Az a bizarr helyzet állt elő, hogy annyira eltemet az internet feltalálása mint irodai tevékenység, hogy a Hangyász épülésének blogja jelenleg rosszabbul halad, mint az épülés maga. Ha ezt tavaly mondja nekem valaki, a hisztérikus gúnykacajomtól leszakadtak volna a belső szerveim.
Vasárnap ismét jártam Baksán, ahol PWRacing Áki jóvoltából a szopás olyan eszköztárát ismerhettem meg, ami Linda Lovelace számára is tartogatna még újdonságot. Készítettem egy videót, amin elmeséljük és megmutatjuk a fejlődés nagyját. Szíves megtekintésre ajánlom.
És most arról, ami a mozgóképből kimaradt. Egyrészt a legizgalmasabb dráma: Ákos a múlt héten telefonált, hogy szerzett új szélvédőt. Tudniillik azért, mert az enyémet véletlenül összetörte (gyerekek, ezért kell legalább napi 3 órát aludni), és úgy kívánta bejelenteni, hogy egyúttal szállítja a megoldást is, a saját zsebére. Ő még nem tudja, vagyis ezennel igen, de természetesen ezt a gesztust nem fogadom el. Egy szélvédő áránál sokkal többet ér nekem az a dedós öröm, amit hétről hétre átélek, amióta nála készül a Hangyász.
Különben is: szélvédőm azonnal lett, hála Datsunrestaurátor Ádámnak, akinek legfrissebb munkáját a jövő heti, évadzáró Totalcar tévéadásban tekinthetitek meg (DoQ, szerda este 8). Annyit elárulok elöljáróban, hogy ilyen állapotú autót talán még életemben nem láttam, elképesztő.
És ha már a valószínűtlenül sikeres alkatrészszerzésnél tartunk, el kell mondanom, hogyan lett első kanyarstabilizátor a Hangyászban. A múltkori posztban leírtam, hogy nagyjából milyen kéne. A net kollektív bölcsessége az MX-5 stabok felé terelt. A Facebook és a Miata.hu segítségével tudtam is kapni egy hátsó próbadarabot, de első sajnos nem volt kiszerelve. (Innen is köszönöm annak a három Miata-tulajnak, aki felajánlotta, hogy kiszedhetjük a járós autójukból, amivel nem éltem.) Ekkor írt NSX Tomi, akinek az autójáról fennállásunk egyik legszentimentálisabb tévéanyagát forgattuk tavaly, hogy nála akad egy szett levetett Acura NSX kanyarstabilizátor. Képet is mellékelt.
A napnál világosabb volt, hogy az NSX-alkatrész nem lehet jó. Semmilyen dimenziójában vagy kanyarulatában nem emlékeztetett az általunk megcélzottra. De ha az embernek azt mondják, hogy hékás, nem akarsz egy darab legendát a tragacsodba, akkor az ember nem habozik, hanem lecsap, hátha belenyúl.
Így kerültem három darab görbe vassal (és egy difihűtővel) Baksára. Nem törnék most Alfred Hitchkok babérjaira: tegnap éjjel írt Powered Áki, hogy az NSX stab a 200SX pálcák segítségével remekül találkozik a lengőkarokkal, hogy így aztán a BMW-csonkállványok hű társa legyen a lengésben.
Ha most azt hiszed, hogy egy Nissan-BMW-Acura legó nem működhet jól, valószínűleg igazad van. De egyelőre ott tartunk, hogy annak örülök, hogy a térben kiadja. A viselkedést tekergetni van még pár évünk. Röstellem, hogy ez így ilyen egyszerűnek hangzik, igazából nagyon tisztelem Ákost, hogy összehozta ezt az egzotikus hibridet.
[Vezethetőségi totó: mai ismereteink szerint arra tippelek, hogy a Hangyász elsőre borzasztóan alulkormányzott lesz, amíg nagy gázt nem ad az ember, mert akkor hirtelen megpördül majd. Indoklás: a szélesebb hátsó nyomtáv és futófelület, és az elsőnél lágyabb hátsó rugók és kanyarstabilizátor is arra utalnak, hogy hátul több lesz a tapadás. Pláne, hogy kanyarban sokkal szebben szed fel negatív dőlést a multilinkkel vezetett hátsó kerék, mint a MacPhersonos első. Az élményt még súlyosbítja, hogy a sofőr a tatról kormányoz, szóval elég sokára fordul majd érzésre ívre a távoli orr hegye. Ehhez jön még a kétutas, rideg, mechanikus sperrdiffi, ami gázelvételnél, féktávon éppen ugyanúgy összezár, mint kigyorsításkor. Meg az ITB-k riasztóan éles gázreakciója, a Daewoo Tico tengelytávval és az összeülésgátló hátsó geometriával, amiről majd később mesélek, és a recept a fenti eredményt adhatja. Más tipp?]
