Heló, harmadik hangyász hétfő! Először is járjunk mind örömtáncot, mert eljött az év, amikor a Hangyász végre elkészül. Nem lehet máshogy, erre ne is vesztegessünk több szót, már így is csak 363 napunk van hátra.
A két ünnep közt kilátogattam Adorjánékhoz, hogy a műhelyben megtekintsem a haladást. Nem ezekkel a képekkel fogom anyámnak elmagyarázni, mi kerül egy ilyen vackon egy bő fullos Dacia Dusterbe. Nem indult még be a látványos fejlődés. Az elkészült esztergályosmunka révén viszont végre összeszerelhető az első BMW csonkállvány az S13 lengőkarral és támasztórúddal. Ez isteni hír, bár tudnánk, hova tesszük. Kell nekünk egy hossztengely szerinti, egy keresztirányú és egy magasságbéli referencia. Lássuk.
A hosszanti pozíciót kiadja a tengelytáv. A Datsun 260Z gyári adata 2300 mm, ami nagyon, kétségbeejtően rövid. Minthogy azonban az eredeti autó sziluettjét nem tesszük tönkre, tarjuk magunkat ehhez. 1-2 centit belecsaltunk az első sárvédő kerékjáratába, de 2330 mm fölé biztosan nem megyünk. Ezzel a hosszanti pozíciónk meg is van, lássuk a keresztirányút.
A nyomtávot valamivel lazábban közelítettük meg elsőre: a menő hátsókerekes sportautókon 0 és 5 cm között szokott szűkebb lenni az első nyomtáv a hátsónál. Mi okosan belőttünk 2,5-et. Aztán átgondoltam itthon, és ennél van azért tudományosabb. A donor autó a Nissan 200SX S13. A hátsó nyomtávot megadja a kész hátsó futómű. Az állítható lengőkarokkal pici állítás van benne, de ettől tekintsünk el. Azaz, a gyári nyomtávunk 1465 mm volna, ennyire esik egymástól a két hátsó kerék középvonala. Tudván, hogy a gyári kerékméret 6JJ ET40, az új pedig 9,5" ET-19, osztunk, szorzunk, és az új hátsó nyomtávunk 1583 mm, vagyis 12 centit szélesedtünk.
Lássuk akkor elöl. Mivel a kormánymű szintén S13, ennek, és az ő kormányösszekötőinek a hossza megszabja, hogy nagyjából elöl is a gyári távolságba kell tennünk egymástól a csonkállványokat, mert különben nem érné át őket keresztben a kormánymű. A S13 gyári első nyomtávja szintén 1465 mm, szintén 6 hüvelykes, ET40-es felnikkel. Az én előre szánt felnijeim 8,5" ET4-esek, azaz a gyári pozícióban lévő csonkállványokat feltételezve a leendő első nyomtávom 1537 mm. 1583-1537=46 mm, ennyivel lesz tehát szűkebb az első nyomtáv a hátsónál. Ebben is van némi mozgástér, mert mind az első lengőkar, mind a kormányösszekötő hossza állítható, de ezt tekintem kiindulásnak. És mivel benne vagyunk a bűvös 5 centiben, nagyon nem is áll rosszul a szénánk. Jöhet a magasság.
A magasság ugye adott, ez a kerék közepe a földtől. (nem az autó hasmagasságáról beszélünk, csak a csonkállvány helyéről, és a tengelycsonk ugyebár a kerék közepe). Ami nagyon nem adott, az fent a toronycsapágy pozíciója: ez fogja megadni az utánfutást, a csapterpesztést és a kerékdőlést; lent pedig a lengőkarok belső bekötési pontjainak magassága, ez adja meg a roll centert, a berugózási dőlésnövekményt, a berugózási utánfutás-növekményt és az anti-dive (bólintásgátlás) mértékét. Ezekből mind vannak általános referenciák, lehet egy 8 fok körüli utánfutással, 3 fok körüli statikus negatív dőléssel közelítgetni az ideálisat, bízva abban, hogy úgyis minden állítható. Kiindulási referenciának itt van maga a BMW gólyaláb.
A belső oldalról azt tudjuk, hogy a lengőkar csak teljes berugózáskor érheti el a derékszöget a gólyalábbal, alapvetően szűkebb szöget kell bezárniuk. Vagyis alapértelmezésben a lengőkarnak belülről kifelé legalább annyira lefelé kell mutatni, hogy teljes berugózáskor is csak közelítse a vízszintest. Ez azért lényeges, mert ez kell ahhoz, hogy amikor rádől a kasztni a külső kerékre kanyarban, az negatív dőlést szedjen fel, azaz az aszfalttal érintkező felülete ne csökkenjen, hanem maradjon nagy.
Szintén a lengőkarok belső végéről tudjuk, hogy a hátrafelé mutató haránt támasztórúd bekötési pontját semmiképp sem szeretnénk magasabbra, mint az első lengőkarét, mert azzal bólintásgátlást építünk a geometriába - ez jó a közúton, ahol lágy rugókon imbolyognak az autók, de nem jó nekünk, ahol az eleve kemény rugót keményíti fel virtuálisan a befeszülő geometria, ez erős kanyarbejárati alulkormányzottsághoz vezetne. Ezek jó alapok, és innen még számolunk egy kicsit. Én biztosan.
Odapróbáltuk a helyére az átforgatott jobbkormányos S13 kormányművet (JDM goodness, yay), ez a legtisztább megoldás arra, hogy ne legyen bumpsteerünk. A bumpsteer az, amikor a rugóút során az első kerekek összetartása megváltozik - azaz gyakorlatilag a fel-le mozgás során elfordul a kerék, mintha picit kormányozna az ember. Ez akkor van, ha a lengőkar és a kormányösszekötő nem azonos ívet rajzol. Elkerülni a legszebben úgy lehet, hogy a kormányösszekötő belső csuklói egy vonalba kerülnek a lengőkarral, a hosszuk pedig passzol. Mivel a kormányművet bárhova tehetjük, ezt nem kívánjuk elszúrni. És hogy mit keres egy jobbkormányos, japán kormánymű fejjel lefele egy balkormányos hangyászban, erről tekintsétek meg az alábbi, latin nyelvű tudálékoskodást is tartalmazó, rövid videót, amit még hónapokkal ezelőtt, Lacinál készítettem, amikor feltaláltam.
A to-do lista első eleme, hogy Adorjánék megpróbálnak lemérni főbb paramétereiben egy E46-os BMW-t, hogy lássuk, ott mi a helyzet ezekben a kérdésekben. Főleg a gólyaláb alapvető szögei és a lengőkar síkja érdekes nekünk. Ez nem jelenti azt, hogy minden úgy is lesz, mert ez egy másmilyen autó, más célra, de megismerjük, amit lehet. Hátul a helyzet jobb, amennyiben az S13 segédkeret minden alapszöget megad, de ezt is érdemes összeraknunk a Driftworks eltolt tengelyvonalú csonkállványával, hogy ellenőrizhessük, hogy minden fasza-e. Abba most nem kezdek bele, hogy miért kellhet még komplett hátsó keretet is cserélni, lesz még elég HH. Én folytatom tovább a túrást, és talán készül a héten pár további vázlat is. Mondom én, hogy haladunk.
