Hangyász hétfő 28: Fényezés és kompozitálás - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 28: Fényezés és kompozitálás

2012. július 31. 01:20 Nínó Karotta

image

A kezed járjon, ne a szád, hallottam vagy tízezerszer életemben. Volt alkalmam megfogadni. És most eszerint is járok el, amennyiben hajnali blogolás helyett szépen lefekszem a Competition Car Composites-cal a párnám alatt. Holnap ugyanis nyári szabadságom második napja jön, amit az OMG-műhelyben kompozit-laminálással töltök.

Diffúzor terv

A Hangyász viszonylag gyors lesz, de nem szeretnék rá szárnyat, ami amúgy sem sokat tenne a félelmetes mellső felhajtóerő ellen. Ezért készítünk neki egy teljesen sík padlót, ami splitterrel indul elöl, és diffúzorban ér véget hátul. Vékony Coremat maganyagot és epoxigyantát használunk, ami drágább, cserébe nem lesz puccos karbonból semmi, csak üvegszövetből. Végtelenül unom a világ karbonmániáját, ami miatt luxusautóbelsőtől az edzőcipő oldalára tapasztott díszbetétig mindent szénszálszerűre kell csinálni, mintha bármi értelme volna. A szénszövet egy anyag a sok közül, bizonyos dolgokra jó, másokra felesleges, egyesekre meg kimondottan rossz.

Hangyász fényezés alatt

Mindent szénszálasra csinálni tök értelmetlen rongyrázás, aminél talán csak az optikai szénszálazás van lejjebb, amikor egy laminátum olcsó, vacak üvegpaplanból van, legfelül egy réteg gagyi karbonnal, hogy tiszteljék. Igazából ennél is lejjebb van a fémlemezre húzott "karbon" fólia, de aki ezt olvassa, az feltehetően maga is immúnis az ilyen bazári csicsázásra.

Hangyász fényezés alatt

Ebből persze kiderülhetett, hogy a lakatolás hivatalosan is véget ért, sőt, mire ezt olvasod, a Hangyász belülről már szép fehér. Ugyan nem sikerült a megcélzott napon átadni Lajcsinak, mert Adorján szabadsága és Attila betegsége lelassította a folyamatot, de Dr. Hexer, Dr. Jr. Attila és Padavan Roli kemény belehúzásával egy éjféli órán csak felkerült a Lackótransport trélerére a Hangyász váza. 261 kg üresen, minden nélkül. Négyen tettük fel, kézzel. 

Hangyász fényezés alatt

Ahogy az már lenni szokott, én még bőven kértem volna ezt-azt, varratokat a szélvédőkeret alja és az azt átszelő csőváz közé, meg pár méter vasat a tank köré, de Zoltán olyan sötét tekintettel nyilvánított mindent felesleges hülyeségnek, hogy jobbnak láttam elmenekíteni a Hangyászt, mielőtt elszabadul a plazmavágó. Mindenki tudja, hogy az ilyen munkát csak abbahagyni lehet, befejezni nem, szóval klassz lesz ez így is. 

Hangyász fényezés alatt

Ma, vagyis kedden délben érkeznek a srácok beszerelni a futóművet a fényezett vázba, így tudjuk majd precízre szabni a splittert és a diffúzort. Ha nem törik el rögtön a saját súlya alatt, Karotta Kompozitez néven árulni fogom a nagyvilágban, és multimilliárdos leszek. Addig is lefekszem aludni, jó éjt. A térhálósodás legyen veletek!

38 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LAPoska 2012.07.31. 03:19:32

Nagggggyon jol nez ki az a "pokhalo" azokon a kepeken... :-) milyen fekek lesznek rajta?

Ricardó · http://www.autotemeto.blog.hu 2012.07.31. 05:51:04

Anno mikor a Mercedes kihozta az sls-t, az reklámozta nagy hanggal, hogy csak 241 Kg a váza. Remélem megnyugtatsz afelől , hogy ez nem lesz egy több mint másfél tonnás , kezelhetetlen gép.

UI:. A fentiek azért hangoztak el , mert irígy vagyok! Nem kicsit, nagyon :) ! Csak össze áll eza szépség a végére. Kitartás! :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2012.07.31. 08:08:31

Hehe... hogy ez a karbonozás hogy terjedt el, van egy elméletem.
Megnézi a paraszt a F&F legújabb részét az rtl-en, aztán leül a gép elé, játszik kicsit az NFS: Undergrounddal, ahol úgy lehet előrelépni ha még a gumi is karbon, aztán amikor már hunyorog a 15"-os monitor előtt, kinéz a ház előtt álló Corsára és beüti vaterán: "karbon fólia"
De csak elmélet. Nincs ilyen szomszédom ;)

mercurius 2012.07.31. 08:28:11

Így fehéren egészen méretesnek érződik. Pláne úgy, hogy nem áll mellette senki.

