Hangyász hétfő 20 – A világ legnagyobb autóépítő projektmenedzsment táblázata - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász hétfő 20 – A világ legnagyobb autóépítő projektmenedzsment táblázata

2012. május 21. 22:29 Nínó Karotta

datsun z tube frame front 12

Az utolsó 100 napot alaposan be kell osztani. Ezt erősítette meg bennem a múlt péntek, amikor először – és egészen biztosan utoljára – veszekedtünk egy kicsit Adorjánnal. A helyzet az, hogy a dicsőséges áprilisi hadjárat meglehetősen lehangolóan alakult. Ezt a keserű fejleményt a XIX. század episztoláit idézően lírai levelezésben beszéltük meg május elején. Mulasztásokra borult fátyol, viszmajorokon mosolyogtunk bölcs megértéssel, bajtársiasan emlegettük fel, hogy ez bizony egy nehéz műfaj, akármilyen komoly ígéretek is ülnek a felek nyakában. Megszületett az Ítéletnap-visszaszámláló itt a jobb hasábban –»

Zoli és Adorján tudományosan viselkedik

Ezért aztán múlt hét végén, szembesülve a sokadik nagy nekidurálás látványos eredménytelenségével, úgy éreztem, hogy most azonnal karikára flexelem azt a keveset, ami a Hangyászból megmaradt, bepakolom a Prius csomagterébe, és meg se állok vele hazáig. Olyan hangosan csikorgattam a fogam, hogy a szomszédban a kutyák szűkölve bújtak egymáshoz. Éppen itt tartottam, amikor befutott a mester, hogy átadjon egy időközben elkészített másik autót a tulajdonosának, így egy kis közös kókányolás közben szőrmentén megbeszéltük újfent a dolgokat, amiket talán túl sötéten láttam.

Továbbra is szentül hiszem, hogy a Hangyász jó helyen van. A jelenlegi lakhelyén a kreatív gondolkodás képessége és a műszaki rutin veszi körül, ami ritka és nagyon szerencsés kombó. Hogy miért alakul mégis mindenhol úgy, többedszerre, hogy a feladatok sorában hagyományosan az utolsó helyen találja magát, sokáig nem értettem. Teljesen most sem értem. De van három ötletem.

datsun z tube frame front 10

Az egyik az, hogy sohasem igyekeztem rendes megrendelőként pokollá tenni a kivitelező életét. Nem kérem számon aznap az aznapra megbeszélteket, nem baszdosom a földhöz a sapkámat, ha látom, hogy a heti fejlődés egy az érkezésem előtt három perccel kinyesett vagy odapettyezett vasdarab, vagy mutatóba betolt-kitolt motor. Abból indulok ki, hogy az illető ért ahhoz, amit csinál, a szakértelme alapján szabta meg a feltételeket és a kereteket, és aszerint be is osztja magának az időt. Hogy azért csinálja ő és nem más, mert ő ért hozzá, és szakmai büszkeségből akar pontosan és jól dolgozni, nem azért, mert egy stopperes köcsög minden órában felhívja, hogy megkérdezze, ledolgozódott-e a penzum. Nem akarok mikroszkóppal végigvizsgálni mindent, függőónozni, vízmértékezni, webkamrát és elektromos nyakörvet installálni a műhelyben és a dolgozókon. Ha abból kell kiindulnom, hogy azért dolgozik nekem jól valaki, mert belekényszerítem, és nem azért, mert ettől dagad a mellkasa, (pláne így, hogy negyedmillió látogatásnál tart csak a Hangyász hétfő statisztikája) akkor nem dolgoztatok az illetővel. Ügyfél vagyok, nem műszakvezető. Nem meós.

datsun z tube frame front 8

A másik ötletem az, hogy a Hangyász egyszerűen túl nagy falat, ezért automatikusan hátrasorolódik mindenhez képest. Ahogy kockafejű menedzser barátom szokta mondani űzött tekintettel: a sürgős állandóan megelőzi a fontosat. Nincs az a meló, ami ne tudna elvállalódni és elvégződni szegény döglött Datsun árnyékában, hiszen ott hevert a műhely sarkában már 8 hónapja is, most egy hét csúszásocska miatt igazán nem kell kétségbe esni, nem szalad el. Nyilván senkinek nincs kedve elkergetni az ajtaján kopogtató pénzt csak azért, mert egy másik teendő egy kicsit fogja a port pár méterrel arrébb. A munka megvár, minél nagyobb, annál türelmesebb.

datsun z tube frame front 3

A harmadik ötletem pedig az, hogy amíg nem tudatosítja az ember önmagában és a társaiban a projekt sokrétűségét, a temérdek időigényes apróságot, a szopás ezerszínű horizontjának távlatait, addig a psziché önvédelemből feladatkisebbítő Pató Pál üzemmódban ketyeg, és minden eljövendő napra úgy tekint, mintha száz órából állna. Pedig a jövő, az pont olyan, mint a múlt, csak még nem téptük le a naptárban. Ami hónapokon át nem ment, az nem megy a jövő héten sem, csak ha radikálisan másképp csináljuk. A cigiről se lehet leszokni holnap, csak tegnap. A güzük keveset alszanak, a halogatók viszont rosszul.

datsun z tube frame front 5

Ezért úgy döntöttem, hogy megszívatom magam azzal, hogy elkészítem az ismert világegyetem legkiterjedtebb autóépítési táblázatát. A Hangyász-projekt előmozdításához az egyik legnyomasztóbb és egyben legklasszabb menedzsment eszközhöz folyamodtam, a GANTT diagramhoz. Ennek lényege, hogy minden munkafázist felelős és időpont szerint ábrázol egy nagy időtengelyen, így kellemesen átlátható az egész folyamat a maga tekintélyes méreteiben.

Ahogy ez már lenni szokott, a tábla kitöltése közben eszembe jutott még egy rakás dolog, és rutinból tudom, hogy legalább még 50 elemet mindenestül kifelejtettem. Az is egyértelmű, hogy teljesen hülyén és önkényesen osztottam be az időt, ami ránézésre is irreális, és el is van csúszva. De nem is ez a lényeg, ez itt most mindössze egy helykitöltő, amit aztán majd Adorjánnal és Zolival szépen átnézünk együtt, és a helyére húzogatjuk a dolgokat. Más melóstul, szabadságostul, minden várható váratlan traumástul. Azt akarom, hogy ne kincstári optimizmus alapján becsüljünk, hanem értelmesen. A párhuzamosítható és az egymástól függő folyamatokat helyesen átlátva, az időt optimálisan kihasználva.

Nagy Hangyász GANTT-diagramm

Az a tervem, hogy a táblázatba később felviszem majd a korábbi dolgokat is. És a komplett táblát odaadom a köznek, hogy hadd használja bárki kedvére, aki ilyesmibe fog. Természetesen ahány projekt, annyiféle részfeladat és időkeret, de a sok rohadt színes sor arra mindenképpen jó, hogy ne csak homogén rózsaszínben lássuk a jövőt. És mindenki szabadon reszelgetheti a maga példányát.

Tudom, hogy végül lenyomjuk ezt a dögletesen hosszú menetet, és dicsőséges alkotómunkaként sörözünk majd az emléke felett 20 év múlva.

A végtelenbe, és tovább!

159 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fox888 2012.05.21. 22:51:06

Melegszik a pite! :D

Dezzsoke 2012.05.21. 22:53:04

Dicsak buksi!

Hangyász HÉTFŐ, Hétfőn!

WesT 2012.05.21. 22:54:39

Hogy kedves Borsodi ismerőseim kedvenc mondását említsem: "Hejj ráérünk arra még, majd holnap."

Na én ettől mászok a falra, és ezt látom itt is... :D

Vagy csak a show kedvéért, Boyd Coddington stílusban, az utolsó utáni órában lesz nekifogva a melónak, és határidő előtt 16 másodperccel lesz vége annak.

Én bízok bennetek!!! Hajrá-hajrá!

Seri22 2012.05.21. 22:58:17

Jó sok időt adtál a fényezésre.

Flankerr 2012.05.21. 22:58:39

Túl kevés a tétel a táblázatban..:)
Viccen kívül, brutálisan alapos munka.. ha ez után nem dobtak ki autóstól a műhelyből, van remény..:D

protézisesh 2012.05.21. 23:23:45

Hááát...

De a torony tetejin szepen vannak felvarrva a fuggoleges merevito lemezek. :)

Rocko- 2012.05.21. 23:25:50

srácok az első képen differenciál diagnózist végeznek? :)

BBSTi 2012.05.22. 02:02:55

Az el vmaxzsoltisodás volt már? Nem értem, hogy miért ilyenek a haverjaitok, mikor odavitted a Hangyászt, miért nem mondták, hogy "Te figyu má, én ezzel nem fogom elbaszni az időmet, ezer dolgom van, jönnek más munkák is, ebből élek, bocs."
És akkor te elvitted volna máshová....
Egyenesség kellene, nem közben észrevenni, hogy ez hatalmas szopás.
DE remélem tévedek....

téjézé 2012.05.22. 02:29:26

Végre egy határozott lépés! Ezt talán sokkal korábban is megléphetted volna, a körülményeket egyébként teljesen jól leírtad, ezzel már szembesültem én is. Ha nem mondja az ember, hogy nekem ekkor kell, akkor nem készül el szinte soha... A másik dolog, amit a karosszériások/autószerelők többsége nem tud felfogni, hogy minek kell vesződni egy ilyen ócskavassal. Ha viszont az autóbuzi szemei előtt már megjelent a rózsaszín köd, és már csak a végeredményt látja a szeme előtt, pedig még el sem kezdődött a munka a kocsin, akkor nagyon sok kompromisszumot képes kötni az illető, ahogy a te példádból is láthatjuk. Olcsón, jót, gyorsan. Az ördögi három tényező, amiből csak kettőt választhatunk, de az eredmény még így is relatív.
A táblázat jó dolog, tényleg segíti a produktivitást, igaz nekem csak egy hosszú hosszú listám van, amiről lassan, de fogynak a tételek.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2012.05.22. 07:34:19

Ez nagyon szuper, de ha véletlenül nem teljesülnek a táblázatban foglaltak, akkor remélem az ellenőrzőjükbe is beírsz, és a magatartás-szorgalom egyiküknek sem lesz hármasnál jobb:)

offroad 2012.05.22. 07:47:25

én ismerek olyan gépműhelyest aki a szokványos 1-2hetes határidő idő helyett, max ilyen 1-2napos határidővel dolgozik, de van hogy rögtön megcsinálja, el se kell menni...most viszem hozzá vissza a munkáját..az se jobb ha kapkodás van, akár mekkora a rutin, a tapasztalat

Leadfoot 2012.05.22. 08:50:50

A második ok számomra teljesen ismert dolog. Ha nálam van mondjuk egy 10-15 oldalas munka, és jönnek a kisebb, fél oldalas dolgok, az utóbbiakat hajlamos vagyok előrevenni.

Egyrészt így a féloldalasok megrendelőinek nem kell megvárni, mire elkészülök a nagy falattal (csakhogy a vaskos meló megrendelőjének meg kell várni a többieket), másrészt sokkal inkább megvan az illúzió, hogy haladok, fejezem be a rám bízott feladatokat, ellenkező esetben, ha a hosszúval kezdem, meg olyan érzésem van, hogy csak gyűlnek, tornyosulnak az elvégzendő kötelességek.

JmOS 2012.05.22. 09:06:54

Szerintem is az lehet a csúszás oka, hogy túl nagy a projekt. Ilyenkor az alkotáshoz "ihlet" kell.
A projektábra viszont jó ötlet.
Mindenki sokkal hatékonyabban tud dolgozni, ha jobban átlátja a teendőket. Ez olyan, amikor a gyereknek felszeleteljük az almát: egyben biztosan nem enné meg...

