Ez eredetileg egy válaszkomment lett volna @HammerHat kérdésözönére, de lerobbantotta magáról a kommentdoboz kereteit. Ráadásul príma ürügy, hogy elsüssem az OT-Expóról Csikós Zsolt kiváló képeit. Íme hát a Nagy Hangyász Q&A:
-Nem egy szép fakormányt vettél Neki külföldről? Még az ezeröcsiben beszéltetek róla.
De, kapott szép fakormányt, de - mint az az öttel lejjebb látható képen, a leírásban olvasható - a jármű még nincs kész.
-Bármi elektronika? ABS, SRS, ESP, ASR? ISOFIX?
Elektronika? Az átírt saját motorvezérlője lesz benne, más nem. ABS-SRS-ESP természetesen nem.
-Mi lesz (tervezel) a súlyeloszlása a kocsinak? Ha driftre is használod, felteszem kis túlkormányzás a cél...
A súlyelosztást nem tudtuk megtervezni, mert nem ismert a kiinduló érték sem, és nem mérlegeltük az egyes kiszerelt/beszerelendő alkatrészeket se. Én olyan e47:h53 tájára tippelném, de majd meglátjuk. A driftben a túlkormányzottságot a gázzal kell előállítani, nem az instabil futóművel vagy a rossz súlyelosztással.
-Kipufogóra mi az elképzelés? Ha hasonlítani kéne egy széria kocsihoz, milyen hangra törekedtek (ami reális)?
A kipufogóügy még nagyon kiforratlan. Szívem szerint Uhlenhaut-kupés lenne, de nem biztos, hogy kivitelezhető, mert mindenképpen kell hely a doboknak, ami úgy nem biztos, hogy elfér. Meglátjuk, hogy adja ki, ha már a helyén a motor. A hangot nem tervezzük, nem vagyunk autógyár, majd szól, ahogy kijön belőle a levegő.
-Fordulókör? Sacc?
A fordulókört Tschangow mar megírta, nála jobban senki se tudja: "Fordulókör: 45 fokos ívbelső kerékálláskor a fordulókör sugara 2477mm. Gyári közeli 27 fokos ívbelső kerékálláskor a fordulókör sugara 4493mm. Természetesen az érték gázállás függvényében jelentősen csökkenthet."
-Utcai autózásra teljesen alkalmatlan lesz, vagy csak szimplán gazdasági okból nem kap rendszámot? Ebből kifolyólag Hungaroringen sem leszel vele?
Rendszáma azért nem lehet, mert az újabb motor miatt ki kéne rá fizetni újra a (350Z motor szerinti) regadót, ami komikusan sok. Pedig a saját lábán szeretett volna a pályákra lemenni.
-Mekkora a tank mérete? Befolyásolja ez a súlyelosztást?
A tank 8 gallonos, azaz kb 30 literes biztonsági hólyag. Természetesen befolyásolja a súlyelosztást. Az ülések mögött lesz, olyan mélyre engedve, ahogy a hátsó futómű és a diffi engedi. Lehet, hogy ezek mögött, ha máshogy nem fér el. A lényeg az, hogy a tömegeket megpróbáljuk koncentrálni és alulra süllyeszteni, amennyire lehet.
-Felteszem szélcsatorna mérés nem lesz, pedig nagyon nyílszerűnek tűnik madártávlatból az aerodinamika...
Szélcsatornába nyilván nem megy majd, hacsak be nem esik egy szélcsatorna-szponzor, lol. Olvasmányélményekből tudjuk, hogy főleg a Z első tengelye kap ocsmány felhajtóerőt, ezért igyekszünk majd minimalizálni az aláfutó levegő mennyiségét, és jó gyorssá tenni az áramlását. És részben arra vannak az első sárvédőkön a lukak, hogy a gépházból is jól kihúzzuk a levegőt, meg a kerékűrből is.
-Diffúzor? Vagy mi lesz a leszorítóerő-gyártó elem?
