Adott hát egy velem együtt 1,1 tonnás, 47:53 súlyelosztású versenyautó, aminek jár a motorja, van hangja. Erről szólt a múlt heti videó.
Mindez azt jelenti, hogy Powered Áki (azon kívül, hogy összeszerelt egy hiányos, össze nem illő alkatrészekből álló, leírás nélküli legót), ráakasztott egy VEMS motorvezérlőt, megküldte egy átparaméterezett M3 programmal, és megnyomta a gombot. A Hangyász azt üzente a külvilágnak, hogy élni akar, és beindult. Hajkitépés, dráma, hisztérikus multiméter-falhozbaszkodás és minden hasonló teátrális szívás nélkül, egyszerűen csak beindult, és minden torkán kis lángnyelveket táncoltatva járni kezdett.
Ekkor hinné azt az egyszeri blogger, hogy a Hangyász kész, holnap megy a Hungaroringre lenyomni a csacsi kis Vettelt. Pedig mennyire nem. És bár úgy volna.
Lássuk, mi újság a motor körül. Először is adott 4 szenzor, amit az olajkörbe be kellett küldeni. Két nyomásmérő és két hőmérő. Egy-egy a műszereknek, egy-egy pedig a vészjelző lámpácskáknak. Azért van mindenből kettő, mert paranoid vagyok. A műszereket másodkézből vettem egy angol apróhirdetésen át. A lámpákat és kapcsolókat pedig újonnan, de korhű hangulatra célozva, mind egy helyről rendeltem, a demon-tweeksről, szintén Angliából. A kiváló szigetország abban is hagyománytisztelő, hogy a motorsport-termékeik pont ugyanolyan felfoghatatlan logika szerint idióták, mint bármilyen autóipari alkatrészük a British Leyland fénykorában.
Egy szenzornak volt helye. Ez azt jelentette, hogy Ákosnak fel kellett találnia egy megoldást arra, hogy miként helyezzen el még 3 olyan érzékelőt, melyek 3 különböző átmérővel és menetemelkedéssel indultak az ép elme elleni csatába. A jelentős tervezési és esztergályolási fegyvertény az alábbi képen látható. Aztán a helyére is került.
Mindezekhez képest a benzinnyomás elhalálozására figyelmeztető fény szenzorának csak egy T-útelágazódás kellett a benzinhídon a két hengersor közt. És volt néhány hiányzó olajfitting, amit szintén le kellet gyártatni. Mindez kevéssé látványos, kevéssé szexi, de nélkülözhetetlen.
Aztán jöhetett a padlórögzítés. Korábban célozgattam rá, hogy a Hangyász a korhűség és a modern aerodinamika kutyuléka lesz. Nem kap szárnyat, mert hülyén állna neki. Ugyanakkor kell tenni valamit a bestiális felhajtóerő ellen. Az internet fantasztikus hely, és sok éve kitúrtam, hogy 2007-ben az amerikai sport Z közösség bérelt egy szélcsatornát, és végigtesztelték a Datsunokat mindenféle konfigurációban.
Az eredmény elég drámai: egy standard Z kasztni első tengelyén 193 km/h-nál (120 mph) bő két mázsa felhajtóerő ébred. Mivel egy hete tudjuk, hogy 484 kiló a teljes első tengelyterhelésem, ennek majd' a felét elveszteni 200 km/h alatt - miközben a Hangyász azért lesz sebesebb 200-nál bőven - szóval az elég izgalmas. Rosszul izgalmas.
Az aerodinamika marha érdekes dolog, és messze nem értek hozzá eléggé, de bizonyos nagyon alapvető dolgokkal tisztában vagyok. Egyszer tán ki is fejtem, amikor nem lesz ilyen öreg este. A lényeg:
1: nem akarunk sok levegőt az autó alá
2: ami mégis odamegy, áramoljék sebesen és akadálytalanul
3: és húzza szépen le a Datsunt, amennyire lehet.
Az első feladatra szolgál a mély kötény és a splitter. Utóbbi egy arasznyi él, lényegében a padló meghosszabbítása előre. Két dolga van: egyrészt nem ereszt sok levegőt az autó alá, mert ugye mélyen van. Másrészt előrenyúlik, így a robogó Hangyász orra előtt torlódó magas nyomású levegő remekül rá tud tehénkedni, és ezzel leszorítóerő keletkezik.
