Ma délben a menzán Csikós kolléga megkérdezett, tudom-e, hogy mennyit futott a múlt heti Hangyász Hétfő. – Nem én – feleltem, és felidéztem magamban a levelet, amiben beküldtem a posztot a TC levlistájára "2000 jól megérdemelt oldalletöltés" felütéssel. Nagyjából ennyire saccoltam.
– 9.000 az első napon, 12.000 a másodikon. Összesen 21.000 ember.
– Hihihi – vihogtam megilletődötten, és el is határoztam, hogy a mai alliteráló hétfői hogyállunkat teljes egészében halandzsául írom, hátha a dekódolhatatlanság teszi a tartalmat kívánatossá. Csak azt akarom ezzel mondani, hogy értetlenül, de nagyon boldogan szemlélem, hogy tízezrekben mérhető a hőskölteménybe illő kókányolásunk közönsége, és nagyon köszönöm, hogy te is közéjük tartozol.
És akkor mi történt a héten? Csütörtökön kimentem a hangyászhentesékhez, ahol éppen egy E46-os (azaz kettővel utolsó előtti) hármas BMW állt az aknán, hogy levegyék a futómű főbb méreteit. Ez azért kell, mert a Hangyász első futóműve egy E46 csonkállvánnyal és Nissan S13 lengőkarokkal és rugóstaggal készülő hibrid. Ennek a megtervezésének alapja, hogy megmérjük, mi hogy van a BMW-n. Nem azért, hogy pont úgy legyen a Datsunban is, csak azért, hogy lássuk, miből indulunk ki.
A mérés módszertana murisan kőkorszaki. Az autó alá bekerült egy 2 nm-es táblalemez. A lemezre Zoli és Adorján függőón segítségével lejelölték a bekötési pontokat. Ezt pont úgy kell elképzelni, ahogy gondolod: egy ember lelógat egy madzagot a lengőkar végén ülő gömbfejnél, és ahol a madzag végi súly leér a lemezhez, oda tesz egy karikát. Itt lakik a gömbfej, ni. Melléírja, hogy milyen hosszú madzag kellett a manőverhez, ez ugye megadja a magasságot. Ezt el kell végezni minden felfogatási pontnál, minket elsősorban a lengőkar 3 hegyének és a toronycsapágynak az egymáshoz képesti térbeli helyzete érdekel. Meg persze a tengelycsonk maga. Ez utóbbit azért írom ide külön, mert ez valahogy mintha kifelejtődött volna a fene nagy függőónozásban.
A folyamat végén előáll egy nagy benga lap, rajta az első futómű vetületi képével. Ezen megmérünk és jelölünk pár referencia távolságot, majd a biztonság kedvéért le is fényképezzük. Természetesen telibe felülről, messziről, és valamennyire bezoomolva, hogy a lehető legkevésbé legyen torz.
Az így előálló képet aztán fotosopban segédvonalak segítségével addig méricskéljük, míg minden pontot el tudunk helyezni a térben, 3 tengely menti koordináták segítségével. És akkor mi van? Akkor jön az, hogy a modellt megvizsgáljuk, és megnézzük, hogy a várható erőhatások (ismerjük a hozzávetőleges végső össztömeget, tudjuk a gumik által elérhető elméleti legnagyobb oldalgyorsulást, ismerjük a rugóállandókat, és már megvan a geometria is) során mi a fene történik.
Jelenleg épp itt tartunk, innen fog kiderülni, hogy mit hova teszünk a Hangyászon. Addig is azonban, amíg ez véglegesedik, kitérnék a múlt hét pár olvasói reakciójára:
fogash: A hangyász hétfő 04 egy keretessel kezdődjék, amely megjelöli a Hungaroringen, 2012-ben száraz aszfalton elérendő cél-köridőt!
