Hangyász Hétfő 03 – Mélyvíz, kizárólag úszóknak - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Hangyász Hétfő 03 – Mélyvíz, kizárólag úszóknak

2012. január 02. 22:06 Nínó Karotta

hangyaszhetfo03_27.jpg

Heló, harmadik hangyász hétfő! Először is járjunk mind örömtáncot, mert eljött az év, amikor a Hangyász végre elkészül. Nem lehet máshogy, erre ne is vesztegessünk több szót, már így is csak 363 napunk van hátra.

hangyaszhetfo03_5.jpg

A két ünnep közt kilátogattam Adorjánékhoz, hogy a műhelyben megtekintsem a haladást. Nem ezekkel a képekkel fogom anyámnak elmagyarázni, mi kerül egy ilyen vackon egy bő fullos Dacia Dusterbe. Nem indult még be a látványos fejlődés. Az elkészült esztergályosmunka révén viszont végre összeszerelhető az első BMW csonkállvány az S13 lengőkarral és támasztórúddal. Ez isteni hír, bár tudnánk, hova tesszük. Kell nekünk egy hossztengely szerinti, egy keresztirányú és egy magasságbéli referencia. Lássuk.

hangyaszhetfo03_2.jpg

A hosszanti pozíciót kiadja a tengelytáv. A Datsun 260Z gyári adata 2300 mm, ami nagyon, kétségbeejtően rövid. Minthogy azonban az eredeti autó sziluettjét nem tesszük tönkre, tarjuk magunkat ehhez. 1-2 centit belecsaltunk az első sárvédő kerékjáratába, de 2330 mm fölé biztosan nem megyünk. Ezzel a hosszanti pozíciónk meg is van, lássuk a keresztirányút.

hangyaszhetfo03_18.jpg

A nyomtávot valamivel lazábban közelítettük meg elsőre: a menő hátsókerekes sportautókon 0 és 5 cm között szokott szűkebb lenni az első nyomtáv a hátsónál. Mi okosan belőttünk 2,5-et. Aztán átgondoltam itthon, és ennél van azért tudományosabb. A donor autó a Nissan 200SX S13. A hátsó nyomtávot megadja a kész hátsó futómű. Az állítható lengőkarokkal pici állítás van benne, de ettől tekintsünk el. Azaz, a gyári nyomtávunk 1465 mm volna, ennyire esik egymástól a két hátsó kerék középvonala. Tudván, hogy a gyári kerékméret 6JJ ET40, az új pedig 9,5" ET-19, osztunk, szorzunk, és az új hátsó nyomtávunk 1583 mm, vagyis 12 centit szélesedtünk.

hangyaszhetfo03_31.jpg

Lássuk akkor elöl. Mivel a kormánymű szintén S13, ennek, és az ő kormányösszekötőinek a hossza megszabja, hogy nagyjából elöl is a gyári távolságba kell tennünk egymástól a csonkállványokat, mert különben nem érné át őket keresztben a kormánymű. A S13 gyári első nyomtávja szintén 1465 mm, szintén 6 hüvelykes, ET40-es felnikkel. Az én előre szánt felnijeim 8,5" ET4-esek, azaz a gyári pozícióban lévő csonkállványokat feltételezve a leendő első nyomtávom 1537 mm. 1583-1537=46 mm, ennyivel lesz tehát szűkebb az első nyomtáv a hátsónál. Ebben is van némi mozgástér, mert mind az első lengőkar, mind a kormányösszekötő hossza állítható, de ezt tekintem kiindulásnak. És mivel benne vagyunk a bűvös 5 centiben, nagyon nem is áll rosszul a szénánk.  Jöhet a magasság.

hangyaszhetfo03_8.jpg

A magasság ugye adott, ez a kerék közepe a földtől. (nem az autó hasmagasságáról beszélünk, csak a csonkállvány helyéről, és a tengelycsonk ugyebár a kerék közepe). Ami nagyon nem adott, az fent a toronycsapágy pozíciója: ez fogja megadni az utánfutást, a csapterpesztést és a kerékdőlést; lent pedig a lengőkarok belső bekötési pontjainak magassága, ez adja meg a roll centert, a berugózási dőlésnövekményt, a berugózási utánfutás-növekményt és az anti-dive (bólintásgátlás) mértékét. Ezekből mind vannak általános referenciák, lehet egy 8 fok körüli utánfutással, 3 fok körüli statikus negatív dőléssel közelítgetni az ideálisat, bízva abban, hogy úgyis minden állítható. Kiindulási referenciának itt van maga a BMW gólyaláb.

hangyaszhetfo03_24.jpg

A belső oldalról azt tudjuk, hogy a lengőkar csak teljes berugózáskor érheti el a derékszöget a gólyalábbal, alapvetően szűkebb szöget kell bezárniuk. Vagyis alapértelmezésben a lengőkarnak belülről kifelé legalább annyira lefelé kell mutatni, hogy teljes berugózáskor is csak közelítse a vízszintest. Ez azért lényeges, mert ez kell ahhoz, hogy amikor rádől a kasztni a külső kerékre kanyarban, az negatív dőlést szedjen fel, azaz az aszfalttal érintkező felülete ne csökkenjen, hanem maradjon nagy.

hangyaszhetfo03_13.jpg

Szintén a lengőkarok belső végéről tudjuk, hogy a hátrafelé mutató haránt támasztórúd bekötési pontját semmiképp sem szeretnénk magasabbra, mint az első lengőkarét, mert azzal bólintásgátlást építünk a geometriába - ez jó a közúton, ahol lágy rugókon imbolyognak az autók, de nem jó nekünk, ahol az eleve kemény rugót keményíti fel virtuálisan a befeszülő geometria, ez erős kanyarbejárati alulkormányzottsághoz vezetne. Ezek jó alapok, és innen még számolunk egy kicsit. Én biztosan.

hangyaszhetfo03_25.jpg

Odapróbáltuk a helyére az átforgatott jobbkormányos S13 kormányművet (JDM goodness, yay), ez a legtisztább megoldás arra, hogy ne legyen bumpsteerünk. A bumpsteer az, amikor a rugóút során az első kerekek összetartása megváltozik - azaz gyakorlatilag a fel-le mozgás során elfordul a kerék, mintha picit kormányozna az ember. Ez akkor van, ha  a lengőkar és a kormányösszekötő nem azonos ívet rajzol. Elkerülni a legszebben úgy lehet, hogy a kormányösszekötő belső csuklói egy vonalba kerülnek a lengőkarral, a hosszuk pedig passzol. Mivel a kormányművet bárhova tehetjük, ezt nem kívánjuk elszúrni. És hogy mit keres egy jobbkormányos, japán kormánymű fejjel lefele egy balkormányos hangyászban, erről tekintsétek meg az alábbi, latin nyelvű tudálékoskodást is tartalmazó, rövid videót, amit még hónapokkal ezelőtt, Lacinál készítettem, amikor feltaláltam.

A to-do lista első eleme, hogy Adorjánék megpróbálnak lemérni főbb paramétereiben egy E46-os BMW-t, hogy lássuk, ott mi a helyzet ezekben a kérdésekben. Főleg a gólyaláb alapvető szögei és a lengőkar síkja érdekes nekünk. Ez nem jelenti azt, hogy minden úgy is lesz, mert ez egy másmilyen autó, más célra, de megismerjük, amit lehet. Hátul a helyzet jobb, amennyiben az S13 segédkeret minden alapszöget megad, de ezt is érdemes összeraknunk a Driftworks eltolt tengelyvonalú csonkállványával, hogy ellenőrizhessük, hogy minden fasza-e. Abba most nem kezdek bele, hogy miért kellhet még komplett hátsó keretet is cserélni, lesz még elég HH. Én folytatom tovább a túrást, és talán készül a héten pár további vázlat is. Mondom én, hogy haladunk.

(Aki eddig elolvasta, forduljon szakorvoshoz. De tudja, hogy a távolból szeretem!) Viszlát hétfőn!

158 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

fogash 2012.01.03. 08:43:11

@conmorientes: bár kisstílű a tiédhez képest, de 5000Ft-nyi célprémiumot nekem is megér Karottát olvasni.

A hangyász hétfő 04 egy keretessel kezdődjék, amely megjelöli a Hungaroringen, 2012-ben száraz aszfalton elérendő cél-köridőt!

