Az újévi poszt végén ott váltunk el egymástól, hogy a sikeres futóműállítás után a Hangyász egy kurva hangos, kissé ideges és darabos, de alapvetően vezethető, menetbiztos autónak bizonyult.
Aztán jött a csend. Én tüdőbajos lettem átmenetileg, aztán magamra borítottam az internetet, és alvás és autós hobbitevékenységek helyett az irodai munkával töltöttem néhány összemosódó hetet. Mindeközben Powered Áki végre kipihenhette magát a 20 órás Datsun-építő munkanapok után egy éjjelnappali BMW-építéssel, és akkor még az Audiról és a drag Thaliáról nem is beszéltünk. Őt és kedves családját nem vigasztalja, de az én karmámra nézve talán megnyugtató, hogy ezek szerint a tébolyult munkaütem nem kizárólag az én bűnöm, hanem Ákos lelkébe van kódolva.
Közben viszont újra felvettük a szálakat, és egyeztettük, hogy miket szeretnék még, mielőtt birtokba veszem az ormányost. A Hangyász ugyanis nagyjából kész, de innen még nagyon hosszú út van hátra a tényleg készig, hisz olyan nincs. Lássuk, a soha el nem készüléshez vezető út micsoda fejlesztésekkel van kikövezve.
Az egész a próbautak tapasztalataival, azon belül is egy kis géppuskaropogással kezdődött. Szöget ütött a fejembe, hogy valahányszor kicsit elszegényedő keverékre utaló durrogást hallatott a motor, az mindig a jobb oldali kipufogóból jött. A relatív elszegényedés (amikor valahol jó a keverék, máshol rosszabb) két dologtól lehet: a szegény henger(ek) több levegőt kapnak, vagy kevesebb benzint. Pár nap tűnődés után Áki meg is írta a megfejtést:
Képzeld! Most ahogy néztem a videót, rájöttem, hogy miért a jobb oldalon ropog a kipufogó, amikor leesik a benzinnyomás! Azért, mert a bal oldalon lévő benzinhídból fogy el a nafta először, és az ITB csövei keresztbe mennek, tehát a bal oldali benzinhíd táplálja a jobb hengersort. Az üzemanyag pedig a jobb oldalon megy be hátul, elöl a nyomásriasztás szenzoránál fordul a bal oldalra, és hátul megy a szabályzó felé.
Továbbgondolva a dolgot, nem is hagyom ebben az állapotában az üzemanyag ellátást. Hiszen így üzem közben is szegényebb keverékkel jár (vagy járhat) a jobb hengersor, mivel a bal már kieszi a nyomást előle. Azt fogom csinálni, hogy a betáplálást kétfelé osztom, ez biztosabbnak tűnik, mint a mostani, hogy egyik benzinhídból fordul a másikba az üzemanyag.
Mire én: Nagyon szép gondolat az Y-os betáp, támogatom. És okvetlen kell az a nyomorult puffertartály, szerintem így már a hazaúton a programozás gyorsulás-lassulásaitól is meg fogunk hülyülni. Elég szarul vagyok, de nem fordulok fel, míg nálad a jármű.
Jut eszembe, láttad azt az átkozott kék füstfelhőt, amit rögtön a Toppcarsbol kihajtás után a jobb oldali kipuf kinyomott? Mi a rák lehetett az? Máskor nem füstöl, de az meg egy akkora pamacs, amit a halott turbótömitések vagy szelepszárszimmeringek szoktak csinálni, de nálunk egyik se túl valószínű.
Szerintem túl sűrű ez a bejáratós olaj, mert bemelegedve semmi sincs. Sajnos nincs termosztát az olajhűtő-pogácsában, így non-stop hűti az olajat tök feleslegesen. Esetleg nem tud elég kartergáz eltávozni a jobb oldalon, mert ott pici furat van a szelepfedélen, és azt gyári felállásán szívják a fojtószelep mögött.