Tessék, még a keretet is megkapod: A célidő ki van tűzve egy bő éve "Akkor vagyunk ügyesek, ha a Hangyász 2:05-ös időt fut a Hungaroringen. A timeattack.hu örökranglistája szerint ez elég merész vállalás, konkrétan ennél csak egy 700 lóerős Novitec Ferrari F430 és egy Radical SR3 ment eddig gyorsabbat, de reményt ad, hogy a viszonylag legendás Halaska doktor egy pályafutóműves, slickes, de egyébként utcai 350Z-vel tudott 2:06:63-at. A Hangyászban ugyanaz a motor szalad majd, közel fél tonnával könnyebb kasztnival a hátán, és ez lehet akkora előny, amit még az sem ront le teljesen, amennyivel én bénább vagyok a nagy Halaskánál.
Persze, ahogy haladnak a dolgok, simán lehet, hogy 3-szor átépítik a 'ringet, mire a Datsun önjáró lesz, és akkor ezek az idők borulnak. Az egyszerűség kedvéért mondjuk azt, hogy ha azonos pályán, azonos feltételek mellett megveri a Hangyász az aktuális legújabb Nissan Z-t, akkor már nem leszek elégedetlen. Persze ez torz összevetés, hiszen az egy utcai autó klímával és törésteszttel, de én meg nem vagyok a Nissan.
conmorientes: "Lehet hogy eltúlzom a veszélyeket, de szívesen venném ha mondjuk egy lelkes kommentelő, aki tanársegéd a közlek karon, venné a fáradtságot ugyancsak barátságból és mondjuk valami CAD alapon modellezné, tervezné a kialakult elképzelés megvalósíthatóságát, és azokat az erőket amik ott és úgy hatnak. Ennek alapján talán lehetne kissé tisztábban látni a vázszerkezet, vagy segédkeret igényeit és egyéb nyalánkságokat."
Ezt én se bánnám, de ilyenkor azzal nyugtatgatom magam, hogy a Maserati Birdcage vázát se nagyon végeselemezte meg senki, és arra tippelnék, hogy az SR71 Blackbird titánhéját se, és azért csak egyben maradtak valahogy. Szóval elvállaljuk, akár FEA-val, akár nélküle.
Azt nem tudom elégszer leírni, hogy a Hangyász-projekt célja nem egy WTCC-verő túraautó előállítása. A cél annak a megtanulása, megértése a saját bőrön, saját agyon át, hogy mitől jó, mitől rossz egy ilyen tárgy. Sok munka és gondolkodás megy abba, hogy jó is legyen, de ha nem jó, nincsen semmi baj. Majd átalakul, és lesz jobb. Vagy lesz még rosszabb, és akkor megint átalakul. Az a lényeg, hogy egyszer, valamikor, amikor majd végül jó lesz, akkor értsük, hogy mitől lett jó. És semmi baj nincs azzal, ha ez nem idén van. Csak jussunk el végre oda, hogy megy.
ladarevolution · http://www.ladarevolution.atw.hu 2012.01.09. 22:35:50
PfauPeter 2012.01.09. 22:55:28
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.01.09. 23:37:34
És ugye ti is számoltok a futómű hangolásánál azzal, hogy csak a bal oldalon ül sofőr? :)
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.09. 23:52:27
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.09. 23:57:40
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.09. 23:58:24
Flankerr 2012.01.10. 06:43:05
fogash 2012.01.10. 08:43:57
Az adatot vettem, itt ojjektiven visszakereshető lesz amikor mentek a ringre. Te amúgy slicken fox menni? Nem tudom eldönteni, hogy soxáz ló, a slick, a pályfutómű/fék hogy viszonyul egymáshoz, melyik ad többet.
Illetve dehogynem, amikor a Topgearban az Avantime (VelSatis?) kapott nagy féket meg nagy kerekeket, akkor 5 másodpercet romlott az ideje...
A birdcage-t szerintem is úgy szemre heftölték, bár a krónikákban kevés nyoma maradt az elvetélt verzióknak, amik a sikeres végső ketrecig elvezettek. Nektek már van 20 elcseszett változatotok? :)
Az SR71-re viszont nem vennék mérget, szerintem ott jobban suhogtak a logarlécek (na ki tudja, mi az?), mint az ifjú Padavan fénycsöve.