@poa ogapo: maguknak építik, hobbiból, játékból. Lomisoktól szerzett, bontóból mentett cuccokból. Miért fáj az neked, hogy valami értelmeset csinálnak ahelyett, hogy a játékgépbe szórnák ugyanezt az összeget? Agyagváza...

conmorientes 2012.01.03. 08:57:42

@hagyma:

Tessék rákeresni :))) esetleg megvárni a vátész Da Silva féle agykontroll módszerrel történő ködös emlékkép keresésének eredményét!

Mert ugye lehet hogy rosszul emlékszem rá én is....

conmorientes 2012.01.03. 09:01:08

@fogash:

Nincs kis vagy nagy stil.... mert ez egy játék, de az alapelv ugye az, hogy mindenki úgy vállaljon "társadalmi munkát" hogy az legalább fájjon :)))

poa ogapo 2012.01.03. 09:07:13

@fogash: Figyel proli vagy a szövegértési képesség, vagy a memória hiánya miatt írsz butaságot.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 09:29:39

@conmorientes: @fogash: Csodálatosan nagylelkű ajánlat. A hungaroringi célidő ki van tűzve több mint egy éve: "Akkor vagyunk ügyesek, ha 2011 folyamán a Hangyász 2:05-ös időt fut a Hungaroringen. Eredetileg 2 perc alattit akartam írni, de miután ránéztem a timeattack.hu örökranglistájára (timeattack.hu/hun/hungaroring/), visszaszálltam a földre. Hű, nagyon remélem, hogy nem fog egy fél ország ordítva röhögni rajtam ezért egy év múlva, de kitűzött cél nélkül nincs fejlődés." (karotta.blog.hu/2010/10/22/a_hangyasz_egy_gyilkos_allat)

Ezt szelídítettem arra az első Hangyász Hétfőben, hogy "Ez bizony elég messze van a 2:09,99-es Hungaroringi köridőtől."

Ha abból indulunk ki, hogy valaha elkészül, akkor a 2:10 nem irreális, és igazából a 2:05 sem ordítóan komikus, ha véletlenül jó is lesz. De a 2011-es céldátum mintha elúszott volna. Mindegy, 30 felett repül az idő.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 09:35:04

@visszakettopadlogaz: A nagy negatív első dőlés minden MacPhersonos pályaautónál általános, mert a mekferzon berugózásra nem nagyon szed fel negatív dőlést magától (szemben mondjuk a jó kis kettős keresztlengőkarral), pedig az a kanyaríven nagyon elkél. És mivel a driftautó nem szokott nagyon nagyot fékezni, főleg nem egyenesben, így megteheti, hogy nagy első negatív dőléssel megy.

Szkotti 2012.01.03. 09:37:58

Uhh. A levegőben felépíteni egy versenyfutóművet zártszelvények, motoremelő zsiráf és faékek felhasználásával nem semmi művelet. Főleg úgy, hogy aztán mindkét oldal egyforma is legyen. Hajrá nektek.
Van egy barátom, ő hasonló módon épített fel egy hobbista raliautót, ami sose létezett hivatalosan, de ő készített mindennek sablont (toronycsapágy helyének, bölcsőnek, motortartóknak) és utána ezeket kötötte össze lemezekkel, meg csövekkel. 2-3 évet dolgozott rajta de már szalad a gép. Jó, mondjuk ő csinálta és nem csináltatta ;o)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 09:38:58

@poa ogapo: Annak is jelentős élőmunkaigénye van, hogy ingyen számolgatok, ingyen blogolok és ingyen válaszolok a kommentedre, mégse számlázom ki neked. Ez a hobbitevékenység már csak ilyen.

2-More 2012.01.03. 09:44:14

@conmorientes: Bennem is ilyenek fogalmazódtak meg, főleg mikor nemrég szembesültem a kalkuláció meg a valóság közt elméletileg nincs különbség, gyakorlatilag meg van :D Az épülő motorjainkhoz számoltam a kompresszióarányt, gyakorlatilag ezredre, olyan, maximum századokat jelentő tételek nem voltak benne, hogy csapágyjáték, dinamikus hajtókarnyúlás, meg hőtágulás. Mivel nem vagyok se autószerelő, se gépész, de azért nem is a netes furat*löket azt jóccakát szinten lett kiszámolva, nameg, nem is babra ment a játék, azért elküldtem két arcnak is, akik ilyesmivel munkaszinten foglalkoztak, mindkettő ugyanerre az eredményre jött. Teszem hozzá, az értékek se ex-has, hanem a gyári adatokból illetve a homológlapról származtak. Eztán mutattam az elmebeteg tettestársamnak hogy kész a számitás és szerintem jó is, ő is átszámolta, jó. Ezalapján lerendeltük a dugókat, felfúrattuk a blokkokat, hajtókar, csapágy, minden új, összefűz, de azért még biztonság kedvéért ki is köböltük. Az eltérés finoman szólva is jelentős volt, én a régi turbós motor ökölszabály 8.5:1es kompresszióarányra számoltam 8.49:1et, ez meg lett 9.52:1. OK, hogy igy még erősebb lesz, meg előbb betölt, meg amugy se akarom 2 barral fújni, de bazzeg...Gyári sikolatlan blokk, hengerfej érintetlen, és ekkora eltérés azért nem szar, meg OK hogy én esetleg seggfasz vagyok a témához, de hogy 3 gépész is ugyanazt számolja....Szóval szép meg jó ez a papir-ceruza kiszámolom jajjdefasza lesz, de én a futóművet mondjuk ilyen szinten ennyi tudással tuti nem mertem volna igy megbolygatni.

@visszakettopadlogaz: Japánok eleve hülyék, van hogy futómű is alig van a kocsi alatt úgy le van ültetve, az hogy a driftben milyen dőlést csinálnak, meg hogy felfeszegetik a 195ös gumit a 9"es felnire, az egy dolog, hazafele úgyis tréleren fog menni a verda hogy utána a szakik megint hetekig lapátolják össze amit a t. racer szétrúgott. Mondjuk itt se szempont hogy streetlegal legyen a gép, de gondolom gumira meg futóműalkatrészre se szarja a pénzt az úr, mert azt azért senki se gondolja, hogy egy G szem az egy örök darab.

Lóvékérdésben, meg alapitvány, nem hiszem hogy a mi pénzünkre lenne rászorulva, szerintem amig mindenki a saját faszával veri a csalánt, addig tudja értékelni a dolgokat, amiket megszerez. Ugyan valóban nem a "leadtam a slusszkulcsot" szindróma van itt, de azért azt se mondanám hogy olyan rettenetes megfeszülés folyik a partvonalon, már ha csak a saját példámból is indulok ki, hozzátéve hogy az se kis teljesitmény, ha az ember márcsak a lóvét előteremti rá, főleg ha azt nem a legyek hordják össze.

conmorientes 2012.01.03. 09:44:23

@Nínó Karotta:

2.05.99 élt az emlékeimben, de egye fene megelégszem a 2.09.99-el is :)))

conmorientes 2012.01.03. 09:48:54

@2-More:

Uram pontosan értem és ismerem is a helyzetet, ráadásul nálad egy hangyaalkatrésznyivel finomabban próbálom azt megfogalmazni, lánglelkű és félek "Nénó" karottának, hogy ez a belenyúlás már nagyon-nagyon veszélyes...

Ezzel együtt mégegyszer mondom én személy szerint szukolok :)))

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.03. 09:56:31

@Nínó Karotta: Parszor elolvastam amit irtal es hazudnek ha azt mondam hogy ertem de kezdem kapisgalni. Koszi a magyarazatot!

@2-More: Igen, az a masik hogy ez a mar- mar beteges porig ultetes.... Egy finom ultetes jol nez ki, de ez a hason csuszas ez mar sok. Sokk:)

Iden november ben megyek HongKong/China/Japan/Macao, kivancsi leszek....

2-More 2012.01.03. 09:58:00

@conmorientes: Én sajnos nem mindig tudok ilyen cizellált lenni, főleg ha 2x egymásután száll el a post vagy a blog.hu, vagy amiatt hogy belenyúlok a touchpadba :D

A szurkolási kérdésben, én se azt mondom hogy ne tovább, mert abból lehet okolni, én azt nem szoktam komálni, amikor nulla kétely, maximális magabiztosság és királyi többes van olyan kérdésekben, amik khmmm..... Én se alázattal állok neki mindennek, de azért egy csipetnyi félsz illetve mi lesz ha nem ártana a képletbe. Veszélyt érdemben nem látok benne, ha csak azt nem hogy elkölt X milliót és megy a gatterba az egész, de ahogy nézem az eddigi mellékvágányok se nagyon szegték kedvét, én tudom magamról hogy én tizedennyi szopás után hagytam autót a levesbe menni, igaz évekkel később megint totál más tipussal, más felkiáltással és másfele megint belekezdtem, de már jóval megfontoltabban. Már magamhoz képest...

2-More 2012.01.03. 10:00:34

@visszakettopadlogaz: Csak aztán meg ne döbbenj, sokan azt vizionálják hogy kinnt glédában állnak a széttuningolt suprák meg skylineok, és akad gazdagon 70-80'as évekbeli vas is desszertnek, közben meg a lófaszt mama. Igaz Kei autó is van, amibe beleülnék, sőt akarok is, de előbb ezt a falatot kell lenyelni amit most rágok.

tomnemtom 2012.01.03. 10:09:23

@2-More: nem tudom, mennyire ismered Karottát, amennyire nekem szerencsém van ismerni, abból arra következtetek, hogy igen mélyreható tanulmányozások után merészkedik fent említett számításokat elvégezni, melyekhez talán még témába vágó kultúrantropológiai tanulmányokat is elolvas-elemez.
tehát magam részéről csak várom a végeredményt és olvasok itten szorgalmasan.

2-More 2012.01.03. 10:16:26

@tomnemtom: Személyes ismerettség vagy szimpátia nem sokat nyom a latban amikor a ring túlsó sarkában a newtoni fizika áll, és személyzete a makacs tények.

A mélyreható tanulmányozásban az a jó, hogy minnél mélyebbre hatol az ember, annál inkább rájön mennyi mindent nem tud még, legalábbis én igy állok a dologhoz, mert még mindig jobb ha az embert a meglepetés hogy anyád ezt nem gondoltam volna vagy urambocsá' a szégyen hogy "hogy lehetek ekkora..." vágja szájon, mint egy elszálló futómű vagy motoralkatrész.

kockablogger 2012.01.03. 10:20:22

Aztarohadt. Volt, amit csak guglival tudtam értelmezni, pedig... Karaj poszt, tetszik, hogy mindent kiszámoltok. Ha a turbóunóba elkészül majd a motor, jövök hozzátok futóművet építeni :) Meg igazából nagyon gondolkodom az összkerékben, de egyedül nehéz :/

conmorientes 2012.01.03. 10:20:24

@2-More:

Attól szép a világ hogy eltérőek vagyunk. Ettől függetlenül még tény, hogy Nínó Karotta Úrral egyetemben hiszek a honi kisipar még meglévő szaktudásában, a szarból várépítésben, és a Mikulásban is, tudod abban ami jó esetben havonta jön egyszer néhány napra:))))

Viszont a folyamatból kissé hiányolom azokat a biztonsági szelepeket amik egy ilyen mértékű belenyúlás, vagy inkább 0-ról építkezés esetében a viszonylag forgolódásmentes alvás alapfeltételei.

Lehet hogy eltúlzom a veszélyeket, de szívesen venném ha mondjuk egy lelkes kommentelő aki tanársegéd a közlek karon, venné a fáradtságot ugyancsak barátságból és mondjuk valami CAD alapon modellezné, tervezné a kialakult elképzelés megvalósíthatóságát, és azokat az erőket amik ott és úgy hatnak. Ennek alapján talán lehetne kissé tisztábban látni a vázszerkezet, vagy segédkeret igényeit és egyéb nyalánkságokat.

Persze az is lehetséges hogy egy balfax vagyok és csak fölöslegesen ógok-mógok itt ahelyett hogy a kamrában lánggal heftelnék hozzá egy profilt a leközölt képek alapján......

tomnemtom 2012.01.03. 10:20:49

@2-More: mindezt figyelembevéve gondolom, amit.

ismét bővült azok szűk köre, akit szintén nem zavarnak a tények, hanem figyelembeveszi azokat :)

becseit 2012.01.03. 10:21:23

@Szkotti:

Nem sablonban hegesztett szögvas, zárt szelvény szerkezetek a hegesztés miatt elvetemedhetnek. ("elhúzza a hő")
Az elhúzás mértéke a hegesztési módszerektől/technológiáktól és a hegesztő technikájától (ügyességétől) is függ.

Van ahol ez nem számít, van ahol számít.

A sablonban hegesztés tripla munka és költség, de az igazán precíz munkához elengedhetetlen és a második-n-ik munkadarab már pillanatok alatt megvan. :-))

becseit 2012.01.03. 10:24:13

@conmorientes:

Névleges erőhatás mellett torzuló futóműmechanikához fölösleges precíz geometriát tervezni.

Nem kell, hogy törjön, elég, ha rugalmas.

2-More 2012.01.03. 10:26:54

@conmorientes: A honi kisiparnak vannak itthon olyan művelői, akik előtt le a kalappal, illetve, a kinnti kisipar vagy nagynak gondolt ipar se akkora, mint azt sokan hinnék. Vannak iszonyú komoly hajtókar, váltó vagy épp futóműalkatrészgyártók, akik egy műhelyben, 10 alatti személyzettel operálnak. Viszont a szarból várat épitésben én nem hiszek,ezért is van az hogy az én váram is jól meg lett alapozva, igaz hogy kivül szarral van bekenve, de az az én agybajom. Nekem is mondták, hogy á ne vedd meg, a kovács józsi lehajtja azt' jóa, de valahogy eddig az eredmény engem igazol, hiába került sokszor 3x annyiba a sztori.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 10:28:37

@2-More: Azt nem tudom elégszer leírni ezek szerint, hogy a cél itt nem egy WTCC-verő túraautó _előállítása_. A cél annak a _megtanulása, megértése_ a saját bőrön, saját agyon át, hogy mitől jó, mitől rossz egy ilyen tárgy. Sok munka és gondolkodás megy abba, hogy jó is legyen, de ha nem jó, nincsen semmi baj. Majd átalakul, és lesz jobb. Vagy lesz még rosszabb, és akkor megint átalakul. Az a lényeg, hogy egyszer, valamikor, amikor majd végül jó lesz, akkor _értsük_, hogy mitől lett jó. És semmi baj nincs azzal, ha ez nem idén van. Csak jussunk el végre oda, hogy megy.

fogash 2012.01.03. 10:40:15

@poa ogapo: szkennelt/olvashatóra fotózott számlákat kértél, ha jól értettem. Ez a szememben a nettó kukacoskodás (köcsögség, rosszindulat, választhatsz) megnyilvánulása. A prolizást meg abba lehet hagyni, mielőtt elfajulok.

@Nínó Karotta: na most akkor 2:00, 2:05, vagy 2:10?

szemeteske 2012.01.03. 10:42:29

Tök laikusként mondom/kérdezem: ez a fémkeret ugye csak valami segéd izé a beállításokhoz? Mert ha ez a végleges kaszni akkor pályán megküldve darabokra fog törni/görbülni az egész járgány.

2-More 2012.01.03. 10:43:52

@Nínó Karotta: Én se ezt mondtam, és mivel én is hasonló cipőben járok, szintén nem túl sok, de azért elég segitséggel, csak én nem tudom igy megrázni magam, hogy hupsz nem sikerült, akkor majd legközelebb. Inkább azt az energiát és lóvét amit a kisérletezés elvinne, beleölöm az előkészületekbe meg a túlméretezésbe meg túlbiztositásba, már szintén ésszerű keretek közt.

whale 2012.01.03. 10:44:59

Ö...ööööö...ööö...ööööö. Nagyjából ennyit tudnék hozzáfűzni a fent leírtakhoz.:DDD
Respect és tisztelet az elmebetegeknek...:))

becseit 2012.01.03. 11:40:59

@szemeteske:

Elég, ha a hegesztéseket megnézed, ott a válaszod.
Néhol épphogy össze van heftelve.

Amúgy szerintem egy, vagy több lelkes (szerszámgép gyártó szakos) gépészmérnök biztosan szívesen segítene nektek az optimalizálásban, méretezésben. (Miskolci Egyetemen biztosan van pár) Nem beszélve az AutoCad, SolidEdge, stb. eszközökről.....