A karbon jó. A kevlár is jó. Üvegszál is jó. Egyik sem rozsdásodik, mindegyik könnyű.

A szőke jó. A barna is jó. A vörös is jó. Mindegyiknek lehet ugyanakkora melle, mégis a színe alapján fogsz "dönteni".

nagyonnagyon 2012.07.31. 08:35:07

én vitorlásépítésügyileg belemásztam az epoxy, üvegszövet, carbon, kevlár témába. Van itt hókuszpókusz bőven, például engem meglepett hogy egyszerű hőkezeléssel micsoda szilárdság, rugalmasság pluszt lehet belevinni a dolgokba. Egy "hozzáértő" mondott olyan példát hogy egy epoxy golyó szobahőmérsékleten térhálódosva betonpadlóra ejtve egyszerűen lepattan kis darab belőle és lenn marad, hőkezelve visszapattan sértetlenül. Biztos sarkítva van ez de érdemes utánakeresgélni a szakirodalomban.
Kis daraboknál elég egy szaunahelyiség mert elvileg 100 fok alatt is hatásos, fel akartam túrni a táblázatot ami írja hogy mit mikor hogyan de most az istennek se találom, OMG-ék biztos kenik vágják a témát.
Egyébként meg milyen menő odavetni félvállról hogy épp sütjük! a Hangyász karosszéria elemeit :D
Továbbra is elsárgulva az irigységtől, hajrá és kitartás ! Öngyulladással vigyázni ! ;)

1kutya 2012.07.31. 08:51:24

még 30 nap? el sem hiszem, hogy lassan kész lesz.

Ps: rajzból te sem voltál csillagos ötös:)

2-More 2012.07.31. 09:29:28

Lehet legalja.hu, de speciel nekem a csomagtartófedél le van karbonmintás matricával húzva. Nem rongyrázás, amugy meg aluminiumból van, egyszerüen csak annyira le volt mattulva a fényezés, hogy az előző tulaj lematricáztatta, én meg úgy hagytam amig nem kap egy telifényt.

zaki82 2012.07.31. 09:29:28

ha tul sok a varrogatas veszithet a vaz a rugalmassagabol, oszt' majd egybeontott szerkezetkent roppan ossze a leggyengebb pontjan, szal' +1 Zoltannak.

a 'Karotta Kompozitez'-re mar most ugorjon egy TM mielott lenyulja vmi multi es az lesz megmilliardosabb helyetted (volt mar erre pelda nem 1)

na vagom a centit, 30-rol indulunk :)

Dáwid 2012.07.31. 09:52:26

Csak nagyon időszakosan nézegettem bele sajnos az építésbe, de kegyetlen mód tetszik. Minden tiszteletem. Viszont arról lemaradtam, hogy az övek, hova lesznek bekötve? A hátsó kereszthez nem szoktak tenni 2 vízszintes csövet is, vállmagasság fölé, amin az öv át van húzva? Tudom, hogy valahogy már biztos megoldottátok, csak én nem értem még, viszont érdekel :D

szamok embere 2012.07.31. 09:53:48

"Holnap ugyanis nyári szabadságom második napja jön, amit az OMG-műhelyben kompozit-laminálással töltök."

Viszketés múlik már?

szamok embere 2012.07.31. 09:57:41

"Kis daraboknál elég egy szaunahelyiség mert elvileg 100 fok alatt is hatásos, fel akartam túrni a táblázatot ami írja hogy mit mikor hogyan de most az istennek se találom, OMG-ék biztos kenik vágják a témát."

Melyik gyantát, milyen edzővel?

Hályogkovács módjára nem érdemes nekiesni, ezek a dolgok szépen le vannak írva az epoxyk használati utasításában.

Q-match 2012.07.31. 10:22:23

...én a 7végén karbont használtam grillezéshez...is...

JDM Style 2012.07.31. 10:27:37

projectimport.com/january-2011-events/s2000-front-wind-splitter-lets-race/

Itt alumalite (ez ha jól értem, valami fém-műanyag kompozit) táblából faragja ki a jóember az idomokat.

hbbalazs 2012.07.31. 10:35:01

Így az utolsó napban gyakrabban lesz poszt a Hangyászról, vagy maradnak a hétfőnkénti Hangyász Hétfők?

vodi 2012.07.31. 10:37:24

de tumor, könyörgöm, rólad már régóta tudvalevő h ízlésficamod van. :D

Rocko- 2012.07.31. 10:50:00

hmm, a táblázat augusztus 9-ig szól, jobb oldalt a visszaszámláló pedig tovább.
m.cdn.blog.hu/ka/karotta/aardvark_gantt.png
akkor most mi is a valós? a táblázat elgé szűkösnek néz ki. :)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.07.31. 11:10:33

A karbonozásban valaki jól meglátta a bizniszt egyszer, aztán azóta az a menő, hogy pont azookn a helyeken használjuk, ahol tökre nincs szükség rá (nem strukturális elemek). De szerintem ódivatú lesz nemsokára (értve a 'szalontunying' autókat).