Multipla 2012.01.10. 08:45:19
Ez is egy magyar járgány a Hungaroringen.
Szerintem pont Tomi (az ő gépét teszteltétek néhány hete) vezeti, de ez nem az ő autója.
baupexim1 2012.01.10. 09:08:58
de ezt leszámítva nagyon várom, mi sül ki a futóműből és az egész projectből:)
nehogymárne 2012.01.10. 09:09:56
tiger1342 2012.01.10. 09:17:15
Látom magam előtt, ahogy 10 év múlva Samut Technics-en okítja az apja: Kisfiam, ha ennyit módosítunk a berugózáson és ennyivel csökkentjük a tengelytávot, akkor látod mennyivel szebben kanyarodik?? Brrrűűbrűűűűűűű-vííííí. :)))))
tomnemtom 2012.01.10. 09:19:23
hőszigetelés tágul, gurulva elég hideg, ömlig belőle a nafta. ha Karottáék belehúznak hajtásláncilag, lesz nekik is ilyen problémájuk.
scheerti · http://scheerti.blog.hu 2012.01.10. 09:20:00
traxx 2012.01.10. 09:28:21
Ez persze nem az én ötletem(bár már csináltam elég sokszor hasonlót(autót még nem)), hanem egy magyar csapat épített át egy öreg usa izomautót így...
becseit 2012.01.10. 09:36:07
Szerintem (ami tök hülyeség lehet) alappont a gumi és az aszfalt találkozásának középpontja. Ebből következik egy ET-szám és kerékméret alapján kijátékozott kerékfelfüggesztési pont.
Úgy gondolom, a geometriában szerepet játszhat az eredeti kerékfelfüggesztési pont és a mostani kerékfelfüggesztési pont - lengőkar becsatlakozási pont viszony/geometria.
Nem tudom, érthető-e? Meg azt sem, hogy mennyire fontos ez.
Bár ha a Nissan lengőkarok csak BMW pótlásra kellenek, akkor semmi jelentősége sincs.
Mogul 2012.01.10. 09:44:38
Mi a cél, milyen legyen a billenési momentán tengely? Ez kb. belövi azt is, hogy elöl hogy kell billenie a karosszériának ehhez, ez pedig megadja a lengőkarok hosszát (ha a bekötési pontok adottak)
Ha a pontokat és a lengőkar hosszokat is tologatjátok akkor ez nem lesz egyszerű! Nekem ugyan csak felületes ismereteim vannak erről (annak idején csak súroltuk a témát a suliban) de kockás füzetben ez nem fog menni. Talán írt már valaki erre modellt a BME-n vagy Győrben, érdemes lenne ott futni pár kört. És ez még csak a matek! A valóság meg egy másik kávéház lesz! Hajrá, szeretem a Mission Impossible-t!
mv3 2012.01.10. 09:45:42
Make Valamit · http://make.blog.hu 2012.01.10. 09:49:59
;-)
Nem minden a számítógép. Hajrá srácok, ebből még idén csapatós verda kell, hogy legyen; pláne ha ebben a tempóban halad.
atabi 2012.01.10. 09:51:52
acélváz 2012.01.10. 10:08:31
Amennyiben készül CAD modell a cuccról, akkor FEM-ben tudok segíteni!
Azt kellene eldönteni, hogy a geometriát, és változásait akarod modellezni, vagy egy adott geometriában ébredő erőket!?
Mindkettő megoldható, a fenti sorrendben!
CAD modelt azért is érdemes csinálni, mert akkor minden változtatás hatását nyomon lehetne követni, nyomtáv,dőlés,összetartás változást be-kirugózás hatására.
Habár a McPherson nem a legbonyolultabb felfüggesztés.
