Hangyász hétfő 23 – Szeretném a homokórát megállítani, avagy üvegszál, kipufogó és csőváz - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 23 – Szeretném a homokórát megállítani, avagy üvegszál, kipufogó és csőváz

2012. július 03. 00:45 Nínó Karotta

"Ülök a szobámban búsan, egyedül,
És a fájó múltra gondolok.
Odakünn az utcán lassan fény dereng,
És az órán pereg a homok."
(Farkas-Boros)

datsun 260Z aardvark 1

Kalendariánus érdeklődésű olvasóimnak feltűnhetett, hogy az elmúlt két hétfő nem volt hangyászhétfő. Ennek egyrészt egészségügyi okai vannak, melyek feltehetően az egyik töltőállomás-hálózat (egyébként az osztrák Knabber Nossi védőgázos kolbászkára emlékeztető, tök finom) prémium hotdogja és az én bélflórám inkompatibilitási kitöréseire vezethetők vissza, másrészt pedig arra, hogy a fejlődés nem volt látványos.

datsun 260Z aardvark 6

Pedig látványosnak indult. Úgy volt, hogy Lajosunk, a gipsz és üvegszál virtuóza, a gyantakenés Michelangelója nekiállhat az első sárvédőket véglegesíteni, most, hogy a minimális hasmagasság és a hozzá tartozó szélesség végre a gyakorlatban is megtekinthető. Azaz az autó ott van a föld fölött, ahol tényleg lesz. Télen ugye elkészült az újragyártott hátsó sárvédő, és ezzel az elsővel lenne teljes a kasztni.

datsun 260Z aardvark 7

Lajcsi neki is állt, elkezdte felrakni gipszből az új első szélesítést, én pedig kimentem megtekinteni, hogy a télihez hasonló módon videóüzenetben meséljem el, hogy milyen finomítást szeretnék. Ekkor ért a szörnyű kellemetlen meglepetés: a végleges hasmagasságára állított autó vadi új, 2. generációs hátsó sárvédője alatt sem fér el a gumi rendesen. 2-3 centi híja van, ennyivel van feljebb a kerék a kerékjárati ívben, mint kellene. Ez szemre se kimondottan kellemes, de nagyobb baj, hogy így az eleve kevés berugózási helyünk lett még kevesebb, azaz elképzelhető, hogy berugózáskor letépi a sárvédőt a gumi.

datsun 260Z aardvark 8

Ha képregényes formában dolgoznám fel a Hangyász épülését, akkor ezen a ponton sok kettőskeresztet, villámot, felkiáltójelet és szikrázó kanócú bombát tartalmazott volna a fejem feletti szövegbuborék. Ez ugyanis egyértelműen elcseszés: abban állapodtunk meg, hogy Lajos úgy áll neki a hátuljának, hogy Adorjánék beállítják neki (az akkor még bakon álló autón) a végleges hasmagasságot, és ahhoz szabja a sablont. Így is történt.

datsun 260Z aardvark 4

Lajcsi itt nem tud hibázni: ő fizikailag ráépíti a gipszet a kerékre, ahogy most az elején látszik is. Azaz a rossz hátsó sárvédő a rosszul beállított kerék szomorú lenyomata. Mivel harmadszor is újracsinálni a hátulját nemcsak költséges és lassú, de szét is baszna az ideg, ha nekiállnánk, ezért egyelőre így marad. Azt kértem a Lajcsitól, hogy ne nyúljon a Datsunhoz, amíg az tologatható és kormányozható módon, véglegesen rá nem ült a saját futóművére. Ennek elég rég itt az ideje, remélem, egyszer be is következik.

datsun 260Z aardvark 3

Mi haladt tehát? Valamelyest gyarapodtak a csövek. Elöl, a motor előtt elkészült az X-et trapézzá záró keret két hajított oldala. Ez a szerkezet tartja majd a kanyarstabilizátort, de a fő küldetése a torony és a nyúlványok összekötése egymással.

datsun 260Z aardvark frame 21

Elkészült az ajtó X, ami esetünkben két U-betű. A hagyományos X helyett kettő finoman hajított cső összetámasztása és csokornyakkendő-szerű összelemezelése modern trend a bukóketrecdivat kifutóin, ezt céloztuk meg. Sajnos az alsó elemnél ez annyira durván szűk sugarú ívet ad, amit Rezidensmérnök Zolival strukturálisan elfogadhatatlannak találtunk, így ott X-lábak is lesznek az ív alatt.

datsun 260Z aardvark 23

Behegedt hátra az övtartó keresztcső, amibe hősiesen belefúrta és -hegesztette Adorján a rögzítőszemeket. És ugyanitt elnyerte talán végleges helyét a tank. A súlyelosztás kedvéért kicsit jobbra és viszonylag mélyen van. Teljesen nem tudjuk lesüllyeszteni, mert kell a hely a kipufogónak és a diffúzornak. Jaj, micsoda titkokat kotyogok ki.

datsun 260Z aardvark 13

Mivel a föld gömbölyű, így minden lépés egyben visszalépés is, csak nézőpont kérdése. Ennek a jegyében ismét ki kellett vágni valamit, ezúttal a tetőben lévő, régi X-et. Annyira girbegurba volt szegény, hogy nem esett jól nézni, lesz helyette egy fél átló. Sajnos a tetőkoszorú két ága így is rusnyán meg van törve, de ezt inkább kibírom, egyszerűen nem lehet mindent kivágni. Inkább kap egy áthidaló kis átlót a főkapu és a tetőkoszorú közé. Ehhez ugyan beljebb kell egy kicsit tenni az ülést, de erről később.

