HTML

Hirdetés

Hangyász-dosszié

Lehet csigaszemtükröd, öcsifej!

2014.06.26. 19:39 Nínó Karotta

aardvark_csigaszem.jpg

Hivatalos: a sárvédőre szerelt visszapillantó tükör idehaza is legális, ha van benne E-jel, rálátni a szélvédő törölt felületén át, és ellátja a feladatát, azaz látni belőle a vonatkozó sávot mögötted. Csodálatos hír ez a nosztalgikus japán belpiacos gépkocsik kedvelőinek. Nem tudom, te hogy vagy vele, én még mindig csiklandós boldogságot érzek, ha egy hatóság megengedő és aranyos, mint egy jó szülő. A JDM-testvériség Scheer-Komjáthy Ádám kérelmezőnek és az NKH részéről Katona Gábor főosztályvezetőnek lehet hálás. Kösz!

Tájékoztatás visszapillantó tükrök felhelyezéséről_Scheer-Komjáthy.png

Meghívó: Hányinger a Hangyászban a Hungaroringen

2014.06.03. 09:36 Nínó Karotta

Ha többször gondoltál a kerek seggére éjjel, mint Scarlett Johanssonéra. Ha tudod, hány perc telt el az utolsó Hangyász hétfő óta. Ha gyűlölsz, amiért ilyen sok. Ha sose hitted el, hogy valaha menni fog. Ha mindig tudtad, hogy egyszer menni fog. Ha nem akarsz már különösebben jól hallani többé. Ha nem félsz a hirtelen haláltól.

Nyerj magadnak pánikköröket Magyarország Legszebb Sohanemleszkészében
június 7-én, szombaton a Totalcar Pályanapon a Hungaroringen!

datsun 260z aardvark hungaroring 064

Így nyerhetsz:

Minden nap felteszek egy kérdést a Facebookon. Válaszolsz, ügyelve, hogy jófejnek és felkészültnek tűnj. Olyasvalakinek, akinek adott esetben szívesen szagolom a hányását még órákig. Szóval ügyesen.

Minden nap két győztes lesz: egyvalaki, akit én választok, csak úgy. És egy másik valaki, akinek a válaszát a legtöbben kedvelték, hogy adjunk a demokrácia látszatának.

Onnan tudod, hogy nyertél, hogy kiírom a győztest a kommentek közé. Minden kérdésre addig lehet válaszolni, amíg győztest nem hirdetek, és fel nem teszem az újabb kérdést. Kedden két kérdés és négy győztes lesz, utána napi egy kérdés. Összesen 10 utas jöhet.

aardvark_konteszt.jpg

A pályán mindenkivel két kört fogok menni, hogy legyen benne egy teljes célegyenes is. A mulatsághoz a Michelin biztosítja az elfogyó Pilot Sport Cup gumikat, továbbá a szerencsés túlélőknek egy csomag első rangú repiajándékot. Aki akar, kap emlékbe hangyászos posztert, amit a helyszínen alkoholos filccel, vagy az utas által a lábtérbe juttatott testnedvbe mártott lúdtollal dedikálok.

Csak akkor játssz, ha:

- el is akarsz jönni. Egyébként is kommentálhatsz, de akkor írd a végére, hogy "nem akarok nyerni".
- ráérsz szombaton lógni a pályanapon úgy pár órát, hogy nem tudom pontosan megmondani, hogy mikor kerülsz sorra. Feltehetően 10 és 14 óra közt, ennyit ígérhetek most
- van saját bukód, vagy nem bánod, ha olyat veszel fel, amiben már rettegett valaki előtted, és olyan is

aardvark_konteszt (1).jpg

Mindennél fontosabb:

Eléggé valószínű, hogy nem halsz vagy nyomorodsz meg az élményautózás során. De garantálni nem tudom. Lehet műszaki hiba, tervezési vagy kivitelezési hanyagság, emberi mulasztás, nekünk jöhet valaki más, vagy simán elbénázok valamit, és viszlát, kampó. Esetleg a fejünkre eshet egy meteor. Az előbbiek bármelyike vagy tetszőleges kombinációja esetén se kérhetsz és kaphatsz kártérítést senkitől. Se tőlem, se örököseimtől, se a Totalcartól, se a Hungaroringtől, se a Bilderberg-csoporttól. Ha tehát baleseti halál vagy maradandó sérülés segítségével kívánnál anyagi biztonságot teremteni szeretteidnek, arra ez nem jó alkalom.

SZUPERFONTOS MÉG:

Aki nyert, tervezzen úgy, hogy 10 és 14 óra között fog sorra kerülni. 9:30-kor legyen a TC/Hangyász boxánál a boxutcában, nem lesz nehéz megtalálni. Mindenkinek kötelező a felelősségvállalási nyilatkozat kitöltése, anélkül nem lehet beülni. Ezért cserébe a sofőrök és az utasok is karszalagot kapnak és csak az mehet fel a pályára, aki ilyennel rendelkezik. Úgy érkezz, hogy erre is legyen időd az adminsátorban, amit itt találsz:

http://totalcar.hu/palyanap/2014/06/04/palyanapi_tudnivalok_resztvevoknek_latogatoknak/

aardvark_konteszt1.jpg

Játssz, nyerj, szórakozz! A TC-pályanap egyébként is szuper lesz, ugrálóvárral, szimulátorral, katasztrófavédelemmel és egy rakás kiállítóval, remekül fog telni az idő addig is, amíg én próbálom kitalálni, hogy hol vagyok éppen elveszve a menetrendben. Szóval gyere mindenképp, de azért nyerj is. Hajrá!

Első négy győztes a tízből (az első nap dupla adag nyert, mától napi kettő lesz):


Közönségdíj 1: 
Ságodi Dániel, bő 200 like, szülinapos, és azt írja “Még sosem hatoltam hangyászba. Kár lenne így meghalni”

Közönségdíj 2, egyben korrupciós különdíj: 
Beöthy Emese Eperke: 
Kedves Karotta! Nagyon szeretnék beülni a Hangyászba, amit már volt szerencsém élőben is látni. Ez annak köszönhető, hogy itt lakom két házzal arrébb, és így egy ajánlattal is szolgálhatok. Ha megnyerem ezt a páratlan lehetőséget, akkor gondom lesz rá, hogy keddenként ki- és visszakerüljön a kukátok, mert ahogy látom, néha a hét többi napján is kint árválkodik. Ja és nem vagyok hányós!

