Egy nap, amikor Lamborghini a legrosszabb autó - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Egy nap, amikor Lamborghini a legrosszabb autó

2013. július 30. 20:03 Nínó Karotta

michelin pilot supersport 2013 7

A Gallardo Superleggera meglepően rossz. Ez annak a szupersportautó-összehasonlításnak a váratlan eredménye, amit a Michelin gumitesztnek hív, de persze műfajilag inkább a drogambulancia előtti heroinszökőkútra emlékeztet.

michelin pilot supersport 2013 2

Nincs az a szódásszifonból orrba fellőtt feketekávé, ami úgy rántja ki az embert a reggeli letargiából, ahogy egy Ferrari 458 Italia, egy Lambo, pár Audi R8 és egy Porsche 911 GT3 RS látványa a boxkijárat előtt. Nyitott ajtókkal, várakozón.

michelin pilot supersport 2013 39

A Pilot Supersport sajnos sokszáz lovas szupersportautókra való, szóval egy rendes bemutatóhoz drága a flotta. Egy újságírómajomtól szakszerű kritikát várni egy gumiabroncsról, amit épp egy 458 Italia segítségével koptat, ugyanolyan naivitás, mintha egy másik gumiipari termék objektív jellemzőire kellene koncentrálni Scarlett Johansson viszonylatában.

Full disclosure: A szerző a Hangyász* nevű versenyautójához kapott Michelin gumikat, így hivatalosan a márka rajongójának tekinthető. Mindezek mellett is törekszik a tényszerűségre, a gumikat pedig népszerű ismeretterjesztési és közhangulat-javítási céllal, jól dokumentált körülmények között porrá és füstté fogja alakítani. 

michelin pilot supersport 2013 18

A végére engedjenek meg egy diszkrét márkaüzenetet

Tiszta szerencse, hogy a valóban hozzáértő és halálosan pártatlan teszterek éppen azoknál a gyáraknál dolgoznak, amelyeknek a termékeit most a gumik tönkretételére használjuk. Nem kell, hogy tudjam, jó-e a Pilot Supersport, elég, ha a Ferrari, a Porsche, a Koenigsegg, az M GmbH, az AMG és a többiek tudják. Ők pedig tudják, mert a mérnökeik és a Michelin mérnökei egymás szimbiótái. A minap beszélgettem is erről egy szakemberrel egy SLS AMG-ben száguldozva, itt látható:

A gumi sorskérdés. Akármit ír akárki, akármilyen autóról, valójában állandóan a gumiról ír. Hogy lassít a fék: milyen a gumi. Pontos-e a kormányzás: milyen a gumi. Unalmas orrtolás vagy veszedelmes megpördülési hajlam kanyarban: milyen a gumi. A gumi olyan, mint a hifiben a hangszóró: minden jel azon megy végül át. Ha az vacak, minden vacak. Ezért adnak minden jó autót konkrétan valamilyen gumival, amivel direkt összedolgozták, pláne a drágábbját.

michelin pilot supersport 2013 42

Mert a Ferrari is tudja, hogy a 458 Italia nem tapad a kanyarban, a Michelin Pilot Supersport a kerekein, az tapad. Az autógyár mindössze annyit tehet, hogy megpróbálja a lehető legboldogabbá tenni a leggondosabban kiválasztott gumikat. A legjobb szögbe állítani, a legegyenletesebben terhelni, a leghatározottabban az útfelületre szorítani. A guminak segít az aktív csillapítás, az ABS, az ESP és a villanydiffi. És közben a gumi az, amiből mindenki hajlamos a 2000 forinttal olcsóbbat választani, mert nem szép, és a tudománya láthatatlan.

