Egy üvöltő Hacsi és két csapzott csaj a Hungaroringen - Karotta Közlöny

KAROTTAKÖZLÖNY

Nínó Karotta élete és munkássága autóbuzériában és másutt

Egy üvöltő Hacsi és két csapzott csaj a Hungaroringen

2010. augusztus 22. 12:13 Nínó Karotta

Augusztus 9-én nyílt nap volt a 'Ringen. Ilyenkor hagyomány, hogy Tóth Zoli kolléga és én kivisszük a Corollákat, Telós Bandi pedig nem ér rá, mert állandóan valami halaszthatatlan rabszolgamunka alatt nyög az anyahajón.


A mostani alkalom azonban két okból is kivételesnek ígérkezett: egyrészt úgy volt, hogy kijön Winkli is a Cougarral, másrészt tényleg kijött Bea és Ildi, azaz az Ezeröcsi című rádióműsorunk majd' teljes stábja. Róbertet részben tán válása viselte meg, részben pedig az aggodalom, hogy a rendes veterán Cougart túlságosan meggyötri a 'Ring, főleg a fékeket. Igaza is van, eleve ki hallott már olyat, hogy egy muscle carnak kanyarodni kelljen?

Előző nap Kariék fékbetétet cseréltek a Corollán, de itt már minden hiába. A netes tudomány temérdek fékkomolyítást ismer az RX-7 fékektől a speciális versenyfék-készletekig, de szegény Hacsin nincs fejlesztés, csak karbantartás. A fejlesztési erőforrásokat ezer csecsen át a Hangyász szívja magába.

A korábbi tapasztalatok alapján a gyári fékek jó betéttel és tárcsával egész tűrhetőek, de a Hungaroringet nem bírják. Most lyuggatott/mart tárcsákkal, új Mintex versenybetétekkel és friss Motul versenyfolyadékkal vágtam a napnak, de úgy 6 kör után most is orosz rulett lett minden féktáv. A nap végére a jobb első betétről le is mállott a súrlódó felület, és hátul is megégett minden, ahogy szokott.

Kari persze megmondta előre "Fékbetét-minőségi kifogást nyújtok be. Az elálló kopófelület, a hanyag ragasztás a bajom." Azt udvariasan nem emlegette fel, hogy egy korábbi nyílt nap alkalmával - amikor szintén szétesett a betét, és ezért kénytelen voltam a hordvassal lassítani - összehegesztettem a vasat a dugattyúval, ezért komplett féknyerget kellett keríteni. Persze megállás híján meg a lakatolást vette volna rossz néven.

Remélem, sikerül valami légcsövezés-félét okosítanunk a fékhűtéshez, mert így a pályázást nem nagyon lehet komolyan venni. Hol beroskad a pedál, és alig lassulunk, hol megáll az autó a kanyar előtt 30 méterrel. Így aztán – mivel megígértem a lányoknak, hogy nem ölöm meg őket – maradtak a konzervatív féktávok, főleg a célegyenes végén.

És egyszer megpróbálunk kezdeni valamit a Skoda kuplung-munkahengeres hidraulikus kézifékkel, ami a drift kedvéért került az autóba, de sajnos az első naptól használhatatlan. Olyan rosszul jön ki az áttételi viszonya a hátsó fékdugattyúkkal, hogy lehetetlen akkorát húzni rajta, ami megfogná a hátulját. Szóval ide kell vadászni valami rendes Tilton vagy Girling megoldást, kisebb dugattyúval. Ez talán a pedálérzeten is javít valamicskét, mert van rá esély, hogy finoman összedolgozik a hátsó fékkör a hidrós kézivel, és akkor végül tán lesz más haszna is a kézifékkarnak, mint a fenyegető meredés. 