Önkényesen választott nyertesek:
1: Turnár Péter:
"Átvirrasztott éjszakák sora van mögöttem,
melyen nem dolgoztam semmit, csak F5-öt böködtem.

Teltek az órák és szerdán lett a hétfő,
de a Hangyászról olvasni sohasem volt késő.

Álmatlan óráimért én nem neheztelek,
csak a nyertesek között nevezz te meg!

Cserébe a nagy napig csak rózsaszirmot eszem, 
hogy hányásom friss és illatos legyen."

Ez ugye eleve egy remekmű, és akkor még az elhangyászosított avatarról nem is beszéltem. Nyertél, köszi!

2: Rácz Gergő 
Raczger rengeteg fotót csinált már különböző eseményeken a Hangyászról, ha valaki megérdemel egy ilyet, az ő.

És vagytok még csomóan, rengeteg válaszért nagyon fáj a szívem. Nem mondhatok más, csak hajrá, van még hat hely, három nap, tovább, tovább.

 

Második kérdés győztesei (2 fő)

Közönségdíj, 70 like okán:

Attila Horváth
“Itt az igazi különbség Én vagyok, egészen kikerekedve, ahogyan a gép előtt slickre ült fenékkel gebedve mormolom, hogy jobb egy, mint pár másodpercen tanakodni. A kocsiba jutva úgyis fő a biztonság, gumi nélkül nem is csinálnám meg, akkor pedig 4-5 másodperc ide, én pedig oda lennék a Pilottól a Touringig. De lehetne Rosava is, csak az előzőektől eltérő eredménnyel a köridőhöz had adódjak hozzá Én!”


Önkényes választásom:
Kuris Gábor
“Jól áll nekem az élet, meg ez a túl lazára vett felöltő, csak beszámolom a négyet,nem lesz egyszerű keringő.”

Mégpedig azért, mert számszerűen helyes a megfejtés, ráadásul csodálatosan szép utalással, a Hangyász hazatéréséről szóló videó aláfestőzenéjének a refrénjébe integrálva közölte Gábor. Well done.


Most nem nyertek, de bárcsak befértek volna:

Kristóf Halász
Karotta, Karotta, hát leírtad vala,
Hogy Hangyászod slickjét addig nem hordhatja
Míg kormányműve béna, s diffije is gatya

Jött a tél és kérted, hogy Karácsonykor imánk
szóljon a Hangyászért, s hogy Te megertsed, mi bánt.

Hogy így legyen, én kértem, Szentet, aprót, nagyot
Fohászom, remélem, meghallgattatott

S, mikor szűzhártyáját a slicknek az aszfaltra felkened,
kettő tizennégy helyett mész kettő nullahetet.


Árvai Ádám
4.962 ---> én ezt egészen pontosan 5-re kerekíteném, de lehet, hogy én vagyok gyenge matekból: 
Én meg matekból gyenge ember voltam,
ordítottam, toporzékoltam.
Hagyja a többi embert másra.
Engem vigyen egy kört a Hangyásszal.

(Karotta Bazsó Gábor pedig):

Csak ment és terelgette némán,
nem szidott, nem is nézett énrám
s a nézők fényesen ujjongva,
tapsoltak, emeltek a magosba.


DrFigyejjémá DrHe, aki viharsebesen és ráadásul számszakilag helyesen fejtett meg, ezért nagy volt a kísértés, de aztán Kuris Gábor művészi eleganciája elhappolta előle a lehetőséget - ezúttal. De még nincs véga!




László Adrienn
Egyszer volt hol nem volt élt egy hét fejű sárkány aki nagyon szeretett pályázni és driftelni és furcsa módon neki is egy datsun 260z-je volt , és egyben nagyon jó haverok voltak a hét törpével. Egyszer június 7-én ki mentek a Hungaroringre pályázni hogy újra éljék gyermekkoruk álmait ám de két mennet idő közti különbség az 7 másodperc lett. Nagyon örültek neki hogy pont így lett hiszem nagyon szép szám és újra a lovak közé csaptak míg el nem fogyott a pénzük üzemanyagra Vége 






 

Harmadik (csüt.) kérdés győztesei (2 fő)

(Mindketten közönségszavazatok alapján nyertek, mert percenként változott, ki vezet, és nem akartam önkényesen zárni)

 

Szabó Norbert 

Akik ezt a sportot űzik aktívan, azoknak az életét jelenti. De nekem, akinek nincs erre lehetősége, annak csak mérhetetlen nyálcsorgatást és cerkahegyezést jelent. Pályanap. Ez egy jó alkalom a cerkahegyezésre, a bandázásra, a szórakozásra, a küzdelemre, a motivációra, a tanulásra, a tapasztalatra, és igen, a végén rájön az ember, hogy fillérekből is lehet élvezeteset autózni, nem kell hozzá Ferrari. És ilyenkor elgondolkodik az ember, hogy mi lenne ha.... és olyankor elszabadul a pokol, nincs visszaút. Azonnal birtoklási vágyat érzek egy kibelezett E30-as romhalmaz iránt, vigyorgó fejjel tenném keresztbe, és mint a hülyegyerek, folyamatosan vihorásznék, ordítoznék, bazdmegelnék. De ezért gürizni kell, hogy a vektorok abba az irányba mutassanak, hogy minél hamarabb kenhessünk párhuzamos fekete csíkokat az aszfaltra. Nekem ezt adja.