michelin pilot supersport 2013 41

Ez utóbbi a fő baj. Hiába nézek rá kívülről, nem látom a Twaron szálakat a futófelület alatt. Pedig ettől van, hogy amikor 280-zal repeszt vele az ember az R8 V10-ben rettegve, az abroncs közepén nem keletkezik egy finom kis gerinc. Pedig logikusan kéne neki: ennél a tempónál másodpercenként 37 alkalommal fordul körbe, vagyis 2222-es percenkénti fordulaton pörög a kerék. És a 305/30 R19-es gumi egy bazi nagy, nehéz dolog. A tudomány mai állása szerint ilyen sebességgel forogva ki kéne hasasodnia, mert erre kényszeríti a centrifugális erő, ami ilyenkor a futófelületen durván 1700 g-nyi. Azért nem lesz mégse hasas, mert az az érdektelen kis szövet odabent, amiből épp nem golyóálló mellény készült, ami szokott, hanem karkasz a gumiba, nem hajlandó érdemben megnyúlni. Pedig az acél, az nyúlna rendesen.

michelin pilot supersport 2013 36

Ahogy a mi arcunk is nyúlik, amikor padlófékezni és abból elfordulni gyakorolunk. Itt derül ki, hogy a Lambo Superleggera egy vacak: a karbon fékrendszere őrület, de tudjuk, nem a fék állít meg, hanem a gumi. A pedálon viszont nem érezni semmit, mintha kénes mocsár süllyedne csak meg a láb alatt. Hanem az Audi! Pláne a Porsche! Lehet, hogy csak hitvány öntöttvasat szorít a betét, de a Porsche úgy lassul, hogy a kisujjköröm növekedését is érezni rajta. Ettől aztán jókor kezdi és jókor hagyja abba a lassítást az ember, és sokkal szebb átmenetet lehet készíteni a maximális lassulásból a maximális befordulás irányába a kanyarbejáraton.

michelin pilot supersport 2013 37

A Lambón egyébként vicces neppertrükkök is láthatók, a kormányán teniszütők nyelére való bandázs feszül, a kopásnak kitett felületein pedig fólia, hogy így óvják az értékcsökkenéstől. Összetörni aligha fogjuk, a Paul Ricard kiegészítő tanpályáján vagyunk, ami olyasmi, mint egy tényleg európai Euroring, még sokkal több (persze aszfaltos) bukótérrel. Nagyon örülök, hogy ülhettem Superleggerában, de a motorja mellett az oldalára matricázott nevének a betűtípusa a leglenyűgözőbb benne, egyébként kicsit öreg, nehézkes és ügyetlen ebben a társaságban.

michelin pilot supersport 2013 17

Az Audi R8 a modern Gallardo, szebb, kényelmesebb, és jobb is vele menni. Részletes tapasztalatokról nem tudok beszámolni, mert egy olyan "instruktor" ült mellettem, akinek a hangnemét egy ózdi autósiskola hármas Golfjának faguriga-takarójú üléséből is tűrhetetlennek éreztem volna. Van az a fajta bicskanyitogató, türelmetlen, erőszakos, rossz ritmusú, kaszárnyába való utasítgatás, ami vezetők ezreibe nevelte bele a szorongó ügyetlenkedést. Az ilyentől szoktak a csajok évekkel később is stresszizzadni a volán mögött. Képzeljük el ugyanezt francia akcentussal, versenypályán, egy 530 lóerős autóban. Gyorsabban szálltam ki, mint ahogy az R8 V10 eléri a százat (3,7 sec).

michelin pilot supersport 2013 11

De aztán jött a GT3 RS. Régi szívfájdalmam, hogy 911-esből messze nem jutott az életembe annyi, amennyi kéne. Ami nagyjából három magántulajdonú darabot jelentene: egy kacsafarkú 2,7 RS-t, egy ilyen 997.2 GT3 RS-t és egy Singert. Ennél is kínzóbb, hogy tesztautóból is csak automata jutott eddig, ami tragikus, kivéve a GT2 RS-t, de azt meg egy esős, stuttgarti dugóban vezethettem egy órát, ami nem feszegette igazán a 620 lóerő határait.

