Majdnem úgy lett, hogy poszt helyett egy "Betegség miatt zárva" tábla fityeg a Közlönyön, de Adorján nem bírt magával, és lázmérővel a hóna alatt számolt egy kis váltóáttételt. Nagy szerencse ez mindannyiunknak, különben itt most az Ackermann-kormánygeometria mélységeivel untattam volna halálra a kedves jelenlévőket. Erről most csak annyit, hogy nem állunk jól vele. Még rosszabbul állunk azonban egy normális méretű kormánymű találásával. És most vissza a sebességváltóhoz.
A 350Z váltója egy hatsebességes kézi, elég normális fokozatkiosztással, ami annyit tesz egy sportos autónál, hogy nincsenek benne nagy szakadások, viszonylag egyenletesen keveset ejt a fordulaton. A hatodik fokozat nagyon kilóg a sorból, az az autópályás spórolásra van. Szóval lényegében ez egy jó ötös váltó egy felesleges izével a végén. Hogy Adorjánt idézzem (és hideg Hattori Hanzōt forgassak a JDM-papok szívében) "egész jó váltó, szinte olyan, mint a BMW sportváltója".
Érdekes fejlemény, hogy az általunk használt 200SX difi a maga 3,9-es végáttételével sokkal rövidebb a 350Z gyári difijénél, ami olyan 3,5-ös volna, ettől relatíve még erősebb lesz a Hangyász. Ez fizikailag persze pongyola, a végáttételtől nem lesz erősebb az autó, csak annyi történik, hogy általánosan magasabb fordulatszám tartozik majd azonos sebességhez, és egyúttal könnyebb dolga lesz a motornak a kasztni felgyorsításával. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a kardán majdnem 4-et pördül, mire a kerék méltóztatik egyszer körbefordulni. Olyan ez, mint egy nagyobb fogaskerék hátul a bringán, igazából nem lesz tőle vastagabb a combod, de könnyebb vele feltekerni a hegyre. Cserébe szaporán kell pedálozni.
Mivel a pályaautózás jellemzően nem a végsebességről, hanem a gyorsulásról szól, valószínűleg elfogadható lesz így. Látatlanban arra tippelek, hogy az egyes nagyjából a trélerre felállásra és a parkolóban araszolgatásra lesz csak jó, mert megtapadni nem tudnak majd a kerekek. A kettes is rövidke, de kezdetnek kibírjuk. A 0-100 nyilván nem lesz valami fényes két váltással, de nem katalógust készítünk, mint tudjuk.
És most akkor küldjön végre a jóisten nekünk egy megfelelő méretű kormányművet végre, hogy megindulhassunk.
Adorján: Na mellékelten küldöm a képet. A 350Z váltójában ami szemet szúrhat, hogy a 6. nem illik a képbe, az amolyan eco fokozat. Illetve a 4. is lehetne egy hangyá(sz)nyival hosszabb, de az még elmegy. Egyébként szerintem nem kell 6.-at váltani a Hringen, ha nem elég a végsebesség ötödikben, akkor emelünk egy kicsit a revlimiten.
bardocz 2012.01.30. 22:18:38
Fűtóműről igazán írhattál volna többet, elfér az még!:D
Flankerr 2012.01.30. 22:32:37
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.30. 23:20:07
... ... 2012.01.30. 23:31:07
... ... 2012.01.30. 23:31:38
petikebx 2012.01.30. 23:50:39
Rák Attantam 2012.01.31. 00:08:21
nincs itt semmi gond, kérem! :)
Adam990 (törölt) 2012.01.31. 00:41:34
Első futóművel kapcsolatba nemlenne egyszerűbb valamilyen jó geometriával rendelkező tipusnak a teljes elejét beilleszteni és ahoz építeni a csővázat?
hapsi 2012.01.31. 01:27:10
Sopánka76 2012.01.31. 02:05:25
Jó lesz ez nagyon!
BUBISBUBLEK 2012.01.31. 07:21:17
sunblind 2012.01.31. 07:25:20
GorCseW 2012.01.31. 08:18:57
225/45R17, 3,91 végáttétel, 285Le, direkt 5. váltó elvileg 6500 1/min redline-nál, úgy nézett ki a dolog, hogy a célegyenesbe fordulva, ~ a box utca épületeinek elején, már a limitet verte a motor, és vicces düdüdüdü kíséretében autóztam végig az igen hosszúnak tűnő hátra lévő szakaszt.