A második feladatra (gyors áramlás) a sík padló szolgál. Bizonyára emlékeztek még Bernouilli törvényére, amiből következik, hogy a levegő áramlásának felgyorsulása a nyomásának csökkenését eredményezi. Ettől repül a repülő. A szárny formája olyan, hogy a felső felületén nagyobb utat jár be a levegő, azaz gyorsabban halad (valóban ugye nem a levegő halad, hanem a repülő a levegőben), mint az alsó felén. Ezért a szárny felső felületén kisebb a nyomás, mint az alján. Ez emeli el a Jumbót. És ez emeli el az autókat is.
Ha megnézed a Hangyászt profilból - vagy nagyjából bármelyik autót a világon -, azt fogod tapasztalni, hogy a teteje mentén hosszabb utat kell bejárnia a levegőnek. Ez elég magától értetődő: az alja ugyanis lapos, mert az a padló, a teteje pedig púpos, mert ott ülsz. Ettől a lelke mélyén minden autó egy kicsit szárny. Ez baj. Itt jön a képbe a sík padlóburkolat.
A burkolt padló arra van, hogy ne kelljen megrekednie és örvénylenie a levegőnek semmilyen lelógó/kilógó dolog körül (kipufogó, lengőkarok, vázelemek), azaz olyan akadálytalanul, vagyis gyorsan húzzon végig, ahogy csak bír. Így a relatív sebesség- (és így nyomáskülönbség) az alja és a teteje között csökkenthető.
És ekkor jön a harmadik pontunk: ha már a splitterrel korlátoztuk az autó alá jutó légtömeget, és nyertünk a felszínén pár tucat kiló leszorítóerőt, és megoldottuk, hogy a vékonyka légoszlopunk zavartalanul zúghasson a has alatt, akkor jön az, hogy megszívatjuk. Mármint az autót, lefelé. Erre van a diffúzor, azaz inkább a venturi, amit azonban diffúzornak fogunk nevezni, mert úgy szokás.
Diffúzort mindenki látott már, legalábbis optikait. A lényege, hogy a sík padló egyszerre megtörik felfelé, és kitágul az autó alatti tér. De nem, nem ettől szív. És nem is erre van. Attól szív, hogy azzal, hogy megtörik a felület, hosszabbá válik. Ez elég logikus: két pont közt a legrövidebb út az egyenes. Ha nem egyenes, mert törés van benne, a törésnél hosszabb utat jár be a levegő, azaz gyorsabb, azaz kisebb a nyomása. A levegő a konkrét törés fölött gyorsul be, azaz ott a legkisebb a nyomás. Ha úgy tetszik, ott szív.
A levegő ráadásul nem csak begyorsul a törésnél, hanem irányt is vált: eltérül a vízszintestől felfelé. Erről pedig tudjuk, hogy - mint minden erőhatás - azonos nagyságú és ellentétes irányú ellenerőhatást vált ki, vagyis az az erő, ami ahhoz kell, hogy felfele forduljon a légtömeg, lefele húzza a levegővel érintkező felületet, jelen esetben a Hangyász padlólemezét. Ehhez fontos, hogy ne váljon le az áramlás, hanem maradjon lamináris (réteges), mert csak ilyenkor működik jól. Ezért nem lehet ostobán nagy szögben megtörni a padlókat, mert egyszerűen leválik róluk az áramlás, csinál egy nagy fekvő tornádót, és leszorítóerő helyett valami nagyon undi dolog fog keletkezni.
Tehát nem a tölcsér vastag része az érdekes, az üreg, ahova hátulról belátsz, hanem az a rövid szakasz, ahol a sík padló elnyílik a földtől. Ott szív a venturi, amit diffúzornak hívunk. De ezzel nincs vége: a tölcsértorkolatnak az autó feneke alatt van egy másik fontos dolga. Mivel itt fokozatosan kibővül a levegő által kitölthető térfogat, és a szegény gáz ki is tölti, mert nem tud mást, ezért az áramlása lelassul. A lassulással együtt a nyomása lassan visszaemelkedik, és így hátul a kocsi mögött egy a környezeti levegőhöz hasonlóbb sebességű és nyomású légoszlop lép ki, ami segít betölteni azt az űrt, amit a száguldó autó keltene maga mögött egyébként. Az űr más szóval alacsony nyomás, azaz valami, ami szív: ez az űr szívja visszafelé az autót, ez ugyanúgy légellenállás, mint amikor az orr előtt torlódik össze a levegő, csak az visszatolja, ez pedig visszaszívja a szerencsétlent. Ezt a lukat segít betömni a diffúzor tölcsérében lelassított levegő.
A Hangyász tehát aerodinamikailag látszólag hagyományos öreg autó, de a hasa alatt viszonylag modern (mondjuk úgy 30 éve komolyabban vett) technikai dolgozik. A padlóburkolatot és a splittert nyáron barkácsoltuk, arról akkor írtam is, és most azt is tisztáztuk, mire van. És most láthatod.