datsun 260Z aardvark frame 23

A srácok saját elmondásuk szerint fontatlan biszbaszokkal (karosszériaelem-rögzítő fülecskék felapplikálása) és esztergályoltatással töltötték az idejük nagy részét, mert sok ilyen kis nyűg van.

datsun 260Z aardvark frame 2

Az utolsó elkészült nagyobb elem a komplett orrot (lökhárító, kötény, splitter) tartó szerelhető keret. Ennek a felerőszakolásával volt egy kis harc, mert a hegesztésben finoman elhúzta magát a cső, de három ember megfeszített küzdelmével illeszthetővé vált. Ez egyben azt is jelenti, hogy tovább kell erősítenünk a kasztnit, mert még nem elég merev.

datsun 260Z aardvark frame 4

Ugyanakkor a kész keret érdeme, hogy elég combos lett: amikor ketten rugóztak rajta, akkor is masszívan állt, mint a csernobili betonszarkofág. Mivel egy jó splitter 200 felett simán csinál mázsás leszorítóerőt, fontos is, hogy erős legyen. 

datsun 260Z aardvark 17

Lesz is elöl még több harántcső a tornyokat támasztandó, és biztosan rengeteget számít majd, amikor visszaköltözik az a fordított U-alakú lemezmonstrum, ami a szélvédő alját és az A-oszlop alját adja. Ez második legnagyobb eredeti Datsun-tömb a Hangyászban, igen nagy kincs.

datsun 260Z aardvark 22

Pláne nagyon sokat várunk a tűzfal-váltóalagút-kardánalagút gerinctől, ami egészen a difit tartó hátsó struktúráig, lényegében a hátsó futóműig vezeti az első futóműből érkező erők egy részét.

datsun 260Z aardvark 2

Itt jött elő – sokadjára – a kipufogó-probléma. Én eredetileg azt szerettem volna, ha 300SLR Uhlenhaut Coupé stílusban kihozzuk a sárvédőn az első kerék mögött, ez azonban lehetetlen. Magával a csővel kijönni nem lenne gond, de úgy, hogy legyen közben dob is, úgy nem kivitelezhető. Annyira hátul van a motor és annyira pici a Hangyász, hogy sehogy nem adja ki.

datsun 260Z aardvark frame 27

Ezért eddig az volt a terv, hogy szétvágjuk a jó kis leömlőimet, és beléjük toldunk vagy fél métert, hogy aztán a váltóház mögött legyenek a kollektorok, és úgy menjünk hátra a két csővel a kardánalagútban. Az autó alatt nem lehet, hiszen az autó alatt a föld van. 8 centis hasmagasságnál nem mehet 7 centis kipufogó a padló alatt.

datsun 260Z aardvark frame 11

Nekem sok bajom volt ezzel a tervvel: a leömlő csövei beszűkítették a lábteret, félő volt, hogy kicsit ki kell tolni balra a pedálgépet. A kardánalagútban futó kipufogótól marha meleg lenne, akármennyit bandázsol, aranyfóliázik és imádkozik az ember, ráadásul kitolja a széket a bal szélre, ami nem jó. Végül pedig a dobok megártottak volna a diffúzornak és a sík padlónak.

Screen Shot 2012-07-02 at 12.21.02 PM.png

Így aztán egy megoldás maradt: a sidepipe. Ez felmerült bennem már a legelején, még két éve gyártottam is egy ákombákom fotosopot, hogy milyen lenne. Aztán elvetettem a lehetőséget, mert stílusidegen rútságnak tartottam, ami csak egy Cobrának áll jól. De most mégis ez lesz, mert minden egyes észérv mellette szól, és az agy dönt. Majd megszeretem. Addig is van két kiváló, vadi új DC Sport leömlőm eladó, Nissan 350Z-hez, ha valaki megkívánta.

datsun 260Z aardvark frame 29

Akkor hogyan tovább? Én nagyon vágyom arra, hogy legalább a váz és futómű-fázist lezárjuk hamar, mert már nem pusztán az Ítéletnap-visszaszámláló és a nagy projektmanagement Gantt-tábla nyomasztó, hanem a Merényi-féle meztelennős falinaptárról is elfogyott a június.

datsun 260Z aardvark frame 15

Márpedig kevés nyomibb lenne annál, mint augusztus 31-én ezer kamerával és a rettegett, matt fekete, darus Miata fahrtautóval felvonulni egy döglött Hangyászt letévézni. A múlt héten a Winkler már ellőtte a maga projektautós elbénázódási puskaporát a tévében, nem akarok abból forgatni remake-et.

datsun 260Z aardvark 19

Zolival beszélgettünk az időzítésről, és ő határozottan derűlátó. Ha ők Adorjánnal optimisták, akkor én is az vagyok, már csak annak kell drukkolni, hogy az összeszerelés során ne tépje le a lábunkat valami előre nem látott akna. Azaz például legyen jó a motor. Viszlát jövő hétfőn, addig gondoljatok sok szeretettel a mesterekre, akik 40 fokos műhelyben hegesztenek.  U. I. : Nincs véletlenül valakinek olyan hogyishívjákja kölcsön, amivel azokat a kerek peremeket lehet a lemezekbe préselni, ami a fenti képen a küszöbön látható? Nagyon kéne, vagy legalább a szerszám rendes neve. Köszi. 

66 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

poa ogapo 2012.07.03. 05:41:30

ajajajajjjjjjjjjjjjjjaaaaaaajjj

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.07.03. 07:42:19

Jó az írás, érzem is az igyekezetet, de:

- nekem ez a hátsó sárvédő rettenetesen esetlennek tűnik. Egyszerűen nem áll rá a szemem. Ott valami bibi tényleg van.

