Ha most kéne megmondanom, melyik a kedvenc autósportom, elég nagy bajban lennék. Négy jelöltem van. A drift, ami félig játék, de annak milyen jó. A késhegyre menő historic racing, amikor öreg versenyautókat hajszolnak halálba nagyon is éles versenyeken, amilyen például Goodwoodban van évente egyszer. A csongrádi ladakrossz, ha még létezik. És a Time Attack.
A négyből háromban az a közös, hogy nagyrészt az amatőröknek szól. Relatíve olcsón be lehet szállni. Rengeteget lehet tanulni a vezetésről. Közben autóversenyzőnek álmodhatja magát az ember, amitől egy hétig 40%-kal keményebb férfi. A csongrádi őrületről forgattunk még 8 éve, a driftről beszéltem már eleget, de a Time Attack még nem volt terítéken.
A Time Attack versenypályán zajlik. Hivatalos, transzponderes méréssel. Elég egyszerű: olyan gyorsan mész, ahogy bírsz, és a saját leggyorsabb köröd időeredménye versenyez mások leggyorsabb köreivel. Van egy viszonylag tagolt kategóriarendszer, hogy ne menjen a szakadt Corolla az új GTR ellen, és minden kategóriában a leggyorsabb nyer.
Nincs test test elleni harc, mert nincs hagyományos értelemben vett versenyzés. Nem kell lehagyni senkit, a cél a tökéletes, tiszta kör összerakása, hogy gyorsabb legyél mindenkinél a kategóriában.
Ettől aztán a TA egyrészt nagyon barátságos, másrészt nagyon fejlesztő jellegű, befelé fordulós, elmélyülős motorsport. Hogy körbe-körbe menni egy pályán unalmas volna, azt csak az hiszi, aki még sose próbálta, pláne úgy, hogy tétje volt.
Tanulni a drift + time attack koktélból lehet a legtöbbet, az előbbi autókezelést a tapadáshatár körül és felett, az utóbbi gyorsaságot, konzisztenciát és ezekhez való beállításokat tanít. Természetesen lehet raliból, hegyi versenyzésből, gokartból és Forma 1-ből is, de fajlagosan a legtöbbet autózni általában az első két szakágban lehet, pláne nem túl drágán.
Itthon évek óta van Time Attack, de mivel nem olyan eszementen látványos, mint a drift, és nem is akkora divat, ezért messze kevesebben ismerik. Pedig egész jó kis mezőny van. Nekem is évekbe került, mire végre pont úgy jött ki a lépés, hogy el tudtam menni egy versenyre. Ez tavaly a Pannoniaringen volt, ahol viharsebesen bele is zúgtam a pályába (egy darab eszményi Ausztria idehaza) meg a sportba is. Nyilván nem ártott meg a bimbózó románcnak, hogy Halaska doktor, az autóversenyzés Zen-mestere volt a gurum egy órán át, és hogy a nap végén a romi naplementében egy szép nagy 1-essel gravírozott üvegtárgyat nyomtak a kezembe.
Mindezektől aztán nagyon fellelkesültem, és idén teljes évadot szerettem volna menni. Az első verseny májusban volt a Hungaroringen. Erre őrületes fejlesztésekkel készültem: átgányoltam az akksit jobb hátulra közép hátulról, és megkértem a Totalhitel Rallye Teamet, hogy szedje ki az utasülést.
A cél a 2:20 alatti idő, amit E-jeles gumival, 150 lovas, acél karosszériás autóval nem nagyon könnyű elérni, de 2:20,32-t már mentem, és 4 tizedet csak találok még. Valahol. A köridőmérő tudománya szerint nem lehetetlen, az elvi legjobb idő (ez a legjobb szektoraim összege) 2:19,67.