(Aki eddig elolvasta, forduljon szakorvoshoz. De tudja, hogy a távolból szeretem!) Viszlát hétfőn!
Addorjan_ 2012.01.02. 22:28:10
Mellesleg ma megcsináltuk a tartót az első keréknek, és egy gyors mérés után 154cm lett a nyomtáv elöl és 231cm a tengelytáv.
Andrew460T 2012.01.02. 22:28:31
Jah és még sok ilyen beszámolót, legalább ebben a laikusok számára is van bőven tananyag...:D
cadix · http://www.blog.hu 2012.01.02. 22:30:20
kristooof · www.sufnituning.blog.hu 2012.01.02. 22:34:58
tiger1342 2012.01.02. 22:37:12
Big-Big THX Karotta!
Ment a like is!
:)
Magyar[HUN] 2012.01.02. 22:38:40
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.02. 22:40:18
ommm 2012.01.02. 22:47:32
Nem lehet, hogy emiatt olyan iszonyatosan kemény nyomóoldalt és-vagy rugókat kell majd használnod, hogy majd amiatt pattog el? (Csak okoskodás!)
RWD 2012.01.02. 22:53:01
AtoszMester 2012.01.02. 22:53:05
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.02. 22:54:48
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.02. 22:56:33
Castigliano (törölt) 2012.01.02. 23:01:42
Remélem nem hagy alább a lelkesedés és minden hétfőn frissülni fog a blog.(miattam lehet sűrűbben is)
Mérnök tanoncként öröm olvasni az ilyen írásokat.
Littlerock 2012.01.02. 23:04:52
ommm 2012.01.02. 23:04:59
ommm 2012.01.02. 23:05:40
birkakontroll 2012.01.02. 23:06:43
Giot 2012.01.02. 23:11:00
Egy jó ideje figyelemmel kísérem a ténykedésed, mind az autóval kapcsolatban mind egyéb területen értsd: Totalcar.
Sok sikert hozzá, szimpatikus amit csináltok és ahogyan csináljátok!!
De most erős kétely fogalmazódott meg bennem. (Nem vagyok autószerelő, vagy olyan autóőrült mint Te. Így tekints el attól hogy szakmailag nem vagyok otthon ebben a témában)
Szóval most hogy azt látom a Hangyásznak levágva az orra, úgy ahogy van tőből. És ügyes plasztikai sebészek próbálnak orrot faragni neki, egyszerű zárt szelvényből. Hogy fogja ez elérni a gyári stabilitást, teherbírást? Mennyire lesz ez alkalmas komoly versenyekre?
Hogyan fognak a karosszéria tökéletesen illeszkedni rá?
Na szóval ilyen és ehhez hasonló kérdések merültek fel bennem
Még1x sok sikert az egész projekthez.
nem kéne... 2012.01.02. 23:15:59
centiben a kőművesek mérnek.
;)
de valamiért az az érzésem, hogy ha centivel is mértek, nálatok azért csakcsak kiadja, mert azon a végén kezditek, ahol van értelme.
danixxx 2012.01.02. 23:17:22
Hasonló ismeretekre hol lehet szert tenni?
Futóműcsere előtt állok, de még a fejemben sem dőlt el, mit is szeretnék.
nem kéne... 2012.01.02. 23:19:57
láttál te már nascar autót héj nélkül?
files.conceptcarz.com/img/Toyota/toyota_NASCAR_Frame_DV-07-NYC-04.jpg
nahát körülbelül így.
erre bármit fel lehet húzni, ha erre valaki trabant karosszériát álmodik vagy kettőhatvanzét, teljesen lényegtelen.
Addorjan_ 2012.01.02. 23:22:32
Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2012.01.02. 23:23:50
Elolvastam a posztot, aztán simán elábrándoztam a bringám hátsó horst-link (wiki.answers.com/Q/What_is_a_Horst_link) lengőkar rendszerén. Régebben megvettem egy nagyobb rugóstagot az átépítéshez, de nem gyártattam le egy új lengőkar elemet - illetve de, de elbaszták - aztán hagytam a francba. Pedig olyan szépen ki lett számolva minden, hogy ne változzon a geometria, csak a rugóút nőjön. Közben eltelt 35 perc:))
Köszi!
fenyob · http://645.blog.hu 2012.01.02. 23:24:47
nem kéne... 2012.01.02. 23:25:02
bízom bennetek.
Addorjan_ 2012.01.02. 23:25:53
The Great Destroyer 2012.01.02. 23:27:45
TSiga · http://alfaamore.hu 2012.01.02. 23:33:59
Végre nem az van, hogy a ficsúr megveszi az autót és odaadja valami májer lehúzós szerelőnek, hogy csináljon belőle állat autót.
Asszem sokan büszkén beülnének majd a Hangyászba, ha kész lesz!
Erre viszont nem tudom, hogy mit fognak írni azok a trollok, akik a Motordoki bogaránál sem értették, hogy mit kell foglalkozni ilyen régi xarral... :-)
Csak így tovább!!!
Kniight 2012.01.02. 23:40:20
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.02. 23:52:48
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.02. 23:54:19
Petikepetike 2012.01.02. 23:54:37
Mondjuk kíváncsi lennék hogy aki otthon szögel Lotus s7 replikát az is ennyit matekol-e a futóműgeometrián.
HammerHat 2012.01.02. 23:58:39
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.02. 23:59:43
nem kéne... 2012.01.03. 00:00:06
simán.
az lesz a legkisebb nehézség.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 00:01:37
Petikepetike 2012.01.03. 00:09:21
h4z4rd 2012.01.03. 00:18:21
Köszönöm, hogy nézhetem a Hangyász-taot.
Giot 2012.01.03. 00:27:58
Igaz, de gondolom a Nascar autókat nem szimpla zártszelvényből hegesztik össze.
De rendben kivárom a végét! :D
nem kéne... 2012.01.03. 00:47:26
nem.
nem csak.
:)))
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 01:04:47
for-avar 2012.01.03. 01:04:48
majd ha ilyen lesz...
rexcar 2012.01.03. 01:06:37
gregory85 2012.01.03. 01:10:36
Amúgy ha már térhálós váz lesz az eleje nem gondolkodtál kettős keresztlengőkaron? Azzal nagyobb negatív dőlést tudsz adni berugózásra ha jó a kialakítás.
Ha esetleg érdekel "matekozáshoz" tudok adni WinGeo3-at. Bár demo, de kis trükkel teljesen használható.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 01:25:55
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 01:29:22
min 2012.01.03. 01:30:57
conmorientes 2012.01.03. 01:51:44
Nagyon szép cikk, különösen az olajosra preparát fehér lapos férfiszámítás tetszik benne, ami tökéletes tükre a kitűnő oktatási rendszerünkben a 70-es 80-as években írásképképtelen analfabétára szocializált autóbuziknak mint én is......
