Bukócső papírszalagból, meghalás ellen - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Bukócső papírszalagból, meghalás ellen

2011. január 31. 23:59 Nínó Karotta

Az úgy kezdődött, hogy kimentem a Driftgarage-ba, közösen feltalálni a bukócsövet. Mindjárt kész a gyerek, nem ölhetem meg magam, mielőtt meg tudná nézni apa vén verseny-Datsunját rendesen. Íme a mozgókép:

És egy halk szusszanással kiengedtük a súlyos nördség szellemét a palackból:

On Jan 30, 2011, at 21:25 , leslie wrote:

Beszéltem Simonékkal (bukócső) ők is megerősítettek a doblemezes hátsó
letámasztásban, nem a toronyra kötnék a csöveket.
engem is megnyugtatott :)

leslie

———————————————————————————————————————————————————————

2011/1/30 Gabor Bazso

A doblemezes, toronyhoz közeli letámasztás tényleg nem vész, én is utánaolvastam ennek. Sőt, találtam is pár nagyon hasznos dolgot. Az első egy link a kiváló MotoIQ-ról, aminek a végigolvasását okvetlen ajánlom.

Benne van, amit én is érzek az ajtó mögötti oldalsó X-szel kapcsolatban, csak én nem tudtam értelmesen megfogalmazni, pedig a maga egyszerűségében gyönyörű magyarázat: azért nem érdemes kihajlítani az ajtóba az oldal-X-et, mert akkor az oldalütközési erőket a fém hajlítással szembeni ellenállása próbálja megfogni, míg sima X esetén, ami nem hasasodik bele az ajtóba, a nyúlása, azaz végül a szakítószilárdsága (hiszen nyúlnia kéne ahhoz, hogy benyomuljon az utastérbe), ami lényegesen nagyobb. És a tökéletes megoldás látható is a fenti linken (és képen): egy hagyományos X, ez adja a merevséget és a végső védelmi falat, és rátámasztva kívülről egy gyengébb csőből hajtott oldalütközés-védő híd, ami össze tud omlani, és ezzel elnyelni az energia nagyját. Okos, elegáns.

 

További klassz gondolatébresztő matériának feltöltöttem két adag képet az Indafotóra, amiket az elmúlt évben aktuális, világszínvonalú versenyautók belsejéről lőttem. Az egyik egy Porsche 911 RSR, a másik egy BMW M3 GT2. Mindkettőben érdekes a cső, a bimmert nem lehet rendesen átlátni, mert rengeteg dolog beletakar, de a Porsche nagyon tiszta és tanulságos. Ami itt feltűnő, hogy minden hajlítást, sarkot vagy háromszögelve, vagy hozzáhegesztett extra csőhéjjal erősítenek.

 

Gondolkodtam kicsit a Hangyászon is. Az elejével kapcsolatban az jutott eszembe, hogy:

- jó lenne a szélvédőkeret lábát és a hozzá csatlakozó ajtó-X-et összetámasztani a tornyot most támasztó derékszögű háromszöggel (hacsak ezt nem teszi feleslegessé az általad tervezett toronyra támasztó megoldás, amit részletesen nem beszéltünk még át)

 

- a mostani külső toronytámasz háromszög nagyon jól néz ki, de a képeket nézve az az aggodalmam támadt, hogy az átfogónak el kéne érnie egészen a toronyig, mert így az utolsó 30 centin a magányos cső tart, és az elég flexibilis

Hátul:
- A főkapuban most nem volt X jelölve, de gondolom lesz?
- A bölcső 2 hátsó bekötési pontját még jó volna egy kis X-szel hozzátámasztani alulról a tornyok és a főkapu közti nagy X-hez:

Ihletett alkotást kívánok,

BG
———————————————————————————————————————————————————————

On Jan 30, 2011, at 22:27 , leslie wrote:

te várjál már, a scion oldalsó X-e bizony belehasal az ajtóba :) pont
ahogy mondtam, a kiindulási pontoktól kb 5 centivel kijjebb van a
közepe. nézd meg a félig felülről fotózott képen. plusz az is "kamu"
X, a két cső össze van hajlítva, nem keresztezik egymást.
de ezt nem amiatt mondtam, h rábeszéljelek, maradunk a korhű csövezésnél.

elejét még a bukócső is fogja majd, de kívül nem lehet előrébb menni,
oda fordul a kerék.

fotózom ahogy haladok, tető plusz A oszlopok készen, váz áll.

leslie

———————————————————————————————————————————————————————

2011/1/30 Gabor Bazso

Hékás, az X nem hasasodik bele az ajtóba bele, hanem az X-re szerelt gyűrődőhíd. Az X szögegyenes. Ez benne a szép: a gyűrődőhíd felveszi az energia egy részét, ennek során összeomlik - hiszen hajlításban terhelt - és az X-en támaszkodik, amit meg nyújtani próbálna befelé, amit nem tud annyira, mert ugye pont abban az irányban marha erős.

Abban igazad van, hogy ez nem hagyományos X, hanem összetámasztott hajlítások, viszont hatalmas csokornyakkendő-lemezekkel van megerősítve. Ez ellen nincs kifogásom :)

Kurva jó érzés, hogy fejlődünk.

———————————————————————————————————————————————————————

On Jan 31, 2011, leslie wrote:


Dede, kihahasasodik az! :)

itt is látszik:


itt pláne:



mereszd a szemed :)
rákérdeztem anno amikor először láttam ilyet, azóta árgus módon figyelem.

leslie

———————————————————————————————————————————————————————

Na, és most megnéztem, és tényleg kihasasodik kicsit. És kikerestem a 911 RSR és az M3 GT2 fotóit, amiket életem kockáztatásával készítettem két idei sajtóeseményen, és ott is úgy tűnik, hogy néhány fokot kifelé tartanak a csövek, azaz az X közepe pár centivel kijjebb van, mint a küszöb vonala.