A splitter a lehető legegyszerűbb kivitel, 2x3 réteg üvegszövet közt kb egy centi vastag maganyag. A legalsó két rétege karbon-kevlar szövet, erről is meséltem már, hogy húszadannyira egzotikus, mint amilyen áhítattal emlegetik. Egy ilyen splitterfenékre való pár ezer forintba kerül, és arra jó, hogy lassabban kopik/törik el, ha néha odaüti az ember. Ogre és Lajcsi barátom az OMG Visualsnál remek munkát végzett a lamináláskor, akárcsak Áki és Norci a felszereléskor, a splitter ugyanis kibírja, amit kértem: íme Powered Áki egy mázsája, amint áll rajta. (járulékos lol, hogy annyira hátul van a motor, és olyan hosszú a Hangyász orra, hogy simán bele lehet állni ugrálni)
A padló sima üvegszál, minden flanc nélkül. A diffúzor/venturi töréspontját igyekeztem a lehető legelőbbre vinni. Ennek az a prózai oka, hogy minden autó libikóka: ha az egyik végét lenyomod, a másik felemelkedik. Mivel az amerikai adatokból tudom, hogy a kiinduló forma elején nagyjából négyszeres a felhajtóerő a hátsó tengelyhez képest, ezért igyekeztem a diffúzorral is annyira elöl húzni a padlót, amennyire lehet. Ez a gyakorlatban lényegében pont a hátsó tengely lett, ennél többet a futómű maga nem enged, útban van a bölcső.
A kamudiffúzorok elengedhetetlen kelléke a sok függőleges uszony. Ezek nagyszerű dolgok, egyrészt segítenek fenntartani a lamináris áramlást, amiről már volt szó, másrészt megnehezítik, hogy a nagynyomású levegő benyomuljon oldalról, és csökkentse a venturi szívóhatását. Majd lesznek a Hangyászon is, de majd csak akkor, ha mindent összepróbáltunk, véglegesre vágtunk és nagyon kész vagyunk.
A burkolt padló miatt különösen fontos, hogy a hűtőn átáramló menetszél kitakarodhasson valahol, erre vannak nagy fekete lukak az első kerekek mögött, ahol a kipufogók is kilépnek. És a gyorsan forgó kerekek által keltett nagynyomású örvénylés megúszására vannak a hátsó sárvédő ugyanilyen nyílásai. Itt keletkezik minden zárt kasztnis autó légellenállásának elég jelentős része, így minden segítség, ami a levegő kijuttatására megadható, megadandó.
Hogy mindez hogy működik a gyakorlatban, azt majd eldönti a jövő szezon. Teljes vakrepülésben vagyunk, felületes ismeretanyagra épülő, kipróbálatlan megoldásokkal, de jövő nyárra egzotikus manométerezést és menetszélben lobogó fonáldarabkák táncát ígérem ünnepélyesen.
Még néhány szót a súlyeloszlásról, mert tudom, hogy elő fog jönni, hogy miért nem sikerült a mágikus 50/50%-ot elérni. Nem akartuk. A mágikus 50/50 egy ökörség, önmagában értékelhetetlen. Az 50/50 egy állandó sebességgel, állandó íven kanyarodó, azonos méretű gumikon gördülő autó esetén jelent optimális súlyelosztást. Minden más helyzetben kicsit más a jó.
Jellemzően a hajtott kerekek felett illik kicsit többet vinni a súlyból, pláne, ha azok hátul vannak, és szélesebbek is az elsőknél. Így kigyorsításkor is jobban járunk, és pláne jobban fékezéskor, ahol a finom farnehézség részben ellentételezi a súlypont előrevándorlását. Mindez olyannyira így van, hogy lényegében lehetetlen 50/50%-os versenyautót találni. A formaautók messze farnehezebbek (az F1-ben 46/54% körül jellemző), az igazán gyorsra tervezett középmotoros szupersportautók dettó, és akkor még a világ legsikeresebb versenyautójáról, a Porsche 911-ről nem is beszéltünk. Maradjunk annyiban, hogy átlagos autó átlagos életében jó az 50/50, pláne ezerszer jobb, mint egy otrombán orrnehéz, modern, turbódízel, fronthajtású kompakt. De nem szent grál, sőt.
Végül hadd említsem meg, hogy Ákos csodálatosra véglegesítette a sidepipe-okat. Ez a nap jó híre. A rossz pedig az, hogy kissé tele van a töke a hátra lévő favágással, így, ha voltál olyan hős, hogy elolvastad idáig, akkor még olvasd el a szenvedélyes kirohanását is, aztán kommentálj vagy lájkolj neki valami szívmelengetőt.