Tehát a benzinnyomás stabilizálása érdekében lett egy Y-elágazó a két hengersor benzinhídja közt, azaz immár nem sorban vannak a hengerek, hanem két hármas sor van párhuzamosítva. És ez csak a kezdet. A másik probléma, amire céloztam, látszik a múltkori videóban: ahogy ürül a tank, minden irányváltásra ellöttyen a benzin onnan, ahonnan szívni szeretne a pumpa, hiába van a tankban szivacs. Ilyenkor persze leesik a nyomás, elszegényedhet a keverék, kimaradhat pár ütem, csupa rossz dolog. Pláne rémes lehetne pályán, ahol simán lehet 1 g kanyarban vagy féktávon pár másodpercig. Erre kell a puffertartály.
A puffertartály, vagy angolul swirl pot egy hosszúkás, magas fémoszlop. Egy-két liter az űrtartalma, és a legaljáról szív a benzinpumpa, így nem tud ellöttyenni az üzemanyag. A lényege ennyi: felül megy bele a benzin egy kisnyomású pumpából, ami a tankból szív. Szintén felül folyik bele vissza a felhasználatlan benzin a motor felől. Azaz a tetején van két bemenet. Ezek miatt van mindig tele, alul meg ugye szívja a motort tápláló pumpa.
Ha nagyot kanyarodik vagy lassul az autó, és emiatt a fő üzemanyagtankban ellöttyen a benzin a pumpa szívócsöve elől, nincs semmi baj: pár másodpercig nem jut nafta a puffertankba, de abban van két liter, így a motor ellátása zavartalan. Aztán normális haladáskor visszatölti a hiányt a kis tápszivattyú. Túltölteni a puffert nem lehet: a legtetején van egy túlfolyó, ahol visszaküldi a felesleget a tankba.
Ha túligényeskedjük a dolgot, a puffertank bemeneteit tangenciálisan, avagy érintőirányból lehet a tartályba kötni, ez arra van, hogy ilyenkor a benzin a belső falra simulva, körbe-körbe kavarogva folyik le alulra, ami alatt kimennek belőle a buborékok, és kicsit le is hűl a tank falán. Hanem viszont PWRacing Áki olyan puffertankot rittyentett nekem, hogy öröm nézni. Ott üldögél a jobb hátsó sarokban, ahová a jóisten végig szánta, de a teremtést rábízta a Baksai Álmatlan Virtuózra. Ezzel az üzemanyagügyet remélhetőleg lezártuk.
Ha már az oszlopszerű tartályoknál tartunk, kapott egyet a hűtő is: "Önszorgalomból készítettem egy kiegyenlítőtartályt a hűtőhöz. Ez nem valaminek a valamije, hanem konkrétan a Hangyászé, csak neki van ilyen." Ez a tartály arra van, hogy bele tudjon tágulni a melegedéstől a nagy V6-ban és a böhöm versenyhűtőben lakó 16 liter vízből valamennyi, és aztán lehűléskor visszamehessen, ahogy a vákuum szívja.
És akkor már maradjunk a tartályoknál: kértem és kaptam egy kis ablakmosótartályt, mert olyan időben, ami most van, ablakmosó nélkül képtelenség megcsinálni a Baksa-Budapest viszonylatot.
Ha már a gépházban volt dolga, Ákos felhegesztett egy standard biztonságiöv-rögzítőszemet a vázra, és pedánsan a csomagtartóba készített egy gurtnit, vontatókötél gyanánt. Jó dolog egy ilyen vonószem, így tudok segíteni, ha esetleg valaki előttem akad el, vagy merül el a kavicságyba.
Az elektromos extrák sora az ablakmosóval nem ért véget: kaptam egy kürtöt. Az a külön móka, hogy mivel csak hagyományos billenőkapcsolókat vettem, rugósat nem, így tudok végtelen hosszúságút dudálni. Tiszta szerencse, hogy egész előre került, a hűtőrács közelébe, így a menetszél nem engedi majd kigyulladni, ha 20 percre úgy marad. A kürt időnként nagyon hasznos tud lenni, bár kétségtelen, hogy aki a Hangyászt magát nem hallja, az bedughatja a fejét a Titanic ködkürtjébe, azt se fogja.