Ezt részben értem: így oldalütközésnél módja van úgy deformálódni befelé, hogy azzal elnyel egy adag energiát, és de nem olyan hosszú, hogy átfordulva elérje vezetőt nyúlás nélkül. De azt még mindig nem értem, hogy miért nem bánjuk, hogy ezzel elég komoly merevséget vesztünk az autó hossztengelyével párhuzamosan ható erőkkel szemben, azaz például frontális karambol esetén így hajlamosabb összerogyni a struktúra. Az a tippem, hogy talán pont ezért: így ugyanis, hogy enyhén kifelé ívelt, garantálható, hogy megroppanás esetén kifelé nyomul, és nem befelé, ahol megölheti az embert.

Ezt szeretem a legjobban a világban, hogy mindenről kiderül, hogy marha érdekes, ha eleget kotlik a megértésén az ember.

90 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Flankerr 2011.02.01. 02:32:33

Súlyosan megszállott őrült vagy..
De gyorsan hozzá is teszem: hála a magasságosnak...:)

TóthZé 2011.02.01. 07:44:01

Hú, micsoda hullámokat vetett a DG-re szúrt kérdés, elnézést. Egyébként jó agyalás, tetszik. Írok még, hogy legyen min töprengeni.. :)

A tető X-et mindenképp nézd hozzá az üléssín és az ülés konkrét, hozzád belőtt helyzetéhez, nehogy úgy jár, mint én a Corollával, hogy pont a fejem felett fut a keresztcső és bukóban csak pár centi választ el minket egymástól.

A Porsche nagyon komoly bicikli, piszok kívánatos tárgy, sokkal iparibb, mint az M3. És azért hidd el, a futómű bekötések, le-, át-, össze-, és szétmerevítése sose lehet sok vagy ártalmas. Szerintem persze. Az első toronytetőt pl. átlapoljátok?

ommm 2011.02.01. 09:46:12

Leslie: Egy dolog érdekel most komolyan: mikor lesz kész? :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.02.01. 10:22:14

Haha, ez tényleg versenyautó lesz, nem díszcsöves veterán:)

TóthZé 2011.02.01. 10:54:06

@ommm: önző buzi. :) Felénk reggel szemerkélt a hav.

ommm 2011.02.01. 11:48:39

@TóthZé: Megyek is ki Kopaszhoz ma az ülésekért, megcsináljuk a fékeket és mehet(nénk), ha a gumicserét megoldanánk :)

biker_kolee 2011.02.01. 12:07:12

@ommm: Légy oly' szíves, készíts képeket/videót/mindkettőt. :))

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 12:08:06

@TóthZé: És ez még nem is az a vita, az még csak érik :) Lesz itt még cső is, lapolás is gazdagon.
@ommm: Nem sietteti az ügyet, hogy most még beesett Leslie-nek egy könnyű 1 hónapos versenyautó-építés a Gymkhana hazai szolgálati autójának céljára. Viszont nagy öröm a kis ürömben, hogy a Gymkhana-Sierra a Hangyász szervdonorjának volt motorját és elektronikáját kapja. Azaz 300 lovas Nissan Sierra lesz. Mennyi kaland!

ommm 2011.02.01. 12:08:37

Karotta: Kussoltam, kussoltam, csak nem érzem annyira biztonságosnak a patkány bódéját, amennyire használni szeretném. Vagy mi :)

bi2025 · http://civilkurazsi.blog.hu/ 2011.02.01. 12:25:05

Az egészre úgy kell gondolni, mikor "csövezni" kezd az ember, hogy szöcskét építesz, vagy NASCAR verdát.

A biztonság (húúúú, mit kapok ezért) csak másodlagos, nem azért lett kitalálva a központi fűtés az autókba.

Ügyesen sikerül csővezetéket építeni, ha neked megy egy padka, csak a futómű sérül, maga a kasztni meg se rezdül, bekötési pontok hibátlanok maradnak.

A futóműnek + ugye minél könnyebbnek kéne lenni, ellenben strapabírónak.

Lehetne ezt ragozni holnap után napnyugtáig.

Szvsz.

Radar53 2011.02.01. 12:31:05

Mint gépész, már az elején néztem, hogy én néhány fokkal kifelé hoznám azt az X-et, aztán rá jöttél arra, amit én gondoltam. Ezt a mechanikában irányított kihajlásra való méretezésnek nevezzük. Bár először nem gondoltam, hogy másnak is eszébe jut, hogy ne a pilóta felé hajoljon a bukókeret. Grat, szép munka, bárcsak egyszer én is ilyen szép varratokat tudnék csinálni. (bocsa a j és ly betűkért, ezekhez nagyon nem értek)

Grifter 2011.02.01. 12:38:42

A végkövetkeztetés (miért hajlik enyhén kifelé) lélegzetelállító... :P De még rémlik, hogy troll vagyok, úgyhogy kussoltam :D

bi2025 · http://civilkurazsi.blog.hu/ 2011.02.01. 12:43:21

Nah, közben megnéztem a videót, akkor én is had ajánljak egyet, mármint, videót.

www.youtube.com/watch?v=VKFcezsvPP4

Szóóóóóóval, tetőre ideiglenesen vágjatok nagyobb lyukat, jobb a békesség, + "nehogymá" árva legyen az a gyerek.

Grifter 2011.02.01. 12:44:45

Illetve mégis, még annyit, hogy: Logikus, hogy oldalt nem összehegesztik X-ben, hanem összehajlítják. A kocsi közepén/belsejében rendben van, ott nem érheti ütés, viszont ha oldalról beléd rongyolnak és sac/kb. ott találja el, ahol a hegesztés van, csak az egyik cső (ami folytonos) tartana, a másik (mint az köztudott) a hegesztés mellett eltörhetne és lazán belédállna, ill. belédhajolhatna. Az meg kellemetlen.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 13:01:43

@Grifter: Igen, ez így logikus, és valószínűleg ebben (ennek a kivédésében) is segít, hogy kétoldalról két lemezzel bedobozolják. Az olyankor is segít a törést megelőzni, ha hagyományos az X, nem hajlított.

