jó.

DemiA 2014.05.23. 16:16:58

A pályanapon lesz Hangyász?

Shallot 2014.06.01. 21:57:33

Már csak 5 hónap az egy éves évfordulóig... szerintem meglesz :)
süti beállítások módosítása