Hangyász hétfő 52: Második nekifutás a Hungaroringnek - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 52: Második nekifutás a Hungaroringnek

2013. szeptember 09. 14:24 Nínó Karotta

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 19

Két hónap telt el a két TC pályanap közt. Ez jó sok idő, de a versenyautó-építés munka. A munka pedig, mint az nyilvánvaló, légnemű, amennyiben állandóan kitölti a rendelkezésére álló teret. És ott nyomást képez. Lássuk, hogyan.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 22

Először is a motor: Powered Áki beépítette a 12-es kompressziót biztosító dugattyúkat, a hengerenkénti pillangószelep szívócsövei pedig megkapták a nagyjából nyolc centis toldást. Ez egyben azt is jelentette, hogy ki kellett lukasztanunk a géptetőt, és a tüték ott merednek az égre az orrom előtt. Már a bejáratás alatt érezni lehetett, hogy az élet sokkal szebb lett, mint volt. A motor 5000 alatt lényegesen jobban húzott, végre megjött bele a jellegzetes "nagy motor kis autóban" hangulat, amihez főleg nyomaték kell. Már csak az volt a kérdés, hogy mi lesz odafönt, a piros zóna körül.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 21

A pályán az is kiderült. Hű barátom, ez derék. Akkora tüdővel ordít, hogy Jerikó falai személyesen az Örökkévalónak írtak kérvényt, hogy szeretnék inkább vissza a sófárokat, vagy legalább a végítélet harsonáit. És hogy nyeli a levegőt végre! Ahhoz képest, hogy a múltkor a gyári teljesítmény alatt volt 40 lóerővel, most tiszta erőből spriccelő, 100% feletti nyitási idővel (azaz jóval a tervezett kapacitás fölött) hajtott injektorokkal kellett locsolni bele a benzint. És a 8000-es leszabályozáskor még ment fölfelé a töltetcsere hatásfokát mutató VE érték, azaz nemhogy nem fullad itt meg a drága VQ35, hanem még javában jön meg belé a lelkesedés.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 16

PW Racing-nyelven "Remélem, ha a végleges progi felkerül a mostani játszós-járatós helyére, és Gábor engedi a rev limitet oda, ahova én szeretném, még karakteresebb és dinamikusabb lesz. Most 8000-en tilt, és bele is szaladt a limitbe sokszor tegnap. Addig emelném, amíg emelkedik a VE..." Amit Ákos az autó mellett, csöngő füllel, laptoppal a kézben úgy foglal össze, hogy

"Úgy beleforogna a 9000-be, mint a picsa."

Nos, ezen gondolkodom egyelőre. A nagyon sokat forgó motor csodálatos dolog, de a magas fordulat minden apró pontatlanságot bestiálisan felnagyít, és azért a Hangyász motorja eredetileg 6500-as fordulatra készült. Nincs úgy kiegyensúlyozva, mint egy rendes versenymotor. És ha odabent valami elszakadna, akkor bennem is. A pályanapi 8000-től szerencsére nem romlott el egyáltalán, és a frissen kicserélt benzincsöveiből (légy átkozott, Semperit) végre nem durrantott el egyet se.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 7 (1)

Akárhogy is lesz végül, azért még esedékes egy jó injektorcsere, mert ezeket egyértelműen kinőttük. És aztán jöhet egy utolsó kör programozás a Dynoprojectnél, jó eséllyel etanollal. Áki nagyon javasolja, én pedig nem vitatkozom, és az általában bejön. A számszerű teljesítmény legfeljebb csak tudományos szempontból érdekel, a Hangyász már most szól és megy úgy, hogy nincs bennem hiányérzet egy csöpp se. Legszívesebben felfalná a zoknifiltereit is, olyan mohó. Itt a hangja a pályán:

Azt mondanám, a motorral kész vagyunk. Vagyis kész leszünk, ha megfejtjük, hogy miért mondja azt az olajnyomásmérő, hogy 3 barunk van alapjárat körül, és miért fekszik ki 8 barnál (!!nyolc!!!) négyezres fordulaton. Vajon a műszerben van a hiba, a pumpa szelepében, vagy igaz, amit rebesgetnek, hogy Bajnai Gordon áll a háttérben? Ha megtudom, megosztom. Nos, ennyit tehát a motorról. Hogy kurva jó, de majd szétveti az olaj. És akkor most jöhet a váltó.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 8 (1)

A váltókar pozícióját a lehető legelőbbre lőttük be annak idején, de az is túl hátul volt. Mivel a hónom alatt ügyetlenül váltok, Ákos készített egy rudazatot, amivel a váltóbot most ott jön ki, ahová minden ergonómus álmodta volna. És bár a lemezek alatt látszólag ákombákom ágacskák alkotják, meglepően jó és pontos a gyakorlatban. Tipikusan az a dolog, amivel sok órányi pöcsölés, próbálgatás és káromkodás van, és semmi látványos eredmény. De a pályán ég és föld. A végre jó helyen lévő váltónak megnyestük a karját is, amitől rövidült az útja, és így közelebb lehetett hozni az eddig inkább az utas számára hozzáférhető kéziféket is, mert nincs útba a váltóbot. Ez az evolúció, nem a túróorr meg a ragacsos nyelv!

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 14

A motorból az erő a váltón és a kardánon át a differenciálműhöz megyen, ahhoz az alkatrészhez, ami meg akart ölni júniusban. Ákos kiszedte és elküldte Mészáros "köszibal!nt" Bálinthoz, aki az alábbi diagnózist küldte:

Mellékelve néhány kép a sperred nálam töltött vakációjáról...

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 1 (1)

Röviden... megmosakodott, átnéztem minden alkatrészt, minden oké. Méréshez gyorsan csináltam egy segédeszközt, majd kiderült, hogy alaphelyzetben 95 Nm-t zár. Az teljesen jó. Kihajtástengelyek összehasonlítgatása, méregetése, végül bedugása az üres sperrházba. Ha így tudnak pusziszkodni, akkor élesben is. Az lesz a legfőbb probléma.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 5 (1)

Gondosan válasszátok ki a kihajtásokat, ha próbálgatjátok, mert a zégernek úgy kell megfognia, hogy érezhetően becuppan, kézzel nem lehet kihúzni, és még a luk mellett is marad hely, 0,5-1 mm ami esetleges erővel továbbnyomásra megszűnik, de utána visszaugrik, mert a zéger vissza pozicionálja. És az egyik felén süllyesztve van a sperrház, nagyobb átmérőre!

Vagyis tehát a difi belsejében összeérnek, összefeszülnek a féltengelyek. Hogy ez hogyan lehetséges, azt pontosan nem tudjuk, feltehetően az elmúlt évtized alkatrész-csereberéjébe csúszott valahol hiba. De a megfejtés adott. Mivel a Red Sunnál nem találtunk olyan kihajtást, ami méretben passzolna, a meglévő szett megy vissza Bálinthoz, hogy összebékítse önmagával. És ha már ott van, megkérem, hogy reszelje át a diffi zárásáért felelős vasakat úgy, hogy tolóüzemben (motorféknél) valamivel enyhébben zárjon, mint gyorsításnál, mert a kanyarbejárati alulkormányzottság senkinek sem hiányzik. Update: pár perce besétált egy ember a Red Sunhoz a megfelelő kihajtásokkal a hóna alatt. Csodálatos korban élünk! És akkor a motor és a hajtás kész is volna. De hogy fogunk megállni?