TóthZé 2011.02.01. 13:02:27

@ommm: tőlem bármikor cserélhetünk, viszont a havazás errefelé nuku. Plusz ma este nem jó, ha ma elmegyek hókocsizni, az váló ok.

Grifter 2011.02.01. 13:09:05

@Nínó Karotta: A 'doboz' illetve annak a hegesztése (és még a hajlítás is hozzátesz) jobban tart, így az a rész kevésbé is deformálódik, a dobozon túli két szélső rész hajlik meg előbb - szvsz.
(Mondjuk ami ezen a képen van photos.motoiq.com/photos/631106319_kdKFE-M.jpg , az kb. sehogy se deformálódna. Ha meg mégis érné akkor ütés, én nem akarnék benne lenni.)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 13:12:11

@bi2025: Lesz a tetőn nagyobb luk, mert sikerült találni egy restaurálás előtti másik 240Z-t itthon, amiről le tudom húzni a sablont, és akkor megcsináljuk azt is műanyagból. (Egyébként az lesz a Szabó-Jilek Ádám új autója, aki a ezt is készítette: karotta.blog.hu/2010/07/22/egy_datsun_240z_csodasra_restauralva_magyarorszagon )

Polly-pudli-pötty 2011.02.01. 13:42:18

Ha én építtetnék egy pályaautót azon izgulnék leginkább,hogy ha kész lesz,vajon olyan lesz-e a viselkedése,amilyet szerettem volna.
Mert mi van ha úgy jár az ember,hogy "mindent úgy csináltunk,hogy olyan legyen,aztán mégsem olyan lett".
Remélem olyan lesz,amilyet elképzeltél!

LAPoska 2011.02.01. 13:52:03

pajtimnak van s2000-be titan elso toronymerevito, majd el fojtam, mikor a kezembe fogtam... :-D

TóthZé 2011.02.01. 13:56:40

@Nínó Karotta: ok, megnyugodtam, hogy nem veszitek szexuális inzultusnak, ha szólok, kérdezek. Lapolni meg kell és pont.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 14:01:57

@Polly-pudli-pötty: Azért az nagy könnyebbség, hogy a versenyautó - pláne az ilyen hobbiszintű - sosincs a szó hagyományos értelmében kész. Azaz ha elvileg kész vagyunk, de nem jó, akkor elkezdjük tekergetni az állítható dolgokat - hiszen minden állítható. Ha akkor se jó, akkor levágunk és áthegesztünk dolgokat. És így tovább, amíg egyszer össze nem áll. És nem stresszelünk közben, mert nem arra van, hogy holnap megnyerje a vb-t, hanem arra van, hogy a problémák leküzdése közben tanuljunk, hogy a használata során vihogjunk és fejlődjünk.

Szóval én is remélem, hogy olyan lesz, amilyennek elképzeltem, de nem esem kétségbe, ha ez nem az első próbálkozás eredménye lesz, hanem egy hosszabb érési folyamaté. Sokkal okosabban fogok úgy kurjongatni benne.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 14:05:15

@TóthZé: Épp ellenkezőleg, ez az egész arra van, hogy csapra verjük a közösségi agyat. Másra se vágyom, mint hogy tényleg értelmes, a majomkodáson túl valami máshoz is értő emberek segítsenek a tudományukkal. Cserébe én megosztom azt a keveset, amit én kapirgálok össze jártamban-keltemben.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.02.01. 14:29:56

@Nínó Karotta: >Másra se vágyom, mint hogy tényleg értelmes, a majomkodáson túl valami máshoz is értő emberek segítsenek a tudományukkal.

Mindegy, én úgyse akartam soha tanácsot adni:)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 14:33:21

@scheerti: Hát látod, én se, aztán látod mi lett, mégis mi szemeteljük tele a világot.

Wizardus86 2011.02.01. 14:35:20

laikusként, de versenyautó-csapat közeli hozzátartozójaként mondom: a tetejébe nem tennék annyi vasat, amennyit elképzeltetek. elég egy, átlóban.
Könnyebb szerkezet és ellátja a feladatot is. Persze mondom, én nem tudok csövezést építeni, csak abból indulok ki hogy a tetejébe sok súlyt rakni..... szóval érted

varanero 2011.02.01. 14:45:47

Minden nagyon szép, minden nagyon jó és én sem kötözködni akarok, DE ! A kormányzott kerekek közti szögeltérés nem CSAK az irányitókaron lévő lyukaktól függ szerintem. A belső kerék mindig kisebb sugarú körön fordul, mint a külső, ezért az jobban "alászedődik" mint a másik. Hajrá!!

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.02.01. 14:57:02

Karotta!
A kormányösszekötő gömbfej kúpjának a befogadó furata szintén kúpos? Ha igen, hogy lett az? Ha nem, nem verődik ki?

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.02.01. 15:03:06

Itt érződik már, hogy vérkomolyan megy a dolog. Örvendetes, hogy csökkentetted autóid számát, így a kevesebbre jobban tudsz figyelni.

Remélem sikerül összehozni a dolgot végül, de bűn lenne, ha driftautó készülne belőle (mint ahogy írtad is korábban, pályaautó a terv).

Nekem is terv, hogy összejöjjön egy verda. Na már most úgy néz ki, Angliában folytatódik a karrier, ahova Escortostul megyek, az pedig az Escort hazája. Ha annyira jól élünk majd, hogy tudjunk venni másik autót, tuti átépítem az Escortot valami lájtosabb vasárnapi versenygéppé.

Mindenesetre sok sikert a projekthez, csak bele ne rokkanj anyagilag idő előtt!

butcher__ 2011.02.01. 15:16:13

@varanero: Szerintem ez világos mindenkinek, csak azért így lett mutatva hogy kb ekkor a különbség, az ív sugár eltérést fejbe kivonta mindenki szerintem :)

Szkotti 2011.02.01. 15:36:49

Kérdés: az autósport mely szakágára épül a verda? Csak mert szerintem kicsit túlspilázzátok az ajtóXet.
Ha jó anyagokból épül, megfelelő hegesztésekkel, akkor irgalmatlan nagyot kell ütközni frontálisan, hogy meghajoljon a sima X is, a képen látható hasas cső nélkül is. Ha ez megtörténik, akkor a bukóketrec hiába van, a tüdő és a szív nem bírja a lassulást, hiába marad meg a bódé.
Versenyautóval inkább a tetőn átfordulás szokott előfordulni, mint a frontális karambol...
Ha pályára készül (gondolom igen) ott amúgy is a könnyebb, egyszerűbb cső dívik.
Az A oszlopnál én belül vittem volna, a tűzfalon keresztül a toronyig,nem kívül a sárvédő alatt, bár ugye az már készen van, és nem tudhatom, hogy belül minek lett volna útjában a cső...

lanciabacci 2011.02.01. 16:47:03

Üdv, klassz lesz ez és jó, hogy értelmes emberek érvelve építik, nem pedig zsigerből. Nem is akarnék beleugatni, csak az jutott eszembe, hogy ha én szeretnék ilyet, akkor csinálnék egy egyszerű, sematikus 3D modellt a teljes ketrecről, mert azon könnyebb agyalni, optimalizálni (ívek, keresztek, stb) és méretezni is, illetve szvsz jobban látszanának a kritikus pontjai is. Ha pedig megvan az optimális verzió, elkészíttetni is egyszerűbb.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2011.02.01. 17:14:40

Unaloműzőnek be lehetne tenni a csőhálózatot valami végeselemes izébe, és nézegetni, hol sok, hol kevés.
Nem látszik olyan nagyon bonyolult izének.
Ha meg már számolgattok, érdemes direkt rugalmas részt hagyni a dologban, nehogy a cső kőmerev legyen, a bekötéseknél meg szép körkörösen kivágódjon a lemez pár száz km után.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 17:26:50

@Wizardus86: A teljes X valóban nehezít a tetőn - mondjuk úgy egy kilót - a sima átlóhoz képest. Ráadásul jó magasan, azaz felhúzza egy kicsit az autó tömegközéppontját, ami nem cél. Van a kettő közt átmenet is, amikor nem X keletkezik, hanem egy V. Így halad a sor lefele tömegben és merevségben egyaránt: X, V, / . Mindegyik háromszögekre osztja a négyzetes tetőt, csak az egyik négyre, a másik háromra, a negyedik kettőre. Minél kevesebb darab a háromszög, annál nagyobb az oldalhosszuk, így egyre flexibilisebbek. Leslie állítólag már kész a tetővel, majd meglátjuk, melyiket választotta.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 17:54:58

@varanero: Igen, amit leírtál, az az Ackermann-geometria, de itt most nem arról volt szó. A segédirányítókar megrövidítése (azzal, hogy beljebb is kerül rá egy furat, effektíve megrövidül) megnöveli a fogasléc egységnyi kitérésére jutó kerékelfordulást mindkét oldalon. Az Ackermann egy huncutabb dolog, az a kormánytrapéz geometriájából adódik, nagyjából fél éve érik róla egy poszt, de olyan marha nehézkes illusztrálni, hogy sose kerül rá sor.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 17:56:08

@Asszeretnémondani: Nagyon szeretném azt hinni, hogy igen. Ez Leslie vasdarabja, majd megmondja. Ha nem, át kell alakítani kúposra.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 17:59:05

@Gee Halen: Ne cikizzük a szegény driftautókat, kérem. A jó driftautó és a jó pályaautó nagyjából ugyanaz. A Hangyász igazi jack of all trades, master of none lesz, de csodaszép.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 18:02:22

@bervas: @lanciabacci: 3D modellezésre, végeselem-számításra nincs mód, se nem értünk hozzá, se eszközünk hozzá. Majd egy másik életben.

donphobos 2011.02.01. 18:12:43

Jó látni ahogy fejlődik a gép. A futómű szélessége mindig megdöbbent. Fel is megyek a 911-es konfigurátorra és konfigolok magamnak egy 911 GT3-at csak úgy "per tangentem" :-)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.02.01. 18:47:54

@Nínó Karotta: Nem cikizem a driftautókat, de teljesen más miliőt jelent egy korabeli Z meg mondjuk egy SX.

Magyarán, ennek az autónak furán állna, ha driftgép lenne, hiszen a kollektív emlékezet nem így raktározta el.

SolymosD 2011.02.01. 19:18:08

Hát ez egyre jobban néz ki:) Ezek a csövek a futómű körül eszembe juttatják a DTM autókat, és hogy azoknak a futóműve is mennyire más mint ahogy a gyárban kinézett, egyszer ha kivénhed a paripám, lehet abból is valami ilyen járgányt kéne csinálni:)

3d modellezés ügyben szerintem meg komplett le kéne el kéne készíteni az autót és mire a valóságban elkészülne már lehetne edzeni vele valamelyik szimulátorban. Na az cool lenne:D

PfauPeter 2011.02.01. 19:56:03

Anno volt nekem egyszer egy nagyon normális tanárom, aki értett nagyon sok dologhoz, többek közt hidak tervezéséhez is. Hogy jönnek össze a hidak és a bukócsövek ? Jogos a kérdés, a válasz pedig az, hogy mindenhol háromszögeket alkalmaznak, mint ahogyan azt említetted is.
Ajánlom szíves figyelmedbe a Pontifex II nevű egyszerű, de annál tanulságosabb játékot, ahol hidakat kell tervezni adott terhelésre. Nagyon elgondolkodtató kis játék, a maga nemében viszont szerintem fergeteges és itt jön a képbe az, hogyha van hozzá kedved, akkor megnézheted, hogy melyik háromszög, mire is jó (gondolok itt a derékszögűre, egyenlő oldalú avagy egyenlő szárú alakzatokra).