És itt még mindig nincs vége! Mind ismeritek azt az embertípust, aki ha gyalogos kelne át előtte a zebrán, fékezés helyett dudál. Ezt már én is megtehetném, hisz van kürtöm, de sajnos ezzel egy időben remek hidraulikus féklámpakapcsolót is kaptam, így már nem lehetek paraszt arra hivatkozva, hogy ráfutásos balesetet okoznék az udvariaskodással.
A végére hagytam a kedvencemet. Szintén láthattátok a videóban, amint e sorok írója tanácstalan arccal döfködi a váltóval a térnek azt a pontját, ahol az 5. fokozatot sejti, de hiába, mert már túltolta a váltót jobbra, oda, ami a rükverc síkja volna, és ott bizony nincs ötös. A gyári 350Z váltónál ez azért nem fordulhat elő, mert ott egy határoló nem ereszti abba a jobb szélső síkba, csak ha lenyomod a kart. Beszéltünk róla, hogy valami megoldás jó volna, de arról nem, hogy mi.
Ahogy meséltem az elején, az elmúlt hetek a rogyásig robotolásról szóltak. És bár hangyászozni nem volt időm, nem volt nap, hogy lefekvés után, a sötétben, elalvás előtt ne valamilyen érdekes hangyászügyi feladványon törtem volna a fejem. Ezek között is a kedvencem a váltósík-határoló volt. Olyat akartam kitalálni, ami a lehető legegyszerűbb, hogy ne legyen szívás kialakítani, és ne romoljon el, ha a versenypályán siet vele épp az ember. És feltaláltam: a megoldás a budiajtó-retesz. Egy kis csappantyú, ami lehajtva megvezeti a váltóbotot, a rükeverchez meg csak el kell billenteni az útból. Nagyon tetszett az ötlet a maga felülmúlhatatlan primitívségében, de sajnos megírni az Ákosnak nem volt időm. Ezért is vihogtam olyan boldogan, amikor megkaptam tőle az alábbi levelet és fotót:
Szia!
A váltóhoz készítettem határolót, végtelenül egyszerű, és tökéletesen működik. Nagyon büszke vagyok rá, egy igazi iparművészeti remekmű! :-)
És ott van a mennyei retesz, egyenesen az én agyamból. Annyi csak a különbség, hogy Powered Áki rendesen végiggondolta, és precízen állíthatóra készítette el, meg persze figyelt a felfogatásnál arra, hogy ne lehessen az egészet kitépni az alulemezből. Rendes acél talpa van, a tengely pedig finoman illesztett, hogy öröm legyen hajtogatni, és magától ne fordulhasson át. Szóval a jelek szerint a tandem-szopórolleren megtett közös kilométereink alatt kifejlesztettük a képességet a gondolatátvitelre. Már csak azt kéne kiolvasnom az agyából, hogy mikor hozom haza?
2013-ra a Michelin Hungária adott egy rakás Michelin Pilot Sport Cup és Touring Slick gumit tesztelni. Ezeket használva fogjuk végigjárni az utat a beállítások keresésétől a futómű megértésén át a remélhetőleg egyre klasszabb köridők eléréséig. Igyekszem a hozzájárulásukból a lehető legtöbb szórakoztató tudományt kihozni mindannyiunk számára. És persze egy részét elégetjük majd látványos képsorok kedvéért. Tekintsük ezt afféle áldozatnak.