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 12:05:12

@szemeteske: Igen, pontosan, ez a zártszelvény keret egy mérési/beállítási segédlet. Igazából rendes váz lesz itt.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 12:11:09

@conmorientes: Az eredeti, lánglelkű célkitűzés 2:05 alattról szólt. Ne könnyítsünk a feladaton utólag. A pénzed becsszó nem kérem, ne szórj majd rajzszöget az utolsó kanyarba, hogy megúszd a könnyelmű ígéreted :)
Mondjuk nem lepne meg, hogyha mire meglesz a Hangyásszal a 05 alatti idő, addigra a százezer forintod csak annak a konkrét körnek a benzinjére lenne elég.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 12:13:48

@becseit: Tök jó kis linkek, köszönöm. A Bári Gergővel találkoztam a Michelisz Norbi boxában pár futó másodpercre, neki szépen gyűlhet a tapasztalata idén. És valószínűleg nagyon örült volna, ha a gyári WTCC-s BMW-n is ugyanúgy le lehetne vágni és arrébb lehetne tenni dolgokat, mint itt.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2012.01.03. 12:17:05

A Karotta helyében én először valami 3D tervezőrendszerben rajzolnám meg a pontokat, majd kötném össze lemezzel-zártszelvénnyel.
Olcsóbb lehet, mint hegeszteni, aztán visszaflexelni, és hamarabb látszik, mi fér el mitől, és mi nem.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2012.01.03. 12:19:10

Tényleg nem kukacoskodás, meg értem én, hogy egyrészt a hangyász orra menthetetlen volt, másrészt te mégis a hangyász kasztniját akartad. De. Én úgy hallottam olyanoktól, akik nem csak álmodoznak róla, mint én, hanem csinálták is már, hogy a futóműtuning nem szokott elsőre sikerülni, sőt, legtöbbször harmadikra sem tökéletes - és akkor még csak mondjuk a rugós tagot meg a szilenteket cserélte az ember. Itt meg kitaláltok valamit, értem én, hogy elvi alapon, számolva, de akkor is: gyakorlatilag a levegőbe rajzolva. Ismeretlen tengelytáv, ismeretlen súlyelosztás (új motor!), ismeretlen futóműgeometria.... Ha nem lesz jó, márpedig lássuk be, a fenti ökölszabály szerint igen nagy az esélye, hogy nem lesz jó, akkor nem elég majd pár csavart oldani, gyakorlatilag újra kell építeni az autó orrát.

Amire ki akarok lukadni: nem lett volna jobb kiindulni a gyári mérnökök eredményeiből, azaz: legalább lemérni, hol vannak ott a bekötési pontok, és azt reprodukálni térhálóban? Biztos jó okod volt, hogy ezen motor, kormánymű és futómű mellett döntöttél (és ezeket én biztosan olvastam is :-D), de mégiscsak, nekem ez így messze túl rizikósnak és tűnik ahhoz képest, hogy még siker esetén sem valószínű, hogy jobban viselkedne, mintha egy gyári alapot kezdesz farigcsálni. Legalább az S13-nak nincs elől bölcsője, amihez a lengőkarokat rögzíthetnéd...?

Attól eltekintenék, hogy a zsebedben turkáljak, de mivel vannak még bizonyára olyan Z-k a piacon, amelyeknek menthető az orra, még az sem kizárt, hogy így drágább is lesz, mintha vettél volna egy nagy levegőt, hamut szórsz a fejedre és a saját hangyászt elbontva veszel egy másik Z-t. De ez már másodlagos, azt tiszta és világos, és számomra is oké, hogy itt az eredmény fontosabb.

becseit 2012.01.03. 12:37:09

@Nínó Karotta:

Szívesen!

Még néhány, ha csak egy mondat plussz van bennük, már megéri.. :-))) (némely weblapok címe egyedi, de hasznos infók vannak rajta)

users.atw.hu/vidra1/suli/diagfenntart/futomudiag.doc

kopaszpunci.com/gepeszet/puskahu/gépism/Futómű%20beállítás.doc

kopaszpunci.com/gepeszet/jarmuvek/J-303-241rm-305-261vek.doc

www.rcauto.hu/download/Hudy_Setup_Book_hun_v1.pdf

Végül egy E39 futóműves link, hátha mentek vele valamire:

autotechnika.hu/uploads/files/archiv/2006/05/22-24.pdf

EddieCivic4g 2012.01.03. 13:32:55

Végigolvastam, sőt még a képeket is megnéztem. Orvossal beszéltem, de már csak holnap tud fogadni. :)
nem semmi munka, amit előadtok! Jó lesz majd egyszer pályán látni a gépsárkányt. Persze keresztben:)

Hexer 2012.01.03. 14:08:57

Aki ert a futomuhoz tudja, hogy a tervezes a gumi kivalasztasaval kezdodik, es annak karakterisztikajanak figyelembevetelevel.

Mivel jelen helyzetben ez nem megoldas, sot adott alaktreszekel kell dolgozni (lengokar, valamifele csonkalvagy, rugostag) igy egesz kis szabadsaga van a tervezesnek. Igazabol nem is lehet tervezni, nem is futomugetvezes ez, hanem az e46 elso futomunek geometriailag minnel pontosabb lemasolasa. Nyilvan mivel egy mas autoba kerul bele es nem utcai hasznalatra a leheto legtagabb tartomanyba kell alithatonak lennie a bekoteseknek.

Igy igazabol nem ujra feltalajuk a kereket hanem megadjuk a lehetoseget hogy ugyanazokbol az alkatreszekbol tekergetessel kerek, elipszis vagy korcka legyen.
Igy inkabb futomu bekoteseknek a tervezese lesz mint futomu geometria tervezes, azt mar megtettek a bmw gyar mernokei.

Castigliano (törölt) 2012.01.03. 14:56:42

Azt felajánlhatom,hogy lerajzolom valamilyen cad-programmal a futómű bekötési pontjait,és feltüntetek minden méretet meg dőlésszögeket,amik kiadódó méretek lesznek.Akkor talán könnyebb lesz a tervezgetés,mert gépen egyszerűbb utána átalakítani a dolgokat,mint a kocsin.

Hexer 2012.01.03. 19:12:42

@Castigliano: Ha Betti-t is hozod lehet rola szo :)

Parametrikus programozasal elkesziteni a rajzokat az elso futomurol, reff pontokat megadom (csutortokon merjuk ki), a tobbit magad mered ki.
Solid, Catia vagy Inventor elony...azokba en is beletudok ugatni :P

Ha ezek megvannak akor egy 60mm elmozduladon 5mm-enkent kellene dolest, osszetartast modelezni, majd minden 5 fok kormanyzasra ugyanezeket megint, no ezt mindeket oldalra.
Kvazi 70-80 meresi pont felvetele es mindnel 3 adat rgozitese.

PS. Futomuvet nem rajzolo programban kell tervezni hanem matematikai algoritmust kell felnirni ra, mondjuk matematikaban vagy matlab-ben, ez azt elkezdeni bokdosni...

Addorjan_ 2012.01.03. 20:05:10

A papírfecnire vetett vázlat Karotta számolása otthon. Ettől teljesen elhatárolódunk, ha esetleg néha ilyet csinálunk, akkor gyorsan el is égetjük, nehogy lefotózzák :)

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2012.01.03. 20:19:12

melyik szakorvost ajanlanad?
dr. palier rendeloje egeszen gusztusosnak tunik belulrol :]
www.youtube.com/watch?v=EaQMaoh9ztI

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.03. 21:09:09

@Nínó Karotta: Szerintem csinálhatnád azt, hogy több ilyen technika-orientált poszthoz kérdéseket teszel fel, nyereményekért.

A nyeremény pedig nem lenne más, mint minden héten egy, különben kidobandó alkatrész az autóból.

