És ez a valaki nem én vagyok. Egyrészt azért, mert bennem nem az a menő, hogy ügyesen újitok fel motort, hanem az, hogy 14 éve szerepelek kisebb-nagyobb kihagyásokkal a tévében tüskésre ragasztott hajjal, és még mindig nem esett le a fejbőröm a koponyacsontomról.
Másrészt viszont azért se én vagyok, mert - bár sokat éjszakázom garázsban, és hegesztek is közben, de - én nem autóban utazom mostanában. Hanem korlátban, konyhapultban és sittben. Egy éve bekapott a lakásfelújításcet, és azóta ott villogok a gyomrában a hegesztőgépemmel, mint egy fémipari szakmunkást végzett Jónás.
Ha nem lenne Pupp Balázs, akkor idén nem menne egy métert se a Hangyász. De sose tudnátok meg, mert poszt se lenne róla. Így viszont van poszt, mert azt is megírta helyettem. De még hogy! És volt miről. Mert amíg én a sittkonti Olümposzán majomkodom, építkezem, dolgozom és gyereket nevelek, ő szép csendben, leszegett fejjel összerakta a halott VQ35-öt. És mit még, öregem, szédülni fogsz. Tessék, a színpad Balázsé, jó szórakozást:
First things first.
Tudom, mivanahangyásszal, készvanemárahangyász, énláttamvittékvalahovászétvoltszedve.
Versenysportban dolgozom, nálunk ritkán van holtszezon, igazából most sincs, mindig van egy következő verseny, ha nem, akkor fejlesztünk, ha nem, akkor meg hajót gyártunk. Ha meg nem, akkor mindenki azt csinál, amit éppen akar. Most éppen hamegnem idő van, ráadásul pont egybevág a készüljünk a szezonra időszakkal, már ami a pályaversenyzést illeti, szóval ideje összerakni az autót.
Azon kívül, hogy legyen üzemkész, ez ugye alapelvárás, pár dolgot kell változtatni a szétdőlés előtti állapothoz képest. Ezek egyike a kormányzás környékén van. Nagyrészt BMW E46 kormányzása van az autónak, ott tök jól működik, itt meg produkál furcsa dolgokat. Az egyik ezek közül a kormányzás érzete. A BMW futóműgeometriájától nem tér el az autó vészesen azokon a lényeges pontokon, ami ezt befolyásolja, egy dolgot kivéve, az pedig a kormánylegördülési sugár.
Vegyünk egy képzeletbeli egyenest, az egyik pontja a toronycsapágy, a másik a lengőkarban a gömbfej, ezen egyenes az első futómű forgástengelye. Ezt az egyenest hosszabbítsuk meg a talajig, ez ad egy elméleti döfési pontot. Keressünk meg egy másik pontot, azt, ahol a gumi futófelületének középvonala a talajjal érintkezik. A gumi közepe és a futómű forgástengelyének talajig meghosszabbított döféspontja közti távolság a kormánylegördülési sugár. Ebben rohadtul arrébb vagyunk a BMW-től, azon ET 40 vagy a fölötti felnik vannak, nekünk meg ET 4. Lefordítva ez azt jelenti, hogy az eredeti konstrukcióhoz képest nekünk három és fél centivel kijjebb utazik a kerekünk oldalanként.
Az eredeti konstrukciónál kb a gumi középvonalához közel esik a forgáspont, nekünk meg eléggé messze, az álló kereket ha kormányozzuk, nem helyben forogva radírozik, hanem gördül előre-hátra a kerék.
Na ez az, ami egyelőre benne marad, mert vagy csak simán felnit cserél az ember, és akkor elég hülyén fog kinézni az autó, mert bent lesz a kerék mélyen a bódéban, vagy kereket cserél az ember, ÉS kifelé hozza a toronycsapágyat és az alsó gömbfejet is a kívánt mértékben. Az alsó gömbfej még nem is annyira macerás, a toronycsapágyhoz az egész tornyot át kell szabni. Most marad ilyen.
A másik ilyen fura dolog a kormányzásban az a kormányfordulatonkénti könnyű-nehéz-könnyű-nehéz érzet. Tökmindegy, hogy áll az autó, vagy megy, megvan benne ez a fajta darabosság.