WeAreEngerland 2013.01.21. 22:48:54
K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2013.01.21. 22:52:40
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.01.21. 22:57:48
sga 2013.01.21. 23:05:33
Sam8888 2013.01.21. 23:07:24
dextercapo 2013.01.21. 23:37:09
csak keresni kell valakit aki tudja hol kaphato :)
dextercapo 2013.01.21. 23:39:36
tocibacsi 2013.01.21. 23:47:31
vancello · http://vancello.hu 2013.01.21. 23:50:03
HippY 2013.01.21. 23:51:58
junkiee 2013.01.22. 00:10:28
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.01.22. 00:12:24
rashy729 2013.01.22. 00:32:32
HKV Atis · http://inprov.eu 2013.01.22. 06:39:54
Csikós Zsolt 2013.01.22. 07:20:10
Flankerr 2013.01.22. 07:22:25
ChPh 2013.01.22. 07:41:39
ChPh 2013.01.22. 07:42:12
Hajrá srácok jó nézni, hogy halad a projekt :)
Pistonless 2013.01.22. 08:49:03
lanciabacci 2013.01.22. 08:49:40
Hangyász úr meg szépen komolyodik, öröm látni. Mi most megvagyunk asszem pár hétre megint, respekt :)
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:20:25
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:21:41
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:23:38
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:25:41
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:30:27
KPGC10-em sose lesz, az sajnos elerhetetlenne dragult, es a 110 is, pedig olyat talan meg jobban szeretnek mostansag.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 09:32:21
kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2013.01.22. 09:41:50
Józsi a guminagykeres 2013.01.22. 10:24:25
lanciabacci 2013.01.22. 10:33:32
Mondanám persze, hogy segítek illusztrálni, de ahhoz először nekem is meg kell értenem, mit is :)
De talán hivatkozásokkal együtt nem számít lopásnak egy idézet sem, bár te ebben a témában sokkal jobban otthon vagy.
HippY 2013.01.22. 11:11:57
Szkotti 2013.01.22. 11:31:53
Hátööö.. Baksa-BP lábon? P-rendszámmal? Necces-necces.
Valamint dobjátok már ki azokat a rézcsöveket, tudom, hogy nem autentikus a teflon, de ebbe az autóba akkor is kéne.
mikka 2013.01.22. 12:08:37
mikka 2013.01.22. 12:09:22
a Férj (törölt) 2013.01.22. 13:32:54
trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2013.01.22. 13:40:54
Már csak egy gyönyörű fényezés, matricázás kell rá, és vérbeli versenygép lesz. Idén ősszel nyilván lesz megint Velodrom, jól mutatna a ferde kanyarban verető Hangyász!
poa ogapo 2013.01.22. 13:52:34
zsg? 2013.01.22. 14:03:40
powered 2013.01.22. 14:04:43
Szia! Jelzem,hogy tuligenyeskedtuk, olyannyira, hogy a motorbol visszatero uzemanyag, a puffer tetejen folyik vissza, de a tartaly aljara, mert a felul levo kis 90 fokos konyok, a tartalyba sullyesztett 200mm csoben folytatodik. Csak hogy ne csobogjon a visszatero uzemanyag. ( meg bepisilsz tole :-) )
"Már csak azt kéne kiolvasnom az agyából, hogy mikor hozom haza?"
Dehat mondtam a mult heten mikor beszeltunk hogy en vegeztem a ram r varo feladatokkal! Innen csak rajtad mulik.
rekspeiler 2013.01.22. 14:36:22
www.ebay.com/itm/Universal-BRACKET-ADAPTER-MOUNT-for-Tripod-iPhone-4-3G-S-iPod-Touch-Phone-/230842635331?pt=AU_MobilePhoneAccessories&hash=item35bf4b1443
És
www.ebay.com/itm/Large-Stand-Vacuum-Suction-CUP-Flexible-Mount-Tripod-for-Camera-DV-GPS-Webcam-/390500147691?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5aeb9f61eb
De én inkább utóbbit használnám egy kis kompakttal.
ludens (törölt) 2013.01.22. 15:18:57
zeddez 2013.01.22. 15:32:39
vagy pl egy vastagabb átmérőjű, nagyobb belső keresztmetszetű benzincső az nem megoldás?