 

Nyeste Júlia

Az autózás az akaratod diadala: ahogy a gépet uralod és az uralja az idegszálaidat. Én ott ülök melletted – egy vagyok veletek. Minden apró mozdulatod visszahat rám az autón keresztül… A gerincem az út vonalába simul, a mosolyom belehajlik a kanyarok íveibe, az orromban érzem a sebesség ízét, a tüdőm gyorsulva tágul, a szívem mély hangon búg a fülemben, minden kép egy villanás… Talán csak a csuklód mozdul, a bokád billen, a pupillád szűkül, de én is érzem – az autó bonyolult szervein át hozzám ér, és elömlik bennem az élmény, mint a kéj…

Utolsó (pént.) kérdés győztesei (2+2 fő)

Dave Balla

László Adrienn

Nagy Gergely

Mészáros Barnabás

Hangyász hétfő 53: Drift zombikormánnyal és 331 lóval

2013.10.28. 00:17 Nínó Karotta

aardvark datsun 260z drift 35

Végigdörgök a tribün előtt, kicsit meglebbentem balra a jobbkanyar előtt, skandináv flikk, ugye, visszaszúrom másodikba, és mivel nem tudok gázfröccsöt adni az istenverte pedálgép miatt, már blokkolnak is a hátsó kerekek, mintha kéziféket rántottam volna. Szépen keresztbe fordul, megvan az érzés, mert benne ülök a hátsó futóműben. Látom eltekeredni magam előtt a horizontot a szélvédőn át, pont mint egy tankszimulátorban, ha a tornyot forgatja a parancsnok. De a rohadt kormány, az nem mozdul, nekem kell csavargatni oda-vissza, mintha még a force feedback se lenne feltalálva. Számítógépes játékélménynek is rossz az ilyen, nemhogy versenyautónak, szerencse, hogy a hidróskézi főhengerén lilára vert könyököm visszaadja a valóságérzetet.

Hangyász hétfő 52: Második nekifutás a Hungaroringnek

2013.09.09. 14:24 Nínó Karotta

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 19

Két hónap telt el a két TC pályanap közt. Ez jó sok idő, de a versenyautó-építés munka. A munka pedig, mint az nyilvánvaló, légnemű, amennyiben állandóan kitölti a rendelkezésére álló teret. És ott nyomást képez. Lássuk, hogyan.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 22

Először is a motor: Powered Áki beépítette a 12-es kompressziót biztosító dugattyúkat, a hengerenkénti pillangószelep szívócsövei pedig megkapták a nagyjából nyolc centis toldást. Ez egyben azt is jelentette, hogy ki kellett lukasztanunk a géptetőt, és a tüték ott merednek az égre az orrom előtt. Már a bejáratás alatt érezni lehetett, hogy az élet sokkal szebb lett, mint volt. A motor 5000 alatt lényegesen jobban húzott, végre megjött bele a jellegzetes "nagy motor kis autóban" hangulat, amihez főleg nyomaték kell. Már csak az volt a kérdés, hogy mi lesz odafönt, a piros zóna körül.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 21

A pályán az is kiderült. Hű barátom, ez derék. Akkora tüdővel ordít, hogy Jerikó falai személyesen az Örökkévalónak írtak kérvényt, hogy szeretnék inkább vissza a sófárokat, vagy legalább a végítélet harsonáit. És hogy nyeli a levegőt végre! Ahhoz képest, hogy a múltkor a gyári teljesítmény alatt volt 40 lóerővel, most tiszta erőből spriccelő, 100% feletti nyitási idővel (azaz jóval a tervezett kapacitás fölött) hajtott injektorokkal kellett locsolni bele a benzint. És a 8000-es leszabályozáskor még ment fölfelé a töltetcsere hatásfokát mutató VE érték, azaz nemhogy nem fullad itt meg a drága VQ35, hanem még javában jön meg belé a lelkesedés.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 16

PW Racing-nyelven "Remélem, ha a végleges progi felkerül a mostani játszós-járatós helyére, és Gábor engedi a rev limitet oda, ahova én szeretném, még karakteresebb és dinamikusabb lesz. Most 8000-en tilt, és bele is szaladt a limitbe sokszor tegnap. Addig emelném, amíg emelkedik a VE..." Amit Ákos az autó mellett, csöngő füllel, laptoppal a kézben úgy foglal össze, hogy

"Úgy beleforogna a 9000-be, mint a picsa."

Nos, ezen gondolkodom egyelőre. A nagyon sokat forgó motor csodálatos dolog, de a magas fordulat minden apró pontatlanságot bestiálisan felnagyít, és azért a Hangyász motorja eredetileg 6500-as fordulatra készült. Nincs úgy kiegyensúlyozva, mint egy rendes versenymotor. És ha odabent valami elszakadna, akkor bennem is. A pályanapi 8000-től szerencsére nem romlott el egyáltalán, és a frissen kicserélt benzincsöveiből (légy átkozott, Semperit) végre nem durrantott el egyet se.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 7 (1)

Akárhogy is lesz végül, azért még esedékes egy jó injektorcsere, mert ezeket egyértelműen kinőttük. És aztán jöhet egy utolsó kör programozás a Dynoprojectnél, jó eséllyel etanollal. Áki nagyon javasolja, én pedig nem vitatkozom, és az általában bejön. A számszerű teljesítmény legfeljebb csak tudományos szempontból érdekel, a Hangyász már most szól és megy úgy, hogy nincs bennem hiányérzet egy csöpp se. Legszívesebben felfalná a zoknifiltereit is, olyan mohó. Itt a hangja a pályán:

Azt mondanám, a motorral kész vagyunk. Vagyis kész leszünk, ha megfejtjük, hogy miért mondja azt az olajnyomásmérő, hogy 3 barunk van alapjárat körül, és miért fekszik ki 8 barnál (!!nyolc!!!) négyezres fordulaton. Vajon a műszerben van a hiba, a pumpa szelepében, vagy igaz, amit rebesgetnek, hogy Bajnai Gordon áll a háttérben? Ha megtudom, megosztom. Nos, ennyit tehát a motorról. Hogy kurva jó, de majd szétveti az olaj. És akkor most jöhet a váltó.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 8 (1)

A váltókar pozícióját a lehető legelőbbre lőttük be annak idején, de az is túl hátul volt. Mivel a hónom alatt ügyetlenül váltok, Ákos készített egy rudazatot, amivel a váltóbot most ott jön ki, ahová minden ergonómus álmodta volna. És bár a lemezek alatt látszólag ákombákom ágacskák alkotják, meglepően jó és pontos a gyakorlatban. Tipikusan az a dolog, amivel sok órányi pöcsölés, próbálgatás és káromkodás van, és semmi látványos eredmény. De a pályán ég és föld. A végre jó helyen lévő váltónak megnyestük a karját is, amitől rövidült az útja, és így közelebb lehetett hozni az eddig inkább az utas számára hozzáférhető kéziféket is, mert nincs útba a váltóbot. Ez az evolúció, nem a túróorr meg a ragacsos nyelv!