- kipufogó: Szerintem jól néz ki, kíváncsi leszek, h hányszor fogod megégetni vele a lábszárad! :-)

Tizenkettő 2012.07.03. 08:16:23

ÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚúúúúúúúúúúúúúúúúúú..

fandrew 2012.07.03. 08:31:58

Csak így tovább!

Miért nem lehet a kipufogóvég az első lökös szélén? A felfüggesztésen nem lehet átfűzni?

mercurius 2012.07.03. 08:38:58

Hát csak előre tekinteni, nem kétségbe esni, mert ha meginog a hit, szökik az önbizalom is. Már arra sem emlékszem, hogy mióta követem a hangyász sorsát. Amíg még valódi hosszúorrú utcai harcos volt, kicsit életszerűbbnek tűnt. Aztán meghalt, zombiként újraszületett, és majdnem leharapta a lábam a vasúttörténeti parkban. azóta meg tényleg, mintha valami képregényt olvasnék. Egyre kevesebb lett a gép. Csak papíron, hatalmas képletek formájában létezett. Talán ez volt a legsötétebb időszaka. Ám mostanság, mióta összenő, ami összetartozik, megint újjáéledni látszik egy gép. Én már hiszek, nekem tetszik, és őrülten vágyom rá, hogy láthassam, amikor a gép a pályán repeszt, és Karotta álló farokkal, a szokásos bújtatott szerénytelenségével ecseteli, hogy mennyi mindent kel még rajta javítani.
Ezt még leírni is hosszú volt. Kivárni, megfinanszírozni még nehezebb. Kitartás!

ouacif 2012.07.03. 08:39:11

először kommentelek, szóval försztofól: mindig olvasom a blogot, és nagyon tetszik, jó a gép, jó az ízlés. és nem kötekedésből, és nem is vagyok statikus, de ha az ajtómerevítésnél az alsó ív alá lesz egy háromszög is a leírt okok miatt, akkor minek az az alsó ív egyáltalán? (amúgy se túl szép, nem?) a felsőre mondjuk, hogy érdekes, azt egy alsó háromszöggel? nem elég? vagy az úgy már túl bizarr?

tiger1342 2012.07.03. 09:13:56

A Sidepipe-ról nekem először a Viper jutott eszembe...
Aztán most döntsük el, hogy a Cobra-hoz képest az most jó, vagy rossz. :DD

s4tch 2012.07.03. 09:27:45

omg sidepipe

kezd tényleg elfajzani a projekt, és minél távolabb van az eredeti (általam imádott) z-től, annál kevésbé tűnik blaszfémiának. fajin lesz.

mortalwombat 2012.07.03. 09:54:31

Húzócsavaros lyukasztókkal lehet lyuggatni az anyagot, (például: www.hidramix.eu/haromhegyu.htm), utána (vagy előtte) meg rá kell küldeni egy hidraulikus prést a szélekhez. Egyik se nem olcsó, se nem kicsi ahhoz, hogy valaki kölcsönadja, de hátha... Lemezmegmunkáló cégeknél lehetne érdeklődni.

JmOS 2012.07.03. 10:09:24

Anno még bőven a múlt évezredben, amikor Blaha környékén laktam, volt ott egy Sidepipe-os Z, én ott akkor ifjoncként nagyon-nagyon szerelmes voltam bele, szóval csak biztatnálak...

:)

acélváz 2012.07.03. 10:11:19

Üdv!

Az egyszer biztos, hogy a kis "bizbasz" fülecskékkel van a legtöbb meló!
Viszont én még mindig lassúnak tartom a tempót!Még nagyon sok a meló, és nagyon kevés az idő!

Még mindig nem értem miért nem csináljátok szerelhetőre a motor/váltó alatti merevítéseket! Nem irigylem azt aki később szerelni fogja ezt a gépet!
Minden művelethez motor-váltó ki lesz a megoldás!
És ez a moci nem egy Lada, amire megy 3 vezeték, 2 vizcső, 1 kipufogó!
Nem kerülne sokba a dolog!

Az ives oldalsó merevjtőt meg nem nagyon értem, szépnek sem szép, de legaláább kifelé is görbülne!Ezzel mi volt a koncepció?Ilyet még nem láttam sehol!?
Általában törekednek az egyenesre, mert az a legmerevebb!

Hajrá! Legyen Kész!! :))

Delorean 2012.07.03. 10:29:18

Az olykor kétségbe ejtő helyzetek miatt ne adj le az elvárásaidból. később megfogod bánni, csak kitartás! ;)
A tetőn(ahonnan kivágtátok az "X"-et) elég tré az ív a szélvédő felöl, meg úgy am block, ha ilyen szép íveket tudtok már hajlítani mint ami az ajtóknál is van, érdemes lenne megpróbálni a tető kereténél.

Szkotti 2012.07.03. 10:30:09

Mivel a peremes-furatos erősítő lemezt a szaknyelv "gusset"-nek mondja, mi szépen, magyarul gásszetoló-nak hívtuk azt a kis présszerszámot, amivel ezeket nyomkodtuk. Semmi extra, sima esztergált motyó, a két lekerekítés távolsága közt a lemezvastagságot kell figyelembe venni, meg egy vezetőcsap középre, és hidraulikus műhyelpréssel üzemeltetve.
Rajzolni nem tudok, nincs mivel, de ha kell küldök magánba .dwg-t róla otthonról.