Aki ügyes, a végére egy komplett 260Z-vel lesz gazdagabb :D

mottó: "Akárhogy rakom, mindig tank lesz belőle"

atabi 2012.01.03. 21:19:34

ööööö nem értem a lényeget.jópénzért építtetsz másokkal évekig egy kocsit, akkor nem lett vna mind1 ha veszel egyet?ez olyan mint a winkler úré hogy szerelik-szerelik de sosem lesz kész vagy jó

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.03. 21:25:33

@atabi: Hátöööö mert saját ízlésre szabott Datsun 260Z-t nem vaterázik le az ember csak úgy, másrészt meg várd ki a végét, hátha kész lesz ;)

Castigliano (törölt) 2012.01.03. 21:46:25

@Hexer: Azzal tisztában vagyok,hogy futóművet nem rajzolóprogrammal kell tervezni,de én egy szóval nem mondtam,hogy futóművet segítenék tervezni!
Karotta első kommentjét olvastam és én arra gondoltam,hogy tudok segíteni az olyan dolgoknál,ahol rajzzal le lehet ellenőrizni a számolást.Mert szerintem jobb,ha még akkor derül ki hogy valami gond van a számítással,amikor még nincs beépítve semmi.
Ha értenék ilyen szinten a futóműtervezéshez,akkor sem tudnék segíteni,mert jelenleg nincs annyi szabadidőm!
Betti csak az enyém:)
Béke!

conmorientes 2012.01.03. 21:58:54

@Nínó Karotta:

"Mert a pokolhoz vezető út a jószándékkal van kikövezve......"
Még ha tudom hogy nem is akartad bevittél egy megrendítő erejű bal egyenest a nem létező lelkembe. Nem,nem az érték devalvációja rémképével, vagy azzal hogy rajzszögező lámernek gondolsz, hanem azzal hogy végiggondolás nélkül a helyből elutasítással tüntetsz.
Manapság az általános közállapotokat figylve már kezdene visszatérni abbéli hitem hogy mégiscsak létezhet esetleg érdek nélküli szolidaritás, de úgy tűnik ehhez még mindig éretlenek vagyunk.
Csak emlékeztetőül, azt írtam: "a következő eszelős projektedhez" de azt nem kötöttem ki okszerűen hogy pontosan mi is légyen az, így nem csak kifejezetten autóépítési magáncél hanem egyéb közcél is lehetne.
Sebaj mindenből épülünk tanulunk...

gregory85 2012.01.03. 22:08:13

@Hexer: Vannak kifejezetten futóműtervezéshez programok, azokkal jóval egyszerűbb mint matlabbal magad megírni az egyenleteket. Korábban felajánlottam ha érdekel valakit szívesen adok ilyet. Ez a referencia pontok alapján kiszámolja neked a geometria valtozásait ki/berugózásra, kormányzásra, karosszériadőlésre stb.

Egyébként a gumi karakterisztikák beszerzése kb lehetetlen az aktuálisan futó versenygumikra tapasztalataim szerint(mégiscsak ipari titok). Max jóval régebbire lehet találni és az se tartalmaz mindent.

conmorientes 2012.01.03. 22:10:45

@becseit:

Nagyon köszönöm, de elgondolkodtam....
Vajon mennyire is kell neki rugalmasnak lennie? Illetve mitől is lesz rugalmas ?

2-More 2012.01.03. 23:01:39

@conmorientes: Hagyd a répába, én is az autósok közt jöttem rá arra, hogy felesleges bárkinek is segiteni bármiben, mert úgyis csak a pofánkullantás lesz a vége. Ennek ellenére én se tudok leszokni róla, és esküszöm nem vagyok koprofil. Amugy én a közállapotokat tekintve kezdem el a maradék kevés hitemet is elveszteni bárkiben is.

Hexer 2012.01.03. 23:11:10

@ommm: szigorlat helyet mikre nem kepes az ember...

A futomu berugozasat adott palyahoz kell valasztani (felulet), igy a Hungaroringen eleg ha osszesen 40mm mozog, Nurburgring-en (a hosszu) 55-60mm elegendo. Ennel tobb akkor tulzottan torzula futomu geometria (dol a kaszni, dol a kerek), ha kevesebb akkor elpattog mert tul kemeny, nem koveti a bukkanokat, uthibakat.

Erdekes hogy amit Karotta is irt (lengokar allasa) a Ladasok mar evek alatt rajottek, nem ertik a miertjet, de tudjak hogy nem szabad beultetni az autot mert akkor lassab, ortolos lesz. Ezert magasak az aszfalt ladak. Ezt hivjak tapasztalatnak, amikor nem tudjak miert mukodik valami, csak azt hogy igy kell csinalni es jo lesz.

Masik erdekesseg es tevhit a nyomo-oldal kemenyitese, felteva ha a berugozas kemenyitesere gondoltal. A kaszni doleset nem a berugozas kemenyitesevel kell csokkenteni hanem masik oldali kirugozasanak kemenyitesebol lehet csokkenteni, de ez csak a kanyar bemenetenel ervenyesul, mert utana ugyis osszeul a futomu, csak mar nem erzi belulrol az ember, de kivulallo latja hogy nem valtozott semmi egy hoszabb kanyarban.
A berugozas kemenyitesetol kezd leghamarabb pattogni az auto, hamarabb mint tul kemeny rugotol.
Nagy sebessegu elmozdulasra nagy erovel all ellen, igy ha tul kemeny olyan mintha nem lenne futomu a kocsi alatt.

Kirugozas ha tul kemeny akkor beul az auto rosz uton, azaz a rugo olyan lassan nyomja szet a teleszkopot a magassagra hogy ha tul sokszor ul be (pl kockako, razoko, foltozott ut) osszeul a futomu es ezaaltal bekemenyedik, igy az elso 4-5 meteren tok jo, es egyszercsak elkezd patogni az auto.

Igy a dolest roll center valtoztatasaval, vagy rugo / stabilizator komboval lehet csokkenteni, az a jo ha mas nem szol bele abbe a dologba.

@Castigliano: Mint mar irtam nincs mit szamolni, mivel minden alkatresz adott, nem igen lehet elterni a gyari bealitastol, azaz az allitasi lehetosegek minimumat jo kozelitessel oda kell rakni ahol az e46-on van gyarilag, ellenkezo esetben anomaliak tortennek. Igy igazabol nem az alapbekotes a kerdeses, hanem hogy a szeles allitasi lehetosegbol kb hol erdemes keresni az igazsagot, no ezt lenne erdemel modelezni.

@gregory85: Van igen, de mint mindne ilyen program igensok periferia, adat megadasat igenylik, amiket nem tudunk, mert nem letezo alkatreszek helyet es tomeget kene tudjuk, + gumi ertekeit. Igy csak annyi marad hogy a bump steer-t nezegetni, vagy kasznidoles mennyire ront a futomu geometrian (RC vandorlas, doles valtozasa). Sajnos ami doles adatot szolgaltat ertelmetlen mert nem lehet slip angle vagy barmit szamolni balole vagy ennek segitsegevel, mindne gumi mas. Azt hogy az auto hogy viselkedik meg vegkep semmi adat nem jon. Ackermann adatokkal megint ovatosn kell banni, mert gumi valogatja mi mivel hogy mukodik + mekkora suly van a kulso kereken.

Gumi adatok nelkul kozeliteni lehet a szamitasokat aminek a vege hogy teszt-teszt-teszt, skid pad, allitas, ezzel jatszani mire a gumi ugy kopik ahogy kell, homerseklete megfelelo es az auto vezetheto. Kb 200-300.000-es moka mire a futomu be van allitva, es akkor ez meg csak az alap bealitas...mert a hungaroringre megint mas kell, mashova megint kell allitani.

mv3 2012.01.03. 23:11:48

Most volt időm elolvasni. Háát, ezt már tényleg csak azért volt értelme megtennem, hátha a körülötted indukálódó kollektív tudatból pont az én energiám hiányzott ahhoz, hogy egy hangyásznyit (:o) hamarabb készüljön el a paripa. Azt hiszem, holnapra izomlázas lesz az agyam reál szekciója.

conmorientes 2012.01.03. 23:20:52

@2-More:

A te álláspontod egy ultramodern elidegenedő emberé. Elfogadom de nem osztom.
Peace

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 23:38:46

@Gee Halen: Nagyszerű ötlet, de minden kiépített darabot - azaz a váz, pár üveg és a lámpák kivétel az egész autót - elajándékoztam Datsunrestauráló Ádámnak, akinek egy korábbi munkájáról már volt itt egy videó tán tavaly.

2-More 2012.01.03. 23:39:34

@conmorientes: Nem mondtam, hogy osztani kell, sőt, továbbra is szivesen segitek bárkinek amiben tudok, az meg hogy szociopata vagyok e vagy se azt majd döntse el az agyturkász.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.04. 00:03:57

@conmorientes: Hékás, nehogy miattam lógasd le a fejed, mint szegény Füles. Simán lehet, hogy szerinted a legszentebb önzetlenség felajánlani egy nagy rakás pénzt egy ismeretlennek egy cél eléréséért jutalomként, és ebben igazad is van.