Kösz!
A menetkészséghez rengeteg dolog hiányzik: sárvédőrögzítők, szélvédő, oldalüvegek rögzítése. Az első vázkeretet le kell venni, készre hegeszteni és lefesteni. Műszerfalat rögzíteni, amit addig nem lehet, amíg a fűtőradiátor nincs beépítve és becsövezve, aztán le is kell flokkolni.
A légszűrőket nem lehet feltenni a géptetőtől, ami nem nagy gond, mert rögzítők híján úgyis elrepülne 60-nál. Ha esetleg fent maradna, akkor a motor menne tönkre a tütékbe hulló üvegszáltól, ami a szétvagdosott géptetőből hullik, de ha az nem nyírja ki, akkor valamelyik első kerék szór bele egy kis murvát. Ha ez sem lenne elég, akkor a lógó jobb első kerékcsapágy okozna gondot, miután kiesne a kerék, mert csak 2 tőcsavar van benne.
Difinek nincs olajhűtője, a motorba meg be kell két vízhőmérő szenzort telepíteni, és a kormányoszloppal is muszáj lesz valamit kitalálni, mert túl nagyot törnek a kardánkeresztek. Ez csak ami hirtelen eszembe jut.
Néha kilátástalannak, már-már sziszifuszinak érzem az előttem álló feladatokat. Lehet, hogy mar a fáradtság beszél belőlem, ne haragudj érte, pedig hidd el, nagyon szeretném, hogy minden klasszul működjön, és menni tudjunk vele. Úgy latom, hogy a decemberre tervezett 1-2 hét szabadság terve szép lassan füstbe megy.... :-(
kormax 2012.11.21. 04:10:48
Így hirtelen 3cl szilvát tudnék javasolni nyugtatoként és szívmelengetőként. Reggel 1x Este 1-2x.
Godimodi 2012.11.21. 04:15:43
Godimodi 2012.11.21. 04:20:30
Flankerr 2012.11.21. 06:08:52
Ákosnak pedig kitartást: megértem, hogy miért írja azt amit, de több ezer ember szorít neki, hogy összejöjjön, köztük én is.
tocibacsi 2012.11.21. 08:25:54
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 09:17:32
Mindenki megérti a kifakadást, és szerintem Gábor is azt mondaná, inkább menj el két hét szünetre (gondolom a többi megrendelés miatt nem lehet).
Nézd, még mindig ezerszer jobb mint a gyárban 12 órát robotolni, ahol nem számít tehetséged, készséged, és bármennyit is küzdesz, holnap ugyanaz a szar jön. Minden nap, egész nap.
rocksarkany 2012.11.21. 09:27:39
Egyébként hajrá-hajrá :).
lanciabacci 2012.11.21. 09:38:36
És még egy idevágó közhely: ha én a magam munkájában eljutok ebbe a fázisba, vagyis amikor már intellektuálisan kielégültem de hátra van még a favágás, akkor némi erőgyűjtés után a gyors és könnyű feladatok felől szoktam nekifutni, az jellemzően segít.
Frankó volna, ha át lehetne tenni a folytatást januárra, sokat segítene a decemberi kiszakadás, sőt lenne idő a hiányzó dolgok beszerzésére és a kasztnizásra is, de ha jól emlékszem, akkorra már más van beüzemezve a mesternél, mintegy 8 hónapra előre.
---------
ui: Karotta, igazán tarthatnál alkalomadtán Maranelloban is egy gyors aero-fejtágítót, hogy a csacsi kis Vettelt előpuhíthassa neked Alonso még idén, Brazíliában :)
lanciabacci 2012.11.21. 09:47:26
Egyébként traktoros-kamionos relációban valóban jól néz ki a sidepipe, de sokat ront a légellenálláson is sajnos, az tuti. Jobb lenne a küszöbön belül, de ezt nyilván nem lehetett megoldani.
atis123 2012.11.21. 09:48:15
lanciabacci 2012.11.21. 10:16:34
Egy fotel-aerodinamikus benősült vidéki rokonaként talán annyi azért kimondható, nem a hossztengelyre merőlegesen kivezetett csővégek szokták ezt tudni.