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 25

A fék ugyebár szörnyű volt a múltkor. A nyomáspontja akár a beton, szivárgás semi, ahogy a nagykönyv tartalmazza. Sajnos azonban meggondolatlanul vásároltam annak idején féknyerget előre, így egy olyanom lett, aminek a picike dugattyúi szervorásegítéshez passzolnának, de az én szervómat négyfejű combizomnak (musculus quadriceps femoris) és háromfejű lábikraizomnak (musculus triceps surae), vagyis együtt hétfejű fékizomnak hívják, és állapota leromlottnak mondható. Júniusban egyszerűen nem tudtam úgy tiporni a pedált, hogy érdemben lassítsa a Hangyászt.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 5

A tapasztalatok után alázatosan felcsaptam a szakirodalmat, és készítettem egy nagy fékerő-számító excelt (kösz az átnézést, Bandi), amit majd később, egy részletes magyarázattal együtt közzé is fogok tenni. A lényeg az, hogy az eredeti cuccaimmal nagyjából 800 N pedálerő, azaz cca 80 kg kellett volna ahhoz, hogy 1,3 g körül tudjon lassulni a Hangyász. Azaz nehezített egylábas guggolást kellett volna csinálnom minden féktávon. Az nem jó.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 24

Először felmerült, hogy szervósítunk, de kivitelezni mindenféle okból körülményes és nehézkes lett volna. Így aztán maradt a nyeregcsere. Vettem egy szett ugyanolyan Wilwoodot, amilyen az előző volt, csak 35 mm helyett 45 mm-es dugattyúkkal. Így már csak 55 kilóval kellene nyomnom a féket. Mivel ez még mindig marha sok, két dolgot lehetett volna csinálni: növelni a fékpedál áttételét, amit az én OBP pedálgépem nem tud, vagy csökkenteni a főfékhenger dugattyújának átmérőjét. Ilyenkor hosszabb úton jár a pedál, puhább is, de nagyobb az áttétel (olyan, mint bringán elöl a legkisebb lánckerékkel hajtani hátul a legnagyobbat, sokat kell tekerni, de nagyon könnyű).

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 27

A Red Sun, a Hangyász pesti szerelőbázisa napokat vívott a főfékhenger-cserével és a pedálbox tekergetésével, mert valami mindig vacak volt. Nehezen légtelenedett az első kör, aztán elszakadt egy hollander, aztán megszorult a fékerőeloszlást állító menetes szár, aztán lötyögött, aztán ferde volt, és így tovább. Aztán egyszerre szombat lett, és menni kellett. Már a közúton is egyértelmű volt, hogy a fék vacak maradt. Mélyen és bizonytalan nyomásponttal működött, elsőre főleg, rápumpálva valamivel jobban.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 7

A fékerő rendben van, egyszer-egyszer meg is blokkoltam a kerekeket, amit korábban Herkules se tudott volna, de annyira esetleges és ijesztő az egész, hogy minden féktávban hagyni kellett egy rakás tartalékot. Ráadásul a mély nyomáspont miatt nem tudtam rendesen gázfröccsöt se adni, mert nem ért át a sarkam a gázra tisztességgel, ami rettenetesen rossz érzés, ha egyszer megszokta az ember.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 6 (1)

A diagnózis az, hogy a 0,625-ös, vagyis cca 16 mm-es első főfékhenger egyszerűen nem tol elég folyadékot ahhoz, hogy elsőre rendesen felszorítsa a betéteket a tárcsához, és még oda is préselje őket. Vagyis csak az útjának a leges-legvégén. Fel kéne lépnünk 0,75-ösre. Csakhogy akkor meg megint szörnyen satuzni kéne a pedált. Ezért pedálgépet is kéne cserélni, egy standard függesztettre a mostani álló helyett, mert a függesztettek 6,2:1-hez áttételűek, szemben az én cuccom 5:1-ével. És akkor lenne fék, és működtetni is lehetne.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 29

És milyen volt a futómű? Gyilkos. De az én bűnöm. Júniusban nagyon lelkes voltam tőle, és okkal. Keveset mentem vele akkor, és azt is programozással súlyosbítva, de nagyon ígéretesnek tűnt, még ha hangyányit orrtolós is volt az ízlésemnek. Úgy volt, hogy mostanra megérkezik a vastag, állítható hátsó kanyarstabilizátor, de - hála a Debil Tehermadárnak - megint hiába reménykedtem. Ezért, és mert pillanatnyilag jó ötletnek tűnt, megkértem a Red Sunt, hogy cseréljék meg az első (8 kg/mm) és a hátsó (6 kg/mm) rugókat. Ennek az okait itt most nem fejteném ki hosszan, elég az hozzá, hogy eleve finoman farnehéz a Datsun, ráadásul elöl racsing NSX kanyarstabilizátor van benne, hátul meg egy 200SX-be való gyári, ami ahhoz is vékony, hogy akasztót hajtogasson belőle az ember az ingének, és a pályaversenyre épített Z-k általában hátul keményebbek.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 9 (1)

Pupp Balázs a Hangyászra fordított temérdek éjszakáinak egyikén el is végezte a cserét. Aztán a pályanap előtt még alaposan beállítottuk a gólyalábak magasságát, és mintaszerű, 50-50%-os átlókkal vághattam a Hungaroringnek. Az utolsó este elmentem összeérlelni a fékeket, megállapítottam, hogy mindenhogy rossz lesz, aztán elkezdtem azon idegeskedni, hogy valami nyomasztóan csattog az első futómű környékén. Kerekes Zsolttal, a Red Sun főnökével gurultunk pár karikát. Két gyanúsítottunk lett, a váltóház találkozása a kardánalagút zártszelvényével, és a Driftworks lengőkarok.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 23

Alapos vizsgálat után kiderült, hogy az első keresztlengőkar állítható belső csuklójának anyái lazultak meg, amitől az egész kotyogni tudott. Ez a srácok által annyira ismert hiba, hogy a Red Sun saját versenyautóján inkább fixre hegesztették a menetet. Lehet, hogy nálam is ez lesz a megoldás végül. Másnap Powered Áki felfedezte, hogy ugyanezen a karon a külső gömbfej biztosító zégere kipottyant, és a lengőkar végén kalimpált. Összességében nem szereztem megnyugtató minőségi benyomást a Driftworks termékekről.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 28

Szombat délelőtt, úton a Ringre még tartottunk egy futóműállítást Gödöllőn. A Hangyász végül délután, a Time Attack verseny mezőnyében tudta megtenni első tesztkilométereit a pályán, ami egy szerencsétlen marhaság volt a részemről, csak már túlságosan be voltam sózva. A motorról és a fékről már meséltem, de azt még nem említettem, hogyan akart megölni a futómű.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 18

Ahogy az alábbi videón látható, a legelső kanyarban rögtön elrepült a hátulja, ami aztán soha többé nem akart a helyén maradni. Hátul annyira elveszett a tapadás, hogy a Hacsi legrosszabb pattogós korszakánál is egy nagyságrenddel rosszabb még. Ha hirtelen fordulsz, elpattog a háta. Ha túl nagy gázt adsz, elúszik a háta. Ha arra gondolsz, felengednéd kicsit a gázt, elrepül a háta, hogy csodálkozni sincs időd. Van elméletem: amikor megcseréltettem a rugókat, nem vettem figyelembe, hogy a lengéscsillapítókat nem cseréljük meg, és a hátsó gátlók egyszerűen nem tudják megfogni a kemény rugókat. Főleg húzófokozatban nem, ettől van az elképesztő megpördülési kedv gázelvétkor.