A 0,83-as 6.-al még nem voltam a Ringen így arról nem tudok nyilatkozni.
JMC 2012.01.31. 08:37:41
fogash 2012.01.31. 08:44:43
1-70
2-110
3-165
4-200(környéke)
5-csillagos ég (nem forogta végig)
Én így minden versenyzői tapasztalat hiányában rövidnek érzem az áttételeidet. Ráadásul az 1. csak trélerezni jó, a 6. meg túl hosszú, akkor tulképpen van egy 4sebes váltód kúszó meg overdrive segédlettel? :)
m_balage 2012.01.31. 09:12:16
СubE 2012.01.31. 09:20:10
1-110
2-180
3-230
4-270
5-310 (330, ha hagyod kiforogni)
Plusz van egy rejtett 6. fokozat amit csak arra az esetre tartogatok, ha összefutnék egy Veyronnal. A hatodik kapcsolása automatikusan kiürít egy 20 literes nitro palackot is. Ha bírná a gumi 470-ig meg sem állnék. Van még hova fejlődni Gábor.
gombaszakértő 2012.01.31. 09:49:16
fogash 2012.01.31. 10:02:44
Chingachgook 2012.01.31. 10:54:04
1. fokozat 0-70 (hatszelben)
ennyi :)
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.31. 11:08:27
Pudva · http://www.fatfish.hu 2012.01.31. 11:09:06
Mijaza' revlimit?
Köszi
Geeker 2012.01.31. 11:31:57
Macskavirág 2012.01.31. 11:43:36
JmOS 2012.01.31. 12:15:47
Ez az 1-es így totál értelmetlen lesz szvsz...
fogash 2012.01.31. 13:01:00
GML 2012.01.31. 13:33:59
Vagy tévednék?
onager73 2012.01.31. 13:34:45
Ha nagyon muszáj lemérem amit kell.
akiak 2012.01.31. 13:55:37
Pudva · http://www.fatfish.hu 2012.01.31. 13:58:09
kamikazeee 2012.01.31. 14:25:19
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.01.31. 14:34:28
off
Bocsánat, de messziről és látatlanban nem értem a problémát.
Fogtok egy kormánygépet, és oda teszitek, ahova fér. Utána rudazattal lehet játszani, hossz és pozíció eléggé állítható.
Ha a kormánygépben a fogasléc középen van, és a két végén lakik a nyomtávrúd, az kellemetlen lehet.
Ha jól emlékszem, a Trabanté egy pontot mozgat, onnan lehet rudazni.
Versenyzéshez nem tudom, mennyire jó, de egy Lada-féle globoidos kormánygép és segédirányító karos mechanizmus is könnyen mozgatható a térben, nem?
A Zaporozsecben pl a tengelyvonal előtt vannak a nyomtávrudak, ott Lada féle kormánygép van.
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.01.31. 14:37:13
Nem kellene egy motornyomaték görbe a fűrész aljába?
kamikazeee 2012.01.31. 14:46:35
Úgy rémlik, hogy az S12-es Silvia (GrandPrix) kormányműve kb. 2 koptól koppig...
Töci 2012.01.31. 15:01:40
Helló!
Nekem a sevenbe escort mk 2-es van elég keskeny, ez elöl irányít és lehet 1.95-ös rack&pinion-t kapni bele, sőt még asszem 1.75-ös is létezik.
Vagy sierraét szokták középen röviditeni, ehhez is lehet kisebb áttételű fogaskerék-fogaslécet kapni.
Kniight 2012.01.31. 15:02:17
A nyomatékgörbe tényleg tanulságos volna.
bardocz 2012.01.31. 15:22:09
Macskavirág 2012.01.31. 15:47:29
Macskavirág 2012.01.31. 15:57:06
Macskavirág 2012.01.31. 15:58:43
metalex 2012.01.31. 17:14:35
A revlimit meg kevés lesz a ringre, az ötödikkel- persze szerintem, de ne legyen igazam.
(azért vegyétek számításba, nehogy az első próbakör után görbüljön a száj )
Nem vagyok Nissanos- ez a Datsun kivételesen a kedvencem, de a 300Zx kormányműve, ill. váltó difije szóba sem jöhet ???? Ha jól emlékszem az is pont tengelyvonal előtt kormányoz.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.31. 18:46:22
wpwr 2012.01.31. 19:35:57
hapsi 2012.01.31. 19:37:19
Tibor889 2012.01.31. 19:47:47
Tolós váltó nem lesz?
Soros 6-os BMW-re csinálnak azt is, 5 fokozattal. Egy M3-mal már kaparnak vele, és bírja. Esetleg közdarabbal egy ilyet?
bardocz 2012.01.31. 20:43:04
hapsi 2012.01.31. 20:49:19
bardocz 2012.01.31. 20:59:02
Tizenkettő 2012.01.31. 21:16:17
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.01.31. 21:44:11
Ha a fogasléc rövid, arra lehet megoldás. Megtoldja az ember, míg kiadja a lengőkar csuklópontok szélességit, a rudakat megágyazza valami egyenesbe vezető perselyben. Aztán a lengőkar hosszhoz passzoló lengő rudakat csinál.
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.01.31. 21:49:48
Játszottam már ilyennek a programozásával, azért kérdeztem.
A légellenállást sima négyzetes függvénnyel lehet közelíteni, és érdemes beletenni.
F_lég=Cv*A_homlok*v^2
Az Mmax és Pmax pont szerintem önmagában nem elég. A görbék jellegét kell látni, és ahhoz passzítani a váltási pontokat. Más áttételsort szeret egy széles púpú nyomatékgörbe és mást egy hegyes, vége felé emelkedős.
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.01.31. 21:53:32
Ja, és ami a lényeg: lesz olyan menetellenállási pont, ahol már nem lesz elég a motorteljesítmény a legyőzéséhez. Azt olyan diagramon kell ábrázolni, ahol a fokozatonkénti vonóerők és a menetellenállás van feltüntetve. Azért, hogy lásd, nem negyedik csutkagázon lesz-e, és akkor az 5-6 fokozat csak dísz, overdrive.
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.01.31. 22:00:30
Persze, hogy elkapkodom a képletet:
F_lég=Cv*A_homlok*ró_levegő/2*v^2
Hexer 2012.01.31. 22:33:52
Jaja...makulatlan a progi, csak neha kicsit maceras a hasznalata ha mas otora hasznaljuk, meg neha befagy.
Kicsit ha tudsz faragj ezen es makulatlan, igy is.
@wpwr: en is tudok ilyent, potom 500.000-ert gyart ebmerunk szervos kormanymuvet. Racsingos, es baromikemeny, de jelenleg ertelmetlenul draga. Valoszinu e46 kormanymu lesz hasznalva, vagy 1-es szeriabol.
Mindentol fuggetlen egesz halovany a valto, foleg 5-6 fokozatban ahol egy turbos autoba szepen muzsikalna de szivora...
1-es hasznalhatatlan, igy marad egy 4 sebesseges valto...jovore valtoepites :D
Pozitivum, ehez a valtohoz letezik atalakito szekire.
Addorjan_ 2012.01.31. 22:37:08
Lehet egyébként, hogy ezzel az áttétellel sokkal többet nyer máshol, nem a célegyenesre kell hegyezni egy autót, ha valaki gyorsan körbe akar érni a Hringen :)
Addorjan_ 2012.01.31. 22:38:46
Macskavirág 2012.01.31. 23:16:41
Ha megnézel bármilyen fűrészdiagramot, láthatod, hogy a fokozatonkénti végsebesség a hajtáslánc (beleértve a kereket is) össz-áttétele és a motorfordulat alapján van számolva, de korántsem azt jelenti, hogy magasabb fokozatban azt képes is elérni az autó (épp ennek szemléltetésére van a vonóerődiagram). De ez a program súgójában (is) le van írva. Ahogy említettem, nagyon nehéz régebbi Renault-khoz nyomatékgörbét találni, ezért sem erőltettem ennek a használatát. A görbe mellett még a váltók áttételezését sem egyszerű fellelni. A program 864 Renault váltó áttételét tartalmazza, ezeket a program írásakor épp aktuális gyári szervizprogramból bányásztam ki. Elég kacifántosan van a Dialogysban 1-1 váltó áttételezése elrejtve, így nem biztos, hogy a szalonban meg tudják mondani neked váltókód alapján az áttételezést. A program használatával mindez azonban csak pár kattintás, ez is egyik erőssége.
bürokraták rémálma 2012.02.01. 00:35:31
Azonban a sok éves vezetési tapasztalat alapján mondom, hogy nem árt olyan geometriát tervezni, ami nem teszi feleslegesen fárasztóvá a vezetést, versenyzést. Ezért szerintem a kerék talppontja és a csap döféspontja a lehető legkisebb legyen, hogy a kanyarbejárati fékezéskor esetleg megcsúszó kerék, ne (vagy csak keveset) módosítson a bekormányzó erőn. Illetve én nagyobb utánfutást adnék, mint egy széria változat, mert így egy „idegesebb” beállítás sem feltétlen fárasztó hosszú időn át.
Érdemes lenne végiggondolni azt is, hogy átlagosan mekkora arányban fog az autó bekormányzott kerekkel közlekedni, illetve mekkora az átlagos bekormányzás szöge. Mert ez alapján lehet változtatni az összekötők hosszán és elhelyezkedésén. Pl. inkább egyenesben ideges és kanyarban kezes. (Lehet, hogy a végsebesség csökken valamelyest, de a kanyarban való megcsúszást jobban lehet kontrollálni.)
Sajnos annyira nem vagyok benne a témában, hogy számszerű (és képletszerű) adatokkal, összefüggésekkel segítsek, csak amatőr módon érdekel a dolog. És kíváncsi vagyok milyen lesz végül!
És szerintem is egy jó esztergályos könnyen készít a kormánymű és összekötők közé közdarabot, aminek segítségével a kormánymű elhelyezése már másodlagos szempont. Ez maximum tömegnövekedés miatt lehet probléma.
Drukkolunk, hogy jó legyen!
(De nem akarok nagyon bele vau-vau! Van itt olyan, aki nagyobb szakértő!)
metalex 2012.02.01. 09:00:36
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.02.01. 11:33:38
Tehát, ha jól értem, kb. 80 km/h alatt, amikor driftel Karotta, akkor korrekt az áttételsor számításod.
Ha gyorsabban megy és egyenesen, akkor meg majd történik valami, és azt tudjuk, hogy elméletileg a fenti sebességek érhetők el az adott áttételsorral.
Ez szerintem kevés. Fene se akar difit-váltót cserélgetni, mert rossz helyen vannak a váltási pontok, vagy nem forogja le a motor.
Ha ügyes vagy, programozz egy vonóerő diagramot nekije. Jobban jártok mindketten.
fogash 2012.02.01. 11:49:34
@Nínó Karotta:" A fogasléc hossza - valójában a csuklók távolsága - azért érdekes, mert ez adja meg, hogy milyen íven fognak mozogni a kormányösszekötők a lengőkarokhoz képest." Ezt vagy rosszul magyaráztad el, vagy rosszul tudod. A fogasléc hossza csak azt határozza meg, (párban a kormányoszlop végi fogaskerékkel), hogy hányszor tudod körbetekerni a kormányt a két végállás között. A kormánygép áttétele azt adja meg, hogy egy kormánykerék-körbefordulás mekkora hosszirányú elmozdulást ad az összekötő rudazatnak. Ezen elmozdulás és a kerékagyhoz rögzített irányítókar hosszának aránya adja meg, hogy az összekötő rúd 1mm elmozdulása mekkora szögelfordulást okoz a keréken.
Ebből levezetve: a kopp-kopp csak 1 et forduló "gyors" kormánymű úgy is elkészíthető, ha a fogaslécen a középhelyzettől számított ötödik fogárokba belehegesztesz egy bucit, hogy a fogaskerék ne tudjon továbbmenni rajta. Ha ehhez egy olyan hosszú irányítókart csatolsz, ami kilóg a kerék mögül, akkor a koppig kitekert kormány alig fordítja el a kereket, a teljes kormányáttételed lassú. Ha viszont az irányítókar jó rövid, akkor picike elmozdulás is nagy kerékelfordulást okoz, vagyis gyors a kormányzásod.
Ha a teljes kormányrudazat-kormánymű a gömbfejeket összekötő egyenesre van felépítve, akkor az elkormányzás során az összetartás nem változik. És ez ROSSZ, mert valamelyik kerék radírozni fog. Akkor nem fog radírozni egyik sem, ha az elfordulás során a két elfordult kerék képzeletbeli tengelye ugyanabban a pontban metszi a hátsó kerekek tengelyét = az ívbelső keréknek mindig nagyobb mértékben kell elfordulnia, mint az ívkülsőnek.
Ezt úgy lehet elérni, ha a kormánymű nem a gömbfejek vonalában van, hanem előbbre/hátrébb vagy feljebb/lejjebb. Ekkor az ívbelső részt maga felé is húzza, ami nagyobb elmozdulást ad, mint a külső, ami tolná el a másikat.
És akkor még csak a rugózatlan geometriáról beszéltünk, illetve nem esett szó a csapdőlésről/utánfutásról, ami miatt a kerék nem egy függőleges tengely körül fordul el...
Kicsit az az érzésem, hogy próbálkoztok, aztán ha szerencsétek van, belenyúltok a tutiba, ha nincs, akkor meg lesz egy erősen vezethetetlen autótok. Sajnos az összes számolgatás ellenére is. Hm?
Macskavirág 2012.02.01. 15:47:35
Ezek ellenére, ha van valakinek affinitása hozzá, akkor akár váltóépítéshez fel tudja használni. Haverom ennek segítségével "legózta" össze Renault váltóját és lett országos bajnok (MNASZ - Országos Drag Bajnokság) kategóriájában 2010-ben és 2011-ben.
GorCseW 2012.02.01. 16:01:49
@Addorjan_: nem tudom pontosan mire gondoltál, hogy máshol többet lehet nyerni, mert pl. nem gondoltam volna, hogy a 4. -5. fokozatban "végig" lehet autózni a Ringet.
Rövidebb technikásabb pályán lehet értelme, én Kakucson meg nem kapcsolok 4. főlé, bár akkor már erősen keresztben úszik az autó :)
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.01. 16:43:24
A másik, amit írsz, az Ackermann geometria, szintén ki van számolva és könnyen szimulálható. Arra törekszünk, hogy legyen értelmes mértékű Ackermannunk, ezt pedig valójában nem tisztán a kormánymű hosszanti pozíciója határozza meg, hanem a kormányösszekötők és a segédirányítókarok által bezárt szög. A kis Ackermannt adó (tehát messze a difi mögött találkozó tengelyű) segédirányítókarok mellett is lehet értelmes Ackermann, ha viszonylag hátul tud lenni a kormánymű, és fordítva, viszonylag elöl lévő kormánymű mellett is lehet értelmes Ackermann, ha nagyon ki tudod hajlítani az irányítókarokat.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.01. 16:59:25
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.02.01. 17:05:01
fogash 2012.02.01. 19:13:42
Addorjan_ 2012.02.01. 19:19:45
A többire meg gorcsew írása mutatott rá, miszerint én a hangyász fordulatszámát szeretném emelni, ha esetleg belenyal a tiltásba.
@GorCseW: Arra gondoltam, hogy ha mondjuk egy jó végáttétellel megspórolunk két-három váltást, vagy a jó áttételezésnek köszönhetően sok kanyarban a nyomatékmaximumról tud kigyorsítani a kocsi, akkor felesleges a célegyenesbeli végsebességre hangolni, mert sokkal többet veszíthetünk egy esetlegesen hosszabb diffivel a ring más részein. És állítom neked, hogy Karotta 4-5. ben fog végigrongyolni a Hringen, esetleg a sikánban kell szúrni egy 3.-at! Nekem sikerült anno, akkor neki is fog:) Persze erről nincs szimulációnk és szerintem nem is lesz, ezt majd élesben kiderül.
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.02.01. 19:29:48
Nem értettem félre.
Csupán az nem volt világos, hogy ez nem menetdinamikai tervező program, hanem áttétel számoló.
Lehet ezzel is jó áttételt számolni, de nem 100%-ig biztos az eredmény jósága.
fogash 2012.02.02. 12:54:42
Macskavirág 2012.02.02. 13:43:22
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.02.02. 21:34:03
Közelítésnek elég egy F_ellen=A+F_légellenállás típusú képlet. A légellenállás messze a legjelentősebb 80 felett. A többi belezsúfolható az A konstansba. Legalább a dolgok nagyságrendje passzoljon, aztán lehet szőrözni a nüanszokat.
Excelben simán ki lehet pötyögni, csak legyen motor nyomatékgörbe. Nem kell célprogram hozzá.