van a két fuelrail egy-egy x kersztmetszettel, a kettőnek 2x az összkeresztmetszete
na meg a két hengersorhoz nem két WBO2 szonda is dukálna, kezitcsókolom...? ;)
rég kiderült volna hogy az egyik oldal szegényebb vmiért, ha már standalone az ECU
hondáknál még olyat is láttam pl, hogy a leömlőben minden hengernél volt helye a szélessávú lambdaszondának, hogy egyesével be lehessen korrigálni az egyes hengerek injektorjait egyformára az ECU-ban, mert még a gyári vadi új injektorokban is van/lehet 1-2% diffi eltérés
zeddez 2013.01.22. 15:47:45
nincs egy tréller kéznél?
powered 2013.01.22. 15:54:11
Szia! Egyreszt hogy lassuk mi, hogy mukodik masreszt pedig reszlegesen fel tudjuk programozni, ne kelljen a megregdraga padban orakat vergodni. Az uzemanyagrendszer problemaja a tartalyban volt, nem pedig a rail-nel. Egyebkent a legtobb gyarto azt a megoldast hasznalja, amit elso korben keszitettem. A korrekcio inkabb megelozes jelleggelkeszult. ui: a wbo2 lassu ahhoz, hogy az 1-1 pillanatra eltuno benzinnyomast idoben eszrevegye.
udv.
Slippery Slick a menetlabilizátor 2013.01.22. 15:59:07
Ez csak nekem cinkes ?
powered 2013.01.22. 16:03:52
Szia! Nincs nyomas alatt a puffer, es igen, ez tunik a legbiztonsagosabb kelynek. Ha megserul a puffer, akkor nincs mar kerek, futomu, nyulvany, oszlop, es hatso ajto sem. Amugy 2mm falvastagsagu savallo anyag. Nem mondanam, egy nebantsviragnak... :-)
powered 2013.01.22. 16:05:09
www.performanceinjection.com/images/product/df1935bdff2ab33611bc489d1265874c.jpg
www.lrseries.com/resources/user/5f6f1b88e9e0b7858d891abcd1f4919289282b31/ERR4937-FUEL-RAIL-ASSY.jpg
Slippery Slick a menetlabilizátor 2013.01.22. 16:06:30
nagyonnagyon 2013.01.22. 18:33:34
Várom a hazafelé videót nagyon. Akkor próbáljátok majd belőni a mocit ?
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.22. 18:50:14
CSÖRR-CSI££ 2013.01.22. 19:02:06
Jujjj, de "talált, sűllyed" :D
Suttora 2013.01.22. 19:42:47
nagyonnagyon 2013.01.22. 20:06:32
nagyonnagyon 2013.01.22. 20:11:40
Állat érdekes dolog ez, megérne az elmélete egy.. akármit.
Gyakorlatilag egy motorvezérlőt programoztok élőben?
Szűzmáriaédesanyám..
Spalya 2013.01.22. 20:18:54
nem kéne... 2013.01.22. 21:55:02
a rézcsövekkel az elektrokémiai korrózión kívül az égvilágon semmi baj nincs.
az meg hosszas folyamat nagyon.
Tiltott Lally 2013.01.22. 22:55:34
Gratula a Hangyászhoz!
junkiee 2013.01.22. 23:20:20
I3aldrick 2013.01.23. 00:34:57
TaaT 2013.01.23. 01:42:31
mortalwombat 2013.01.23. 08:55:52
acélváz 2013.01.23. 09:17:56
@powered: A motortérben miért nem fémszövetes benzincsövek vannak? Pont ott lenne igazán értelme! Nem?!
Ez a "váltó határoló"...!? Ügye nem gondoljátok komolyan!? :)
Ha egy "gagyi" Ferrari-s kulisszát csináltok (van ugye lézer) az is jobb lett volna. Az tuti bukó lesz, ha gyorsan kell"rükit" kapcsolni egy megforgás után, hogy ne darálja le aki utánna jön...! Elég lenne egy szélső helyzeteket határoló lemez mint az utcai autókban, és akkor nem tudja túltolni, és azt nem kell hajtogatni!