LanciaBacci 2012.05.22. 09:09:09

Írtam egy hosszú eszmefuttatást, de aztán rájöttem, hogy nem akarok ennyit okoskodni. Egy szó mint száz, én azért elkezdenék körülnézni egy kisebb, kevésbé neves, de épp ezért jobban lelkesedni képes ember/műhely után. Just in case.
Ne add fel, legyél ott sokat a műhelyben, az mindig használ (pain in the ass)

herpa 2012.05.22. 09:18:31

Szép diagram. Akkor most szorozd be kettővel!

Adrian Mole 2012.05.22. 09:18:32

Fasza!
Nem tudom, tanács játszik-e, de az ülést, ami egy pályagépnél nem lenne hátrány, ha jól funkcionálna, minimum két helyre kellene behúzni, egyrészt a váz kialakításához (sín? bekötési pontok? - méretezni mindenesetre nem árthat), másrészt a belső kialakításhoz (ahol szerepel is).
A másik, hogy nem tudom, számoltál-e kritikus utat a diagramban, de az látszik, hogy Adorján munkája a kulcs, gyakorlatilag folyamatosan dolgozik majd az elkövetkező hetekben. Kicsit furcsa is, hogy neki is sok a párhuzamos feladat, nem lesz egyszerű a mikromenedzsment.
Szurkolok, jók vagytok!

Szabi01 2012.05.22. 09:18:46

A Gantt diagramm nem rossz! Én jelölném még rajta a függőségi nyilakat is, mert így még simán zsákutcába futhat a dolog.
Építészetben és ezer más helyen bevált, de autóépítésben...
Kíváncsi leszek, hogy a szerelőt mennyire fogja érdekelni, hogy mit terveztél.
Lehet, hogy csak te fogod tologatni a diagramodat a valóság után. :-D
De ne így legyen, én szurkolok neked!

whale 2012.05.22. 09:26:42

Azt hiszem MOST jött el a pillanat, hogy idézzük Esterházy Péter vonatkozó sorait. Elhangzott a Mindentudás Egyetemén 2003.09.08-án.

"[a wittgensteini kőműves esete]

Röviden elmesélem a wittgensteini kőműves esetét - velem. Régi történet, majdnem negyedszázada, hogy építkeztünk, de olyan, mint egy irodalmi remekmű, nem érinti a szabadság hullámzása. A kérdésemre, hogy valami mennyibe kerül, azt mondja a tisztességes és hozzáértő kőművesmester, kolléga tehát, hogy húszezer. Amin én azt értettem, hogy az a valami húszezerbe kerül; ha 19-et mondott volna, nem lett volna hozzáértő, ha 21-et, akkor nem lett volna tisztességes, 20 az ára, tehát 20-at mond, és majd annyit fizetek, ha tudok.

Eltelt fél év. Már más ember voltam, arcomra váratlan árkokat vágott az idő, egy kelet-európai tetőtérbeépítés konok, kemény ideje. Ha ekkor hallottam, 20, mert kérdezni már nem kérdeztem, megtanultam, hogy nem szabad, mindent, csak kérdezni nem, szóval azt is tudtam, hogy ez a 20 sok mindent jelenthet, egyet biztos nem, hogy az a valami 20-ba kerül. Illetve még az is lehet, hogy annyiba. Az csak azt jelentette, hogy abban a helyzetben neki egy számot kellett mondani, 2, 3, 5, 7 vagy pí vagy 20, vagyis csak nyugalom, majd lesz valami főnök úr, én meg fogom csinálni, maga ki fogja fizetni, nem kell aggódni, 20.000 ez azt jelenti, hogy élünk, megvagyunk, és előbb-utóbb a tetőtér is készen lesz.

A változás lényegében leírható Wittgenstein fölfogásának alakulásával, a Tractatus szigorától, hogy csak arról beszéljünk, amiről beszélni tudunk, a nyelvjátékok hallgatáson túli beszédéig, beszélgetéséig."

Valamint megosztanám családunk kollektív bölcsességét. Csak olyat kérdezz, amire tudod a választ, valamint csak az a munka van elvégezve tisztességesen, amit te, személyesen csinálsz meg. Minden más illúzió.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2012.05.22. 09:30:06

Én még beleszöném az Eisenhower elvet is. Miszerint négyféle feladat van:
1. fontos és sürgös: mihamarabb személyesen elintézni
2. fontos de nem sürgös: határidöt pontosan kijelölni, és személyesen elintézni
3. nem fontos, de sürgös: kompetens kollégának delegálni
4. nem fontos, nem sürgös: szemeteskosár

Megfelelöen adaptálva nyilván nem azt jelenti, hogy te szerelj, de határidök és szankciók nélkül minden projekt csak fingreszelés.
Nem azért írom azt, mert én ennyire okos vagyok, hanem mert megszívja az ember, ha nem kér számon dolgokat és nem tüz ki határidöket.
Sok sikert!

MrDellorto 2012.05.22. 09:31:35

Az a olajszűrő mit vétett? Vagy ilyen gyárilag? :)

JMC 2012.05.22. 09:40:29

El kellett volna vinni Chip Foose-ékhoz. A Discoveryn 1 óra alatt rozsdaboglyából csili-vili vasat varázsolnak :D

Béla_ 2012.05.22. 09:43:11

Azért látom a próbautat csak magadnak írtad be! :) Grat az elhatározáshoz, és a diagramhoz! Utálnék ilyet készíteni, tartani magam hozzá pedig még jobban utálom. :D

téjézé 2012.05.22. 09:46:01

Az olajszűrőt azt direkt ilyenre törte össze a motor előző tulajdonosa, az eredeti gazdautóval együtt.

Béla_ 2012.05.22. 09:46:33

Mi lehet a Dráva 85-ben? Biztos valami tuti jó dolog ha Adorjánék is oda mennek! :)

felidegeltemmagam 2012.05.22. 09:47:33

Én nem vagyok autószerelő. Én csak követem kívülállóként a történéseket és mosolygok. De azt látom, hogy ez a projekt lófaszt se halad. Ide oda van tologatva néhány dolog, minden poszt után úgy érzi az ember és főleg Karotta, hogy itt most beindul a haladás. És majdnem minden héten így látjuk a poszt olvasásának erejéig. De aztán ha eltávolodunk az egésztől és csak felületesen átfutjuk a posztokat, címeket, képeket, akkor látjuk igazán, hogy ez bizony lófaszt se halad.

Nem tudom,hogy számszerűen mennyit ölt bele eddig Karotta, az ő dolga, de hogy annak nincs látszata, az biztos. Lassan a beleölt pénzből vehetne egy új GT86-ot, aztán az se szarral gurigázik és ha nem is lesz benne olyan érzés, amilyen talán egyszer, sok sok év múlva és sok sok Deák Ferenc portré után ebben érezne, de azt tuti hamarabb élvezhetné.

Szerintem palira vesznek... De azért aranyos a naiv jógyerek hozzáállásod. :)

aFx 2012.05.22. 09:54:39

GANTT diagram, remek:) ez egy remek ötlet volt.

picit hosszabb lesz. ha GANTTot rajzolsz activitykkel meg resourceokkal, akkor gondolom a waterfall meg unified process ismerős. van egy harmadik, manufaktúrákkal és ügyes mesteremberekkel jobban működő modell, aminek a lényege, hogy a megrendelővel lehet sokat találkozni, és megbeszélni, ha kell. utóbbi agile módszer lényege, hogy le tudja követni a termék épülésének haladását. eredetileg szoftverprocess, de a gyakorlatban pont ilyen helyzetek megoldására találták ki. (bocs, sok lesz az angol, de a magyar terminológia nem elég jó, a szakirodalom meg pár éve még nagyon le volt maradva). az eleje szerintem ismétlés lesz, de a trükk a részletekben, pontosabban a milestone variálásában van.

akkor továbbmegyek ötletben: jelenleg elnézve egy waterfall modell szerint dolgoztok két milestoneval, és szerintem ezen még lehetne finomítani. pici manufaktúrával dolgoztok, eddig is sok volt a csúszás. iteratív RUP (rationalized unified process, remélhetőleg ismered ezt is) jobb, de az még mindig gáz lehet. ötlet: álljatok át Agile processre: az alapvetően kisméretű manufaktúrákra van kitalálva, le tudja követni a kritériumváltozásokat

amit még tudsz/tudtok csinálni: csinálsz egy céllistát, illetve valszeg már van ilyen listád, és valszeg ebből is dolgoztál. pl a cél, hogy meglegyen a hockenheimoberunterhinterfahrrörstuga-kör 1:30 körüli idővel (emlékeim szerint Hungaroringre adtál meg időt, de arra nem emlékszem). esetleg meglegyen ez a kör 1:30 körüli idővel 3másodperces közepes eltéréssel az esetek 99%ában száraz aszfalton 18fokos kinti hőmérséglettel napsütéses időben X páratartalom mellett (érzed a különbséget a requirement specben, ugye?;) ). amihez kell X jellegzetességű futómű, Y kiló, Z lóerő, I orrfelület, J futófelület, K mennyiségű idomított talicskáscsimpánz. de Te vagy a domain expert, szóval ezt mind tudnod kell.

és akkor tovább bontod a részcélokat, újabb részrészcélokká: amik végül kis, managelhető méretű célokká lesznek. pl kell a valamekkora gumi (J futófelület miatt, mert nem lesz meg a köridő), amihez kell egy futóműbeállítás, amihez kell egy... és akkor el is jutottunk a jelenlegi listádhoz. fontos, hogy minden aktivitás a célhoz legyen kapcsolva. és azáltal, hogy a célhoz lesz kapcsolva, ellenőrizhetővé válik.

namost, megvannak a célok, és itt már _pontosan_ tudod Te és a mesterek is ha jól dolgoztál, hogy mikor lettek elérve. ez eddig szerintem ismerős. és itt jön az, amiben az agile újított.

normál esetben az agile a készítési időt felosztja periódusokra, amik lehetnek 1-4 hét között. figyelembe véve a "hangyász hétfő"t, ez Nálatok heti bontásban lehet optimális. aztán a stakeholder (kb megbízó, ez Te vagy) leül a mesterekkel, megbeszélik, melyik célok a legfontosabbak (ez megtörtént a kép alapján). majd a periódus végén a mester megint elmegy a mesterekhez (ez nálatok lehet ismét a hétfői nap), és a mester szépen megmutatja az elért (rész)célokat. ez eddig szerintem ismerős.

amiben az agile újít, hogy csak kész (rész)cél/requirement prezentálható. tehát ha a futómű 90%on van és mindjárt kész (ugye ismerős?), és a cél a következő hétfőre 100% lett volna, akkor a futómű NINCS kész. ITben volt egy empirikus jelenség, ami egész jól általánosítható: a folyamat első 90%a elviszi a projektre szánt idő és energia 90%át, majd a maradék 10% ismét elviszi a projektre szánt idő és energia 90%át. ez ismerős, ugye?;). eredmény: költséget minden szempontból túllépő projektek.

ami ennek a mentalitásnak az előnye: nincs milestone. ha valami csúszik, egy héten belül kiderül. ha valamire kevesebb idő kellett, az kitűnik. ha valamire nem volt elég az idő, akkor kitűnik. ha valamin változtatni kell, mert kiderül, hogy nem működik, akkor ezt meg lehet tenni, de tervezhetően. a mesterek csinálhatják ahogy akarják, de folyamatosan kapsz visszajelzést, hogy mi történt. tehát ha meg volt beszélve x cél, és három szög lett beverve 5 perc alatt, akkor jogosan lehetsz ideges, és mutogathasz a táblára. ha a mesterek maguknak kevésbé jól osztják be az idejüket, akkor ez segít.

a jelenlegi táblázatodhoz képest pedig megint van egy hatalmas előnye: ha bármi eltérés van, mert pl új talpasrézhengert kell rendelni (megeshet és már meg is esett), akkor az agile ezt lazán és egyszerűen lekezeli, míg a táblázatod az egymásrahatások miatt borulhat.

szóval nézz utánna az agilenak, a listát alakítsd át sprintenkénti (heti) bontásokra, aztán pedig folyamatosan kontrolláld, hogy mi történik. az UP jó dolog, de alapvetően vállalati környezetbe szokás használni, ahol megvan a jól dokumentált háttér, és még úgyis bőven buknak vele a projektek.

ha ezzel mind tisztában vagy és ennek ellenére döntöttél emellett a munkamódszer mellett akkor valszeg megvan az indokod, és jól fog menni.

aztán remélem 100 nap múlva gyönyörködhetek majd, legalább így képeken.