XJS · http://www.ae86.hu 2011.02.01. 19:56:58

Hat en Simonekon kivul megkerdenek a doblemezre tamasztasrol olyat is, akinek van fia engedelyes cso dizajnja. De tenyleg egyre jobban nez ki a vas. :)

(hero) 2011.02.01. 20:03:56

@Nínó Karotta: Gratula és kitartás. Korunk autógyártásának egy fő problémája, hogy a gépek súlyosodnak. Ezt még teljesítménnyel sem lehet kompenzálni. Ha valakinek, neked nem kell bemutatni. Nem lőtök túl a célon? Nem a DTM hőskorában fogsz menni vele, csak örömautózás lesz. Meg amúgy is keressetek referenciát borult, törött ralli autók képei közt. Pedig azok nagyobb átlagsebességet mennek... A Hangyászt mi érheti? Egy padka, sóderágy? De élményben a könnyű autó a verhetetlen!
Maradok Tisztelettel, építő kritikával, hogy mindenki tegye hozzá a tapasztalatát, tudását, véleményét...
Jobb Versenykocsi születhessen

SolymosD 2011.02.01. 20:21:31

@(hero): Ezen az alapon a mai autókat meg koccanásra terveznék rugós lökhárítóval mint a régi amcsi taxit, mert a balesetek nagy része csak ilyen városban. És mégis ha repülés van de jól jön az a pár kiló vas:)

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.02.01. 22:04:01

"Fogpiszkáló, ha el nem baszom!"

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2011.02.01. 22:12:57

akkor sorjában :)
Ommm, a Z tavasszal dübörögni fog, ha az elektronika is úgy akarja. nyárra pedig szép is lesz.
Karotta, V a tetőben, kúp az irányítókarban, alap.
Szkotti, a külső egy segédcső, a bukóketrec támaszkodni fog a toronyra belül.

GlaP 2011.02.01. 22:14:28

"Benne van, amit én is érzek az ajtó mögötti oldalsó X-szel kapcsolatban, csak én nem tudtam értelmesen megfogalmazni, pedig a maga egyszerűségében gyönyörű magyarázat: azért nem érdemes kihajlítani az ajtóba az oldal-X-et, mert akkor az oldalütközési erőket a fém hajlítással szembeni ellenállása próbálja megfogni, míg sima X esetén, ami nem hasasodik bele az ajtóba, a nyúlása, azaz végül a szakítószilárdsága (hiszen nyúlnia kéne ahhoz, hogy benyomuljon az utastérbe), ami lényegesen nagyobb."

Elnézést kívánok, hogy jövök ide belepofázni, de ennek így se füle se farka.

Először is, mivel ez egy zárt keret (ld. még.: statikailag határozatlan szerkezetek) ezért mindkét esetben ugyanúgy hajlítva és normálirányban is terhelve (húzva, nyomva) lesz, legfeljebb az arányok kicsit eltérnek.

A másik, hogy alapesetben kb. értelmetlen az, hogy "hajlítással szembeni ellenállás" (kivéve, ha esetleg inhomogén és/vagy anizotrop anyagról van szó, de azt most hagyjuk), alapvetően a különböző feszültségekkel szemben van ellenállása az anyagnak, mindegy, hogy azok milyen igénybevételből keletkeznek. Ezek közül praktikusan a redukált feszültséget szokás figyelembe venni, több okból is.

Ezután a feszültségek és az anyag ismeretében beszélhetünk 3 (fajlagos) nyúlásról irányonként: nyúlás=feszülség/E, ahol E az anyag rugalmassági modulusa (ld. Hooke-törvény).

Tehát, ezek miatt értelmetlen csak az egyik esetben nyúlásról, hajlításról, stb. beszélni, mert ezek a fogalmak általánosak, a létük független a szerkezettől, anyagtól, terheléstől, legfeljebb csak a nagyságuk nem.

ld. még: hu.wikipedia.org/wiki/Mechanikai_fesz%C3%BClts%C3%A9g

Amúgy nem értek a bukócsövekhez, de hogy valami pozitív észrevétel is legyen: az utolsó változatra a magyarázat (irányított deformáció) már nem tűnik ilyen kuruzslásnak.

Egyébként tetszik a gép, hajrá! :)

dr.oid 2011.02.01. 22:24:08

Hello Nínó jó a ótó:D

thee 2011.02.01. 22:54:53

@bervas:
az a baj a végeselmes izével, h simán kiköp neked egy értéket, csak azt nem mondja meg, h az az érték jó-e, arról nem is beszélve, h a hálót megfelelőképp építetted-e fel :/

de arra természetesen jó lenne amit említettél, h bizonyos terheléseknél melyik része dolgozik, melyik nem, meg esetleg egy jól bevált csövezéshez is lehetne viszonyítani

amúgy baromi érdekes látni a vas újjászületését és az aranykezű szakik munkáját :]

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.02.01. 23:09:53

@Leslie_: Oké, hogy a kúp alap, de hogy kerül bele? Mán csak műszaki érdeklődésből kérdem. E30-nál hogy csinálják?

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 23:26:24

@(hero): "keressetek referenciát borult, törött ralli autók képei közt. Pedig azok nagyobb átlagsebességet mennek"
Hát, azért ez nem lesz teljesen így. A WRC autó 300-340 ló és min. 1230 kiló. A Hangyász nagyjából hasonló teljesítmény mellett szerintem 1050 kiló körül fog kikötni. Nem lehetetlen a tonna alatti menetkész tömeg sem elvben. Ettől persze nem lesz gyorsabb egy WRC-nél (pláne nem murván, ahova be se dugja majd az orrát), de ahhoz minden esetre bőven elég gyors lesz, hogy nagyot lehessen vele esni.
Én úgy vagyok vele, hogy egy tét nélküli örömre épített autóban abból nem lehet baj, ha van benne 10 kiló felesleges hidegen húzott acélcső. A hiánya viszont jöhet rosszul.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.01. 23:41:23

@GlaP: Na, ez végre rendes hottentotta volt, még a gondolatmenetet se értem, nemhogy a kifejezéseket. Ez mutatja csapatunk helyét a tudomány létráján. Illetve talán mégis kapiskálom, és szerintem te is érted az én szakmaiatlan érvelésem a lelked mélyén. Lehet, hogy terminológiailag kikezdhető, de a lényeg stimmel: könnyebb elhajlítani egy két ponton megtámasztott szívószálat, mint eltépni. Egy hasas X minden nyúlás nélkül be tud türemkedni az utastérbe: egyszerűen átfordul, és máris pont annyit lóg be, amennyit korábban kifele hasasodott. Ugyanez egy has nélküli X-szel nem eshet meg: az akkor tud belógni ugyanoda, ha megnyúlik vagy elszakad. Ez hülyeség, vagy csak csúnyán van mondva?