Jutott eszembe: a maradék autóból (mármint a "másikból") lehetett volna Szafari Ralis Datsunt építeni, traktorkerekekkel. :)

tocibacsi 2012.07.31. 11:38:30

ha beltérről beszélünk, a műkarbon még mindig jobb, mint a faberakás...

2-More 2012.07.31. 11:49:44

@vodi: Nem izlésficam te hombár :D Egyszerüen csak amig nem lesz telibe fújva rendesen, addig se nézzen ki úgy, mint árpi alufóliaműszerfalas zsigáján a szögvas szárny körömlakkal festve. Mert ugye akkor meg a polirozott alu volt a menő.

SZPTRSZB 2012.07.31. 11:55:38

Csak így tovább! Védő öltözet kötelező, nehogy a vonód is gyantás legyen. Én eddig csak vizibiciklit műgyantáztam, se szép nem lett se jó, de hát ehez is érteni kell. Amúgy zsír a vas, ja meg a műanyag is. Ha kész állítsátok egy AN 2–es mögé és csapassátok füstgéppel hátha össze jön szélcsatorna imitáció.

_Zsoltee_ 2012.07.31. 12:17:46

Én most éppen karbonozásban gondolkodom, de nem az autó külsejére kerülne, hanem egy airboxot csinálnék belőle. A kamu karbon matricákat én is végtelenül utálom, semmi értelme, főleg úgy hoyg a szép karbonozott felület olyan mint a tükör, ugye a gyantának köszönhetően, a karbonfólia pedig matt és érdes. :\

Dáwid 2012.07.31. 12:26:17

@_Zsoltee_: Heh, Zsóóóti, te vagy? :D

mercurius 2012.07.31. 13:01:25

A különböző kompozit anyagok hőállóságát a technológia, a műgyanta, vagy a hordozó anyag határozza meg? Azt esetleg el tom képzelni, hogy a karbon magasabb hőt is elvisel, esetleg azonos szilárdságot kevesebb matériából is tud, ergo még könnyebb, mint pl az üvegszál. Ez esetleg verseny körülmények között hozhat előnyt, a telepi racsingverdákon nem biztos.

nagyonnagyon 2012.07.31. 13:08:27

@szamok embere: " érdemes utánakeresgélni a szakirodalomban" azt hiszem ezzel zártam a hőkezeléses agymenésemet, ezzel próbáltam elkerülni azt amit nem sikerült.
Lehet, front van..
peace

2-More 2012.07.31. 13:09:11

@mercurius : Mindegyik beleszól, karbon az inkább rugalmas amugy mint az üvegszál, a kevlár meg méginkább. Üvegszálas inkább törik, mint hajlik, viszont hosszirányban akkorát tart mint az állat, ezért nem jó pl a telepi racsingverdával ütközni, mert lehet hogy jobban szét van mint 3 évnyi mónikasóvendég fogsora, de a jóskatuning géptető még igy is lehet hogy kettészel sofőrülésestül.

Trabinak pl a duroplast bódé olyan hosszirányú merevséget ad, hogy egy ráfutásos balesetnél úgy összetör egy komolyabb, modern kocsit is mint a szart.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.07.31. 13:58:49

Behúzatom karbonfóliával a kocsit. Úgy nem látszik a rozsda. Menő-e leszek?

szamok embere 2012.07.31. 14:15:05

@nagyonnagyon:

Alighanem igazad van, én voltam figyelmetlen.

De nem árt megismételni a tanácsot, mert az emberek sok hülyeségre képesek, és a gyanták között nagy különbségek vannak.

