Egyszer jönnek és felfalnak minket, de addig ámuljunk - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Egyszer jönnek és felfalnak minket, de addig ámuljunk

2009. február 02. 08:00 Nínó Karotta

Az egész autósdiban talán az a legjobb, hogy csodálatos dolgokat lehet megtudni rajta keresztül a világról. Tudta-e ön például, hogy amennyiben tényleg átáll az emberiség az elektromos autókra, akkor Bolívia lesz az új Irak? A belső égésű motorhoz ugyanis olaj kell, ami a Közel-Keletről jön, ahol aránytalanul sokat bombáznak. A ma életképesnek látszó akksikhoz viszont lítiumra van szükség, az pedig Bolíviában és Kínában van.

De nem is ez a mai menüről a séf ajánlata, hanem az alábbi súlyos videó:

A filmen egy elektro-reológiai folyadék látható, amint felmászik egy elektromágnesre. Az a vicces, hogy minden gyönyörűsége dacára mélyen nyugtalanító a látvány. Biztos azért, mert a debil science-fictionben minden titokzatos trutyiról kiderül, hogy előbb-utóbb erőszakkal lekúszik az ember torkán, és megöli.

Az az izé egyébként olaj, amiben mikrométeres (szörnyű kicsi) fémrészecskék lebegnek, amelyek elektromágneses térben sorokba rendeződnek a mágnes pólusainak megfelelően. Ebben az a szép, hogy ilyenkor a folyadék tulajdonságai megváltoznak, mégpedig az elektromágnesességgel arányosan. Azaz egyre sűrűbb vagy egyre folyékonyabb tud lenni, ráadásul a viszkozitás változása (ez a folyékonyság) villámgyors.

Ezen az elven működik a világ ma is mert legjobb autó-lengéscsillapító megoldása. A lengéscsillapító nagyjából úgy működik, hogy egy olajjal töltött hengerben tologat egy dugattyút a ki-be rugózó futómű, és az olaj áramlásának a nehézkessége lassítja a ki-be rugózást. Két módon tudunk egy lengéscsillapítót egyszerűen felkeményíteni: vagy kisebb lukakon át kell áramlania a folyadéknak, vagy sűrűbbre kell venni a folyadékot, azonos lyukátmérő mellett.

elektro-reológiai lengéscsillapító

Az elektro-reológiai folyadék pont ezt tudja. A gátló dugattyújában van egy tekercs, amire villanyos feszültséget küldünk, ami szépen erővonalakba rendezi a folyadékban lebegő részecskéket, amitől az besűrűsödik, és a gátló felkeményedik.

Az autó komputere irányítja a lengéscsillapítóra küldött feszültséget. Amikor cirkálunk, szinte semennyit, ilyenkor a lengéscsillapító lágy, hogy kényelmesen utazzunk. Ha hirtelen elrántjuk a kormányt, ahogy elindul a mozdulatunk, máris rákeményít a lengéscsillapítókra, hogy ne billenjünk, hanem kanyarodjunk. Ha fékezünk, ráfeszít az elejére, hogy ne bukjon le az orra. Ha gázt adunk, nem engedi összeülni a fenekét, és nem engedi gyorsan kinyúlni az orrát, hogy ne ágaskodjon fel.

Az elvben az a legszebb, hogy csodálatosan egyszerű, és tökéletesen működik. Az első magneto-ride-os autó a Cadillac STS, amit vezettem is, és nem voltam elájulva tőle, de egyrészt a beállításaihoz nem lehetett hozzáférni az Univerzum Kurvára Legostobább, Legigénytelenebb (UKuLeLe) fedélzeti komputerében, másrészt az egy amerikai bálna. Azóta viszont ilyennel szerelik az Audi TT-t, amivel nem mentem, de állítólag szuper, az R8-at, amivel mentem, és úgy is zseniális volt, hogy abban pont nem volt, és a Ferrari 599 GTB-t, amivel nem mentem, de feküdtem alatta egy forgatáson. És egyre több dolgot.

Ferrari 599 a Hungaroringen
Fotó: Fenyő Balázs

Mert az még csak hagyján, hogy egy autóban mennyire jól jön egy villannyal változtatható sűrűségű trutyi, de például épületekbe építve segít elkerülni, hogy lengésbe jöjjenek és összedőljenek, mondjuk földrengéskor. Aztán megy még majd művégtagokba, és természetesen háborúba, ahol egyelőre testpáncélzatnak akarják használni. Ó, és ilyen izével polírozták a Hubble űrteleszkóp lencséit.