És most vissza a pályára. Az elején mentem egyedül egy menetet, ezt sajnos nem sikerült mérnem, mert nem volt áram a GPS-ben. A hátulja továbbra is veszettül pattog, hiába tekerték keményebbre a gátlót a srácok, ez olyan rossz, hogy a szép új gumikon látszott is a tankönyvekből ismerős kagylós kopás. Így aztán szereltem egy sort, gyorsan leengedtem a hátsó futóművet, közben kicsit leborítottam az autót az emelőkről (igen, az ember 33 évesen is lehet akkora idióta, hogy elfelejti kiékelni az első kereket, és nem fektet egy pótkereket a küszöb alá), de aztán visszaemeltük, hála a kiváló toyotás különítmény izomerejének.

Betekertem mindkét hátsó gátlót koppig legfeszesebbre, ez nem elegáns, és ritkán jó jel, de még mindig így a legjobb. Egyszerűen túl kemények ezek a hátsó rugók ide, se a gátló, se a csövezetlen, rohadt kasztni nem bírja. Még mindig veszettül ugrál a feneke terhelés alatt, majd nézd meg a videón a hosszabb kanyarokban, ráterhelés után, de bemelegedett gumival már viszonylag tart. Aztán néha mégse, és akkor elugrik 3 métert, ilyenkor kell gyorsan utánaszaladni az ellenkormányzással. Ezért nincs érdemben egy tiszta köröm se, mert folyton jön a bepattogás és elrepülés, de legalább éberen tartja a reflexeket.

Tudományosan nagyon izgat, hogy mi történne, ha becsövezném a karosszériát efelett a szilaj futómű felett, hogy vajon az alulcsillapítottság mennyiben jön onnan, hogy az egész tekeredő kasztni maga egy csillapítatlan, csavarodó rugó. Valószínűleg a bukócsőtől is javulna a helyzet, de ennél egyszerűbb lesz egyszer valami ismert és puhább rugószettet bepróbálni hátulra.

A másik, hogy vajon az az 1998-as évjáratú, felújítatlan, gyári, 1,6-os, 20 szelepes szívómotor, amit 4 éve kizárólag kínzásra használok, és az üzemidejének jó harmadát 5000-8000 között töltötte, vajon mennyit ad le ma a bő 4 éve mért 152 lóerőből? Érdekes lenne tudni, talán el is megyek vele a padra, ha lesz időm. A drága Hacsi egy hős, az egyszer biztos. 

Nos, elég a nördségből, lássuk, sikítottak-e a lányok. Beáról nem készült belső videó, mert akkor még nem volt meg az ihlet, hogy egy fél tekercs duct-tape és a kihajtogatott Xacti milyen szépen kiadja az utasoldali ülés fejtámlájának oldalán mint belső kamera. Cserébe Ildi szépen lefilmezte a ki-beszállást és a 2-es kanyart, amire rálátott.

Bea vidám volt és lelkes, de szerencséje is volt, egy kisebb baleset miatt két részre szedték a menetünket, így neki 3 gyors körnél többet nem kellett egyszerre kibírnia. Mindenesetre még a kiszállás után percekkel is nagy buborékokkal pezsgett, és szeretne jönni driftelni is. Nagyon rendes lány.

Ildi autós dinasztia leszármazottja, a családja a magyar off-road élet egyik ősi tartópillére. A sebes keringés nem jött be neki annyira, mint a kedélyes dagonyázás a póznák és sziklák közt, egyre baljósabb hallgatásba burkolózott, így a közepe táján vissza is vettem a tempóból (addigra fékileg is elég nagy bajok voltak), és tán úgy is maradunk, ha a nagy sétakocsikázás közben utol nem ér minket Miki1 és az ő Honda S2000-motoros verseny-Hacsija, meg az őt kergető BMW Z4. Szóltam is Ildinek, hogy megnézzük, meddig tudnánk velük menni, de nem nagyon lelkesedett. Így aztán kiderült, hogy egyenesben semennyire, féktávon semennyire, kanyarban meg tán igen, de mire ide eljutottunk, a szegény, pattogástól gyötört hátsó gumik már úgy eltaknyolódtak, hogy az utolsó pár kanyar béna driftnek is beillett volna, Ildi pedig annyira szenvedett, hogy feladtam.