Chingachgook 2012.05.22. 09:56:02

scheerti: nyilvan lesz, kellene lennie, vmi anyagi szankcionak is. celpremium, puppydick, miegyeb

Tarkin kormányzó 2012.05.22. 09:56:26

Hát Isten hozott Magyarországon! Ebben a műhelyben is csak IPAROSOK dolgoznak és ezt a szót annyira kell pejoratíven érteni, amennyire görcsbe rándul a gyomrunk ilyen mondatok hallatán: "beszart a kazán, hívni kell egy gázkészülék szerelőt", aztán: "keresni kell egy asztalost aki elkészíti a konyhabútort", vagy: "a dugulás elhárító azt igérte, hogy két hét múlva már itt is lesz".

Rájöttem már, hogy itt csak akkor működik valami, ha az ember arrogáns, konok és rettentően erőszakos. Fenyegetés és állandó jelenlét kell mindenhez!!! Na meg egy csomó benzin, hogy el tudj menni az IPAROSHOZ aki 4 napja nem veszi fel neked a telefont (akkor sem ha szám nélkül hívod). Tuti, hogy a műhelyében találod, miközben más munkadarabján dolgozik két héttel a neked adott vállalási határidő után.

whale 2012.05.22. 09:58:54

Egyébként nagyon egyszerű a megfejtés. Nem fizetsz annyit, hogy megérje ezzel foglalkozni. Más szóval, nem tudnak más munkákat visszamondani a hangyász miatt, mert a hangyászból nem tudnak megélni. A megoldás tehát az, hogy vagy kibérled a teljes brigádot kizárólagos joggal a projekt végéig-és ennek megfelelő zsét fizetsz-vagy kénytelen vagy tudomásul venni, hogy a datsun a maradék elv alapján készülget. Maradék időből, félgőzzel...

aFx 2012.05.22. 10:00:09

@aFx: mármint a végén a stakeholder megy a mesterekhez, nem a mester a mesterekhez.

ja igen, van egy másik előny is: ha egyhelyben áll a projekt, és semmi nem történik, az szintén remekül látszik. ezért kellenek a megfelelően lebontott célok.

mivel stakeholderként gyakran fogod felülvizsgálni a készülési folyamatot, így az az érzés, hogy nem foglalkoznak vele, gyorsan elillan. ugyanakkor a mesternek is kézzelfogható és közeli céljai lesznek, tehát nem fordulhat elő, hogy jajjcsakeztméggyorsanbevállalom, a hangyász meg várhat.

whale 2012.05.22. 10:07:56

@aFx: Tök mindegy. A hangyász gondolom pausálban készül, innentől a dógozó érdeke, hogy minél kevesebb időt töltsön vele, illetve, hogy minél rövidebb idő alatt végezzen a határidő előtt. Karotta szemmel láthatóan nem jó konstrukciót alakított ki az anyagi motivációra.

JeeDay · http://etelkep.blog.hu 2012.05.22. 10:09:07

Pont azt akartam leírni kb, mint aFx. A Gantt chart a projektvezetés egyik legrosszabb eszköze, tapasztalatból mondom. Rohadt jól néz ki amikor összerakod, büszkén hátradőlsz, de ne tudd meg milyen összerakni 2 hét múlva, amikor az egymásra épülő taskok elkezdenek szétborulni... életben nem rakod össze megint. Fogadd meg aFx tanácsát: agile a jó irány. Szerintem: rövid sprintek (2-3 hét, 1 hét tú rövid szerintem), minden sprint végén mutassák meg, hogy az elért, könnyen érthető részcélokból mi teljesült, nézzétek meg ha valami nem ment, miért nem ment, ha valami jó volt, miért volt jó (rertrospective) és ezek segítségével tervezzétek meg a következő sprintet. Hidd el, működik, a gantt chartnál ezerszer hatékonyabb lesz.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.05.22. 10:15:25

Jaj, ha már felmerült Boyd Coddington. Valamelyik tévécsatornán (itt, Angliában) most megint megy, és eszembe jutott amikor néztem. Akkor is a hajamat téptem tőle.

Jön a főnök, bevállal mindent lehetetlen határidőre, lemegy a műhelybe, üvöltözik egy sort, majd visszamegy az irodába panaszkodni a kamerának. Aztán ahogy az emberek a vége felé egyre-másra hagyták ott a céget (köztük az a fényező gyerek aki átment Chip Foose-hoz), akkor meg ott színházazott, hogy ő mindenkiért tűzbe tenné a kezét, meg személyi árulásról beszélt.

Szegénynek pont akkor kellett meghalnia, amikor a cég mélyponton volt. Nem volt állandó társulat, meg kiderült az adócsalása.

szepsuti 2012.05.22. 10:20:04

,,Ámde a ma esti telefonbeszélgetésünk során Adorján a következő mondatot mondta, és megígértem neki, hogy kiírom neon betűkkel, nehogy véletlenül elfelejtse:

Áprilistól tiszta erővel a Hangyászra koncentrálunk!"

ilyen tiszta erővel, majd az unokáidnak el is készül:) De én szeretném a legjobban, hogy ne legyen igazam. Nagyon várom a végkifejletet. Minden héten a Hangyász cikket várom a legjobban, és titkon remélem, hogy végre haladtak vele a srácok, de nagyjából 2 hónap alatt egy 3-4 napos melót haladtak vele. Nem lennék a helyedben!

bendix21 (törölt) 2012.05.22. 10:20:51

Ez az autó nem ebben a műhelyben fog elkészülni és ezt már Karotta is tudja csak nem meri még kimondani!

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2012.05.22. 10:22:15

Ez sose lesz kész,inkább vegyél egy heggesztett difis ladát.

GRX 2012.05.22. 10:22:43

Kb. 20 éve láttam kiírva egy autószerelő műhely falán, és azóta sem találtam ennél magasabb igazságot:
"Háromféle munka létezik: jó, gyors és olcsó. Kedves Ügyfelünk bármelyik kettő kombinációját választhatja ezek közül."

GRX 2012.05.22. 10:26:50

Eszembe jutott még a Hatékony Projektmenedzsment Paul Teutul Sr. Módra, melynek segítségével garantáltan teljesülni fognak a határidők:
Állj mögéjük, b*szogasd őket mindenféle ok nélkül és ordibálj. Tuti siker, az OCC is így készül el mindennel időben :-)

whale 2012.05.22. 10:27:40

@JeeDay: Tök mindegy. Ezek a csicsás szarok arra jók, hogy az irodai patkányok a mítingeken villogjanak vele. Esetleg "mély benyomást tegyenek" a Titkárnő Gizikére-oppardon Asszisztens Gizikére, ha érted hogy mondom...
Az ecceri melós olyan magasról szarja le ezeket a szép, színes táblázatokat, hogy azt te el nem tudod képzelni.
Egyetlen megfejtés a jutalom és a büntetés alkalmazása.
Siker esetén célprémium, késlekedés, xarakodás, elbaszás esetén kötbér. Ezt kellene lebontani munkafázisokra és a végén elszámolni. És még ettől sem biztos, hogy felgyorsul a projekt...:)) Változatlanul azt gondolom, hogy a Karotta nem fizet annyit, hogy megérje többet foglalkozni a projekttel...

Ada 2012.05.22. 10:30:11

Karotta, függőónnal semmiképpen ne rohangálj, az a kőművesek szerszáma. A mérnököké a logarléc...
Ja, és a diagram mellé csatohatnál egy folyamatábrát is...a biztonság kedvéért.

Gubo77 2012.05.22. 10:31:17

Sok haszna nem volt, de az építőiparban töltött rövidke pályafutásom tanulsága, hogy folyamatosan baszogatni kell a beszállítókat, alvállalkozókat. Nekem ez nem ment, láthatóan neked sem megy. Nem mindenki alkalmas rá, jellemfüggő a dolog.
Ezt a képességbeli hiányosságot viszont át lehet hidalni! Egy jámbor kolléga, mikor a saját házát újíttatta fel, rendes szerződést írt. Nem egy A4-es lapot, hanem olyan igazit, 20 oldal körülit. Talán kicsit kemény is lett, mivel az Rt. által használt alapanyagból dolgozott és még a jogi osztállyal is átnézette előtte. Mondhatjuk, hogy ez már túlzás, de abszolút bejött neki: az átadás-átvételnél tételesen pipálták végig a teljesítéseket, és a minőségi kifogásokkal sem tudott mit kezdeni a "kőműves" (a vállalkozó), hiszen szabványokra hivatkozott minden. Időre készen lettek (kötbér réme), jó munkát végeztek (azt a keveset meg kijavították), kitakarított házat és udvart hagytak maguk után, valamint pontosan annyiba került, amennyiben megállapodtak.

GroundHog 2012.05.22. 10:32:04

ahogyan író barátom mondogatni szokta: a határidő a legjobb múzsa!

whale 2012.05.22. 10:32:04

@GRX: Igen, szerintem a Karotta a jó és olcsót választotta. Nem abszolút értéken, relatíve.:) (itt azért érdemes lesz figyelni a jóság viszonylagosságára is:))Szóval a gyorsról lemondott...

skyrangr 2012.05.22. 10:32:42

@BBSTi: ezek szerint nem csak nekem ugrott ez be... :)
de kívánom hogy ne legyen így!

KAWAszaki 2012.05.22. 10:32:47

Akárhány táblázat elkészülhet, ha a mester mindig mellévállal valamit, úgyis csúszik. Legjobb, ha a csúszást előre beleszámolod és agy kicsit noszogatod.
A szomorú, hogy Adorjánék nem látják a projektben (reklámban) rejlő óriási lehetőséget (a pozitívot és a pofára esés lehetőségét egyaránt).

expert-mérnök 2012.05.22. 10:37:08

Karotta!

Röviden és tömören:

1)"Továbbra is szentül hiszem, hogy a Hangyász jó helyen van."

Ez már csak udvariaskodás és önámítás! - ezt te is tudod!

2) "De van három ötletem." - a problémát jól látod...de az is látszik, mennyire visszafogtad magad...valójában mást gondolsz, mint amit leírtál!!! :)))

3) Ez már így egy csapdahelyzet - már benne vagy!!!!

4) Ott hibáztál, hogy ebbe a helyzetbe bele sem lett volna szabad kerülni.

Sokkal körültekintőbben kellett volna eljárnod a műhely kiválasztásánál!!!

5) Innentől ez már kvázi kényszerpálya és KÁRMENTÉS!

