Hangyász hétfő 40 - hihetetlen biszbaszok, aerodinamika és kipufogó - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 40 - hihetetlen biszbaszok, aerodinamika és kipufogó

2012. november 21. 03:07 Nínó Karotta

Adott hát egy velem együtt 1,1 tonnás, 47:53 súlyelosztású versenyautó, aminek jár a motorja, van hangja. Erről szólt a múlt heti videó.

Mindez azt jelenti, hogy Powered Áki (azon kívül, hogy összeszerelt egy hiányos, össze nem illő alkatrészekből álló, leírás nélküli legót), ráakasztott egy VEMS motorvezérlőt, megküldte egy átparaméterezett M3 programmal, és megnyomta a gombot. A Hangyász azt üzente a külvilágnak, hogy élni akar, és beindult. Hajkitépés, dráma, hisztérikus multiméter-falhozbaszkodás és minden hasonló teátrális szívás nélkül, egyszerűen csak beindult, és minden torkán kis lángnyelveket táncoltatva járni kezdett.

datsun aardvark assembly 39 48

Ekkor hinné azt az egyszeri blogger, hogy a Hangyász kész, holnap megy a Hungaroringre lenyomni a csacsi kis Vettelt. Pedig mennyire nem. És bár úgy volna.

datsun aardvark assembly 40 3

Lássuk, mi újság a motor körül. Először is adott 4 szenzor, amit az olajkörbe be kellett küldeni. Két nyomásmérő és két hőmérő. Egy-egy a műszereknek, egy-egy pedig a vészjelző lámpácskáknak. Azért van mindenből kettő, mert paranoid vagyok. A műszereket másodkézből vettem egy angol apróhirdetésen át. A lámpákat és kapcsolókat pedig újonnan, de korhű hangulatra célozva, mind egy helyről rendeltem, a demon-tweeksről, szintén Angliából. A kiváló szigetország abban is hagyománytisztelő, hogy a motorsport-termékeik pont ugyanolyan felfoghatatlan logika szerint idióták, mint bármilyen autóipari alkatrészük a British Leyland fénykorában.

datsun aardvark assembly 40 6

Egy szenzornak volt helye. Ez azt jelentette, hogy Ákosnak fel kellett találnia egy megoldást arra, hogy miként helyezzen el még 3 olyan érzékelőt, melyek 3 különböző átmérővel és menetemelkedéssel indultak az ép elme elleni csatába. A jelentős tervezési és esztergályolási fegyvertény az alábbi képen látható. Aztán a helyére is került.

datsun aardvark assembly 40 4

Mindezekhez képest a benzinnyomás elhalálozására figyelmeztető fény szenzorának csak egy T-útelágazódás kellett a benzinhídon a két hengersor közt. És volt néhány hiányzó olajfitting, amit szintén le kellet gyártatni. Mindez kevéssé látványos, kevéssé szexi, de nélkülözhetetlen.

datsun aardvark assembly 40 2

Aztán jöhetett a padlórögzítés. Korábban célozgattam rá, hogy a Hangyász a korhűség és a modern aerodinamika kutyuléka lesz. Nem kap szárnyat, mert hülyén állna neki. Ugyanakkor kell tenni valamit a bestiális felhajtóerő ellen. Az internet fantasztikus hely, és sok éve kitúrtam, hogy 2007-ben az amerikai sport Z közösség bérelt egy szélcsatornát, és végigtesztelték a Datsunokat mindenféle konfigurációban.

PICT0551

Az eredmény elég drámai: egy standard Z kasztni első tengelyén 193 km/h-nál (120 mph) bő két mázsa felhajtóerő ébred. Mivel egy hete tudjuk, hogy 484 kiló a teljes első tengelyterhelésem, ennek majd' a felét elveszteni 200 km/h alatt - miközben a Hangyász azért lesz sebesebb 200-nál bőven - szóval az elég izgalmas. Rosszul izgalmas.

datsun aardvark assembly 39 10

Az aerodinamika marha érdekes dolog, és messze nem értek hozzá eléggé, de bizonyos nagyon alapvető dolgokkal tisztában vagyok. Egyszer tán ki is fejtem, amikor nem lesz ilyen öreg este. A lényeg:
1: nem akarunk sok levegőt az autó alá
2: ami mégis odamegy, áramoljék sebesen és akadálytalanul
3: és húzza szépen le a Datsunt, amennyire lehet.

datsun aardvark assembly 40 8

Az első feladatra szolgál a mély kötény és a splitter. Utóbbi egy arasznyi él, lényegében a padló meghosszabbítása előre. Két dolga van: egyrészt nem ereszt sok levegőt az autó alá, mert ugye mélyen van. Másrészt előrenyúlik, így a robogó Hangyász orra előtt torlódó magas nyomású levegő remekül rá tud tehénkedni, és ezzel leszorítóerő keletkezik.

datsun aardvark assembly 39 26

A második feladatra (gyors áramlás) a sík padló szolgál. Bizonyára emlékeztek még Bernouilli törvényére, amiből következik, hogy a levegő áramlásának felgyorsulása a nyomásának csökkenését eredményezi. Ettől repül a repülő. A szárny formája olyan, hogy a felső felületén nagyobb utat jár be a levegő, azaz gyorsabban halad (valóban ugye nem a levegő halad, hanem a repülő a levegőben), mint az alsó felén. Ezért a szárny felső felületén kisebb a nyomás, mint az alján. Ez emeli el a Jumbót. És ez emeli el az autókat is.

Ha megnézed a Hangyászt profilból - vagy nagyjából bármelyik autót a világon -, azt fogod tapasztalni, hogy a teteje mentén hosszabb utat kell bejárnia a levegőnek. Ez elég magától értetődő: az alja ugyanis lapos, mert az a padló, a teteje pedig púpos, mert ott ülsz. Ettől a lelke mélyén minden autó egy kicsit szárny. Ez baj. Itt jön a képbe a sík padlóburkolat.

datsun aardvark assembly 40 11

A burkolt padló arra van, hogy ne kelljen megrekednie és örvénylenie a levegőnek semmilyen lelógó/kilógó dolog körül (kipufogó, lengőkarok, vázelemek), azaz olyan akadálytalanul, vagyis gyorsan húzzon végig, ahogy csak bír. Így a relatív sebesség- (és így nyomáskülönbség) az alja és a teteje között csökkenthető.