Két videó készült: az egyik egy rövid hangulatjelentés aranyos csajokkal és a nap legjobb mért körével. A nyitó-és zárókocka ugyanott készült, pont akkor, amikor a célegyenes eleji startlámpakonzol még épp belóg a szélvédőkeret alatt. Nem valami tudományos, de két tizedre jön ki csak gyorsabbra, mint a mért idő, ez pár frame, és úgyis mindegy. A kör maga csupa szemét, itt-ott megcsúszó fenékkel és egy kevéssé elegáns visszaváltással az utolsó előtti kanyar bejárata után, amit diszkrét farkúszás követ, de valahogy nem esett jól ott a hármas, akkor. 

A másik, hosszabb videó Ildi teljes megpróbáltatásait mutatja, mind a 14 percet a pályán, mínusz bemelegítő- és hűtőkör, mert a YT nem enged fel 14 percnél hosszabb filmet, én pedig épp a nászúton tespedek Zamatos Sügér asszonnyal, ahonnan az Indavideó nem érhető el. Cudar világ. Itt úgy tűnik, hogy voltak sokkal tisztább körök, mint a leggyorsabb, de a tudomány azt mondja, hogy mégis ott haladtuk a legsebesebben átlagosan, és ahhoz nekem se türelmem, se eszem, hogy utólag megtaláljam a tizedeket. Az ilyesmit bízzuk Halaska doktorra, remélem, majd egyszer valaki elmagyarázza.

A pályán időméréshez a Harry's lap timer pro nevű csodálatos alkalmazást használtam, külső GPS-modullal a pontosság kedvéért. Utóbbi nélkül nincs is nagyon értelme, legalábbis 3G iPhone-nal semmiképp, a későbbiekkel nincs tapasztalatom. Jó GPS-szel viszont halálpontos, és nagyon jó használni.

Csodás móka volt, mindenkinek ajánlom. Érdekes, hogy a jellemfejlődés kacsakaringós útján mostanra mennyire megszerettem a pályaautózást. Régen csak a harmonikus sodródásban volt kurjongatós örömélményem, egy ideje meg már a szabályos körözés Zenje is bejön, nyilván érek. Vagy öregszem. Azért, ha minden jól megy, a járókeretet is elrúgom majd keresztbe néha, ha elég csúszós lesz a linóleum az aggok házában.

103 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.22. 15:21:06

@Nínó Karotta: Persze, Ildi bátor csaj. Szerintem egy off-road pályán nem lenne megilletődve:)

Egyébként hívhattál volna videó ügyben, feltettem volna neked indára:)

Stump András 2010.08.22. 15:32:08

A történelmi hűség kedvéért: Telós Bandi ezúttal kivételesen nem az anyahajón evezett, hanem szintén egy huszonéves Toyotát hajtott - szabadságon. De szívesen rontja majd a köridőket a jobbegyben, ha lesz még pályanap idén.

Attis10 · http://auto-matchbox.blog.hu/ 2010.08.22. 15:34:10

Ez jó.. már vártam a videót!! :D láttam mikor néztétek a neo-ba
és csak hallani lehetett :D

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.22. 15:41:46

Basszus, Karotta, megint te nyertél! Én évek óta őrizgetem azt a betétet, pontosabban annak vasát, amit a Mazda első tárcsájára égettem rá. Mutogattam a dugattyú nyomait, meg a fényes vas felületet. Erre te összehegeszted a nyereggel a betét-vasat. Élni tudni kell.

skovalsky 2010.08.22. 15:43:44

ÓÓÓ, egyébként Ildivel hol lehet megismerkedni? :)

Chocolate shitsandwich 2010.08.22. 15:46:05

Üdv!

Karotta

Milyen progid van iphone-on? :)

Chocolate shitsandwich 2010.08.22. 15:47:28

Ok, meg is olvastam a bötűket :D

Chocolate shitsandwich 2010.08.22. 15:48:46

Még 1 kérdés, H.ring nyíltnapokról hol lehet tájékozódni? Oldalukon mitha ez el lenne hanyagolva :@

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.22. 15:51:54

Picsába, kellett nekem megnézni a videót. Megpusztulok, hogy nem voltam idén egy pályanapon sem. Egy segg vagyok, nincs rá más mentség.