Poita not Peter! 2012.11.21. 10:30:30
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 10:32:06
"A következő a helyzet: a Z-t meg kell csinálni, és kész. És én akarom megcsinálni, több okból:
- Válság van és építkezem, nincs pénzem lassú, link szakemberekre
- Meg akarok tanulni lakatolni alapfokon
- Meg akarok tanulni kurva jól hegeszteni
- Azt akarom, hogy amikor elromlik, tudjam, hova kell nyúlni, mert én raktam össze
- Senki mást nem akarok gyűlölni a lassú linksége miatt, csak magamat
- És persze ha baj van, majd szegény Tomitsu kihúz a szarból, közel lakik"
Ehhez képet szépet fordult a világ azóta :)
Gábor, vegyél valami régi roncsot, aztán hegessz belőle bosozoku autót. Fillérekbe kerül a Hangyászhoz képest, nincs benne rizikó ha elcseszel valamit, és közben megtanulsz hegeszteni, lakatolni meg fényezni. Kiállítási darabnak tökéletes :)
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 10:37:01
img4.indafoto.hu/3/3/423_2cbca44843a864533ec05b321ae1f9d1/976259_ff9a996b95d45d3ee10293ca004e9427_m.jpg
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 10:38:38
Leadfoot 2012.11.21. 10:47:25
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 10:57:58
truupi 2012.11.21. 10:58:08
tocibacsi 2012.11.21. 11:00:57
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 11:01:02
Arra céloztam mindössze, hogy ez a projekt egy elég jó befektetés a jövőre nézve.
Utána már jobban válogathat, munka és szabaság között is.
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 11:03:39
Dirt Diver 2012.11.21. 11:09:03
Dirt Diver 2012.11.21. 11:10:17
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.11.21. 11:10:47
Ír egy listát szabadság előtt a még hátralevő dolgokról. Mire visszajön a szabadság után, már elrendeződtek a dolgok a fejében, és sokkal gyorsabban összeáll a gép januárban, mint fáradtan harcolva decemberben.
A fentiek persze akkor élnek, ha nincs más projekt kezdete január 1-re beállítva.
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.21. 11:14:40
klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.11.21. 11:17:12
Gombócból is megárt a sok (ahogy szokták mondani) kis pihi, és parádésan mehet tovább a dolog.
Kitartás és hajrá! :-)
Gomulka Béla 2012.11.21. 11:17:58
vancello · http://vancello.hu 2012.11.21. 11:18:58
A mesternek meg kitartást!
zaki82 2012.11.21. 11:20:42
akosnak meg kitartast. egyik ut sem tul hosszu ha a vegere erunk.
Bambano 2012.11.21. 11:33:47
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 11:37:56
tomnemtom 2012.11.21. 11:44:23
hálistennek tehát praktikus is, nem csak az én gyönyörködtetésemet szolgálja.
Tamás123 2012.11.21. 11:48:52
Annak kell örülni, hogy Neki már csak egyet kell aludni karácsonyig :-)
Frw 2012.11.21. 11:58:15
jk88 2012.11.21. 12:11:21
Ha tényleg komoly a lábon hazahozás ötlete, akkor nem jelenthet gondot, hogy rohadt mélyen ül az egész? Pöstig el is kopna simán a "szplíter", ha lábon jönne végig.:p
rugaferenc 2012.11.21. 12:13:26
Engedd el szabira. Megérdemli :)
Papp Sanyi 2012.11.21. 12:16:20
1kutya 2012.11.21. 12:18:33
engedd el Ákit szabira, kipiheni magát és dupla elánnal áll bele utána a munkába (még lehet gyorsabban is mennek utána a dolgok). egy jó projektvezetőnek ilyeneket tudnia kell:-DDD
lanciabacci 2012.11.21. 12:21:10
Slippery Slick a menetlabilizátor 2012.11.21. 12:32:57
szabbbolcs 2012.11.21. 12:46:06
Gomulka Béla 2012.11.21. 13:12:29
Ami meg a kormanycsukló-szogeket, vagy mik azok, illeti: nem pont a Nissan dolgozik a krományzás-by-wire rendszerén? Meg kell nekik lengetni, hogy itt egy olyan autó amelyik nagyjából az ovék, és hozzá egy vezeto, aki annyi ideje vár már, hogy akármilyen kamikaze-akcióra is hajlandó ...
lanciabacci 2012.11.21. 13:12:50
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.11.21. 13:27:52
Ha nincsenek drótok, megy az hidraulikusan is: diravi.
rocksarkany 2012.11.21. 13:31:54
Talán úgy vette át az autó építését Ákos, hogy "december közepére kész kell lennie, mert akkor kezdődik egy másik projekt.". Vagy valami ilyesmi.