És ekkor jön a harmadik pontunk: ha már a splitterrel korlátoztuk az autó alá jutó légtömeget, és nyertünk a felszínén pár tucat kiló leszorítóerőt, és megoldottuk, hogy a vékonyka légoszlopunk zavartalanul zúghasson a has alatt, akkor jön az, hogy megszívatjuk. Mármint az autót, lefelé. Erre van a diffúzor, azaz inkább a venturi, amit azonban diffúzornak fogunk nevezni, mert úgy szokás.

Diffúzort mindenki látott már, legalábbis optikait. A lényege, hogy a sík padló egyszerre megtörik felfelé, és kitágul az autó alatti tér. De nem, nem ettől szív. És nem is erre van. Attól szív, hogy azzal, hogy megtörik a felület, hosszabbá válik. Ez elég logikus: két pont közt a legrövidebb út az egyenes. Ha nem egyenes, mert törés van benne, a törésnél hosszabb utat jár be a levegő, azaz gyorsabb, azaz kisebb a nyomása. A levegő a konkrét törés fölött gyorsul be, azaz ott a legkisebb a nyomás. Ha úgy tetszik, ott szív.

datsun 260Z IMSA aardvark25

A levegő ráadásul nem csak begyorsul a törésnél, hanem irányt is vált: eltérül a vízszintestől felfelé. Erről pedig tudjuk, hogy - mint minden erőhatás - azonos nagyságú és ellentétes irányú ellenerőhatást vált ki, vagyis az az erő, ami ahhoz kell, hogy felfele forduljon a légtömeg, lefele húzza a levegővel érintkező felületet, jelen esetben a Hangyász padlólemezét. Ehhez fontos, hogy ne váljon le az áramlás, hanem maradjon lamináris (réteges), mert csak ilyenkor működik jól. Ezért nem lehet ostobán nagy szögben megtörni a padlókat, mert egyszerűen leválik róluk az áramlás, csinál egy nagy fekvő tornádót, és leszorítóerő helyett valami nagyon undi dolog fog keletkezni.

datsun aardvark assembly 39 16

Tehát nem a tölcsér vastag része az érdekes, az üreg, ahova hátulról belátsz, hanem az a rövid szakasz, ahol a sík padló elnyílik a földtől. Ott szív a venturi, amit diffúzornak hívunk. De ezzel nincs vége: a tölcsértorkolatnak az autó feneke alatt van egy másik fontos dolga. Mivel itt fokozatosan kibővül a levegő által kitölthető térfogat, és a szegény gáz ki is tölti, mert nem tud mást, ezért az áramlása lelassul. A lassulással együtt a nyomása lassan visszaemelkedik, és így hátul a kocsi mögött egy a környezeti levegőhöz hasonlóbb sebességű és nyomású légoszlop lép ki, ami segít betölteni azt az űrt, amit a száguldó autó keltene maga mögött egyébként. Az űr más szóval alacsony nyomás, azaz valami, ami szív: ez az űr szívja visszafelé az autót, ez ugyanúgy légellenállás, mint amikor az orr előtt torlódik össze a levegő, csak az visszatolja, ez pedig visszaszívja a szerencsétlent. Ezt a lukat segít betömni a diffúzor tölcsérében lelassított levegő.

datsun aardvark assembly 40 7

A Hangyász tehát aerodinamikailag látszólag hagyományos öreg autó, de a hasa alatt viszonylag modern (mondjuk úgy 30 éve komolyabban vett) technikai dolgozik. A padlóburkolatot és a splittert nyáron barkácsoltuk, arról akkor írtam is, és most azt is tisztáztuk, mire van. És most láthatod.

IMG 366829739

A splitter a lehető legegyszerűbb kivitel, 2x3 réteg üvegszövet közt kb egy centi vastag maganyag. A legalsó két rétege karbon-kevlar szövet, erről is meséltem már, hogy húszadannyira egzotikus, mint amilyen áhítattal emlegetik. Egy ilyen splitterfenékre való pár ezer forintba kerül, és arra jó, hogy lassabban kopik/törik el, ha néha odaüti az ember. Ogre és Lajcsi barátom az OMG Visualsnál remek munkát végzett a lamináláskor, akárcsak Áki és Norci a felszereléskor, a splitter ugyanis kibírja, amit kértem: íme Powered Áki egy mázsája, amint áll rajta. (járulékos lol, hogy annyira hátul van a motor, és olyan hosszú a Hangyász orra, hogy simán bele lehet állni ugrálni)

datsun aardvark assembly 40 9

A padló sima üvegszál, minden flanc nélkül. A diffúzor/venturi töréspontját igyekeztem a lehető legelőbbre vinni. Ennek az a prózai oka, hogy minden autó libikóka: ha az egyik végét lenyomod, a másik felemelkedik. Mivel az amerikai adatokból tudom, hogy a kiinduló forma elején nagyjából négyszeres a felhajtóerő a hátsó tengelyhez képest, ezért igyekeztem a diffúzorral is annyira elöl húzni a padlót, amennyire lehet. Ez a gyakorlatban lényegében pont a hátsó tengely lett, ennél többet a futómű maga nem enged, útban van a bölcső.

datsun aardvark assembly 40 12

A kamudiffúzorok elengedhetetlen kelléke a sok függőleges uszony. Ezek nagyszerű dolgok, egyrészt segítenek fenntartani a lamináris áramlást, amiről már volt szó, másrészt megnehezítik, hogy a nagynyomású levegő benyomuljon oldalról, és csökkentse a venturi szívóhatását. Majd lesznek a Hangyászon is, de majd csak akkor, ha mindent összepróbáltunk, véglegesre vágtunk és nagyon kész vagyunk.

hangyaszhetfo06 15

A burkolt padló miatt különösen fontos, hogy a hűtőn átáramló menetszél kitakarodhasson valahol, erre vannak nagy fekete lukak az első kerekek mögött, ahol a kipufogók is kilépnek. És a gyorsan forgó kerekek által keltett nagynyomású örvénylés megúszására vannak a hátsó sárvédő ugyanilyen nyílásai. Itt keletkezik minden zárt kasztnis autó légellenállásának elég jelentős része, így minden segítség, ami a levegő kijuttatására megadható, megadandó.