Almaspite 2010.08.22. 16:03:48

Megint utólag szólnak, hogy nyílt nap VOLT...

Miért nem lehet egy hónappal/héttel elötte, szép, nagy, piros betűkkel felhívni erre a köz figyelmét?!?!

Uram, uram, a kurva életbe már!

akiak 2010.08.22. 16:14:05

@Nínó Karotta: milyen gumikkal mész a pályán?
jövőre én is kipróbálom ezt, milyen is íven autózni, csak még a fémfékcső készlet+rendes betét hibádzik a készletből

Chocolate shitsandwich 2010.08.22. 16:17:37

@akiak: Nemrég volt egy nap amikor rá is értem volna, és nem volt fent, fórumokon derült ki nekem utólag...

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 16:18:52

@Almaspite: A Racing System szervezi a Hungaroringi nyílt napokat, csak nem könnyű megtalálni az erről szóló aloldalt.
Ezt, ni:
racingsystem.hu/hu/szolgaltatasok/autos_napok/

Szerencsére, ha az ember egyszer regisztrálódik, akkor kap meghívót emailben, meg körbe szoktunk érdeklődni a társaságban, ha közeleg az időpont, hogy senki el ne felejtse.

akiak 2010.08.22. 16:20:21

az lehet, én nem szoktam annyira nézni, mivel idén ez még kimarad, de ha jövőre is szar lesz a honlapjuk ebből a szempontból, akkor én is megfeszülök :)

ommm 2010.08.22. 16:23:19

@Stump András: Csak ideje lesz már kinézni oda, mit lép a gépezet :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2010.08.22. 16:23:45

Hú, a belsőkamerás felvételen nagyon látszik hogy nem passzol a gumi ehhez a futóműhöz (valami nyúlósabb gumival nem ugrálna?) Egyébként szépen húz a vas, sajnos egyre ritkábban látok Hacsiban készült belsőkamerás videót, a BestMotoring-es lökötteknek meg úgy látszik már túl öreg :( Pedig azok voltak a szép idők... 2ZZ-GE motoros MR-S vs AE86:
www.youtube.com/watch?v=II4U04Ual4M

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 16:25:45

@akiak: Most Toyo R888-cal, korábban kopott Proxes T1-R-rel, meg ami épp akad, nem nagyon veszem komolyan. Hangulatban szinte mindegy, de persze az R888 jobban fog, nyilván gyorsabb is, de nem tudom összevetni a korábbi időkkel, mert most ugye fék nem volt, akkor meg a gátlók voltak még rosszabbak.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 16:29:09

@ommm: Az ám, ki kell jönni a Pókkal meg a 02-essel. Illetve el kéne nézni most már valamikor egy Time Attack eseményre, ha leszoknak róla, hogy mindig olyankor legyenek, amikor rádiós vagy egyéb bohóckodási feladatom van.

timeattack.hu

Hilux94 2010.08.22. 16:34:17

Ildi terepjárója valahol a Land Rover mögött volt?

akiak 2010.08.22. 16:34:24

@Nínó Karotta: pedig a R888-ra jókat mondanak..
Nekem elöl Pzero C (www.frohnleiten.at/andreas-ludwig/images/7semi.jpg )van, bár a tököli edzések megviselték már a szélét, de nem fogok küzdeni a tizedekért szerintem :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.22. 16:39:44

@Hilux94: nem, AZ Ildi terepjárója. De eladó, ahogy az Ezeröcsiben elhangzott.

Sabc 2010.08.22. 16:40:36

Mintha azokat a gólyalábakat láttam már volna valahol.. :)

Sabc 2010.08.22. 16:44:04

@ommm: a rámpa alján lehúzod a négyet, végig parketta és slussz. Egyszerű.
:)

baseldon 2010.08.22. 17:10:27

huuu, ez nagyon pattoooooog!!!

Csikós Zsolt 2010.08.22. 17:21:30

@Nínó Karotta:

Asszem kijövök a Bianchival is. Csak hogy lássatok szépen menő autót...