A kormánymű/kormányszár kombó ebben a vázban úgy fért el, hogy szükségessé vált még egy csukló beépítése a kormányszárba, a könnyű-nehéz részek váltakozása pedig csodálatos módon egybeesik ennek a plusz csuklónak a fordulásával. Hát akkor azt kivesszük.
Most, hogy nincs benne az elejében semmi, viszonylag könnyen ugrál az ember, úgyhogy összeakasztottam a trélert, föltekertem az autót, és meglátogattam a szülész-nőgyógyász barátomat, Remetehegyi Lacit, aki elkezdte a Hangyász lakatosmunkáit. Elmeséltem, hogy mit szeretnék.
Ez volt a kiindulási állapot. Az alsó csukló az, ami ebben a formában nincs meg a BMW-ben, azt pucoljuk ki. A koncepció az, hogy a kormánymű jó helyen van, a bódéban a kormányoszlopot nem tudjuk arrébb tenni, akkor annyit tudunk csinálni, ahhoz, hogy a csukló nélkül is találkozzon az oszlop és a kormánymű, hogy a helyén hanyatt döntjük a kormányművet a szükséges mértékben.
Szétkötöttük az első futóművet a fogasléc két végénél, a szabadon maradt fogasléc két végére fölfektettünk egy-egy darab vasat, aminek a végét a vázhoz rögzítettük, a darab vasat pedig oldalanként egy egy kormányösszekötő segítségével hozzácsavaroztuk a fogasléchez. Ezzel rögzítettük a fogaslécet a helyén, lehet tekergetni, előre hátra, saját, eredeti tengelye körül teszi azt:
Ottan van e, az a nagy bazi alátét. Innen már nem kell félni, hogy megváltozik a geometria, ha megváltoztatod a felfogatást, flex elő, az első kereszttartót, amire a kormánymű rögzítve van, tőben levágtuk a váz elejéről.
Ilyen volt előtte:
Ilyen meg utána, miután hanyatt döntöttük az egészet annyira, hogy kiegyenesedjen a kormányszár:
Apró kis nehézség, hogy ha nem is teljesen, de így a jelenlegi motortartó szilent viszonylag nagy részén megy át a kormányszár.
Nem érdekes, flexünk van, hegeszteni tudunk, beljebb kell telepíteni a bakot mittudomén öt centivel. Nyilván nem csak a vázon, hanem a motor oldalán is ugyanennyivel sportosabbra kell nyírni a bakot, de szerencsére alumíniumot is tudunk vágni, utána meg hegeszteni is. Szóval a csuklónak a csuklás így megszűnt, csak útban van a motor.
Ja, a motor most nincs útban. Költözött egyet a műhely közben, aztán megázott az asztalom, a lapja fa, felpúposodott, hát valamivel le kell súlyozni.
Próbálom egyengetni, na.
Ahogy időm engedi, rakosgatom összefelé, szem előtt tartva, hogy most már tényleg jön a szezon, ha nem készül el, szar lesz körbetolni kétpercnullahat alatt a Hungaroringen, annyira erős azért nem vagyok. Kapott új Eagle hajtókart:
Egy darabot. A többinek semmi baja, nem lettek csapágyasak, a csapszegnél sem lóg a persely. Ki lehet cserélni, csak minek, attól nem lesz jobb, a saját motorjainkat is simán összerakjuk újrahasznált hajtókarral, emiatt még nem dőlt szét motorunk.
Főtengely vadonatúj, alapméretes, null kilométeres. Alapméretes ACL race csapágysor, nem tudom ugyan, hogy mitől lesz race, ez a neve.
Nem tudom, ki javított már csapágyas motort a jelen lévők közül, ilyenkor a legutolsó hatos alátét is telemegy szeméttel, vagy nullára eltekarítasz mindent, vagy a nem túl távoli jövőben kezdheted elölről az egészet. Meg egyébként is érdemes elpucolni.
Kis kitérő.
Műhelykörülmények közt dolgozni jó dolog. Nem azon múlik. A versenyekre nem tudunk felfújható műhelyt magunkkal vinni, és volt már olyan, hogy egy géptároló sarkában építettünk motort. Amikor elment egy teherautó, szállt mindenfelé a por. Ott is lehet értékelhetőt produkálni, csak akarni kell. Szóval el kell mosni mindent, minden darabon hibát keresni, ha nincs, mehet be.