Idén nem hiszem, hogy kap korszerű aerodinamikát, jövőre talán igen. Egy mély kötény/splitter lesz elöl, burkolt fenéklemez és háztáji diffúzor alul-hátul. Szép nem lesz, de tán funkcionális-szexi igen, mint a katonalányok uzival. Szárnyat feltehetően nem kap, egyrészt mert az tényleg marha hülyén nézne ki, másrészt mert a kacsafarok pont ott csinál stagnáló nagy nyomást, ahol a szárny alatt a leggyorsabb, legsimább alacsony nyomású áramlásnak kéne lennie, így nagyjából megölnék egymást.
-Olyan szép a fényezés, hogy esőbe sem vinném ki. Óvatosan a kavicsággyal! Mit jelöl a 30?
A szép fényezés és a műanyagok az OMG Visuals művei. Ők voltak eddig a legnagyobb hősök a folyamatban, az OT-Expo előtti 3 hétben olyat produkáltak - raádásul számtalan kellemetlen buktató dacára -, amit nemhogy elvárni, de utólag elhinni se nagyon lehetett. Én se szívesen teszem tönkre a művüket, de azért az ad egy kis nyugalmat, hogy mindennek megvan a sablonja. És a fehéren nagyon jól mutat a fekete gyorskötöző. A 30-as rajtszám a Dia szülinapjának szól.
-Mennyi a visszapillantó holttere :D?
A visszapillantók még nincsenek rajta, mert - hogy ismét a fenti képet idézzem - még nincs kész.
-Egy 10-es skálán mennyire komplikált és körülményes megfelelő (csere)alkatrészt találni egy ilyen korú csodának?
Pont azért lett minden alkatrésze modern, hogy ne legyen gond a cserével. Amerikából egyébként mindent lehetne rendelni, csak lassan és drágán. De mivel a Hangyászban a kasztni vázán kívül csak a lámpái és a szélvédője eredeti, ezért olyan nagyon rojtosra nem kell majd forgatni a Datsun alkatrész katalógusokat.
-(bár még messze a finish, de)Belevágnál újra? Min változtatnál?
Persze hogy belevágnék újra! Rengeteget tanul közben az ember, részben az írott tudományból, részben olyan kiváló szakemberektől, mint Tschangow. Még többet persze a saját hülyeségeiből, meggondolatlanságaiból. A Hangyász-projekt idén 10 éves. Mostanra százezrekben mérhető a tévesen vásárolt, aztán ár alatt eladott alkatrészek által okozott kár, és a szakemberválasztásaimra és az ő menedzselésükre, motiválásukra sem vagyok minden esetben büszke. De ezekből is tanulok egy csomót, és legközelebb már tudom, hova nem megyek, hogy nem állapodom meg. De mindezekért bőven kárpótol a haladás öröme, meg az a tényleg sose várt mértékű lelkesedés, amit a félkész autó váltott ki már eddig is univerzumszerte.
-Tudsz mondani egy okot, hogy miért nem gyárt ma senki ilyen gyönyörteli coupékat? Ha lenne e-type/super7/akár M1 mai technikával, már eladtam volna a házam érte.
Vannak ma is szép kupék, de nem ezeknek éljük az aranykorát, az igaz. A kupésággal pont az a baj, hogy a menésen kívül minden másnak árt, célszerűtlen, szűk, pakolhatatlan. És az a része, ahol visszajönne az egész - a vezetési élmény, ugye - meg felelőtlen és államilag üldözött tevékenység során érhető csak el közúton, vagy marad a versenypálya. Részben ezért lett a Hangyász is tisztán pályaautó, és ezért járok az utcán egy 7 éves Priusszal.
A mostani társadalmi környezetben az örömautózásnak elég rossz az üzenete. Arra utal, hogy az illetőnek túl sok pénze van, és tönkre akarja tenni a világot, ahelyett, hogy ugyanennyiből hőszivattyút épített volna a passzív háza alá. Nem beszélve a 3. világ éhezőiről. És sajnos ez alapvetően igaz is, ezért inkább lapítsunk.