Szkotti 2012.05.22. 10:40:20

Akció-felelős-határidő!
Jesszusmáriaszentjózsef, ide is begyűrűzött a multikulti projektmenedzsment, tisztára a melóban érzem magam...
Ha ez kell, hogy haladjon, hát ez kell, de tartok tőle, a szkikat nem hatják meg a színes cellák a táblázatban...

sunblind 2012.05.22. 10:44:18

... ajjaj. Mikor már ilyenek vannak széleskörben publikálva, akkor vajon mik azok, amik csak a retyó magányában hangzanak el.

whale 2012.05.22. 10:44:47

@expert-mérnök: Ennyire messzire azért nem mennék, de az jól látszik, hogy előbb-utóbb itt is elő kell kerülnie a korbácsnak, különben lófasz lesz ebből, nem autó. Minél később kerül elő, annál fájdalmasabb lesz mindenkinek és annál jobban az autó rovására fog menni.

duck 2012.05.22. 10:48:07

Ebben a műhelyben készült közép-európa egyetlen drift mustang-ja is kicsit több mint fél év alatt. Szóval, remény az van, tudás is....
Hajrá karotta! Hajrá Adorján!

ZYLO 2012.05.22. 10:50:56

Adorján védelmében annyit, hogy magamon is észrevettem: szívesebben foglalkozok olyasmivel, aminél PONTOSAN tudom, hogy mit kell csinálni.

Ha valamivel tökölni kell, ki kell találni, hogyan, miből, merre - na, az viszi (vinné) az időt rettenetesen, ezért hátrasorolódik. Amikor fejben már összeállt, onnantól pár nap alatt kész.

golf002 2012.05.22. 11:00:23

Ha határidőre nincs kész akkor fizessen a Maister, szerintem ez így működne...

whale 2012.05.22. 11:00:37

@duck: "Ebben a műhelyben készült közép-európa egyetlen drift mustang-ja is kicsit több mint fél év alatt."

Ez egészen pontosan mit jelent? Csak hogy Karotta tudja, mit kell ehhez tennie...:)

golf002 2012.05.22. 11:01:10

Vagy akkor fél áron csinálja meg, ne vegyen már ennyire 'palira'.

Gomulka Béla 2012.05.22. 11:03:27

De jó magát olvasni, Bazsó! Azt teljesen mindegy, hogy Datsun, meg hogy kész van-e - illetve az nem, mert ha kész lesz, akkor nem ír majd ilyeneket, legalábbis errol.
(Ez azonban nem szabad, hogy konnyelmuségre csábítson.)

whale 2012.05.22. 11:03:41

@golf002: Az kevés. Mert abban még mindig benne van az utolsó pillanatos gányolás lehetősége. Részfeladatok határidőre, feladatonként fizetve. Ha a határidő nem teljesül, kötbér. A végén elszámolás. Végső határidő után napi kötbér. Valami ilyesmi...:)

aFx 2012.05.22. 11:09:52

@JeeDay: egy hetet a hangyász hétfő publikálási időszakai miatt adtam meg. viszont adott esetben 2-3 hetes sprintekkel (egy hétnél tényleg sok lehet az overhead és kevés az effektív munka) is meg lehet oldani, hogy az ember berak egy hétfői rövid meetinget/jelentési kötelezettséget hét közben is. utóbbi a requirement része, és akkor már tényleg nagyon agile lesz:).

remekül összefoglaltad röviden a lényeget.

witti007 2012.05.22. 11:09:55

Na akkor most végre "beindult a bolt" :D
Hajrá, hajrá! :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.05.22. 11:13:58

@MrDellorto: Az olajszűrőn valószínűleg annak a nyoma látható, ami miatt ekörül a motor körül már nincs ott egy 350Z. Szegény.

Blád__ 2012.05.22. 11:23:32

Lajcsi & Adorján színe csak véletlenül lett rózsaszín?:)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.05.22. 11:27:23

@aFx: A picsába, öregem, attól tartok, ezt kénytelen leszek pólóra nyomtatni, és viselni. Lenyűgöző. Nem tudom, mi lesz, de le vagyok nyűgözve.

JeeDay · http://etelkep.blog.hu 2012.05.22. 11:34:02

@whale: tudod az a baj, hogy ha csak a büntetés-jutalom működik az már rég baj. Nem tudom mennyit fizet Karotta a mestereknek, de az sem megoldás, hogy ha nem megy elég gyorsan a munka, mindig csak kummantanak amikor mutatni kellene valamit, akkor azért, hogy felgyorsuljon a meló önt még bele pénzt. Nem úgy haladnak ahogy szeretné, de fizetne többet? Lehet, hogy a melós szarik a színes diagramra, de egy jó módszertannal Karotta olyan kontroll alá vonhatná a projeket amivel biztosan jobban haladnának. Egy jó módszertan, ha következetesen végigcsinálná automatikusan szigorúbb ügyféllé tenné, ami bevallottan nem megy neki most.

Dandie (törölt) 2012.05.22. 11:36:15

@aFx: a scrum bullshit nem a műhelybe való, még azok se rajonganak érte, akiknek szánták. Én is csak annyi előnyét látom, hogyha onsite info hiány miatt áll a task, akkor van valami nyoma, egyébként csak modoroskodó szarság.

whale 2012.05.22. 11:41:42

@JeeDay: Nem általában gondoltam a pénzöntést.:) Két eset lehetséges. Vagy kibérli az egész kócerájt a projekt végéig emberestül és akkor nincs fusi, meg mellébeszélés, vagy, ha ezt nem akarja, vagy nincs rá pénze, akkor készültség ÉS határidő szerint részletekben fizet, csúszás esetén kötbérrel. Nagyon más megfejtést én nem látok.

whale 2012.05.22. 11:43:53

@JeeDay: "Egy jó módszertan, ha következetesen végigcsinálná automatikusan szigorúbb ügyféllé tenné, ami bevallottan nem megy neki most."

Te komolyan azt gondolod, hogy egy színes táblázattól megváltozik BÁRMI?:)) Ez tényleg káprázatos.:DD

_Zsoltee_ 2012.05.22. 11:45:54

Én is ugyan így jártam a GSimmel annó. Haver mondta hogy Ő majd megcsinálja, kikasztnizza, rendbe hozza, de ott még benne volt a "barátiáronócsóé" tényező is. Szét is kaptam a kocsi belsejét a megbeszélt időpontra, el is jöttek a trélerrel, elvitték, aztán 2hétig rohadt az udvaron ( télen! ), mert mindig volt fontosabb meg sürgősebb, mert a Zsolti nem siettet, a Zsolti ráér, "még ezt megcsináljuk és nekiállunk a tiédnek..." stb stb. Aztán amikor már Én sem láttam a pipától és megmondtam a srácnak hogy vagy elkezdi, vagy elhozom a francba, akkor nekiállt, viszont a végeredmény, hogy is mondjam, nem lett olyan mint amit beígért. Igaz hogy 1hét alatt kész lett a kasztnizás és minden ki is volt cserélve, meg is volt csinálva amiről szó volt, de rettenetesen összecsapott, néhol igénytelenül megcsinált dolgok voltak. Erre persze már csak a fényező hívta fel a figyelmem, miután lefújta az autót, ( le lett hegesztve a tetősín ), "hát mivel a tetősín hegesztése nem lett végigforrasztva, ezért a gitt bele fog süllyedni egy idő után és látszani fog a varrat." "A hátsó sárvédőre már elment 1-1doboz gitt..." stb stb.

Kívánom hogy ne járj így, de ismerőssel nem jó csináltatni semmit, akármekkora jó haverok is vagytok, tényleg taplónak és idegesítőnek kellene lenni. Én meg olyan sajnos nem tudtam lenni, mert nem így neveltek és gyakorlatilag kis árat fizettem egy olyan munkáért, amit talán ilyen szinten még Én is megcsináltam volna, a fényező meg profi volt és nem haver, viszont az Ő munkája és az a pénz amibe került ( mert nem volt olcsó ) kb egy év alatt ledegradálódott olyan szintre, hogy a sírás kerülgetett néha.

dhrbikes 2012.05.22. 11:47:17

@whale: Sajnos én is így gondolom. Ez az autó két ember egy havi munkája. Megoldás? Számoljunk. 150-et haza akarnak vinni. Két ember esetén az 300e Ft, műhely, rezsi 100e Ft (szerszámok, hegesztőanyag, áram) Járulékok, áfa stb. 100e Ft
Azaz kb 500 e Ft. (+alkatrész!) Ha ennyit beígér BG nekik kizárólagossággal, kötbérrel (legalább napi 20e), akkor készen lesznek egy hónap múlva, ha nem, akkor húzódik az ügy még pár évet. Sajnos a vállalkozókat szigorúan kell fogni, akármiről van szó.

whale 2012.05.22. 11:55:32

@dhrbikes: Attól tartok, hogy nagyon szolidan számolsz.:) Lévén, hogy a levegőben kell autót építeni, azt kitalálni, megszerkeszteni, kivitelezni ez nem sima autószerelés, még csak nem is építés, sokkal inkább kutatás-fejlesztés, annak minden költségével. Amiről te beszélsz, az egy sima autószerelő műhely bérlete lenne, szolidan számolva.

whale 2012.05.22. 12:00:00

Ééééés... MOSTANTÓL 100 NAP!!! HAJRÁ KAROTTA, HAJRÁ HANGYÁSZ!!!:))

SwedishRunner 2012.05.22. 12:02:01

@aFx: Ez nyugaton vagy egy multinál biztos működik, de egy magyar "mesterembernél"...

Gilan 2012.05.22. 12:05:29

@whale: Én marketinges vagyok. Nekem a 100 Ft az 99 Ft :)

JeeDay · http://etelkep.blog.hu 2012.05.22. 12:10:42

@whale: Nem, egy színes táblázattól nem. De egy szigorú elszámoltató rendszertől, ami mindkét félnek világos és követhető attól igen. Ahol nincs kamu hetekig, hogy már majdnem kész, mert 1 hét alatt kiderül minden. Ahol apránként van elszámoltatás, nem hónapokig elhúzódó munkát kell majd valamikor átadni. Egy-két projektet végigcsináltam már, hidd el, lehetne itt haladni. Az meg nettó hülyeség, hogy CSAK akkor halad a meló ha milliókat önt bele. Pénz is kell hozzá, de az nem elég. Ha Karotta most besétálna 5 millióval, hogy csak a tiétek ha kész az autó, de mindemellett nem állna át szigorú elszámoltatásra, akkor elmenne az az öt misi, mint száraz homokba a víz.

Poita not Peter! 2012.05.22. 12:10:51

Egyetértek azokkal akik szerint nem ebben a műhelyben fog elkészülni és nem határidőre. A részfeladatokra bontás-kötbér jó ötletnek tűnik.

nani1980 2012.05.22. 12:12:39

Azt hiszem, whale kollégának lesz igaza. Itt sincs máshol a kutyus elhantolva mint a pénz körül. Valószínűnek tartom, hogy fizetségképp a reklámértéket kapják Adorjánék. Ami egyébként, elég értékarányosnak tűnhet ha így van. Mi következik ebből? Az , hogy valamiből ugye élni kell nekik, ezért el kell vállalni mindent ami pénzt hoz. A másik dolog, pedig az , hogy ennyire alapoktól, autógyárak szoktak építeni valamit. Nem Garázsban autószerelők. Persze lehet azt is, de... Nehezen értem meg , hogy Karotta úr miért nem gondolta át, hogy mit vár a srácoktól. Itt mindenki hibás. Az is aki felelőtlenül kér, és az is aki felelőtlenül vállal. Ha azt mondom, hogy egy ilyen építésbe bele kellene tolni 100 milliót meg pár évet , akkor lehet sokan felhördülnek, de kicsit el kellene gondolkodni, és számolni.... Itt "komoly" versenyautó épül igaz? Egy komoly versenyautó építésénél nem hiszem, hogy a szerelőnek kellene megmondani, hogy mi hová kerüljön. mi miből legyen. Mi mekkora legyen. HANEM MÉRNÖKÖKNEK!!! Ez így csak bohóckodás!!!!