Ezzel együtt engedd meg hogy "ceterum censeo" és folytatom stílusosan "hangyászinem esse delendam"
Mert ugye a mondás második felét már te saját elhatározásból megtetted, ez a valaha autónak nevezett eszköz ma már mondjuk némi ferdítéssel egy rendes vastelep donorává vált.
Még mindig érteni véllek, bár eddigiek szerint fenntartom hogy ez ilyen feltételek mellett és nem egy Forma 1-es, vagy egy gyári rallye csapat feljlesztési technológiája mellett egyszerűen azonos azzal ha mondjuk egy XXL-es centrumos nejlonzacskóval a fejemen vitetnén ki magam a Marianna árok megnézésére, "Csak lesz benne annyi levegő" felkiáltással.
Tiszteletem a hősöké, nélkülük ugyanis nincs fejlődés de nekem ez már karcolja azt a határvonalat ami előbbit a hülyeségtől választja el, de ezt már írtam néked ugyanitt.
Ezzel együtt az értelmetlen okoskodás réme mellett kérlek a számítások közti üres de még józan pillanataidban gondold át, hogy a milliméterre tökéletes geometriádat mi és hogyan fogja tartani, mert a "kábé ez a cső elég lesz" szintű kinyilatkozatás egy régebbi és mindenki által ismert Biblának nevezett alapműben még teljesen elég, de az azt szerző legfőbb fahrer nem tűzőtt magának erős köridőt sem a Hungaroringen, sem a Nordschilfén, csak az égi országutakon.
Oda pedig téged tényleg szívből ne kívánlak.
Üdv.
u.i:
Persze bután okoskodni mint én mindenki tud, ennek ellensúlyozásakánt hogy legyen tét is, ezért itt ünnepélyesen teszek egy egyoldalú de korrekt felajánlást is. Amennyiben 2012. naptári évben ezzel megfutod a kitűzőtt időt, a következő eszelős projektedhez szükséges de még mérhetetlen összeg első 100.000 magyar forintját állom.
Formátlan és nyílt alapítványomhoz való csatlakozást alapítói szándékom nem tiltja...
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.03. 03:09:43
az csoda lesz ha megy egy kort...
kitiltott bögre 2012.01.03. 04:21:36
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.03. 04:24:25
Mellekessen: a japppan drifteloknek iszonyu nagy a csapterpesztesuk, szerintem a gumi kulso ele neha le sem er, talan jobban megy ugy a drifteles? Vagy?
Nem ide tartozik:
Regen is ennyi troll volt?
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.03. 04:29:12
poa ogapo 2012.01.03. 07:26:34
Belegondolni is borzasztó, hogy ilyen élőmunka teher mellett ki az aki ezt megfizeti? Vagy okosba van minden?
poa ogapo 2012.01.03. 07:36:45
zöldi 2012.01.03. 07:56:10
Gomulka Béla 2012.01.03. 08:29:11
A megbonthatatlant kifelejtettem.
LanciaBacci 2012.01.03. 08:40:36
Na és igen, valaki már említette, az idei szökőév, van idő, ha a maja papokat most ignoráljuk :)
Acmee 2012.01.03. 08:41:16
fogash 2012.01.03. 08:43:11
A hangyász hétfő 04 egy keretessel kezdődjék, amely megjelöli a Hungaroringen, 2012-ben száraz aszfalton elérendő cél-köridőt!
@poa ogapo: maguknak építik, hobbiból, játékból. Lomisoktól szerzett, bontóból mentett cuccokból. Miért fáj az neked, hogy valami értelmeset csinálnak ahelyett, hogy a játékgépbe szórnák ugyanezt az összeget? Agyagváza...
conmorientes 2012.01.03. 08:57:42
Tessék rákeresni :))) esetleg megvárni a vátész Da Silva féle agykontroll módszerrel történő ködös emlékkép keresésének eredményét!
Mert ugye lehet hogy rosszul emlékszem rá én is....
conmorientes 2012.01.03. 09:01:08
Nincs kis vagy nagy stil.... mert ez egy játék, de az alapelv ugye az, hogy mindenki úgy vállaljon "társadalmi munkát" hogy az legalább fájjon :)))
poa ogapo 2012.01.03. 09:07:13
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 09:29:39
Ezt szelídítettem arra az első Hangyász Hétfőben, hogy "Ez bizony elég messze van a 2:09,99-es Hungaroringi köridőtől."
Ha abból indulunk ki, hogy valaha elkészül, akkor a 2:10 nem irreális, és igazából a 2:05 sem ordítóan komikus, ha véletlenül jó is lesz. De a 2011-es céldátum mintha elúszott volna. Mindegy, 30 felett repül az idő.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 09:35:04
Szkotti 2012.01.03. 09:37:58
Van egy barátom, ő hasonló módon épített fel egy hobbista raliautót, ami sose létezett hivatalosan, de ő készített mindennek sablont (toronycsapágy helyének, bölcsőnek, motortartóknak) és utána ezeket kötötte össze lemezekkel, meg csövekkel. 2-3 évet dolgozott rajta de már szalad a gép. Jó, mondjuk ő csinálta és nem csináltatta ;o)
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 09:38:58
2-More 2012.01.03. 09:44:14
@visszakettopadlogaz: Japánok eleve hülyék, van hogy futómű is alig van a kocsi alatt úgy le van ültetve, az hogy a driftben milyen dőlést csinálnak, meg hogy felfeszegetik a 195ös gumit a 9"es felnire, az egy dolog, hazafele úgyis tréleren fog menni a verda hogy utána a szakik megint hetekig lapátolják össze amit a t. racer szétrúgott. Mondjuk itt se szempont hogy streetlegal legyen a gép, de gondolom gumira meg futóműalkatrészre se szarja a pénzt az úr, mert azt azért senki se gondolja, hogy egy G szem az egy örök darab.
Lóvékérdésben, meg alapitvány, nem hiszem hogy a mi pénzünkre lenne rászorulva, szerintem amig mindenki a saját faszával veri a csalánt, addig tudja értékelni a dolgokat, amiket megszerez. Ugyan valóban nem a "leadtam a slusszkulcsot" szindróma van itt, de azért azt se mondanám hogy olyan rettenetes megfeszülés folyik a partvonalon, már ha csak a saját példámból is indulok ki, hozzátéve hogy az se kis teljesitmény, ha az ember márcsak a lóvét előteremti rá, főleg ha azt nem a legyek hordják össze.
conmorientes 2012.01.03. 09:44:23
2.05.99 élt az emlékeimben, de egye fene megelégszem a 2.09.99-el is :)))
conmorientes 2012.01.03. 09:48:54
Uram pontosan értem és ismerem is a helyzetet, ráadásul nálad egy hangyaalkatrésznyivel finomabban próbálom azt megfogalmazni, lánglelkű és félek "Nénó" karottának, hogy ez a belenyúlás már nagyon-nagyon veszélyes...