Leadfoot 2011.04.27. 22:58:28
2011.04.28. 12:24:34
...sajnos ez így van :(
mi viszont szarunk rá - már elnézést :D
üdvözlettel,
tms
(camaro.hu)
s4tch 2011.04.28. 12:28:54
A regadó pedig jelen formájában továbbra is vérforraló.
yenoee 2011.04.28. 12:35:58
És ilyenkor, ha a Hangyászról olvasok, utána mindig felteszem a kérdést: na, Bohumil, akkor most mi legyen belőled? Vasárnapi fagyis veterán, vagy RS-kasznis idegen szívű rettenet?
yenoee 2011.04.28. 12:37:33
scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.04.28. 12:44:03
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.28. 15:41:37
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.28. 15:42:18
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.28. 15:45:52
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.28. 17:41:33
tschangow 2011.04.28. 18:24:00
Nagyon szép ez a jószág, mindenképp megagratula az elvetemült tulajnak, hogy kitart ezirányú elmebetegsége mellett :)
Olcsó szárazkarter: házi vízmű tartály, kb 8e Ft, állítható a tárolt nyomás, és létezik ezerféle giganagy méretben. Bár a benne lévő membrán valószínű hamar megadja magát a forró olajnak.
Accusump groupbuy ;)
mt-03 2011.04.28. 18:34:02
2011.04.28. 18:57:29
2011.04.28. 18:58:09
Kovacsla 2011.04.28. 19:01:02
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.28. 19:39:18
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.28. 19:42:03
lally 2011.04.28. 19:44:31
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.28. 19:50:13
szingi 2011.04.28. 19:59:18
Az eleje direkt van forgásiránynak ellentétesen felgumizva? vagy csak a nagy sietségben rossz oldalra raktátok a kerekeket? :D
lanciabacci 2011.04.28. 20:29:59
(hero) 2011.04.28. 20:34:42
mv3 2011.04.28. 20:39:08
Hosszú ideje feszélyez ez a kérdés, ezért az elmúlt években például igyekeztem 1-2 hónapnyit biciklivel járni dolgozni, és az autót békén hagyni.
Mégis, nem tudok szabadulni a gondolattól, miközben megkérdőjelezhetetlenül fontos, és saját érdekünk környezettudatos emberként élnünk, azért több helyen meg vagyunk vezetve.
Hihetetlen, mekkora divat, és üzleti gépezet lett ebből a kérdéskörből. Az sem korrekt, hogy folyamatosan a polgárok vannak nyomasztva, miközben hihetetlen ipari és hadászati szennyezés folyik bolygószerte (mondjuk az amerikai katonai jelenléte a Föld bármely szegletében, mekkora lokális és globális környezetterhelést jelenthet).
Persze, a saját lelkiismeretünknek kell nézni, mi mit tehetünk, azért sokszor az az érzésem, egyrészt árucikket csinálnak a környezetvédelemből, másrészt a lakosság terheléscsökkentésből pont az ipar, többek között a nagyvállalatok és a hadászat nyernek időt (mondjuk a Kiotói Egyezményt még mindig nem ratifikálta az USA).
Hogy visszakanyarodjak a hanggyászhoz, nem hiszem, hogy ezekkel az alkalmi pályanapokkal Te lennél a hétfejű sárkány ;-)
kölcsönzős 2011.04.28. 20:40:18
Sok sikert hozzá és ne foglalkozz a sok barom, irigy idiótára!
determ 2011.04.28. 20:41:50
whale 2011.04.28. 20:43:36
"De mindegy is, nem arra van, hogy lenyomjon másokat, hanem hogy jó legyen, és én tanuljak vele."
auto.indavideo.hu/video/Weber_Gabor_vs_Karotta_-_AE86_az_Euroringen_1
Ezután még mindig ezzel áltatod magad?:DDDD
mv3 2011.04.28. 20:52:33
whale 2011.04.28. 20:55:27
mv3 2011.04.28. 20:59:04
mv3 2011.04.28. 20:59:48
Köszi, nem gondoltam volna, hogy ilyen sok kilométerre elég lesz.
hix 2011.04.28. 21:25:30
szted a csúnya, gonosz ipar kinek termel?
igen, nekünk...
Süni25 · http://www.eakft.hu 2011.04.28. 21:26:06
mv3 2011.04.28. 21:34:29
Persze, de én kb. olyan dolgokra gondolok, hogy a rermelői és kereskedelmi haszonból a könryezetbarátabb előállításra kellene többet visszaforgatni. Ok, ez elég nagy idea.
Vagy például India és Kína ugyan csatlakozott a Kiotói Egyezményhez, ám részükre kivételes elbánásmódot biztosít a dokumentum, és nekik jelenleg még nem szükséges a széndioxid-kibocsátásukat visszafogniuk. Pedig pont nekik és pont most kellene.