SwedishRunner 2012.05.22. 12:20:14

@nani1980: A "komoly" autószerelők a tapasztalatukra hivatkoznak én pedig általában a szilárdságtanra (többek között).

whale 2012.05.22. 12:21:56

@JeeDay: Ha jól értem, ugyanarról beszélünk.:)

whale 2012.05.22. 12:24:18

@nani1980: Van mérnök is a csapatban, illetve Karotta szerintem fizet is, mint a katonatiszt.:) Annál fájdalmasabb, hogy az autó még mindig inkább lefelé bomlik, mintsem épül...

SwedishRunner 2012.05.22. 12:24:51

Borzalmas, hogy a mesterek, hogy belezsarolják az ügyfelet egy helyzetbe. Kötbérről fölösleges is beszélni, mert ha nem adnak számlát 27%-os áfával akkor nem áll meg a helyén a szerződés sem kettejük között. Ezek nélkül a kötbér illetve az ígéreteik felemlegetésekor csak fityiszt fognak mutatni a drága mesterek... ez ilyen...Tudják, hogy az ügyfél nem szivesen viszi majd el a gépet, mert hová tenné? Mennyibe fáj neki a transzport? Ki vállalja be újra?

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.05.22. 12:24:56

@whale: Nem kívánok ezzel érdemben foglalkozni itt, de egy dolgot leszögeznék: a konstrukció pontosan az, amit a vállalkozó maga talált ki a maga számára. Mindenben. Ő határozta meg a peremfeltételeket. Ez is része annak, hogy felnőttnek és partnernek tekintem, akivel dogozom.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.05.22. 12:25:51

@Ada: Tévedés, a függőón mindenkinek a szerszáma, akinek egy függőleges referenciasíkra van szüksége.

nani1980 2012.05.22. 12:28:28

@SwedishRunner:
Mutass pár autószerelőt akinek van tapasztalata a fenti legózásban! És ne azt mond, hogy sokan építettek már versenyautót! Azt mond, hogy hányan pont ilyet? Olyan szerelő nincs aki mindenhez ért! Ma már márkán belül vagy hibák szerint kell specializálódni ahhoz, hogy valaki jó lehessen a szakmájában. Innentől fogva nehéz tapasztalatra építeni egy ilyen építkezésnél. A szilárdságtanra? Az egy elég kis szelete annak ami ide kell. nagyon kicsi!!! Már viszonylag komolyabb csapatok is külön mérnököt tartanak csak a futómű beállítására! NEM AZ ÉPÍTÉSÉRE!!!!

SwedishRunner 2012.05.22. 12:33:14

@nani1980: Nem tudom miért nekem írod, ha egy véleményen vagyunk. De azon már túltettem magam, hogy ez az építés nem tudományosan folyik. De legalább a maga nem tudományos medrében folyna rendesen... dehát itt ugye "szemmértékre" sincs haladás..

whale 2012.05.22. 12:33:19

@Nínó Karotta: Akkor ez nem kölcsönös előnyökön alapuló megállapodás volt, hanem szimpla diktátum, amit te elfogadtál. Innentől kezdve persze, hogy az történik, amit a konstrukció kiötlője akar. Lévén, ha ő DÖNT a dolgokról, akkor ezeket a döntéseket bármikor meg is változtathatja, hiszen rábíztad a dolgot. Neked csak az marad, hogy elfogadod vagy sem ezt a helyzetet.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.05.22. 12:35:00

Én tényleg szentül hiszem, hogy Adorjánéknál minden megvan, ami ahhoz kell, hogy időre és kiváló minőségben elkészüljön a Hangyász. Kizárólag arra van szükség, hogy a prioritáslistának ne az alján fityegjen, és hogy mindnyájan lássuk, mi minden van még hátra.

A táblázat is ezért van: nem gondolom, hogy majd naponta X-elgetik a téglalapokat a felek, viszont biztos, hogy segít áttekinteni, hogy mi mindent kell még elvégezni, és mi mivel függ össze.

nani1980 2012.05.22. 12:42:15

@SwedishRunner: Bocs!
Ezenkívül egy kérdés: Mi alapján döntitek majd el , hogy jó lett-e az autó? Milyen köridő vagy teljesítmény lesz az etalon? Lóerő + 4 kerék meglesz. Innentől fogva a nagyon szar és a nagyon jó közt, lehet mondjuk 5 másodperc különbség. De mi alapján határozzátok majd meg , ha csak önmagához képest lehet majd értékelni? Az Eiffel tornyot ki építette? Eiffel vagy a lakatosok?

pizo 2012.05.22. 12:42:29

@expert-mérnök: Igazad van, én viszont hozzátennék valamit, mint olyan ember, aki M1 kategóriájú járművet tervezett Mo-n és amiből 3 db. prototípus meg is épült:

Karotta, és a szerelők is menet közben akarták azt a tudást és tapasztalatot felszedni autodidakta módon, amit a BME-n évekig tanítanak, és az sem elég, csak csöppek, hanem pár projektet szakmabeliként kell végigszívnod (lehetőleg alkalmazottként, különben anyagi csőd, lásd itt is), és akkor mindenféle diagramok nélkül tudod, hogyan kell egymásra építeni a folyamatokat hogy a felesleges kínlódásokat, pénzkidobást és üresjárásokat elkerüld.

Vagyis: a mai számítógépes technika lehetővé teszi, hogy sok mindent lemodellezzél, mielőtt a valóságban nekiállsz vagdalni. Persze tudni kell, hogy mi az értelmes adat, és mi nem, és csak a megfelelőeket bevinni. Tehát egy hozzáértő járműgépész-tervezővel leülni, átbeszélni hogy mi az alap, ebből mit és hogyan akarsz. Majd a tervező elkészít egy tervet, és azt kell megépíteni a szerelőknek.

Persze a tervezés is pénz és idő, de a végén mindig az jön ki, hogy "jobban jártam volna, ha először modellezünk".

Ettől függetlenül respekt Karottának, nem rosszindulatból írtam, amit írtam.

Zoli

whale 2012.05.22. 12:43:56

@Nínó Karotta: Én abban azért elég biztos vagyok, hogy táblázat nélkül is pontosan tudják, hogy mi mindent kell még elvégezni. Abban is biztos vagyok, hogy azt is tudják, hogy erre mennyi időre van szükség és hogy ők mennyit szánnak rá. Valamint azt is biztosan tudják, hogy mennyi pénzre van szükségük a folyamatos működéshez és ehhez mennyit kell dolgozniuk. Ebbe a mátrixba behelyezve, pillanatnyilag az a hangyász pozíciója, ami.
Te ismered őket, te tudod, hogy milyen autók és mennyi idő alatt készülnek el ott. Vagy ahogy a Winkler fogalmazott, arra ügyelj, hogy a szerelődnek van-e működőképes autó az udvarában, vagy a projektek állnak hegyekben?:))

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.05.22. 12:55:18

Maximálisan igazad van, valamit már tenni kellett, mert ez már olvasóként is kezdett egy neverending story lenni, úgyhogy ideje volt odacsapni!

Amúgy az a vicces, h Gantt anno hasonló indíttatásból találta ki ezt az egész diagramrajzolósdit, hisz a hadihajók gyártása az istennek sem úgy akart menni, ahogy azt kitalálták előtte.

Így vizuálisan viszont elég mellbevágó tud lenni, hogy az idő megy, a színes kockák meg nem fogynak az istennek sem.

Amúgy aki akar ilyennel kísérletezni for free:

www.ganttproject.biz/

Schütii 2012.05.22. 13:01:43

Pénz beszél, kutya ugat. Nem igaz, Karotta?!

Schütii 2012.05.22. 13:08:28

Csikós a Pontonnal, Winkler a Cougarral, Stump és Vályi a Shitgunnal, Stump a Rosinantéval, Bazsó a Hangyásszal. Van még éppen valaki valamivel szopóágon a TC brigádból?
De legalább gyakran lehet olvasni arról hogy ki miért van ott...

csuvel 2012.05.22. 13:08:54

b+ Karotta, ezt még Lipu is megcsinálta volna tized ennyi idő alatt! :))))

csuvel 2012.05.22. 13:14:15

Az egész projektről árulkodik a dilettantizmus.
Nem értenek hozzá kik csinálják. Ha nem így lenne akkor nem is tudnák ennyi ideig elhúzni a munkát mert már fizikai fájdalmat éreznének miatta.

Add fel, ne szívasd magad tovább.

huleaks 2012.05.22. 13:27:37

Ez ugy szar ahogy van. Mi is tart ennyi ideig? Mert ugye gondolom nem egy teljesen az alapokról induló munkáról van itt szó. De még ha az is lenne, már be kellett volna fejezni.

protézisesh 2012.05.22. 13:54:54

Szerintem a Totacar Kft finanszírozza ezt a projektet (meg a cougart, meg Dezsőt, meg Ommm fospisztolyát, meg a többit), hogy legyen miről olvasnunk. Ergo: minél kevesebbet fizet, annál tovább készül, annál tovább van mit olvasnunk. :)

dhrbikes 2012.05.22. 13:55:58

@Schütii: Csikós szív, de halad, mert rak bele pénzt, amennyit a kassza enged, Stump, Vályi szintén haladnak, mert saját maguk dolgoznak rajta. Winkler és Bazsó nem haladnak, de akkor ezekben a projektekben valami reklám egyezségnek kell lennie, mert ha fizetnének érte, akkor haladna a dolog, nem állna. Vagy nem eleget, vagy ideiglenesen nem eleget, nem tudom, de ha van lóvé, akkor haladnak a projektek. Sját példa bringával, kicsiben: DH bicó mellé alartam tekerhetőt is, amikor nem volt pénz erre a kasszában, két hónapig állt, amikor lett, két hét alatt összeállt. Akárhogy menedzseltem volna, a pénz nélküli két hónapban nem készült volna el :)

szemeteske 2012.05.22. 13:56:26

Kezd VMaxZsoltosodni a projekt.

Andrew460T 2012.05.22. 13:59:42

@huleaks:

De, itt egy majdnem teljesen az alapokról induló projektről van szó. És pont emiatt halad olyan lassan az egész.
Szerintem a készítők rendelkeznek olyan szintű tudással, amivel egy ilyen 0-ról épített versenyautót el lehet készíteni, de én szerintem itt a rutinnal lenne gond.

Mert gondolom az elmúlt pár évben nem sok ember fordult meg náluk úgy, hogy YX vagyok, hoztam egy autót amit 98%-ban át kellene alakítani a saját ízlésem és terveim alapján.
Szóval saját meglátásom szerint elméletben már mindenki sikeresen összerakta az autót, viszont gyakorlatban nem igazán tudják hol is fogjanak neki.

dhrbikes 2012.05.22. 14:00:19

@pizo: Igazad van nulláról építésnél, de ha le akarsz modelleztetni egy régi autót, hogy utána CAD-ben hozzá tudj alakítani alkatrészeket, akkor a 3D-s lézeres, vagy mechanikus letapogatás annyiba kerülne mint egy új GT86. B megoldás, ha megy az ember mérőszalaggal meg fényképezőgéppel és képek alapján felrajzolja az autót. (Ez sem életszerű, de legalább pontos sem lesz.)