Ciri 2010.08.22. 17:32:04

@Csikós Zsolt:

:))

@Nínó Karotta:

A videó már a koppra állított futóművel készült?

Hilux94 2010.08.22. 17:44:36

@scheerti: Land Rover az kizárt, hogy terepjáró legyen. Lehet, pont ezért eladó? :)))

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 17:45:04

@Csikós Zsolt: Jöhetnél hát, lassan a Hacsi is van olyan rozsdás és öreg, hogy megugorhatja az ingerküszöbödet. Te vezethetnéd is simán, tudsz szépen sebességet váltani.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 17:46:28

@Ciri: Igen, ennél jobb nem tud lenni ezekkel a rugókkal.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.22. 17:46:34

@Csikós Zsolt: Na, az megvolt Sukorón. Négyen ültünk a W123 240D-ben(automata!), te meg ott pöfögtél a Bianchival, és nem tudtunk a közeledbe se menni. Nem hittük el, hogy nem tudunk elkapni, de tényleg nem ment..

butcher__ 2010.08.22. 17:49:50

De hogyhogy együtt mentél a kisautókkal (150ló alatti kategória)?

"Oti" - Gábor · http://www.melygararazs-street.hu 2010.08.22. 17:59:56

Hú pedig már 10* terveztem hasonló megmozdulást egy nyílt nap alkalmával. sosem jutok fel :(
Egyébként jó kis verda, kár, hogy legutóbb nem tudtam megcsípni egy-egy kép el kattintásáig.
Am látom van rendszáma. utcán is közlekedsz vele? Vagy csak "rajta maradt" ? :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.22. 18:03:12

@Hilux94: Te, édesegykomám, te a Tie-ra vadászol, látom a szemedben. Gyere le Sukoróra, dilinyós őrülteknek jó helye van ott, beszélgethettek IRL. Mi meg majd jókat röhögünk rajtatok.:))

Rajninho 2010.08.22. 18:08:02

Azta de k.rva jó lehetett :) Engem el vihetnél egy körre :D Végig vigyorognám :D Meg sírnám ,hogy mekkora jó érzés :)
Ő azért az durva ,hogy Z4-et tudtad tartani :O Na meg az is durva ,hogy milyen hirtelen elfogytak a gumik egyik másodpercről a másikra :O Amúgy azt nézted a videóba ,hogy utsó körödben célegyenes végén kanyarban nem pattogott már el az autó vagyis alig pattogott csak :D

ChPh 2010.08.22. 18:12:21

áh, akkor ezért nem volt a héten ezeröcsi? :D

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.22. 18:14:52

@streetsta: Én is nevettem még Móron, mikor beültünk Tie kocsijába, aki megnyugtatott, hogy csak úgy fogjuk érezni, mintha felborulnánk, de nem fogunk. Kanyar, lendület, a kocsi dőlt, és tényleg nem borult fel. Pedig már kitámasztottam, erőből.

ChPh 2010.08.22. 18:23:57

@ommm: Jövőre kint lesz a lengyel is? :D

Robis 2010.08.22. 18:52:31

Apám, ekkora kormánnyal, anyahajókat irányanak. Ráadásul vékony mint egy zsigulikormány. Nagyon csúnyán pattok a segge a gépnek.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 18:56:17

@butcher__: Mindig a kiskategóriában megyek. 150 lóerő a határ, én ugye ez alatt is lehetek kevéssel, de a jó futómű és a példás szorgalom miatt viszonylag gyorsan megyek. Így elég szinte csak előre figyelnem, mert utolérni ritkán szoktak.

Az erős autók közt mindenfelé koncentrálni kéne, és időnként elugrálni az útból, és az felesleges stressz azért a vékonyka örömért, hogy eldicsekedhetek egy-két lenyomott Fezzával és GTR-rel (pláne, hogy ilyenkor mindig kiderül, hogy ott csak 3 hengeren volt gyújtás, másnapos volt a sofőr, nem töltött a turbó, és így tovább - ahogy ugye nálam is sarkig van tárva az Autóversenyzők Arany Kifogáskönyve, hogyaszondja pattog a háta, elégett a fék, stb).
timeattack.hu/hun/hungaroring/

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 18:59:39

@Rajninho: Ha Pest környéki vagy, érdemes kijönni, valakihez biztos be tudsz ülni. Én is szívesen viszek bárkit, ha van hely és nincs más szent misszió.