michelin pilot supersport 2013 13

Erre itt végre beleülhettem egy GT3 RS-be, az épp kifutottba, amihez még rendes kéziváltót adtak. És hogy ez mennyire más, mint itt minden. A modern szupersportautók közt az RS olyan, mint valami, amit egy másik évszázad mércéje szerint készítettek öreg mesterek. Nemhogy nem modern, egyenesen ódivatú mindene, a hosszú, marha nehéz kuplung, a vállból tolandó váltó, a lassú haladásnál az egész felsőtestet átmozgató kormányzás. Amíg el nem éri a versenytempót, addig rozmár a szárazföldön. De a sebességgel megérkezik a mozgásába a könnyedség, és a pályázás ritmusával a kezelőszervek is tökéletes harmóniába kerülnek.

michelin pilot supersport 2013 31

Azonnal otthon voltam benne. A kezdeti nehézkesség, birkózósság, a többi autónál sokkal több, nyersebb élmény, a versenyfutómű ridegsége és az erőátvitel gépzaja rögtön a vén AE86-omra emlékeztetett, csak persze  Dr. Ing. h.c. F. Porsche minőségi színvonalán. Az RS Mezger-blokkja eszeveszetten szól ahogy 450 lóerőt csinál 3,8 literből, bádog-üresen és szilajul, és úgy ugrálja át a többi autót a kanyargós tesztpályán, mintha mindenki más váliumködben vezetne.

michelin pilot supersport 2013 20

A menetbiztonsági elektronikához nem nyúlhatok, amiért megszakad a szívem, de a Porsche így is tudja a saját varázslatát, hogy súlytalan orral, viharsebesen befordul, és azonnal, kegyetlenül kigyorsít. Érzésre jóval makacsabbul csimpaszkodik az útba, mint bármi más itt ma, amit elsőre a pályafutóműnek tulajdonítok, de utóbb kiderül, hogy ez az egyetlen autó, amin nem Pilot Supersport volt, hanem Pilot Sport Cup.

michelin pilot supersport 2013 9

A Cup nem rendes utcai gumi, hanem jogilag az utcán is használható, azaz a minimális mintával még épp rendelkező fél-slick, aminek a keveréke olyan lágy, hogy párezer kilométer alatt bőven elfogy. Pláne ha arra használják, amire való. És az eső nem az esete. De mindezekért cserébe száraz pályán olyan nehéz lesz tőle a fejed, mint egy tízkorsós este másnapján, akkora g-ket akaszt rá kanyarban.

michelin pilot supersport 2013 28

És akkor eljött a nap vége, és végre beleülhettem a 458 Italiába. És miközben az ódivatú autóbuzi agglegény-romantika minden szála az analóg, becsületes Porschéhez köt, nem lehet letagadni az első pillanattól kezdve, hogy a Ferrari egészen káprázatos. És olyan a Porsche után, mintha az ufók lezuhant csészealjairól lopták volna a technológiát hozzá. Eleve nem néz ki így semmi, évtizedekkel modernebb kívül-belül mindennél. És a rovar-alien héj alatt, az X-szárnyú műszerfala elé ülve, másfél másodperccel az indulás után üvölt, hogy a 458 egy teljesen másik jósági szinten áll, mint itt - vagy talán bárhol - bármi.

michelin pilot supersport 2013 19

Ha a Porsche tökéletes sportoló, mondjuk Csollány Szilveszter élete virágában, akkor a 458 valahol félúton van egy szétspeedezett balettáncos és Bruce Lee közt. Olyan könnyed, mintha tömeg nélkül, lábujjhegyen inalna az aszfalt fölött, eszeveszett sebességgel fordul, de minden hiperaktivitása ellenére sem ideges, egyszerűen ördögien gyors. Ha én gyártanék gumit, sose akarnám máson bemutatni.