Na de minden ki fog alakulni, lassan, ahogy használatba kerül a kocsi. Lesznek még egyéb gondok is! Lesz még nálad ez az autó Áki! :)
Szép lesz, jó lesz, gyors lesz.
u.i.: Lassan rájönnek az ismerősök is, hogy hiába van gyors jó autójuk(összkerekes), az igazi "fan" a küzdelemben van!
BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2013.01.23. 09:29:54
Szkotti 2013.01.23. 10:19:37
ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.01.23. 10:35:32
Ákost, vagy a kocsit? :D
Arisztogatya 2013.01.23. 11:51:38
szipipeti 2013.01.23. 12:12:32
Tipp: Angéla ernyős menetfelszerelésben + repülő + Hangyász...
És megoldva szerkesztőségen belül...
-trogerone- 2013.01.23. 13:09:44
amugy jokat csamcsogok posztokon, kepeken, mindenegyes biten:D ... meg...meg...meg!
nem kéne... 2013.01.24. 00:50:45
nagy a kontraszt.
van egy kb negyven éves autód és beleoperálsz egy tíz éves technikát.
ott is nagy lesz a kontraszt, de azért viselhető, nem?
nick: 2013.01.24. 01:23:47
visszakettopadlogaz (törölt) 2013.01.24. 02:54:14
ha egy dramat kene irjak ebbol a sztoribol akkor az elso felvonas a baratsagok felbomlasarol, szentnek hitt igeretek semmisse valasarol, a fohos majdnem mindent maga ala temeto magabaroskadasabol allna, az elso felvonas vegi szinpadkep: a fohosre egy reflektor a magasbol, gyaszos csend, korben szetszorodva nissan/datsun/stb alkatreszek, szinte husba vag az elkeseredettseg, az osszenyomott rugokent ott feszulo akarat az elso sorokban tapinthato, sistereg a tenni akaro vagy. A masodik felvonas fordulopontja - ahonnan mar nincs megallas, ahonnan a lendulet StarWarsi hiperurugrassal repit a vegso beallitasok fele - poweredAki val valo talalkozas, ahonnan kettozott erovel, hatvanyozott kreativitassal es egyre tobb alkatresszel halad az epitkezes, maga a madachi TEREMTES :)
a vegen taps, kabatok a ruhatarban, stb
:)
visszakettopadlogaz (törölt) 2013.01.24. 02:55:56
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 09:54:09
Egy tökéletes programhoz nyilván kell pár száz óra egy motorfékpadon, és aztán pár millió kilométer teszt öt kontinensen, ezt csinálják a gyárak. Nekünk annyival könnyebb a helyzetünk, hogy minket az alacsony terhelés melletti normális vezethetőség és normális fogyasztás érdekel, a stabil alapjárat, a nagy terhelés melletti teljesítmény és megbízhatóság, és a tranzienseknél az éles, torpanásmentes gázreakció. Azaz rengeteg dologgal nem kell törődnünk, amivel egy gyárnak igen, például emisszióval, fogyasztási ciklusokkal, nagyon szar benzinnel, vezetni nem tudó, 900-as fordulaton padlógázzal gyorsulni próbáló emberekkel, hideg motort 7000-en forgatni akaró emberekkel, és így tovább.