Azon a csodás májusi délutánon az első órát állítgatással és locsogással töltöttem. Amikor végre nagyjából minden összeállt, mentem pár lendületes bemelegítőkört, majd ráfordultam a célegyenesre, hogy belevágjak ez első dicsőséges gyors körbe. És ekkor szomorú pendüléssel eltört a jobb féltengelyem. Hála az önzáró diffi előfeszítésének, egykerékhajtással el tudtam osonni a célegyenesnek arra a részére, ahol nem nagyon vagyok útban, aztán besomfordáltam a boxba.
Amíg a halott autó körül tanakodtam, váratlanul odahívtak az eredményhirdetésre, és kaptam egy újabb gravírozott díszüveget, ezúttal kettessel. Az egyik beállítókör 2:22 körüli ideje erre volt elég. A díjnak örülök, de – mint a Time Attack név is mutatja – itt nem a helyezés a lényeg, hanem az idő, és nekem a 2:20 az ellenfél, azt kell legközelebb lenyomni, nem a többieket. Végül Stump Bandi hazahúzott, Kariék féltengelyt cseréltek.
És most szombaton, június 30-án ismét Time Attack, ezúttal a Slovakiaringen. Egész napos rendezvény lesz, közösen az ő bajnokságukkal. Ha abból indulok ki, hogy a mi mezőnyünkben is fordult már meg GTR-től NSX-en át R1-motoros kit carig és Novitec Ferrariig minden, el sem tudom képzelni, hogy a helyi erők milyen durva dolgokat hozhatnak majd.
A Hacsinak sajnos nagyon nem fekszik a Slovakiaring. Egyrészt sok rajta a hosszú egyenes, amihez gyenge. Másrészt 3 helyen (célegyenes, 2. domb, utolsó egyenes) leszabályoz 5-ben, amivel értékes másodperceket hajít el. Egy olyan műfajban, ahol az ember úgy keresi a tizedeket, mint aranymosó a rögöcskéket, ez teljesen hazavágja az eredményt.
Ennek ellenére is menni szeretnék, ha sikerül, már csak a bandázás kedvéért is. Ha közben valahogy megálmodnám, hogy miként lehet megfosztani a sebességjeltől az ECU-t, akkor pláne. Akinek van kedve, jöjjön, vagy akár induljon. Már a TC-s pályanap is őrült nagy móka volt, ez is hasonló lesz, csak ide a legkeményebb helyi srácok is jönnek. Patakokban fog folyni a 20w60.
sga 2012.06.28. 10:10:01
Mármint JÚNIUS 30. Figyi Karotta, ugye a Hangyász projekten nem vagy egy hónap tévedésben? Vigyázz nehogy átverjenek a srácok, és csak októberre készüljön el :)
Bár a számláló még jól van kalibrálva...
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.06.28. 10:35:23
Castigliano (törölt) 2012.06.28. 12:04:47
Ez gondolom csak azért van, hogy ne égjen be a GTR tulaj,ha a díjátadón a szakadt Corolla tulaja kapja az 1-essel díszített tárgyat és nem ő :D
$raczger · http://php-script.hu 2012.06.28. 12:04:55
A Slovakiaringre mi lesz a megcélzott idő?
E9Matyi 2012.06.28. 12:53:15
Ha nincs Tempomat és nincs elektromos szervó, akkor az előbbi előkészítésén kívül mi szüksége van az ECU-nak a sebesség jelre?
Tudom, hogy butaság, de én se aludtam sokat és most nem fog az agyam. Magyarul, ha megszakítjuk (akár egy plusz kapcsolóval csak a ringen) a sebesség jelet az ECU felé, akkor Check Engine-el átáll szervízüzembe és visszaveszi az előgyújtást stb, vagy csak kigyullad a lámpa, de végre lehet menni 190km/h fölé?
Tudom, hogy az unlimiterre külön elektronikák vannak Blacktophoz és ha ilyen egyszerű lenne már senkiébe nem lenne szabályzás, csak kíváncsi vagyok miért vagyok vakvágányon.
i243.photobucket.com/albums/ff177/paradox_king/AE102%20Corolla%20wiring%20diagrams/WD2FuelandenginemanagementALL.jpg
Legkisebb csati bal alsó sarkától a második ér.