Sose csináltam még ilyen motort, szóval rutinból nem megy, de nagy találmány az intergugli, valahonnan lekampóztam a telefonomra egy száznyolcvannégy oldalas VQ dokumentációt, semmi másról nem szól, csak így szedd szét, így mérd ki, így, ebben a sorrendben építsd össze, ezekkel a csavarokkal. Aztán építem, lapozgatok a telefonban, keresem az odavaló csavart, meghúzom nyomatékra, jelölés rá, hogy igen, meghúztam.
Kicsit bohóc dolognak tűnhet a színezgetés, de mivel az építés nem folyamatos, legalább nem kell azon gondolkodni, hogy na múltkor hol hagytam abba, ami nem fehér, az nincs kész, ennyire egyszerű. (Valaki tippelje már meg, hogy a japán csavarok fején mit jelentenek azok a beleöntött számok.)
A blokk aljába, a nyugvócsapágyak házába kapott egy ARP tőcsavar garnitúrát. Ennek az előnyeibe most ne menjünk bele, maradjunk annyiban, hogy van sok, és tulajdonképpen nincs hátránya, eddig nem volt, most van, örülünk, beépült.
Olajszivattyút is szétszedtem, nyilván ez is tele volt szeméttel, viszont szerencsére hamar megdöglött, ezért nem járt annyit, hogy berágódott volna bármi a felületébe, olyan mint az új, csak éppen használt, de ebből se kell másik.
A képen az "Oil pressure downgrade kit" látható, ami egy kurva nagy alátét formájában manifesztálódik, az olajnyomás határoló záródugóját hivatott hátrébb hézagolni. Így nincs akkora előfeszítése a rugónak, ezzel lejjebb jött az a tíz baros maximális olajnyomás, amivel egyrészt felteltek a hengerfejek olajjal, hogy a kartergáz szuszogóján csobogott ki az olaj, másrészt meg tartósan ilyen magas nyomás a főtengelycsapágyak felületét is képesek erodálni, harmadrészt meg fölöslegesen nagy teljesítményfelvétele van az olajpumpának.
Mi van még. Karter.
Ahhoz képest, hogy eredetileg is mit tud a motor, illetve a bódé, amiben ez eredetileg üzemeltették, én nem is értem ezt az olajteknőt, mitől akar az olajpumpa alatt maradni az olaj, mitől nem löttyen el kanyarban, gyorsításkor, fékezéskor. Na de majd most. Kapott egy ilyen bizbaszt.
Ez azt csinálja, hogy viszonylag hézagmentesen lezár egy jóval kisebb teret az olajpumpa szívókosara mögött, oda fentről lefolyik az olaj, illetve hátulról is be tud folyni, viszont amikor a kapitány leszól a kazánházba, és gyorsul a gép, akkor nem löttyen hátra az olaj.
Itt lakik az olajteknőben, nyilván most fejjel lefelé áll az egész, azt tessék hozzádúdolni. Az alja nagyjából ennyi.
Nyilván kapott új hátsó főtengelyszimmeringet is, pláne, hogy a cseréhez ki kéne megint rámolni az egész motort, tök megéri ilyenkor, kerüljön akármennyibe is. Jöhet az eleje meg a teteje.
Alapvetően nem volt baj a hengerfejekkel, azt leszámítva, hogy kívül-belül egy merő mocsok volt az egész, belül az olajtól, kívül meg hát, na, tulajdonképpen egy nyitott motortér lobog a menetszélben, pár papírpelenkával körülötte, volt ott olajsár, gumi, Kiss Norbi ugye egyszer füvet nyírt (én is, éns is - Karotta), homok, egyebek.
Ismét csak éneztmégegyszerszétnemszedem alapon inkább ilyenkor érdemes szelepszárszimmeringet cserélni, nem nagyon érdekel, milyen állapotú, ami benne van. Tök egyszerű dolog, a lányok is meg tudják csinálni.
Vízpumpát a vezérműlánc hajtja, ilyesmivel nem nagyon akar a helyén foglalkozni az ember, egyszer megyünk biztosra. Szóval nagyjából összeállt a motor, ami még hiányzik, az a vezérműtengelyek, aztán szelephézagot leellenőrizni, felaggatni a komplett vezérlést, és akkor le lehet zárni elöl is a motort, mehet rá a az első pajzs, meg az új főtengely ékszíjtárcsa.
Merthogy az is van új, a réginél kissé tudományosabb darab. Ezzel mondjuk még lesz egy menetem, mert némiképp eltér a kialakítása az előzőtől.