Én kisebb dolgokat szoktam epoxykból önteni, és volt már olyan, hogy az apróbb darabok jók lettek, a vastagabbaknak meg megégett a belseje: a küső fűtés, meg a termikus megfutás túl sok volt. Szóval komplikált dolog ez.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.07.31. 20:19:14

Jé, az ott az EastBlock festőműhelye?
(Ha egyszer az Erzsébet híd alatt lakok, és lesz öt félkész autóm, majd elátkozom a napot, mikor elkezdtem Totálkárt olvasni. Addig csak sárgulok.)

nagyonnagyon 2012.07.31. 21:23:17

@szamok embere: így van, ettől függetlenül nagy általánosságban és óvatosan leírhatjuk hogy az epoxy laminált cuccoknak (és most nem azokról van szó amelyek szobahőmérsékleten nem térhálósodnak csak x fokon) akár utólag is a szilárdságukra, rugalmasságukra jó hatással lehet egy utólagos, különböző gyáriak által leírt ajánlott, áhított hőkezelés.
Nehogy már leszabályozáskörnyéki fordulaton a bal hátsó sárvédő elkezdjen d-mol-ban rezonálni mert Karotta sajnálta tőle azt a 30 perc 70 fokot például :) A motivációim tiszták és képes vagyok stabil folyamatos nyomásgyakorlásra is a cél érdekében. Már látom ahogy Bazsó Gábor sunyin araszol egy szál törölközőben egy szauna felé háta mögé rejtve a Hangyász egyik karosszéria elemét ..

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2012.07.31. 22:11:19

Nem kell ezt túllihegni. Amilyen "kellemes" időjárás van mostanában elég csak egy 70 fok körül keményedő anyagot belőni, aztán kiállni a lakótelepre úgy 10-től délig, kettőig. Mértem már a kocsiban 79 fokot is. Illetve ott akadt ki a digitális hőmérő higanyszála.
Nem köll ide svéd szauna, kisül az a jó magyar aszfalton is, he! :) ;)

dzolee 2012.07.31. 22:12:08

Kíváncsi vagyok milyen kiállása lesz futóművel és kerekekkel?El sem hiszem,hogy nemsoká talpon lesz a gép!Ez most már a célegyenes.Mindent bele fiúk fasza lesz!

acélváz 2012.08.01. 09:48:35

@dzolee: Szerintem ez még csak a felvezető kör! :)
Sok munka van még hátra, de ha jó a szakik szervezése akkor akár el is készülhet!

Az utólsó képen az íves és egyenes cső hegesztése elég "darázsfészek" jellegűre sikerült! :P Némi áram még hiányzott a tökéletes hegesztéshez!
Erre mondta "Sróf" úr hogy "hideg hegesztés"! Mind1 tökéletes úgysem létezik, jó lesz ez!
HAJRÁ!

Pepejoe 2012.08.01. 12:39:12

"Leműanyagoztam" már pár évet megfelelő munkahelyen és felhívnám a figyelmet arra, hogy a java súlyt azzal spórolják meg a karbon, kevlár meg üvegszál cuccokkal, hogy a felesleges gyantát akár 100 tonnás présben és megfelelő hőmérsékleten sütve kipréselik belőle. A maganyag tart, a felesleges gyanta felesleges súly, nincs rá szükség. Két darab ilyen módon elkészített cucc (üvegszál és karbon) közül valóban a karbon lesz a könnyebb, ellenben sokkal behatároltabb az erőfelvétel iránya. Tehát valahova ez a jó, valahova az. Ráadásul két egyformán elkészített pl. sárvédő közül az üvegszálas "nehezebb" lesz akár 2 korty víz súlyával is :D. 4 sárvédő már 8 korty és így tovább. Kérlelhetetlen és következetes alkalmazással sok-sok kg.-t lehet spórolni, ami viszont már számít, főleg, ha az a megfelelő helyről HIÁNYZIK. Hangsúlyozom, hogy prés, stb. Az ecsettel meg hengerrel történő kenés, ahogy gondolom itt is lesz majd, nem tartozik ide. Így is lehet gyönyörűt csinálni.
Szerintem egyébként ha nincs eltúlozva a karbon meg egyebek (mégha tegyük fel csak matrica is) szóval a kevesebb a több elven indulva el, nagyon szép lehet. Csinálgattam magamnak is 1-2 kiegészítőt motorra, motor meg vázvédőt, szép lett, de csak látvány. Meg kocsira apróságokat melóhelyen, a kuncsaft maga alá piszkított a küszöbvédőjétől, pedig csak egy Thermoplan üvegre csináltam (mert az jó sík) 2 csíkot, felragasztottam neki 3 csepp Sikaflexel. Ha a kötési időt nem nézzük, 2 óra nem volt az egész.

hofi601 2012.08.02. 00:13:48

A 261kg nem hangzik rosszul, főleg úgy, hogy a karosszériaelemek súlytalan műanyagból lesznek. Gondolom üvegből is max. a szélvédő lesz, a többi plexi. Így még akár tonna alá is beférhet a komplett autó, folyadékokkal, meg talán még némi élő szövettel együtt is.

szamok embere 2012.08.02. 08:15:08

@nagyonnagyon:

Nagyon igazad van. A legnagyobb veszély, ami a dolgozót gyantázás közben fenyegetheti, az az első kommentemben emlegetett (fontossági sorrend!) viszketés.
süti beállítások módosítása