Rézmányi Balázs · http://totalcar.hu/ 2010.08.22. 19:00:21

@Csikós Zsolt: Hozom ellened Doxát - gigászok csatája :O)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 19:01:34

@Robis: Kisebb kormánnyal nem menne: nincs szervo, nagy az utánfutás, tapadósak a gumik, így is nagy harc. De ez benne a jó.

lr 2010.08.22. 19:04:01

Olvasás közben még nem sejtettem, h ez a pattogás ilyen egészen vicces mértékű. :)

A viszonylag alacsony frekvenciája, a gerjedése, meg az alapján, hogy leginkább kanyarban jelentkezik - viszont innen nézve egyáltalán nem tűnik valószínűtlennek, h az a csövezés nem keveset számítana - tekintve, hogy itt egy sorosan kapcsolt lengőrendszerről van szó, aminek csak az egyik tagját lehet a klasszikus értelemben csillapítani, míg a másikkal a legjobb, amit tehetsz, h jól felkrenkölöd a merevségét.

Pozitívum, hogy mikor egyenesben is pattog kicsit, ladás kuplungrugdosós jelleggel gyorsítja a motor felpörgését. :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.22. 19:07:05

@Nínó Karotta: Nem lehet bele buzerálni valami szervót? Szép történet volt a raliban, hogy a méregdrága versenyszervó beszart a gépátadás előtt, vettek egy bontott Audi szervót, és végignyomták vele a versenyt. Persze ez csak urban legend, nem tudni, hogy megtörtént-e:)

Rézmányi Balázs · http://totalcar.hu/ 2010.08.22. 19:09:59

Karotta! Köszönöm a videót! Asszem ideje leszoknom a guruló germán aszfalt-bunkerekről, és vennem valamit, amivel falhoz csaphatom magam a 'Ringen...ilyen nekem KELL!

FISTI 2010.08.22. 20:09:21

Javasolom en is szamotokra timeattack klubunkat, tarsasagunkat amennyiben a hringes nyilt napon kivul is erdekel benneteket a palyaautozas. Amator, de komoly palyaautos arcok, gepek, tapasztalatok, adatok, ertekek, tuningbeavatkozasok, mert koridok 3 kategoriaban. Ma is volt palyanapunk a pannonia ringen....csatlakozzatok, regisztraljatok es semmirol nem maradtok LE..

CSÖRR-CSI££ 2010.08.22. 20:23:12

Az utolsó mondat (a járókeretes) az nagyon nagy slusszpoén volt :D

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.22. 20:32:11

A kéziféknél nem lenne elég a húzó mechanizmus áttételét átteni? Vagy ezen már túl vagytok?

butcher__ 2010.08.22. 20:37:40

@Nínó Karotta: Hahaha ja nem töltött a turbó másnapos a sofőr jaja :DDD

CSÖRR-CSI££ 2010.08.22. 20:50:57

A videókat csak most néztem meg.
ÁÁÁÁÁÁLLLLat!!!
Most nyomnom kell egyet a Colin McRae 2-n, mert így fölpörgetve nem tudok elaludni :D

1ns0mn14 2010.08.22. 21:26:14

@Nínó Karotta: És a hangyásszal mivan? :D Éhezünk minden mozzanatra.