Hogy mindez hogy működik a gyakorlatban, azt majd eldönti a jövő szezon. Teljes vakrepülésben vagyunk, felületes ismeretanyagra épülő, kipróbálatlan megoldásokkal, de jövő nyárra egzotikus manométerezést és menetszélben lobogó fonáldarabkák táncát ígérem ünnepélyesen.

datsun aardvark assembly 40 1

Még néhány szót a súlyeloszlásról, mert tudom, hogy elő fog jönni, hogy miért nem sikerült a mágikus 50/50%-ot elérni. Nem akartuk. A mágikus 50/50 egy ökörség, önmagában értékelhetetlen. Az 50/50 egy állandó sebességgel, állandó íven kanyarodó, azonos méretű gumikon gördülő autó esetén jelent optimális súlyelosztást. Minden más helyzetben kicsit más a jó.

datsun aardvark assembly 40 28

Jellemzően a hajtott kerekek felett illik kicsit többet vinni a súlyból, pláne, ha azok hátul vannak, és szélesebbek is az elsőknél. Így kigyorsításkor is jobban járunk, és pláne jobban fékezéskor, ahol a finom farnehézség részben ellentételezi a súlypont előrevándorlását. Mindez olyannyira így van, hogy lényegében lehetetlen 50/50%-os versenyautót találni. A formaautók messze farnehezebbek (az F1-ben 46/54% körül jellemző), az igazán gyorsra tervezett középmotoros szupersportautók dettó, és akkor még a világ legsikeresebb versenyautójáról, a Porsche 911-ről nem is beszéltünk. Maradjunk annyiban, hogy átlagos autó átlagos életében jó az 50/50, pláne ezerszer jobb, mint egy otrombán orrnehéz, modern, turbódízel, fronthajtású kompakt. De nem szent grál, sőt.

datsun aardvark assembly 40 24

Végül hadd említsem meg, hogy Ákos csodálatosra véglegesítette a sidepipe-okat. Ez a nap jó híre. A rossz pedig az, hogy kissé tele van a töke a hátra lévő favágással, így, ha voltál olyan hős, hogy elolvastad idáig, akkor még olvasd el a szenvedélyes kirohanását is, aztán kommentálj vagy lájkolj neki valami szívmelengetőt.

Kösz!

A menetkészséghez rengeteg dolog hiányzik: sárvédőrögzítők, szélvédő, oldalüvegek rögzítése. Az első vázkeretet le kell venni, készre hegeszteni és lefesteni. Műszerfalat rögzíteni, amit addig nem lehet, amíg a fűtőradiátor nincs beépítve és becsövezve, aztán le is kell flokkolni.
A légszűrőket nem lehet feltenni a géptetőtől, ami nem nagy gond, mert rögzítők híján úgyis elrepülne 60-nál. Ha esetleg fent maradna, akkor a motor menne tönkre a tütékbe hulló üvegszáltól, ami a szétvagdosott géptetőből hullik, de ha az nem nyírja ki, akkor valamelyik első kerék szór bele egy kis murvát. Ha ez sem lenne elég, akkor a lógó jobb első kerékcsapágy okozna gondot, miután kiesne a kerék, mert csak 2 tőcsavar van benne.
Difinek nincs olajhűtője, a motorba meg be kell két vízhőmérő szenzort telepíteni, és a kormányoszloppal is muszáj lesz valamit kitalálni, mert túl nagyot törnek a kardánkeresztek. Ez csak ami hirtelen eszembe jut.
Néha kilátástalannak, már-már sziszifuszinak érzem az előttem álló feladatokat. Lehet, hogy mar a fáradtság beszél belőlem, ne haragudj érte, pedig hidd el, nagyon szeretném, hogy minden klasszul működjön, és menni tudjunk vele. Úgy latom, hogy a decemberre tervezett 1-2 hét szabadság terve szép lassan füstbe megy.... :-(

119 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 11:01:02

@Leadfoot: Inkább, mint hogy éhenhaljon.

Arra céloztam mindössze, hogy ez a projekt egy elég jó befektetés a jövőre nézve.

Utána már jobban válogathat, munka és szabaság között is.

Dirt Diver 2012.11.21. 11:09:03

Némelyik képen látszik, hogy egy-két cső felülete már rozsdás. Ez nem gáz?

Dirt Diver 2012.11.21. 11:10:17

Ja, és mindenképpen kitartás Ákos, remek lett és még jobb lesz! Hajrá! :)

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2012.11.21. 11:10:47

Azt mondanám Ákinak, hagyja a fenébe a dolgot, és menjen el teleni, ahogy tervezte.
Ír egy listát szabadság előtt a még hátralevő dolgokról. Mire visszajön a szabadság után, már elrendeződtek a dolgok a fejében, és sokkal gyorsabban összeáll a gép januárban, mint fáradtan harcolva decemberben.

A fentiek persze akkor élnek, ha nincs más projekt kezdete január 1-re beállítva.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.21. 11:14:40

Hmmm, makettkészítés, kisméretű szélcsatornában kipróbálás? (BME?)

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.11.21. 11:17:12

Ha kezd telítődni a puffer és Ákos mester úgy érzi fárad én feltétlen javaslok egy kis pihenőt. A fásult ember nagyobb valószínűséggel hibázik és nem is esik jól a munka még akkor sem, ha rajong azért amit csinál.

Gombócból is megárt a sok (ahogy szokták mondani) kis pihi, és parádésan mehet tovább a dolog.

Kitartás és hajrá! :-)

Gomulka Béla 2012.11.21. 11:17:58

Fotoshop, vagy tényleg a lábán áll már?

vancello · http://vancello.hu 2012.11.21. 11:18:58

Eddig ez a poszt tetszett a legjobban a sorozatból.
A mesternek meg kitartást!

zaki82 2012.11.21. 11:20:42

naon' szepen dobog a kis vasszive. nem csodalkozom az ellagyulason!
akosnak meg kitartast. egyik ut sem tul hosszu ha a vegere erunk.