Lowtyo 2012.01.10. 10:08:35
- legyen olyan kemény, hogy kipotyogjon a tömés a fogamból és lobogjon a csajok csöcse benne, ha áthajtok egy tízforintoson.
- legyen olyan alacsonyan az autó, hogy szikrázzon az alja.
két nap alatt megvolt az egész.
szikrázott is, lobogtak a csöcsök, fogorvosom is nagyobb házba költözött pár hónap múlva.
francnak kell itt tudományoskodni.
gondolod megadom peti számát.
clt 2012.01.10. 10:16:10
Mogul 2012.01.10. 10:22:47
én meg: He-He.
whale 2012.01.10. 10:39:11
Az hogy ki van állítva és bárki megnézheti annyit információt jelent, mint amikor a Hangyász volt kiállítva az OT Expon.:))
skorpantó 2012.01.10. 10:48:43
mv3 2012.01.10. 10:50:42
Bár elég sok időt spórolnál, de az oda vezete út mennyivel unalmasabb lenne!
skorpantó 2012.01.10. 10:55:55
skorpantó 2012.01.10. 10:57:48
2-More 2012.01.10. 11:12:52
Egyébiránt, az OK hogy az SR71en nem sokat dolgozott számitógép, csak épp a kor legnagyobb koponyái, nem kevés papirral-ceruzával-logarléccel, mire előállt ebből a világ egyik legdrágábban gyártott és üzemeltetett repülőgépe, hogy az elsibolt kormányzati pénzeket, mutyis fedőcégeken keresztül a szovjetúnióból szerzett alapanyagot meg se emlitsem, nameg hogy az egészet annyi pénzért, amennyit mi el se birunk képzelni. Szóval én egy picit merésznek vélem az összehasonlitást. Mondjuk azt is, hogy valami olasz ócskavashoz mérjük, de az meg a másik véglet.
tomnemtom 2012.01.10. 11:45:13
valami csattogós váltó lesz benne, vagy a gyári ?
nem drifteltem sosem, nem tudom, kell-e qrvagyors váltás.
pályára nyilván kell, de ugye az említett utcai 350-ben is gyári van.
illetve drifteltem, de illegálisan és automataváltóssal, tehát nem.
KAMA3 2012.01.10. 11:48:29
A szovjetek meg annyira nem tudtak mihez kezdeni a rengeteg titánnal, hogy fejszét is gyártottak belőle.
Lowtyo 2012.01.10. 11:53:35
tomnemtom 2012.01.10. 11:54:55
megyek inkább én is, eltolom a csattogós lepkémet.
Wizardus86 2012.01.10. 11:55:42
És akkor a gumi széjjelmelegszik, eltaknyosodik, csúszik és nem tapad. Onnantól csak a kormánnyal való matekolás fog menni és a szalagkorlát meg a gumifal közeli megtekintése
kamikazeee 2012.01.10. 12:03:17
geekthink 2012.01.10. 12:06:00
Ha belegondolok, hogy hány helyen csúszhat hiba a függőónos, táblalemezes, fényképezős folyamatba, arra a következtetésre jutok, hogy a fürdőszobám pontosabb terveken alapul majd, mint a hangyász első futóműve :)
Mi a pénztelenség egy másik dimenziójában mozgunk éppen, így versenyautó építés helyett csak egy lakásfelújításba fogtunk bele. Azzal kezdtük, hogy csináltunk egy 3D-s modellt. Így nem a valóságban kell colostokkal rohangászni és bútorokat tologatni, ha egy új elképzelést akarunk tesztelni. Az a kis többlet időráfordítás - lakás felmérése, modell elkészítése - többszörösen megtérült.
Egy futóműtervezésre is alkalmas CAD program használatához szükséges minimális tudás mondjuk 40 óra alatt megszerezhető.
Laikusként - szerintem.