Az irányított deformációt megvettem, ha kész a ketrec, és megvalósítjuk a pár fokban kifelé tartó közepű dizájnt, ezt okvetlen belegravíroztatom.

w a s d 2011.02.02. 00:01:08

@(hero): Azért ha a legrosszabb esetet veszi az ember figyelembe, pályán autózva más autók között, akkor más is lehet, nem csak padka vagy sóderágy (de ne történjen ilyen, sőt, ne legyen biztonsági szempontból egyáltalán szükség a csőre a gyakorlatban)...

=Daniken= 2011.02.02. 00:18:22

Egyszerűen Hangyász vágtázik az "odabasz" kategória győzelem felé:-D

Hexer 2011.02.02. 00:20:29

Az elso torony oldalso kitamasztasa csak az a oszlop gyirkolasara jo...semmi mas.
Inkabb vagjatok ki az egeszet es ugyanigy kossetek be de a bukocso resze legyen.

Hatul meg ne a domblemezre kossetek a csovet hanem a toronyra, ott a lenyeg es ott nem lesz utban rugo szerelesnel.

Az utolag berakott x is tok jo, de csak a futomu hatso bekoteset kosse ossze, amugy ertelmetlen.

A lenyeg hogy a futomu bekoteseket kosd ossze es nem a mellete levo 1mm lemezeket, korbe fogja repedni a bekotest mert kulon mozog a bukocso a futomutol.

Amugy meg nem erdemes tulpakolni csovel mert csak a kilokat pakolod az autoba, jol atgondolt letraszerkezet kello menyisegu haromszoggel sokkal erosebb mint telepakolni erzesre csovekkel, a vegen ott fog repedni ahol a pont nem kene.

Amugy ha ilyen csovet akarsz akkor mar awi-val hegeszetek es ha lehet valami papiros hegesto csokaval mert az eg es fold bukfencnel, mert minden csak anyira eros mint leggyengebb pontja, a hegesztes.

Hexer 2011.02.02. 00:31:56

@Nínó Karotta:

Ha kifele jon az X akkor ahoz hogy beforduljon 2 dolognak kell totenie, egyik feltetlen, masik felteteles.

1. az x bekoteseinek tavolodni kell egymastol, ami alul azt jelenti hogy a kuszobbol ki kell szakitsa az A es B oszlopot, felul meg hogy az elso es hatso tornyot arrebb kell tolnia. Szerintem nem fog nagyon arrebmaszni semmi, ha megis akkor ugyis akkora pofont kaptal maga az utkozestol hogy neked mar mindegy a kaszni meg hasznalhataltan.

2. zomulnie kell az anyagnak, ami annyira eselytelen mint ahogy itt ulok, 40x1.5-os csonek a kihajlasa ha jol remlik 60-70 tonna, zomulese meg par szaz.

Ami tortenhet ha oldalrol jon a tamadas, hogy maga a szerkezet megrogy mert nem a kozepen kapja az utest, de en ezt inkabb gyurodesi zonanak takintenem ami tobbet segit mint egy merev fal, mert a kocsi kozepeig nem jon be.

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2011.02.02. 00:39:16

@Asszeretnémondani: kúpfúró, reszelő, munka munka munka. e30-nál áthegesztik, ott nincs más mód.

@Hexer: alapvetően mindenhol 1mm lemezek vannak, ezért építünk bakokat, vagy lapolunk át vastag anyaggal... azok pedig a tornyoknál vannak hátul is, így lényegében a futómű és a bukócső nem mozog külön. nem okoskodni akarok, mert én is tanulok folyamatosan, de így tanultam, így jó lesz.
nem szokás awival hegeszteni bukócsövet, de terveztem kipróbálni én is. iskolám szerint papíros hegesztő vagyok, igaz külön minősített vizsgám nincs. de ha követnéd a blogomat, látnád hogy már karamboloztak is általam épített bukócsővel. 2009 év vége Kurucz Ádám Nissan S14, oldalról kapták el 100-as tempó felett, a cső mentette meg a kasznit is. igyekszem egyre jobban csinálni, évekig a közelébe sem mentem bukócsőnek, pedig hosszú évekig kipufogórendszereket építettem :)

acélváz 2011.02.02. 09:16:22

@Leslie_: Valóban nem szokás a "sima" szerkezeti anyagból készült csövezést AWI-val hegeszteni, de ha mondjuk CrMo ötvözött anyagból van akkor inkább csak AWI.Pl. ez tuti AWI:wot.motortrend.com/wp-content/gallery/wp-content/blogs.dir/8/files/volkswagen-prepares-race-touareg-2-for-dakar-rally/10956968.jpeg
AWI-nak kellenek a szépen összeillesztett csővégek, Co-val minden megoldható szinte!
Ajánlom próbáld ki, olyan varratokat lehet vele csinálni, mint lánggal de negyed annyi hőbevitellel.
Szép lesz! Hajrá!

lanciabacci 2011.02.02. 09:49:44

@SolymosD: A komplett modellezést épp azért nem ajánlottam eleve, mert féltem, hogy az lesz a válasz, ami végül lett is :) Pedig egy ilyen csövet azért fél óra alatt össze lehet dobni mondjuk maxban, de persze értem én, hogy ez túl bitbuzi megközelítés, meg hogy nincs senki, aki megtenné. A teljes modell meg többek közt arra is jó lenne, hogy a megálmodott gyönyörű formát a végén nehogy valamilyen pepita álcafestéssel öljék meg, szétszórt matricákkal. Nagyon bízom Karottában, jó izlésű ember, csak nehezen tudom feledni a szürke-narancs Toyotát.