Nehezíti az egyszeri sofőr dolgát, hogy a kormány nem forog vissza. Súlytalanul könnyű a szervó, és ami ennél is rosszabb, nem jön vissza kanyar után az átkozott volán. Ez olyankor, amikor hirtelen kéne tekerni, mert épp kivágódik a hátulja, nagyon-nagyon rossz dolog. Biztos, hogy nem a geometriában van az oka, a csaphátradőlésünk, utánfutásunk a helyén. Powered Áki szerint a Nissan szervópumpa és a BMW kormánymű van rosszban egymással. Nyilván igaza van - úgy szokott lenni. Első körben a Red Sun felpróbál egy szervótlan, de egyébként azonos méretű BMW kormányművet. Ha azzal megjavul, akkor tudjuk az utat.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 2

Ha esetleg ott voltál a pályanapon, és gondterheltnek láttad a fejem, az a fenti okokból volt. Nagyon szívesen visszacseréltettem volna a rugókat, de az túl nagy meló, és újra futóművet kellett volna utána állítani, ami vasárnap nem reális. Ezért inkább óvatossággal, és a gátlók tekergetésével igyekeztem csökkenteni a bestia vérszomját. Végül megpróbáltam összehozni néhány olyan kört, ami annyira tapintatos, hogy nincs benne nagy kapálózás. Ehhez nagyon korai féktávok, nagyon óvatos kanyarodás és nagy önuralom kellett. Ebből lett aztán a 2:17,5. Az milyen idő?

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 20

Ha úgy nézem, hogy Árvai Imre a Time Attack-et 1:58-cal nyerte meg egy eszement GTR-rel, akkor rossz. Ha azt nézem, hogy Porsche 911 Turbo is ment ennél lassabban, akkor jó. Én összességében nyugodt vagyok: E-jelű, "utcai" Michelin Pilot Sport Cup gumin, vezethetetlen futóművel, fék nélkül, az összeszokás minden reménye nélkül már bő két másodperccel gyorsabb, mint a Hacsi, ami gyengébb, de amit nagyon jól ismerek. Rengeteget kellett hagyni benne mindenhol, azt mondom, ami ilyen vacak körön, ilyen kiforratlanul ilyen gyors, azzal én vidám leszek. Aztán lassan ideje lesz felpróbálni a slickeket.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 17

Végül muszáj megköszönnöm, hogy ekkora tömegben voltatok ennyire jó fejek. Először persze PW Racing Ákinak és Pupp Red Sun Balázsnak, akik mindketten életszerűtlen mennyiségben segítettek. A TC-nek mindenestül, az élen Pistával, amiért összegründolt egy olyan eseményt, ahol megeshet, hogy a Hangyász és az elnöki Gloria, két automotív unikornis egymás mellett pózol a paddockban. És főleg nektek, akik annyian voltatok, hogy sokszor mozdulni se lehetett a Datsun körül, és magának Mózesnek kellett integetnie, hogy ki tudjak tolatni a pályára. Mindennél jobb érzés, hogy ekkora szappanopera-sztárt sikerült építenünk, ígérem, hogy az őrületes segge és a mennydörgő hangszálai mellé hamarosan megjön belé az igazi tempó is. Vagy mégse, és akkor annál gazdagabban gyűlik majd itt az olvasnivaló. 

Mi van hátra?

Motor

  • Magas olajnyomás megnyugtató rendezése
  • Utolsó pár olajbilincs cseréje fittingre
  • Fordulatszámmérő vezérlőjelének átalakítása
  • Injektorcsere
  • Etanol-álló szivacs a tankba
  • Végső Programozás
  • Airbox vagy rendes légszűrő megoldás
  • Szellőzőlukakat a szelepfedélen bekötni tartályba

 Váltó

  • Kifelejtett lötyögésgátló biszbaszokat vissza a rudazatba

Hajtás

  • Komplett differenciálmű küldése Bál!ntnak, használható sperr kialakítása

Futómű

  • Rugók visszacserélése
  • Kormánymű cseréje/szervópumpa cseréje
  • Jöjjön meg az átkozott hátsó stabilizátor végre

Kasztni

  • Új pedálgép nagyobb első főfékhengerrel
  • Erősebb gázvisszahúzó rugó
  • Jobb csúszóablak kialakítása
  • Kiszakadt jobb csomagtérfedél-zsanér visszaépítése
  • Diffúzor kialakításának befejezése
  • Hűtőnyílás mögötti takarólemez kialakítása

(Nagyon köszönöm a képeket Knerli Viktornak, Maszliknak, Rézmányi Balázsnak és mindenkinek, akit nem tudtam azonosítani)

110 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KevinMulder 2013.09.09. 15:45:12

Asszem szólok Ákosnak, hogy a Hangyász után vállaljon be egy V6-os Calibrát :)

Slippery Slick a menetlabilizátor 2013.09.09. 15:57:02

Kello hatasszunettel lett bevezetve a cikk, de végre itt van és szuper! A fék elgondolkodtatott egy picit. Nem gondolkodtatok a legszukebb áramlási keresztmettszetek bovítésében ?

superfrog 2013.09.09. 15:58:07

@Ambrus Gergely: azért valamit ne felejts el. amit vállalnak x áron a tc alapemberének(reklám/referenica/jó kapcsolat) azt utcai arcnak lehet dupla esetleg tripla ár. és akkor kb meg is van a 10 milla, szóval a kocsi lehet jó, de a diszkont ár az nem fedi a valóságot (már amennyire a megkérdezettek szemszögéből nézzük)

egyébként mi a reteknek kf. egy pályaautóba?!
a fakormány viszont elég gáz, de ez szigorúan magánvélemény !

Sopánka76 2013.09.09. 16:09:31

Jó volt végre élőben is látni e ragadozót! :)
Nagyon szépen alakul ez!
A zsákutcák meg ne hátráltassanak, az igazán jó dolgok sok zsákutca után születnek meg! :)

6éves kisfiam, miután végignézte az egész napi mindenféle eseményeket, a Hangyászt tartotta a nap legjobb dolgának! Mindig vissza kellett menni Hangyászt nézni.
Úgyhogy sztár született, nem kérdés!
Csak így tovább!
Még sok-sok vidám kilométert!
2:17 amúgy se rossz idő, de a körülmények ismeretében fenomenális!

Matheo · http://hobbymania.blog.hu/ 2013.09.09. 16:12:40

Ez egy elég rövid lista a korábbiakhoz képest! Az már látszik, hogy közeledik az alagút vége. Bár én csak júniusban tudtam személyesen megnézni, már akkor nagyon ígéretesnek tűnt. Személy szerint, ha a feleségem nem négyelne fel érte belefognék egy hasonló projektbe, csak egy régebbi skyline-nal. :)
Gratula az autóhoz! :) Sok örömöt vele! :)

Józsi a guminagykeres 2013.09.09. 16:13:37

@rocksarkany: Szvsz szívó motorba nem lesz jobb az etanol,mint egy kommersz prémium anyag. Feltöltős motornál lehet hasznos a magas párolgáshő/égéshő arány miatt.