Bambano 2012.11.21. 11:33:47

Karotta: engedd el szabadságra, összességében jobban jársz.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 11:37:56

@Bambano: @klarky: Gondolom a probléma a többi munkával van. Ha elmegy szabira, vagy ezt kell "kidobnia", vagy a nyolc hónapos várólistát kell eltolnia egy/két héttel.

tomnemtom 2012.11.21. 11:44:23

@lanciabacci: tényleg ? eddig meg voltam győződve, hogy pl. az Espadan kizárólag esztétikai vagy "ezt dobta a gép" okokból áll úgy, ahogy. másrészt a korabeli angol kupékon is olyan idétlenül, kinyúlva a kaszni alól végződnek a csövek, nem csak az olaszokon.
hálistennek tehát praktikus is, nem csak az én gyönyörködtetésemet szolgálja.

Tamás123 2012.11.21. 11:48:52

Én csak annyit mondanék a Mesternek:
Annak kell örülni, hogy Neki már csak egyet kell aludni karácsonyig :-)

Frw 2012.11.21. 11:58:15

Javasolnék 1-2 hét szabit decemberre. Nem kell ezzel annyira sietni. Főleg elkapkodni, idegeskedni. Kreatívabb is lesz utána az ember, kipihenten.

jk88 2012.11.21. 12:11:21

Kérdés:
Ha tényleg komoly a lábon hazahozás ötlete, akkor nem jelenthet gondot, hogy rohadt mélyen ül az egész? Pöstig el is kopna simán a "szplíter", ha lábon jönne végig.:p

rugaferenc 2012.11.21. 12:13:26

Karotta!
Engedd el szabira. Megérdemli :)

Papp Sanyi 2012.11.21. 12:16:20

Nem fog ez a sidepipe az első kerékvetőn letörni?

1kutya 2012.11.21. 12:18:33

csatlakoznék @bervas: kollegához!

engedd el Ákit szabira, kipiheni magát és dupla elánnal áll bele utána a munkába (még lehet gyorsabban is mennek utána a dolgok). egy jó projektvezetőnek ilyeneket tudnia kell:-DDD

Slippery Slick a menetlabilizátor 2012.11.21. 12:32:57

Áki, menj el szabira nyugodtan! A nagy mérfoldkovet már átléptétek, a csimpolyák ráakasztgatása meg úgyis egy kevésbé lenduletes folyamat. Mindenki sejti már, hogy ebbol a kupac katyvaszból autó lesz és ket hét miatt Karotta sem fog megkotbérezni. Egy országnyi autóbuzi csodálja már igy is az a potenciát, amivel ezt a projektet magadévá teszed.

szabbbolcs 2012.11.21. 12:46:06

Lehet hogy ciki, de eddig a pillanatig fogalmam sem volt mit csinál a splitter, pedig nagy downforce-os kocsim van... Érthető és élvezhető módon tanulok. Sok sikert a befejezéshez!

Gomulka Béla 2012.11.21. 13:12:29

@szabbbolcs: A splitter az, aki kiválik a Júdeai Felszabadítási Frontból, és elkulonulve ucsorog a nézotéren.

Ami meg a kormanycsukló-szogeket, vagy mik azok, illeti: nem pont a Nissan dolgozik a krományzás-by-wire rendszerén? Meg kell nekik lengetni, hogy itt egy olyan autó amelyik nagyjából az ovék, és hozzá egy vezeto, aki annyi ideje vár már, hogy akármilyen kamikaze-akcióra is hajlandó ...

lanciabacci 2012.11.21. 13:12:50

@tomnemtom: Az általános, veleszületett zsigeri előítéletek jegyében természetesen én is így gondoltam és csupán fogalmatlanul imádtam az elálló szívó(fújó)szálakat sokáig. Aztán amikor egyszer cserélni kellett az elrohadt hátsó dobot a Betamon és az újjal, ami nem oldalra volt kivezetve ferdén, hanem egyenesen hátra, csökkent az erő és bejött a füst hátulról, megértettem hogy lehet különbség. Ennek kapcsán kezdtem el nyomozni.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2012.11.21. 13:27:52

@Gomulka Béla:

Ha nincsenek drótok, megy az hidraulikusan is: diravi.

rocksarkany 2012.11.21. 13:31:54

Szerintem nem Karottán múlik, hogy megy szabadságra vagy nem.
Talán úgy vette át az autó építését Ákos, hogy "december közepére kész kell lennie, mert akkor kezdődik egy másik projekt.". Vagy valami ilyesmi.

karlmann 2012.11.21. 13:32:35

Nem tudom mit hagyott ki még Ákos a felsorolásból, de az a helyzet, hogy ez a lista rá nézve őrült imponáló. Ahhoz képest, hogy pár hete egy elb.ott, félig (és az is rosszul) összerakott sz@r érkezett a műhelyébe, most van egy egy rendesen összerakott, sok helyen kész, de még sok apró hiányossággal küzdő versenygép.

Nyilván sok van még hátra és azok túlnyomó részt fontos, de mégis hihetetlenül időrabló apróságok, amiken nehéz túllépni azonban azt is látni kell, hogy idáig egyrészt el kellett jutni, másrészt ez az mutatja, hogy jó úton jár, mert a nagy, látványos gyorsan haladós dolgokat már megcsinálta. Én ilyenkor azt szoktam csinálni, hogy kinézek magamnak egy helyet, azt megcsinálom fullosra és onnan megyek tovább. Így mindig egyre több olyan hely van, ahová már nem kell visszamenni.

sepiaz 2012.11.21. 13:45:41

Az írás remek, de elég ciki még mindig a Hétfő szót használni a címben...

Lomha 8V 2012.11.21. 13:49:51

@tocibacsi: Ne aggódj, eddig sem nagyon unatkozott. ;)

Gomulka Béla 2012.11.21. 13:58:40

@bervas: Esetleg úgy, mint a markoló: egy oldal fékez, a másik gyorsabban forog. (Valami azt súgja, hogy nem akarják se ezt, se azt. Pedig mi mindent megpróbáltunk.)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:11:24

@Godimodi: Eredetileg utáltam a fényszóróplexit, de ahogy öregszem, elkezdtem szeretni. Most nem szívunk vele, de a távoli jövőről nem nyilatkozom.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:12:11

@rocksarkany: Elfogyott a spéci fekete kipufogófesték, mert keveset rendeltem. Intézkedem.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:13:12

@lanciabacci: Kösz, utána fogok túrni, érdekes kérdéskör.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:15:13

@Gábor (Gee Halen): Majd vénségemre hegesztgetek, ha nem kell hajnalig gürizni a Hangyászra valóért (meg persze a blogolás öröméért). Nagyon várom már.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:16:37

@Hammer: Hát, ehhez én kicsi vagyok, a szó minden értelmében. Makettezni nem tudok, a BME-n nem ismerek senkit, és így tovább.