Lakótelepi Ladás hülyegyerek 2011.04.28. 21:50:14
tschangow 2011.04.28. 22:07:52
Gyorsasági F csoport
(állítólag készül valami P csoport prototípusoknak, mint az Mk1 Escort Proto, Cossie szívvel??)
tschangow 2011.04.28. 22:13:19
"Az MNASZ Elnöksége megkezdte az előzetes egyeztetéseket a Nemzeti Közlekedési Hatósággal, a sportrendszám, és a sportcélra átalakított gépjárművek hatósági műszaki vizsgáztatásának kérdésében."
XJS · http://www.ae86.hu 2011.04.28. 22:17:24
2011.04.28. 22:19:44
Scream 2011.04.28. 22:23:56
sunblind 2011.04.28. 22:38:06
Az utolsó bekezdésre pedig egy klasszikussal válaszolnék. ;D
" ... Az autózás ugyanis zseniális örömforrás, csak ez részben törvényellenes, részben ciki. De valamikor a pubertás táján mindnyájan tudtuk, hogy a konvenciók baromságok, a felnőttek majmok, és csak a kéjvágy az igazi, meg a rokkendroll. Menj, keress pár jó kanyart."
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.28. 23:37:45
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.28. 23:38:46
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.29. 00:01:40
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.29. 00:05:19
stevie-w 2011.04.29. 00:13:40
Egy remek blogbejegyzés a Datsun modellekről (angolul), egymás utáni képeken az amorf Lesney-féle-, és a djönjörű Majorette modell:
www.toycollector.com/index.php?option=com_myblog&show=my-fairlady-the-nissan-datsun-z-car-in-small-scale.html&Itemid=157
ommm 2011.04.29. 00:17:03
jonagy 2011.04.29. 05:27:13
Flankerr 2011.04.29. 08:05:38
Berkut 2011.04.29. 08:09:47
Gomulka Béla 2011.04.29. 08:40:39
Egyébként pont ez, az évtizedekig tartó hangyászépítés az élményautózás leginkább kornyezetbarát módja. Oké: fényezik, hegesztik, utánfutón ide-oda viszik, de magától még egy métert se ment, tehát egy decit se fogyasztott. Nem kell az élményautózást osszekeverni a vezetéssel, kérem.
suncow 2011.04.29. 09:07:25
XJS Tomi es Tschangow:
Ti mivel fogalkozok mostansag :) ?
Remelem jol vagytok es minden OK.
Udv,
Egy "ex-gibbon" from Ireland :D
kamikazeee 2011.04.29. 11:32:30
[url]http://kepfeltoltes.hu/110421/SilviaRace_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/url]
kamikazeee 2011.04.29. 11:53:22
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.29. 14:02:05
jewdi76 2011.04.29. 14:32:54
Ott voltam az OT-n, és elsőre ez a Datsun tetszett jobban, de aztán úgy éreztem, hogy egy kicsit el lett kapkodva az autó így bemutató előtt. Tudom, félkész, de én még ilyen állapotában nem fényeztem volna le, ami egyébként gyönyörűen sikerült, csak elég sok illesztési hiba volt még rajta.
A priust pedig meghagynám a hollywood-i sznoboknak. Nem fogyaszt kevesebbet mint egy dízel, és a kocsi előállítása, majd megsemmisítése nagyobb terhet ró a környezetre mint amennyit a fogyasztásával élettartama alatt spórol normál társaihoz képest.
robian 2011.04.29. 17:28:05
RWD 2011.04.29. 20:01:34
Szkotti 2011.05.05. 11:34:17
A fogyasztással kapcsolatban inkább ralista autókkal van tapasztalatom, de egy 200 ló feletti autó simán bekapja a 40-50 litert százra gyorsasági közben, pályán ugye általában fönt élnek a gépek, szóval szerintem is olyan 60-70km lehet a hatótáv...
HammerHat 2011.05.08. 17:46:43
Pazar látvány minden tekintetben, és jó tudni, hogy a megfelelő kezekben van. Aztán lássuk is sokat, ne csak Te gyönyörködj benne!
puskasadam 2011.06.27. 15:49:33
SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.11.14. 21:10:43