A réginél erről vette a főtengely jelet, van rajta hatvan mínusz két fog, a mínusz két fogról tudja a motorelektronika, hogy most éppen hol is járunk a főtengelyfordulattal. Na az most itt nem lesz.
Csodálatos módon viszont van főtengely jel a lendkerék koszorúján, ami még inkább csodálatos módon az eredeti főtengely jeladó helye előtt forog. Mondjuk jeladónk, az éppen nincs, de kicsiségeken nem akadunk fent, a KERMI talán nem tiltotta be a forgalmazását, ha mást nem lehet, hát legfeljebb vásárolunk egy újat. Ezt annál is inkább támogatnám, mert onnantól a főtengely jeladó zárt helyen, a váltóharangban lakik, és talán nem bassza le a helyéről kóbor gumicafat, vagy valami, vagy bármi, mint az eddigi felállásban egyszer már megtörtént a motor elején. Ha a váltóharangban elszabadul valami és leüti a jeladót, akkor meg már úgyis teljesen mindegy, nem az lesz a legnagyobb probléma, hogy úristen, mi lett a jeladóval.
Na, hát így állunk mi szépecskén. Tulajdonképpen ott tartunk, hogy elő kell rángatni a nyuszit a dobozból... ööö, ja, azt nem is mondtam, hogy doboz is van. Mivel szép új műhelyünk van, ezért rend, fegyelem, karbantartás és párhuzam; az autó az innentől nem lakhat bent. Találtunk sporttársi áron konténert.
Így tök jól egy helyen van minden, zárható, száraz, elegendően nagy is. Szóval jöhet ki az autó, lehet foglalkozni a balos motortartó bakkal, aztán ezen kívül nem látom nagy akadályát, hogy beszereljük az aggregát. Szezon előtt.
ChPh 2016.03.07. 11:15:47
zippofcy6 2016.03.07. 11:49:41
Továbbra is fenntartom hogy mire használhatóvá összeáll sokkal többe lesz mint egy Sagaris és fele olyan jó sem lesz.
www.autotrader.co.uk/used-cars/tvr/sagaris
Szvsz már most is benne van 15 milka.
pedaz 2016.03.07. 11:57:27
nem kéne... 2016.03.07. 12:13:43
Valóban nem azt.
Akkor mit?
jojoka 2016.03.07. 12:27:33
tailor13 2016.03.07. 12:39:57
ZYLO 2016.03.07. 12:47:41
nem kéne... 2016.03.07. 12:53:44
Az alja mondjuk pont burkolt.
nikarágja 2016.03.07. 13:08:21
TaaT 2016.03.07. 13:17:15
Már korábban is kifejtette Karotta hogy miért nem vett félig kész-kész autót.
Az viszont hatalmas tanulsága ennek a hangyász sztorinak, hogy ha nincs az ember mögött min egy nagyon hozzáértő személy/csapat akkor ilyen projektbe jobb ha bele sem fog az ember, és inkább meg veszi a TVR-t. :)
prokee · http://blog.prokee.hu 2016.03.07. 13:26:56
Szóval szerintem kéne egy ilyen rendezői változat, ahol a kommentsávon élőszóban halljuk a szöveget.
Kotnyél 2016.03.07. 13:44:56
Ha megvette volna azt, mi nem olvasnánk ennyi és ilyen cikket. Neki egy drága hobbi, nekem meg egy fasza olvasmány-folyam. End of story!
_z_ 2016.03.07. 13:46:09
Mikor lesz lakásfelújítós bejegyzés? Karottától/Csikóstól/Winklertól még a hüvelygombáról is szívesen olvasok! (És ha ez így megy tovább, akkor a Pupp Balázs név is bekerülhet a sorba.)
Nancsibacsi 2016.03.07. 14:44:06
zöldi 2016.03.07. 14:58:56
A számok jelentése:
"4": 4.6, 4.8, 5.6, 5.8, 6.8-as szakítószilárdság
"7": 8.8-as szakítószilárdság
"8": 9.8-as szakítószilárdság
rugaferenc 2016.03.07. 15:33:56
Flankerr 2016.03.07. 15:38:41
Make Valamit · http://make.blog.hu 2016.03.07. 16:04:16
Józsi a guminagykeres 2016.03.07. 16:11:34
nem kéne... 2016.03.07. 16:32:24
Ha arról szól a fogadás, hogy mitől lett csapágyas, akkor szerencséd, hogy nyuszi vagy, így nem vesztetted el azt az egészen nagy összeget.