Ezzel együtt mégegyszer mondom én személy szerint szukolok :)))
visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.03. 09:56:31
@2-More: Igen, az a masik hogy ez a mar- mar beteges porig ultetes.... Egy finom ultetes jol nez ki, de ez a hason csuszas ez mar sok. Sokk:)
Iden november ben megyek HongKong/China/Japan/Macao, kivancsi leszek....
2-More 2012.01.03. 09:58:00
A szurkolási kérdésben, én se azt mondom hogy ne tovább, mert abból lehet okolni, én azt nem szoktam komálni, amikor nulla kétely, maximális magabiztosság és királyi többes van olyan kérdésekben, amik khmmm..... Én se alázattal állok neki mindennek, de azért egy csipetnyi félsz illetve mi lesz ha nem ártana a képletbe. Veszélyt érdemben nem látok benne, ha csak azt nem hogy elkölt X milliót és megy a gatterba az egész, de ahogy nézem az eddigi mellékvágányok se nagyon szegték kedvét, én tudom magamról hogy én tizedennyi szopás után hagytam autót a levesbe menni, igaz évekkel később megint totál más tipussal, más felkiáltással és másfele megint belekezdtem, de már jóval megfontoltabban. Már magamhoz képest...
2-More 2012.01.03. 10:00:34
tomnemtom 2012.01.03. 10:09:23
tehát magam részéről csak várom a végeredményt és olvasok itten szorgalmasan.
2-More 2012.01.03. 10:16:26
A mélyreható tanulmányozásban az a jó, hogy minnél mélyebbre hatol az ember, annál inkább rájön mennyi mindent nem tud még, legalábbis én igy állok a dologhoz, mert még mindig jobb ha az embert a meglepetés hogy anyád ezt nem gondoltam volna vagy urambocsá' a szégyen hogy "hogy lehetek ekkora..." vágja szájon, mint egy elszálló futómű vagy motoralkatrész.
kockablogger 2012.01.03. 10:20:22
conmorientes 2012.01.03. 10:20:24
Attól szép a világ hogy eltérőek vagyunk. Ettől függetlenül még tény, hogy Nínó Karotta Úrral egyetemben hiszek a honi kisipar még meglévő szaktudásában, a szarból várépítésben, és a Mikulásban is, tudod abban ami jó esetben havonta jön egyszer néhány napra:))))
Viszont a folyamatból kissé hiányolom azokat a biztonsági szelepeket amik egy ilyen mértékű belenyúlás, vagy inkább 0-ról építkezés esetében a viszonylag forgolódásmentes alvás alapfeltételei.
Lehet hogy eltúlzom a veszélyeket, de szívesen venném ha mondjuk egy lelkes kommentelő aki tanársegéd a közlek karon, venné a fáradtságot ugyancsak barátságból és mondjuk valami CAD alapon modellezné, tervezné a kialakult elképzelés megvalósíthatóságát, és azokat az erőket amik ott és úgy hatnak. Ennek alapján talán lehetne kissé tisztábban látni a vázszerkezet, vagy segédkeret igényeit és egyéb nyalánkságokat.
Persze az is lehetséges hogy egy balfax vagyok és csak fölöslegesen ógok-mógok itt ahelyett hogy a kamrában lánggal heftelnék hozzá egy profilt a leközölt képek alapján......
tomnemtom 2012.01.03. 10:20:49
ismét bővült azok szűk köre, akit szintén nem zavarnak a tények, hanem figyelembeveszi azokat :)
becseit 2012.01.03. 10:21:23
Nem sablonban hegesztett szögvas, zárt szelvény szerkezetek a hegesztés miatt elvetemedhetnek. ("elhúzza a hő")
Az elhúzás mértéke a hegesztési módszerektől/technológiáktól és a hegesztő technikájától (ügyességétől) is függ.
Van ahol ez nem számít, van ahol számít.
A sablonban hegesztés tripla munka és költség, de az igazán precíz munkához elengedhetetlen és a második-n-ik munkadarab már pillanatok alatt megvan. :-))
becseit 2012.01.03. 10:24:13
Névleges erőhatás mellett torzuló futóműmechanikához fölösleges precíz geometriát tervezni.
Nem kell, hogy törjön, elég, ha rugalmas.
2-More 2012.01.03. 10:26:54
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 10:28:37
fogash 2012.01.03. 10:40:15
@Nínó Karotta: na most akkor 2:00, 2:05, vagy 2:10?
szemeteske 2012.01.03. 10:42:29
2-More 2012.01.03. 10:43:52
whale 2012.01.03. 10:44:59
Respect és tisztelet az elmebetegeknek...:))
whale 2012.01.03. 10:47:16
becseit 2012.01.03. 11:40:59
Elég, ha a hegesztéseket megnézed, ott a válaszod.
Néhol épphogy össze van heftelve.
Amúgy szerintem egy, vagy több lelkes (szerszámgép gyártó szakos) gépészmérnök biztosan szívesen segítene nektek az optimalizálásban, méretezésben. (Miskolci Egyetemen biztosan van pár) Nem beszélve az AutoCad, SolidEdge, stb. eszközökről.....
becseit 2012.01.03. 11:43:56
becseit 2012.01.03. 11:47:36
Alapismeret:
lezo.hu/tankonyv/tankonyv-2.html
becseit 2012.01.03. 11:49:59
www.kefo.hu/download/jarmuipar/prezentaciok/sze_eload_6_kefo.pdf
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 12:05:12
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 12:11:09
Mondjuk nem lepne meg, hogyha mire meglesz a Hangyásszal a 05 alatti idő, addigra a százezer forintod csak annak a konkrét körnek a benzinjére lenne elég.
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 12:13:48
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.01.03. 12:17:05
Olcsóbb lehet, mint hegeszteni, aztán visszaflexelni, és hamarabb látszik, mi fér el mitől, és mi nem.
morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2012.01.03. 12:19:10
Amire ki akarok lukadni: nem lett volna jobb kiindulni a gyári mérnökök eredményeiből, azaz: legalább lemérni, hol vannak ott a bekötési pontok, és azt reprodukálni térhálóban? Biztos jó okod volt, hogy ezen motor, kormánymű és futómű mellett döntöttél (és ezeket én biztosan olvastam is :-D), de mégiscsak, nekem ez így messze túl rizikósnak és tűnik ahhoz képest, hogy még siker esetén sem valószínű, hogy jobban viselkedne, mintha egy gyári alapot kezdesz farigcsálni. Legalább az S13-nak nincs elől bölcsője, amihez a lengőkarokat rögzíthetnéd...?
Attól eltekintenék, hogy a zsebedben turkáljak, de mivel vannak még bizonyára olyan Z-k a piacon, amelyeknek menthető az orra, még az sem kizárt, hogy így drágább is lesz, mintha vettél volna egy nagy levegőt, hamut szórsz a fejedre és a saját hangyászt elbontva veszel egy másik Z-t. De ez már másodlagos, azt tiszta és világos, és számomra is oké, hogy itt az eredmény fontosabb.
becseit 2012.01.03. 12:37:09
Szívesen!