Majd lesz róla poszt, ha ott tartunk.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 10:07:19
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 10:11:04
Szerintem az lesz, hogy a Lajcsi még javítgat rajta, amennyire lehet, aztán az első szezon után jön egy teljes szétszedés, váz 1.1, és akkor újra lehet fényezni az egész mászókát.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 10:19:58
És igen, a kar egy kicsit túl hátul van, de a 350Z-ben a sofőrhöz képest úgy fél méterrel előbbre van a motor-váltó egység, mint itt. Egyszerűen ilyen hosszú a váltóház, és kész. Előbbre tenni a kart csak komplett külső rudazat vagy bovdenek segítségével lehetne, és ehhez most senkinek se fűlött a foga. Ez is olyan dolog, hogy remélem, hogy 2015-ben nem lesz semmi égetőbb probléma az életben, és akkor majd csinálunk vele valamit.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 10:34:37
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 10:36:59
szálka 2013.01.24. 12:44:34
a váltókarnál nem lenne megoldás ha kapna egy hajlított toldást? tehát az utastérben a kar alján elvágni, egy menetet metszeni rá a rögzítés miatt és egy elforgatott "Z" alakú karral előrébb vinni a váltógombot? vagy ez tönkretenné a váltást? csak ötletelek mert tényleg elég fura helyen van most :)
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.24. 12:56:43
Adamfark 2013.01.24. 12:59:12
Ez a faszi kész. :D
Nem vagyok autószerelő, ezért egy másik példát hozok:
A NASA esete az űren is működő tollal. Sikerült jó drágán kifejleszteni. Az oroszok ceruzát használtak...
Minél bonyolultabb egy megoldás, annál drágább, és annál több vele a gond. Így meg csak azt kell megnézni, hogy oldalanként meg van-e a benzinnyomás....
acélváz 2013.01.24. 13:15:12
Annak elég csak a körvonala!De amelyik neked tetszik!?
Váltókart meg csináltass egy hajtottat, mert igy mindent lehet, csak gyorsan váltani nem! Szerintem elég hosszú egy 50mm-es "Z" alakhoz! Máris előrébb van 5cm-t!?
powered 2013.01.24. 17:42:00
Recpect!
En elso korben ( mint a NASA ) egy elektromosann vezerlet pneumatikaban gondolkodtam, ami a tolatolampa kapcsolo helyen lereteszeli ( es vagy kioldja ) a rukvercet gombnyomasra. Aztan nehany ora fejtores utan megszuletett a fejemben ez a megoldas. ( vagy Karotta kuldte az energiat... :-) ) 5mm lezervagott anyag, a forgaspontjan illesztett persellyel. Zart, tehat hatrahajtott allapotban a kezifekkar rogziti. Ugrathat is vele a Gabor, nemfog magatol elorefordulni. Szerintem nagyjabol tulel egy kommolyabb atomkatasztrofat hibamentesen... :-)
egeresz 2013.01.24. 17:50:22
bervas · http://mt10.blog.hu 2013.01.24. 21:49:32
Adamfark 2013.01.25. 12:00:06
Adamfark 2013.01.25. 15:29:56
Typoon 2013.01.25. 16:08:54
Sam8888 2013.01.28. 14:08:35
prom 2013.01.28. 20:00:08
lh5.googleusercontent.com/-DyBWnxYnGm0/UQbJ4QbpkhI/AAAAAAAAIVs/mczfy7kscao/s800/t56shifterextensionkitsmall__42139_zoom.jpg
www.clubcobra.com/forums/attachments/australian-cobra-club/20202d1333499679-retro-engineering-t56-gear-lever-shifter-holden-shifter-remote-1-s.jpg
ha még nem elég bonyolult a váltókar és környéke 8)
Pistonless 2013.01.29. 09:20:23
ui.:
A jó dolgokért megkérik az árát :)
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.29. 21:52:53
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.29. 22:00:05
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.29. 22:01:38
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.01.29. 22:06:39
"Some people might wonder why it has to be mechanical control, since the control systems equipped in the cars is normally controlled by oil hydraulics or electricity which brings enormous benefits to us and also remove the burden of operation form us.
However, at the same time, those benefits steals a sort of warmth, human touch and comfort, and only targeted to produce the best conclusive result by building up every single mechanical operation without any time-lags.
Of course, we have made various prototypes that used the oil hydraulics and electricity.
However, we eventuated to have humanity in the operation and realized to avoid the control by oil hydraulics or electricity thoroughly to treasure the feeling of driving"
Ez tényleg kizárólag japánban gépelődhetett így le.