CSÖRR-CSI££ 2012.11.21. 14:17:16

Ezek a szép dolgok!
Hajrá!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:20:04

@jk88: Ha tényleg lábon jön, nem lesz rajta splitter. Egyébként ilyen rugóállandók mellett sima úton nem nagyon tud leérni semmije, hacsak rá nem esik hirtelen kétszer önmaga. Egy tonna alatt 3,5 centit ül össze.

Tökösmákos 2012.11.21. 15:04:03

Jól látom a középkonzolon hogy nincs digitklíma? De még nagy zene se?? MINDENKI tudja hogy azok nélkül nem menő egy verda! Homasitás tanksapka matricát felajánlok, én már négyet is felragasztottam az asszony swiftjére meg az én presztízs 1.6os Passatomra is. Az érdi emelkedőn 5km/h-val nagyobb sebességet értem el vele, biztos szárnyakat kapott rajta a levegő :P

Pityubácsi 2012.11.21. 15:24:06

ahogy elnézem, áki is kezd kifogyni az energiából. (nem csodálom)

amúgy egy driftautónál miért kell ennyit szarozni az aerodinamikával?
általában 100 és 140 között hasít, ráadásul keresztben, amikor a légterelőelemek egy kalap szamócát sem érnek.

na-ki 2012.11.21. 15:37:42

A kocsi aljához:

www.werling.hu

30-40 év előtti magyar szabadalom a környezetvédelemért és a jobb áramlásért, a rozsda, a zaj és a légellenállás ellen.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 15:40:52

@Pityubácsi: A Hangyász nem elsősorban driftautó. Lehet, hogy fog driftelni, de nem igazán jók hozzá az alapadottságai (nagyon rövid a tengelytáv, viszonylag széles a nyomtáv).Gyorsan menésre feltehetően alkalmasabb lesz.

Madár Fokker 2012.11.21. 15:45:48

@Nínó Karotta: Ha finomítani akarsz majd az aerodinamikán, esetleg keresd meg őt:

forum.index.hu/User/UserDescription?u=1229869

Fönt van a fórumon telefonszámmal együtt. Pilóták százainak verte(/veri?) a fejébe az aerodinamikát és sok egyéb tudományt Nyíregyházán.

Atti77 2012.11.21. 15:52:53

A középen lévő műszerek fognak látszani a vezetőülésből, nem kellett volna kicsit balra dönteni őket, mikor készült a műszerfal?

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 16:12:04

@RÁJEN: Nekem abból a kék van meg. Egész szép kis gyűjteményem lett, csak aztán eljöttem Angliába, de már itt is duzzad. Itt inkább a versenyautókra álltam rá. Otthon kapható a "Mad Manga" nevű darab? Hangosan felröhögtem a hipermarketben amikor megláttam. :D

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2012.11.21. 16:16:18

@Gábor (Gee Halen): Kapható, nem vettem meg. A japánok nem normálisak.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2012.11.21. 16:17:25

@Nínó Karotta:

A BME szélcsatornába legfeljebb fél négyzetméter homlokfelületű dolog fér. A kocsi biztos nem, csak esetleg makett.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 16:19:17

@RÁJEN: Én azonnal megvettem. Pont azért, mert a japánok nem normálisak. A bosozoku annyira borzasztó, hogy már jó :D

1127ccm 2012.11.21. 16:35:17

Kitartast uzentunk Karottanak, de ezidaig meltatlanul hanyagoltuk aki a sok munkat beleoli! Orultunk annak aki ir. Ma a himnusz az alkotoknak szoljon! Akik nem feltik a kezuket a szerszamtol. Akik piszkos kantaros nadragot vesznek fol egy hideg muhelyben es nem oltony es klimatizalt iroda. Unnepeljuk ma oket, ne az auto elkeszulte utan jusson nekik egy "kosz" Ezeket az embereket azert tartjuk nagyra mert van kitartasuk!

dreamhotep 2012.11.21. 17:02:35

Profilból (is) átkozottul pacekos Karotta mester. Tartalomhoz a forma...

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.21. 17:19:43

@Nínó Karotta:
Ki kéne adni féléves nagyházinak, vagy TDK-feladatnak, diplomamunkának :)

Kontaktot tudunk találni, ha kell.

@bervas: Jaja, ezért írtam én is makettot :)

2012.11.21. 18:09:36

"1: nem akarunk sok levegőt az autó alá" Szerintem viszont akarunk. Ez a célja annak is, hogy az F1-es autók orrát felemelik. A splitternek egy járulékos hibája az, hogy kevesebb levegő megy le a kocsi alá. Amiért megéri, az az, hogy a kocsi orrán megtörik a légáramlás, kialakul egy torlópont jó nagy nyomással. Ez a nagy nyomású levegő nem megy le alulra, hogy ott nagynyomásoskodjon, a splitter felső felületét viszont nyomja lefelé (mivel alul kisebb a nyomás). Amúgy nem lesz ez a splitter túl nagy/a diffúzor túl kicsi?

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 18:24:05

@Tű: Az F1-et nem szerencsés idekeverni. Az F1 ugyanis egy (fordított) szárnnyal indul, ami egészen más, mint a splitter. A szárny a tetején rövid, az alján hosszabb utat bejáró levegő segítségével, minimális légellenállás mellett termel leszorítóerőt.

Ezzel szemben a splitter tetején pont a köténybe ütköző, stagnáló levegő nyomása csinál leszorítóerőt, egyébként a szárnynál sokkal butábban és drasztikusan rosszabb lift/drag arány mellett.

