Mielőtt bármit leírnék, le kell szögeznem, hogy az a 27 másodperces videó, amin a Hangyász motorját hallhatod forgatás közben, életem főműve. Illetve Ákos főműve. Semmiképp ne hagyd ki, van láng, lobogó falinaptár, és olyan hang, hogy ezredszer visszanézve is nyihogok tőle.
Megjegyezni se tudtam, hány éjszaka maradt ki PWRacing Ákinál az elmúlt héten a Hangyász miatt. Két hete úgy tűnt, közel a vég: egy látszólag összerakott, járó motorú autó körül ugrándoztam, az elégetlen benzin facsarta (khm) könnyekkel a szememben. De mind tudtuk, hogy igazából messze még a kavicságy. Lássuk a részfeladatokat.
Meg kellett oldani, hogy a hengerenkénti pillangókat a jobb lábam vezérelje, ne kézzel kelljen átnyúlni a szélvédőn menet közben. Azaz kellett egy gázbovden. Aminek az áttételezését össze kellett lőni a pedál és a fojtószelepek között. Hogy pont akkor nyíljanak sarkig a pillangók, amikor felkoppan a végálláson a pedál. (Ez fontos ám, különben a görcsösen padlózó láb tönkreteszi az ITB-ket egy idő után). És persze felengedve zárjanak be. És lenyomásra nyíljanak ki. Magától értetődőnek tűnik, de messze nem az. Aztán össze kellett szinkronizálni halálpontosan a hat pillangót.
Hogy egyszerű volt-e a szerelés? Nem. Sem a motornál, ahol a bowden végződik, sem a pedálnál. És ha már a pedálnál tartunk, az OBP márkájú pedálbox egyszerűen siralmas, borzalmas. A pedálokat kézzel lehet hajtogatni, szűk, mint az istennyila, látszik, hogy Super7-be tervezték a britek, balettcipős kislányoknak. Hiába állította be az Ákos a pedálok szintjét úgy, ahogy kértem, ha a kuplung és a fék rendes magasságon van, képtelenség átfordulni sarokkal a gázra, azt pedig még utcai autóban is gyűlölöm, versenyautóban pedig egy métert se megyek úgy, hogy nem lehet gázfröccsöt adni. Még szerencse, hogy a pedál lapját oda lehet hajlítani, ahol már jó.
De legalább minden be van kötve, lehet kuplungolni - klassz, rövid úton jár, férfias erővel, érződik, hogy az ACT szerkezetben van rugóerő rendesen. A fékről ma még nem tudunk semmit, csak azt, hogy elvileg fog, és tekergethető a fékerő szabadon. És hogy légtelenítés közben Ákosunk kézzel elgörbítette a pedált. Elképesztő. Lecserélni akkora meló lenne (minden fékcsövet, gázbowdent, kuplunghidraulikát, főhengereket, olajtartályokat átrakni), hogy reálisabb pár odahegesztett acélcsíkkal I-profilúvá alakítani, megerősítgetni. Ettől mondjuk még nem fog elférni a lábam, de az az én bajom, minek növesztettem 41-esre, mint a jeti.
Szóval működnek a pedálok. Működik a kormány is: a Nissan 350Z pumpa látszólag szépen együttműködik a BMW kormányművel. A kormányszöggel sincs baj, inkább a határolással: most akkorát fordulhat a kerék, hogy beleér a lengőkarba, kell ütköző. Powered Áki közben készített egy új közdarabot a kormányoszlopba, hogy csökkentse a csuklók törését. Az ezt illusztráló fotón a mutatóujjam utolsó két perce látható, életlenül, így nem tenném most ide.
Kialakította továbbá a vízkört, benne egy csodálatos S-betűvel, ami körbetáncolja a kormányszervó-tartályt, és egy szintén kézzel gyártott toldóval, amibe beleépítette a vízhőfokmérők szenzorait. Hosszú perceken át mesélte, hogy hányféleképp kellett végigpróbálni a vízvezetékezést, mire rendesen keringett a közeg. Ez van akkor, ha az ember vesz egy korai 350Z motort, aztán rámókoltatja a Pathfinder hátsó vízcsöveit, mert állítólag jó, aztán belül átalakítja a járatokat a kései 350Z rendszerére, és végül az egészet beteszi egy Datsunba. Nyilván mindent újra fel kellett találni. És akkor még nem beszéltünk a fűtésről, amihez a picike ventilátorral egybeépített radiátorka szintén Angliából jött. Arra nem esküdnék meg, hogy a Hangyászről győzi majd letolni a párát, de egy felhúzott laptopra procihűtőnek tán beválhat még.
Olajügyben is volt fejlemény: véglegesedett az Accusump bekötése. A Mester ugyan rám ijesztett, hogy nem jó, de aztán közös erővel megfejtettük, hogy csak az egyik szelep néz ki nyitva úgy, mint ami zárva van. Azóta faszán működik, kipróbáltuk, jó 5 másodpercnyi túlélőidőt biztosít, ha elvész az olajnyomás. Remélem, sose lesz dolga, de jó, hogy van.