Andrew460T 2012.05.22. 14:02:00

@Andrew460T:

Persze ez csak az én spekulációm, lehet hogy tényleg egy szóban meg lehet fogalmazni az egész projekt működtető erekét: pénz!:)

dhrbikes 2012.05.22. 14:02:26

Mielőtt leugatna bárki, drukkolok, hogy elkészüljön, de a háttérmegállapodások nem tűnnek életképesnek se itt, se a Cougarnál.

pizo 2012.05.22. 14:15:53

@dhrbikes: Nem egészen erre gondoltam, hanem hogy pl. a futóműépítésnél összeszedni azoknak a járműveknek/alkatrészeknek az adatait és gyári rajzait, amikből az egyedi futóművet kívánják építeni, és MEGTERVEZNI a futóművet (geometria, lengéskényelem, iránystabilitás, kicsúszási határsebesség, feldőlési kanyarsebesség, felépítménydőlés + MI HOGYAN FÉR EL), kombinálva az 1:1-es papírrajzot a számítógépes szimulációkkal. Illetve megtervezni a motorelhelyezést, kalkulálni a tömegközéppontot, a tengelynyomásokat, szabad magasságot, a csövek elhelyezkedését. VCrash vagy PcCrash programmal az egyedi paraméterek alapján a jármű mozgását valós időben és 3D-ben szintén szimulálni, addig ütni a számítógépet, míg papíron és digitálisan minden nem klappol. Végiggondolni, hogy amit feltétlenül le kell gyártani, azt gyártsuk le, de amúgy lehetőleg a kereskedelmi forgalomban beszerezhető dolgokat használjunk fel.
Ha ez mind megvan, akkor jöhet a VAGDALÁS majd az építés.
Itt egyszerre történt minden.

Üdv. Zoli

pizo 2012.05.22. 14:25:22

@pizo: Na, kicsit összevissza lett, de nem akartam hosszúra venni, nem tankönyvet írok.

A bódét meg nem kellett volna letapogatni, mert az végülis adott volt.

Ha nagyon ráérek, majd leírom v-hová, hogyan építenék autót, akár átalakítás, akár 0-ból építés. És ezt most nem nagyképűségből írom, hanem keservesen megszerzett tapasztalatok alapján.

Zoli

pizo 2012.05.22. 14:29:36

@pizo: Futóműre pl. a Suspension Analyzer v2.0 egy jó program. Járműdinamikai számításokhoz van egy magyar fejlesztésű, régi, de jó programom. A valóságot 1-2%-on belül közelíti.

Szóval a járműtervezés egy sokrétű, komoly TUDOMÁNY, sajnos én is csak pár cölöpöcskét tudtam lemélyíteni bele.

Zoli

dhrbikes 2012.05.22. 14:35:01

@pizo: Oké, persze, de itt akkor is az a helyzet, hogy valami adott méretű-formájú bódéba kerül az egész, amihez ugyan ebben az esetben nem túlzottan, de igazodni kell. Ehhez tudni kell, hogy mekkora. Végiggondolva, mondjuk mindegy, mert ami nem jön ki, azt kivágják :)

LanciaBacci 2012.05.22. 14:37:38

@aFx: Az agile újítását mifelénk úgy mondják (ráadásul magyarul), hogy a 'majdnem' az mindig nemet jelent.

A baj részben talán az is, hogy miután látszólag barátkozósan indult a megbízás, ami Karottának hazai pálya, most nehéz lenne követelőző, erőszakos hajcsárra váltani, ami viszont amúgy sem ő, sőt még egy ilyen projekt sem éri meg, hogy azzá váljon. Továbbá a szaki szempontjából egy ilyen fickó megértőbb is, vagyis ha a műhelybe beesik egy rámenős régi haver, hogy hétvégén verseny lesz, lécci-lécci rakd már össze a gépet addig, akkor neki szopóág van, hiszen a mester nyilván nem mond nemet. Pedig kellene.

Ráadásul a celebség szerintem legalább akkora hátrány is, mint amennyi előnnyel járhat időnként. Nyilván működik a megszokott hazai, kurucosnak hívott kukacoskodás (ld. "nehogymáasziggye").

Ha mégis működni fog ez a "fehérek közt egy európai" típusú megfejtés, az nem mellesleg komoly győzelme lesz a hazai munkakultúrának is. Tovább szorítok!

ui: talán egy olyan kitétel a táblázat mellé hasznos lenne, hogy a kitűzött átadás napján mindenképp elhozod a gépet, csak az a kérdés lesz nyitott, hogy fizetsz-e egy kanyit is vagy sem. Vagyis őket is szorítóba kell fogni, nem csak téged. Ezt lehet kedvesen is, a lényeg hogy tiszta legyen és következetes. Persze nyilván ezt már ennél jobban is kitaláltad, peace.

kamikazeee 2012.05.22. 14:52:10

Na igen, a pénzes meló mindig az első, aztán következik a saját (család, barát) flotta, és csak ezután jön az éhbérért bevállalt projectautó. Az enyém közel már 4 éve áll bakokon... - ráadásul, az időközben összegyűjtögetett alkatrészektől szinte már nem is lehet hozzáférni.
Az én listám ugyan negyed ekkora, de sajnos nem hinném, hogy (pénz nélkül) ez motiválná a szerelőmet...

Ui.: Karotta, van eladó Greddyolajhűtő kittem és új 350Z féktárcsáim, stb... - jelentkezz, ha kell valami!

effendi79 2012.05.22. 14:58:05

@bendix21: Igen, én is pont így érzem. Ez lehet az utolsó, kétségbeesett próbálkozás...

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.05.22. 15:07:22

Ha itt tényleg van még a lassúság/hozzá nem értés (fene tudja miért nem megy a dolog) mellett haverság és cimbizés is, akkor ez tényleg soha nem készül el.

Én megtanultam, h szívességből nem javíttatunk autót, nem festetünk lakást, stb. mert egyszerűen nincs jogalapunk ordítozni és csapkodni ha nem jó vagy nincs kész.
Legutóbb haverságból megcsinálták vizsga előtt az állítólagosan rossz kézifékem. Ez olyan jól sikerült, hogy menet közben beállt az egész, mint a kőbudi, a rendszer átforrósodott, mint a pokol tüze és lett egy defektem szerencsére nem menet közben, hanem a parkolóban állva.

Na most hova menjek reklamálni? Fizettem érte? Nem. Jót akartak? Igen. Az, hogy sz@r lett, az a sors fintora. :-(

kamikazeee 2012.05.22. 15:14:44

@JMC: Na igen, amiket a Discoveryn látsz "tuning néven", azaz a muscle-carokhoz negyedennyi tudomány sem kell. Szinte csak a látványterv elkészítéséhez kell némi kreatívitás. De azt már végképp nem értem, hogy minek kell oda egy tucat ember (válság stáb), amikor egymaga Chip Foose is be tudja húzni a kosárba azokat a Plug and Play alkatrészeket, amik majd a kocsihoz kellenek. (Amúgy meg úgy is azt rak a kocsiba, amit ingyen adnak a szponzor cégek.) Tulajdonképpen, ott a tuning azt jelenti, hogy meghúzzák az alkatrészekhez kapott a csavarokat.
Ui.: A Hot-Roadosban legalább hegesztenek is... (: P)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.05.22. 15:28:09

@pizo: Mindenben igazad van, de az én valóságomban ez úgy néz ki, hogy vagy csinálom a jelenlegi gondolkodós, utánaolvasós, autodidakta de kisipari szinten, ennek minden bájával és veszélyével, vagy nem csinálom sehogy. Nincs hozzáférésem menő célszoftverekhez, gépidőm mainframe-eken és szélcsatornában. Ha nagyon leegyszerűsítem a dolgokat, a hatvanas évek technológiai szintjén állunk mechanikailag, motorvezérlésben azért jobban. És szerintem nincs ezzel semmi baj. Majd iteratíve javul. Csak előbb legyen kész az 1.0, hogy legyen honnan iterálni.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.05.22. 15:29:28

@dhrbikes: Ismétlem, amit már korábban is leírtam: Nem kívánok ezzel érdemben foglalkozni itt, de egy dolgot leszögeznék: a konstrukció pontosan az, amit a vállalkozó maga talált ki a maga számára. Mindenben. Ő határozta meg a peremfeltételeket. Ez is része annak, hogy felnőttnek és partnernek tekintem, akivel dogozom.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.05.22. 15:30:44

@protézisesh: Nem. Mindenki maga finanszírozza a saját idióta hobbijait, másként nem is lehetne.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.05.22. 15:32:17

@nani1980: Ezeket a kérdéseket mind hosszan veséztem már korábbi posztokban. Van konkrét célidő, felhasználási módok, számítások, tervek.

Schütii 2012.05.22. 15:39:24

@dhrbikes: Van benne valami... :) A dolgok mibenlétét úgy látom, hogy a fent említettek nem tudnak vagy nem akarnak piaci árat fizetni a "szerelmetes szaraik" elkészíttetéséért, javíttatásáért stb. Ellenben mindig szeretnék feltalálni (alkalmazni) a szarból várat építés minél "okosabb" módszerét.
Aztán ennek a kimenetele jórészt azon múlik hogy ki milyen szakembert, illetve adott esetben palimadarat tud megnyerni az ügy érdekében. Közben a fizető(képes) ügyfelek autói meg elkészülnek, ezenkívül nekünk is jut elég gumicsont.

dhrbikes 2012.05.22. 15:53:12

@Nínó Karotta: Oké, csak mivel ezt nem ismerjük és nem is feltétlenül fogjuk itt megismerni, így nem tudjuk, hogy mi volt a konstrukció. Ha az, hogy szabadidejükben barkácsolnak az autódon, akkor ezt végülis teljesítik. Ha az, hogy két hónap múlv a ringen mész vele, akkor azt nem. Előbbi esetre viszont nem reálisak a gantt diagramod igényei. Na mindegy, tényleg hagyjuk :)
Más: A diagramod nem hagy túl sok időt egy-egy részfeladatra. Több helyen látható 1-1 napos időtartam véleményem szerint komplexebb tevékenységre, valamint rengeteg feladat tartozik naponta egy emberhez, ha 5 dolog összeszerelésén kell egyszerre agyalni egy nap, akkor valami biztos nem fog összejönni. Olyankor jön majd a 24 óra munka után az éjszaka?

nani1980 2012.05.22. 15:55:32

@Nínó Karotta: Üdv! Olvastam őket. De egyenlőre úgy tűnik így kívülállóként, hogy a megfogalmazott kívánságok és a tematikus építkezés feléjük, nincs meg. És nem is nagyon volt itt soha. Nem lett volna egyszerűbb egy full csővázas autót építeni? Aztán olyan bodegát raksz rá amilyet csak akarsz.
Ennek az autónak sincs már szinte semmi köze az eredetihez?
Az , hogy 0% -ék eredeti vagy 15%-ék eredeti alkatrész van benne, számít? (Könnyű azt írni, hogy "IGEN" ) Úgy tudom, hogy ezek a szakik BMW E30 építgetésben vannak inkább otthon. lehet abba kellett volna vágni a fejszét! Mégis csak UNIOS technika :) Majdnem hazai ... :)

Dr.Beverneki 2012.05.22. 16:25:34

Szerintem a lakatosod azóta is fetreng a röhögéstől és nem halad,ha megmutattad neki a diagrammodat.Te dolgoztattál már "szakember"-rel?Valószinű,hogy az álmaidból fizeti a rezsijét és nem a gyorsan elvégezhető bármilyen jobban fizető melóból.Az autóépítés sem olyan dolog,amit kiad az ember az összes "iparosnak".