Még néhány, ha csak egy mondat plussz van bennük, már megéri.. :-))) (némely weblapok címe egyedi, de hasznos infók vannak rajta)
users.atw.hu/vidra1/suli/diagfenntart/futomudiag.doc
kopaszpunci.com/gepeszet/puskahu/gépism/Futómű%20beállítás.doc
kopaszpunci.com/gepeszet/jarmuvek/J-303-241rm-305-261vek.doc
www.rcauto.hu/download/Hudy_Setup_Book_hun_v1.pdf
Végül egy E39 futóműves link, hátha mentek vele valamire:
autotechnika.hu/uploads/files/archiv/2006/05/22-24.pdf
EddieCivic4g 2012.01.03. 13:32:55
nem semmi munka, amit előadtok! Jó lesz majd egyszer pályán látni a gépsárkányt. Persze keresztben:)
Hexer 2012.01.03. 14:08:57
Mivel jelen helyzetben ez nem megoldas, sot adott alaktreszekel kell dolgozni (lengokar, valamifele csonkalvagy, rugostag) igy egesz kis szabadsaga van a tervezesnek. Igazabol nem is lehet tervezni, nem is futomugetvezes ez, hanem az e46 elso futomunek geometriailag minnel pontosabb lemasolasa. Nyilvan mivel egy mas autoba kerul bele es nem utcai hasznalatra a leheto legtagabb tartomanyba kell alithatonak lennie a bekoteseknek.
Igy igazabol nem ujra feltalajuk a kereket hanem megadjuk a lehetoseget hogy ugyanazokbol az alkatreszekbol tekergetessel kerek, elipszis vagy korcka legyen.
Igy inkabb futomu bekoteseknek a tervezese lesz mint futomu geometria tervezes, azt mar megtettek a bmw gyar mernokei.
tschangow 2012.01.03. 14:42:53
Castigliano (törölt) 2012.01.03. 14:56:42
Hexer 2012.01.03. 19:12:42
Parametrikus programozasal elkesziteni a rajzokat az elso futomurol, reff pontokat megadom (csutortokon merjuk ki), a tobbit magad mered ki.
Solid, Catia vagy Inventor elony...azokba en is beletudok ugatni :P
Ha ezek megvannak akor egy 60mm elmozduladon 5mm-enkent kellene dolest, osszetartast modelezni, majd minden 5 fok kormanyzasra ugyanezeket megint, no ezt mindeket oldalra.
Kvazi 70-80 meresi pont felvetele es mindnel 3 adat rgozitese.
PS. Futomuvet nem rajzolo programban kell tervezni hanem matematikai algoritmust kell felnirni ra, mondjuk matematikaban vagy matlab-ben, ez azt elkezdeni bokdosni...
Addorjan_ 2012.01.03. 20:05:10
ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2012.01.03. 20:19:12
dr. palier rendeloje egeszen gusztusosnak tunik belulrol :]
www.youtube.com/watch?v=EaQMaoh9ztI
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.03. 21:09:09
A nyeremény pedig nem lenne más, mint minden héten egy, különben kidobandó alkatrész az autóból.
Aki ügyes, a végére egy komplett 260Z-vel lesz gazdagabb :D
mottó: "Akárhogy rakom, mindig tank lesz belőle"
atabi 2012.01.03. 21:19:34
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.03. 21:25:33
Castigliano (törölt) 2012.01.03. 21:46:25
Karotta első kommentjét olvastam és én arra gondoltam,hogy tudok segíteni az olyan dolgoknál,ahol rajzzal le lehet ellenőrizni a számolást.Mert szerintem jobb,ha még akkor derül ki hogy valami gond van a számítással,amikor még nincs beépítve semmi.
Ha értenék ilyen szinten a futóműtervezéshez,akkor sem tudnék segíteni,mert jelenleg nincs annyi szabadidőm!
Betti csak az enyém:)
Béke!
conmorientes 2012.01.03. 21:58:54
"Mert a pokolhoz vezető út a jószándékkal van kikövezve......"
Még ha tudom hogy nem is akartad bevittél egy megrendítő erejű bal egyenest a nem létező lelkembe. Nem,nem az érték devalvációja rémképével, vagy azzal hogy rajzszögező lámernek gondolsz, hanem azzal hogy végiggondolás nélkül a helyből elutasítással tüntetsz.
Manapság az általános közállapotokat figylve már kezdene visszatérni abbéli hitem hogy mégiscsak létezhet esetleg érdek nélküli szolidaritás, de úgy tűnik ehhez még mindig éretlenek vagyunk.
Csak emlékeztetőül, azt írtam: "a következő eszelős projektedhez" de azt nem kötöttem ki okszerűen hogy pontosan mi is légyen az, így nem csak kifejezetten autóépítési magáncél hanem egyéb közcél is lehetne.
Sebaj mindenből épülünk tanulunk...
gregory85 2012.01.03. 22:08:13
Egyébként a gumi karakterisztikák beszerzése kb lehetetlen az aktuálisan futó versenygumikra tapasztalataim szerint(mégiscsak ipari titok). Max jóval régebbire lehet találni és az se tartalmaz mindent.
conmorientes 2012.01.03. 22:10:45
Nagyon köszönöm, de elgondolkodtam....
Vajon mennyire is kell neki rugalmasnak lennie? Illetve mitől is lesz rugalmas ?
2-More 2012.01.03. 23:01:39
Hexer 2012.01.03. 23:11:10
A futomu berugozasat adott palyahoz kell valasztani (felulet), igy a Hungaroringen eleg ha osszesen 40mm mozog, Nurburgring-en (a hosszu) 55-60mm elegendo. Ennel tobb akkor tulzottan torzula futomu geometria (dol a kaszni, dol a kerek), ha kevesebb akkor elpattog mert tul kemeny, nem koveti a bukkanokat, uthibakat.
Erdekes hogy amit Karotta is irt (lengokar allasa) a Ladasok mar evek alatt rajottek, nem ertik a miertjet, de tudjak hogy nem szabad beultetni az autot mert akkor lassab, ortolos lesz. Ezert magasak az aszfalt ladak. Ezt hivjak tapasztalatnak, amikor nem tudjak miert mukodik valami, csak azt hogy igy kell csinalni es jo lesz.
Masik erdekesseg es tevhit a nyomo-oldal kemenyitese, felteva ha a berugozas kemenyitesere gondoltal. A kaszni doleset nem a berugozas kemenyitesevel kell csokkenteni hanem masik oldali kirugozasanak kemenyitesebol lehet csokkenteni, de ez csak a kanyar bemenetenel ervenyesul, mert utana ugyis osszeul a futomu, csak mar nem erzi belulrol az ember, de kivulallo latja hogy nem valtozott semmi egy hoszabb kanyarban.
A berugozas kemenyitesetol kezd leghamarabb pattogni az auto, hamarabb mint tul kemeny rugotol.