Prof. Dr. Ausgezeichnet Lienen-Brücke 2013.09.09. 16:14:37

szerintem ne gyurmazd ezt a szart tovabb, add a shitgunos fiuknak, ok pont az ilyen seggkidobos autot kedvelik :D

Dezső bácsi 2013.09.09. 16:20:17

Nézem a backstage-ben..vmi nagy robajjal közelít,mondom Óó. Földig ültetve:Aaú, hatalmas kipufogók, wáú, kivágott motorháztető aztaa', hű és meg ha is elhagyta az ajkam..
aztán jött a hidegzuhany..célegyenes végén , mit végén szinte már a közepén! vészfékezve közelít a kanyarho'.

aúúú..ki ez..aa..sofőr? sofőrke..az..a lelkem..

baliakobon 2013.09.09. 16:21:21

Ez-az Hangyász-Hétfő! :D Jó látni hogy halad a csiszolgatás. Egyébként a fék szervósítás miért nem járható út? egyszerűen nem fér a rásegítő dob, vagy pedig az lenne a probléma hogy 1db főfékhenger lenne és macerásabb a fékerő szabályozás?

baliakobon 2013.09.09. 16:23:00

*Egyszerűen nem fér el a rásegítő dob,

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.09.09. 16:38:29

@rocksarkany: Én se vitatkozom. Ha Ákos azt mondja, etanol, én betöltöm, nem kérdezek. Csak jobb helye van a bűnös alkoholnak az égéstérben, mint honfitársaim májában.

hofi601 2013.09.09. 16:40:35

@Ambrus Gergely: Erre a két hétre mondta Áki, hogy még 1-1,5 év szerinte, mire összeáll az autó. :) Rengeteg variáció van, amiből meg kell találni az optimálisat, lesz még vele munka bőven, de ez egy ilyen sport.
Csak így tovább, jó lesz ez! A motor tényleg olyan könnyedén forog bele a 8000-be, hogy majdnem meg is kérdeztem, hogy miért dadog le ilyen hamar, aztán rájöttem, hogy az már a leszabályzás.
Az airbox-szal szerintem ne vesződjetek, optikailag így tökéletes, maximum faragjatok valami dróthálót a légszűrők alá, hogy ne táncoljanak így.
További kellemes időtöltést az autóval!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.09.09. 16:41:29

@JohnyG: Én majdnem biztos vagyok benne, hogy a 0,75-öss ffh és egy nem girbegurba pedálgép mindent megold.

tök mindegy 2013.09.09. 16:50:03

Kíváncsi vagyok, hogy mi az oka, a magas olajnyomásnak, fordulaton.

balli 2013.09.09. 16:57:26

" megkérem, hogy reszelje át a diffi zárásáért felelős vasakat úgy, hogy tolóüzemben (motorféknél) valamivel enyhébben zárjon, mint gyorsításnál, mert a kanyarbejárati alulkormányzottság senkinek sem hiányzik"

Ez így biztos? Nem a kanyarbejártai túlkormányzottság ellen tennél ezzel?

Shallot 2013.09.09. 17:04:36

Betegre roehoegtem magam a azon ahogy a zoknifilterek viselkednek menéskor...

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.09.09. 17:08:56

@balli: Nem. Az ember előbb elveszi a gázt, aztán kanyarodik. A gázelvétre összezár a difi, ettől a két hátsó kerék azonos sebességgel akar forogni, azaz a jármű nem óhajtja megkezdeni a kanyart.

Slippery Slick a menetlabilizátor 2013.09.09. 17:37:44

@Nínó Karotta:
Az okés, de ha reszel rajta akkor még laposabb a szog és mégkonnyebben zár. Nem?

Slippery Slick a menetlabilizátor 2013.09.09. 17:41:37

Ha meg meredekebre reszelné, az már diffi-kluttyanológiai tananyag.

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2013.09.09. 17:55:28

Vártam már ezt a posztot, köszönjük :)

Ez volt a leghangosabb autó a ringen, fiamnak ez maradt meg belőle.

1kutya 2013.09.09. 18:35:00

húúú... ez még egy szűk 20-as lista!

asszem pár HH-t még olvashatunk ;)

Tomchy 2013.09.09. 18:44:03

Nagyon rendben van ez az autó! Ahogy megy, gyorsul, kanyarodik! És hozzá ez a gyönyörű Wartburg-hang! Fenomenális, piramidális! ;) :P

streetsta · http://managertoys.hu/ 2013.09.09. 18:54:09

Szeretném jelezni, nincs egy éve, hogy Ákoshoz levittünk egy nagy kazal fém, meg kompozit alkatrészt. Tele volt biszbaszokkal a Transit raktere, a Hangyász utastere, és még utána több körben kerültek Ákoshoz a cuccok. Most pedig azt nézzük, ahogy esetlenkedve, féknyűgökkel, tapadásproblémákkal körbemegy a forgalmas Hungaroringen 2:17:5 alatt. Baszki, ez az evolúció, nem a váltókar! Sőt, gyakorlatilag olyan ez az egy év a Hangyász fejlődéstörténetében, mint a rakétakorszak az emberiségnek.
Emelem kalapom PWR Ákosnak, Red Sunéknak (különösen Pupp "Hosszú" Balázsnak, aki a boxban, levezetésképpen szombat este még egy 323F alatt is fékjavított), meg a dilinyós tulajnak!

nem kéne... 2013.09.09. 19:36:20

@tök mindegy:

alapjáraton is tud három bart MELEGEN.
péntek éjjel még beletekertünk egy mechanikus nyomásórát oda, ahol biztosan a helyes nyomást méri, tíz barig szólt a kotta, azt már négyezres fordulatnál tudta, tovább meg nem bírt mutatni szerencsétlen. elképzelésünk sincs, mennyit tudhat max fordulaton, ami azért szar, mert ezzel a konfiggal simán előfordulhat az, hogy accusump ide, maximumra töltött olaj oda, frissen fűzött motor amoda, de az olajpumpa alól kimegy az olaj, hiszen miden a motor tetejében csobog és semmi perc alatt csapágyas lesz a gép.
az meg nem annyira vidám dolog.

nem kéne... 2013.09.09. 19:39:31

@streetsta:

a hétvégémről nem akarok beszélni.
igazából arról kéne leszoknom, hogy úgymond tervezek dolgokat és akkor nincs semmi szívás, hogy nem pont úgy adja ki.

JaxTeler 2013.09.09. 19:49:13

a fa kormány és váltógomb szerintem egy kellemes részélet, ami emlékeztet arra, hogy eredetileg egy régi klasszikus autó.

Suttora 2013.09.09. 19:53:38

Tényleg majdnem megeszi azokat a szűrőket ez a szörnyeteg :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2013.09.09. 20:06:36

@nem kéne...: Hehh, te még előre tervezel? Ámátőr!