De posztokat akkor is kérünk, ha ezentúl csak virtuálisan fogsz szívni az újabb próbálkozásokkal. :)
kamikazeee 2012.01.10. 12:20:08
A TopGear-os Avaentime-os kérdésedre, csupán azt a választ tudom adni, hogy a német Sportauto magazin szokott ilyesmivel időszakosan foglalkozni, Korábban egy Audi TTS-en, mosttanában pedig egy Volvo C30-ason, hogy milyen beavatkozással (pl. chip tuning, sportfutómű, nagyobb fék, sport gumi és könnyebb felni) mennyivel lehet jobb időt autózni a hockenheimi köridőkön. (Az online adatbázist viszont csak később frissítik, így lehet, hogy a Volvos teszt még nincs fent, és persze jóval leegyszerűsítettebb, mint a nyomtatott verzió):
www.sportauto-online.de/testbericht/tuningtest-audi-tts-teil-1-wie-wird-der-272-ps-allradler-schneller-1037292.html
Ui.: egy fordítóprogram közbeiktatásával talán ki tudod hámozni belőle a lényeget.
blackbird2000 2012.01.10. 12:25:29
2-More 2012.01.10. 12:35:04
D@Lowtyo: Ja, a Hewland meg az X-trac pl hirdedten szotyiért méri a cuccait, most kaptam a hirlevelet a Quaife-től, hogy hurrá hurrá megint van land rover egyenesfogazású, 6 gangos szekis váltóáttételsor, csekély 8950 font plusz a áfa helyi megfelelője, csakhogy lehet kapni.
@kamikazeee: Minden ilyen fék meg futóműtrükközés csak pénz kérdése. Naná hogy rosszabb lesz a köridőd egy nehezebb felni-nehezebb fék kombóval, pláne, ha feleslegesen nagy, ezt hijják optimum megtalálásának. Nameg ilyenkor jön, hogy ja, kéne a nagyobb csak amit nyernél vele az elmegy a súlyon, akkor lép a képbe a karbon-kerámia féktárcsa, monoblokk alu nyereg, szénszálas felni, stb stb stb. Egy ilyen mókán elmegy cca az autó ára mégegyszer, ha csak az itt szóba került Wilwood-ot nézed, egy pár alap dynalite nyereg is 4-500 dodó, plusz betét, a superlite inkább a duplája ha újban veszed, pláne ha 6 dugós, a betét meg a 3xa bele, tárcsában egy ekkorka lazán kerül bele 150-200 dollárba per darab, pláne ha fúrt-mart, a tárcsaközép meg olyan 130-150 dodó, mérettől függően, itt ha jól néztem valami brutál 12 furatosról volt szó, úgyhogy lehet szórni a mannát, nameg, ez ugye kopó-fogyó. És itt mégegyszer mondom, ugyan kiváló minőségről beszélünk, de nem ez a csúcs, az AP Racing csak a neve miatt kerül majd 2x ennyibe, és még mindig sima, nem monoblokk nyeregről és sima acél tárcsáról beszéünk, akkor mennyi lehet a karbon-kerámia?
kamikazeee 2012.01.10. 12:36:06
Léteznek változtatható fokozatú váltókittek, de ezek még használtban is milliós tételek. Köztes megoldásként léteznek megerősített váltó belsők (OS Giken) amikben vagy az első 3, vagy mind az 5 fokozatot megváloztatták, de a Nismo is kínált ilyen komplett váltót (igaz csak 6 fokozatúban) ezesetben hozzávaló kardántengelyt is szerezni kell hozzá (ezek használtban 500 ezres tételek.) Avagy bátran kijelenthetjük, hogy a hazai drifterek 95%-a szériaváltót használ.
GregDzsi 2012.01.10. 12:41:47
Karotta: neked amúgy mi a polgári foglalkozásod? Nem hiszem, hogy futóművész, de az látszik, hogy a kosznál jóval több ragadt rád a sok berhelés során:) Csak így tovább, fájintos lesz!