Nagy sebessegu elmozdulasra nagy erovel all ellen, igy ha tul kemeny olyan mintha nem lenne futomu a kocsi alatt.
Kirugozas ha tul kemeny akkor beul az auto rosz uton, azaz a rugo olyan lassan nyomja szet a teleszkopot a magassagra hogy ha tul sokszor ul be (pl kockako, razoko, foltozott ut) osszeul a futomu es ezaaltal bekemenyedik, igy az elso 4-5 meteren tok jo, es egyszercsak elkezd patogni az auto.
Igy a dolest roll center valtoztatasaval, vagy rugo / stabilizator komboval lehet csokkenteni, az a jo ha mas nem szol bele abbe a dologba.
@Castigliano: Mint mar irtam nincs mit szamolni, mivel minden alkatresz adott, nem igen lehet elterni a gyari bealitastol, azaz az allitasi lehetosegek minimumat jo kozelitessel oda kell rakni ahol az e46-on van gyarilag, ellenkezo esetben anomaliak tortennek. Igy igazabol nem az alapbekotes a kerdeses, hanem hogy a szeles allitasi lehetosegbol kb hol erdemes keresni az igazsagot, no ezt lenne erdemel modelezni.
@gregory85: Van igen, de mint mindne ilyen program igensok periferia, adat megadasat igenylik, amiket nem tudunk, mert nem letezo alkatreszek helyet es tomeget kene tudjuk, + gumi ertekeit. Igy csak annyi marad hogy a bump steer-t nezegetni, vagy kasznidoles mennyire ront a futomu geometrian (RC vandorlas, doles valtozasa). Sajnos ami doles adatot szolgaltat ertelmetlen mert nem lehet slip angle vagy barmit szamolni balole vagy ennek segitsegevel, mindne gumi mas. Azt hogy az auto hogy viselkedik meg vegkep semmi adat nem jon. Ackermann adatokkal megint ovatosn kell banni, mert gumi valogatja mi mivel hogy mukodik + mekkora suly van a kulso kereken.
Gumi adatok nelkul kozeliteni lehet a szamitasokat aminek a vege hogy teszt-teszt-teszt, skid pad, allitas, ezzel jatszani mire a gumi ugy kopik ahogy kell, homerseklete megfelelo es az auto vezetheto. Kb 200-300.000-es moka mire a futomu be van allitva, es akkor ez meg csak az alap bealitas...mert a hungaroringre megint mas kell, mashova megint kell allitani.
mv3 2012.01.03. 23:11:48
conmorientes 2012.01.03. 23:20:52
A te álláspontod egy ultramodern elidegenedő emberé. Elfogadom de nem osztom.
Peace
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.03. 23:38:46
2-More 2012.01.03. 23:39:34
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.04. 00:03:57
Ugyanakkor rendkívül zavarba ejtő ilyen ajánlatot kapni egy nyilvános fórumon egy ismeretlen illetőtől. Ha anyám ír ilyet, vagy egy barátom, akiről tudom, hogy mit jelent neki az ügy és mekkora áldozat neki a gesztus, amit tesz, az segít felfogni. A te sikerdíjad egyszerűen csak egy váratlanságában nehezen kezelhető kedvesség.
Ha te lennél a Datsun Magyarország, és ebbéli minőségedben írnál, hogy milyen fasza ez a szélmalomharc, és szívesen beszállsz pénzzel a következőbe, ha nyerünk, azt értem. Ha te vagy a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatási Államtitkársága, és azt mondod, beszállsz, mert a kölköknek jó, hogy egy tévés majom egy öreg versenyautón keresztül ad értelmet az alapfokú geometriának és a négyjegyű függvénytáblának, azt is értem, és tudom kezelni. Azt, hogy egy alanyi olvasó ekkora biankó vállalást tesz, azt egy végtelenül nagylelkű orosz rulettnek érzem, aminek a kezelésében nincs rutinom. Sosem voltam még közadakozásból hülye, csak a saját káromra. Erre van csak kész policym.
De ígérem, hogy ha mégis teljesül a cél, és te jelentkezel, és nekem van épkézláb ötletem, hogy mit lehet csinálni, ami jó a köznek is – mert ugye te is onnan jössz, tehát a te gesztusod haszonélvezője is a köz kell legyen –, akkor élek majd a lehetőséggel, és szépen, nyilvánosan megmutatjuk, hogy mire fordul.
tschangow 2012.01.04. 00:24:15
conmorientes:dícséretes a hozzáállásod, ne add fel!
tschangow 2012.01.04. 00:32:37
Bundi01 2012.01.04. 01:01:19
a "race" futóművekben nincs tapasztalatom de egy észrevételem lenne...
Az E46 geometria másolásával egy probléma lehet: Ha jól tudom, akkor az alsó lengőkar hátsó bekötését a bajor szakik egy méretes elasztomerrel oldották meg és ez erősen befolyásolja a kinematikát terhelés alatt. A Te GL-szemes futóműved viszont nem nagyon fog ilyen alkatrészeket tartalmazni......
Sok sikert (és kitartást) a hangyászhoz....
for-avar 2012.01.04. 04:12:38
Nézzétek:értem én hogy mit akartok és ezt rettenetesen tisztelem...mivel magam már lassan 4 éve raksgatom a motorom alkatrészeit,de valahogy nem alakul össze!Két egymást ütő stílst nem lehet egybevenni.Ezért meghasadok.De a minimalista 30-as évek sportmotorja vagy a 40es évek cirkálója nagyon eltér.
Nekem ha régi autót építenek ilyen sorozatban ontott autókból...akkor vegyesek az érzelmeim.Viszont nem én csinálom és nem magamnak
Viszont a fényezés remélem a Japán katonai zászlót fogja követni ;)
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.04. 07:50:53
Amúgy érdekes lenne a sztori szempontjából ezeknek a kiszerelt daraboknak a sorsát is lekövetni egy összefoglaló epilógus poszt keretében.
Ajánlott címek:
"The Clone Wars"
"Nincs kettő egy nélkül"
"Transzplantáció, avagy Oroszlánszívű Richárd, vagy amit akartok"
stb.
#epictitlefails
becseit 2012.01.04. 07:52:33
Nem tudom, mert nem értek a futóművekhez -sem.
Azt akartam mondani, hogy egy szilárdságban alulméretezett vázszerkezet egy ideálisan beállított futómű menettulajdonságait is egy Trabicsek szintje alá tudhatja vinni.
Szóval a katasztrófális eredményhez nem kell törnie semminek; elég ha torzul. És ezt a torzulást, csak gépen tudod láthatóvá tenni. (vagy CAD, vagy mechanikus igénybevétel) Gondolom, velem egyetemben ezért írogatnak a tisztelt fórumtársak CAD méretezést, mert -szerintem- az első lépés a várható erőhatások függvényében, az adott anyaghasználat és a kívánt túlméretezés mellett, szilárdságra méretezni a vázszerkezetet. Enélkül -szintén szerintem- sz*** sem ér az egész futómű-teszt dolog.