Sixday 2016.03.07. 16:53:17
Szkotti 2016.03.07. 17:02:14
Megmég van II vagyis 11 az meg a 10.9-nek felel meg...
nem kéne... 2016.03.07. 17:29:24
Én vittem oda és kb három óra alatt nagyon kényelmesen megvoltunk.
Két vágás, két hegesztés.
Problem?
the_sam 2016.03.07. 17:37:17
Pl. 12.9 csavar esetén Rm/100=12 és 10Reh/Rm=9, az Rm a szakítószilárdság, az Reh a folyáshatár. Így együttesen a keménységet jelölik.
Doubledeceker 2016.03.07. 18:06:24
A számok általában a csavar keménységét mutatják.
Doubledeceker 2016.03.07. 18:17:59
Tippem szerint itt az a gond, hogy az én kormányművénél van egy olyan szakasz, aminek a hossza szabadaon változik, azaz a forgatás közben pici hosszváltozás nem okoz gondot, itt meg ilyen nincs.
De valami gépész ezt jobban tudhatja.
nem kéne... 2016.03.07. 18:26:35
Azt olyanra tervezte mérnök ember, akinek az a dolga, hogy értsen hozzá.
Akár még jó is lehet.
Ezt meg, a bmw kormányát nem.
Most jó közelítéssel helyreállítottuk a gyári állapotot.
Nem tudom, ez melyik brigád munkája volt, simán lehet, hogy a motor előbb bekerült, mint a kormányszár, utána meg úgy maradt a váz, inkább kikerülték plusz egy csuklóval.
Most a két oldal rohadtul máshogy néz ki, jobbról megmaradt a gyári motor oldali bak, balra meg készült egy másik, a gyáriból nem lehetett átalakítani.
nem kéne... 2016.03.07. 18:30:14
Majd otthon gépről teszek fel képet, telefonról kicsit nyűgös
Németh_R 2016.03.07. 18:36:26
Pl. az anyagminőségi jel 12.9
A szakítószilárdság ennél az anyagnál egyébként Rm=1200-1400 MPa
ReH= 10 x 12 x9 = 1080 MPa
A 12.9-es jelű csavaranyag keménysége 3300-4250 HRB, vagy 340-440 HRC, vagy éppen 3300-4400 HV
A keménység nálam nem áll össze számszerűsíthetően az anyagminőségi jelből, ami mondjuk biztos, hogy a jobb csavaranyag az egyben keményebb is.
Lásd pl. : Diószegi György - Gépszerkezetek méretezési zsebkönyve - 1984, 558-559. oldal
josip 2016.03.07. 18:51:22
Inkább, mint hogy motorblokkot kelljen farigcsálni-hegesztgetni... :)
A csavarjelölésekről felraksz egy közelebbi képet?
nem kéne... 2016.03.07. 18:57:42
Az igen nagy ötlet, vigyünk még pár szabadságfokot a rendszerbe, hátha lézerpontos lesz a mozgás.
Ja nem.
csongiaparaszt 2016.03.07. 19:17:12
t.laci9025 2016.03.07. 19:20:10
A másik problémám pedig az, hogy a csuklók fázisszöge rossz, ugyanis a képen a tűzfalnál lévő csukló szorító villája függőlegesen áll, a kormánymű tengelyére csatlakozó villa pedig már vízszintesen. Ezeknek egy síkban kell lenniük. Ez így csúnyán mondva nem homokinetikus, a bemenő és kimenő nyomatékok mindig ingadozni fognak.
zippofcy6 2016.03.07. 20:01:15
Ha egy élvezetesen vezethető autót szeretnék magamnak annak nem az a módja hogy megpróbálok építeni egyet. Akkor próbálok meg építeni ha mondjuk a szakterületem a futómű ÉS úgy gondolom hogy olyan korszakalkotó ötletem van amivel jobb autót hozhatok létre mint amit készen megvehetek. Ez esetben is szülségem van még néhány szakemberre hogy az autó többi egységét (pl. hajtás, erőátvitel, stb) megtervezzék.