BBSTi 2013.09.09. 20:15:37

Mennyivel mentél, mikor megpördültél Karotta? Már lassultál, utána nem adtál nagy gázt, mégis úgy csapódtál ki, mintha tempóból estél volna ki....
Mindezek ellenére le a kalappal, hogy egy már félig elrontott fémszemétből egy sportkocsit faragtatok ilyen rövid idő alatt.

jürgen baromartz 2013.09.09. 20:16:46

az optikára legalább többet nemigen kell költeni, mert bru-hu-hu-hutálisan jól néz ki.

nem kéne... 2013.09.09. 20:23:43

@streetsta:

nem győzöm exkuzálni magamat.

nem kéne... 2013.09.09. 20:51:41

@Ambrus Gergely:

feltöltött motorba kiváló, sőt, több az előnye, mint a hátránya.
múlt héten vitt el a gazdája egy öööö hogyismondjam irracionálisan erős autót a gazdája. először kapott egy etanolos programot, bácsi bólogat, hogy jóóóó, nagyon jó.
aztán kapott egy benzinest is, mert nem mindenhol tud etanolt tankolni, bácsi jön vissza a programkörről, hogy hát az etanol után ez bizony baromira unalmas.
:)))

tök mindegy 2013.09.09. 20:52:25

@nem kéne...:

Ha jól értem, azt írod, hogy az olajszivattyú szívóoldaláról elfogy az olaj, mert nem folyik vissza elég gyorsan?

De miért nem folyik vissza? Oljahűtő, o.termosztát, alapból be nem épített, plusz ellenállások?

Gondolom fogaskerék szivattyú van ebben a motorban is.
Azok jelleggörbéje inkább függőleges, nem?
Akkor meg elvileg nagy emelőmagassághoz, viszonylag kis tömegáram csökkenés társul.
Akkor meg elvileg nincs akkora baj.

Rosszul gondolkodom?

nem kéne... 2013.09.09. 20:56:09

@superfrog:

nem gondolom, hogy ez így működik.

kézifék meg azért kell, mert a kedves üffél azt kérte.
ha diszkógömböt kér és dallamkürtöt, akkor az autóba diszkógömb fog bekerülni az elvárt helyre az elvárt nagyságban és abban az irányban fog forogni, amerre a kedvess üffél kéri.
a dallamkürt pedig akár mp3 lejátszására is alkalmassá tehető, amennyiben igény van rá.
nem tudom, érted-e.
a kormánnyal meg semmi baj nincs.

nem kéne... 2013.09.09. 21:06:38

@tök mindegy:

nem tudjuk, miért tol ennyit.
ez nem probléma, a probléma ott van, hogy a hengerfejbe is fölmegy ennyi olaj és nincs akkora visszafolyása, hogy ami odajut, az ugyanilyen gyorsan ki is ürüljön onnan.
azt biztosan tudjuk, hogy fordulaton a szelepfedél egy idő után színig telik olajjal.
az igazsághoz hozzátartozik, hogy a blokk nem a saját olajpumpájával üzemel, de ez magában még nem kell, hogy ilyent produkáljon.
ha ez a motor olyan, mint a vr38dett, akkor szerecsénk van, mert az olajszivattyú nekünk érdekes részéhez hozzá lehet férni anélkül, hogy szét kelljen dobálni a blokkot.

Tudok én türelmes is lenni, ha írsz időnként 2013.09.09. 21:13:54

végre.
végre nem az a nyomorult lambo poszt fogadott, amikor benéztem. Vajon az üres szürke lelátókat is megutálom ennyire?

tök mindegy 2013.09.09. 21:17:11

@nem kéne...:

Aha

Illetve van még a rugós túláramszelep is.
Elvileg a fölösleges nyomásnak, illetve olajnak azon keresztül vissza kellene jutnia a szívóoldalra, nem?

Laikusként érdeklődöm, mert ezzel a jelenséggel már találkoztam és kíváncsi vagyok más véleményére.

nem kéne... 2013.09.09. 21:25:36

@tök mindegy:

na azt a szelepet akarjuk megnézni mi is.
a spanyol kollégánkkal, bizonyos installavión manuellel karöltve megvizsgáljuk a kérdést, ha nem jutunk eredményre, akkor megkérdezzük az olasz csávót is, a repairing guidót.
ezek ketten külön-külön is csodálatosan nagy dolgokra képesek, együtt dolgozva viszont verhetetlenek.
:)))

superfrog 2013.09.09. 21:31:25

@nem kéne...: még nem mutatták ki, hogy értelmi fogyatékos vagyok (ez csak idő kérdése ugye) tehát én értem, te miért raksz kf-et a kocsiba, csak mertem megkérdezni hogy az meg minek. mert esetleg egy jó tetőcsomagtartó is egyedivé tenné még a kocsit, vagy egy jó gyerekülés hátra, csak azokak a motivációját sem érteném. ennyi
a kormánnyal nincs baj, csak mint mondtam
a., az ÉN véleményem hogy gáz
b., van annyira hasznos egy pályakocsiban, mint egy mozgólépcső a budiba (ez mondjuk a kf-re is igaz)

az árakról meg annyit, ha mákos az ember, ilyen szaktudást 8000 ft/óráért talán lehet kapni, de lassan inkább nem. csak fel kell szorozni a munkaórákat, és biza simán kijöhet a kocsi 8-10 millára. szóval tartom, hogy a haveri tippek reálisak, ha ilyet akarok építtetni, nem kezdenék bele 6 milla kp alatt az tuti. persze ha te szeretsz ingyé dolgozni, csak szólj, mindíg tudok munkát :)

nem kéne... 2013.09.09. 21:38:22

@superfrog:

én nem szeretek ingyen dolgozni, illetve nem szoktam, valamiből kell a kutyának kaját vennem, kösziért nem adják.
én itt egy alkalmazott vagyok, nem több, de úgy rémlik, az általad emlegetett nyolcezernél itt kevesebbért dolgozunk óránként, ami meg abszolút nem irreális dolog.

Shadowbull 2013.09.09. 22:48:27

A fordulatszam feltekeresevel azert en vigyaznek. Elso korben a mellekaggregatok adhatjak fel, generator, vizpumpa, olajpumpa, szervopumpa. Hacsak nem modositjatok az atteteleket, de akkor meg az alapjaratot kell aranyaiban feljebbtolni. Aztan bejonnek a tomegerok, lengesek, fotengelycsapagyazas, vezermutengelycsapagyazas megadhatja magat, aztan torhet a fotengely, szakadhat a hajtorud, utana pedig tetszes es fantazia szerint pusztulhatnak meg az alkatreszek.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.09.09. 23:03:46

@BBSTi: Az ördög tudja, talán ha 80-nal, 100-zal, semmiképp se nagyon gyorsan. A baj az, hogy eleve semmi keresnivalóm nem volt a pálya azon részén, csak lecsúsztam a féktávról (mint említettem, ott vannak még teendők), későn fordultam el, és ott egyrészt kifelé lejt az út, másrészt poros. Röviden úgy hívják az ilyet, hogy sofőrhiba.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.09.09. 23:08:20

@superfrog: A kormány azért ilyen, mert ez akkori, ide való, és ilyen. A hetvenes évek első fele már csak ilyen fura volt. Gondolkodtam a bőröztetésen, de úgy tűnik, hogy kesztyűben nem csúszik vészesen, egyelőre kibírom. A velúr vagy az alcantara ugyan nagyon praktikus, de idegen itt.