Két kérdés furdal még autó és elektro-reológia témakörben:

- Mennyibe fog kerülni és hány kilométernél lesz esedékes az olaj cseréje, mert öregszik (és ugyanúgy csak a számlára írják-e majd rá)

- Mikor fogják kiváltani vele a ma még súrlódva kopó kuplungot, mert elvben arra is tökéletes


További tudományos olvasnivaló az intelligens anyagokról a KFKI-n.
 

21 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.02.02. 09:33:30

Érdekes anyag, épp mostanában olvastam róla. Nem tudom, hogy az átlagos autókba mikor fog eljutni, ha egyáltalán eljut.

lally 2009.02.02. 10:35:06

Már több évvel korábbra tehető a technológia feltalálása,talán még valamelyik autós újságban olvashattam róla, szintén a kuplung vonatkozásában. A lényeg, hogy lassan fog ez bejönni a hétköznapi, átlagos felhasználásba.

TóthZé 2009.02.02. 12:02:35

Az Opel Astra elég hétköznapi autó? Mert abba is rendelhető. ;) Motor-Pressés pályafutásom utolsó kipróbált autója egy ilyen 599 GTB volt, máig a legjobb autó, amit vezethettem. Igen kurvára tökéletesen működött benne a cucc, amit egyébként bevallottan a GM-től liszenszeltek az olaszok, csak a finomhangolást bízták olyan emberekre, mint Dario Benuzzi. Meg egy baltafejű német, hogyishíjják, a Michael Schumacher.

_laze_ 2009.02.02. 12:25:27

de azért, de azért hogy itten elgondolkodjam rajta, egy ilyen kuplung megbaszós jó lenne, semmi kopó kuplungtárcsa, a pedállal csak a potmétert tekergetjük, és nem zavarna senkit, ha valaki szarul csúsztatja a kuplungot...
az anyagról egyébként még a Mindentudás Egyetemén is szó volt, Zrínyi Miklós (műegyetemi professzor) adott elő efféle témában. Ő még ilyen speckó zseléket meg műanyagokat is említett, amivel ők emberi izmot akarnak helyettesíteni szükség esetén.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.02.02. 13:13:45

@TóthZé:

Az Opel Astra az sportautó. Ezt mondta a srác a teszkó parkolóban. Aztán megtörölgette a 1.2 feliratot, beült, de közben hanyagul visszaszólt, ami 16 szelepes az mind sportautó. Azóta tudom én is:)

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.02.02. 13:19:28

@lally: igen, erről kb 10-15 éve, vagy még régebben lehetett először olvasni, de akkor még azon küzdöttek a prototípusok fejlesztői, hogy folyadékban a benne lévő fémrészecskék miatt ne egyen meg minden anyagot maga körül.
most végre széria, és gondolom, szép lassan leszivárog az olcsóbb autókba is

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.02.02. 15:19:03

"Ó, és ilyen izével polírozták a Hubble űrteleszkóp lencséit."

A Hubble-nek tükrei vannak. De mondjuk ezt pont nem tudtam, hogy ilyet használtak a polírozáshoz.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.02.02. 18:39:37

A Terminator 2 ugrott be elsőre. Ma meg már annyi eletronikus aktyv vezetésbiztonsági izé van az autókban, hogy az egyenesen a SkyNet vízióját vetíti elém (pl. ha öntudatára ébred az autó akkor neki fog csapni a szembejövőnek?) :)

lally 2009.02.02. 19:09:11

@Gee Halen: Ha meghallja a Rönó,mikor azt mondom: csigazabáló geci franciák(pl.), akkor leugrik az útról? :))))

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.02.02. 19:59:47

@lally: Nem, meg fog állni és addig nem indul el, amíg el nem énekled a Marseilles-t.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.02.02. 23:08:27

Engem nagyon megfogott az a hír, ami a TC honlapján is olvasható, miszerint a lengéscsillapítókból is energiát terveznek visszanyerni és eszembe jutott egypár gondolat a hibrid-autókról.

1. Jelen állapotában a pusztán elektromos autó semmilyen formában sem kifizetődő, már csak azért sem, mert a működéséhez szükséges áram nagy részét hőerőművek állítják elő, így ez ebben a formában ugrott (környezetvédelmi szempontból), bármennyi ódátis zengtek róla a "Ki öltemeg az elektromosautót?" c. filmben (meg bírom ezeket a megoldásokat: éjszaka rácsatlakozom ahálózatra, reggelre feltölt - ja, én meg lógassak le 50m kábelt a hatodikról és vezessem el a parkolóig?)