@Nínó Karotta: Gyorsan szögezzük le, hogy én sem vagyok szakember, de szerintem a pár fokban kifelé álló közepű kereszt értelme nem az, hogy a cső töve viselje a terhelést és "átfordulhasson", hanem hogy éppen átadja az egész ketrecnek az oldalirányú terhelést, így megosztva/elvezetve azt (nem mellesleg az átforduláshoz a kereszt közepének is törnie kellene, dobozostul). Amit a nyúlásról írsz az szerintem nem állja meg a helyét, én pl. azt gondolom, hogy két merev bekötési pont között töretlenül futó cső éppen az oldalsó terhelésekre a legérzékenyebb (de szerencsére léteznek már pl. statikusok, így nem itt kell szerintemekkel eldönteni :). Ugyanakkor az is igaz lehet, hogy ha ez a szög túl nagy, akkor a szemből/hátulról érkező terhelést viselheti rosszabbul, hiszen predesztinált a megtörési pont. Valószínűleg éppen ez az egyensúly, no meg a legkisebb optimális tömeg megtalálása benne a művészet.

A többit Hexer már elmondta előttem a tágulásról, nem ismételném. Ha esetleg félreértettelek, akkor pedig bocsánat!

Jirzsij 2011.02.02. 10:07:07

Nyelvem konyha, agyam józan paraszti, így jó eséllyel badarságközeli az okfejtésem is:

A tökéletes gömb lenne a legbiztonságosabb, háromszögekkel behálózva. Egy minél inkább gömbre emlékeztető buborékot kell képezni a sofőr köré (nyilván az autó vonalait követve). A "hasasított" X épp ezért számomra jó ötletnek tűnik.

SolymosD 2011.02.02. 10:07:08

Szerintem azokon a képeken ahol az oldalsó bukócső kiáll az ajtó felé, azt a célt szolgálja, hogy az esetleges oldalirányú behatást, a rogyásával lassítsa. Látható hogy a gyári autókon is komoly fejlesztési törekvések láthatók az oldalirányú ütközés elnyelésére, érthető hiszen jó esetben 20-30 cm áll rendelkezésre ugyan arra amire mondjuk hossz irányban méterek.

A külső cső mondjuk az első védelmi vonal, a belső X-hez érve már egy lassabb és kisebb erő érkezik, és mind ezt csökkenti tovább mire a pilóta a székben, mozdul már lassabban halad a tehetelen tömeg.

De most már utána nézek van-e valami ilyen teszelő program ami megadott anyag esetén mondjuk megrángat egy vázszerkezetet, és kipirosítja a teher viselő pontokat mint a pontifex maximus:D

Vagy meg kéne építeni pontifex maximusban a hangyászt:D

acélváz 2011.02.02. 10:40:17

Lehet "végeselemezni" a csövezést, de szerintem fölösleges, főleg hogy már készül.
A tapasztalat szinte hasonló jó eredményt fog adni legfeljebb pár kiló plusz tömeggel.
Ha meg nagyon rá akar menni az ember a tömegre, akkor meg ötvözött anyagból kell csinálni az egészet, ami egyrészt drágább másrészt nehézkesebb(hegesztés utáni hőkezelés).

Jó lesz az úgy ahogy a "fejekben" megszületett, egy két plusz merevítés meg nem árt!

Jó program meg pl.: AnSYS (csak "kicsit" drága :) ).

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.02.02. 12:38:13

@Leslie_: Kivágok a segédkarból egy darabot és ismét összehegesztem az öntvényt? Ha igen, mennyit? Csak mert E30-am van és én is szeretné nagyobb szöget. Köszi

SolymosD 2011.02.02. 12:42:37

Hát szerintem is ha Gaudi ki tudta függeszteni, a Sagrada Família boltív szerkezetét, fejjel lefele, kötelekből meg súlyokból, mindenféle számítás nélkül, akkor egy ketrec sem okozhat gondot, egy tapasztaltabb mesternek.
Szerintem is túl van kicsit misztifikálva ez a számítsuk ki ügy. Számítani akkor kell amikor egy gyár azt tervezi meg hogy a garancia lejárta után 1 nappal menjen tönkre az autóban egy olyan segédberendezés amit jó drágán lehet cserélni, na ehhez kell számítás:D Meg akkor amikor azt kell kiszámolni mennyi betont lehet még kispórolni egy épületből.
Román kori templomok állnak, köszönik szépen. Jó driftelni nem lehet velük, de nem is volt számítógép ami kiszámítsa:D

A bukócső nem komolyabb mint egy tető ácsszerkezet, csak épp vasból. rugalmasság tekintetében szerintem pedig az autó legrugalmasabb pontja a gumiköpeny oldalfala legyen és akkor minden jó lesz:D

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2011.02.02. 12:51:50

@Asszeretnémondani: nemtom, ezt bmw-e30 fórumon kérdezd, én annyira kerülöm a bömösöket, amennyire csak tudom :)

Bunta Fujiwara · http://initialdrifters.hu/index.php 2011.02.02. 13:21:27

@Leslie_: Szerintem a Kurucz Ádi féle S14 csövezését inkább ne emlegesd a referenciáid között, mert az inkább a vicc kategóriába tartozik, de annak azért örülök, hogy Karotta hangyászát jobban átgondoljátok, remélem minden összeáll rajta...

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2011.02.02. 17:55:20

@Bunta Fujiwara: tanulok, fejlődöm, igyekszem.
az nem lett szép ez tény, de működött sajnos :S
azóta mindegyik egyre jobban sikerül.

TóthZé 2011.02.03. 07:35:31

@Asszeretnémondani: kérdezd az Adorjánt, (www.adorjan.hu/index2.php) neki biztos megvannak ezek a trükkök. Sőt, ha körülnézel az oldalán még az is lehet, hogy simán csak le tudod koppintani a megoldást.