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 14

A motorból az erő a váltón és a kardánon át a differenciálműhöz megyen, ahhoz az alkatrészhez, ami meg akart ölni júniusban. Ákos kiszedte és elküldte Mészáros "köszibal!nt" Bálinthoz, aki az alábbi diagnózist küldte:

Mellékelve néhány kép a sperred nálam töltött vakációjáról...

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 1 (1)

Röviden... megmosakodott, átnéztem minden alkatrészt, minden oké. Méréshez gyorsan csináltam egy segédeszközt, majd kiderült, hogy alaphelyzetben 95 Nm-t zár. Az teljesen jó. Kihajtástengelyek összehasonlítgatása, méregetése, végül bedugása az üres sperrházba. Ha így tudnak pusziszkodni, akkor élesben is. Az lesz a legfőbb probléma.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 5 (1)

Gondosan válasszátok ki a kihajtásokat, ha próbálgatjátok, mert a zégernek úgy kell megfognia, hogy érezhetően becuppan, kézzel nem lehet kihúzni, és még a luk mellett is marad hely, 0,5-1 mm ami esetleges erővel továbbnyomásra megszűnik, de utána visszaugrik, mert a zéger vissza pozicionálja. És az egyik felén süllyesztve van a sperrház, nagyobb átmérőre!

Vagyis tehát a difi belsejében összeérnek, összefeszülnek a féltengelyek. Hogy ez hogyan lehetséges, azt pontosan nem tudjuk, feltehetően az elmúlt évtized alkatrész-csereberéjébe csúszott valahol hiba. De a megfejtés adott. Mivel a Red Sunnál nem találtunk olyan kihajtást, ami méretben passzolna, a meglévő szett megy vissza Bálinthoz, hogy összebékítse önmagával. És ha már ott van, megkérem, hogy reszelje át a diffi zárásáért felelős vasakat úgy, hogy tolóüzemben (motorféknél) valamivel enyhébben zárjon, mint gyorsításnál, mert a kanyarbejárati alulkormányzottság senkinek sem hiányzik. Update: pár perce besétált egy ember a Red Sunhoz a megfelelő kihajtásokkal a hóna alatt. Csodálatos korban élünk! És akkor a motor és a hajtás kész is volna. De hogy fogunk megállni?

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 25

A fék ugyebár szörnyű volt a múltkor. A nyomáspontja akár a beton, szivárgás semi, ahogy a nagykönyv tartalmazza. Sajnos azonban meggondolatlanul vásároltam annak idején féknyerget előre, így egy olyanom lett, aminek a picike dugattyúi szervorásegítéshez passzolnának, de az én szervómat négyfejű combizomnak (musculus quadriceps femoris) és háromfejű lábikraizomnak (musculus triceps surae), vagyis együtt hétfejű fékizomnak hívják, és állapota leromlottnak mondható. Júniusban egyszerűen nem tudtam úgy tiporni a pedált, hogy érdemben lassítsa a Hangyászt.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 5

A tapasztalatok után alázatosan felcsaptam a szakirodalmat, és készítettem egy nagy fékerő-számító excelt (kösz az átnézést, Bandi), amit majd később, egy részletes magyarázattal együtt közzé is fogok tenni. A lényeg az, hogy az eredeti cuccaimmal nagyjából 800 N pedálerő, azaz cca 80 kg kellett volna ahhoz, hogy 1,3 g körül tudjon lassulni a Hangyász. Azaz nehezített egylábas guggolást kellett volna csinálnom minden féktávon. Az nem jó.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 24

Először felmerült, hogy szervósítunk, de kivitelezni mindenféle okból körülményes és nehézkes lett volna. Így aztán maradt a nyeregcsere. Vettem egy szett ugyanolyan Wilwoodot, amilyen az előző volt, csak 35 mm helyett 45 mm-es dugattyúkkal. Így már csak 55 kilóval kellene nyomnom a féket. Mivel ez még mindig marha sok, két dolgot lehetett volna csinálni: növelni a fékpedál áttételét, amit az én OBP pedálgépem nem tud, vagy csökkenteni a főfékhenger dugattyújának átmérőjét. Ilyenkor hosszabb úton jár a pedál, puhább is, de nagyobb az áttétel (olyan, mint bringán elöl a legkisebb lánckerékkel hajtani hátul a legnagyobbat, sokat kell tekerni, de nagyon könnyű).

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 27

A Red Sun, a Hangyász pesti szerelőbázisa napokat vívott a főfékhenger-cserével és a pedálbox tekergetésével, mert valami mindig vacak volt. Nehezen légtelenedett az első kör, aztán elszakadt egy hollander, aztán megszorult a fékerőeloszlást állító menetes szár, aztán lötyögött, aztán ferde volt, és így tovább. Aztán egyszerre szombat lett, és menni kellett. Már a közúton is egyértelmű volt, hogy a fék vacak maradt. Mélyen és bizonytalan nyomásponttal működött, elsőre főleg, rápumpálva valamivel jobban.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 7

A fékerő rendben van, egyszer-egyszer meg is blokkoltam a kerekeket, amit korábban Herkules se tudott volna, de annyira esetleges és ijesztő az egész, hogy minden féktávban hagyni kellett egy rakás tartalékot. Ráadásul a mély nyomáspont miatt nem tudtam rendesen gázfröccsöt se adni, mert nem ért át a sarkam a gázra tisztességgel, ami rettenetesen rossz érzés, ha egyszer megszokta az ember.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 6 (1)

A diagnózis az, hogy a 0,625-ös, vagyis cca 16 mm-es első főfékhenger egyszerűen nem tol elég folyadékot ahhoz, hogy elsőre rendesen felszorítsa a betéteket a tárcsához, és még oda is préselje őket. Vagyis csak az útjának a leges-legvégén. Fel kéne lépnünk 0,75-ösre. Csakhogy akkor meg megint szörnyen satuzni kéne a pedált. Ezért pedálgépet is kéne cserélni, egy standard függesztettre a mostani álló helyett, mert a függesztettek 6,2:1-hez áttételűek, szemben az én cuccom 5:1-ével. És akkor lenne fék, és működtetni is lehetne.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 29

És milyen volt a futómű? Gyilkos. De az én bűnöm. Júniusban nagyon lelkes voltam tőle, és okkal. Keveset mentem vele akkor, és azt is programozással súlyosbítva, de nagyon ígéretesnek tűnt, még ha hangyányit orrtolós is volt az ízlésemnek. Úgy volt, hogy mostanra megérkezik a vastag, állítható hátsó kanyarstabilizátor, de - hála a Debil Tehermadárnak - megint hiába reménykedtem. Ezért, és mert pillanatnyilag jó ötletnek tűnt, megkértem a Red Sunt, hogy cseréljék meg az első (8 kg/mm) és a hátsó (6 kg/mm) rugókat. Ennek az okait itt most nem fejteném ki hosszan, elég az hozzá, hogy eleve finoman farnehéz a Datsun, ráadásul elöl racsing NSX kanyarstabilizátor van benne, hátul meg egy 200SX-be való gyári, ami ahhoz is vékony, hogy akasztót hajtogasson belőle az ember az ingének, és a pályaversenyre épített Z-k általában hátul keményebbek.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 9 (1)

Pupp Balázs a Hangyászra fordított temérdek éjszakáinak egyikén el is végezte a cserét. Aztán a pályanap előtt még alaposan beállítottuk a gólyalábak magasságát, és mintaszerű, 50-50%-os átlókkal vághattam a Hungaroringnek. Az utolsó este elmentem összeérlelni a fékeket, megállapítottam, hogy mindenhogy rossz lesz, aztán elkezdtem azon idegeskedni, hogy valami nyomasztóan csattog az első futómű környékén. Kerekes Zsolttal, a Red Sun főnökével gurultunk pár karikát. Két gyanúsítottunk lett, a váltóház találkozása a kardánalagút zártszelvényével, és a Driftworks lengőkarok.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 23

Alapos vizsgálat után kiderült, hogy az első keresztlengőkar állítható belső csuklójának anyái lazultak meg, amitől az egész kotyogni tudott. Ez a srácok által annyira ismert hiba, hogy a Red Sun saját versenyautóján inkább fixre hegesztették a menetet. Lehet, hogy nálam is ez lesz a megoldás végül. Másnap Powered Áki felfedezte, hogy ugyanezen a karon a külső gömbfej biztosító zégere kipottyant, és a lengőkar végén kalimpált. Összességében nem szereztem megnyugtató minőségi benyomást a Driftworks termékekről.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 28

Szombat délelőtt, úton a Ringre még tartottunk egy futóműállítást Gödöllőn. A Hangyász végül délután, a Time Attack verseny mezőnyében tudta megtenni első tesztkilométereit a pályán, ami egy szerencsétlen marhaság volt a részemről, csak már túlságosan be voltam sózva. A motorról és a fékről már meséltem, de azt még nem említettem, hogyan akart megölni a futómű.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 18

Ahogy az alábbi videón látható, a legelső kanyarban rögtön elrepült a hátulja, ami aztán soha többé nem akart a helyén maradni. Hátul annyira elveszett a tapadás, hogy a Hacsi legrosszabb pattogós korszakánál is egy nagyságrenddel rosszabb még. Ha hirtelen fordulsz, elpattog a háta. Ha túl nagy gázt adsz, elúszik a háta. Ha arra gondolsz, felengednéd kicsit a gázt, elrepül a háta, hogy csodálkozni sincs időd. Van elméletem: amikor megcseréltettem a rugókat, nem vettem figyelembe, hogy a lengéscsillapítókat nem cseréljük meg, és a hátsó gátlók egyszerűen nem tudják megfogni a kemény rugókat. Főleg húzófokozatban nem, ettől van az elképesztő megpördülési kedv gázelvétkor.

Nehezíti az egyszeri sofőr dolgát, hogy a kormány nem forog vissza. Súlytalanul könnyű a szervó, és ami ennél is rosszabb, nem jön vissza kanyar után az átkozott volán. Ez olyankor, amikor hirtelen kéne tekerni, mert épp kivágódik a hátulja, nagyon-nagyon rossz dolog. Biztos, hogy nem a geometriában van az oka, a csaphátradőlésünk, utánfutásunk a helyén. Powered Áki szerint a Nissan szervópumpa és a BMW kormánymű van rosszban egymással. Nyilván igaza van - úgy szokott lenni. Első körben a Red Sun felpróbál egy szervótlan, de egyébként azonos méretű BMW kormányművet. Ha azzal megjavul, akkor tudjuk az utat.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 2

Ha esetleg ott voltál a pályanapon, és gondterheltnek láttad a fejem, az a fenti okokból volt. Nagyon szívesen visszacseréltettem volna a rugókat, de az túl nagy meló, és újra futóművet kellett volna utána állítani, ami vasárnap nem reális. Ezért inkább óvatossággal, és a gátlók tekergetésével igyekeztem csökkenteni a bestia vérszomját. Végül megpróbáltam összehozni néhány olyan kört, ami annyira tapintatos, hogy nincs benne nagy kapálózás. Ehhez nagyon korai féktávok, nagyon óvatos kanyarodás és nagy önuralom kellett. Ebből lett aztán a 2:17,5. Az milyen idő?