A 23 év alatt mióta megvan a jogsim alig több mint egy tucat autót vezettem. Mégis tudok annyit hogy ha pályaautót akarok akkor pl. Sagarist vagy Atomot veszek. Nem pedig fogok egy kasznit ami tetszik és belefaragok egy motort meg egy futóművet azt remélve hogy vmi élvezhető dolog fog kijönni belőle.
A 240/280 ZX sose volt sportkocsi. Granturismo volt mint pl. az mk1-2 Supra. Pályára épp úgy nem való mint ahogy egy SUV sem. Pályaautót építeni belőle fából vaskarika. A gond az hogy mindent sportkocsinak hívnak ami dögösen néz ki és 100 lóerő feletti motor van benne. Pedig a Porschék és Ferrarik alatt jelenleg összesen a GT86 meg a legújabb 2 literes MX5 van ami sportkocsi. Talán még a 350/370 HA a súlytól eltekintünk. A többi mind vagy granturismo vagy pedig sportnak kinéző bohócautó. Egyik se pályára való.
Józsi a guminagykeres 2016.03.07. 20:47:58
Doubledeceker 2016.03.07. 20:54:53
Pont ezt írtam feljebb, mármint a hosszváltozásra képes részt, illetve a csuklók szöge nekem is gyanús volt, de én nem értek ennyire hozzá, gyanús volt nekem de azt gondoltam ez pont így jó.
Mondjuk azt hozzáteszem, hogy az nem gond, hogy átlag autós ezt nem vágja, de hogy egy versenyautókat építő brigád nem, az már nagyobb baj.
Azt meg csak egész halkan, hogy biztonsági okból is van benne egy jó nagy törés, mert így egyenesen egy frontális ütközésnél azért még felnyársalhatja a pilótát így is, ha meg nagy törés van benne akkor nem.
Hexer 2016.03.07. 21:15:23
A ket vegen a villak ugyan abba az itanyba kell nezzenek es akkor semlegesitik a fentebb emlitett tunetet.
Amugy mert nem e30 szervo nelkuli kormanymuvel mesz ha tul konyu a kormany.
Miert nem szukititek az olaj nyomo jaratot a hengerfej fele...mondjuk 2mm fuvokaval es nem megy tele a fej olajjal es a tengely is.
Bar lancos motornal nagyon ritka ez a problema.
Lendkereken a jelado ebbe a kialakitasba vemsel velemenyes hogy mukodik-e.
nem kéne... 2016.03.07. 21:26:35
Ezt csak összedugtuk, hogy valamivel föl lehessen kormányozni a trélerre.
A kardán összefoglalásának szerepéről tudok, de köszönöm az észrevételt.
nem kéne... 2016.03.07. 21:29:28
Az, hogy jön megy a karterban az olaj, az valamennyire várt dolog, amiatt került a rendszerbe egy olajnyomás puffer tartály is annak idején.
Beerhead 2016.03.07. 21:36:00
nem kéne... 2016.03.07. 21:38:12
hát nincs kész, na. Gondolom ez képről nem volt feltűnő, szóval akkor most mondom.
nem tudom, mennyire vagy otthon a béemvékben illetve azt sem tudom, mennyire ismered közelről az autót.
Ha otthon vagy a bérencékben, akkor tudod, hogy te most egy beugratós kérdést tettél fel, mert oké, hogy szervo nélküli kormánymű az annyira macsó, hogy térdig gázolunk tőle a tesztoszteronban, de kb ennyi az összes előnye, hátrányai közt viszont elsők közt említeném, hogy más az áttételezése a mostanihoz képest.
Ha pedig az autót megfelelően közelről ismernéd, akkor azt a szűkítést, amit említesz, te is beépítetted volna gondolom.
Quattroman 2016.03.07. 22:23:51
azért darabos a kormány mert a csinált száron nem jó szögben áll a két kardánfej egymáshoz.
az egyiket 90°al el kellene fordítani...
nem kéne... 2016.03.07. 22:26:05
Fater, sokadszor.
Csak összeakasztottuk amikor metéltünk, illusztráció.
Neked is köszönöm, de ismerem a problémát.
nick ami nincs 2016.03.07. 22:27:21
nem kéne... 2016.03.07. 23:02:14
Az index bizonyos fórumain, annak ellenére, hogy jó ideje még csak nem is olvasom ezeket, szóval ezeken a bizonyos fórumokon a mai napig ismert vagyok közmondásosan simulékony stílusomról, olyan szinten, hogy beütöd a gugli fordítóba és kidobja a képemet.