Ugyanakkor rendkívül zavarba ejtő ilyen ajánlatot kapni egy nyilvános fórumon egy ismeretlen illetőtől. Ha anyám ír ilyet, vagy egy barátom, akiről tudom, hogy mit jelent neki az ügy és mekkora áldozat neki a gesztus, amit tesz, az segít felfogni. A te sikerdíjad egyszerűen csak egy váratlanságában nehezen kezelhető kedvesség.

Ha te lennél a Datsun Magyarország, és ebbéli minőségedben írnál, hogy milyen fasza ez a szélmalomharc, és szívesen beszállsz pénzzel a következőbe, ha nyerünk, azt értem. Ha te vagy a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatási Államtitkársága, és azt mondod, beszállsz, mert a kölköknek jó, hogy egy tévés majom egy öreg versenyautón keresztül ad értelmet az alapfokú geometriának és a négyjegyű függvénytáblának, azt is értem, és tudom kezelni. Azt, hogy egy alanyi olvasó ekkora biankó vállalást tesz, azt egy végtelenül nagylelkű orosz rulettnek érzem, aminek a kezelésében nincs rutinom. Sosem voltam még közadakozásból hülye, csak a saját káromra. Erre van csak kész policym.

De ígérem, hogy ha mégis teljesül a cél, és te jelentkezel, és nekem van épkézláb ötletem, hogy mit lehet csinálni, ami jó a köznek is – mert ugye te is onnan jössz, tehát a te gesztusod haszonélvezője is a köz kell legyen –, akkor élek majd a lehetőséggel, és szépen, nyilvánosan megmutatjuk, hogy mire fordul.

tschangow 2012.01.04. 00:24:15

egy-két megnyilvánulás láttán tényleg jobbnak látszik, ha Karotta maga tervez :) várjuk a fejleményeket!

conmorientes:dícséretes a hozzáállásod, ne add fel!

tschangow 2012.01.04. 00:32:37

@atabi: Karottának az út is fontos, nem csak a cél. Meg akarja érteni a mikéntjét. Sajnos ez a hozzáállás sok "építőből" hiányzik. Egy ilyen projectnek pont az előtervezés a szépsége, majd amikor már működik a modell, akkor összevarrni készre, és élvezni az időt.

Bundi01 2012.01.04. 01:01:19

Kedves Karotta,

a "race" futóművekben nincs tapasztalatom de egy észrevételem lenne...
Az E46 geometria másolásával egy probléma lehet: Ha jól tudom, akkor az alsó lengőkar hátsó bekötését a bajor szakik egy méretes elasztomerrel oldották meg és ez erősen befolyásolja a kinematikát terhelés alatt. A Te GL-szemes futóműved viszont nem nagyon fog ilyen alkatrészeket tartalmazni......

Sok sikert (és kitartást) a hangyászhoz....

for-avar 2012.01.04. 04:12:38

Egyik testvérpár ismerős szerint egybehangzóan azt mondták:így nem lehet se autót sem motort építeni...az öccse szerint traktort sem.
Nézzétek:értem én hogy mit akartok és ezt rettenetesen tisztelem...mivel magam már lassan 4 éve raksgatom a motorom alkatrészeit,de valahogy nem alakul össze!Két egymást ütő stílst nem lehet egybevenni.Ezért meghasadok.De a minimalista 30-as évek sportmotorja vagy a 40es évek cirkálója nagyon eltér.
Nekem ha régi autót építenek ilyen sorozatban ontott autókból...akkor vegyesek az érzelmeim.Viszont nem én csinálom és nem magamnak
Viszont a fényezés remélem a Japán katonai zászlót fogja követni ;)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.04. 07:50:53

@Nínó Karotta: Riszpekt.

Amúgy érdekes lenne a sztori szempontjából ezeknek a kiszerelt daraboknak a sorsát is lekövetni egy összefoglaló epilógus poszt keretében.

Ajánlott címek:
"The Clone Wars"
"Nincs kettő egy nélkül"
"Transzplantáció, avagy Oroszlánszívű Richárd, vagy amit akartok"

stb.

#epictitlefails

becseit 2012.01.04. 07:52:33

@conmorientes:

Nem tudom, mert nem értek a futóművekhez -sem.
Azt akartam mondani, hogy egy szilárdságban alulméretezett vázszerkezet egy ideálisan beállított futómű menettulajdonságait is egy Trabicsek szintje alá tudhatja vinni.
Szóval a katasztrófális eredményhez nem kell törnie semminek; elég ha torzul. És ezt a torzulást, csak gépen tudod láthatóvá tenni. (vagy CAD, vagy mechanikus igénybevétel) Gondolom, velem egyetemben ezért írogatnak a tisztelt fórumtársak CAD méretezést, mert -szerintem- az első lépés a várható erőhatások függvényében, az adott anyaghasználat és a kívánt túlméretezés mellett, szilárdságra méretezni a vázszerkezetet. Enélkül -szintén szerintem- sz*** sem ér az egész futómű-teszt dolog.
Legrosszabb esetben teljesen mindegy, mit hova flexelsz, nem tudsz eredményt elérni.

A vázméretezés tiszta mérnöki munka.
A futómű geometria tervezéshez meg szerintem van aki azt hiszi, hogy ért, meg van aki nem.
Ha jó matematikai algoritmust szeretnél, akkor -szintén szerintem- kérdezz vagy a Nissan-tól, vagy a Porsche-től. Az egyik fullos futóművet tudott csinálni, (sokkal erősebb autókat tud lenyomni, gondolom jó a futómű geometriája) a másik meg egy reménytelen motorelhelyezésből csiholt sportautót. :-))

Én a helyedben, először kialakítanám a felfüggesztési referenciapontokat, majd meghatároznám azokat a tűréseket, amiken belül a felfüggesztési pontok (geometrialiag értelmesnek tűnő tartományban) áthelyezhetőek.

Ehhez a felfüggesztési pont seregehez méreteztetnék egy az ideálistól pár kg-al nehezebb, bumfordi, de merev "univerzális" vázszerkezetet.

CSak ezután csiklandoznám pályán a technikát, a legjobb geometriát tapasztalati úton megkeresni.

Amikor ez megvan, akkor méreteket levenni és az ideálisnak kikiáltott felfüggesztési pontokhoz méreteztetni egy profi vázszerkezetet. Ami már ideális is lesz, meg főleg könnyű.

Biztosan van ettől okosabb és tudományosabb módszer is, de ha több az idő, mint a tudomány és a pénz akkor azt hiszem így lehetne a legjobb eredményt elérni.

Amit nem olvastam eddig sehol, a matematikai algoritmusba milyen változókat kellene belehegeszteni a vezető vezetési stílusa és tetszési indexeként?

(Sok erősítőt láttam már a legjobb villamos paraméterekkel, a hangjuk mégsem tetszett.)

Sok sikert a munkához!

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.01.04. 08:47:43

Meredek, gyakorlatilag behangoltok egy futóművet... Remélem, eltalálódik! ;)

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2012.01.04. 09:16:46

@becseit:
Egyetértek azzal, hogy ismerni kell az erőket. Hiába a legjobb BMW lengőkar, ha bármi miatt mondjuk a BMW tervezési erő két-három-tízszerese éri az adott beépítési környezetben.

Akárhogy nézem, ebből többlépcsős iteráció lesz. Motor és súlypont valahol, első kerékterhelés valamekkora, tengelytáv és nyomtáv valamekkora, lengőkar hosszak adottak, rugóhossz és merevség valamekkora, váz merevség valamekkora, futómű eredő merevség valamekkora. Aztán valami kiszámolódik, összehegesztődik, és kiderül, hogy nem fér el vagy a váz, vagy a lengőkar, vagy a rugó, vagy a gólyaláb, esetleg a kerék elforduláskor beleér a lengőkarba.

Itt nem elég a csupasz futómű geometria számítás, mert kevés hozzá a paraméter. A vázat, a komplett kocsi orr részt, a kormány geometriát és a tervezett menetdinamikát együtt kell tekinteni. Aztán biliárdgolyóként pattogva találni valami optimumot, lehetőleg az első hegesztések elvégzése előtt. Aztán jöhet a finomítás, flexszel és lánggal.