Ha láttad a videót, akkor már megvolt a kész autóbelső hangulata. Az összhatás félelmetesen menő. A flokkolt műszerfal ugyan nem korhű, de olyan rövid a szőre, hogy nem zavaró, simán tompa kárpitnak tűnik. És nagyon jól néz ki. A műszerek végre mind működnek. Mutat az összes óra, kapcsol az összes kacsoló.
Van működő fűtés és párátlanítás. Ablaktörlő. Zárható minden ajtó. Felkerültek az általam kézimunkázott piros bőrgurtnik a csukáshoz-nyitáshoz. Így aztán a Hangyász bruttó bőrhevederszáma eléri a nyolcat.
Van két állítható ülés. Biztonsági övek. A lábakhoz igazított alu taposók. Rögzült az akksi, zsugorcsővel maszkolt Hilti-szalaggal installálva, amitől eléggé tudományos az összhatás. Végleges minden benti cső.
A napokban bekerült az első szélvédő. Az összes lámpa, és mind világít. Ma este kilenc körül megtudtam, hogy túl vagyunk a teljes első segédváz szétszerelésén, véglegesre hegesztésén és újra összerakásán.
Megrövidült továbbá a váltóbot, még vasárnap, és lett rükverc is. A váltó ennek ellenére se teljesen jó még, de állítólag megvan a győzelem receptje. Már nagyon várom, ám egy kicsit tartok is tőle: akkor ugyanis Ákos ki fog rúgni. Mert akkor kész vagyunk.
Senki se essen pánikba: ez rúgás alapos nekifutást igényel és komplex technikát, lesz még mit olvasni. Először elmegyünk együtt futóművet állítani. Lassan, nyugodtan, pöcsölve. A nulláról indulunk, gondolkodnunk kell, kísérletezni és alkotni.
Aztán hazajövünk. Lábon. Közben elkészül a nyers motorvezérlő-program. Budapesten felállunk egy padra, ahol véglegesedik a benzin- és gyújtástérkép, és kapunk egy számot a jelenlegi motorteljesítményről. (Erről jut eszembe: ha van köztetek valakinek első generációs, azaz 2007 előtti, hivatalosan 285 lovas 350Z-je, teljesen eredeti állapotban, az szóljon, és vendégem egy összehasonlító teljesítménymérésre. Pimpelt, tuningolt, átépített autó most nem jön szóba, teljesen eredeti kell. Nem verseny, referencia.)
És akkor jöhet a héjazat igazi véglegesítése, a műanyagok szépre gyártása és a fényezés. Meg persze a dekor: még fel kell találnom egy korhű dizájnú PWRacing feliratot. Amit ugyanis Ákos mutatott az elmúlt hónapokban, azért nemhogy szélvédőmatrica, hanem lassan homloktetoválás is kijárna a fejemre. Erről jut eszembe, ne feledd a videót. Egyetlen másodpercében kétszer annyi kép van, mint ebben az egész posztban, az ám.
dr.eldon.tyrell 2012.12.13. 03:54:55
Tudok én türelmes is lenni, ha írsz időnként 2012.12.13. 05:24:37
Így tudok eleget aludni :D
Tudok én türelmes is lenni, ha írsz időnként 2012.12.13. 05:37:46
Pont úgy vagyok, mint parasztbácsi a csillagok háborúja után.
Én akkor sem hiszem el :D
Tudok én türelmes is lenni, ha írsz időnként 2012.12.13. 05:59:36
A gyakorlati kérdésem a következő:
Tudod-e már, hol fog lakni az autó? A garázs megfelelő részét felseperted-e már, vagy megy vissza a kertbe, megkeresed a facsemetét, ami tíz évig nőtt benne, és újra összeereszted őket?
Esetleg régóta tudod már, hová kerül, amikor hazaviszed, az egész család tudja, hogy a garázsban a 10 centi magas sámlit, daewooticonyi körbeszalagozott részen nem szabad elmozdítani, mert az apa autoszimulátora, mióta épül a Hangyász :D
Bazze! Ezt haza fogod vinni!!!!!!!!!