Legrosszabb esetben teljesen mindegy, mit hova flexelsz, nem tudsz eredményt elérni.
A vázméretezés tiszta mérnöki munka.
A futómű geometria tervezéshez meg szerintem van aki azt hiszi, hogy ért, meg van aki nem.
Ha jó matematikai algoritmust szeretnél, akkor -szintén szerintem- kérdezz vagy a Nissan-tól, vagy a Porsche-től. Az egyik fullos futóművet tudott csinálni, (sokkal erősebb autókat tud lenyomni, gondolom jó a futómű geometriája) a másik meg egy reménytelen motorelhelyezésből csiholt sportautót. :-))
Én a helyedben, először kialakítanám a felfüggesztési referenciapontokat, majd meghatároznám azokat a tűréseket, amiken belül a felfüggesztési pontok (geometrialiag értelmesnek tűnő tartományban) áthelyezhetőek.
Ehhez a felfüggesztési pont seregehez méreteztetnék egy az ideálistól pár kg-al nehezebb, bumfordi, de merev "univerzális" vázszerkezetet.
CSak ezután csiklandoznám pályán a technikát, a legjobb geometriát tapasztalati úton megkeresni.
Amikor ez megvan, akkor méreteket levenni és az ideálisnak kikiáltott felfüggesztési pontokhoz méreteztetni egy profi vázszerkezetet. Ami már ideális is lesz, meg főleg könnyű.
Biztosan van ettől okosabb és tudományosabb módszer is, de ha több az idő, mint a tudomány és a pénz akkor azt hiszem így lehetne a legjobb eredményt elérni.
Amit nem olvastam eddig sehol, a matematikai algoritmusba milyen változókat kellene belehegeszteni a vezető vezetési stílusa és tetszési indexeként?
(Sok erősítőt láttam már a legjobb villamos paraméterekkel, a hangjuk mégsem tetszett.)
Sok sikert a munkához!
becseit 2012.01.04. 07:59:52
Teljesen igazad van!
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.04. 08:47:43
bervas · http://mt10.blog.hu 2012.01.04. 09:16:46
Egyetértek azzal, hogy ismerni kell az erőket. Hiába a legjobb BMW lengőkar, ha bármi miatt mondjuk a BMW tervezési erő két-három-tízszerese éri az adott beépítési környezetben.
Akárhogy nézem, ebből többlépcsős iteráció lesz. Motor és súlypont valahol, első kerékterhelés valamekkora, tengelytáv és nyomtáv valamekkora, lengőkar hosszak adottak, rugóhossz és merevség valamekkora, váz merevség valamekkora, futómű eredő merevség valamekkora. Aztán valami kiszámolódik, összehegesztődik, és kiderül, hogy nem fér el vagy a váz, vagy a lengőkar, vagy a rugó, vagy a gólyaláb, esetleg a kerék elforduláskor beleér a lengőkarba.
Itt nem elég a csupasz futómű geometria számítás, mert kevés hozzá a paraméter. A vázat, a komplett kocsi orr részt, a kormány geometriát és a tervezett menetdinamikát együtt kell tekinteni. Aztán biliárdgolyóként pattogva találni valami optimumot, lehetőleg az első hegesztések elvégzése előtt. Aztán jöhet a finomítás, flexszel és lánggal.
Castigliano (törölt) 2012.01.04. 09:41:33
Amúgy szerinted melyik programmal érdemesebb nekiállni?
Pro/E;Catia,amit jobban ismerek.Solid Edge az annyira nem a szívem csücske :D
Hexer 2012.01.04. 09:43:35
Ugyan ez ervenyes a hajlitott iranyitokarokra is, konfortot novelik es csokkentok a futomurol visszaerkezo erzetet... ez is megy a lecsoba ha elmenyautot akarunk.
Egy hibaja van az e46 csonknak, a legordulesi sugar relative nagy, igy ha kis et-ju felnit teszunk az egyenesfutas rosz uton lehet problemas, nyomvaju szepen dobalja. Utanfutas novelessel lehet csokenteni de megmarad... de hat az a jo ha tudjuk a korlatait.
Ps. Vaz merevseg meg sokkal egyszerubben lesz merve, nezve, mikor nagyvonalakban kesz az elso nyulvany kap egy 4meteres csovet keresztbe, hatso hidat rogzitjuk es elkezdjuk tekerni a kasznit, hamar kuderul mennyire is merev es mekkora deformaciot enged meg. Idealis lenne ha 3000Nm-ig nem deformalodna mervadoan (kvazi egy paraszt raul a 4m vegere... :-) )
Hexer 2012.01.04. 09:47:53
progi... hat amibe jol erzed magad es mondjuk lehet vem-et rakuldeni, ha nem is halosra de legalabb rudak igenybevetelere. Bar joresze a progiknak ezt mat tudja.
Szkotti 2012.01.04. 09:53:14
becseit:"Én a helyedben, először kialakítanám a felfüggesztési referenciapontokat"
Ha jó a szövegértésem, és asszem jó, akkor a Hangyásznál ez zajlik éppen.
Akik a computer aided előtervezést hiányolják: valószínűleg tök egyszerű collstokkal lemérni egy néhai autó vázszerkezetét, a lemezprofilok belső szerkezetét, és ezt digitális formába önteni. Ugyanezt egy csonkállványnál, mondjuk. Haggyadmá. Végeselemes tervezés, meg szimulált törésteszt is kéne mi?
Szkotti 2012.01.04. 09:55:09
becseit 2012.01.04. 10:42:29
Bocs, azt hittem egy teljesen új váz és futóműszerkezet került volna az autó alá.
Az általad emlegetett végeselem analízis egy mai átlagos PC-n kb. egy bő éjszakát venne igénybe.
Lehet úgy is barkácsolni, hogy fogok egy darab vasat, oszt jó lesz, mert 1000-szer akkora terhelést elbír, mint amit kellene, meg úgy is, hogy optimális szilárdság-tömeg egyensúlyra helyezem a hangsúlyt. Végeselemezésre csak a második esetben lehet szükség, ebben vita nincs.
Ha meg olyan proli vagyok, hogy számít a saját, vagy mások élete is, akkor szakember véleménye nélkül nem taknyolok a versenyzésre szánt autó átépítésekor. Vannak ökölszabályok, amiket betartva nem lehet nagyokat hibázni. Ezzel nincs baj, ha minősített hegesztő papírral rendelkező gépészmérnök barkácsol otthon valamit, ami a gyáritól eltérő. (nem akartam megsérteni senkit!) Egyéb esetben több, mint elgondolkodtató a dolog.
Ha mindenki mindent csinálhatna, akkor nem kellene műbizonylat pl.: a vonóhorgokra.
Hegeszthetnél magadnak egyet te is otthon.
Szóval én nem bagatellizálnám el ennyire a dolgot.
becseit 2012.01.04. 11:02:09
Ha a szöveg első részét kihagytam volna, úgy gondolom kicsit nehezebben lett volna értelmezhető a hozzászólásom.