michelin pilot supersport 2013

Kétségtelen, hogy a terhelés miatti deformálódás alatt is azonos területen felfekvő futófelületet nehéz elképzelni. A kívül és belül más összetételű gumikeverék pedig ugye végképp láthatatlan, így hitbéli kérdés, hogy bevesszük-e, hogy a Pilot Supersport külső oldala strapabíróbb, mert ott a legdurvább az igénybevétel, míg a belseje kimondottan a vízen futás kedvéért magas szilikatartalmú, és tök mást csinál, mint ugyanaz a gumidarab egy arasszal arrébb. És mégis egyszerre kopnak, ugyanúgy. Szóval mindezt elhinni, megérteni és belelátni négy fekete gumigyűrűbe szinte reménytelen, amikor maga az autó így ellopja a showt. De a helyzet az, hogy az Italia eszeveszett száguldozása sose lenne ilyen, ha nem hangolják a gumijait a művészetéhez.

michelin pilot supersport 2013 5

Ettől még persze a literenként 127 lóerőt toló 4,5-es V8-as, és az ő 570 lóereje, meg az ehhez járó világvége-harsonák dominálják az első kilométereket, meg a világ legjobb duplakuplungos váltójának a lüktetése. Aztán idővel megértjük, hogy ezt egyszerűen csak így kell; ami egy g felett fékez és fordul, annak gyorsulni is célszerű hasonlóan, legalábbis így 100 km/h alatt. A 458 Italia nem egyszerűen a legjobb autó, amit valaha vezettem, hanem teljesen egyértelműen egy tök új generációhoz tartozik, egy egészen új korszak első autója. Volt négy éve. El sem tudom képzelni, hogy mi jön ezután.

michelin pilot supersport 2013 38

Végül pedig engedjék meg, hogy megosszam a kedvenc Michelin Pilot Supersport-élményem. Ami nem most keletkezett, a szigorú instruktori felügyelet és bekapcsolt ESP melletti pályázás során, ahogy a nászéjszakámon sem volt ott anyám, pedig sokra tartom. Szóval az életemben ezeket a gumikat akkor szerettem a legjobban, amikor az egyik legelső autón voltak, ami megkapta őket, az aktuális M5-ös BMW-n. Alig egy kör volt, egy ismeretlen autón, egy ismeretlen pályán, a hátam mögött egy másik, felkamerázott BMW-vel. Így nézett ki:

*Oké, csíra, de a Hangyásszal mi van, azt mondjad! 

Köszönöm a szíves érdeklődést. A hungaroringi pályanap során feltárt problémák kijavítása komplikáltabbnak bizonyult a vártnál. Powered Áki - egyebek mellett - már elkészült a magas kompressziójú dugók beépítésével, kiirtotta az olajat spriccelő Semperit csöveket, visszaépítette az ITB-ket, sikeresen átköltöztette a váltókart, és most izgatottan várjuk a postást, hogy mikor hozza a végre rendesen kiszámolt méretű féknyergeket. Pláne várjuk Ákos sperrdiffi-specialistáját, aki reményeim szerint megjavítja az életünkre törő differenciálművet.  

Hangyász by Binci @ Rozsdakupac

Mindezekről később részletesen is beszámolok. Addig is ajánlom a Rozsdakupac magazin aktuális számát, gigászi Hangyász-featúrával, káprázatosan menő fotókkal.

33 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MarcoABF · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=13913 2013.07.30. 20:35:06

Milyen féknyereg csere lesz? Vannak fékméreteid, adataid (mm, kg) vagy nem publikusak? Reméljük minden megoldódik a kisebb kompressziós dugókkal...

Flankerr 2013.07.30. 20:48:34

Van itt pár mondat, amiért megérte várni. Nekem legalább is bőven.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.07.30. 23:21:06

@MarcoABF: Ugyanabból a Wilwood négydugósból, ami eddig volt, érkezik egy lényegesen nagyobb dugóátmérőjű. 35 mm helyett 44,5. Ez nem jobb vagy rosszabb, csak szimpla áttételváltoztatás. A pedálgépem áttétele viszonylag kicsi, rásegítésem nincs, és ehhez a nyereghez kellett volna. Vagy Tom Platz négyfejű combizma, de úgy meg nem fértem volna be az ülésbe. Semmi se titok, ha beválik, részletesen bemutatom a számításokat is.