A kézifék a jármű ívmenetének befolyásolására szolgál. Nem időre autózáskor és nem nyílt napon. De ettől még lesz dolga gazdagon.

nem kéne... 2013.09.09. 23:20:14

a segédberendezések bírják ezt a fordulatot szerintem, a gyári revlimit nincs sokkal lejjebb.
kilencezerhez mondjuk nem tudom, mit szólnak, lehet, hogy nem a röhögéstől szarnak be.
amiket írtál, marha könnyen hozzáférhetők, nincs oldala a motortérnek, a hűtő is messze van, hamar fej fölé lehetne emelni akár egy vízpumpacserét is.
az olajpumpa megint bírja, azt a főtengely közvetlenül hajtja.

a csapágyak...
van itt olyan motorunk, ami nem szerette a fordulatot.
több is.
:)))

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.09.09. 23:21:25

@Shadowbull: Az én szemeim előtt is csupa ilyen kellemetlenség lebeg. Az olajpumpa épp azért jön a későbbi HR motorból, mert ott eleve 7000 feletti az üzemi fordulat. 8-nál még talán nem lesznek nagy bajaink (a hajtókarokat és a dugókat nem féltem, azok erre vannak), de fölötte azért nagyon ijesztő régió jön. Majd megpróbáljuk ésszel próbálgatni a határokat. És hátha megkegyelmez nekünk a fizika, és kiderül, hogy 8200-nál esni kezd a VE, és akkor Ákos is megkönyörül majd rajtunk.

Shadowbull 2013.09.09. 23:44:58

@Nínó Karotta: az a baj a hatarprobalgatassal, hogy hiaba csinalod esszel, amikor torik, szakad, hajlik, elfarad, szethullik, elkopik, kikonyokol, meg a joeg tudja mit produkal, az gyakran minden elojel nelkul, egyik pillanatrol a masikra jon.

Egyik pillanatban meg bekesen szundikal a fekpadkezelo, bent a tobbszoros hangszigeteles mogott csak tompa morajlast kelt a motor, masik pillanatban csattanas, veszjelzo, femes csorges, olajspricceles, fust, tuz, automatikus oltas, aztan pedig az ures csend, csak a kontroll-lampak villogasa tukrozodik a fekpadkezelo tagra nyilt szemeiben....

Nehany oraval kesobb pedig nehany ember nezegeti a roncsokat, es probalja megfejteni hogyan is valtozott at a dugattyu felmareknyi femtormelekke, es miert utott a hajtorud egy tenyernyi lyukat a blokkon.

Shadowbull 2013.09.09. 23:46:09

@nem kéne...: hat ha 6500-nal van a gyari fordulatszam, attol a 9000 kurva messze van :)

Adott esetben csak 100/min tobblet is csunya dolgokat bir okozni.

nem kéne... 2013.09.10. 00:41:11

@Shadowbull:

a kilencezer az eléggé.
:)))

MarcoABF · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=13913 2013.09.10. 09:29:58

2:17 ennyi "hibával&hiánnyal", óvatoskodással, utcai gumival nagyon nagyon jó, már szinte űr idő... Slick az kb -8-12msp lesz, szóval lesz ebből 2:00 alatti autó jövőre, az szinte 100%!

Grat!

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.09.10. 10:25:52

Gyönyörűen trombitál :) Meg legalább végre összefelé megy.

S4mu3l 2013.09.10. 10:57:59

A semperit benzincső résznél az merült fel bennem, vajon miért foszlanak szét ezek a csövek nem hogy E85-től, de sima benzintől is ilyen baromi hamar? Nekem is a kb. egy éves benzincsövek repedeznek mindenhol a motortérben, elég ijesztő látvány. Mind1 kicserélem, aztán megint bírnak majd egy évet ezek a méterre kapható szarok. :/

nem kéne... 2013.09.10. 11:54:50

@MarcoABF:

a két perc az nagyon erős idő, nem véletlen, hogy csak pár autó tudja.
ez valószínűleg nem fogja.
a slick pedig magában nem fog tíz másodpercet hozni, ami sokat hoz, az az adagolható fék és a hibátlanul együtt dolgozó rugó és lengéscsillapító.

MarcoABF · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=13913 2013.09.10. 12:00:48

@nem kéne...:

igen a 2 perc alatti az kemény idő, MTA-ban talán 4 autó tudja (Radical, BMW, GTR, NSX...talán). Könnyű biztos nem lesz, de ki tudja...sok sok msp veszik el, ha az mind összejön akkor lehet meglepetés...

powered 2013.09.10. 12:17:17

@Józsi a guminagykeres:

Ezt mi alapján írod? Sokszáz eurot, és rengeteg munkaórát fektettem abba, hogy pontos, mért, dokumentált eredmények alapján állítsak, vagy cáfoljak meg egy ehhez hasonló kérdést. TEHÁ A SAJÁT MÉRÉSI EREDMÉNYEIM ALAPJÁN KIJELENTEM HOGY EGY MAGAS SÜRÍTÉSI ARÁNYÚ ATMOSZFÉRIKUS MOTORBAN, TÖBB MINT 10% TELJESÍTMÉNYKÜLÖNBSÉG VAN A 100 OKTÁNOS BENZIN, ÉS A KERESKEDELMI FORGALOMBAN KAPHATÓ E85 KÖZÖTT, AZ E85 JAVÁRA! Emlékeim szerint, karotta is jelen volt a dynoproject-nél amikor a bmw-t padoltuk...

powered 2013.09.10. 12:23:32

@Nínó Karotta:

Erre is csak azt tudom írni, mint korábban. Nem javaslok, és nem építek semmit ügyfél autójába addig, amíg az legalább 2 másik autóban nem működik megbízhatóan, vagy nem próbáltam ki a sajátomon! " a VQ 37 is elforog 9000-ig! Ki állítja? Hát Én..." Try my new 370Z! I ready to blow my engine, but your engine never! :-)

powered 2013.09.10. 12:40:27

@Shadowbull:

Minden magas fordulatra érzékeny alkatrész ki van cserélve a motorban! Hajtókar, hajtókarcsavar, dugattyú, szeleprugó. Nem az a kérdés, hogy felemeljük e a motor rev limitjét 1000rpm-el a magasabb teljesítmény elérése érdekében, hanem az hogy gyorsabb lesz e a Hangyász tőle? A jelen állapot szerint biztosan nem. Sok idő, és rengeteg verseny kilóméter fog még eltelni úgy, hogy ez változzon!

Shadowbull 2013.09.10. 12:43:36

@powered: ez messze nem az osszes alkatresz ami a magas fordulatra erzekeny lehet.

powered 2013.09.10. 13:38:40

@Shadowbull: Ez igaz! Elméletben... Elméletben, az elmélet, és a gyakorlat között nincs különbség! Gyakorlatilag van! :-)

Shadowbull 2013.09.10. 14:04:49

@powered: az elmelet es a gyakorlat kozott nincs kulonbseg, ha megis, akkor szar az elmelet :)

mindenesetre en kivancsian varom a 9000-en ledadogo hangyaszt :)

powered 2013.09.10. 14:19:22

@Shadowbull:
Nagyon különböző dolgokra is
lehet nagyon hasonló elméleti dolgokat alkalmazni, mert a tapasztalati
tudást leforditották, és ez sosincs fordítva! Mondjuk itt van a
legnagyobb hibája is, sajnos ez a fordítás nem tökéletes, így a
részletek mindig csorbulnak...

nem kéne... 2013.09.10. 17:41:27

@MarcoABF:

az nsx még nem tudja.
pedig mondtuk a tulajnak, hogy menjen el előtte sz_rni, minden súly számít.
:)))

Józsi a guminagykeres 2013.09.10. 20:16:54

@powered: Nekem nem jött össze az etanolozás. Előgyújtás alap 10fok+30at kap,nyitott fojtószelepnél (ami még kicsit nagyobb is,mint amivel a gyárból kijött) padon futtatva 0.87 a lambda. Sűrítése nem túl nagy 10:1hez. Mol 99el a legjobb,azzal is mérettem le. E85öt egyszer tettem bele 10liter benzinhez 15litert,nem mértem meg sem gyorsulásmérővel sem padon,mert elrúgtam és azt hittem,hogy behúzva hagytam a kéziféket.

powered 2013.09.10. 21:03:20

@Józsi a guminagykeres: szia! mi rászántunk egy napot a pontos mérésekre. ha érdekel szívesen elküldöm privátban.