@Csikós Zsolt: A következő belsőség posztod lesz a 300. Valami EPIC szösszenetet várunk. Kisujjból menni fog!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 22:40:59

@lr: Ezt sajnos egy darabig semmiképp se tudjuk meg, a Hacsi rendszámos, utcai autó, és az is marad, amíg tud. Szóval marad a puhább rugók kitúrása.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 22:43:38

@scheerti: Nem akarok bele szervót, pont ez az ipari nyersesség adja a hangulatát. Főleg driften lenne isten áldása, de a Hacsi az marad Hacsi. Átépített sziluettnek itt lesz a Hangyász, ott lesz is szervo annak rendje és módja szerint.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 22:54:24

@Rézmányi Balázs: Nem először hallom ezt :) Lebeszélni semmiképp se foglak róla, bár a germán bunkerek hangulata is menő.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 22:55:42

@bervas: Szép gondolat, de úgy rémlik, hogy a konkrét szerkezeten nem kivitelezhető. Majd ránézünk, nem hülyeség.

a márk 2010.08.22. 23:17:51

A Hangyászról kéne már ilyen felvétel, nem a közértbejárós verdról!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.22. 23:25:10

@1ns0mn14: @1ns0mn14: A Hangyászt szegényt parkolópályára tette Leslie operált keze. Ha mégis tud haladni vele, azt én is a driftgarage.blog.hu -ról fogom megtudni, mert nászút alatt nem szakérthetek Datsun-ügyben. Illetve csak módjával, mert egy apró kis interurbán konspiráció a minap pont belefért. Szóval annyit tehetek, hogy jobbulást kívánok a mesternek, és rágom a zablát.

w a s d 2010.08.23. 00:09:48

Nincs olyan segítőkész, vállalkozó kedvű AE86- tulaj, akinek a nem szétrohadt/becsövezett kocsijával + ezzel a futóművel- kerékkel ki lehetne próbálni, mi történik úgy?

Persze, ez a máséval (sőt, másokéval) a csalánt kategória, de azért idekommentelem.:D

w a s d 2010.08.23. 00:28:07

Ja, és nem lehetne egy "nyíltnapozás kezdőknek", vagy hasonló című cikket, cikksorozatot a jelenlegi állapotokról összehozni a totalcaron? Pályák, árak, autó és részei...

zöldi 2010.08.23. 07:08:09

Riszpekt, nagyon szépen nyomod. Az a pattogás valami félelmetes!

miki3d · http://indafoto.hu/miki3d/ 2010.08.23. 08:12:01

@Nínó Karotta: Nincs mit, örülök, ha használod/használjátok a képeimet, megtiszteltetés! ;) :)
További jó teszteket, versenyeket a géppel!

Fömi 2010.08.23. 09:37:07

@Nínó Karotta: Megtisztelő az érdeklődésed.
Amennyiben ennyire ütik egymást a rendezvényeink és a rádiós műsoraitok időpontjai, esetleg csináljatok egy kitelepült adást a versenypályáról. Így tudnánk kedvezményt is biztosítani a nevezési díjból. XD
No, a lényeg, hogy szívesen látunk. Remélem Baksay doktor felgyógyuló autójával együtt egyszer Te is ki tudsz jönni.
Üdv,
Fömi

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.23. 10:13:05

@F/: Hát, annyi macerát hogy átépüljön minden egy másik autó alá, nem ér meg a dolog. A nyíltnapos cikk jó gondolat, tán meg is csinálom.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.23. 10:28:33

@Fömi: Ha egyszer lesztek valahol hétvégén vagy munkaszüneti napon, akkor okvetlen. Azt már remélni se merem, hogy a Baksay-féle MNR-rel egyszer még egy pályán mehetek, szoktunk beszélgetni az épülésről, és annyi a nyűg, hogy egy darabig úgy tünt, hogy még a Hangyász is előbb lesz kész. Ha valaki esetleg érdeklődne, erről van szó:
mnrvortxhungary.blogspot.com/

Merida001 2010.08.23. 10:46:34

Kanyarokban a kerék nem ért bele a sárvédőívbe?? Úgy tünt így a videot nézve...
Amúgy jó, de nem jön át az élmény...ugye ezt át kell élni élőben és személyesen!!:)))

Sopánka76 2010.08.23. 11:35:57

Köszönjük a videót!
2:25-ös időn annyira nem kell magyarázkodni szerintem... :)
Jó az nagyon! Ennél jobbhoz már tényleg mindennek tökéletesnek kell lennie!
Nem érezted nagyon szélesnek a pályát ehhez az autóhoz?
(Oké, mi utcai 90 pacis autóval mentünk, utcai gyári futóművel, olcsó gumival...)