És aztán a szárny mögött ott a két kerék, ahonnan ugye nem lehet normálisan levegőhöz jutni, viszont a diffúzort etetniük kell valahonnan, ezért kell megemelniük az orrot.

Végtelenül merev, így bólintás-érzéketlen első futóművet feltételezve az első szárnynak is az a jó, ha (egy bizonyos határig) minél lejjebb van, nem véletlen, hogy kötött a minimális magassága, és üldözik az összes olyan - nagyon sikeres - csalást, ami pont a leszorítóerő keltette flexibilitással torzítja a szárnyat oda, ahova a szabály már nem engedné le.

Épp a szabályok és a nyitott kerekek miatt olyan nehéz az F1-et mintának használni, hiszen például pont a történelem leghatékonyabb passzív aerodinamikai elemét, a fordított szárnyprofilt az oldaldobozok alatt, betiltották. Aztán az egyenes venturit is, és jött a kötelezően sík padló. Nem azért, mert jó, hanem azért, mert rossz.

2012.11.21. 18:48:36

@Nínó Karotta: Ezt akkor nagyjából talán egyféleképp gondoljuk, főleg a splitter részét. Viszont azzal, hogy megemelték az autók orrát, pont azt érik el (ha jól értem), hogy a lapos orrhoz képest nagyobb mennyiségű levegő megy keresztül a kocsi alatt, és így nagyobb leszorítóerő keletkezik hátrább.
Tényleg nem az F1 a legtökéletesebb példa, de a kilencvenes évek közepén pont a több kocsi alá hajtott levegő miatt emelte fel néhány év alatt minden csapat az autó orrát, meg a megengedett magasság változtatásával ezért lettek idén lépcsős orrok (hogy a lehető legtöbb levegő mehessen be a sima padló/diffúzor részbe).
Általánosabban/messzebbről/elméletibb oldalról nézve (borzasztóan leegyszerűsítve): a Bernoulli egyenletet át lehet rendezni úgy, hogy vénégyzetszerróperkettő plusz pé egyenlő konstans maradjon, ami alapján ha ró nő (=több levegő), pé csökken.

2012.11.21. 19:00:19

@Tű: Bár azt, hogy sok levegő menjen egy kasznis autó alá, és még értelme is legyen (nem a torlópontból, nem is a keréktől, meg semmi ilyesmi) nem nagyon tudom elképzelni, hogy hogy lehet elérni.

Speet 2012.11.21. 19:21:30

nagyon komoly kocsi lesz.Minden elismerésem a tietek.
Ez már így is egy álomautó szintjét közelíti, hát még ha kész lesz :D .

Karotta te ezt tényleg tiszta szíből nyúzni fogod?

Adrian Mole 2012.11.21. 20:13:48

@Tű: "azt érik el (ha jól értem), hogy a lapos orrhoz képest nagyobb mennyiségű levegő megy keresztül a kocsi alatt, és így nagyobb leszorítóerő keletkezik hátrább"

Inkább úgy lehet fogalmazni, hogy nem nagyobb leszorítóerő keletkezik, hanem ezáltal a felfele szívó hatást, azaz a felhajtóerőt csökkentik.

@Karottának: A sima fenék valahogyan össze van/lesz kötve a külső burkolattal, különösképpen a kerékjárati íveknél, sárvédőknél?

maci_laaci 2012.11.21. 20:37:03

Ez az aerodinamikai "gyorstalpaló" igen érdekes, ha lehet olvasnék még róla többet persze emberi nyelvezettel, ahogy azt Karotta is tette. :) Pl. a kerekek által keltett örvénylést és az ezt csökkenteni hivatott kerékjárati ív mögötti kimeneti nyílások tekintetében.

Egyébként a gép "köpec" :), Ákit meg pihentetni!

Suttora 2012.11.21. 21:28:36

Csodálatos lesz...

MTom 2012.11.21. 21:43:38

Ákinak: kitartás, a jó munka gyümölcse be fog érni!

Örültem a videónak, hadd dicsérjelek a látottak miatt, és most nem a szakértelem miatt - ezt megtették már sokan.

Tiszta, rendezett műhely, egyszerűség és praktikusság. Amennyire láttam, a dolgoknak megvannak a helyük, és gyanítom, ezt igen fontosnak is tartod. Különben nem így nézne ki...

Üzenem mindenkinek: a szakértelem az "csak" alap. Ha az nincs, semmi sincs, de az igazán jó eredmény kulcsa (a szakértelmen túl) a rendezett munkavégzés.

Tessék visszanézni korábbi képeket a korábbi műhelyekből, és kéretik összehasonlítani. És ez nem azon múlik, ki mennyit költ egy műhelyre. Persze a jó eredmények azt is lehetővé teszik majd, de nem ezen múlik, hanem az elkötelezettségen.

Sok szó érte az elődöket, de nem hiszem, hogy igazán komoly szakértelmi különbségek lennének. Aranykezű mesterek szerencsére léteznek mindenfelé, meg lehet őket találni.
De közöttük a különbséget könnyen megállapíthatjuk: egyszerűen látnunk kell a szemünkkel. Körbenézünk, és ha azt látjuk, hogy valaki nem uralja a környezetét, nem fogja uralni a mi projektünket sem.

Érdemes hinni egy kicsit a szemnek is...

makmarci 2012.11.21. 21:59:21

Kívánom, hogy elsőre tökéletes legyen, és semmit se kelljen állítgatni rajta ! -de mivel feltehetőleg nem így lesz, vigasztaljon a tudat, hogy mi meg így járunk jobban, lesz egy csomó ilyen őrülteknek való kiváló poszt ! csak így tovább ! ???