Józsi a guminagykeres 2013.09.10. 22:11:28

@powered: Szia! Hú,azt nagyon megköszönném ha átküldenéd,hátha rájönnék,mitől nem jön az erő a szesszel. Tudok E100-at is, azzal többet lehet?

powered 2013.09.10. 22:17:13

@Józsi a guminagykeres:
Az egyik evo IX- ben használunk ilyet de annyit nem hoz mint amennyivel drágább. email please!

powered 2013.09.10. 22:26:10

már az első mérésnél ekkora volt a diff.

kep.psharing.com/760937.jpg

determ 2013.09.10. 22:38:45

Hű bakker, elnézve a videót ez most inkább driftautó mint pálya kocsi :)

k0r1 2013.09.11. 19:54:06

@S4mu3l:
A Semperit meg a Gufero márkájú benzincsövet egyaránt próbáltam, mindkettőt el kell felejteni, sajnos a külső gumiréteg gyengébb anyagból van mint a belseje, és nem bírja a strapát a motortérben.

Létezik viszont tuti és jóáras megoldás: FAGUMIT benzincső! Belül NBR gumi, kívül NBR+PVC, benzint és E85-öt remekül bírja, kapható pl. a Ko-csi Kft-nél.

www.fagumit.com.pl/oferta/Katalog_Fagumit.pdf
working temp.: from -30°C up to +100°C, momentarily up to +125°C
tube: NBR, black, smooth
reinforcement: textile, wrapped
cover: NBR/PVC, black, resistant to atmospheric factors and high temperature

k0r1 2013.09.11. 20:07:15

@powered:
Nissan SR20VE motor, télen benzines, nyáron etanolos programmal használom; etanollal érezhetően jobban megy, fékpadon sajnos még nem járt.
Emelt kompressziójú szívómotorba egyértelműen javasolt az etanol:) turbómotorba pláne.

powered 2013.09.11. 21:17:30

Össze szedem a mérési eredményeim előbb utóbb, de még mindig a vizipinász kuplungját bűvölöm...Te Japán moslékosvödör! :-D

S4mu3l 2013.09.12. 00:07:12

@k0r1: kösz a tippet, azt hiszem kipróbálom!

MarcoABF · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=13913 2013.09.12. 16:23:20

@nem kéne...:

:)
ismerek ilyenre példát itthon is a motorsportpan.. Dragracing, Bulijoe kb 20-25 kilót fogyott a jobb idő érdekében és ment is 10est... :)

tschangow 2013.09.19. 21:24:22

Van mérés az új motorkonfigurációról?

tschangow 2013.09.19. 21:48:44

Apró észrevétel, de talajon mért pozitív utánfutás esetén is lehet kicsi a visszatérítő erő, ha a csapterpesz és a kormanylegordulesi sugár szerencsétlen ponton támad a deformalt gumifelület alatt. Ez lehet annyira szerencsétlen is extrém esetben, hogy még jobban rasegit a kormányzásra.
Megvizsgálni javallott.

tschangow 2013.09.19. 21:51:39

@Józsi a guminagykeres: 10-es kompresszió viszonynál nem hiszem, hogy érdemes alkohollal bírkozni, nem használja ki a magas oktanszamot. Égéshője meg csekély.

2-More 2013.09.20. 13:32:40

@tschangow: Lehet ott is birkózni vele, lehet a gyújtást is tologatni. Meg azt se kell elfelejteni, se etanolnál, se versenybengánál, hogy nem csak az oktánszámot kell nézni, hanem van lángterjedési sebesség, égési csúcsnyomás, égési csúcshőmérséklet, stb. Azaz ez az etanol a fasza, turbósba-szivóba-mindenbe nem biztos hogy minden konfignál áll. Sőt.

Itthon kúton tankolt e85-öt hogy pályán 8000 RPM felett nyúzott verdába mindenesetre fenntartásokkal mernék beletankolni. Mert van vele gazdagon csibészkedés.

Más. "tiszta erőből spriccelő, 100% feletti nyitási idővel (azaz jóval a tervezett kapacitás fölött) hajtott injektorokkal kellett locsolni bele a benzint. "

Ezt azt hogy? Lévén egy injektort nem szabad 85% felett hajtani, mert már ott is túlmelegedhet, 95% felett meg már szinte nem is nyit-zár, csak locsol. Az hogy a "tervezett kapacitás" felett jár, az megint más, a legtöbb injektornál különböző érték tartozik különböző benzinnyomásokhoz. Pl, az EVO9 gyári injektora 560 cc-t tud a gyári benzinyomáson, ami 3 bar, de 4 baron már 680-at, és simán árulják is annak nem egy helyen. Ergo attól, hogy többet tol egy befecsi mint ami rá van irva, még nem jár 100% felett, nem is járhat.

Azért hülyeség egyébként az anyjáig kihúzni, mert ha valamelyik kifingik és nem nyom üzemanyagot, vagy belocsol, az elég cudar dolgokat fog csinálni. Többek közt ezért is raknak komoly versenygépekbe, amik etanollal mennek, bődületes 800-1200 cc-s injektorokat adott esetben, vagy dupla injektorsort, másrészt meg azért meg etanolból eleve jó 30%al több kell. Mondjuk azokhoz brutál injektorokkal meg élmény rendes alapjáratot csinálni, de ez más kérdés.

tschangow 2013.09.20. 15:30:51

@2-More: ahhoz már épp eleget láttam etanolból, hogy ne kelljen ;)

2-More 2013.09.20. 16:39:23

@tschangow: Nálunk is felmerült, hogy jó volna az a többlet amit ad, aztán nem ok nélkül lett elvetve.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.09.20. 21:39:51

@tschangow: Még nincs, előbb túl kell esni az injektorcserén, és legesleginkább el kellett hárítani a végtelenbe tartó olajnyomást. Most ott tartunk, hogy 8,2 baron tetőzik, elalvás előtt azon szoktam tűnődni, hogy jó-e ez nekünk hosszú távon.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.09.20. 21:43:37

@tschangow: Átmérjük majd újra, de meglepne. Mindenesetre kösz a tippet, mester!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.09.20. 21:48:33

@2-More: Tudjuk, mi a helyzet a nyitási időkkel. Nem is marad így, írtam is. De a korábbi problémák ismeretében csuda jó, hogy volt mihez ennyi benzint kérni.

tschangow 2013.09.21. 21:58:20

@Nínó Karotta: a 8.2 nem gond, ha elég későn mérhető. Kell is ennyi. Viszont a hengerfejekbe feljutó mennyiséget egy-egy kalibrált szűkítővel korlátozni kellene. A visszafolyó ág is átalakítható.