metalex 2012.05.22. 16:26:56

@Nínó Karotta: Karotta ! Ez már a végleges váz vagy még ez is csak az ideiglenes ?
Ha nem a végleges, akkor még jó ! :-)
Ha a végleges, akkor lenne pár észrevételem...ha szabad.
(mindezt úgy, hogy én még mindég drukkolok neked, ne halgass a hitetlenekre, korbácsot elő, a "droidokat" meg kell néha csapkodni, hogy haladjon a munka ! :-)
Remélem az első körökre meg hívsz, hogy ott lehessek, ha kell tolom, mosom a szélvédőt és esőben kereket cserélek- emelő és kulcs nélkül is......

betm3n 2012.05.22. 16:42:43

a véleményem az kedves Karotta, hogy felültettek arra a bizonyos rollerre. és ezerrel hajtod. teli talppal.

ezen az oldalon ahol mi olvasók állunk ez jó, olvashatunk érdekes dolgokat (aFx-től tanultam egy kis projektmanagementet a kommentekben) stb, a Te oldaladon meg hát.. olyan amilyen. szóval nekem nem lehet okom panaszra, csak azt kivánom a végén Neked se legyen.

kamikazeee 2012.05.22. 16:51:21

Most, hogy végigolvastam (munkaidőben) az összes kommentet, le is vonnám a konklúziót: Szerintem nem kéne Adorjánékat szídni, mert:
1. Valószínűleg ők is olvassák a fórumot, és a népítéletből az tűnik ki, hogy Karotta lecserélné őket... - holott Ő nem ezt írta!
2. A semmiből autót (ráadásul versenyautót) varázsolni, nem mindennapos feladat, biztos, hogy egy márkaszervíz komoly munkadíj ellenében sem vállalná el. - azaz speciális szakértelem és megannyi rutin szükséges hozzá.
3. Az ilyen profi szerelők (autóépítők) mind ismerik egymást, ha az egyiknél gyalázkodnak (vagy nem fizetnek), annak hamar híre megy és a másik sem fogja (hasonló okokból9 átvállalni a projectet.
4. A pénzes melót soha senki nem fogja félredobni, még akkor sem, ha a megrendelő egy médiasztár.
5. Akik Karottával hasonló cipőben járnak - pl. én is - a project kezdeténél szinte csak a szükséges alkatrészek áraival és a fényezéssel számolnak, a rengeteg munkaórát és annak költségeit pedig csak saccolni tudják. - holott ezeknél a tuningkorszak előtti autóknál többszörös szorzóval lehet számolni.

A legjobb megoldás, persze az lenne, ha összedobnánk Karottának - aztán persze nekem is - a szükséges összeget, amellyel biztosíthatjuk, hogy a szerelők csak a mi autóinkkal foglalkozzanak.* (Vezessünk be TotalCar adót, hogy a project-alapú autók, minél eőbb megépülhessenek.)

Ui.: Vagy pedig egy komplett tévéműsort (sorozatot) kell köré építeni, amellyet akár nagyonkésői órákban adhatna a csatorna... (Persze ott garantáltan haladni kell az építéssel, mert különben szappanopera lesz belőle, és akkor ellaposodik.) És ha már ekkora a rajongótábora, akkor előbb-utóbb talán pár szponzor is előkerülne...

eszkütyü 2012.05.22. 18:00:13

Elolvastam a cikket, önvizsgálatot tartottam, aztán kikapcsoltam a gépet és berángattam a műhelybe egy félretett projektautót. Kínosan érzem magam, amikor a felvett előleg nincs arányban az elvégzett munkával és az eltelt idővel.

nani1980 2012.05.22. 18:05:47

Emlegette itt valaki az adózást. Ha ezt olvassa az adóhatóság, még az is lehet, hogy már számolják a munkaórákat, és szépen kiszorozzák a srácoknak, hogy mennyi lesz a járulék.... Abban biztos vagyok , hogy halál pontosan kiszámolják! :)

TSiga · http://alfaamore.hu 2012.05.22. 19:15:11

Szerintem Karotta nem egy hülye gyerek. Ennyi idő alatt -99- nap megtanulhatna hegeszteni és SK megcsinálja. Magad, Uram...

Másképpen nem megy. Vagy ott a Pénznyelő c. film. A legjellemzőbb mondata " 2 hét múlva kész lesz!"

tök mindegy 2012.05.22. 19:24:59

annyi előnye van ennek a kínlódásnak, hogy tudja az ember, kihez ne menjen autót építtetni... és ez is vmi!

a szakmai hozzáértést nem tudom megítélni, de emberileg elég gyenge anyagból lehetnek.

mondjuk a hozzáértést is megkérdőjelezem, mert mi alapján vállalkozott rá, és tart itt a prodzsekt, ha ért hozzá, vagy átvágta a megrendelőjét?

kamikazeee 2012.05.22. 21:29:54

@tök mindegy: Természetesen más lenne a motiváció, ha egyben leraknádd a lóvét... - de akinek egyben van enyi pénze, az eleve nem egy őskori leletet építget, hanem kész, gyárilag épített versenyautót, vagy valami nagy brutál állatot (Mustang, Skyline, Impreza vagy Evo) tuningol, amihez igazából nem kell szakértelem, csak behúzod az alkatrészeket a kosárba, és otthon a posta bontás után egyszerűen csak bepattintod...
Viszont akkor hol maradna az együttérzés, az elismerés, majd a végén a dicsőség, és ez a blog sem arról szolna, amiről most, a közlöny közelsem lenne ennyire olvasmányos és szórakoztató...
Egy ilyen autó megépülése hatralmas közönségsikernek örvend, - ezért nem értem, hogy miért nem jelentkezett még egyetlen szponzor sem - mert ha valaha elkészül majd, közel ugyanannyian tapsolják majd meg, mint Michelisz Norbit a Hungaroringi győzelme után...
Ui.: Erősen gondolkozom, hogy (hirtelen felindulásból) a "nagy multiknak", és leendő szponzoroknak példát mutatva - ha nem is anyagilag, de alkatrészügyileg - segítséget nyújtok Karottának, annak ellenére, hogy anyagilag és építésügyileg nála jóval rosszabul állok. (mindezt úgy, hogy életemben egyetlen egyszer találkoztam vele, és még fél percet sem beszéltünk egymással.

Imi36 2012.05.22. 21:35:19

@Nínó Karotta, Baszod! Ebből sosem lesz autó, inkább vegyél egy rollert! Ráadásul elkeserítően szarul néz ki az is ami készen van. Nekem olyan tákolás kinézetet ad a sima padlólemezhez hegesztett zártszelvény, és különböző idomú vasak halmaza.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.05.22. 22:29:40

Eh. Én már úgy vagyok vele, hogy ami nagyon nagy falat, ahhoz idő kell, amíg összeszedem magam, ami kicsi, annak meg minek álljak neki, hiszen apróság?
Így aztán az készül el, amihez éppen kedvem van, vagy az se :D

Trabe 2012.05.22. 23:07:54

Én továbbra is szurkolok mindenkinek, hogy elkészüljön a vas és a hírnév is fényesedjen. De szerintem egy projekthez csak szívvel-lélekkel lehet neki állni ahogy a Nagyim a vasárnapi sütihez '... és kell még hozzá egy kicsi a szívedből és egy pici a lelkedből, de ezek nélkül el se kezd!' és ha nem te csinálod akkor a 'szívvel-lélekkel' ára van. Szerintem.

nick: 2012.05.22. 23:08:16

@kamikazeee: "Erősen gondolkozom..." - ez most mi???!!! :-DDD

érted, ugye?

nick: 2012.05.22. 23:09:43

kiváncsian meghallgatnám amúgy Adorjánékat is
(jó pár magyarázkodáson edzőttem... :-P)

pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott 2012.05.22. 23:48:26

@Nínó Karotta:

nézd, az első lépést megtetted - tetszik a diagram. DE:
a projekthez tartozik az erőforrások tervezése és a kiértékelés is.
tehát most vegyél egy mély levegőt és dőlj hátra. vedd szépen sorban az elejétől, menj végig minden egyes feladaton újra, és gondold át, hogy mennyi idő is kell hozzá. annyi tapasztalatod mindenesetre már van, hogy egy durva saccod legyen róla (ami persze lehet, hogy köszönő viszonyban sem lesz a realitással, de kezdetnek megfelel), vedd figyelembe az esetleges buktatókat is.
szóval jegyezd fel szépen a munkaórákat, és gondolj arra is, hogy ha valami kétemberes munka, akkor automatikusan szorozd be kettővel.
ha megvan, összegezd heti lebontásban. ne naponként, mert annak semmi értelme. majd vesd össze az egy emberre számítandó heti 40 órával (esetleg vond le bizonyos százalékát ha mást is dolgoznak mellette).

ha ez így meglesz, akkor nagyon lehangoló lesz az eredmény, mert az fog kijönni, hogy még tíz évre való munka van vele, vagy pedig még legalább 5 másik embert kell foglalkoztatni teljes munkaidőben.

ilyenkor kell csomagokra felbontani az egészet (amit nagyjából meg is tettél), és ezeket külön, de egy egészként kezelni.

minden ilyen egység számára definiálni kell a függőségeket, milyen részeredményeknek kell elkészülniük ahhoz, hogy egy másik csomagot párhuzamosan el lehessen indítani. ez fontos lesz akkor, mikor a többi külsőst fogod tervezni - mindent nem fognak tudni megcsinálni időben a műhelyben sem. esetleg rájössz majd arra is, hogy mely dolgokat tudod még kiszervezni, ezzel felszabadítani kicsit a legjobban leterhelt embereket.

szóval a lényeg, hogy a projekt ellenőrzésére ezt az egyszerűsített grafikont használd, jobban áttekinthető. ez alapján aztán át lehet venni minden csomag vagy részegységen belül a kritikus pontokat.

ha ezt megcsinálod, még mindig nem a tényleges munkával jutsz előbbre, hanem csak a tervezéssel. viszont legalább lesz áttekintésed a dolgok állásáról (természetesen tudom hogy azt hiszed, hogy neked az most is megvan :)).

ez a módszer nem segít a technikai kérdésekben, amikről pizo írt, de segít felismerni, ha valahol ilyenek miatt elakadsz. nem előre, de legalább valós időben, és ezzel meg tudod tenni a szükséges változtatásokat.

és minden heti kiértékelésnél fel kell jegyezni azt is, hogy az egyes munkafolyamatok miért csúsznak - hanyagságból, vagy technikai nehézségek miatt.
nem kell félni számon kérni a beígért teljesítményt, ez teljesen normális dolog. a dolgokat tisztába kell tenni:
az igaz barátság alapja a pontos elszámolás.

kamikazeee 2012.05.23. 09:52:36

@nick:: Ez tulajdonképpen annyit takar, hogy a szándék továbbra is megvan, de ha komolyan érdekli az ajánlatom, akkor jelentkezzen Ő érte... (ismeri az elérhetőségeimet)
Ui.: Ha nem is teljesen ingyen, mert azért én sem vagyok a máltai szeretetszolgálat, de hangsúlyozom, hogy JELKÉPES ÖSSZEGÉRT juthatna hozzá egy ilyesmihez...
www.greddy.com/products/ic-oil-rad/oilcooler/

kamikazeee 2012.05.23. 10:04:19

@nick:: Ezt úgy értem, hogy az ajánlatom továbbra is áll.
Mivel újonnan 900 dolláros alkatrészről van szó, ezért ha nem is teljesen ingyen, de csak Ő, csak MOST jelképes összegért juthat hozzá, amennyiben jelentkezik... - elvileg ismeri az elérhetőségeimet.

expert-mérnök 2012.05.23. 11:43:36

@pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott:

"az igaz barátság alapja a pontos elszámolás"

Így van!!!