Üdv,
Egy visszafogott fotelfizikus:)
2-More 2012.01.10. 12:44:48
w a s d 2012.01.10. 12:51:45
w a s d 2012.01.10. 12:58:58
Bambano 2012.01.10. 13:13:31
GregDzsi 2012.01.10. 13:13:47
Rák Attantam 2012.01.10. 13:39:42
Ha ez megvan, akkor már akár a CAD is felmerülhet, mint bevetendő eszköz.
Ahogy nagyapám (is) mondta (volna) anno: kijárod a BME-t, megtervezed CAD-del, lerajzolod tussal-műanyagvonalzóval, bejelölöd krétával aztán kivágod baltával....? :D
LiberAll 2012.01.10. 13:57:30
kamikazeee 2012.01.10. 13:59:21
Jogosak a felvetéseid, de ez csak Magyarország és nem a FIA-GT bajnokság! A magyar bajnokságban amúgy nem megengedett a karbon féktárcsa, persze ha nemzetközi verseny van, akkor természetesen a külföldről érkező volt DTM-autókat csak ezért nem fogják kizárni. Amúgy minden tekintetben osztom a véleményedet, nekem sikerült 8,5x17-es japán felnikből szereznem 7-8 kiló körüliekből pár garnitúrát, ami a hasonló méretekkel bíró német vagy olasz felnikhez képest közel 4-5 kilós előnyt jelent felnikként. És azt se felejtsük el, hogy mi, a csóró (szponzorok nélküli) kezdők maximum elérhető gyári vagy esetleg bontott versenyalkatrészekből építkezünk, arról nem is beszélve, hogy nem Plug and Play autóból (pl. 350Z) hanem oldtimerekből építünk prototípust. Karbon kiszélesítés helyett pedig egyelőre jó lesz a műanyag (japánban FRP) is. És ami a legszörnyűbb, ha lenne egy működőképes autód, amivel felkerülhetsz a TimeAttack ranglistára, az még csak az első lépcső, mert egy komplet H/F csoportos versenyszezonhoz, megannyi (minimum még egy autónyi) tartalék alkatrész, rengeteg fékbetét és megfizethetettlen slick-gumi szükségeltetik. (És akkor még nem beszéltünk a trélereztetésről, csapatszállításról, elszállásolásról és a szerelők béréről, mert ugye egy-egy versenyt talán bevállalnak önköltségből, de többet biztosan nem) - de még Karottának sem...
Ui.: Asszem lassan beszélnem kell a hamarosan szabaduló Viszkis-rablóval... :)
Rocko- 2012.01.10. 14:14:47
RRSS2 2012.01.10. 14:25:02
2-More 2012.01.10. 14:39:20
Én mondjuk most megyek még lejjebb, már méretben, fékben max 280al számolok, felniben meg ha aláfér, akkor a 13assal, ez a 14es valahogy nagyon mostoha méret, 15ös meg már túl nagy lenne nekem. A többivel teljesen egyetértek, még egy pályanapos konfig összehozása is horror pénz meg munka, hátmég ha tényleg versenyezni akarna az ember...
poa ogapo 2012.01.10. 14:44:25
kamikazeee 2012.01.10. 14:48:33
Ezt nem vitatom, a Top Gear inkább show-műsor, egy-egy adás költsége pedig megközelíti az egészestés Zsé kategóriás filmekét. A német sportautó magazin németes precizitással vizsgálja (teszteli) az alanyokat, csak az németül van így nem értjük! :(
kamikazeee 2012.01.10. 15:06:12
Ez amúgy ideális lenne neked: kamikazeee.eu/brake1.html
2-More 2012.01.10. 15:12:01
Tárcsában, ja, faszán fest, a gond az hogy ez 5 lyukú, meg nagyon vastag, nekem a .81es (olyan 22 mm) bőven megteszi, ha a 280 nem fér el, akkor meg van 270, és párja olyan 250 dollár, igaz ehhez még kell tárcsaközép, de azt igyis-ugyis egyedileg kell csináltatnom mert az én vasamhoz ilyesmi nincs polcról, más verda féktárcsája meg pont annyiban tér el, hogy ne merjem felrakni, a fék nem játék, én inkább csinéltatok passzos tárcsaközepet minthogy felbarkácsoljam a valami más 4x114,3asét, teszem hozzá, az sincs valami sokféle....