Flankerr 2012.12.13. 08:19:43
suncow 2012.12.13. 08:58:16
Azt hiszem,hogy ettol szebb karacsonyi ajandekot kivanni sem lehet :)
Futomu finomhangolasra mi a terv? Skidpad vagy nyiltnapok?
fujita 2012.12.13. 09:26:47
Adrian Mole 2012.12.13. 10:07:52
A hűtő a felrobbanó accusumptól dzsuvás, vagy megvolt a shakedown? Gyanús az a kopottas gázpedál!
Ólom Adorján 2012.12.13. 10:24:03
Másodszor: három kérdés merült fel bennem, amiből egyet már fel is tettek. A stabrúd tekergéséhez megfelelően erős lenne az a segédkeret? Képről (!) elégé pálcikáknak tűnnek.
Aztán, a rézcsövek a gázpedál mellett nincsenek kitéve véletlenszerű lerúgás veszélyének? Azok is elég sérülékenynek tűnnek.
A harmadik pedig a biztonsági és annak rögzítése. Te magad mondtad, hogy a hátsó rögzítési pontok nem lehetnek a válltól x centivel alacsonyabban, mert nagy féknél összeroppantja a gerincet. Képről úgy tűnik, ez jóval vállmagasság alatt rögzül. És ha már rögzítési pont, nem úgy volt, hogy nagyon rossz ötlet volt átfúrni azt a csövet, és hogy az nem maradhat úgy? Valami ilyen rémlik.
Multipla 2012.12.13. 10:26:06
Szóval szívesen lennék a vendéged egy mérésre.:)
Spalya 2012.12.13. 10:54:23
Matisz nagypapa büszke lenne!
Biztonsági öv kérdés felmerült bennem is! Nem úszod meg, hacsak az ülés egy olyan lyukán nem vezeted át, amely a vállnál magasabban van.
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.12.13. 10:54:35
Most már lassan gurulni fog meg fordulni meg mindent amit egy autónak tudnia kell.
Überkirály módon néz ki, bár az első veztési élmény gondolom a Trophée Androshoz fog hasolítani inkább.
Ja, úgy látom még senki nem kérdezte meg ebben a posztban, úgyhogy nehogy kimaradjon egyszer is véletlenül: MIBŰŰ TELLIK RÁJA???
herrfricc 2012.12.13. 10:57:13
Nem biztos, de szerintem a lyukak amiken át vannak vezetve az ülésen az övek azok magassabban vannak mint majd ahol Gábor vállai lesznek és így lehet nem roppantja össze őt.
Spalya 2012.12.13. 10:59:08
_Mulder 2012.12.13. 11:21:55
Dseries 2012.12.13. 11:30:03
atis123 2012.12.13. 11:34:11
Ólom Adorján 2012.12.13. 11:40:03
Rocko- 2012.12.13. 12:07:08
nem fog összeveszni a biztonsági öv és az akku?
ss26 2012.12.13. 12:09:26
tomnemtom 2012.12.13. 12:38:38
fujita 2012.12.13. 13:02:44
javítsatok ki, ha tévedek!
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.13. 13:13:34
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.13. 13:14:28
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.13. 13:15:34
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.13. 13:16:46
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.13. 13:21:29
Az öv magassága mostanra valóban elgondolkodtató (magasabbra került az ülés az állítható síntől, ez az oka). Megnézem majd alaposabban, ha rossz a helyzet, akkor készíttetek majd egy keresztcsövet a főkapuba, váll magasságba, és áthurkoljuk azon. (Áki, ne vágd fel az ereidet, ezzel nem téged kívánlak már megszívatni. Különben is beteltél már 2013-ra, nagyjából.)
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.13. 13:24:43
terrorjony 2012.12.13. 13:48:03
Dr. Sick Fuck 2012.12.13. 13:53:15
ha csak feleannyira fog menni, mint ahogy kinéz, már totál nyerő vagy. A szívem megszakad, ha ránézek, a sidepipe ellenére is.
Slippery Slick a menetlabilizátor 2012.12.13. 14:09:21
De szerintem én már elfogult vagyok.
Valójában inkább a funkció és az esztétika is csorbát szenved.
Csak azért merek ilyen fikázós kicsengésu mondatot is írni, mert egyébbként ez messze a legizgalmasabb kocsi számomra nemcsak ez egész interneten, de még Dunántúl is.
Ólom Adorján 2012.12.13. 14:11:09
Kellemes csapatást kívánok!