karlmann 2012.11.21. 13:32:35
Nyilván sok van még hátra és azok túlnyomó részt fontos, de mégis hihetetlenül időrabló apróságok, amiken nehéz túllépni azonban azt is látni kell, hogy idáig egyrészt el kellett jutni, másrészt ez az mutatja, hogy jó úton jár, mert a nagy, látványos gyorsan haladós dolgokat már megcsinálta. Én ilyenkor azt szoktam csinálni, hogy kinézek magamnak egy helyet, azt megcsinálom fullosra és onnan megyek tovább. Így mindig egyre több olyan hely van, ahová már nem kell visszamenni.
sepiaz 2012.11.21. 13:45:41
Lomha 8V 2012.11.21. 13:49:51
Gomulka Béla 2012.11.21. 13:58:40
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:11:24
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:12:11
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:13:12
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:15:13
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:16:37
CSÖRR-CSI££ 2012.11.21. 14:17:16
Hajrá!
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 14:20:04
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 14:20:36
Tökösmákos 2012.11.21. 15:04:03
Pityubácsi 2012.11.21. 15:24:06
amúgy egy driftautónál miért kell ennyit szarozni az aerodinamikával?
általában 100 és 140 között hasít, ráadásul keresztben, amikor a légterelőelemek egy kalap szamócát sem érnek.
RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2012.11.21. 15:28:07
na-ki 2012.11.21. 15:37:42
www.werling.hu
30-40 év előtti magyar szabadalom a környezetvédelemért és a jobb áramlásért, a rozsda, a zaj és a légellenállás ellen.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 15:40:52
Madár Fokker 2012.11.21. 15:45:48
forum.index.hu/User/UserDescription?u=1229869
Fönt van a fórumon telefonszámmal együtt. Pilóták százainak verte(/veri?) a fejébe az aerodinamikát és sok egyéb tudományt Nyíregyházán.
Atti77 2012.11.21. 15:52:53
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 16:12:04
RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2012.11.21. 16:16:18
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.11.21. 16:17:25
A BME szélcsatornába legfeljebb fél négyzetméter homlokfelületű dolog fér. A kocsi biztos nem, csak esetleg makett.
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.21. 16:19:17
1127ccm 2012.11.21. 16:35:17
dreamhotep 2012.11.21. 17:02:35
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.21. 17:19:43
Ki kéne adni féléves nagyházinak, vagy TDK-feladatnak, diplomamunkának :)
Kontaktot tudunk találni, ha kell.
@bervas: Jaja, ezért írtam én is makettot :)
Tű 2012.11.21. 18:09:36
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.21. 18:24:05
Ezzel szemben a splitter tetején pont a köténybe ütköző, stagnáló levegő nyomása csinál leszorítóerőt, egyébként a szárnynál sokkal butábban és drasztikusan rosszabb lift/drag arány mellett.
És aztán a szárny mögött ott a két kerék, ahonnan ugye nem lehet normálisan levegőhöz jutni, viszont a diffúzort etetniük kell valahonnan, ezért kell megemelniük az orrot.
Végtelenül merev, így bólintás-érzéketlen első futóművet feltételezve az első szárnynak is az a jó, ha (egy bizonyos határig) minél lejjebb van, nem véletlen, hogy kötött a minimális magassága, és üldözik az összes olyan - nagyon sikeres - csalást, ami pont a leszorítóerő keltette flexibilitással torzítja a szárnyat oda, ahova a szabály már nem engedné le.
Épp a szabályok és a nyitott kerekek miatt olyan nehéz az F1-et mintának használni, hiszen például pont a történelem leghatékonyabb passzív aerodinamikai elemét, a fordított szárnyprofilt az oldaldobozok alatt, betiltották. Aztán az egyenes venturit is, és jött a kötelezően sík padló. Nem azért, mert jó, hanem azért, mert rossz.
Tű 2012.11.21. 18:48:36
Tényleg nem az F1 a legtökéletesebb példa, de a kilencvenes évek közepén pont a több kocsi alá hajtott levegő miatt emelte fel néhány év alatt minden csapat az autó orrát, meg a megengedett magasság változtatásával ezért lettek idén lépcsős orrok (hogy a lehető legtöbb levegő mehessen be a sima padló/diffúzor részbe).
Általánosabban/messzebbről/elméletibb oldalról nézve (borzasztóan leegyszerűsítve): a Bernoulli egyenletet át lehet rendezni úgy, hogy vénégyzetszerróperkettő plusz pé egyenlő konstans maradjon, ami alapján ha ró nő (=több levegő), pé csökken.
Tű 2012.11.21. 19:00:19
Speet 2012.11.21. 19:21:30
Ez már így is egy álomautó szintjét közelíti, hát még ha kész lesz :D .
Karotta te ezt tényleg tiszta szíből nyúzni fogod?