kzkardos 2013.07.31. 08:06:33

Tegnap Pannonia ringen vàrtam, hogy a kis Toyotaval megérkezzel. De ahogy a hétvégén is mondtad érthető okokból kifolyólag nem értél oda. Amit sajnàltam nagyon! Peddig szàndékom szerint ha érdekelt volna a Celicamat egy teszt erejéig àtadtam volna

MarcoABF · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=13913 2013.07.31. 08:06:43

@Nínó Karotta: Igen ez érthetően hangzik, a 44.5 az már nagyon szép, nekem 35mm-es wilwwod érkezik meg remélem nemsokára, de nekem "utcai" az autó, szóval segít minden, de azért a lehető legnagyobb főfékhengert nekem is be kell szerelnem. Áttételen nem lehet változtatn? Amásik pedálszett az kompletten "kuka"? Na remélem majd jövőre veszünk fékétávokat közösen, addig is sok kitartást.. :)

Castigliano (törölt) 2013.07.31. 08:45:09

A Swift kupán mégsem indulsz, vagy azzal mi van? Egyik eddigi verseny eredményei között sem látom a nevedet.

okta 2013.07.31. 11:03:17

"egy ózdi autósiskola hármas Golfjának faguriga-takarójú üléséből"

Ühüm...

:-)

Ada 2013.07.31. 11:28:43

Azert a Collany Szilveszter - Bruce Lee hasonlitas nagyon melle ment...
Inkabb erdekelt volna, hova skalaznad be a Lexus LFA-t?

A Hangyasz utohangolashoz pedig sok turelmet! Megeri.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.07.31. 11:56:38

@kzkardos: Nagyon szerettem volna elmenni a tegnapi Time Attackre, de nem lettünk kész. Kellemetlen típusú, időigényes szopások voltak. De - remélhetőleg - lassan elfogy mind.

RKr 2013.07.31. 12:12:36

@Nínó Karotta: nem úgy volt, hogy a pedálgépet is cserélitek, mert gagyi kitcarba való.. vagy ez már nincs terítéken?

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.07.31. 12:50:41

@RKr: Nincs is nagyobb öröm a figyelmes olvasónál! Az a baj, hogy egy rendes pedálgép marha drága dolog, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy el kell tudni helyezni, össze kell kötni megint mindennel, és így tovább. Ez sajnos most nem fér bele. Már a nyeregcsere is szomorú anyagi áldozat, amennyiben egy lényegében használatlan és tökéletes tárgyat kell majd elkótyavetyélnem azért, mert mert nem voltam elég alapos a kiválasztásánál.

Lük 2013.07.31. 14:33:56

Utállak Karotta... pedig csak a képeket néztem végig

dreamhotep 2013.07.31. 15:40:23

ezek a képek...
egy dolgot tehet a valamire való autóbuzi:
flop...flop...flop...

sandor26 2013.07.31. 16:02:59

"Régi szívfájdalmam, hogy 911-esből messze nem jutott az életembe annyi, amennyi kéne."- vagyunk ezzel még így páran.

determ 2013.07.31. 19:14:13

Én a Pórséra szavazok. Az Audi "uncsi" a másik kettő meg "magamutogató". Közben a Pórse szépen beelőz jobbról. :)
(Természetesen nem kell velem egyetérteni.)

oneZy 2013.07.31. 21:16:38

Jópár éve néztem beteges szenvedéllyel a TotalCar-t, már akkor is utáltalak, Karotta, de időről-időre, most, hogy manapság egyre többet linkelget a legjobb barátom, hogy mit nézzek/olvassak (95%-ban olyan cikk, aminek köze van a Porsche-hoz, mert azért elmebeteg szinten rajongunk), ez csak egyre mélyebb gyökereket ver.

Abban bízom, hogy időről-időre azért tudatosítod magadban: Te kibaszottul szerencsés vagy, hogy azzal foglalkozhatsz, amibe (még idézőjelek nélkül is) szerelmes vagy.

És nyilván már el is árultam: az utálat nem is utálat, inkább csak utálatot a fájdalom által kiváltott irígykedés ... nem mindenkinek adatik ez meg, amiben Te vagy.