Tschangow 2011.02.03. 20:53:02

Jó lesz ez Karotta, csak az első kör előtt ne felejtsd el ránk iratni a járgányt :)

@Leslie, az elejét csak félig hegeszd meg, hogy legyen minek gyűrődni :)

@thee: akinek a végeselem nem ad infot, az ne álljon neki :)
Egyébként szokás fapálcával merevítést modellezni versenyautós körökben a mai napig, nagyon jó kis szemléltető eszköz, olyan, mint a futóműves string-computer, Karottánajk erősen ajánlott, mondjuk jó az spaghetti tésztával is, amit Leslie-nél meg is ehetnénk utánna :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.04. 11:20:24

@Tschangow: Teneked is csak a szád nagy, fiam, aztán sose jössz szakérteni. Pedig van még több tucat méter maszkolószalag.

GlaP 2011.02.05. 21:27:06

@Nínó Karotta:

"Egy hasas X minden nyúlás nélkül be tud türemkedni az utastérbe: egyszerűen átfordul, és máris pont annyit lóg be, amennyit korábban kifele hasasodott."

Ez világos, de nem fűrészlapból lesz az a keret, hogy csak úgy "átforduljon" :) Ponosabban talán úgy mondhatnám, hogy (szerintem) nem ez lesz a domináns tökremeneteli eset. Ahhoz, hogy átforduljon igenis sokat kellene "nyúlnia" (összenyomódnia) az X-nek és a körülötte lévő keretrészeknek is. Talán még az is lehet, hogy a kifelé hasas X több energiát nyelne el, mire ugyanannyira benyomódna, mint a sima. Ráadásul itt az is bejátszik, hogy jelentős részben nem rugalmas, hanem képlékeny alakváltozás következne be, ami szintén az "átfordulás" ellen szól, de ez most ide nagyon hosszú történet lenne :)
Kicsit máshogy: az "átfordulás" egyfajta stabilitásvesztési jelenség, ami egy ilyen arányokkal rendelkező szerkezetre nem jellemző. Korábban megy tönkre más miatt.

Persze ezekben azért nem vagyok teljesen biztos, bukócsövet jóformán még csak képen láttam, meg ez csak ilyen szubjektív vélemény a képek alapján.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.05. 21:53:05

@GlaP: Lassan értegetem. Azt a hibát követtem el eddig a fejemben, hogy az X-et a sarkainál végtelenül stabilan megtámasztott szerkezetként képzeltem el, pedig ez nyilvánvalóan hülyeség. Ha megpróbálom vizualizálni, hogy az X-et érő erők hogyan hatnak tovább a ketrecen, teljesen mást sejtek, mint eddig. Mondjuk a fejem végeselemszámítási kapacitása kizárólag az abakuszéval konkurál reálisan, de akkor is.

kariking · http://ralialfa.blogspot.com 2011.02.06. 18:19:52

Ahogy a tévézést sem kell feltalálni (elég csak jól csinálni), úgy a bukókeret készítést is szabályok írják elő. Úgy tudom, szeretnél gépkönyvet is a kocsihoz majd, így szerintem a találgatások mellett érdemes lenne megnézni egy mnasz szabálykönyvet is.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.02.07. 00:56:16

@kariking: Csak nem arra célzol, hogy a méltóságos MNASZ-nek nem felel meg a papírszalag mint alapanyag?

kariking · http://ralialfa.blogspot.com 2011.02.07. 08:44:21

Az anyag, aki hegeszti, az ívek, a támasztási pontok az egész ketrec alak... Mindent szabály ír elő. Nem kell sokat törni a fejet, hogy milyen legyen. Mások már kitalálták csak az előírásokat kell követni. De te ezt pontosan tudod, nem is értem miről beszélünk.

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2011.02.07. 17:01:39

@kariking: a drift szabályai is követik az mnasz-t, mi is.

ám te is tudod, ez is csak olyan mint egy műszaki vizsga :S

ghostdog75 2011.02.09. 13:13:05

DE A LEGFONTOSABB HOGY JÓL VAN(NAK) E?
FIJJÚ AVAGY MÉGIS LÁN?
GRATULÁLOK!

Sopánka76 2011.02.10. 16:09:50

Gratulálok a kis Karottához!
E örö, e bódottá!

P4p3r Dr4g0n 2011.02.18. 13:26:51

Hogy nem tudtam arról, hogy már írtak könyvet is Winklerrel? Jézusom le vagyok maradva! Lehet, hogy nem volt elég felhajtás körülötte.
www. konyv-konyvek. hu/the_best_of_totalcar_masodik_utem_javitott_kiadas_winkler_robert_bazso_gabor

siegel 2011.02.21. 19:35:59

hol lehet ebben az országban csak úgy felújítás előtti 240Z-ket találni?
beruháznék egybe, de külföldröl behozni egy vagyon kb...

HammerHat 2011.02.21. 22:03:15

Never forget:

It's not HORSEPOWER.
It's HORSEPOWER TO WEIGHT.

www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NIJXEmWIsVk

piroe 2011.03.08. 10:02:05

Hogy alakul a csövezés? Egyáltalán alakul-e?

TóthZé 2011.03.10. 12:09:06

Elég fura csövezésű Dai Yoshihara Formula Drifter LSV8 powered S13-ában. Mindenkinek, akit érdekel és szereti..

www.motoiq.com/magazine_articles/articletype/articleview/articleid/1872/an-early-look-at-dai-yoshiharas-2011-formula-d-ride.aspx

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2011.03.14. 20:05:00

@TóthZé: "bomlik" a link... csak archívumból találom meg, mintha inaktív lenne? kisebb vita alakult ki ahogy olvasom :)

@piroe: is-is. számítógépes modellezés, gyermeknevelés, jobb alkatrészek találása és egyéb "hátráltató" tényezők vannak, de senki sem kesereg, mert minden a jobb végeredményért van úgy, ahogy.
reméljük összejön egy kis meglepetés :)

TóthZé 2011.03.16. 10:40:14

@Leslie_: úgy tűnik módosítgatják a linkeket a majmok :) Anyway, cím alapján meg lehet találni. Már fent van a Matt Powers S14-e is, az is egy érdekes építés. Kojima meg rendesen be van rágva a JDM és Hellaflush rajongókra :)