Castigliano (törölt) 2012.01.04. 09:41:33

@Hexer: Értem mire gondolsz.Meg is próbálkoznék a modellezésével,csak szerintem időközben jönnének elő a hiányosságaim,és annyi időm csak később lesz,hogy szarakodjak vele.De majd később önszorgalomból lehet nekiállok,hogy fejlesszem a tudásom.
Amúgy szerinted melyik programmal érdemesebb nekiállni?
Pro/E;Catia,amit jobban ismerek.Solid Edge az annyira nem a szívem csücske :D

Hexer 2012.01.04. 09:43:35

@Bundi01: Rendre ki is csereli mindenki aki palyara viszi az autojat, sot ami meg a bmw lengokarban erdekes, kulso gombfej gumiagyban van. Igazabol ezek 2 dolgot csinalnak, agyik konfort novelese, masik az onkormanyzas elosegitese, igy az oktalan boyracer nem seggel elore erkezik apu kedvenc autojaval hanem inkabb lefejeli az oszlopot. Ergo osszetartast ad fekezeskor es kanyarba nagy terhelesre noveli a kerek kormanyszoget. (M-es futomuben a hatso gumi tomor es kemeny mint a beton, a gombfej meg nem gumiagyban van)
Ugyan ez ervenyes a hajlitott iranyitokarokra is, konfortot novelik es csokkentok a futomurol visszaerkezo erzetet... ez is megy a lecsoba ha elmenyautot akarunk.

Egy hibaja van az e46 csonknak, a legordulesi sugar relative nagy, igy ha kis et-ju felnit teszunk az egyenesfutas rosz uton lehet problemas, nyomvaju szepen dobalja. Utanfutas novelessel lehet csokenteni de megmarad... de hat az a jo ha tudjuk a korlatait.

Ps. Vaz merevseg meg sokkal egyszerubben lesz merve, nezve, mikor nagyvonalakban kesz az elso nyulvany kap egy 4meteres csovet keresztbe, hatso hidat rogzitjuk es elkezdjuk tekerni a kasznit, hamar kuderul mennyire is merev es mekkora deformaciot enged meg. Idealis lenne ha 3000Nm-ig nem deformalodna mervadoan (kvazi egy paraszt raul a 4m vegere... :-) )

Hexer 2012.01.04. 09:47:53

@Castigliano: szivesen latunk, gondolom most vizsgaidoszak van nalad...
progi... hat amibe jol erzed magad es mondjuk lehet vem-et rakuldeni, ha nem is halosra de legalabb rudak igenybevetelere. Bar joresze a progiknak ezt mat tudja.

Szkotti 2012.01.04. 09:53:14

@Bundi01: Egy a gond ezzel: ez _NEM_ E46 futómű. Csak a gátló származik onnan.

becseit:"Én a helyedben, először kialakítanám a felfüggesztési referenciapontokat"
Ha jó a szövegértésem, és asszem jó, akkor a Hangyásznál ez zajlik éppen.

Akik a computer aided előtervezést hiányolják: valószínűleg tök egyszerű collstokkal lemérni egy néhai autó vázszerkezetét, a lemezprofilok belső szerkezetét, és ezt digitális formába önteni. Ugyanezt egy csonkállványnál, mondjuk. Haggyadmá. Végeselemes tervezés, meg szimulált törésteszt is kéne mi?

Szkotti 2012.01.04. 09:55:09

@Szkotti: Helyesen: az E46-ból a gátló és a csonk származik.

becseit 2012.01.04. 10:42:29

@Szkotti:

Bocs, azt hittem egy teljesen új váz és futóműszerkezet került volna az autó alá.

Az általad emlegetett végeselem analízis egy mai átlagos PC-n kb. egy bő éjszakát venne igénybe.

Lehet úgy is barkácsolni, hogy fogok egy darab vasat, oszt jó lesz, mert 1000-szer akkora terhelést elbír, mint amit kellene, meg úgy is, hogy optimális szilárdság-tömeg egyensúlyra helyezem a hangsúlyt. Végeselemezésre csak a második esetben lehet szükség, ebben vita nincs.

Ha meg olyan proli vagyok, hogy számít a saját, vagy mások élete is, akkor szakember véleménye nélkül nem taknyolok a versenyzésre szánt autó átépítésekor. Vannak ökölszabályok, amiket betartva nem lehet nagyokat hibázni. Ezzel nincs baj, ha minősített hegesztő papírral rendelkező gépészmérnök barkácsol otthon valamit, ami a gyáritól eltérő. (nem akartam megsérteni senkit!) Egyéb esetben több, mint elgondolkodtató a dolog.
Ha mindenki mindent csinálhatna, akkor nem kellene műbizonylat pl.: a vonóhorgokra.
Hegeszthetnél magadnak egyet te is otthon.

Szóval én nem bagatellizálnám el ennyire a dolgot.

becseit 2012.01.04. 11:02:09

@Szkotti:

Ha a szöveg első részét kihagytam volna, úgy gondolom kicsit nehezebben lett volna értelmezhető a hozzászólásom.
Gondolom az érintettek ezt megértették.

Nem ismerem az érintett autót (nem lelkesedem a japán autókért, talán mert még nem ültem egy nekem tetszőben sem; ez az én hibám). Nem tudom, hogy alvázas, vagy önhordó. Azt sem tudom, hogy alvázasra lesz átépítve, vagy nem.
A jó egyenesfutás és szimmetrikus futóműgeometria (jármű szimmetriatengelye lehetőleg egyezzen a menettengellyel, csapterpesztés, utánfutás,tengelyeltolódás, kerékeltolódás, stb. A kísérletezés egyszerűsítése) miatt, lehet, hogy egyszerűbb lenne egy Bogár-hoz hasonló szerkezeti átalakítást végezni. A sablonban hegesztett vázkeret precízebb alapot ad bármilyen karosszéria toldozgatásnál, de ilyen szinten lehet, hogy semmi értelme nem lenne.
Ehhez nem értek. Mármint mit lehet kihozni egy ilyen autóból.

tschangow 2012.01.04. 12:53:16

@Szkotti: helyesen csak a módosított kerékagy van BMW-ből. Ha már jó a szövegértésed ;)

kamikazeee 2012.01.04. 12:54:39

Karotta, Kitartás! Az én S12-es Silviám már lassan 5. éve dobozokban áll, pedig a versenyalkatrészek közel 85% megvan már hozzá. (Valahogy az élet mindig úgy hozza, hogy másra kell az a kevés pénz is, ami van.) Ugyan az építésben már némi előnyre szert tettél, de vajon a versenypályán is megtartod-e ezt az előnyt? Amint egyszer sikerül lefújnunk a port a gépről, ígérem egy blog formájában annak az épülését is nyomon követhetitek. És végül ilyen lenne a jövő, avagy a kihívó végtermék:
[img]http://kepfeltoltes.hu/110421/SilviaRace_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]

tschangow 2012.01.04. 12:59:52

@Szkotti: Alapvető számolások elvégzése nem agysebészet ám ;) Nem kell 300 fővel 2 évig analizálni, de egy jó adottságú ember 2-3 hónapja el tud férni egy ilyen autón. Annyi meg el is telt már párszor.

Amíg Karotta rajta tartja a szemét a dolgon, addig nagy baj nem lehet. Az előírt köridő elérése nem lehetetlen.

Szkotti 2012.01.04. 13:48:04

@tschangow: Nem az alapvető számolásokról volt szó, hanem arra referáltam, hogy azt javasolják Karottának, miért nem előbb inkább valami 3D hókuszpókuszban terveznek-ellenőriznek, és utána hegesztenek.
Az alapvető számolásokat Ninó végzi papíron, a rendelkezésre álló alkatrészek térbeli helyzetét, meg a szakik biztosítják "pöttyölő" berendezéssel, mert jelen esetben ez az egyszerűbb, járható út, szvsz.
Nyilván meg lehetne mindent modellezni hónapok alatt, meghatározni az alkatrészek helyzetét ezred mm pontossággal, de annak a bemérése kb. pont ugyanígy zajlana mint most, gondolom.

becseit 2012.01.04. 14:05:05

@tschangow:

Jobban végiggondolva a helyzet ugyanaz.
Amit írtam eddig megállja a helyét, csak nem azért, ami miatt írtam.
A hülyeséget mindig meg lehet magyarázni.

tschangow 2012.01.04. 14:16:12

@Szkotti: Annyira nem varázslat. Ennek az autónak a primitív, helymeghatározáshoz elégséges modellje 2 nap, kényelmes tempóban. Ezután lehet látni, hogy mi hogyan fér el. Persze ebbe belefér a tömegek felmérése is. Amikor elkészül a térbeli alapmodell, utánna lehet nagyon alap szilárdságtani szimulációkat lefuttatni a vázra, a szokásos igénybevételekre. Ez hosszabb idő, de pár nap alatt elégséges szinten meg lehet csinálni. A futómű alkatrészekre is érdemes, bár azok adottak. Ez egy ember 2-3 hetes laza munkája. Nem race szinten kell gondolkodni, nem kell minden grammot kihasználni, de azért összevaracskolni úgy, hogy majd kiadja, az a másik véglet.