2. A Chevrolet Volt / Opel Ampera megoldása előremutató abból a szempontból, hogy az elektromos hajtást helyezi előtérbe. Minél hatékonyabban tudjuk átalakítani az enregiát, annál kevésbé lesz szükség a tüzelőanyagos motorra - ez lehet benzin, dízel, hidrogén, DE! Akkor is szükség lesz rá, szerintem fontos tényező, hogy az autó maga állítsa elő az energiát egy nyersanyagból (bár a benzinen is dolgoztak előtte eleget, ki kéne számolni mennyi káros anyag jut a környezetbe a kettő gyártásának folyamán nagy átlagban, és azt mennyire tudjuk hasznosítani).

3. Az elektromos hajtás szuper. Nagyon szuper. De jelenleg még kissé röhejes, hogy a hibridek azért annyira nem gazdaságosak, mint amennyire azt a gyártók hirdetni szeretik. Alternatív megoldásként javasolnék: biturbós (vagy kompresszoros-turbós) diesotto motort, mondjuk 600cm3 hengerűrtartalomban Suzuki méretű és tömegű autókba, mellettelendkerekes KERS-t, mondjuk úgy, hogy minden féltengelyhez tartozik egy. Fékezésnél először a lendkerék tehetetlensége lassítja az autót, majd amikor elérte a max. fordulatszámát leszabályozásig, akkor lép életbe a fék, majd következő gázadásként a négy lendkerék kezdi hajtani a járművet, és ezután lép életbe a motor (start-stop automatika, de ez kérdéses a turbó mellett) kompresszoros/turbós dízelként, aztán benzines turbós módban.
Emellett az energiatermelő lengéscsillapítók és a tetőre helyezett napelemek az akkumlátort töltik, de azért nem kell telesz*rni az autót elektronikai kütyükkel, pláne nem elektromos ablakkal, vagy elektromosan állítható üléspozícióval (pluszsúly, meg minek).

Egy ilyen megoldás megalázná a jelenlegi hibrid-koncepciót, úgy, hogy nincs is benne elelktromos motort (persze, a generátort leszámítva).

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.02.04. 12:06:09

@Gee Halen: Ja, a DSG/DKG sebességváltókról (vagy a BMW-féle 8-fokozatúról)nem is beszélve

Stipistop Misi · http://www.stipistop.com 2009.02.11. 18:52:34

Szia Karotta. Tök régen meg akartam már kérdezni tőled valamit. Miért kell ez a ..."tudta -e ön?" dolog?

Úgy értem, nem MLM tréninget tartasz olcsózakós flótásoknak, hanem nekem, meg a többi benzingőzzel fertőzött jampecnek írsz. Te is, meg a totalcarosok is. Miért kell ez a béklyó?

Mondjad már meg Ön nekem. :)
Kössz,
Misi

Muddy 2009.02.12. 14:29:36

T. Karotta!

Az írás kissé pontatlan, ugyanis vannak elektro-reológiai folyadékok és magneto-reológiai folyadékok. Jelen trutymó mint említetted volt - és a videón is látszik - mágneses tér hatására lesz terminátor, vagyis ez magneto-reológiai folyamat.
Ezen felül nem a folyadék sűrűsége változik, hanem a viszkozitása.

Összefoglalva:
ha mágnesen tér + trutymó = terminátor, akkor
trutymó = magneto-reológiai folyadék

ha elektromos térerő + trutymó = terminátor, akkor
trutymó = elektro-reológiai folyadék

DBandesz 2009.02.18. 14:49:37

Egy a lényeg: mi van a Krehács-parkkal?

SX? Z? Gloria? Alakul az auditórium?

Infókat izibe!

Zsomatograf 2009.02.19. 08:19:50

@DBandesz: Jah, már igencsak időszerű volna...

ommm 2009.02.21. 19:06:13

Legyen olcsó, legyen tömegesen gyártott.
Van benne fantázia...

kkn 2009.03.29. 01:18:20

Az uccsó szériás cápa hatosok állítható keménységű lengéscsillapítója nem ilyen elven működött? Mert egy régi Autó Extrából valami ilyesmi rémlik fel.
süti beállítások módosítása