Gondolom az érintettek ezt megértették.
Nem ismerem az érintett autót (nem lelkesedem a japán autókért, talán mert még nem ültem egy nekem tetszőben sem; ez az én hibám). Nem tudom, hogy alvázas, vagy önhordó. Azt sem tudom, hogy alvázasra lesz átépítve, vagy nem.
A jó egyenesfutás és szimmetrikus futóműgeometria (jármű szimmetriatengelye lehetőleg egyezzen a menettengellyel, csapterpesztés, utánfutás,tengelyeltolódás, kerékeltolódás, stb. A kísérletezés egyszerűsítése) miatt, lehet, hogy egyszerűbb lenne egy Bogár-hoz hasonló szerkezeti átalakítást végezni. A sablonban hegesztett vázkeret precízebb alapot ad bármilyen karosszéria toldozgatásnál, de ilyen szinten lehet, hogy semmi értelme nem lenne.
Ehhez nem értek. Mármint mit lehet kihozni egy ilyen autóból.
tschangow 2012.01.04. 12:53:16
kamikazeee 2012.01.04. 12:54:39
[img]http://kepfeltoltes.hu/110421/SilviaRace_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
tschangow 2012.01.04. 12:59:52
Amíg Karotta rajta tartja a szemét a dolgon, addig nagy baj nem lehet. Az előírt köridő elérése nem lehetetlen.
kamikazeee 2012.01.04. 13:10:24
Szkotti 2012.01.04. 13:48:04
Az alapvető számolásokat Ninó végzi papíron, a rendelkezésre álló alkatrészek térbeli helyzetét, meg a szakik biztosítják "pöttyölő" berendezéssel, mert jelen esetben ez az egyszerűbb, járható út, szvsz.
Nyilván meg lehetne mindent modellezni hónapok alatt, meghatározni az alkatrészek helyzetét ezred mm pontossággal, de annak a bemérése kb. pont ugyanígy zajlana mint most, gondolom.
becseit 2012.01.04. 13:59:12
Ezt benéztem. Bocs!
becseit 2012.01.04. 14:05:05
Jobban végiggondolva a helyzet ugyanaz.
Amit írtam eddig megállja a helyét, csak nem azért, ami miatt írtam.
A hülyeséget mindig meg lehet magyarázni.
tschangow 2012.01.04. 14:05:06
tschangow 2012.01.04. 14:16:12
Biztos én látom rosszul :)
Ahogy most áll, az olyan, mint mikor bemész az étterembe és te mondod meg séfnek, hogy miként főzzön. Azt szerintem neki kéne tudnia, nem a vendégnek.
Szkotti 2012.01.04. 14:43:37
"végre összeszerelhető az első BMW csonkállvány az S13 lengőkarral és támasztórúddal"
"Kiindulási referenciának itt van maga a BMW gólyaláb"
Tehát nem csak az agy való a bajorból. A többivel rendben vagyunk ;o)
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.04. 16:06:48
conmorientes 2012.01.04. 17:27:28
Rendben, megértettem.
Bár azt hittem így a futóműgeometria oltárán hozott áldozataid alapján, hogy te pont olyan vagy aki nem fél az ismeretlentől :))))))))
De más az autóbuzizmus meg az élet, és ezt respektálnom kell.
Üdv.
Álláspontom tartom, drukkolva várok a további részeredményekre.
for-avar 2012.01.04. 19:25:15
Valaki írta a végeselemtervezést...jó példa!!!
Asszem a Honda CBR900RR volt az elsők egyike.Előnye hogy akkoriban példátlanul könnyű volt a többi vetélytárshoz.A másik oldalon viszont az volt hogy szinte lehetetlenné vált a teljes tuningja!A Two Bross-nak sikerült(Erion Racing) minden tekintettben jobbatt kihozni az első generácíóból.Persze voltak más készletek de ezeknek a hátránya hogy elveszett a harmónikus müködés alacsonyabb fordulaton,nehezebbek voltak a kerekek a gyárinál stb...
A régebbi japán motorok(UJM Universal Japan Motorcycle azaz keresztbe levegős 4 henger DOHC 8(16)szelep 4 karbi)alaposan túlbitosítottra tervezték.Az volt a tunnerek aranykora,a legendás tuningváz gyárak fénykora:Bimota,Harris,Moto Martin,Bakker...és a golyoscspágyas főtengelyű sornégyesek ma is a dragstripen alapnak számítanak.Az utolsó japán motor amit bárhova alakítani lehet az a Yamaha XVZ12 VMX...de utánna már nem gyártottak ilyet
Ezzel szemben ott állnak a régi 30-40es évek autóiból barkácsolt hot rodok.Na azoknak kifúrkálták a vázát a merev első tengelyt...amit csak lehet :) De azokat úgy építették annó hogy alaposan túlanyagozták a gyárban.Na nem mindet!Az akkorri brit autók anyaghiány miatt nagyon bádogból voltak akkor is...
De szerintem a legegyszerűbb ha olyanokat kértek fel tanácsra mint pl Gál Baba...épített egypár autót,szerintem futóműnél alap az ilyen szaki!Van fogalma róla
Hexer 2012.01.05. 00:22:44
Kozel 2 honap ment ra mire kitaltuk mi marad, mi atalakithato, es mit kell kukazni, folyamatos kompromiszumokkal, hogy a mar elvegzett es kifizetett munkabol minnel tobb maradjon, na ez eleg maceras.
Amit a kepekn lattok nem azt all ugy mert a levegoben lesz osszehegesztve szemre valami kiflexelt vasdarabokkal amit a muhelyben talatunk...
A foto kedveert lett osszedobalva, hogy lassatok es mi is lassuk nagysagrendileg mi hogy adja ki. Ami a futomuvet fogja tartani az lezerrel lesz kivagva CAD model alapjan es 1mm pontosan (gyarak 3-5mm-t adnak meg) sablonba a helyere hegesztve hogy hegesztes kozben-utan se deformalodjon.
Majd 2-3 het mulva mar erdekesebb kepek lesznek, amin mar epul is valami.
Schütii 2012.01.05. 11:47:20
Multipla 2012.01.05. 20:33:54
Hexer 2012.01.05. 22:59:36
- Szerzet - 2012.01.06. 00:47:59
:DDDDDDDDDDD
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.06. 19:57:30
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.06. 19:59:44
Akartam kérdezni: egy műsor elkészítésénél, mint amilyen pl. az NSX-es bemutató mennyi a szkript és mennyi a rögtönzés? Úgy értem mennyire tervezed meg előre hogy miről fogsz is beszélni majd?
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.09. 10:15:48
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.09. 10:16:18
Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2012.01.09. 10:18:03
GregDzsi 2012.01.09. 17:01:29
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.09. 20:53:41
OFF megint: fel nagy örömre, átmentem a Honda alkalmássági tesztjén, szombaton interjú. Elképzelhető, hogy hamarosan az új Civiceket rakom össze.
Gondoltam csak megosztom.