RKr 2013.01.30. 01:10:21
acélváz 2013.01.30. 07:54:43
Innen messziröl meg lehet szövegelni, hogy hogy lenne jó!
Énis csak a képek, és a videó alapján beszélek!
Amúgy meg ha betalál az ember a sebességekbe, akkor már nem nagyon számít a váltás gyorsasága, vagy csak nagyon minimálisan, mindenféle csodaváltó nélkül is gyors lesz! (az az 1-2 tized meg majd későbblesz fontos estleg!)
Hajrá! Pályára vele!
prom 2013.01.30. 10:54:49
Egyszer kellett ilyet csinálni, akkor körbejártam a témát... bár ha az esztétika annyira nem szempont, akkor simán a kulissza áthelyezésével, és egy hajlított tolórúddal is megoldható a probléma 8)
A mechanikus szekvenciális váltókar szenzációs, mondjuk érdekes lehet vele, egy visszaváltás 5-ből 2-be...
prom 2013.01.30. 11:02:42
zupa 2013.01.30. 16:25:33
Hagyomanyos kezi valtonal is mellozheto a kuplung (kiveve elindulast) Ha pont az auto sebessegnek megfelelo fordulatszamon porog a motor, akkor siman be lehet rakni sebessegbe kuplung nelkul is.
Macséta 2013.01.30. 17:19:20
zeddez 2013.01.30. 23:51:40
ismi VEMS-ének pontmátrixos kijelzője se vmi real-time közeli frissitésű, azon nem csoda ha nem látjátok meg ezt
nekem a más gyártós standalone ECU-hoz kapcsolt külső WBO2-m kijelzője sokkal gyorsabban frissíti a kijelzést, és még ez sem a leggyorsabbra van beállítva, mert még ennél is lehetne eggyel gyorsabb frissitési beállítása a kijelzőjének
bervas · http://mt10.blog.hu 2013.01.31. 09:42:31
A sebességváltás lényege, hogy a kapcsolandó és kapcsolatban levő fogaskerekek között fordulatszám különbség van. Fizikai lehetetlenség, hogy a kapcsolandó és kapcsolatban levő fogaskerék fordulatszáma ugyanaz.
Inkább az lehet, hogy olyan kicsi a váltóban a kapcsolandó tömegek inerciája ÉS olyanok a fordulatszám viszonyok, hogy az elfüstölendő mozgási energia csekély, és azt a szinkronszerkezet kúpos tengelykapcsolója még éppen képes elfüstölni. Ilyenkor a szinkron kopik a kuplung helyett. Megjegyzem, nem véletlen, hogy kuplungtárcsát könnyebb cserélni, mint váltóban szinkronszerkezet kopó részeit.
zupa 2013.01.31. 13:19:41
Egy szoval sem mondtam, hogy ez jot tesz a valtonak. :)
A dolog egyebkent mukodik. Kihuzod uresbe (szinten lehet kuplung nelkul) adsz egy gazfroccsot, es huzod a fokozat fele a valtot. Ahogy esik a motor fordulatszama, lesz egy olyan pont, amikor a fordulatszamkulonbseg minimalis es hopp becsusszan a valto a megfelelo fokozatba.
Hogy ezt hanyszor lehet megcsinalni mielott szetesik a valto azt nem tudom. En is csak poenbol probaltam ki parszor.
zupa 2013.01.31. 13:30:34
totalcar.hu/kozosseg/rsvptc/2009/07/01/kuplung_nelkuli_valtas/
Spacewalkers 2013.02.06. 08:55:08
Dr. Kix 2013.02.06. 13:54:53
DemiA 2013.02.06. 21:27:20
Laszlo Mizsei 2013.02.08. 06:15:25
Dandie (törölt) 2013.02.08. 12:52:50
hofi601 2013.02.08. 13:31:24
szszg 2013.02.11. 08:49:19
sga 2013.02.11. 10:15:23
tocibacsi 2013.02.14. 07:39:04
Petikepetike 2013.02.14. 14:31:30
tocibacsi 2013.02.14. 16:15:02