Dseries 2012.01.10. 15:15:27
kamikazeee 2012.01.10. 15:31:35
2-More 2012.01.10. 15:35:52
2-More 2012.01.10. 15:37:04
kamikazeee 2012.01.10. 15:56:21
Hát igen az ember keresi a legolcsóbb, de azért reális lehetőségeket: pl. a régebbi Mustánghoz Alcon által gyártot 4 dugattyús ROUSH féknyeregeket a végén már 150 dojcsiért közel egy éven keresztül árulták (persze pont akkor nem volt egy kanyim sem), és amire találtam elfogadható árú betéteket is hozzá, addigra mind elfogyott. (keress rá Roush caliper néven!)
Amúgy korábban az ebay-en láttam 80 rongyért 6 dugatyús Tarox-ot is ilyen kis mérethez. A széria lehetőségek közül talán még a Mini JCW vagy a japán hondák Brembo nyergeit. Vagy ha ez sem annyira olcsó, akkor tényleg marad a Wilwood.
robian 2012.01.10. 15:56:46
2-More 2012.01.10. 16:17:50
Brembo nálam felejtős, drága is meg szar is, nem ok nélkül rugdossák le az evokról meg az imprezákról, K-Sport meg D2 doszt, annyiban rosszabb hogy az meg kinai bilianyag.
es125 2012.01.10. 16:34:31
en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15
kamikazeee 2012.01.10. 16:40:52
Ui.: lyen kis méretben 4 dugyattyús japán szérianyerget talán még az RX7-esen illetve az S130-as Hangyászon (MK63-as kódnéven) találsz.
2-More 2012.01.10. 16:54:29
RX7 nyerget is néztem, de van amugy nissan nyereg is gyári 4 dugósban, meg még egy csomó egyéb gyártónál, csak minddel ugyanaz a baj: nagy, nehéz, irreálisan drága a betét hozzá, és legtöbbször nincs is, illetve mindnek a felfogatása olyan, hogy nem tudnám felrakni csak olykor 16os felnivel, vagy azzal se. Amugy a wilwood gyárt más cégeknek is, az Outlaw vagy a Bricknell is náluk készül.
Ivóke 2012.01.10. 17:12:21
2006 Honda Civic 1.8 Sport
Hungaroring
Széria állapot
Idő: 2.45.xx
Eibach ültetőrugó (-3cm) és nyomtávszélesítő (+15mm), Wilwood 13" Big brake kit (4 dugattyús Superlite betétek, GT48 2 részes mart tácsa, BP-20-as betétek, fémhálós fékcsövek), használt Enkei RP-F1 17x7 (6.6kg-os felnik), használt Yokohama Advan 240/61 R17 slick, Summit Racing toronymerevítő.
Idő: 2:26.8
Ráfordítás:
Rugó 45eFt
Fék szett 230eFt (most már 339eFt az "erős" forint miatt)
Felni 125eFt Kamikazeee-tól :D
Slick 4db 50eFt
BP-20 betét 18eFt
Nyomtávszélesítő 15eFt
Tronymerevítő: 40eFt
És ami megfizethetetlen az a feeling. :)
kamikazeee 2012.01.10. 17:19:39
És most milyen autód van? - és most újra kezded a fejlesztést?