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 20

Ha úgy nézem, hogy Árvai Imre a Time Attack-et 1:58-cal nyerte meg egy eszement GTR-rel, akkor rossz. Ha azt nézem, hogy Porsche 911 Turbo is ment ennél lassabban, akkor jó. Én összességében nyugodt vagyok: E-jelű, "utcai" Michelin Pilot Sport Cup gumin, vezethetetlen futóművel, fék nélkül, az összeszokás minden reménye nélkül már bő két másodperccel gyorsabb, mint a Hacsi, ami gyengébb, de amit nagyon jól ismerek. Rengeteget kellett hagyni benne mindenhol, azt mondom, ami ilyen vacak körön, ilyen kiforratlanul ilyen gyors, azzal én vidám leszek. Aztán lassan ideje lesz felpróbálni a slickeket.

aardvark datsun 260Z hungaroring 2013 aug 17

Végül muszáj megköszönnöm, hogy ekkora tömegben voltatok ennyire jó fejek. Először persze PW Racing Ákinak és Pupp Red Sun Balázsnak, akik mindketten életszerűtlen mennyiségben segítettek. A TC-nek mindenestül, az élen Pistával, amiért összegründolt egy olyan eseményt, ahol megeshet, hogy a Hangyász és az elnöki Gloria, két automotív unikornis egymás mellett pózol a paddockban. És főleg nektek, akik annyian voltatok, hogy sokszor mozdulni se lehetett a Datsun körül, és magának Mózesnek kellett integetnie, hogy ki tudjak tolatni a pályára. Mindennél jobb érzés, hogy ekkora szappanopera-sztárt sikerült építenünk, ígérem, hogy az őrületes segge és a mennydörgő hangszálai mellé hamarosan megjön belé az igazi tempó is. Vagy mégse, és akkor annál gazdagabban gyűlik majd itt az olvasnivaló. 

Mi van hátra?

Motor

  • Magas olajnyomás megnyugtató rendezése
  • Utolsó pár olajbilincs cseréje fittingre
  • Fordulatszámmérő vezérlőjelének átalakítása
  • Injektorcsere
  • Etanol-álló szivacs a tankba
  • Végső Programozás
  • Airbox vagy rendes légszűrő megoldás
  • Szellőzőlukakat a szelepfedélen bekötni tartályba

 Váltó

  • Kifelejtett lötyögésgátló biszbaszokat vissza a rudazatba

Hajtás

  • Komplett differenciálmű küldése Bál!ntnak, használható sperr kialakítása

Futómű

  • Rugók visszacserélése
  • Kormánymű cseréje/szervópumpa cseréje
  • Jöjjön meg az átkozott hátsó stabilizátor végre

Kasztni

  • Új pedálgép nagyobb első főfékhengerrel
  • Erősebb gázvisszahúzó rugó
  • Jobb csúszóablak kialakítása
  • Kiszakadt jobb csomagtérfedél-zsanér visszaépítése
  • Diffúzor kialakításának befejezése
  • Hűtőnyílás mögötti takarólemez kialakítása

(Nagyon köszönöm a képeket Knerli Viktornak, Maszliknak, Rézmányi Balázsnak és mindenkinek, akit nem tudtam azonosítani)

Egy nap, amikor Lamborghini a legrosszabb autó

2013.07.30. 20:03 Nínó Karotta

michelin pilot supersport 2013 7

A Gallardo Superleggera meglepően rossz. Ez annak a szupersportautó-összehasonlításnak a váratlan eredménye, amit a Michelin gumitesztnek hív, de persze műfajilag inkább a drogambulancia előtti heroinszökőkútra emlékeztet.

michelin pilot supersport 2013 2

Nincs az a szódásszifonból orrba fellőtt feketekávé, ami úgy rántja ki az embert a reggeli letargiából, ahogy egy Ferrari 458 Italia, egy Lambo, pár Audi R8 és egy Porsche 911 GT3 RS látványa a boxkijárat előtt. Nyitott ajtókkal, várakozón.

michelin pilot supersport 2013 39

A Pilot Supersport sajnos sokszáz lovas szupersportautókra való, szóval egy rendes bemutatóhoz drága a flotta. Egy újságírómajomtól szakszerű kritikát várni egy gumiabroncsról, amit épp egy 458 Italia segítségével koptat, ugyanolyan naivitás, mintha egy másik gumiipari termék objektív jellemzőire kellene koncentrálni Scarlett Johansson viszonylatában.

Full disclosure: A szerző a Hangyász* nevű versenyautójához kapott Michelin gumikat, így hivatalosan a márka rajongójának tekinthető. Mindezek mellett is törekszik a tényszerűségre, a gumikat pedig népszerű ismeretterjesztési és közhangulat-javítási céllal, jól dokumentált körülmények között porrá és füstté fogja alakítani. 

michelin pilot supersport 2013 18

A végére engedjenek meg egy diszkrét márkaüzenetet

Tiszta szerencse, hogy a valóban hozzáértő és halálosan pártatlan teszterek éppen azoknál a gyáraknál dolgoznak, amelyeknek a termékeit most a gumik tönkretételére használjuk. Nem kell, hogy tudjam, jó-e a Pilot Supersport, elég, ha a Ferrari, a Porsche, a Koenigsegg, az M GmbH, az AMG és a többiek tudják. Ők pedig tudják, mert a mérnökeik és a Michelin mérnökei egymás szimbiótái. A minap beszélgettem is erről egy szakemberrel egy SLS AMG-ben száguldozva, itt látható:

A gumi sorskérdés. Akármit ír akárki, akármilyen autóról, valójában állandóan a gumiról ír. Hogy lassít a fék: milyen a gumi. Pontos-e a kormányzás: milyen a gumi. Unalmas orrtolás vagy veszedelmes megpördülési hajlam kanyarban: milyen a gumi. A gumi olyan, mint a hifiben a hangszóró: minden jel azon megy végül át. Ha az vacak, minden vacak. Ezért adnak minden jó autót konkrétan valamilyen gumival, amivel direkt összedolgozták, pláne a drágábbját.