DBandesz 2012.11.21. 22:31:18

@Pityubácsi: Eza projekt inkább time attack kocsiról szólt, ami driftre is jó lesz. Asszem.

csoroomadar 2012.11.21. 23:55:19

Meg egy kis kitartast mindenkinek... Vettem a faradsagot, es bejelenkeztem... azert nagy szo, mert nem szokasom bejelentkezni SEHOVA! De be kell vallanom, hogy mindig varom a fejlemenyeket, es mint egy kisgyermek ugy orulok minden egyes megjelenesnek. A hagyasz sztorid Kolozsvarra is eljutott, es bar tudom, hogy te (Karotta) mindenkinel jobban vagysz mar arr, hogy egy "gyenge" kort mehess a hanygyasszal, de szerintem en vagyok a masodik aki ezt ennyire varja. Gratulalok az eddigi kitartasodhoz, de fokepp a szakiknak gratulalok. Le a kalappal, hogy mi lett a szekerbol. A hitetlen hozzaszoloknak meg uzenem, a SZ@RT se erdekli a velemenyuk! HAJRA AKOS, HAJRA HANGYASZ!!!

powered 2012.11.22. 00:29:14

@MTom:

Nagyon koszonom az elismero szavakat, es mindenkinek aki probalja tartani bennem a lelket, kimondhatatlanul jol esik! Osszekapom magam, hetvegen megprobalok kicsit kikapcsolodni egy elmenyoszto palyanapon, es jovo heten ujult erovel nekiallni a maradek pocsolos marhasagoknak. A het hatralevo reszeben probalom kicsit gatyaba razni a sajat kocsimat, mert nagyon elhanyagoltam, es jelen allapotaban, meg a hetvegi bohockodasra is alkalmatlan.

www.powerfanatics.com/gallery/albums/userpics/12262/narancs.JPG

jürgen baromartz 2012.11.22. 02:02:11

@Hammer: bakker, én is pont ezt akartam írni. lehet hogy örülne például a gépész szakkoli áramlástan szakosztálya némi publicitásnak :)

novothauto · http://novothauto.hu 2012.11.22. 08:37:46

@powered:

Szia!

Nem tudom leírni, mennyire tisztelem a szakértelmed, a kézügyességed, és a logisztikai képességed, ezért meg se próbálom :)

Ha ezekből csak az egyik hiányozna, már nem lehetne egy ilyen folyamatot megvalósítani.

Arisztogatya 2012.11.22. 09:17:17

Tudna-e valaki tanacsot adni hogy milyen festekkel kell a kipufogot festeni? A motoromon a leomloket kellene kezelni, ott ahol a legforrobb. Letezik valami kence vagy bandazsoljam? Kofi

kamikáze 2012.11.22. 09:48:02

Kitartás Áki! Mi az utcai nem versenyzésre használt autónkal többet szívunk mint Karotta a legójával.

LuxiMFP 2012.11.22. 10:27:40

Azért én sajnálom hogy Powered Áki nem blogol, megnézném ezeket a HH-kat az ő szemszögéből is :)

Pl ilyen posztokra számítanék: "na megint jött a szőrös elmebeteg, aztán kitalált egy olyat hogy jót röhögtem rajta, mert ezt már Ő sem gondolhatja komolyan, aztán csak sírás lett a nevetésből"

"Basszus, egy órája azon gondolkodom hogy magyarázzam el ezt az egyszerű megoldást a lehető legbonyolultabban, mert két lehetőség közül tuti hogy a komplikáltabbnak hangzót fogja választani... "

Bocs :))

protézisesh 2012.11.22. 13:57:43

@powered: egy ilyennnel.

kreativkozpont.hu/files/imagecache/palyazat-full/bekuldott/KP_2010_adventi_naptar7_3.jpg

esetleg kihúznád a szabadságig, nem?

@Nínó Karotta: engedd el szabira, kicsit felszívja magát mindketten jobban jártok!

tocibacsi 2012.11.22. 13:59:56

@novothauto: @powered: leginkább Nektek ketten kéne összefognotok ;)
Áki: ha a Tibi mond ilyet Rólad, azt becsüld meg, Ő se egyszerű csávó! :D
Tibi: enyém volt a szürke Accord; mégegyszer köszi! :D

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.22. 14:25:36

Kitaláltam!
1. Meg kell nyitni a fenéklemezt a hűtő előtt. A hűtőnyílás szélességében.
2. A nyílás előtti darab a splitter elülső éléig ne sík legyen, hanem formázzon egy fordított szárnyprofilt
3. A levegő közvetlenül felette áradjon be, ehhez meg kell nyitni a kötényt is, mondjuk a hűtőnyílás szélességében.
4. A hűtőnyíláson belépő levegő menjen a hűrőre, az alatta lévő új nyíláson bejövő menjen a padló alá - ehhez kell egy terelőprofil a köténytől a hűtő elejéig.

Az eredmény: megvan az F1-es nagy orrszárnyad és a magas orrod is, ami sok levegőt visz a kocsi alá - mindkettő elrejtve.
És még a hűtő sem kap kevesebb levegőt.

Így nézne ki profilból: imageshack.us/photo/my-images/69/wingal.jpg/

Itt pedig piros ráccsal bejelöltem, mit kell kivágni, zölddel pedig, hogy mit kell beilleszteni: imageshack.us/photo/my-images/145/ventb.jpg/

Működhet?

w a s d 2012.11.22. 15:00:59

Még senki nem idézte, hogy "Az aerodinamika azoknak való, akik nem tudnak motort építeni."?:D

Persze ez vicces, miután a Ferrari azt hozza föl az f1- ben "mentségül", hogy gondok voltak a szélcsatornával.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.22. 17:15:47

@LuxiMFP: Baszki, te hallgatózól? Vagy webkamerát rejtettél a műhelybe?

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.22. 17:20:10

@Arisztogatya: A legegyszerűbb a bandázs. Drága, de menő a kerámiabevonat, ami a bandázzsal össze is vonható. www.keramiabevonat.hu/
Nalam bandázs van a leömlőn. A fekete festék a sidepipe-on csak szépészeti okokból van, és VHT-termék, Angliából.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.22. 19:31:12

@Hammer: Van egy haverom, Adrián, valami egri lehet, mert mindig a vörös bikákról beszél, meg szelekről (túl sok babot ehet). Aszongya autókat rak össze, meg nagyon gyorsan mennek körbe másokkal pályákon.

Jövő júliusban megint itt jár, akkor megmutatom neki, hogy jó-e.