Nekem amúgy elmaradt, hogy végül melyikben ülnél 1 hétig, ha fegyvert tartanának a fejedhez, mert mindkettőről szuperlatívuszokban beszélsz

- Porsche, vagy Ferrari?

Suttora 2013.07.31. 21:37:44

Ezt megint egy olyan, hogy senki más nem tudta volna így megírni :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.07.31. 22:53:43

@oneZy: Eldönthetetlen kérdés. A Porsche a legjobb autó a múltból, a Ferrari a legjobb autó a jövőből, azt hiszem. Mindennapi használatra ezerszer alkalmasabb a Ferrari, de én sose akarnék Ferrarival járni. Kimondottan játszani talán inkább a Porsche, mert az sportszer-szerűbb, meg talán tartósabb is, meg mert az én szívemhez annyira közel van az analógsága.

megint 2013.08.01. 12:29:11

Jó cikk, a kedvenc mondatrészem még mindig ez Karottától: " én pedig a bánatos nosztalgiámat párhuzamos gumicsíkokkal kenném fel a pusztuló Föld rosszalló arcára"

dr.oid 2013.08.01. 13:42:45

Autóiparközeli Szózsonglőr! gondolatid úgy táncolnak a mondatok fölött libegve mint ifjabb Wallenda bőrtopánkás lábai a Grand Canyon fölött kifeszített dróton.. mi volt a teszt tanulsága:

- sportkocsit a tengelyhatalmaktól..

- amit Pierre 10 perc alatt elmakogott azt Jürgen három mondatban hozzádbaszta volna miközben az SLS kéményeit recsegteti mint beténtázott kürtös az Oktoberfesten

- hejj milyen szörnyű és tragikusan emberpróbálóan borzasztó egy császár élete :D

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2013.08.01. 16:09:20

@dr.oid: A jegyzőkönyv kedvéért: lényegében kizárólag a volt tengelyhatalmak gyártanak manapság rendes sportkocsit. Talán csak a McLaren a kivétel, de az aztán a megvalósult fasizmus maga. El is tűnődtem az okán.

Szabo T 2013.08.04. 03:49:35

@Nínó Karotta: A Singer es egy 2.7 RS az en garazsomban is ott figyelne. Az S800, a Gullwing, a DB5 es a tobbiek mellett.

Ambrus Gergely 2013.08.05. 15:34:24

na lesz már HH?????
Nehéz lemenni Baksára és írni egy történetet 2 hónap után??
Meg akarom hallani hogy jár az új moci

amenta 2013.08.05. 23:44:27

@Nínó Karotta: A fékáttétel számításról ha energiád engedi majd szerintem többen is szívesen látnánk egy komplett posztot. Én pont egy órája fejeztem be a négy új és lényegesen nagyobb tárcsa felrakását az autómra. Viszont a főfékhengerrel majd nekem is játszanom kell, mert a pedál elég határozatlan.

Ambrus Gergely 2013.09.04. 15:54:31

hát lehetne valami cikk az elmúlt fél éve eseményeiről, mivel már majdnem fél éve semmi hír.
a motorújjáépítéstől a pályanapig elég sok mindent történt.

I3aldrick 2013.09.07. 22:14:24

Hétfőt-tadadam-Hétfőt-tadadam-Hétfőt-tadadam-Hétfőt!

Ambrus Gergely 2013.09.08. 13:23:55

HANGYÁSZ HÉTFŐŐŐT!!!!!!!
ERRE VÁROK HETEK ÓTA NEM ALSZOM CSAK VÁROM A POSTOT!!! ÉS NYOMOGATO MAZ F5 ÖT MÁR!!

Ambrus Gergely 2013.09.08. 13:24:37

de valami jó hosszút ami minimum 1 óra olvasás aztán mégegy olvasás plusz képnézegetés

whale 2013.09.08. 18:08:21

Akkor ennek itt vége van?

jk88 2013.09.13. 20:24:02

Mit találtam...
goo(pont)gl/maps/TNyxK
Kicsi falu, nem volt nehéz.:D