Szeretnéd, hogy hozzád is beszéljek szép szavakkal?
Ugyehogy.
:)
tAB · http://tabblog.net 2016.03.07. 23:12:04
Azért reméljük, egyszer elárulod, hogy akkor mitől :)
nick ami nincs 2016.03.07. 23:34:02
nem kéne... 2016.03.07. 23:40:52
Hát jó.
Ettől a kartertől ne várjuk azt, hogy ki bír szolgálni egy hasonló oldalgyorsulásokat produkáló autót, utcára tök jó is lehet, versenyspotra nem biztos.
Olaj folyamatosan kell a motornak, nem csak a kenéshez, de például a változó szelepvezérlés működéséhez is.
A folyamatos, vagy legalább kevéssé hiányos olajellátáshoz több úton is el lehet jutni, a legbiztosabb út a szárazkarter.
Ott az karakterből csak kiszívják az olajat és egy külön tartályba tolják ki.
Az olaj mennyisége és a tartály kialakítása miatt pár életszerűtlenül extrém esettől eltekintve lehet benne bízni, hogy az aljában mindig van olaj, a második olajszivattyú ennek a tartálynak az aljáról szív folyamatosan, ez állítja elő az olajnyomást.
Nagyon jó, nagyon drága.
Aztán van ez az ajtós karter, ami most ebbe is bekerült, fent volt róla szó, most már van ebben is.
És legvégül az olajnyomás puffer tartály.
Egy T elágazással bekötve a rendszerbe képes arra, hogy amikor van olajmyomás, felvesz x mennyiségű olajat, aztán amikor ez a nyomás csökken, azt visszatolja a rendszerbe.
Egy hengeres tartály, egy mozgó fallal.
A fal egyik oldaláról érkezik az olaj, a másik oldalán meg zárt térben általad beállított nyomással sima levegő van, te fújod fel, ez tolja vissza a falat és nyilván az olajat is a rendszerbe.
Az, hogy mennyire fújod fel, azért érdekes, mert ugye ha rendszernyomás fölé fújod, nem enged be semmi olajat, illetve a rendszer gyorsaságát is befolyásolod ezzel, szóval kell az ellennyomás, amit egy órán is látsz a levegőoldalon.
És hát leeresztett ez a nyomás.
Az óra tövében, tömítésnél.
Nem tudom, hogy mikor és hogy mennyi idő alatt, de nulla volt benne a nyomás szétszedéskor.
Úgy meg pont semmit nem csinál az egész rendszer, egy hasztalan olajtartály az egész, fölösleges súly, nincs.
Ezért.
nem kéne... 2016.03.07. 23:54:23
Telefonról pötyögök, néha benne marad ez-az, amibe belejavit és nem veszem észre.
EqueS 2016.03.08. 00:08:22
A tőcsavarról miért is jó ha kicsit erősebb volumenteam.hu/tuning.php?lang=hun/ .
A kormányszögekhez, sajnos a toronycsapágy helyét mindenféleképpen kifelé kell vinni függetlenül attól, hogy új felnit vagy új kerékagyat szereltek alá, az alsó lengőkaron talán lehet annyit csavargatni hogy ne keljen új bekötési pontot csinálni neki. img1.indafoto.hu/3/3/423_2cbca44843a864533ec05b321ae1f9d1/14379971_f979f228487d8d51bd53bcf8f79c0e8c_xl.jpg
A száraz karteren gondolkodtatok esetleg ?
tAB · http://tabblog.net 2016.03.08. 08:15:52
Aham, így már értem.
Arra végül nem derült fény, hogy mitől van ilyen brutális olajnyomás?
kálaci 2016.03.08. 08:52:30
Sam8888 2016.03.08. 09:21:18
Van szervó nélküli kormánymű, ami 3-at fordul kopptól koppig. Legalábbis E21-hez tuti lehet kapni átalakító készletet (is, meg komplett Motorsportos kormányművet is), gondolom van az újabbakhoz is.
Aki meg esetleg nem értené, miért "döcög" a kormánymű itt egy tök jó magyarázat:
www.youtube.com/watch?v=Idk3BVDVHq4
bervas · http://mt10.blog.hu 2016.03.08. 12:29:22
A hullámzó nyomatékigény egyértelműen beállítási hiba.