Milyen folyadék is van még? Ja, fel kellett tölteni az erőátvitelt olajjal, összesen majd' 5 literrel. És még több is elkelt volna, ha már meglenne a difihez az olajhűtő, ami még a Driftgarage-Adorjánék-Baksa Bermuda-háromszögben veszett el. A pótlásáról már intézkedtem, de Missile Performance Karesz, akitől kapok hűtőt és szivattyút, még nem tudta odaadni.
Ha már erőátvitel, a szombati autózást azért nem vállaltuk, mert egyelőre nincs rükverc. A BMW váltókulissza
mozgásteréhez képest a Nissan váltóban túl messze esik a hatos melletti rüki, így tolatni csak szó szerint lehet, hogy "Hé, tolj már meg hátra, légy szíves". Miközben odabent ülve, transzban kattogtattam a fokozatokat az (elsőre egy kicsit túl hosszúra kért váltóboton lévő) Datsun fa váltógomb segítségével, Áki felvázolt valami elképzelést, ami a Hewland és a bovden szavakat tartalmazta, de egyáltalán nem értettem. Állítólag lesz megoldás.
Ennyit a mechanikáról. Ami a villamosságot illeti, minden működik, kivéve az általam nem biztosított normális ablaktörlőkacsolót, melyből azonban már utazik felénk a pótlás. Egyébként minden van, leszámítva a működő Stack fordulatszámmérőt, mert azon lapzártáig nem sikerült úrrá lenni, demo módban kalimpál, mintha bizony nem lenne annyival érdekesebb, hogy hogyan harap a 8000-be a VQ-motor.
Még a helyére kell rögzíteni az akksit, fel kell címkézni a kábeleket, aztán gyártani egy szép kapcsolási rajzot, hogy jövőre is tudjam, hogy miért indexelek ablaktörléskor. Aztán szétszedni az egész műszerfalat, leflokkoltatni és visszatenni. Úgy, hogy ennek a szerelhető rögzítése ma még nem megoldható. Csinálni valahogy világítást, miközben a vacak műanyagok miatt az első lámpák felfogatása se nagyon egyszerű.
Ja, és halott a diódahíd a generátoron, szóval azt fel kell újíttatni. Szegény Ákos bonthat le megint mindent az útból. Nem csodálom, hogy időnként vágyódva gondol a Hangyász felé repülő, a levegőben pajkosan szaltózó gyufaszálra.
Húú, és mennyi mindent elfelejtettem még. Például az Ákos által teddyhengerrel pompásan matt feketére festett bukócsöveket. A londoni buszok ajtajáról származó bőrhevedereket, amik a csomagtérfedél biztonsági rögzítői, ha a zsanér ki akarna szakadni az üvegszálból. Az általam múlt hétvégén készített bőr ajtónyitót és -behúzót.
Mi van még hátra a menéshez? Nos, a fentieken kívül kell néhány új tőcsavar a kerékagyakba, mert kettő mindenestül hiányzik, de a meglévőkre se mind jut anya, ami újabb Bermuda-talány. Aztán fel kell tekerni a futóművet bő 10 centi magasra, ami főleg hátul jelent nagy emelést. Megoldani, hogy ne forduljon túl az első kerék. Kéne továbbá egy kanyarstabilizátor előre, mert a tervezett E30 sajnos nem fér el rendesen mégse. Olyan kéne, aminek nincs hasa, azaz lényegében kétdimenziós, egy síkban van. Ha van ilyenre ötleted, pláne állíthatóban, kommentálj, tanácstalanok vagyunk.
Aztán zárhatóvá kell tenni az utasoldali ajtót, amihez most hozta meg a posta a 38 éves zárat. Kivágni a géptető közepén egy nagyjából 50x50 centis lukat, mert a légszűrők nem férnének el.
És akkor jöhet majd a futómű-beállítás. Meg a motorvezérlő programozgatása. Mert álltában eléggé szépen üzemel már. Ezekről mind lesz szó hosszan, a szokásos felszínes, áltudomáyos lol jegyében. Az érdekel még nagyon, hogy Powered Áki mit varázsol majd ki végül a VEMS-ből, aminek ő az egyik legnagyobb guruja kerek e világon. És hogy mit mutat a kiabálós VQ a fékpadon. Meg nyilván van még 53 olyan dolog, amit kifelejtettem, és ami miatt Ákos majd jól kiröhög.
Aztán lesz egy évünk bemenni 2:05 alá a Hungaroringen, mert 2014-re állítólag átépül. Nem állítom, hogy könnyű lesz. Szerencsére a múlt heti Égéstér óta, amin beszélgettünk másfél órát Michelisz Norbival, már tudom, hogy a személyében van egy elég ügyes pilótajelöltem, ha nekem nem adná ki. Mondjuk ő 2:00 alát mondott, de ő nem látott még engem futóművet tervezni.
Zárszóként nézzük meg ismét együtt a videót, mert úgy se hiszi el az ember, amit hall. Legalábbis én nem. Ez volt az álmom, a dohogva, régimódin alapjáró, de irtózatosan harapó, eszelősen forgó motor. Nagyon örülök neki. Nagyon.
Az utolsó 100 komment: