Ilyen napokért élünk - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Ilyen napokért élünk

2011. április 12. 06:00 Nínó Karotta

Kurjongatva, debil vigyorral gördülök hazafelé az autópályán, zsibbadtan a boldog fáradtságtól. A szemem ráncosra szikkadt az izzó tűzfaltól, a porckorongjaimat kitartón darálja a pályafutómű ütvefúrója. Fékbetét, gumi- és benzinszag van, kikapcsolt telefon nyugalma, 120-as tempó, béke.

A versenypályán autózás egyenlő az elme léböjtkúrájával. Tökéletesen tiszta, elégedetten fodrozódó tekervényeket hagy maga után a koponyaűrben. Ezért minden lehetőséget kihasználok, hogy menjek. Így kerültem az Euroringre, ahol Wéber Gábor, többszörös magyar Clio-kupa bajnok és 2010 Seat León Eurocup-bajnoka tartott oktatást. Erről, és a háziversenyünk eredményéről olvashatsz e hasábokon(!). A végén van összehasonlító videó is a legsúlyosabb ívnördöknek.

Voltam én már hasonló eseményen pár éve. Akkor kivénhedt kupás Astrákat hajszoltunk a halálba instruktori segítséggel. Ott ismertem meg a halk szavú, okos Michelisz Norbit, aki azóta WTCC-futamgyőztesként a magyar autósport legfényesebben ragyogó xenonizzója. Lehetett sejteni, hogy sokra viszi, lelkendeztem is róla mindenkinek. Most viszont nem asztrázunk, hanem kend amit hoztál alapon mindenki a saját autójával tanulhat.

Wéber az edzés előtti napon köremailben érdeklődik, hogy ki milyen autóval jön, és mekkora pályázási rutinnal vág a programnak. Elküldöm neki a múltkori hungaroringi linket a csapzott csajszikról, amire az alábbi sommás válasz jön:

WG: Uhh, van egy másik futóműved holnapra?:)

BG: Sajnos nincs, de feszítettem egy nagyot az első kanyarstabilizátoron, hátha kicsit megnyugszik tőle a hátulja Ennél többre most nem futja, majd a következő szezonra vadászok hozza egy szett puhább hátsó rugót.

WG: Azzal csak alulkormányzottabbá teszed, de nem befolyásolod a csillapítatlanságát. A gátlód ezek szerint gyári (?).

BG: Nem, Bilstein-rendszerű, állítható, de nem tud elég erősen csillapítani a buta kemény rugókhoz hátul.

WG: A legtöbbet kanyarközéptől kijáratig pattogsz, amikor már nincs jelentős átterhelődés, vagy csak csökkenő, sokat nem fog segíteni rajta a stab. Ha valami segíthet (kicsit) az a lehető legkisebb hátsó guminyomás, amivel még nem lesz kezelhetetlen az oldalkúszásod. De ne várj tőle csodát.

A többszörös magyar és Európa-bajnok nemcsak veszi a fáradságot, hogy az oktatása előtti napon érdeklődjön, de belső kamerás videót is elemez és beállítási tanácsot ad. Pedig sose szívtunk közösen kokaint playmate-ek dekoltázsából. Meg vagyok illetődve.

Vasárnap reggel az Euroringen hat autó kerekét rugdossa aggódón a tulajdonosa. Van itt dízel Avensistől Opel Speedsteren át minden, a legerősebb egy tuningolt Celica GT4 fél-slick gumikon, és a Toyota-spektrum túlfelén ott rozsdáll az én kis Hacsim.

Wéber mindenkit a nevén szólít. Előkészített jegyzetekkel érkezik, amiket folyamatosan bővít a tanítványokhoz rendelt rubrikákba írva. Tökéletes modern autóversenyző: figyel, mérlegel, nem rest papírt és tollat használni, mert nem hiszi azt, hogy mindent megjegyez. Úgynevezett profi.

Az elején átvesszük a kötelező alapokat: hogy kell helyesen ülni és kormányt fogni, és miért? Milyen az ideális guminyomás pályán és mikor mérjük? Mindenki azt hiszi, hogy tudja, aztán ámul, hogy mégse. Gábor nem szónokol, hanem tanít. Egy csomószor belekérdez, azt akarja, hogy gondolkodjunk, hogy ne kész tényeket fogadjunk el, hanem jussunk el mi magunk a felismerésekre, mert úgy rögzülnek igazából. Bár ilyen oktatója lenne minden tanulóvezetőnek.

Kizúzunk a pályára pár gyors körre, hogy bemelegítsük magunkat és az autót. Belőjük a meleg guminyomásokat 2,2-2,6 bar tájára önsúly szerint, aztán Gábor sorban beül mindenki mellé két körre. Azt kéri, hogy ne öljük meg, menjünk úgy 80%-os tempót. Arra kíváncsi, hogy miként boldogulunk az autóval és mennyire van meg fejben a pálya, nem a golyónk méretére. És persze tudja, hogy ilyenkor mindenki bénább és idegesebb, de beleszámolja.

Mire hozzám ér, már bekopik és kiég a friss versenybetét. Ezzel a gyári méretű fékrendszer talán 5-6 összefüggő gyors kört is kibír, halleluja. Vittem én már elég sok embert pályán, nem feszélyez, ha ülnek mellettem. Viszont 80%-on menni, az nem könnyű. A pályaautózás transzélménye részben pont a ritmikusságából fakad. A megszokott tempó alatt menni ugyanúgy kényelmetlen és nehézkes, mint fölötte. Elcsúsznak a fékezési pontok, az ideális ívek hirtelen nem hatnak természetesnek, még a visszaváltások ütemébe is belerondít, hogy minden máshogy van. Szóval 95%-on menni talán könnyebb lett volna, de én alapvetően rendes diák vagyok, azt teszem, amit kell. És reménykedem, hogy nem hatok bénának.

Közben nem nagyon dumálunk. A Hacsi nagyon hangos, és annyira súlyosan pattog, hogy úri eszmecserére elég korlátozottak a lehetőségek. Lemegy a két kör, a boxban kinézek Gáborra:

– Ezzel futóművel kicsit nehezen mondom meg, hogy ami bajt érzek, az mennyire jön belőled, és mennyire a kocsiból. Azt látom, hogy autókezelési tanácsot nem nagyon kell adnom, inkább azt nézzük majd meg, hogy lehet-e valahol más, az autóhoz jobban illő íveket, és a mostani rossz futóművéhez alkalmazkodó technikákat találni, hogy ne lassítson annyit a pattogás. De ehhez előbb én is vezetni fogom, hogy lássam, hogy is viselkedik pontosan – azzal kiszáll, és beül a következő alany mellé.

Az elmélet után újabb pályázás jön. Egyedül vagyok, megvan a ritmus, egész jól megyek. A jól beállított guminyomás eleve hozott 1 másodpercet, és szép, konzisztens időket megyek: 1:29:9, 1:29:2, 1:29:4, 1:30:6, 1:29:6, 1:29:4, 1:29:0, azaz a köreim 80%-a 1 másodpercen belül van. Erre mondják (tévesen), hogy itt a pilóta kész van, innen az autón kell javítani. Szakad rólam víz, boldog vagyok.

Pár perc múlva érkezik Wéber úr. Leteszi a jegyzeteket, beül a kormány mögé. Röviden kikérdez, mi is ez a fáradt, öreg Toyota. Hány ló, milyen futómű, mekkora fék, van-e baja, mire kell vigyázni. Sorolom: 85-ös, rohadt kasztni. Hátsókerékhajtás. Sor négy, 20 szelep, 1,6 liter, szívó, 153 ló volt 4 éve. Gyári méretű fékek valami gagyi amerikai versenybetéttel, hol fog, hol nem. Versenykuplung, gyári váltó, sperrdiffi. Ostoba versenyfutómű, betonkemény, hátul nem csillapít, pattog, néha durván elugrik.

Ahogy elindulunk, ki a pályára, feltűnik, hogy mennyivel betegebb, esetlegesebb a Hacsi az utasülésből. Megvan minden gyanús zaj, a nyikorgások, csattogások, a borzalmas búgás, de nem tart az ülés, alig lehet kapaszkodni, és a versenyautós hangulatból csak annyi jut, hogy idegesítően gyorsan jön a kanyar.

Gábornak nem kell sok idő az össze-szokáshoz. Azonnal megvan, hogy a motor hatezer és 8300 közt boldog, úgy küldi fel a tempót az első egyenesben, mintha pole pozícióért kvalifikálna Spában. Bang-bang, mennek a felváltások, a szívem belesajdul. Az első kanyar előtt óvatos, hamar, szép progresszíven fékez, aztán viszonylag keményen fordítja rá az elejét az ívre. A Corolla az ilyentől azonnal eldobja a hátulját, most is elúszik a feneke, de azonnal jön a gyilkos, picike ellenkormány, és már vége is. Rögtön kijön a pályaautós és a drifter rutin különbsége: én ilyenkor lágyan, hosszan hozom vissza az ívre, ami lassú. Wéber ezzel szemben egy pillanat alatt, kegyetlenül, ahogy a villanypásztor csapja orron a kódorgó birkát. A jobbos visszafordítóban szögletes, bele-belehúz a kormányba: tapogatja, hogy mennyire fog az orr, az autó melyik vége enged el először. Lényegében attól a pillanattól, hogy minden funkciót kipróbált, gyorsult, lassult, kanyarodott, elkezdi az optimális pályaritmust közelíteni.

Elképesztő sebességgel alkalmazkodik. Pedig a Hacsi nem könnyű eset. Látom is rajta, hogy a második perctől veszettül koncentrál, a Corolla teljesen beszívja. Nagyon nehéz tisztán autózni, sosincs két ugyanolyan féktáv. A tökéletlen visszaváltást, a rosszul időzített gázfröccsöt csúszó far követi, a kanyaríven nem nyugszik meg a kasztni, hanem a feneke bepattog, leesik. A motor csak legfelül megy, minden kezelőszerv nehézkes, rideg - aki itt nem dolgozik keményen, az csak szenved.

A második köre már igazságtalanul összeszedett. Érdekes, hogy kicsit darabosnak érzem, hiába marha gyors, a váltások, a bekormányzás és főleg az ívtartás mind-mind kegyetlenül célszerű, de messze inkább hatékony, mint finom. Aztán lassan csak felfogom: ezt csinálja vele az autóm. Így kell vele bánni valakinek, aki  nem ismeri: rá kell erőszakolnia nyersen az akaratát, mert az összesimulós együttműködés üzemórái még nem teltek el. A Hacsi minden szerencsétlensége, rohadása, csövezetlensége és szedett-vedettsége ellenére azonnal felébreszti az autóversenyző-reflexet.

Lehetetlen megmagyarázni, egyszerűen annyira elementárisan jól érzi magát a versenypályán, ahol minden rendes utcai autó az életéért rimánkodva szabotál, hogy azonnal beszippantja azt, aki ezt a harcot élvezni tudja. Két-három kört megyünk. Mire kiállunk, WG halántéka is gyöngyözik, és a fülig érő farkasvigyor a fején kilométerekre van a nap eddigi kimért profizmusától.

– Te, ez kurva jó. Illetve borzasztó ez az autó, de zseniális. Sose értettem, hogy mi ezekben a nagy szám, de – hihihi – ez egyszerűen kurva jó. Kell nekem egy ilyen. Rögtön szólj, ha eladod.
– Ugye? Teszem hozzá atyai büszkeséggel.
– Na, mit csináltam máshogy?
– Hát, itt-ott más íveket használsz. Sokkal gyorsabban váltasz felfele, látszik, hogy megszoktad a versenyváltót, én meg vigyázok a filigrán fogaskerekekre. Sokkal durvábban használod a kerékvetőket, úgy általában a pálya két szélét.
– Mennyit mentünk?
– 1:29:4, külön köszönöm, hogy nem vertél meg a saját autómmal, 2 perccel azután, hogy életedben először vezetted.
– Hmm. Szóval 4 tized. Mehetek a nap végén még vele? Hihetetlenül jó szórakozás.
– Miénk a megtiszteltetés.

Miután minden autót végigpróbált, Gábor ismét személyre szóló tanácsokat ad, ezúttal úgy, hogy tudja, hogy a tapasztaltakból mennyi az ember és mennyi a gép sara. Aztán visszamegyünk a pályára. Próbálok alkalmazkodni a látottakhoz, agresszívebben kihasználom a széleket, gyorsítok a váltásokon. És megjelenik az első 28-as idő. Aztán a második, a harmadik.

Kis szünet, ismerkedés a tapadási kör fogalmával, az ideális ívek belülről felismerésének finomságaival, a kanyarkombinációk kezelésével. Aztán vissza a pályára az utolsó kenetre. 28,4, 28,3, 27,5, 26,95 - úgy üvöltök odabent, hogy a motor is összehúzza magát a tisztelettől - 28,3, 28,1, 27,6, 27,9, úgy hogy körönként egy-egy hármast eldobált a váltó. Tessék, ennyit arról, hogy ki tudom autózni a Hacsiból, ami benne van: attól, amit Gábortól láttam/hallottam, gyorsultam jó két másodpercet egy fél nap alatt.

Ez elég csudálatos javulás, pláne, ha beleszámítjuk, hogy nem a nulláról indultam. Viszont oda a konzisztencia. Igaz, hogy átlagosan 2 másodpercet gyorsultam, de a körök közti szórás nagyobb. Ez egyrészt azt jelzi, hogy még bele kell szoknom, ki kell alakulnia itt az új komfortzónámnak. Másrészt azt is jelzi, hogy a nap végére a Hacsi egy kicsit elfáradt. A harmadik fokozat hajlamos elbújni néha, a fék randomgenerátora is gyakrabban dob 0-át. De nincs nálam elégedettebb illető az Alföldön.

Ahogy véget ér a szeánsz, felbukkan ismét WG. A kötelező programot lezártuk, most jön az, hogy ő is jól érezheti magát. Odaadom neki a kulcsot, megpaskolom a Hacsi seggét. Kihajt a pályára, 3 másodperc múlva mind fent vihogunk a bokszok tetején a magaslesen, minden második embernél mobil vagy stopper. Mert egy dolog ugye a felszabadult szórakozás. Egy másik meg, hogy itt engem meg kell verni. Elképesztően jó érzés a teperő Toyotát látni a pályán, jó kezekben. Hallgatni a dühösen trombitáló motorját, nézni, ahogy pattogó farral, nyünyögő difivel táncikál a szegélykövek közt. Pár bemelegítőkör után elkezdenek esni a számok: 33,3, 29,4, 28,6, 28,7, 27,9, és két lassúbb, játékosabb kör, aztán hűtés és vége.

Leszaladunk fogadni a zúgó ventillátorú, pattogva hűlő autót.
– Na, mennyit mentem?
– 1:27,9-et. Lenyomtalak egy másodperccel – mondom, és igyekszem nem látszani annyira önelégült pukkancsnak, amilyennek érzem magam – Az autóval, amit én 4 éve vezetek, te meg 20 perce.
– Tényleg fogy a hármas a váltóból. És a végre elfogyott a fék is.
– Tudom.
– Kurva jó ez az autó. Szörnyű, de eszméletlen jó. Ha lenne rajta fék, addig mennél, amíg ki nem esel belőle.

Hát így. Életem egyik legjobb napja volt, és ezen az se változtatott volna semennyit, ha fordítva végzünk. Aki egy óra alatt tud annyit tanítani, ami kövér másodperceket ér egy nem teljesen kezdőnél is, annak az elméjében több van, mint az enyémben, ez ilyen egyszerű. Én valószínűleg a dupláját kaptam volna tőle az ő autójában. Ha érdekel kettőnk gyors köre szinkronvideón, kattints ide felülre, elég menő. Hogy Wéber nagyon jól fog vezetni, az nem volt kétséges. De hogy istenáldotta, kiváló pedagógus, az nagyon kellemes meglepetés.

A kurzust a Tunexcom szervezte, van belőle rendszeresen a szezon folyamán. Ha eddig elolvastad, mindenképpen ajánlom. A Hangyásszal megyek is még egy kört.

Epilógus

From: Wéber Gábor
To: Bazsó Gábor
Jó reggelt,

Még egyszer grat a tegnaphoz, nagyon jól mentél, a trükkös autódat meg tényleg nagy élmény vezetni.