Szkotti 2012.07.03. 10:32:21

A "fontatlan" kifejezésen töprengtem egy darabig, mire rájöttem, hogy a fontos ellentéte.. :o)))

Blade 147GTA 2012.07.03. 10:45:26

Te Gabi, az az első traktus biztosan elég lesz ahhoz a motorhoz és ahhoz a terheléshez amit a pályán kapni fog? Nekem elég filigránnak tűnik:)
Milyen méretű és minőségű csöveket használtok?

Üdv,
Blade

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2012.07.03. 10:53:16

A hátsó kerékívvel az a bajom látványilag, hogy a kerék előtti sarok túlságosan eláll. Oldalnézetben is, meg elölről is.
Sidepipe tetszene.

whale 2012.07.03. 11:29:31

@Blade 147GTA: Az ott már csak műanyagot tart, ahhoz csak elég lesz...

whale 2012.07.03. 11:32:11

Kevesebb, mint két hónap hátra? Szép vállalás.:) Ebből overhólin lesz a végén, akárki meglássa.:)

whale 2012.07.03. 11:33:06

Ja, egyébként a sidepipe szép, korhű, praktikus, úgyhogy hajrá!

F1DO 2012.07.03. 11:47:05

Izlések és pofonok..

Sidepipe kipufogó (legalábbis így közvetlen látványa) szerintem nem illik az (pálya)autóhoz, ronda, ellenérzést vált ki, ha már pedig muszáj, akkor beburkolnám műanyag küszöbidomokkal, hogy takarják el, és akkor látványban mégiscsak a pályaautó stílus megmaradna.

A továbbiakban fennálló szerelhetőségre bizony joggal hívta fel a figyelmet előttem egy kommentelő, tényleg nem ártana ezt is valahogy figyelembe venni.
Mindent beáldozni az abszolút pályaautó ideálnak szép elgondolás, csak később százszor is átkozódást válthat ki.

Egyébként mennyi munka, mennyi erőfeszítés, mennyi pénz...
(Kíváncsi lennék a jómunkásemberek órabérére..)

Nagy hajrá! Ha egyszer kész lesz..

Blade 147GTA 2012.07.03. 11:53:13

@whale:
De abba van bekötve a futómű, kormány, motor, fék, kerék..
Arra gondoltam.
De ha benéztem, akkor bocs:))

2-More 2012.07.03. 11:59:50

Oldalkipufogóval semmi gáz nincs, de én benn vinném a küszöbben, márcsak azért, mert pályán nem nehéz odacsapni és akkor megvan a baj.

Más, öveket a tornyot merevitő elemhez kötni nem túl egészséges, az elemet meg ráadásul kifúrni mert beakasztós övet tervezel, pláne nem. Én inkább külön övetartót raknék be, és inkább az átbújtatott majd lebiztositott övet raknék rá, egy négypontos Sabelt vagy Sparco ropiért van bárhol, de akár egy 3 pontos is jó, és a hátsó részt nem csavarozni hanem átbújtatni, a Scroth websiteján megtalálod a mit hogyant pl.

Mégegyszer, századjára, ökölszabály az övnél hogy min 10, max 45 fokban fusson az ülés kilépőpontjától, el nem tudja képzelni sok ember, ütközésnél mekkora erők lépnek fel, ha rosszul van vezetve, még egy profi kevlárülést is összeroppant mint a szart, hátmég egy emberi gerincet.

00Christoph00 2012.07.03. 12:30:57

Kipufogódob? Olyat csak a gyengék használnak! Hány Spitfire pilóta panaszkodott a hiányára?

2-More 2012.07.03. 12:33:29

@00Christoph00: Hegyezett szivómotornál kell az, feltöltöttnél nem annyira mérvadó, akár turbós, akár kompresszoros. Márpedig a spitfire az kompresszoros volt.

Török Úr 2012.07.03. 12:35:45

A kipufogó ott tényleg elég sérülékeny lesz, az első bodycheck nél sajna nagy eséllyel odalesz.

dreamhotep 2012.07.03. 12:50:05

Hangyász 4ever. De tényleg. Lehet a majás dátum lesz. Vagy a nap/hónap stimmelni fog. Az év nem.

V12 Power 2012.07.03. 13:34:26

Hát tényleg nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi lesz ebből! Az SLR megoldás nagyon szép lenne, a side-pipe tényleg nemgyerebe. Nem lehet valahogy visszafordítani, és a sárvédőben a kerék mögött eldugni egy fura alakú dobot? Esetleg tehetnél rá két kis turbót, az elveszi a hangot és akkor nem kell dob!:-) Tudom, tudom, a gázreakció...

Gomulka Béla 2012.07.03. 13:52:32

Keskenyebb kerék kell, nem szélesebb sárvédo". Vagy ha nem, hát húzni kell. (Kicsi a pad, nagy a vébé. Az idézet pontatlan.)

bobbafet 2012.07.03. 14:28:23

Lehet, hogy hülyeség, de nekem úgy tűnik a cikkből, hogy a hátsó sárvédőhöz úgy vették le a mintát, hogy az autó bakon volt... Akkor viszont a futómű teljesen más képet mutat, mint lábon, nem?

Abfangjaeger 2012.07.03. 14:57:54

@bobbafet: Elvileg beállították a hasmagasságot, mielőtt elkezdte a srác a sárvédő építését: "...abban állapodtunk meg, hogy Lajos úgy áll neki a hátuljának, hogy Adorjánék beállítják neki (az akkor még bakon álló autón) a végleges hasmagasságot, és ahhoz szabja a sablont. Így is történt."

Poita not Peter! 2012.07.03. 15:04:07

@V12 Power: egyetértek: két kis turbó kell oda hangtompító helyett, lehetőleg külső westgate szeleppel és akkor szépen szórná felváltva a lángcsóvákat mindkét oldalon egy-egy kicsi és egy-egy nagyobb csőből. Sidepipe ugyanmár, ne komolytalankodjunk, össze-vissza fogod magad égetni vele.