Adrian Mole 2012.11.21. 20:13:48
Inkább úgy lehet fogalmazni, hogy nem nagyobb leszorítóerő keletkezik, hanem ezáltal a felfele szívó hatást, azaz a felhajtóerőt csökkentik.
@Karottának: A sima fenék valahogyan össze van/lesz kötve a külső burkolattal, különösképpen a kerékjárati íveknél, sárvédőknél?
maci_laaci 2012.11.21. 20:37:03
Egyébként a gép "köpec" :), Ákit meg pihentetni!
Suttora 2012.11.21. 21:28:36
MTom 2012.11.21. 21:43:38
Örültem a videónak, hadd dicsérjelek a látottak miatt, és most nem a szakértelem miatt - ezt megtették már sokan.
Tiszta, rendezett műhely, egyszerűség és praktikusság. Amennyire láttam, a dolgoknak megvannak a helyük, és gyanítom, ezt igen fontosnak is tartod. Különben nem így nézne ki...
Üzenem mindenkinek: a szakértelem az "csak" alap. Ha az nincs, semmi sincs, de az igazán jó eredmény kulcsa (a szakértelmen túl) a rendezett munkavégzés.
Tessék visszanézni korábbi képeket a korábbi műhelyekből, és kéretik összehasonlítani. És ez nem azon múlik, ki mennyit költ egy műhelyre. Persze a jó eredmények azt is lehetővé teszik majd, de nem ezen múlik, hanem az elkötelezettségen.
Sok szó érte az elődöket, de nem hiszem, hogy igazán komoly szakértelmi különbségek lennének. Aranykezű mesterek szerencsére léteznek mindenfelé, meg lehet őket találni.
De közöttük a különbséget könnyen megállapíthatjuk: egyszerűen látnunk kell a szemünkkel. Körbenézünk, és ha azt látjuk, hogy valaki nem uralja a környezetét, nem fogja uralni a mi projektünket sem.
Érdemes hinni egy kicsit a szemnek is...
makmarci 2012.11.21. 21:59:21
DBandesz 2012.11.21. 22:31:18
csoroomadar 2012.11.21. 23:55:19
powered 2012.11.22. 00:29:14
Nagyon koszonom az elismero szavakat, es mindenkinek aki probalja tartani bennem a lelket, kimondhatatlanul jol esik! Osszekapom magam, hetvegen megprobalok kicsit kikapcsolodni egy elmenyoszto palyanapon, es jovo heten ujult erovel nekiallni a maradek pocsolos marhasagoknak. A het hatralevo reszeben probalom kicsit gatyaba razni a sajat kocsimat, mert nagyon elhanyagoltam, es jelen allapotaban, meg a hetvegi bohockodasra is alkalmatlan.
www.powerfanatics.com/gallery/albums/userpics/12262/narancs.JPG
jürgen baromartz 2012.11.22. 02:02:11
novothauto · http://novothauto.hu 2012.11.22. 08:37:46
Szia!
Nem tudom leírni, mennyire tisztelem a szakértelmed, a kézügyességed, és a logisztikai képességed, ezért meg se próbálom :)
Ha ezekből csak az egyik hiányozna, már nem lehetne egy ilyen folyamatot megvalósítani.
Arisztogatya 2012.11.22. 09:17:17
kamikáze 2012.11.22. 09:48:02
LuxiMFP 2012.11.22. 10:27:40
Pl ilyen posztokra számítanék: "na megint jött a szőrös elmebeteg, aztán kitalált egy olyat hogy jót röhögtem rajta, mert ezt már Ő sem gondolhatja komolyan, aztán csak sírás lett a nevetésből"
"Basszus, egy órája azon gondolkodom hogy magyarázzam el ezt az egyszerű megoldást a lehető legbonyolultabban, mert két lehetőség közül tuti hogy a komplikáltabbnak hangzót fogja választani... "
Bocs :))
protézisesh 2012.11.22. 13:57:43
kreativkozpont.hu/files/imagecache/palyazat-full/bekuldott/KP_2010_adventi_naptar7_3.jpg
esetleg kihúznád a szabadságig, nem?
@Nínó Karotta: engedd el szabira, kicsit felszívja magát mindketten jobban jártok!
tocibacsi 2012.11.22. 13:59:56
Áki: ha a Tibi mond ilyet Rólad, azt becsüld meg, Ő se egyszerű csávó! :D
Tibi: enyém volt a szürke Accord; mégegyszer köszi! :D
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.22. 14:25:36
1. Meg kell nyitni a fenéklemezt a hűtő előtt. A hűtőnyílás szélességében.
2. A nyílás előtti darab a splitter elülső éléig ne sík legyen, hanem formázzon egy fordított szárnyprofilt
3. A levegő közvetlenül felette áradjon be, ehhez meg kell nyitni a kötényt is, mondjuk a hűtőnyílás szélességében.
4. A hűtőnyíláson belépő levegő menjen a hűrőre, az alatta lévő új nyíláson bejövő menjen a padló alá - ehhez kell egy terelőprofil a köténytől a hűtő elejéig.