michelin pilot supersport 2013 42

Mert a Ferrari is tudja, hogy a 458 Italia nem tapad a kanyarban, a Michelin Pilot Supersport a kerekein, az tapad. Az autógyár mindössze annyit tehet, hogy megpróbálja a lehető legboldogabbá tenni a leggondosabban kiválasztott gumikat. A legjobb szögbe állítani, a legegyenletesebben terhelni, a leghatározottabban az útfelületre szorítani. A guminak segít az aktív csillapítás, az ABS, az ESP és a villanydiffi. És közben a gumi az, amiből mindenki hajlamos a 2000 forinttal olcsóbbat választani, mert nem szép, és a tudománya láthatatlan.

michelin pilot supersport 2013 41

Ez utóbbi a fő baj. Hiába nézek rá kívülről, nem látom a Twaron szálakat a futófelület alatt. Pedig ettől van, hogy amikor 280-zal repeszt vele az ember az R8 V10-ben rettegve, az abroncs közepén nem keletkezik egy finom kis gerinc. Pedig logikusan kéne neki: ennél a tempónál másodpercenként 37 alkalommal fordul körbe, vagyis 2222-es percenkénti fordulaton pörög a kerék. És a 305/30 R19-es gumi egy bazi nagy, nehéz dolog. A tudomány mai állása szerint ilyen sebességgel forogva ki kéne hasasodnia, mert erre kényszeríti a centrifugális erő, ami ilyenkor a futófelületen durván 1700 g-nyi. Azért nem lesz mégse hasas, mert az az érdektelen kis szövet odabent, amiből épp nem golyóálló mellény készült, ami szokott, hanem karkasz a gumiba, nem hajlandó érdemben megnyúlni. Pedig az acél, az nyúlna rendesen.

michelin pilot supersport 2013 36

Ahogy a mi arcunk is nyúlik, amikor padlófékezni és abból elfordulni gyakorolunk. Itt derül ki, hogy a Lambo Superleggera egy vacak: a karbon fékrendszere őrület, de tudjuk, nem a fék állít meg, hanem a gumi. A pedálon viszont nem érezni semmit, mintha kénes mocsár süllyedne csak meg a láb alatt. Hanem az Audi! Pláne a Porsche! Lehet, hogy csak hitvány öntöttvasat szorít a betét, de a Porsche úgy lassul, hogy a kisujjköröm növekedését is érezni rajta. Ettől aztán jókor kezdi és jókor hagyja abba a lassítást az ember, és sokkal szebb átmenetet lehet készíteni a maximális lassulásból a maximális befordulás irányába a kanyarbejáraton.

michelin pilot supersport 2013 37

A Lambón egyébként vicces neppertrükkök is láthatók, a kormányán teniszütők nyelére való bandázs feszül, a kopásnak kitett felületein pedig fólia, hogy így óvják az értékcsökkenéstől. Összetörni aligha fogjuk, a Paul Ricard kiegészítő tanpályáján vagyunk, ami olyasmi, mint egy tényleg európai Euroring, még sokkal több (persze aszfaltos) bukótérrel. Nagyon örülök, hogy ülhettem Superleggerában, de a motorja mellett az oldalára matricázott nevének a betűtípusa a leglenyűgözőbb benne, egyébként kicsit öreg, nehézkes és ügyetlen ebben a társaságban.

michelin pilot supersport 2013 17

Az Audi R8 a modern Gallardo, szebb, kényelmesebb, és jobb is vele menni. Részletes tapasztalatokról nem tudok beszámolni, mert egy olyan "instruktor" ült mellettem, akinek a hangnemét egy ózdi autósiskola hármas Golfjának faguriga-takarójú üléséből is tűrhetetlennek éreztem volna. Van az a fajta bicskanyitogató, türelmetlen, erőszakos, rossz ritmusú, kaszárnyába való utasítgatás, ami vezetők ezreibe nevelte bele a szorongó ügyetlenkedést. Az ilyentől szoktak a csajok évekkel később is stresszizzadni a volán mögött. Képzeljük el ugyanezt francia akcentussal, versenypályán, egy 530 lóerős autóban. Gyorsabban szálltam ki, mint ahogy az R8 V10 eléri a százat (3,7 sec).

michelin pilot supersport 2013 11

De aztán jött a GT3 RS. Régi szívfájdalmam, hogy 911-esből messze nem jutott az életembe annyi, amennyi kéne. Ami nagyjából három magántulajdonú darabot jelentene: egy kacsafarkú 2,7 RS-t, egy ilyen 997.2 GT3 RS-t és egy Singert. Ennél is kínzóbb, hogy tesztautóból is csak automata jutott eddig, ami tragikus, kivéve a GT2 RS-t, de azt meg egy esős, stuttgarti dugóban vezethettem egy órát, ami nem feszegette igazán a 620 lóerő határait.

michelin pilot supersport 2013 13

Erre itt végre beleülhettem egy GT3 RS-be, az épp kifutottba, amihez még rendes kéziváltót adtak. És hogy ez mennyire más, mint itt minden. A modern szupersportautók közt az RS olyan, mint valami, amit egy másik évszázad mércéje szerint készítettek öreg mesterek. Nemhogy nem modern, egyenesen ódivatú mindene, a hosszú, marha nehéz kuplung, a vállból tolandó váltó, a lassú haladásnál az egész felsőtestet átmozgató kormányzás. Amíg el nem éri a versenytempót, addig rozmár a szárazföldön. De a sebességgel megérkezik a mozgásába a könnyedség, és a pályázás ritmusával a kezelőszervek is tökéletes harmóniába kerülnek.