HorsePower 2012.12.13. 14:44:49
Ja és Ákinak üzenem, hogy a munka amit folytat egyszerűen felháborító... Nincs csúszás, nincs rinyálás... :) Ha csak minden ötödik ember dolgozna így ma, akkor nem itt tartanánk. Példás, amit csinálsz Áki, követendő sok mindenki számára!
powered 2012.12.13. 15:00:55
www.mnasz.hu/letoltes/ATBhirlev2_2008.pdf
fujita 2012.12.13. 15:20:36
www.youtube.com/watch?v=hLSOHqNesng
:)
szálka 2012.12.13. 16:14:38
hello, előre is bocs a nem idevágó kérdésért de nem ismerek senkit akinek ae86-osa lenne. annak ugye gyárilag van hátsó stabilizátora + panhard rúd. egy rwd starletem van aminél se ez se az nincs. a stabilizátort felfogatni nem lenne nagy dolog csak pont fordítva minta hacsin van, mert így lenne egyszerűbb megoldani a rögzítést (végek bekötési ponthoz, a közepe meg a kasztnihoz, nyilván minden bekötési pont megerősítve) de a panhard rúdnak ezek után lenne értelme nem verseny célú használat mellett?
egyébként grat a hangyászhoz szépen alakul
tocibacsi 2012.12.13. 17:06:08
baliakobon 2012.12.13. 17:23:39
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.12.13. 17:40:20
Majd ha legközelebb ilyen show lesz F1 alkalmával, beparkoltatják az aktuális Infiiti "reklámautó" meg egy pár évvel ezelőtti F1-es gép mellé :)
nsa28.casimages.com/img/2011/11/26/111126081946621401.jpg
Suttora 2012.12.13. 20:26:11
1kutya 2012.12.13. 21:05:19
Suttora 2012.12.13. 22:12:15
szilvássy dénes 2012.12.13. 22:34:13
Bőrnadrágot nekik!
fujita 2012.12.14. 02:00:31
Lük 2012.12.14. 08:47:18
GifLand · http://gifland.us 2012.12.14. 09:16:34
klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.12.14. 09:26:54
/na, nyalás vége :-) /
Ha meg lesz a végleges helye majd írd meg Gábor, látni akarom. Valami játék nem lesz, h pl. aki vég olvasta az összes posztot, megnézte az összes videot és abból tud mondjuk 6-8 kérdésre válaszolni viszed egy kört?
ui.: mindig az jár a fejemben, h az előző bagázs, akinél hónapokig aludt az autó a nélkül, h bármi is történt vele olvassa-e a hangyász sztorit... És vajon mit szólnak?
Negrogo 2012.12.14. 09:58:05
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.12.14. 11:34:44
EddieCivic4g 2012.12.14. 11:39:31
Cobra. 2012.12.14. 11:49:38
Egyébként meg grat a karácsonyi ajándékhoz.
nagyonnagyon 2012.12.14. 12:59:05
A hangyász kicsit ilyen lesz az elején, ami a biztos hogy gyorsan megy majd :) Állat izgalmas lesz hangolgatni. Sárgulok mint a kikerics :)
poa ogapo 2012.12.14. 13:54:03
Bundi01 2012.12.14. 14:29:44
Typoon 2012.12.14. 14:35:20
Lenne egy kérdésem: a segédkeret amin a stabilizátor van az nem lesz lekezelve valami korrózióvédő csodaszerrel?
Omahaboss 2012.12.14. 14:38:28
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.12.14. 16:12:16
A lábon jövés, az milyen rendszámmal? Vagy útvonalengedéllyel?
Az olajos köpás k*vanagy :D
kamikazeee 2012.12.14. 16:26:26
Sőt a téli hónapokra akár betolhatnád a közlekedési Múzeumba is, hogy kissé felpörgessük az ottani állóvizet.
SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.12.14. 18:26:47
Ugye lesz poszter?
metalex 2012.12.14. 20:21:28
A 4245-ös képen az egyik olajcső, az alsó keresztmerevítő alatt jön ki a karterből. Ráadásként utána mindjárt van egy csatlakozó rajta./a kék csati után egy bordó/
Ezt nem tudjátok egy kicsit visszább fűzni, úgy, hogy az X borda mögött menjen le, és végig a merevítések felett menjen az olajhűtőkig ?
Csak amiatt aggályoskodom, ha így alákerül a slusszpléh, elég csak egyszer 'megmutatni' az alját egy kerékvetőnek, vagy padának, eltépi-elnyírja a csövet, a csatinak meg elfogy az alsó fele. A képek alapján kiadná feljebb is a csövek hossza.