Az eredmény: megvan az F1-es nagy orrszárnyad és a magas orrod is, ami sok levegőt visz a kocsi alá - mindkettő elrejtve.
És még a hűtő sem kap kevesebb levegőt.
Így nézne ki profilból: imageshack.us/photo/my-images/69/wingal.jpg/
Itt pedig piros ráccsal bejelöltem, mit kell kivágni, zölddel pedig, hogy mit kell beilleszteni: imageshack.us/photo/my-images/145/ventb.jpg/
Működhet?
w a s d 2012.11.22. 15:00:59
Persze ez vicces, miután a Ferrari azt hozza föl az f1- ben "mentségül", hogy gondok voltak a szélcsatornával.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.22. 17:15:47
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.22. 17:16:51
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.11.22. 17:20:10
Nalam bandázs van a leömlőn. A fekete festék a sidepipe-on csak szépészeti okokból van, és VHT-termék, Angliából.
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.22. 19:31:12
Jövő júliusban megint itt jár, akkor megmutatom neki, hogy jó-e.
;)
nem kéne... 2012.11.22. 19:46:30
a csökkenő teljesítmény a szar konstrukciójú dobtól volt.
a bejövő füst meg a vég áthelyezésétől.
nekem egy 70es jaguar xj-m van (ikea edition, mielőtt még), ott ez létező probléma volt, az egyenesen kivitt vég alkalmasint behozta a gázt a kocsiszekrénybe.
egy-egy s alakú töréssel kivitték a huzatba a végeket, problem solved.
vagy pl nézzük a mercedes w126 kipufogóját, ott is pontosan ilyen mgefontolásból tették ki a legsarkába az autónak a kipufogóvégeket.
a teljesítmény fokozására, gázlengések hangolására a kipufogó legvége már nem alkalmas, nagyonnagyon messze van attól a ponttól, ahol ezt még érdemben lehet befolyásolni.
D-moll Hill · http://egyzene.blog.hu/ 2012.11.22. 19:59:05
lanciabacci 2012.11.23. 10:40:34
BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2012.11.23. 15:29:38
Felborulna a tömegeloszlás?
protézisesh 2012.11.23. 16:09:45
A Hangyásznak nincs ilyen lik a kazánház tetején.
olahati 2012.11.24. 20:57:42
Ami kérdésem lenne, maradtatok a policarbonát szélvédőnél hátul? Számoltok annak a tágulásával?
lanciabacci 2012.11.25. 12:06:10
Most láttam az FB-n a GT86-os videót a TopGear-től. Valóban van benne utánérzés, főleg a konklúzióban, de még elmegy. Viszont az oda szintén belinkelt "The worst car" előzetesben sokkal feltűnőbb nekem a ti védjetekké vált oda-vissza váltogató mondatfűzés. Ennyi év után nyilván küzdenek ők is az ötlettelenséggel, ez meg úgy látszik jónak tűnt ott is. Az viszont biztos, hogy néznek titeket.
ON
powered 2012.11.27. 13:04:19
www.youtube.com/watch?v=qa1LoiiRhNs
tocibacsi 2012.11.28. 07:33:49
moas 2012.11.28. 12:30:41
Hol van a hangyász szerdám, nem lehet az égéstérrel egy napon az túl sok egyszerre !
Ricardó · http://www.autotemeto.blog.hu 2012.11.28. 13:42:26
Dandie (törölt) 2012.11.28. 16:01:03
RKr 2012.11.28. 16:29:06
ggyano 2012.11.28. 17:35:38
tocibacsi 2012.11.28. 20:01:53
aerodinamika, motorvezérlő, futómű... akármi!
RKr 2012.11.28. 20:24:40
Suttora 2012.11.28. 21:51:27
Értitek, nem elmarad, hanem összevonódik :)
tocibacsi 2012.11.29. 14:01:53
lanciabacci 2012.12.02. 13:45:58
hinnnye, elképesztő ahogy veszi a fordulatot... vérmes egy állat lesz ez! :)
gondolom ez már a saját, beállított vezérlése?
whale 2012.12.02. 19:48:03
baliakobon 2012.12.02. 20:06:11
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.12.03. 02:49:36