Ivóke 2012.01.10. 18:25:43
Szóval kezdem újra. Igaz csak részben, mert közben Hring-es szervező-váltásnak köszönhetően új "barátaink" 2 szeresére emelték a nyílt napos bérlet árát. 2010: 10 menetes bérlet 2x ropi, idén ez 50eFt. Így, jelenleg erősen gondolkodom, hogy átalakítsam e pályázáshoz is, vagy csak vegyek egy "könnyű" könnyűfém felni és kész. :(
AzHofi 2012.01.10. 19:18:21
tök mindegy 2012.01.10. 20:59:31
Geeker 2012.01.10. 22:04:30
8001A 2012.01.10. 22:15:40
Nagy összegben azért ne fogadj. A 60as években már javában használtak FEA szoftvereket a NASA-nál; a NASTRAN pont azért született meg, hogy ne fejlesszen minden kutatóközpont sajátot, hanem legyen közös cucc:
en.wikipedia.org/wiki/Nastran#History
"és azért csak egyben maradtak valahogy"
Persze, végülis homokozólapáttal is ki lehet ásni egy lakóház alapjait, kérdés, érdemes-e szopatnod magad. Szerintem fogadd el a kommentek közötti felajánlásokat.
kamikazeee 2012.01.10. 22:53:47
Sajnos a mostani Volvós teszt nem annyira átfogó, mint anno az Audis TT-s. Az alap Volvo C30 D4 (177 LE/1487 Kg) a Hockenheim ringen 1:22,6-os időt ment. A sportrugókkal illetve 215 helyett 225 széles gumikkal ezt sikerült 1:20,8-ra levinni. Majd következett egy +18 lóerős chiptuning, (a nyomaték 400Nm-ről 460Nm-re ugrott) de köridő tekintetében változást nem eredményezett, mert csontra ugyanilyen időt bírtak vele menni.
Végül lecserélték a 300-as első fékrendszert 326-osra és négydugattyús (Ate) nyergekre, de ezzel is csak minmális javulást értek el, mert a legjobb időeredmény 1:20,5 lett. (Azaz a legfontosabb a futómű. Gondolom a pluszmotorerő kiaknázását a váltó áttételezése miatt nem lehetett érezni, és a végsebesség 220-ról is csak 225-re emelkedett.)
Gomulka Béla 2012.01.10. 23:17:23
(Tudom, trollság, de maga ennél jobb, Mester.)
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.11. 00:39:11
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.11. 00:40:30
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.11. 00:43:12
fujita 2012.01.11. 08:18:32
todayswhisper.com/african-space-research-program
Gomulka Béla 2012.01.11. 09:09:06
kamikazeee 2012.01.11. 09:26:14
Ki gondolta volna, hogy már Ugandában is van kék LED... :) - ez ott már valóban űrtechnikának számít.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.11. 10:37:35
Szerinted mennyi különbség volt? :D
Nem kevés 8-O :D
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.01.11. 10:44:54
Hexer 2012.01.11. 12:32:13
@Rák Attantam: nagyon jo a sorrend, sajnos jellemzoen higaz, a vegere oda lehet tenni hogy egy felszemu, felkezu helyere hegeszti :)
@RRSS2: Akarni nem akarunk, de valoszinu a hosszu allas es sanyar tarolas miatt lesz itt motorszereles is
nm es m2 helyett a kukacoskodok kerveert: m^2
Ps.: nagy fek nem egy koridoert kell, hanem hogy a kovetkezo 10 korben is hasonlo idot erjunk el.
GML 2012.01.11. 14:49:20
Én is szívesen nyújtok segédkezet 3D-s tervezésben és esetleg FEM-ben is.
GML
becseit 2012.01.11. 19:42:08
Tisztán látszik, hogy az egyik felfüggesztési pontot kicsit balra kell tenni:
www.graphit.hu/NX/weboldalak/CAE.aspx
Adrian Mole 2012.01.13. 11:15:45
Hát, nem tudom, mert nem értek hozzá, de mintha inkább a tornyot (ha van ilyen kettős keresztlengőkarnál, ha nem, akkor a felső lengőkar és a rugó felső bekötési pontjait) kellene lejjebb, nem?
geekthink 2012.01.13. 19:08:42
Igen kellemes nyolc és fél perc:
www.youtube.com/watch?v=Te0V71sGoxA&
De főleg 3:30-tól
:)
on
whale 2012.01.16. 09:23:56