MMXXIV 2012.07.03. 16:00:35

Megy még flander flare a szélesítésre, vagy valami másra gondoltál az utóiratban?

betm3n 2012.07.03. 16:14:06

@Karotta: gumik elöl végül felhasználásra kerültek amiket adtam?
vagy annyi történt, hogy helyváltoztatással már nem nálam hanem nálad fogják a port? :)

dzolee 2012.07.03. 17:56:42

Igazat adok az előttem szólóknak.Szerintem is szerelhetővé kéne tenni az alsó merevítőket a motor és váltó alatt,mert később lesz anyázás ha javítani kell! Valamint a kipufogót illetőleg tényleg nem lesz frankó az oldaldob.Valahogy alatta kellene elvezetni,tudom nincs hely,de tényleg jobban passzolna a hangyászhoz!Egyszerűen emelni kell egy keveset a hasmagasságon ami még megfelelő kompromisszum a pályázáshoz!Passzolni fog a hátsóív és elfér a kiröffentő is!Tudom ,hogy minél alacsonyabb annál jobb,de ha nincs más!Persze ez csak az én véleményem.Egyébként NAGYON szurkolok a projektnek!Kitartás Gábor!

kamikazeee 2012.07.03. 18:05:09

Hmmm, a kipufogón azért még gondolkozzatok...! - lehet hogy idővel csak emiatt nem kapná meg a gépkönyvet. - vagy az íves bukócső miatt!?

Castigliano (törölt) 2012.07.03. 20:24:28

A cikk elején lévő idézetről ez az átköltés jutott eszembe :D
"Ülök a ladában búsan, komoran
Fék helyett a gázt pedált nyomom!
Odakint az utcán riadt emberek
Kiáltják hogy te HÜLYEBAROM!!

Szeretném az ezerkettest megállítani
Szeretném a fenyõfákat elhárítani
De az ezerkettes csak pereg pereg
Innen tovább mentõvel megyek!!"

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.07.04. 02:34:04

Aki ment ( de legalabbis beult/kiszallt regi Viperbol ) az mar elegge utalja a sidepipe ot. Serul hamar es leszedi a labadrol a szort. Inkabb ne - de nem szolok bele. Amugy a palya szabalyzat nem tiltja? Valahonnan remlik hogy nem nyulhat ki a body alol.

uglykid 2012.07.04. 03:03:53

Durva autó lehet belőle, ha belátható időn belül sikerül élvezhető formátumba önteni a drágát!
Kívánom, hogy így legyen!

A hátsó sárvédődről nekem egyre jobban a Stingray Corvette jut eszembe.Nem egy rossz előd...

www.youtube.com/watch?v=v5hMpVJK89s

A sidepipe-ról pedig ez:

www.youtube.com/watch?v=_OMUOriUgRc&feature=related

Uhh....megyek lehűtöm magam!

lolkapitany 2012.07.04. 15:46:59

Esetleg ovális csővön nem gondolkodtatok? Tudom errefelé nehéz olyat találni aki meghajlítja, de akár nehény külföldi boltból lehet rendelni előre hajlított íveket abból már lehet legózni.

Példaként:
www.motoiq.com/magazine_articles/id/2545/project-v8-rx-7-part-9--the-exhaust.aspx

Trabe 2012.07.05. 02:24:50

Miért nem építed jobb kormányosra, olyan kipufogod lehetne amilyet akarsz a pedálgépen meg táncolhatnál.? Lehet, hogy volt már szó róla csak én nem találkoztam vele mert nem tudtam végig olvasni (elég izzadság szagú ez a történet). Azért továbbra is szurkolók, hogy elkészüljetek vele.

pizo 2012.07.05. 10:27:26

"Ugyanakkor a kész keret érdeme, hogy elég combos lett: amikor ketten rugóztak rajta, akkor is masszívan állt, mint a csernobili betonszarkofág"

hááááát...

Zoli

2-More 2012.07.05. 14:28:14

@Trabe: Itthon az nem divik, még a "nagyok" is inkább átalakitják a JDM taligát balosra, mert nem tudnak átszokni. Igaz én nem vagyok se versenyző, se nagy sofőr, jogsim sincs annyira régóta, mégse kelett egy hét se mire megszoktam a jobbos kocsit, volt pár lyukra váltás, előzni nem állok neki 2 sávoson, és igy 4 hónap után se tudom még mindig a ritmus a duplakuplungoshoz elkapni ami a balosnál megy, de nincs a petárda a valagamban hogy tejóég a rossz oldalon ülök. Pedig ebben még a bajusz is forditva van, meg mivel UK export, mérföldben mér, meg a földtől ülök 10 centire, egy matiz vagy egy alto pedig úgy tornyosul fölém mint egy sima kocsinak egy kraz.