/saját tapasztalat :-)/
determ 2012.12.14. 21:46:47
metalex 2012.12.14. 22:11:37
metalex 2012.12.14. 22:12:11
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.14. 23:49:03
Csikós Zsolt 2012.12.15. 08:45:49
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.15. 08:51:15
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.15. 08:53:01
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.15. 08:53:59
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.15. 08:59:55
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.15. 09:01:27
nagyonnagyon 2012.12.15. 09:04:59
users.atw.hu/bmwturbo/galeria/kepeink/index.htm
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.15. 09:05:06
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.15. 09:06:08
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.15. 09:07:44
Typoon 2012.12.15. 09:20:49
Amúgy köszi a linket.
tocibacsi 2012.12.15. 10:07:06
powered 2012.12.15. 11:29:08
Szia! Itt egy kis video, a kocsiról működés közben. Hasonlóan csupasz vázig le lett bontva, mint a Hangyász, és onnan újra építve, és 1 év alatt készült el.
www.youtube.com/watch?v=JvVgyXUm_N0
nagyonnagyon 2012.12.15. 11:41:42
Hogy prüszköl, csattog és szipákol a narancssárga héccencség.. baromi küzdelmes élmény lehet az építés is de a hajtás is.
dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2012.12.15. 15:54:03
funlog.ru/auto_moto/iz_starogo_koryta_v_krutoe_avto_dlja_drifta_foto:39957.html
metalex 2012.12.15. 18:09:05
Kartervédőről csak annyit, hogy van otthon egy 5mm-es dúralumínium karter és váltóvédőm. Teli motor egyben teli váltó skodára, át van ütve... :-)
/igaz a pályán valószínűleg nem lesz "kicsiszikla".
Kapcsolókkal minden O.K. ? Ne kezdjek túrni a dobozomban ?:-)
Ne feledd, hogy nekem legyen igazam a kétkedőkkel szemben, idén még menned kell vele..... :-)
Tessen hajtani a robotokat !
A fiúknak gratula, téged meg százan, ezren irigylünk - persze a szó jó értelmében.
herrfricc 2012.12.15. 19:29:52
TorsenTomosz 2012.12.15. 23:19:59
Nagyon raj a gép, gratulálok hozzá! Biztos ultra sok meló, és szívás volt vele.
Egy kis kritika:- a kipufogódobot be lehetne kerámiáztatni
- a réz fékcső ultra tasak! Miért nem teflon?
- az aksi leszorító Hilti szalag sem méltó az autóhoz.
Szívesen csinálunk neked egy CNC mart aksi leszorítót.
w a s d 2012.12.15. 23:57:36
Bundi01 2012.12.16. 00:35:16
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.12.16. 06:06:55
tocibacsi 2012.12.16. 21:56:15
www.speedhunters.com/2012/12/builder-of-the-year/
lanciabacci 2012.12.17. 09:37:49
Talán nem kell bizonygatnom, hogy mennyire kedvelem ezt a projektet a koncepciótól a megvalósulásig és persze gyakorló HH függő is vagyok a kezdetektől. Folytathatnám azzal is, hogy milyen nagyra tartom Karottát magát és mennyire rokonszenves értékeket képvisel, de nem akarok ömlengeni. Ugyanakkor talán éppen ezért érzem nagyon disszonánsnak vele kapcsolatban ez a "mi kutyánk kölyke" tempót egy ilyen szavazásnál, pláne a buzdítást rá a TC-n, haveri/nemzeti alapon. Kinek jó a torz eredmény? Kinek kell egy újabb Colbert-híd? Mit akarunk ezzel bizonyítani? Ettől nem lesz rozsdás a ketrec vagy gyenge a pedálgép? Persze, majd megjavul, de a többieké már most sem az. Miért kell ebbe (is) többet belegondolni, mint ami? Szép dolog a lelkesedés, de a többit sem lehet anélkül csinálni, ez pedig bevallottan egy 11 éve nyúló tanuló-projekt.
Jó a koncepció, menő lesz a Hangyász és Áki is ügyes, de azért nézzetek már rá mondjuk a Hiluxra vagy a Singer 911-re is... Ha pedig a kommenteket is elolvassátok a szavazás alatt akkor nyilvánvaló, hogy nem tükrözik a pillanatnyi eredményt. Kell ez az önbecsapás? A Hangyász nem ettől lesz értékesebb és így természetesen azt sem fogjuk tudni, hogy pontosan mennyit is ér a világ szemében éppen ez a Datsun.
Szavazzatok, de elfogulatlanul.
RKr 2012.12.17. 13:26:48
KPali 2012.12.17. 17:09:14
TaaT 2012.12.17. 17:51:52
Spacewalkers 2012.12.18. 14:12:38