Máskor is szívesen potyázom, ha úgy adódik:)

WG
From: Bazsó Gábor
To: Wéber Gábor
Szia,

én meg ismét köszönöm az oktatást, mérhetően is nagyon hasznos volt, ráadásul remek volt látni, hogy mennyire komolyan veszed és figyelsz az emberekre – alighanem ettől is működnek olyan jól a javaslataid.

Potyázásra bármikor várlak szeretettel, pláne, ha ilyen sokat lehet tanulni belőle. Egyszer szívesen látnálak egy driftedzésen is, biztosan őrületesen jól mulatnál, ráadásul tök hasznos szórakozás, rengeteget tanít az embernek arról, hogy mi történik azon a ponton, ahol már éppen túl sok, és hogy meddig lehet azt elnyújtani. A felületes látszattal ellentétben ez egy egészen jó sport, csak nem szabad összekeverni a parkolóban pörgő szakadt E36 323i-kkel.

Mindent köszi,
BG
From: Wéber Gábor
To: Bazsó Gábor
Örülök, hogy tetszett, azt gondoltam, inkább csak brahiból jössz el, olyan "na bumm, mit veszthetek" alapon, de láttam, hogy komolyan érdekel a dolog - mármint a pályázás.

Az persze nem hagy nyugodni, hogy bármily kevés kört is mentem a Hacsival, gyorsabb voltál, de ez is azt mutatja, hogy még nekünk, amúgy "félprofi" versenyzőknek is nagyon kellenek az autóban eltöltött km-ek. Főleg, ha ennyire jó érzékű a tulaj:)

Na, egy szónak is száz a vége, kellemesen csalódtam a vezetési tudásodban, általában fordított a tapasztalatom. Ha érdekel, egyszer vendégem vagy egy hotlapra a ringen, a versenyautóban, és talán azt is elintézzük, hogy baloldalra is beülj...

Üdv,
WG

Hát nem egy aranypofa?

83 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ePtOn · http://www.facebook.com/autohifibolt 2011.04.12. 07:57:31

Biztos csaltál, csíteltél, az nem lehet hogy 1mp-vel gyorsabb voltál!:)

Ahogy nézem már rögtön az első kanyar után kapott egy jelentőset Gabi, mert Te később fékeztél, és szűkebben tartottad benn. 48mp-ig tartottad is azt a kb fél mp-es előnyödet, aztán beért. Viszont a sikánon jobban jöttél ki, majd a jobboson is hoztál sokat....

Szóval lehetne ez még talán 0,5mp-vel jobb idő is ugyanezzel a konfiggal!:)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.12. 08:01:49

Annyira buszke vagyok, hogy reggel 8 elott mar erdemi, elemzo hozzaszolas szuletik. Csodalatos vilagban elunk! Igen, a szoftver is ugy latta, hogy kettonk gyors korebol kijon egy elmeleti fel masodperc minusz.

Javító Zoli 2011.04.12. 08:05:10

Na pajtás, ebbe jól beletenyereltél!! WéGé-t eddig is profinak tartottam, de ezek szerint pedagógusnak se rossz.
Irigyellek az ilyen lehetőségekért.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.04.12. 08:10:29

Engedelmeddel, Gábor (nahát, Wéber, Bazsó, most meg én, a Vajda :)) erről nagy szeretettel készítenék egy fordítást a blogodra, ha beleegyezel (link a nevem mellett)!

Javító Zoli 2011.04.12. 08:12:05

Jó tudom. Mindenkinek van lehetősége benevezni ilyen dzsemborira, de azt hiszem, hogy a családi Polo Variant nem jó platform egy kis csapatásra.
Én a szegények autósportját űzöm (szimulátor), és ott is felbukkannak WéGé-hez hasonló ufók, akiket nézve döbben rá az egyszeri autósport fan, hogy mennyire másképp kezelik ezt az egészet.

WesT 2011.04.12. 08:15:04

Kellemes csalódás Wéber bácsiban! Nem gondoltam volna, hogy ennyire benne van a dologban, és még az emebrek nyelvén is ért. A hacsiról tudtam, hogy jelentős kéjfokozó hatással bír, most megint bizonyította. A versenyautós körözést meg bevasalni ám! :D

littlerock 2011.04.12. 08:17:19

Személy szerint a pályát nem tudom megjegyezni... a többit szívesen próbálgatnám...

ePtOn · http://www.facebook.com/autohifibolt 2011.04.12. 08:17:49

@Nínó Karotta: Azt megkérdezhetem, hogy ezzel a hátsóval jó driftelni? Vagy miért ilyen? Van célja? Mert gondolom egy jó hátsó rugó nem drága mulatság...

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.04.12. 08:19:23

@Gee Halen: Mármint a saját blogoMra (tehát arra ami a nevem mellett is elérhető). @Nínó Karotta:

G_y_u_r_i 2011.04.12. 08:23:51

kiváló cikk! hajrá hacsi, hajrá karotta, hajrá wg

előre is örülök a következő cikknek.

zajcev 2011.04.12. 08:33:28

remek élmény így reggeli olvasmánynak! Hacsit míg él nem felejtjük, betűkbe szedve is mosolyt csal az arcomra ez a kocsi :)
jó is lenne ha nekünk nem pestieknek is lenne elérhető közelségben egy ilyen pálya.
grat az idődhöz

ChPh 2011.04.12. 08:34:57

kalfa :P

Egy E36 323i tulaj :P

ezen túllendülve jó kis cikk, ehhez hasonló képzés kellene az autósok nagy részének...

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.12. 08:38:00

@ePtOn: Ez a hátsó rugó így nem jó semmire, driftre se. És valóban nem nagyon drága. Viszont macera a lecserélése: ki kell szerelni a rugóstagot, meg kell mérni, és úgy kell másikat rendelni. Ez önmagában nem ügy, de a Hacsi nem nálam áll, mert - szégyen, tudom - de nincs garázsom. Egyszerűen nem jött össze a logisztika. A fejlesztési pénzek feneketlen kútja jelenleg egyébként is a Hangyász.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.12. 08:39:38

@Gee Halen: Hogyne, persze, csak bátran, igen megtisztelő.

robian 2011.04.12. 08:47:40

Wéber jó arc, ezt tudtuk. De hogy egy másodpercet adtál neki, még ha a saját autódban is - az eredményeit tekintve - az jó. Az elég jó. Ez azt jelenti, hogy a TC nemcsak műszerfalat kopogtatni tud.
Zseniális a videó, az egész poszt úgy, ahogy van.
Köszönjük

rush4you 2011.04.12. 08:48:24

Hello

Kérdezd már meg Gabit, idén mi van vele? nem megy sehol??mé nem? Michelisz sztár meg minden, de Wéber is kellene egy új szezonhoz:)

Üdv

Bartrender 2011.04.12. 09:07:27

@rush4you: WG idén a német bajnokságban szerepel és Seat Leon-nal fog menni. Az első tesztet fölényesen nyerte! :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.12. 09:08:32

Nekem esett jól, komolyan.
Most már különösen büszke vagyok arra, hogy 1978-ban,a Károlyi kertben, Wéber Gáborral együtt játszhattam rendőrautósat. Kezünkben frizbivel, kormányt imitálva, tekerve szirénáztunk fel-alá. Szerintem ő már akkor is íven kente neki.
Lassan meglesznek a szilentek a kopottszierrába, lengéscsillapító, meg rugócsere, aztán mosmá muszáj lesz pályára menni, mert a videó nézése közben bizsergett. Szerintem simán meglesz a 2:30. Kis gyakorlással a 2:29,74.

rush4you 2011.04.12. 09:13:24

@Bartrender: Köszi ez ám a jó hír, azt hittem idén nem jutott gép vagy egyéb probléma támadt!
üdv

Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2011.04.12. 09:24:46

Az a mobil mi célt szolgált ott a géptetőn?

zoutlodi 2011.04.12. 10:03:15

Gratulálok! WG-t legyőzni nem rossz skalp! (kevesen mondhatják el magukról! :) Jók a videók is!

olcsójános 2011.04.12. 10:06:43

"nem szabad összekeverni a parkolóban pörgő szakadt E36 323i-kkel"

Kár hogy egy ilyen szakadt E36 százszor többet ér még szakadt állapotban is mint egy vadiúj Nissan GT-R vagy valami bohóc Celica. Ugyanis egy valami nincs a japánoknak. Presztízse és tekintélye, na meg a BMW műszakilag kicsit komolyabb, jobb futómű, váltó.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2011.04.12. 10:22:38

ez a WG + Karotta egy szerencsés párosítás, mivel mind a kettő nagyon jó arc (:

személyesen csak a Gábort ismerem, de nem is tudtam, hogy képzéseket is tart, jelentkezni fogok egyre valamikor (ha lesz hozzávaló autóm)

a szögletes vezetési stílusról egy vicces anekdota jut eszembe

múltkorjában a tököli reptéren nyúztuk az új Porsche-kat a nemzetközi tesztnap keretében és egy kocsiban ketten ültünk

szerencsémre nem egy bénázó idegennel kerültem össze, hanem egy sok éve volt kollégám, aki jól is motorozik meg autót is látott már eleget

a Panamerákat egy hosszú gyors pályán próbáltuk, ahová a pilonokból egy rénszarvasteszt szerű kikerülő volt építve, azon kellett áthajtani

egy fotós fiú bekéredzkedett a hátsó ülésre, mivel ismerte a mellém beosztott srácot, gondolta fényképez párat

mikor átadtam a kormányt a volt kollégámnak, elindult a pályán, majd a kerülőknél elkezdte mondani, hogy te túl szögletesen mentél, nézd, én mennyivel simábban megyek egyik ívből a másikba, nem rángatom annyira a kocsit

erre megszólal hátul a fotós: persze, csak te 73-mal mész, a Gyula meg 91-gyel ment (:

akkor mondtam neki csipkelődve, hogy az az egy szerencsém, hogy néha vannak olyan autóversenyek is, amiket időre mérnek és nem csak olyanok, amiket vezetési szépségre ((:

pzs_00 2011.04.12. 10:27:12

Nemrégiben volt szerencsém egy hasonló tréningen részt venni. Valóban jó arc és jó tanár. Nem űzöm olyan szinten a pályaautózást mint a két Gábor, mondhatjuk, hogy lelkes kezdő vagyok. A külöbség is sokkal nagyobb volt WG javára :). 2 mp-t vert rám úgy, hogy technikai hiba miatt 3-asban volt végig az autó és személyem is ott volt benn nehezékként.
1:33.5 volt a legobb időm utas nélkül váltót használva (talán még javulhatott volna a nap végére ha a technika is úgy akarja).
WG: 1:31.8 végig 3.-ban lendületből utassal :D. Bele sem merek gondolni, hogy ideális esetben milyen idő lehetett volna belőle (autó egyébként két nappal később le lett mérve padon: 103.1 lovat tud 143.1 Nm-rel, saccra 1000 kg... mindezek ismeretében talán egyik sem rossz idő :)).

Ugye nem lesz szomorú vége a Hacsinak amint a Hangyász átveszi a helyét? Bár vevő van már rá... :)

Bartrender 2011.04.12. 10:34:04

@GYUSZI BACSl: Tudunk bérversenyautót is biztosítani igény szerint. Van kupás astra, kupás Suzuki, bevállalósaknak Lotus Exige Cup 260 is :)

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2011.04.12. 10:55:45

@Bartrender: nem egy rossz ötlet, egy linket bedobhatnál ide, hogy hol kell jelentkezni, talán annyi "reklám" belefér

a Lotushoz nekem cipőkanál is kéne valszeg, a Boxster Spyderből is alig bírtam kiszállni (:

=Daniken= 2011.04.12. 10:58:56

Akut sárgaság, az irigységtől.:-))

WG milyen jó arc. sejtettem, de hogy ennyire benne van, azt nem.

Bartrender 2011.04.12. 11:16:12

@GYUSZI BACSl: Nem szeretném "reklámmal" teleszemetelni a kommenteknek szánt felületet. A poszt szövegében van pár hivatkozás ami kattintás után hozzánk irányítja az érdeklődőket. Ja, és az ezüst celica hátsó lökhárítója is segítség lehet ;-)

AzHofi 2011.04.12. 12:14:40

Mit csinált volna WG a skoda s100-ammal? :-)

_Mulder 2011.04.12. 12:37:58

milyen softverrel mérted az időt? Racechronot vagy a trackmastert használod? Még egy kérdés a külső gps vevőd 1, 5 vagy 10hz-es? Előre is köszi a választ.

rush4you 2011.04.12. 12:45:38

Tudom, ez az írás nagyjából két emberről szól, de azért kíváncsi lennék a többi gép mit ment ezekhez az időkhöz képest, illetve WG mit tudott a többi autóval menni
van ilyen infó elérhető?

ChPh 2011.04.12. 12:53:14

@CubΕ: mint BMW-s elhatárolódok az ilyen megnyilvánulásoktól...

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.12. 13:37:15

@rush4you: Én egy ilyet tudok, a Time Attack örökranglistáját.
Sajnos a mostani lista nem tartalmazza, hogy melyik autó ment slickkel, melyik utcai gumival, meg az ilyen fontos apróságokat, de nagyjából látszanak a dolgok. A Hacsi ugye 150 le, utcai gumis (alig), és nem áll a helyzet magaslatán a hátsó futómű.

timeattack.hu/hun/euro-ring/

dekás dezső 2011.04.12. 13:42:16

@CubΕ: ha a tekintély és presztízs a fő érték nálad egy autónál, engedd meg kérlek, hogy granuláljak:P

rush4you 2011.04.12. 13:44:11

@Nínó Karotta: na valami ilyesmire gondoltam, így már jobban értékelhető amit mentetek!

nem is rossz, érdemes megnézi mivel vagytok 1mp-en belül még.
csináljatok még valamit a futóművel aztán lesz ez jobb is,
ki tudja, lehet rövidesen váltani fogsz pályára, gumiherdálás helyett ?! ;)
üdv

Sopánka76 2011.04.12. 13:52:20

köszönjük az írást!
és nem is olyan drága ez a WG tréning, megéri az árát!

ommm 2011.04.12. 14:15:49

:) WG egyszerűen nem tud veszíteni, lesz még itt revans, ebben biztos vagyok. Elég csak a Batakra gondolni. De maximálisan jó arc, ez tény.

mégis 2011.04.12. 14:28:26

Én láttam kint WG-t edzeni és úgy emléxem 1:14 környékén ment a leonnal, igaz?:-)
Jó a cikk, jók az arcok...

Fox888 2011.04.12. 14:41:27

Idióta CUBE!!!! Mondja ezt egy e30 tulaj!!! Tudom hogy Troll de fááááj!!!!

Kcsiki 2011.04.12. 14:56:08

Sziasztok!

Olvasmányos, szórakoztató, jó cikk! Gratulálok, és köszönöm!
Irigylek mindenkit, aki ebben és hasonlóban részt vehetett!
Én csak a hobbigokartig juthatok 37 éves fejjel, azt is nagyon tudom élvezni, hát még egy ilyet!!! Még nézőként a fal mellől is imádnám!

Karotta!
Itt off, de azért megkérdezem (valahol biztos leírtátok, elnézést hogy itt is kérdezem!)-miért szűnt meg az Ezeröcsi???!!! A legkirályabb műsor volt, a rádiót meg ezért sem hallgatom azóta!!! Ha azt mondjátok a Hallgatottság, azt nem fogadom el, az nem igaz!!!

Üdv

lotuss7 (törölt) 2011.04.12. 14:57:42

imádtam olvasni. tényleg ilyen volt. a WG egy zseniális versenyző és nem utosó sorban közvetlen és szerény.az instrukciók nagyon profik és világosak voltak és valójában azok begyakorlása maradt csak házifeladat gyanánt...
éljen a benzingőz, a gumi és a vanilia fagylalt. !!!
üdv.Dr gelato , Péter

sgarde 2011.04.12. 14:59:38

@AzHofi: ...az én százasommal minden egyenesben pihenne egy kicsit, ameddig felváltásra vár... :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.04.12. 15:11:07

Nagyon érdekelne, hogy a Hangász mennyit menne itt...

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.12. 15:18:02

@scheerti: 1:19.99. Ha nem is idén, de addig reszelem, amíg benyomom 20 alá, úgy éljek.
Mekkora a szám!

00Christoph00 2011.04.12. 15:39:25

Következő alkalommal KERS-t és DRS-t is kérünk, mert kevés volt az előzés!

w a s d 2011.04.12. 16:06:45

@ChPh: Hát még ha tudnák, hogy nem csak e36 323i tulaj, hanem hogy melyik oldalon admin... Már meg is lenne a parkolóban pörgő, neonos- kékledes, sárkánymatricás, hangosan tuccogó, lyukas kipufogós BMW- t birtokló bézbólsapkás/fullkepes (de mostanában már inkább az utóbbi) sztrítréször képe a kommenteket olvasók fejében.:D

RSTomi 2011.04.12. 16:08:19

@Nínó Karotta:
ahhoz egy pár dolgot még reszelni kell a gépsárkányon...na meg rengeteg gyakorlás :-)

Amúgy a cikk FRAPPÁNS, teljesen beleéltem magam....még a fékszag is megcsapott amikor olvastam a "..zúgó ventillátorú, pattogva hűlő autót"....nagy gratula hozzá.

WG jó arc nagyon, ezekszerint Karotta is :-)

McK (törölt) 2011.04.12. 16:18:42

Ez megszínezte a napomat,de tényleg.
Jó volt olvasni,hogy vannak,akik tényleg használják az AGYUKAT a versenyzéshez.
Karotta az elején annyira megfogalmazta azt az érzést,ami eluralkodik az emberen egy verseny után ülve az autóban,ami a tréleren húzza haza a versenyautót,hogy megkívántam az érzést..

Elő is halászom,leporolom.
Mi bajom lehet..;)

_gram_ · http://www.miata.hu 2011.04.12. 16:33:03

@Nínó Karotta: Gábor, szuper gratula a -1 másodperchez! Volt szerencsém WG mellett félni egy pár kört tavaly, amikor az MX-5 Open Race versenyautót próbáltuk ugyanitt. Széria kocsival mentünk, és a könyörtelen ellenkormányon magam is elcsodálkoztam, de iszonyú hatékony, az tuti.

Michelisz Norbi is ott volt és utaztatott, az volt az érdekes, hogy ő még gyorsabban nyúl bele a csúszás előtt, kevésbé tűnt szögletesnek. Időre tök egyformák voltak a két 20th Anniversary-val, király jót kergetőztek... közben WG közölte, hogy ez az autó k..va jó széria létére, tiszta vigyor. Baromira bírom benne, hogy képes elvonatkoztatni a verseny szörnyetegektől és az élvezetért hajtani. Pedig ezek sem voltak erőgépek a maguk 12x lóerejükkel, meg aztán nem is egy BMW... igaz CubE? ;))

LAPoska 2011.04.12. 18:15:32

@Nínó Karotta: A haverom volt nemregen valami kiallitason valahol eu-ban, mar nem tudom, hogy holl, es lefogtsak egy brembo "sarokban" egy mernokot, es mivel a haverom elegge szeret a hondaira porsche, audi, ferrari carbon-keramia tarcsakat rakni, hat megkerdezte otet, hogy mi a kulombseg a ferreri, megb a porsche tarcsak kozott... mondta, hogy a ferrari tarcsak a legbrutalisabbak, utana porsche, audi stb, a carbon/kermia aranytol fuggoen, de mar nem emlekszem, melyikben van mibol tobb... mivel a carbon fekekhez a betetek brutal dragak, a ficko adott egy tippett, hogy porsche tarcsakra sima, acelra valo beteteket kell tenni, nem fog olyan jol fekezni, mint az origi karbonos betet, de joval jobban, mint a szeria, nem olyan draga, nem kopik olyan gyorsan... ha netan szlovakiaban, rozsnyon jarsz, adj infot, mutatunk sok hondat, r8-as fegnyergeket, ferrari tarcsakat stb... :-)

Flankerr 2011.04.12. 18:47:07

Jó mulatság, férfimunka volt. olvasni is.:)

blaiser 2011.04.12. 20:16:26

Azt tudtam hogy Bazsó Gábor kitűnő autóversenyző, de azt nem tudtam, hogy Wéber Gábor jó fej!
(Bocs, ilyen még asszem nem volt, úgy éreztem nem maradhat ki.)

Komolyra fordítva, lelakjuk a versenyautót aztán meg röhögünk a markunkba, hogy az alapvetően működő technikához szokott Autóveresnyző Úr nem tud vele menni? Akutyafáját!

Egyébiránt mostmár komolyan érdekel mi van egy fék nélküli 20 éves Toyota-ban ami megfog egy Wéber Gábort. Lehet hogy WB titokban Karotta-rajongó? ;)

blaiser 2011.04.12. 20:18:51

Nem cinkelni akarom az Urakat, komolyan érdekel mi az ami az ostoba futómű és rapszódikus fék ellenére is átjön.

Remélem a Hangyász is hasonló örömforrás lesz!

ixtom 2011.04.12. 20:24:30

Nekem miért csak 2:05-ig játsza a videót? Más böngésző sem viszi a kiírt 2:34-ig. Van amikor csak 2:02-ig megy...

Ja, és köszi a cikket, élvezet volt olvasni! Még sok ilyet!

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.04.12. 20:57:30

@blaiser: Tudod olyan ez mint az MX 5, meg a szex, mondják, hogy jó, meg minden, aztán kipróbálod és tényleg.:)

kariking · http://ralialfa.blogspot.com 2011.04.12. 20:58:38

Ekkor nem DS3000 volt már elől a fékbetét? Zsír új tárcsákkal? Úgy emlékszem ez volt az első próbája, és ki is derült, mennyivel jobb mint az amcsi Mintex Racing..

Szerintem a sok másodperces javulásban az is benne van, hogy közben sok liter benzin fogyásával könnyebb lett a kocsid, és ez a kanyargós EUringen, a sok kigyorsításnál jól esett a hacsinak.

mv3 2011.04.12. 22:15:21

Csak most volt időm elolvasni a postot, végig az volt az érzésem, rendszer lesz ebből a találkozásból:o)
Hihetetlen, mennyire átjött a sorokon keresztül, mennyire remek móka volt!

Az önző olvasód (én), viszont már alig várja, hogy megkergessétek -együtt- a hangyászt!
(Milyen könnyű is ezt így leírni, pedig mennyi muknád, pénzed, szabadidőd van benne.)

Hajrá!

mv3 2011.04.12. 22:16:45

@ommm:
Valószínűleg ez a tulajdonság kötelező elem az (autó)sportban :o))

korlat 2011.04.12. 22:24:54

@Javító Zoli: hol nyomod a szimulátort Zoli? vagy egyáltalán mivel? lfs, rf, gta1?:D

Rocko- 2011.04.12. 22:54:41

tudok élni, na! :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.12. 23:19:30

@blaiser: Két dolog. Az egyik, hogy a Hacsi azért kurva gyors így is. A bizonytalan fékkel, a debil futóművel és 150 lóval megy olyan időt, amit 300 lovas M3-mal meg összkerekes Imprezákkal, Evókkal szoktak, amint azt a feljebb linkelt Time Attack örökranglista mutatja. Másrészt a hangulata miatt, amit nyilván lehetetlen elmagyarázni. Dugás és dugás közt is elég nagy tud lenni az élménybeli szórás, hiába alkalmas a fogamzásra mindkettő.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.12. 23:20:25

@IxTom: Talán egy jó Flash Player frisstés beválik. Más nem panaszkodott.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.12. 23:23:05

@kariking: Nem, a DS3000 ezután került bele, a következő Hungaroringre, és tényleg ég és föld volt. A benzinben viszont nem hiszek. A Hacsi tankja 40 liter, és 17 alatt megáll a kanyarban, mert nem kap benzint. Azaz max 23 kiló tud lenni a különbség. Fogadjuk el, hogy okosodtunk :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.12. 23:25:34

@mv3: Nagyon kösz. A Hangyászkergetést én is nagyon várom, de azért nem állnék addig féllábon.

kariking · http://ralialfa.blogspot.com 2011.04.12. 23:27:50

@Nínó Karotta: Nem azt mondtam, hogy csak a súlycsökkenés, hanem az is... Persze, hogy okosodtál :)
De valamiért én akkor is erre az eseményre rakom a DS3000-et, mert emlékszem mennyire nem akartad, és tökre büszke voltam, hogy milyen sikeres lett aztán a tesztje.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.04.13. 00:16:22

@kariking: Jól emlékszel, de az két héttel később történt, a Hungaroringen. Itt is gyorsultam magamhoz képest egy csomót, aminek a java szintén a Wébernél megszerzett tudományból jön, de a másik fele a fékből, ami nagyon jó lett.

blory 2011.04.13. 07:16:47

Nagyon jó cikk, elvezet volt olvasni, nagy kedvet kaptam hogy valahogy a Golf 1-embol ilyen palyazo gepet csinaljak.
Szivesen olvasnek a kesobbi Hungaroring gyorsulasodrol milyen idoket mentel, esetleg videok a korozesrol, jobb mind F1-et nezni.

ixtom 2011.04.13. 08:59:36

@Nínó Karotta:

Köszi a tippet, de mindenből friss van fent. Érdekes módon ma már elsőre működött, pedig nem is "nyúltam bele". Talán megijedt, hogy rászóltam. :)
Ez ám az ámítástechnika...

ChPh 2011.04.13. 09:27:31

@F/: Amiről beszélsz, ott nem vagyok admin :D

ChPh 2011.04.13. 09:28:30

@Nínó Karotta: igaz :D
Tegnap nem voltam formában. Igaz nem válaszoltál, hogy mi van a Hangyásszal, most már tudom :D
Tényleg ott lesz az OT-n?
Ki kellene menjek megnézni :D

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.04.13. 09:55:10

Tessék Gábor, itt az angol fordítás. annyira nem lett kifinomult amennyire szerettem volna, de azt hiszem elég jó lett:

srcint.blogspot.com/2011/04/days-worth-living-for.html

w a s d 2011.04.13. 13:58:12

@ChPh: Mindegy, nem tudom, mi a pontos megnevezése azoknak, akiknek a neve mellett az oldal logója szerepel csillagok meg háromágú szigonyok helyett... (És az oldalt a totalcarhoz köthető blogok kommentelőinek szokása az ilyesmi autósokhoz kötni.)

rowi 2011.04.14. 08:39:58

na ha a Hangyász tényleg kész lesz ma, üsse kavics, elmegyek az OT Expora

hbeela 2011.04.14. 14:33:36

Gábor, remélem van még több belső kamerás videó is, és nem sajnálod tőlünk. :)

stevie-w 2011.04.29. 00:47:55

Autóbuzinak lenni jó :-) Ha valaki autóbuzi és egyben írni is tud, az meg egészen pazar :-)

Lakatos Ásztonmártin 2011.08.27. 15:19:51

csak aszt akarom mondani a sok jappánautósnak, hogy nálunk a nyócba a párkoló tele van béemvékkel, mer a tesók tudják, mi a presztizs!
A gázsinak például egy ilyen ötöse van, és egy kilós aranyláncra cserélte, ami vagy két miliót biztos ért, szóval ezeknek a cuccoknak használtan is van értékük. Senki ne dőjjön be a hahus hirdetésnek, ha lát egy béemvét két kilóért. Csak valami paraszt magyarnak a rocsa alehet, mer a tesók tuggyák, hogy mi ajó. Az enyémen csak az alufelni ér legalább három kilót, vágod