;)

nem kéne... 2012.11.22. 19:46:30

@lanciabacci:

a csökkenő teljesítmény a szar konstrukciójú dobtól volt.
a bejövő füst meg a vég áthelyezésétől.
nekem egy 70es jaguar xj-m van (ikea edition, mielőtt még), ott ez létező probléma volt, az egyenesen kivitt vég alkalmasint behozta a gázt a kocsiszekrénybe.
egy-egy s alakú töréssel kivitték a huzatba a végeket, problem solved.
vagy pl nézzük a mercedes w126 kipufogóját, ott is pontosan ilyen mgefontolásból tették ki a legsarkába az autónak a kipufogóvégeket.
a teljesítmény fokozására, gázlengések hangolására a kipufogó legvége már nem alkalmas, nagyonnagyon messze van attól a ponttól, ahol ezt még érdemben lehet befolyásolni.

D-moll Hill · http://egyzene.blog.hu/ 2012.11.22. 19:59:05

@Hammer: absz analfabéta vagyok, de nem keletkeznének szép nagy örvények (vagy bármiféle gonosz áramlat) azon a ponton ahol a két különböző szögben érkező levegő találkozik? nem pont az ilyenek kiküszöbölése végett teljesen sík a padló?

lanciabacci 2012.11.23. 10:40:34

@nem kéne...: Jogos felvetés lehetne a rossz konstrukció, de ebben az esetben valószínűleg nem erről volt szó. Ua dob volt, csak egyenesen hátraálló véggel (másik karosszériaváltozathoz való). A ferdén elálló csővég mintegy kidugja a kivezetést a kasztnira tapadó áramlatok javából, így békésebben tud füstölögni és a szögben érkező levegő egyből elhúzza a füstöt. Érdemben talán jó eséllyel nem gyorsítja valóban - nem értek hozzá és sosem mértem, csak elhittem tapasztaltabbaknak -, de a végen megtörő visszaáramlás tudja a kifújást akadályozni. A hátul leváló levegő örvénylése miatt visszaszivárgó füst épp erre utal, ugyanez a hatás érvényesül a cső végén is.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2012.11.23. 15:29:38

Azt az első hűtőket nem lehet ferdén berakni,mint a nagy drága versenyautókban?
Felborulna a tömegeloszlás?

protézisesh 2012.11.23. 16:09:45

@BeeTm: A tömeg nem, sőt nagyobb felületű hűtők is mehetnének, csak az ilyen autókban a csomagtérfedél ("motorháztető") meg van nyitva img.automobile.de/modellbilder/Ford-GT-29729_wochenthema_retro_kw18-2011_17.jpg illetve s3images.coroflot.com/user_files/individual_files/original_399980_TtLm_cfD8aHMGrNu9LQcHUd8W.jpg, hogy a hűtőn átzúgó levegő a kocsi felett menjen, ne a kocsi alá.

A Hangyásznak nincs ilyen lik a kazánház tetején.

olahati 2012.11.24. 20:57:42

Side pipe kipuffon meg szokot állni a porfestés is. És az tényleg kemény. A munka szépen halad.
Ami kérdésem lenne, maradtatok a policarbonát szélvédőnél hátul? Számoltok annak a tágulásával?

lanciabacci 2012.11.25. 12:06:10

OFF
Most láttam az FB-n a GT86-os videót a TopGear-től. Valóban van benne utánérzés, főleg a konklúzióban, de még elmegy. Viszont az oda szintén belinkelt "The worst car" előzetesben sokkal feltűnőbb nekem a ti védjetekké vált oda-vissza váltogató mondatfűzés. Ennyi év után nyilván küzdenek ők is az ötlettelenséggel, ez meg úgy látszik jónak tűnt ott is. Az viszont biztos, hogy néznek titeket.
ON

tocibacsi 2012.11.28. 07:33:49

Na mizu? Senki nem reklamál az új posztért? Beindult, kész, a többi már nem is érdekes?! :D

moas 2012.11.28. 12:30:41

Én reklam állok!

Hol van a hangyász szerdám, nem lehet az égéstérrel egy napon az túl sok egyszerre !

Ricardó · http://www.autotemeto.blog.hu 2012.11.28. 13:42:26

Srácok , minden szerda Hangyász Hétfő :D! Nyugalom!

Dandie (törölt) 2012.11.28. 16:01:03

@Ricardó: nade még munkaidőben jöjjön ki, ez a legjobb munkakerülési lehetőség szerdán.

RKr 2012.11.28. 16:29:06

máskor ilyenkor az indafotón már rég fent vannak az aktuális képek. sztem nem lesz maholnap HH.

ggyano 2012.11.28. 17:35:38

én úgy vettem le, hogy Áki pihent kicsit a napokban, szerintem nem lesz a héten HH.

tocibacsi 2012.11.28. 20:01:53

@ggyano: akkoris írjon valamit! :D
aerodinamika, motorvezérlő, futómű... akármi!

RKr 2012.11.28. 20:24:40

Szerintem karotta is besokallt:) biztos hallani sem akar a hangyászról, nemhogy írni róla..

Suttora 2012.11.28. 21:51:27

"Szolgálati közlemény: az eheti Hangyász hétfő szabadság miatt összevonódik a következővel. Minden fasza, a projekt száguld..."

Értitek, nem elmarad, hanem összevonódik :)

tocibacsi 2012.11.29. 14:01:53

@Suttora: kérnék egy önként jelentkezőt, aki felméri az eddigi posztok átlaghosszát (szavak és karakterek száma, szóközzel, anélkül) ... ;)

lanciabacci 2012.12.02. 13:45:58

www.facebook.com/karotta

hinnnye, elképesztő ahogy veszi a fordulatot... vérmes egy állat lesz ez! :)
gondolom ez már a saját, beállított vezérlése?

whale 2012.12.02. 19:48:03

Meghallgattam és egy kicsit behuggyoztam... Gyönyörű alapjárat, kicsit hasonlít az Agerára, aztán amikor elkezd üvölteni, BESZARÁÁÁÁÁS!!!

baliakobon 2012.12.02. 20:06:11

Egyébként, az első futóművön nem lesz kanyarstabilizátor? Vagy az igen komoly rugóállandók miatt felesleges? És akkor hátul miért van? (mert pl hátul simán visszalehetett rakni a az SX-ét, ártani nem árt elven? és akkor meg is válaszoltam az összes kérdésem? :D )

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.03. 02:49:36

@baliakobon: Lesz, csak sajnos egyelőre nem megy fel, amit oda szántunk. A mai posztban (ami nem ez, hanem a frissebb) benne van.