__radar 2012.05.23. 12:04:47

Az atlagember szamara rendkivul szomoru es egyben ijeszto tapasztalni, hogy a temaban jaratos, az atlagnal hozzaertobb (remelem:), kapcsolatrendszerrel rendelkezo, anyagiakban nem szukolkodo autobarat letetekre mennyit szivtok a szerelokkel a Winklerrel egyetemben. Raadasul mellettetek a sajto nyilvanossaga.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.05.23. 16:57:13

Itt elso ranezesre ugy tunik a semmibol ( es par osszeguberalt alkatreszbol ) kell egy haladokepes jarmuvet epiteni.

Gyakorlatilag ha betolnank oda egy barmilyen kasztnit ami a tuzfalnal kezdodik es par elso kerekagyat akkor abbol kellene Adorjaneknak "versenykocsit" epiteni.

Szep kihivas! :)

Remelem meglesz az auto idore es olvado baratsagotokbol marad valami a vegere es tobbet nem modositod a kituzott koridot!!! :))))

Ja a legfontosabb!!!!

Hangyasz Hetfo az legyen Hangasz HETFO! :) ( Csikos Vasarnap, Hangyasz Hetfo, a tobbi napon nincs erdekes a net egeszen :)

tök mindegy 2012.05.23. 17:48:53

@kamikazeee:
engem személy szerint bosszant az ilyen emberi hozzáállás, amit a kamugyár szerelők előadnak.
talán azt is előadták, hogy rajtuk kívül senki nem ért úgy a dolgokhoz...
és várom azt a dumát, hogy tul.képpen ez a munka számukra ráfizetés :-(
illetve én is voltam ebben a cipőben. sokat tanultam a dologból. ezért írom, hogy el kell innen is hozni a gépet.
az ütemterv meg szép és jó dolog, de csodálkoznék, ha ebben a műhelyben bármi eredményt hozna.

hobbymans12 2012.05.23. 19:03:44

Még azt hittem hogy az én projektem halad lassan.Minden esetre várom a jövő hét hétfőt.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.05.23. 19:11:19

En ugy csinaltam a chevellel hogy megvettem az ebayen, elvittem a body shopba, ott megmondtak hogy mennyiert csinaljak meg a festest es a futomuvet, amikor ott kesz lett tovabb vittem a motor szakertohoz ( a "szakertelem": kivettek a regi enginet es beletettek egy erosebbet ) mikor ez is meglett elvittem a tesom garazsaba es ott all 2009 ota - a belsejet kene rendbe tenni de azota mar van uj mustang, megcsinaltattam az amg t is erosebbre ( inkabb jobbra ... ) ugy hogy talan azt irnam hogy "alabbhagyott a tuz" :) ... Majd a gyerek befejezi:)

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.05.23. 19:17:23

@tök mindegy: Magyarorszagon muszaj valami extrat belekeverni a szokasos " rajtad csak mi segithetunk" - be mert ugye rendes penzt nem kerhetnek a munkaert, igy marad a szebbnel szebb mesek es legendak gyartasa a befejezes kitolasa erdekeben.

"Nekunk fizetgetnek, igy csak dolgozgatunk!" a motto.

Kaptam egy defektet magyarban, nyar, 30fok, talaltam egy nyitva levo gumist vasarnap, elkezdi a melot, folyamatossan arrol beszelt hogy mennyi a rezsi meg az ado meg alig tudja eltartani a csaladjat meg nezzem meg milyen defektet kaptam ezzel akar az arokba is mehettem volna stb tomeges karambol, vegul nemzethalal. Kit erdekel??? Csinalja a dolgat, a vegen mondja meg mennyi es jonapot. Nem erdekel a storyja.

metalex 2012.05.23. 20:02:23

@Nínó Karotta: Na most mi van, Karotta már be sem néz a posztra ?

aFx 2012.05.23. 21:16:30

@Nínó Karotta: ;D köszi, ezért a kommentért érdemes volt leírni.

@Dandie: scrum az agile egy típusa, de szerintem ezt tudnod kéne, ha ennyire képben vagy, hogy mennyire rajonganak érte.

@SwedishRunner: ez a stratégia nem feltétlenül multikra van kitalálva, inkább manufaktúrákban gyökerezik a módszer. multiknál általában a minőségellenőrzésért külön (adott esetben külsős) felelős van és bizonyos certifikatekhez bizonyos processt szolgai módon kell követni. pszichológiai okai vannak, hogy működik, és eléggé hasonló helyzetekre találták ki.

@LanciaBacci: köszi, magyar terminológiát e tekintetben nem ismerem.

alapvetően ahogy én látom (és tévedhetek), távoli a cél, emiatt kevesebb a visszajelzés, hogy dolgozni kell. a kisebb részcélok mellett pedig kevésbé történhet meg, hogy a sürgős meló fontosabb lesz. részcélokkal viszont elég hamar kitűnik, ha a projekt nem halad megfelelő ütemben.

szerintem a rámenős régi haver átmenet ezzel a cikkel megtörtént. sőt, talán félig a hajcsár is.

bárhogy is lesz, remélhetőleg jobb ütemben fognak haladni ezután.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.05.23. 23:24:29

@__radar: Winkler szerintem mazohizmusbol csinalja. Neki egy gyari autoja van, mindent megvehetne hozza gombokert ujonnan.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.05.23. 23:48:28

@metalex: A váz még mindig messze a véglegestől. Ma épp időztem kint egy csomót, rengeteg dolgot átbeszéltünk, többek közt mindenféle csövekről. Az a baj, hogy megörököltünk pár olyan dolgot, amit nem szeretünk, de irreális szívás lenne újracsinálni, és hogy annyira pinduri belül a Hangyász, hogy minden centit át kell gondolni.

Hexer 2012.05.24. 19:29:16

Ez a projekt akkor epult lassan vagy dragan ha elkeszulte utan folytatodik a szereles, hibak javitasa vagy katasztrofalis bakloveskent elrakni egy mely garazs legsotetebb bugyraba.

Szerencsere ilyen a muhelyunkben meg nem fordult elo, ami kiment az csak tovabbfejlesztesert tert vissza. Nem kivanom rontani a statisztikat fokent mivel nem egy tobbezer km-re levo ismeretlen a megrendelo.

Mivel tobb, fokent kulfoldi proiekt kulombozo stadiumban megfodul nalunk, hogy vegre gatyabarazzuk vagy befejezzuk latjuk az eredmenyet a kapkodasnak es a nem kello kep atgondolt epitesnek (alltalaban katalogusbol megvett draga alkatreszek kupcrapakolasanak).

metalex 2012.05.24. 20:04:28

@Nínó Karotta: Az jó, akkor az alját ne említsük, de a két 'V' alakú merevítés nagyon közel van a motorhoz. Merevítés szempontjából is, egy nagyobb szögű és mindenképpen rövidebb lenne a szerencsés, és jobban merevítené a derékszögben, az 'A' oszlop sarkát is.
Gondolom speckó bakokon fog állni a motor és a váltó, de szivacs lesz, ha esetleg hozzá kell férni a blokk oldalán valamihez.(és lesz, hogy hozzá kell férni majd...(:-) Bosszantó lenne minden apróságért khúzni a motort előre a hűtéssel együtt.
Persze ennek is csak akkor van jelentősége, ha az már a végleges változat.
Megszorrízlak a bele-bele vauért, de szakadt már le, ezem -azom a csőröl, s gondolom te is inkább el szeretnéd kerülni ezeket. Legrosszabb az volt mikor a kemény gátló letépte a váznyulványt a kasztniról, mert nem volt rendesen megtámogatva :-)
Mindenesetre folyamatosan kérjük az újabb képeket, van itt annyi "fotelszakértő", majd jól megmondjuk a frankót, ha akarod, ha nem. És különben is, az úttörő, "ahol tud, segít"!

dzolee 2012.05.24. 22:43:19

Karotta,mindenképpen kitartást,türelmet és a hangyászon munkálkodó szerelőket kívánok neked!!!!El fog jönni az az idő amikor majd ,lapjával,kilincsel előre,gumit égetve,iszonyatosan szép íveket rajzolva fogsz közlekedni egy drift pályán,lelkes nézőid örömmel teli üvöltései közepette!Előre a nép nevében!Hajrá!

nick: 2012.05.29. 00:15:50

...hát én már nagyon kiváncsi vagyok, mit hozott a gantt chart
remélem, nem csúszik a hosszú hétvége miatt félóránál többet a Hangyász Hétfő! ;-)

mv3 2012.05.29. 14:01:25

Rendben lesz itt minden. Nehéz napok ezek, de hidd el, megédesítik majd az elkészülés utáni pillanatokat.
Pár apró javaslat, hogy az Autó határidő környékére (született diplomata vagyok) elkészüljön:

-az autószerelő aktivitásának gyenge láncszeme a beszélgyetés. Ha elfogadjuk, hogy a férfiak zöme 1 körüli tevékenységre tud minőségileg koncentrálni, akkor a táblázatod elfogadtatása után tessék beszedni a mobilokat (bár ne legyünk ennyire radikálisak, elég a sim kártya és a aksi), a vezetékes telefon zsinórját pedig látványosan elvágni, a műhely kapuját a távozásod után lehegeszteni.

-esetleg valamilyen plusz motivációra szükség lenne, a totalcar+karotta.hu reklámértékét ezek szerint még túl kell licitálnod (bár ezt nehezen értem meg, ennél jobb lehetőség kevés van).
Ez mehet egyszerűen egy forintosított célösszeg megjelölésével, ha a határidőre elkészül a négykerekű, akkor prémium/ multisan: bónusz.
(Ennek kevésbé udvarias, de költséghatékonyabb megoldása, bár már-már zsarolás értékű, de a végeredmény szempontjából talán hasonlóan hathatós, ha valamilyen hiányt generálsz körülöttük, amit a hangyász elkészültének idején egyszerűen feloldasz. Pl.: eveszed a slusszkulcsukat is.)

mv3 2012.05.29. 14:13:24

Rendben lesz itt minden. Nehéz napok ezek, de hidd el, megédesítik majd az elkészülés utáni pillanatokat.
Pár apró javaslat, hogy az Autó határidő környékére (született diplomata vagyok) elkészüljön:

-az autószerelő aktivitásának gyenge láncszeme a beszélgyetés. Ha elfogadjuk, hogy a férfiak zöme 1 körüli tevékenységre tud minőségileg koncentrálni, akkor a táblázatod elfogadtatása után tessék beszedni a mobilokat (bár ne legyünk ennyire radikálisak, elég a sim kártya és a aksi), a vezetékes telefon zsinórját pedig látványosan elvágni, a műhely kapuját a távozásod után lehegeszteni.

-esetleg valamilyen plusz motivációra szükség lenne, a totalcar+karotta.hu reklámértékét ezek szerint még túl kell licitálnod (bár ezt nehezen értem meg, ennél jobb lehetőség kevés van).
Ez mehet egyszerűen egy forintosított célösszeg megjelölésével, ha a határidőre elkészül a négykerekű, akkor prémium/ multisan: bónusz.
(Ennek kevésbé udvarias, de költséghatékonyabb megoldása, bár már-már zsarolás értékű, de a végeredmény szempontjából talán hasonlóan hathatós, ha valamilyen hiányt generálsz körülöttük, amit a hangyász elkészültének idején egyszerűen feloldasz. Pl.: eveszed a slusszkulcsukat is.)
süti beállítások módosítása