michelin pilot supersport 2013 31

Azonnal otthon voltam benne. A kezdeti nehézkesség, birkózósság, a többi autónál sokkal több, nyersebb élmény, a versenyfutómű ridegsége és az erőátvitel gépzaja rögtön a vén AE86-omra emlékeztetett, csak persze  Dr. Ing. h.c. F. Porsche minőségi színvonalán. Az RS Mezger-blokkja eszeveszetten szól ahogy 450 lóerőt csinál 3,8 literből, bádog-üresen és szilajul, és úgy ugrálja át a többi autót a kanyargós tesztpályán, mintha mindenki más váliumködben vezetne.

michelin pilot supersport 2013 20

A menetbiztonsági elektronikához nem nyúlhatok, amiért megszakad a szívem, de a Porsche így is tudja a saját varázslatát, hogy súlytalan orral, viharsebesen befordul, és azonnal, kegyetlenül kigyorsít. Érzésre jóval makacsabbul csimpaszkodik az útba, mint bármi más itt ma, amit elsőre a pályafutóműnek tulajdonítok, de utóbb kiderül, hogy ez az egyetlen autó, amin nem Pilot Supersport volt, hanem Pilot Sport Cup.

michelin pilot supersport 2013 9

A Cup nem rendes utcai gumi, hanem jogilag az utcán is használható, azaz a minimális mintával még épp rendelkező fél-slick, aminek a keveréke olyan lágy, hogy párezer kilométer alatt bőven elfogy. Pláne ha arra használják, amire való. És az eső nem az esete. De mindezekért cserébe száraz pályán olyan nehéz lesz tőle a fejed, mint egy tízkorsós este másnapján, akkora g-ket akaszt rá kanyarban.

michelin pilot supersport 2013 28

És akkor eljött a nap vége, és végre beleülhettem a 458 Italiába. És miközben az ódivatú autóbuzi agglegény-romantika minden szála az analóg, becsületes Porschéhez köt, nem lehet letagadni az első pillanattól kezdve, hogy a Ferrari egészen káprázatos. És olyan a Porsche után, mintha az ufók lezuhant csészealjairól lopták volna a technológiát hozzá. Eleve nem néz ki így semmi, évtizedekkel modernebb kívül-belül mindennél. És a rovar-alien héj alatt, az X-szárnyú műszerfala elé ülve, másfél másodperccel az indulás után üvölt, hogy a 458 egy teljesen másik jósági szinten áll, mint itt - vagy talán bárhol - bármi.

michelin pilot supersport 2013 19

Ha a Porsche tökéletes sportoló, mondjuk Csollány Szilveszter élete virágában, akkor a 458 valahol félúton van egy szétspeedezett balettáncos és Bruce Lee közt. Olyan könnyed, mintha tömeg nélkül, lábujjhegyen inalna az aszfalt fölött, eszeveszett sebességgel fordul, de minden hiperaktivitása ellenére sem ideges, egyszerűen ördögien gyors. Ha én gyártanék gumit, sose akarnám máson bemutatni.

michelin pilot supersport 2013

Kétségtelen, hogy a terhelés miatti deformálódás alatt is azonos területen felfekvő futófelületet nehéz elképzelni. A kívül és belül más összetételű gumikeverék pedig ugye végképp láthatatlan, így hitbéli kérdés, hogy bevesszük-e, hogy a Pilot Supersport külső oldala strapabíróbb, mert ott a legdurvább az igénybevétel, míg a belseje kimondottan a vízen futás kedvéért magas szilikatartalmú, és tök mást csinál, mint ugyanaz a gumidarab egy arasszal arrébb. És mégis egyszerre kopnak, ugyanúgy. Szóval mindezt elhinni, megérteni és belelátni négy fekete gumigyűrűbe szinte reménytelen, amikor maga az autó így ellopja a showt. De a helyzet az, hogy az Italia eszeveszett száguldozása sose lenne ilyen, ha nem hangolják a gumijait a művészetéhez.

michelin pilot supersport 2013 5

Ettől még persze a literenként 127 lóerőt toló 4,5-es V8-as, és az ő 570 lóereje, meg az ehhez járó világvége-harsonák dominálják az első kilométereket, meg a világ legjobb duplakuplungos váltójának a lüktetése. Aztán idővel megértjük, hogy ezt egyszerűen csak így kell; ami egy g felett fékez és fordul, annak gyorsulni is célszerű hasonlóan, legalábbis így 100 km/h alatt. A 458 Italia nem egyszerűen a legjobb autó, amit valaha vezettem, hanem teljesen egyértelműen egy tök új generációhoz tartozik, egy egészen új korszak első autója. Volt négy éve. El sem tudom képzelni, hogy mi jön ezután.

michelin pilot supersport 2013 38

Végül pedig engedjék meg, hogy megosszam a kedvenc Michelin Pilot Supersport-élményem. Ami nem most keletkezett, a szigorú instruktori felügyelet és bekapcsolt ESP melletti pályázás során, ahogy a nászéjszakámon sem volt ott anyám, pedig sokra tartom. Szóval az életemben ezeket a gumikat akkor szerettem a legjobban, amikor az egyik legelső autón voltak, ami megkapta őket, az aktuális M5-ös BMW-n. Alig egy kör volt, egy ismeretlen autón, egy ismeretlen pályán, a hátam mögött egy másik, felkamerázott BMW-vel. Így nézett ki:

*Oké, csíra, de a Hangyásszal mi van, azt mondjad! 

Köszönöm a szíves érdeklődést. A hungaroringi pályanap során feltárt problémák kijavítása komplikáltabbnak bizonyult a vártnál. Powered Áki - egyebek mellett - már elkészült a magas kompressziójú dugók beépítésével, kiirtotta az olajat spriccelő Semperit csöveket, visszaépítette az ITB-ket, sikeresen átköltöztette a váltókart, és most izgatottan várjuk a postást, hogy mikor hozza a végre rendesen kiszámolt méretű féknyergeket. Pláne várjuk Ákos sperrdiffi-specialistáját, aki reményeim szerint megjavítja az életünkre törő differenciálművet.  

Hangyász by Binci @ Rozsdakupac

Mindezekről később részletesen is beszámolok. Addig is ajánlom a Rozsdakupac magazin aktuális számát, gigászi Hangyász-featúrával, káprázatosan menő fotókkal.