@pizo: Hát igen, 87 óta reped már :D

Mellesleg, nekem pl historic kocsi sose kéne, egyszerüen ott lenne a para hogy lecsapom a 30 éves versenytechnikát azt' honnan lesz cserealkatrész. De mondjuk az biztos, hogy sose mentem volna V6 irányba, hiába van házon belül, egy sor6hoz tervezett bódénál. Akkor már inkább egy modernebb sor4, az se sokkal hosszabb, de kompaktabb, könnyebb, kisebb, szerelhetőbb, könnyebben lenne hűthető, és ha házon belül maradunk, egy későbbi SR20DET vidáman tud 240 lovat egy sima nyomásemeléssel, egy komolyabb belenyúlással meg 300at, amit a v6 tud 1,5 akkora ccmből és ugye legalább 1,5 akkora tömegből.

nyjozsi16 2012.07.05. 15:25:31

Pont az öv bekötésről akartam értkezeni, de "2-More 2012.07.03. 11:59:50" kolléga megelőzött.
Páran szerintem emlékszünk még Ajtai Sanyi esetére, mikor a szétszakadó autóban rossz helyre rögzített öv végzetes baleset forrása volt... Szóval övet bukócsőhöz rögzítünk ráfűzéssel. A jómunkásembereknek meg tudni kellene, hogy ha megfúrunk és még heggesztünk is egy anyagot, akkor egyrészt csökken a keresztmetszet, másrészt ridegebb lesz. Szem, fülecske, kampó rendszer helyett meg az öv teljes szélessége egyenletesen feszül a csőnek.

2-More 2012.07.05. 15:32:36

@nyjozsi16: Nekem igy névre nem rémlik ez a crash, de sokszor benyögtem már a nagyoknak is, hogy jó az hogy a trabikban meg zsigákban, akár csak pályás vagy historic, rallys, bármilyen, hogy a hátsó öv padlóbekötési pontjaihoz csavaroznak, és az egyik fele azt mondja hogy halál van ha oda kötöd, a másik fele meg azt hogy lehet, sőt, ráadásul a szabálykönyv is lehetővé teszi, és a nagykönyv az szent. Én mindenesetre soha nem kötném oda, és akivel eddig beszéltem és nem jó'a jóska - birgya béla volt, az is ugyanezt mondta.

A cső megfúrása ellen az is szól, hogy a furat ilyen esetben feszültséggyűjtő pont is amelett hogy ridegedik a varratnál, vagy gyengül. Merevitő elemet amúgy sem nagyon fúrúnk át, mert akkor ofkorsz ott fog megrogyni vagy eltörni.

Mancs_ 2012.07.05. 15:49:19

A kütyü / eszköz / bizbasz amit keresel, annak angolul Flare tool a neve:

vansantent.com/sheet_metal_machines/punch_flare_tools.htm

Mancs_ 2012.07.05. 15:51:03

Ja és esztergályosnál lehet csinálni megfelelő darabokat hozzá, lemezt ki kell fúrni, majd préssel meg lehet szépen csinálni. Vannak nagy gépek amik persze ezt egyszerre csinálják, csak mint írták előbb is, ezek nem túl mobilak, és nem túl olcsók :)

Én úgy emlékeztem Adorjánnak van már ilyen cucca, de rég jártam nála :)

Mancs_ 2012.07.05. 15:52:03

Bocs a sok linkért, de képtelen vagyok a melegben összeszedni magam :) Szóval ilyesmit kell esztergályossal készíteni:

vansantent.com/sheet_metal_machines/dimple_dies.htm

Remélem mindent leírtam amit akartam :)

BigBaloo 2012.07.05. 17:07:07

Lehet hogy hülye ötlet, de ha már a motor előtt úgyis csak a nagy üresség van. Nem lehet előre vinni a kipufogó csöveket oda, ott aztán lehet jó nagy dobot/dobokat elhelyezni (persze úgy hogy a hűtővel ne vesszenek össze) aztán vissza kanyarítani és az A-oszlop előtt kivezetni?

betm3n 2012.07.05. 20:42:00

@Karotta: megvan a megoldás, BigBaloo megoldotta :D felcseréled a két hengersor leömlőjét és egyből lesz hely mindennek :D

2-More 2012.07.06. 11:43:51

@Mancs_: Ez ok, hogy van szerszám amivel tudsz peremezni, meg szélesiteni, a bibi ott van hogy az üvegszál az nem lemez, eltörik mint a ropi. Max azt lehet ha el lett baszva és nem akarja az ember ötödjére is úgyracsináltatni, hogy kivágod ahol beleér, csináltatsz külön darabot, és felszegecseled a'la japán rat módi.

@betm3n: Ki lehet tolni akár felfelé a géptetőn is akár, maximum lekormozza a szélvédőt :D, de az első kerék mögött, ha van annyi hely, oldalra, ésszel ki lehet vinni, csak kell kollektorozni mert nem ok nélkül vannak úgy és olyan módon összefuttatva a csövek.

Mancs_ 2012.07.06. 11:53:06

@2-More: Az volt a kérdés hogy mivel lehet azokat a kerek peremeket készíteni a lemezbe. Nos ezzel lehet. Az üvegszál témához hozzá sem szóltam :)

2-More 2012.07.06. 12:07:12

@Mancs_: Ahá, valszeg a flare-fender flare felállás zavart be....

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.07.06. 17:38:06

@pizo: Sokszor leírtam már: nem akarok kész Datsunt. Nem akarok kész versenyautót. Pontosan azt az utat akarom végigszopni, amit végigszopunk, mert tanluni akarok belőle.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.07.06. 17:41:39

@2-More: Az SR20DET minden kellékével együtt nem könnyebb érdemben, mint a VQ. Viszont mire ugyanolyan erős, addigra nem megy alul, és egy hengere fajlagosan 1,5-szer nagyobb mechanikai és pláne nagyobb hőterhelést kap. Ráadásul a turbós gázreakció vacakabb, rossz a hangja és még hülyébben illik ebbe a testbe.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.07.06. 17:42:41

@2-More: Ez a belefúrt fül engem is nyugtalanít, még lesz szó róla.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.07.06. 17:43:30

@Mancs_: Az angol nevét tudtam, a magyart nem. De már kaptam is kölcsön, az internet varázslatos.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.07.06. 17:44:50

@BigBaloo: Ezt találtam fel én is annak idején, de hőháztartási és súlyeloszlási okokból sem szerencsés. Idénre mindenképpen sidepipe lesz, a többit meglátjuk a tapasztalatok alapján.

Mancs_ 2012.07.06. 17:46:36

@Nínó Karotta: Na de akkor mi volt a magyar neve, mert az én sem tudom ám :) Ha simán lyukperemező akkor kardba dőlök.

pizo 2012.07.06. 22:04:31

@Nínó Karotta: Részben értelek, mert nekem is ez a lövésem. De szerintem aránytalanul sokat kínlódsz, és a mestereid sem állnak a helyzet magaslatán. Amúgy tényleg sokat lehet a dologból tanulni, de például én sem tudom ezen a tudásomat pénzre váltani, és - esetemben legalábbis - nem valószínű hogy (még egyszer) (verseny)autót fogok építeni. Viszont esetedben is telnek az évek, és csak a vágyakozás van. Boronyák Sanyi bácsi (nagy veterános volt, tavaly halt meg, Isten nyugtassa) mondta közel 20 évvel ezelőtt az egyik infarktusa után: 'Tessék! Mindjárt meghalok és a Messerschmitt Kabinrollerral még nem is mentem!'

Üdv. Zoli

Üdv. Zoli

Adrian Mole 2012.07.07. 17:43:02

@BigBaloo:
Szerintem a két oldali leömlőt felcserélve felülre is ki lehetne vezetni (kamionos vagy offroad style): a Datsun géptető két oldalán úgyis ott az a két gyári tátika. Nem mellesleg a kocsi felett növelné a nyomást a kipufogógáz, így növekedhet a leszorítóerő.

2-More 2012.07.07. 19:06:21

@Nínó Karotta: Ezt erősen kétlem, eleve két hengerrel több és 1500 köbcentivel nagyobb. Nagyobb viztér, nagyobb ez, az, főtengó, több sonka, kapásból két hengerfej 4 tengellyel, meg a sallang. Amiben a csigás SR20 több lehetne, az a turbó, a cooler meg a csövezés, ha van az 20 kiló, már sokat mondtam. Erőkérdésben meg, gyárilag a legkisebb SR20 is 200 ló, a legnagyobb meg 280, igaz, az már változó vezérlés, macerás ECU, 99%a belpiacos, ne is nézzük. Legyen egy S14es Sylvia motorja, abból van szarásig, 240 ló. Mondom, gyárilag, azaz emissziós norma, szabvány downpipe, 3 dobos, katalizátoros rendszer, recirkulációs lefúvószelep, stb. Azokból a motorokból már egy podfilter is kihúz plusz 10 lovat ellentétben egy szivóval, kap a csiga után egy szálegyenes csövet, karajabb downpipeot, elő-utó katalizátor kibasstant, recirkulátorcső off, némi nyomásemelés, és máris ugyanott vagy teljesitményben. Ne gondold amugy hogy a V6 kevés meleget fog termelni, vagy drasztikusan kevesebbet mint egy sor4 vagy sor6 turbó, sőt. Mivel ez a bódé eleve egy soros motorhoz van tervezve, a V6 cipőkanállal fog belemenni. Az hogy alul hogy megy, relativ, mert pályautónál ez nem szempont. Ettől függetlenül, bármely turbós motor hatásfokában jobb, mint bármely szivómotor, és most hagyjuk az ilyen V12 6 literes szörnyeket, meg a trükkös nyomáshullámfeltöltős-változó szivócsöves bmwket meg porkákat. Namost, az hogy alul nem megy, kb kimerül abban hogy döglött úgy 3 ezerig. Igaz, itt döglött bármely nagyfordulatra hegyezett szivómotor is, változó vezérléses, vagy se. Viszont 3 ezertől elkezd épülgetni a nyomás, kiscsigásaknál még lejjebb, pl ami az SR20ason van, az egy Garett 2554R, golyóscsapágyas turbók között a legkisebb, saját tapasztalat egy 1,6os motoron ez a csiga 0,4et tölt már 3 ezernél, és az nem kevés. Addig meg a szivót forgathatod 5 ezerig hogy menjen, ergo, a csigásnak sokkal szélesebb lesz a hasznos tartománya, ahol meg a pici csiga miatt kifullad, 7 vége, 8 ezer eleje táján, mert azért egy 85ös löketű motort nem okos dolog tovább forgatni, ott a szivó is kérni fogja a következő gangot. Nameg, a VQ modernebb, és esetleg hiába nem elektronikus fojtószelepes-gázpedálos, azért az NOx kibocsájtáscsökkentés annak a gázreakcióját se hagyta nyom nélkül, abban is ott az okosság hogy ha tolsz egy kövéret, ne rögtön reagáljon a motor.

Azzal már egyetértek, hogy a hangja nem lesz az igazi. Iszonyatosan megfogja a csiga a kipufogózajt, még akkor is, ha egy szál cső van csak utána, ettől függetlenül, ha maszkulin hangot akarnék, akkor inkább egy karbis röfögőt épitenék, nem egy injektoros kotkodát, mert azért az is ég és föld.