Biztos én látom rosszul :)
Ahogy most áll, az olyan, mint mikor bemész az étterembe és te mondod meg séfnek, hogy miként főzzön. Azt szerintem neki kéne tudnia, nem a vendégnek.

Szkotti 2012.01.04. 14:43:37

@tschangow:
"végre összeszerelhető az első BMW csonkállvány az S13 lengőkarral és támasztórúddal"
"Kiindulási referenciának itt van maga a BMW gólyaláb"

Tehát nem csak az agy való a bajorból. A többivel rendben vagyunk ;o)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.04. 16:06:48

@Szkotti: Jól idézted, csak rosszul értelmezted: "_Kiindulási referenciának_ itt van maga a BMW gólyaláb" Azaz kiindulási referenciának, tehát innen vesszük az alapméreteket. A gólyaláb, amit használunk, nem BMW, hanem DW CS2 rugóstag.

conmorientes 2012.01.04. 17:27:28

@Nínó Karotta:

Rendben, megértettem.
Bár azt hittem így a futóműgeometria oltárán hozott áldozataid alapján, hogy te pont olyan vagy aki nem fél az ismeretlentől :))))))))

De más az autóbuzizmus meg az élet, és ezt respektálnom kell.

Üdv.

Álláspontom tartom, drukkolva várok a további részeredményekre.

for-avar 2012.01.04. 19:25:15

Hmmm...
Valaki írta a végeselemtervezést...jó példa!!!
Asszem a Honda CBR900RR volt az elsők egyike.Előnye hogy akkoriban példátlanul könnyű volt a többi vetélytárshoz.A másik oldalon viszont az volt hogy szinte lehetetlenné vált a teljes tuningja!A Two Bross-nak sikerült(Erion Racing) minden tekintettben jobbatt kihozni az első generácíóból.Persze voltak más készletek de ezeknek a hátránya hogy elveszett a harmónikus müködés alacsonyabb fordulaton,nehezebbek voltak a kerekek a gyárinál stb...
A régebbi japán motorok(UJM Universal Japan Motorcycle azaz keresztbe levegős 4 henger DOHC 8(16)szelep 4 karbi)alaposan túlbitosítottra tervezték.Az volt a tunnerek aranykora,a legendás tuningváz gyárak fénykora:Bimota,Harris,Moto Martin,Bakker...és a golyoscspágyas főtengelyű sornégyesek ma is a dragstripen alapnak számítanak.Az utolsó japán motor amit bárhova alakítani lehet az a Yamaha XVZ12 VMX...de utánna már nem gyártottak ilyet
Ezzel szemben ott állnak a régi 30-40es évek autóiból barkácsolt hot rodok.Na azoknak kifúrkálták a vázát a merev első tengelyt...amit csak lehet :) De azokat úgy építették annó hogy alaposan túlanyagozták a gyárban.Na nem mindet!Az akkorri brit autók anyaghiány miatt nagyon bádogból voltak akkor is...
De szerintem a legegyszerűbb ha olyanokat kértek fel tanácsra mint pl Gál Baba...épített egypár autót,szerintem futóműnél alap az ilyen szaki!Van fogalma róla

Hexer 2012.01.05. 00:22:44

@tschangow: Igazad van, ellenben jelen esetben a vendeg hozta az alapanyagot.

Kozel 2 honap ment ra mire kitaltuk mi marad, mi atalakithato, es mit kell kukazni, folyamatos kompromiszumokkal, hogy a mar elvegzett es kifizetett munkabol minnel tobb maradjon, na ez eleg maceras.

Amit a kepekn lattok nem azt all ugy mert a levegoben lesz osszehegesztve szemre valami kiflexelt vasdarabokkal amit a muhelyben talatunk...
A foto kedveert lett osszedobalva, hogy lassatok es mi is lassuk nagysagrendileg mi hogy adja ki. Ami a futomuvet fogja tartani az lezerrel lesz kivagva CAD model alapjan es 1mm pontosan (gyarak 3-5mm-t adnak meg) sablonba a helyere hegesztve hogy hegesztes kozben-utan se deformalodjon.
Majd 2-3 het mulva mar erdekesebb kepek lesznek, amin mar epul is valami.

Schütii 2012.01.05. 11:47:20

Hát nemtom... Tényleg irgalmatlanul rövid a 2300 (+ 10-20) mm tengelytávnak. Iszonyat nehéz lesz vele driftelni. Meg én úgy gondolom innen a "fotelból", hogy semmiképp nem kéne keskenyebbre venni az első nyomtávot a hátsónál csak azért mert ez a szokás... Ez persze, mert az utcai (hátsókerekes) autókat a biztosnág elve miatt hangolják így, ugye így inkább alulkormányzott lesz, ami átlagjúzer számára kevésbé ijesztő, mint az oversteer. Sőt, kőműves nyelven szólva, 1-2 centivel szélesebbre is hagynám az elejét mint a hátulját. Persze sokkal "izmosabbnak" néz ki az autó, ha szélesebb a hátulja, mint az eleje. De eldöntendő kérdés az hogy mire kell, rendes driftelésre vagy carstyling-ékkőnek. Na igen... a választ hallom is, "mindkettőre". Háperszehogyne...

Multipla 2012.01.05. 20:33:54

Azt megnézted már, hogy ezekre a felnikre tudsz-e slick gumikat venni megfelelő méretben? Vagy ezek a felnik csak utcára lesznek fent?

Hexer 2012.01.05. 22:59:36

@Schütii: szerencse hogy nem driftre keszul, sajnos az nem a leggyorsabb megoldas a kanyarok abszolvalasara :)

- Szerzet - 2012.01.06. 00:47:59

Majd még párszor elolvasom, de szerintem így jó lesz.

:DDDDDDDDDDD

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.06. 19:59:44

Kicsit OFFolok.

Akartam kérdezni: egy műsor elkészítésénél, mint amilyen pl. az NSX-es bemutató mennyi a szkript és mennyi a rögtönzés? Úgy értem mennyire tervezed meg előre hogy miről fogsz is beszélni majd?

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.09. 10:15:48

@Schütii: Carstyling-ékkőnek? Ez valami szörnyű vicc? A Hangyász pályaautónak készül. A pályán lehet íven is menni, meg driftelni is. Szinte biztos, hogy előbbire - a megváltoztathatatlan alapadottságai folytán - alkalmasabb lesz, mint utóbbira. De nem célunk semmi, ami bármelyiket radikálisan ellehetetlenítené a másik javára. Egyébként ilyesmit tenni nem is könnyű, a közhiedelemmel ellentétben ugyanis a jó grip-beállítás és a jó drift-beállítás nincs nagyon messze egymástól.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.09. 10:16:18

@Multipla: Igen, részben ez is szólt a felnik mellett.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.09. 10:18:03

@Gee Halen: Nem nagyon van előre kitalálva semmi. Azt tudtuk, hogy lesz egy pályás rész meg egy közút. Hogy hol mi történik, mi hangzik el, az menet közben alakult ki.

GregDzsi 2012.01.09. 17:01:29

@Nínó Karotta: Hát úgy tűnik, a héten legfeljebb Karotta-kedd lesz, nem Hangyász Hétfő:)De sebaj, ma úgysem dolgoztam, nem volt miből kikapcsolódnom - erre Csikós ehavi Merci-eposza is megfelelt:) Na nem sürgetlek, lényeg, hogy izgamas így is a sztori, tetszik az alapos agyalás, a Z meg mindig is lenyűgözött. Kurtz und gut: hajrá!

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.09. 20:53:41

@Nínó Karotta: Siess, már csak három órád van posztolni a következő kört :)

OFF megint: fel nagy örömre, átmentem a Honda alkalmássági tesztjén, szombaton interjú. Elképzelhető, hogy hamarosan az új Civiceket rakom össze.

Gondoltam csak megosztom.