Ahogy mások is írták, két követelménynek kell teljesülni a kellemes működéshez:
- (a középső rúdon a két villa helyzete párhuzamos)
és
- (a kormányoszlop (amire a kormány csavarozva van) és a kormánygép belépő tengelyének helyzete párhuzamos és egy síkban van - Z elrendezés) vagy (az első csukló két tengelyének és a második csukló két tengelyének a szöge megegyezik - W elrendezés). W esetben az első és utolsó tengelyeknek metsző helyzetben kell lenni.
Azaz lehet tologatni a kormánygépet, ahova épp elfér, csak a két feltétel stimmeljen.
Elnézést mindenkitől, aki eddig is tudta.
nem kéne... 2016.03.08. 12:50:43
Az utolsó pont volt az, ami nem teljesült.
Azt meg, hogy hogy sikerült épp összedugni a szárat, felejtsük már el, azóta már ötször kint volt a kormánymű mindenféle okok miatt, majd ha végleg bekerül, lényeges lesz, addig meg nem.
jürgen baromartz 2016.03.08. 22:33:19
ííígy van. csavarfejen a szám az esetek 99 százalékában a szakítószilárdságot jelöli, így közvetve azt, hogy (szabvány szerint) milyen nyomatékra kell (ill. lehet maximálisan) lehúzni.
jürgen baromartz 2016.03.08. 22:40:43
jól van, öreg, nem kell ezt annyira túltudományoskodni. a lényeg, hogy a szaki ki tudja nézni egy táblázatból a meghúzási nyomatékot, ha hirtelen fingja nincsen arról, hogy gyári ajánlás szerint mennyire kell húzni, és csak a csavar méretére meg a fején lévő számra tud hagyatkozni. pusztán praktikus céljai vannak.
Hexer 2016.03.09. 00:01:33
most hulla a kormanyerzet, akkor miert lenne macso, legalabb kiprobaltad szevo nelkul?
ps. nagyobb legordulesi sugar segiti a hatarozottabb kormanyerzetet, hisz nem a kerek kozepe a lenyeg hanem a contact pach kozepe ami folyamatosan vandorol kerek terhelestol fuggoen. Igy ha nagy a kerekdolesed a scrub radius lehet akar negativ is = nulla feedback.
a kormanykardanrol a gumi rezgescsillapitot meg szedjetek le, egy versenyautoba nem valo.
Hexer 2016.03.09. 00:09:50
nem kéne... 2016.03.10. 00:54:57
Nem akarok erről pont neked példálózni pont ezzel az autóval kapcsolatban.
Ha jól emlékszem, akkor most a kormányművel kapcsolatban éppen utánatok lapátolom a szart.
:)
nem kéne... 2016.03.10. 00:58:02
Ez volt a kérdés.
Nyilván ehhez az kell, hogy minden csavar az eredeti helyén legyen.
Hexer 2016.03.11. 03:14:46
Hexer 2016.03.11. 03:18:41
nem kéne... 2016.03.11. 15:20:00
Apróság, hogy ez nem egy e46.
De ez se tűnt fel gondolom.
:)))
jürgen baromartz 2016.03.12. 20:43:09
a nagyméretű (erőművekbe, hajókba szerelt) motorok nagy része olyan mértékig hülyebiztosan van megtervezve, hogy nincs két olyan alkatrész, amit nem oda illő méretű csavarral tudnál egymáshoz rögzíteni, ha a saját csavarjait használod. (tapasztalatból mondom, dolgoztam egy ideig olyan helyen, ahol ezek szervizelésével foglalkoztam. ha nincs ilyesmire idő - márpedig legtöbbször nincs -, nem kell odafigyelni a csavarok gondos szétválogatására, és szervizeléskor mind mehet a mosóba egy fém kosárban ömlesztve, mert minden csavarméret csak egy /fajta/ alkatrészhez használható fel.) ahogy én a japánok alaposságát ismerem, nem tartom kizártnak, hogy egy ilyen "mezei" vq35-ben is van egy adaggal ebből a fajta átgondoltságból.
Trinitite 2016.08.11. 12:05:30
BigTom 2016.09.18. 19:56:39
Valaki tudja, hogy az idei második féléves hangyász cikk mikorra várható?
Köszi
Tamás
oxidalt 2016.10.14. 02:51:39
lélekbentrabantos 2016.12.07. 16:14:48