400 lovacskát azért illene majd találni ;)

2-More 2013.09.23. 08:55:31

@Nínó Karotta: Mondom, nincs olyan hogy 100% feletti nyitás. Még 100 se nagyon, ez olyan mintha a kerti csapot akarnád 100% fölé kinyitni. Ha birja a spricni, amúgy pl cikkszám alapján kiderül, miben használták még ugyanezt és ott mennyit nyit, akkor nem kell buzerálni. Mondjuk az jó bekalkulálni, hogy nem mindegy hogy 3,5 baron teker 75%on, vagy 4 baron 60-xen, mert nemcsak a túlvezérelt nyitás, de a túlzott nyomás is ki tudja nyúvasztani.

Más, olajnyomás: én inkább nézném át az olajkört, kezdve a nyomásmérő szondájával, illetve mérnék egyet egy rendes, külön mechanikus műszerrel, főleg ha a műszerhez nem volt meg a gyári szonda és utólag lett hozzá véve. Ha az rendben, akkor mennék tovább, puffertartály és társai felé. Meg az se mindegy hol méred azt a nyomást, lehet hogy valamerre nem tud keringeni, és a mérési ponton azért megy az égig a nyomás.

Sőt, az se hülyeség ha több helyen is megméred mi az ábra,van nem egy verda, ahol azért kell igy nézni, mert nemcsak olyan tud lenni, hogy elöttyen az olaj a karterben és nem tud mit szivni a punepa, hanem olyan is előfordult már, hogy egyszerüen akkora volt a turbulencia amit a főtengely keltett, vagy akár valami miatt a nyomás a forgattúsházban, hogy nem tud az olaj visszafolyni a hengerfejtől, akkor meg fennt mérhetsz akárhány bart, a csapágyazásnak akkor is kakukk.

@tschangow: Ezzel a szűrővel az a jó, hogy rögtön van plusz két karbantartási/csere pontod. Amit ráadásul minimum a szelepdekni lebontása nélkül nagyon meg se tudsz ejteni. Maserati Biturbók vezérműtengely, láncszakadási, turbóhaláli szindrómáját pont ezek a szűrők okozták.

tschangow 2013.09.23. 09:38:47

@2-More: nem szűrő, csak szűkítő. Hívhatjuk kalibrált furatnak is. Működik. Gyakorlatilag pedig csak ezt szabad, ha és amennyiben maradnak a gyári olajcsatornák. Ez nem utcai használatú motor, így a tervezési feltételeket is újra kell gondolni.

2-More 2013.09.23. 17:44:37

@tschangow: Kopp, totál szűrőt olvastam :D Újragondolás, naná, hogy kell. Csak előbb az okokat kell keresni, mielőtt az ember nekiáll variálni,mert ha annyi történt, hogy a ráncfelvarrott modell olajpumpáját kapta, és semmi egyéb, és az égben van az olajnyomás, annak valami kiváltó okának kell lennie. 8 bar az olajnyomás meleg fordulaton, az azért annyira nem egészséges, előbb-utóbb valamelyik szimmering fele utat fog magának keresni a matéria. Mondjuk kérdés melyik Motul van benne, frissen fűzött, nullkilóméteres motoron vatta új pumpával a 20W60as Motul nálunk is olyan 4 bar nyomást tudott hideg alapjáraton, de az se olyan égbekiáltó, és hideg fordulaton se igen ment 6 fölé sokkal. Ha meg azt nézem hogy az 5W50es Mobil1 is tud közel annyit a full utcai, 200k-t futott kocsimnál, akkor pláne. Mindezt mondom, hidegen. Meg megint, nem mindegy hol méred, lenn az olajpumpa környékén, középen valahol a járaton a pl gyári gomba helyén, vagy fenn a hengerfejnél, külön csináltál neki egy pipát, stb.

Nameg,az se túl egészséges, ha nagyon csökkented fennt az olajnyomást, meg ha már ennyire bele kell(ene) variálni a kenési rendszerbe, én kurvára végiggondolnám előbb ki van kivel, de mindenek előtt az okot próbálnám megkeresni, mielőtt még beáll a motor. Én első körben tutira megnézném egy biztosan frankó órával. Stack ide, oda, ha nem a gyári dobozából ugrott ki a jeladó újkorában, ki tudja mennyire jó az amit mér, illetve, ha a jeladónak vagy a műszernek nincs rendes testelése, illetve nem annyi delejt kap mint kéne, tököt-mákot is mérhet. Jellemzően pl a normálisabbja brit óráknak, mint a Stack, Racetech, Smith, stb, egy kaptafa a jeladója, de ránézésre nem biztos hogy meg tudod különböztetni egy német VDO-tól, ami meg tutira tudom mondani hogy kopp forditva működik, és ráadásul a karakterisztikája is teljesen más.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.09.23. 19:11:35

@2-More: Az injektor duty cycle egy elméleti érték, ennyit kérne az ECU, ha tudna. Annyit illusztrál ez az adat, hogy ilyen nagyon sok levegőt nyel végre el a motorunk. Az elektronika ismeri a céllambdát, hozzáméri a valóságosat, és próbálna nagyobb nyitási idővel korrigálni. De nem tud, mert a 100%-nál nincs több. Ettől még számára értelmes érték, hogy a 103% biztosítana - elvben - elegendő benzint az adott tartományban. De mindez egy lényegtelen érdekesség, a gyári injektorok helyett megy be olyan, ami normális kihasználtság mellett ellátja a motort.

tschangow 2013.09.23. 19:19:38

@2-More: :) Úgy gondolom, hogy a fentebb említett műhelyek meg tudják oldani a problémát, hiszen a motor egyes alkatrészeinek kenéséhez szükséges olajfilm, illetve az olajfilm biztosításához szükséges mennyiség számolható, az ehhez szükséges olajnyomás szintén. Meg fogják oldani.

A jeladókat minden esetben kalibrálni kell, mindegy milyen, mindegy honnan. Alap dolog. Nem egyszerű, de gondolom a neves programozók ezt úgyis így csinálják.

Legközelebb majd olvassuk, hogy kész, sikerült :)

tschangow 2013.09.23. 19:25:34

@2-More: 8 bar nyomás meleg motornál, ahol már elég magas a viszkozitás, az bizony kell. Meg alkalomadtán több is, ha forog rendesen. Ez nem fog, így elég. De nem sok. Persze a hfejbe nem kell ennyi, illetve nem kell annyi, amennyit ez a nyomás feljuttat.

Nálam is 6 felett van a nyomás melegen is. Bőven felette. Nincs is olajozási baj, de ez erre lett kitalálva.

Tudok én türelmes is lenni, ha írsz időnként 2013.09.23. 21:07:42

Az egyik hangyász-mentes hétfő pont olyan, mint a másik ...

Tudok én türelmes is lenni, ha írsz időnként 2013.10.20. 07:49:21

Próbáltam valami fenyegetőt kitalálni, mit teszek, ha Kakucs-ringről sem lesz poszt hétfőre, de nem megy.
igazából lemondtam róla

karolyk22 2013.10.21. 16:29:43

már én is kezdek ideges lenni de már elfogyott a motivációm hogy írjak.
már magamba lerendeztem hogy úgy is el lesz húzva, talán 2 hét múlva lesz egy pár soros poszt 1-2 képpel TALÁN.
meg milyen jó lenne arról is olvasni hogy miért szar a futómű, de hát ez mind álom egyelőre

RKr 2013.10.22. 17:40:03

Poszt? persze.. hiszi a piszi.
süti beállítások módosítása