Köszi és bocs :)
E9Matyi 2012.06.28. 13:02:21
Talán ez már jobb link:
i129.photobucket.com/albums/p229/shaneoex/ECU_AE111_20V_4A-GE.jpg
jobb oldali csati fent, balról a 3. ér.
Kérdezném Tibcsit a butaságom miatt, hogy ne égjek itt nagyot, de nem tudtam reggel elérni :) Téged meg sürget az idő és beírtam hátha
LionTR 2012.06.28. 14:14:03
Talán csak ahhoz kell, hogy le tudjon szabályozni 180-nál.
@Karotta:
Igaz nem 4AGE, de az én motorom is Toyota és JDM, egy ideig nem volt bekötve a speed jel, de nem éreztem gyengébbnek. Minden indítás után ha 80 fölé gyorsítottam, kigyulladt a CEL, majd motor leállítás után eltűnt, de ezen kívül mást nem észleltem. Egy próbát talán megér.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.06.28. 14:42:33
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.06.28. 15:08:31
Blade 147GTA 2012.06.28. 15:11:08
Slippery Slick a menetlabilizátor 2012.06.28. 15:33:32
A time attackra rátoltam 3 Heinekent és megyek is kocsit reszelni...
KuraudoSutoraifu · dexrpg.wordpress.com 2012.06.28. 16:05:27
Blade 147GTA 2012.06.28. 16:07:56
Karotta, nem láttalak a nevezési listán, a legutóbbin ami fent van...?!
E9Matyi 2012.06.28. 16:12:20
A te esetedben még mindig érdekes lehet a dolog, mivel, mint írtam nincs tempomatod (talán az eredeti Levin-ben, Sedan-ban, Wagon-ban sem volt) , nincs elektromos szervó kormányod, automata váltód.
Ezen kívül miért kellhet az ECU-nak a sebesség jel:
- Toyota a 90-es évek közepétől, inkább vége felétől, elvileg már tud olyat (amelyik már alapjárati motoros, netán elektromos pillangó szelepes), hogyha üresben (sebességjelből tudja) bőgetné az ember, egy idő után elszegényíti a keveréket, elzár levegő csatornát..., hogy védje a motort a youtube-os amerikai gyilkolásoktól :)
- Kellhet neki még esetleg azért, hogyha betárol valami egyéb hibakódot, (pl: gyújtás kimaradás), akkor ahhoz tudja társítani, hogy gyorsítási, lassítási, netán álló helyzeti stádiumban történt (ismét csak sebesség jel), meg persze a fordulatszámot és egyéb dolgokat...
Utóbbi kettőtől elvileg nem tartanék, mivel - szólj ha rosszul mondom - a Blacktop még talán a tornyon elhelyezett OBD1(17? pin)-es diag csatis változat volt, ami a két karakteres hibatáblázatban dolgozott. (bár lehet, hogy laptopot rádugva már kiolvasható, hogy a fent leírt intelligenciával is rendelkezik). Ha meg mégis benne vannak, még nem kizáró ok, hogy ezek a funkciók elvesztésével beállna szervíz üzemre. Nem tűnnek létfontosságú dolgoknak.
Van még egy dolog, hogy elvileg a leszabályzási fordulat a sebesség jeltől is függhet. Ebben lehet valami, hisz D.Zolival is a napokban beszéltünk arról, hogy akár több tényező is belejátszhat 4AGE-nél a tiltásba, mint pl. motorhő, besz. levegő hőmérséklet, kopogásszenzor jel... és akár a sebesség jele is. Utóbbit csak próba árulja el.
Magyarul nem tudok olyan indokot, amitől ne érné meg kipróbálni. Esetleg bevesz egy hibakódot, amit EFI bizti kivételével törölsz. Nem kell hozzá rendelni ebay-ről és még akár Szombatra meg is lehet.
Ettől függetlenül nem hiszem, hogy ilyen könnyen megoldható lenne. Elvileg a sebesség leszabályzás kiiktató elektronikák a sebesség négyszög jelét felezik, illetve szimulálják pl a 175km/h-s állapotot.