Az, hogy hülyén illik ebbe a testbe, mind fizikailag, mind korhűségbe, akármibe, az is tény. De nem hülyébben, mint a modern V6. Viszont a szopás ugyanennyi, a különbség csak az, hogy a sor4 kisebb, könnyebb, jobban tud hűlni, nincs ez az albán cumi a kipuval, és ha történetesen mégse elég az amit tud, akkor azon még mindig lehet tekerni egy ideig, aztán meg jöhet még mindig a motor megbontása nélkül a nagyobb csiga, nagyobb ic, nagyobb befecsik, azért egy roppgyári belű, másod-harmadgenerációs SR20asből egy békés 350-közel 400 ló előcsalogatható egy ésszel megirt ECUval meg egy jó csigával-szivórendszerrel. Mennyi a VQ35DE? Gyárilag szűk 300 paripa, mindenféle elektronikus kurvaanyjákkal? Abból plusz mennyit lehet kirángatni komolyabb mechanikus tuning, tengely, miújság nélkül? 350et 100% hogy nem. És azt utólag megcsigázni vagy kompresszorozni....hajjajj...

Alapvetően én nem győzködni akarok, főleg ha már megvan a géptetőalávaló meg egy valag köcölle hozzá, csak tévhit az hogy a csigás motor szar, a szupersportok gyártói azért nem preferálják, mert tradició hogy ott szivómotorral vagy szivómotornak látszó, valójában aktiv feltöltőelemet nem tartalmazó, de mindenféle ügyeskedéssel technikai értelemben feltöltött motort használjanak, főleg a régi nagy gyártók, de azért akadt csigás ferka is, a fiatalabb gyártók nagyteljesitményű gépei meg szinte mind feltöltősek.

Huhh, jó hosszú lett, nade sebaj.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.07.08. 23:23:47

@2-More: Sok igazság van abban, amit írsz, legalábbis abban a részében, hogy egy turbós motor teljesítménye sokkal egyszerűbben és olcsóbban emelhető, mint egy szívóé. De ez engem most kevésbé érdekel.

Nagyon sokat mentem turbós autóval, a Hangyász elődje (itt a blogon is követhető módon) pont egy 300 ló fölé épített S13 volt. Meg persze a munkám miatt is vezettem negyjából mindent, ami létezik. Nagyon klassz turbómotorok vannak, minden évben egyre jobbak. De a Hangyászban nincs helyük. Ezt annak ellenére mondom, hogy az első terv szerint egy RB-vel épült volna meg, erről is volt korábban szó.

De a helyzet az, hogy ha valamit megtanított az elmúlt 15 év, az az, hogy egy jó szívómotornál egyszerűen nincs jobb. A VQ modern és korszerű. Marha erős, jól szól, tartós. A 600 kilóval nehezebb 350Z-ben is nagyon jó volt már, a pille Hangyászban még jobb lesz. A hangot és a gázreakciót a jó kis ITB-k hozzák majd, a dühös karaktert a tengelyek. Más nem is kell.

A cipőkanalas részt nem tudom pontosan, hogy miből gondolod, a képeken is látszik, hogy mókásan lötyög a motortérben. Igazából kettő is simán elférne.

2-More 2012.07.09. 11:43:31

@Nínó Karotta: Nem is azért mondtam, hogy van benne helyük, főleg ha már elindultál másfele, és elég messze tartasz. Csak a tisztánlátás miatt irtam, hogy azért, mert az embernek a szivómotor gázreakciója, hangja, karaktere jön be, az egy dolog, de ez izlés és pofon, kb mintha a karbisakat vennénk ide. Nekem is van ismerősöm nem egy, aki elcsöppen a 40es weberektől, és megmagyarázná a Denso fejlesztőmérnökeinek hogy kutyaütők. Ha azt mondaná, nekem az tetszik, mert retró, mert jó a hangja, akármi, szót nem szólnék, de ahogy a karbistól egy injektoros motor minden lehetséges szempontból jobb, az is tény, ahogy egy feltöltött is jobb mint egy szivó, egy hengerenként sokszelepes is jobb mint egy kettő, satöbbi. Nekem meg feltöltött közelebb is áll a szivemhez, főleg a turbós, pedig néztem a mostani vas előtt G-laderest is, egy Roots-fúvó sivitásától pedig most is lever a viz, de mind a kettő szopóág lenne, még a mostani felállással is van gazdagon fejvakarás néha. Igazándiból itt Z vonalon valóban hülyén venné ki magát egy csattogó faszt end dö furnyákos lefúvószelep meg a villanyborotvahang, de ez csak a 70es évekből származó forma meg a retrofeeling miatt, ugyanigy hülyén nézne ki egy B mantában, vagy egy 2002es bömmösben, jóllehet pl abból volt is csigás, vagy kb bármiben abból a korból, de ugyanigy ökrül nézne ki egy egytengelyes karbis orditógép is egy modern vasban.
Nekem annyiban van szerencsém, hogy hozzám közelebb áll a 90es évek elejének formavilága, és nem csak a korom miatt, amikor már kifele lábaltak az egyenkockakaszni-kockalámpa-kockaindex korszakból, és azoknak a vasaknak kb minden jól "áll".

Az ITB-k miatt nem irigyellek, élmény lesz a szivócsonkokat meg az airboxot méretezni hozzá, géptetőn beömlőformákkal ügyeskedni, illetve, ha tengely is belejön, és már ennyire elszaladt a költségvetés, én már csak rádobnám még a standalone ECU meg a WBO2-k árát.

Cipőkanalas részben, jelenleg úgy áll a dolog, hogy se vizcső, se szivócső, se kábelezés, se rendszer, se hűtő, se fűtés, se semmi nincs a helyén, de mégcsak a motortér sincsen belemezelve, igy persze hogy elfér. Meg naná OK, hogy ki lett szélesitve az SX futómű miatt, meg a satöbbi, de én még mindig azt mondom, egy eredendően keskeny, magas épitésű szivómotorhoz kitalált motortérbe betolni egy tömzsi, vaskos V motort, az fog problémkat szülni, de azt mondom, ne legyen igazam.