Ha a sima megszakítós megoldással nem megy (mert az ECU nagyon kötődik hozzá), akkor is tudnék esetleg segíteni.
Édesapám nagy elektromos megfejtő. Felhívtam, mondtam neki és ha gondolod pár nap alatt tud írni hozzá egy PIC-et, amit bedobozol és szimulálja a még nem szabályzó, de nagy sebességű négyszög jelet - kiveszi a sebesség tiltást.
E9Matyi 2012.06.28. 18:25:38
Sikerült beszélni Tibcsivel. Elvileg 10-15 mp-enként küld ki az ECU egy tesztet a sebesség jelre és ha ott az impulzus már "sok", akkor korlátoz.
Ha megszakítod a jelet, akkor rövid ídőre átlépheted "190"-et, de elvileg hamarosan észreveszi.
Az impulzust, viszont elég csak felezni, vagy valami konstans frekvenciájút adni neki. Ha nagyon szeretnél már tiltás nélkül menni, megpróbálhatjuk kiszedni, csak írj mielőbb.
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.06.28. 19:10:14
Winston Wolfe 2012.06.28. 19:46:13
Nem akarok belekontárkodni (bevallom, nem igazán értek hozzá) de a sebesség limitert illetően itt van egy érdekes ötlet: (utolsó hozzászólás)
www.aeu86.org/viewtopic/ae86/t/5603/view=previous
Bár a 360 km/h-s elméleti végsebességből következtetve lehet hogy ebben az esetben is a már említett impulzus felezéses megoldásról van szó.
moltam4300 2012.06.28. 20:21:45
szpotter 2012.06.28. 20:38:52
moltam4300 2012.06.28. 21:13:57
lokids 2012.06.28. 23:07:56
Meg a mindennapos használati kocsit ezzel nyúzni...
Meg sajna magyar béreknek ez sem óccó. :P
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.06.28. 23:31:53
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.06.28. 23:35:30
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.06.28. 23:36:15
moltam4300 2012.06.29. 00:55:13
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.06.29. 07:23:54
kenguru99 2012.06.29. 09:53:18
Már régen agyalok azon, hogy kimennék ezekre a pályanapokra. Föleg mióta láttam néhányat a mogyoródi aquapark korlátjának támaszkodva. Láttam pár teljesen alkalmatlan autóval köröző elmebeteget. Volt pl. egy a kanyarokba minden alkalommal keresztben megérkező fehér citroen berlingo/peugeot partner. Ez a fajta fanatikus őrültség nagyon tetszett főleg, hogy az én pályaautóm is a feladatra eléggé alkalmatlan példány lenne. A hosszú felvezetés után pedig a kérdés. Létezik valahol egy a fórum ahol vannak segítőkész pályanapra járók? Ahonnan segítséget tudna kérni egy teljesen kezdő. Mire gondolok? A pályán való viselkedés szóba került egy korábbi égéstérben. Bár ott inkább az került szóba, hogy mit ne csináljunk a pályán. Én szeretnék egy olyat, hogy hogyan viselkedjünk. Aztán - ez ugyan eléggé autóspecifikus - melyek azok az alkatrészek melyek általában beváltak , melyek nem. ( gumik, fékbetétek, fékcsövek, rugók, lengéscsillapítók, olajok stb.) Látom az autódon is a fejlesztéseket - motorháztető pl. ez mintha többször is változott volna, plexi hátsó ablakok, biztos vannak a lemez alatti fejlesztések - szivesen olvasnék ezekről egy posztot.
E9Matyi 2012.06.29. 10:18:22
valifi 2012.06.29. 12:57:28
E9Matyi 2012.06.29. 13:39:00
Itt is rendszeresen (évek óta) beszélünk minden egyes nyílt napról, tapasztalatokról stb: corolla-club.hu/forum/viewforum.php?f=11
Van videó, kép is mindig.
Poita not Peter! 2012.06.30. 14:11:36