sunblind 2010.08.23. 12:20:14

.. tefigyi, az asszonyság mit csinál, mert a sügér nem pezseg ennyire. :) ... nééézmárki, neme az erkélyjelenetet próbálja valami sarmelsejki főpincérrel. :P

ildikroo 2010.08.23. 12:49:51

Örök hálám ezért a 14 percért Karotta, hatalmas élmény volt! Igaz, ami igaz, még a videótól is rosszul lettem... És bevallom, rettenetesen féltem. A negyedik kanyarban akartam elkezdeni sivalkodni, hogy ki akarok szállni, de Bea kibírta, sőt élvezte, így én sem lehettem papírkutya. Ezen kívül tényleg nem volt pofám elrontani más játékát. Azt hittem keményebb leszek. Tulajdonképpen az voltam, hiszen nem hánytam tele a csudálatos kölcsön bukót, de nem sok hiányzott hozzá. Tanultam belőle, az aszfaltos, gyorsan menős versenypályákat messziről elkerülöm, maradok az erdőkben, mezőkön, dombokon, hegyeken. (5 napig volt kapaszkodóizomlázam, belilult a kezem, és egész életemben rémálmaim lesznek.)

Tényleg nem a Rover a rendes terepjáróm. Ez a család szégyene, ami fölöslegessé vált, így valóban eladó, mert csak egy angol beteg. A sajátom csendesen pihen a gazban egy telephely végében és várja a gazdi anyagi helyzetének fellendülését, amivel egy időben úgy szívet, emelést, gumikat, csörlőt és váltót kap.

Amint ez megtörténik, vendégem vagy egy körre a Ringen (az erdőben!), Karotta! Csak, hogy megfelelően megháláljam ezt a 2:25:88-at...

Fömi 2010.08.23. 14:41:23

@Nínó Karotta: Ennek az autóépítősdinek komoly hátránya ez, hogy sohasem, vagy kisebb-nagyobb hiányosságokkal készül el a szerkezet. Egy komolyabb motortuning is elindít általában egy sz@pás-láncreakciót.
Ettől függetlenül jól éreztél rá a receptre: kis önsúly.
A Nissan 3,5-es motorja is jól bírja a kiképzést, bár egy sima 350Z is nagyon jól teljesít pályán egy sportfutóművel és némi fék erősítéssel. Ez összességében egy problémamentesebb kombináció, mint a legtöbbek által kedvelt összkerekes, turbós megoldások.
Részemről továbbra is drukkolok a Hangyásznak, mert az tényleg unikum lenne. (és abszolút sportértékben is izgalmasan hangzik)
ps: Most vasárnap voltunk a Pannónia Ringen. :)

mtk001 2010.08.23. 15:43:57

Ügyes vagy, hogy a pályán maradtál ezzel a szerkentyűvel !
Beton kemény futómű, pattogós rugózással, elég komoly próbatétel lehet.
A motor mintha soha nem forogna le, hosszúak az áttételek ?

Sam8888 2010.08.23. 17:14:43

Basszus ez nagyon pattog. :( De a hangja az nagyon fasza és jól nyomod neki! ;)

Amúgy van telóra másmilyen köridőmérő progi is (Symbian, PDA, laptop, stb...)

www.racechrono.com/

Ráadásul ingyenes ;)

2102 2010.08.23. 18:50:24

Ó hogy az a búbánatos..... de nagyon irigy vagyok a csajokra!!!!
Karotta jól nyomtad, időt leginkább sztem a "driftelésekkel" veszítettél.
Bőven elég ez a lóerő ide :-)

donphobos 2010.08.23. 20:35:27

Karotta!

Ritkán kommentelek de mindig olvasom a bejegyzéseket és tetszenek is. Jó ez az oldal, a különféle furcsa mondásokat pedig hosszan ízlelgetem.

"Vagy öregszem. Azért, ha minden jól megy, a járókeretet is elrúgom majd keresztbe néha, ha elég csúszós lesz a linóleum az aggok házában."

Ez például priceless :-)

Lenne gyorsan két kérdésem. Melyik Xacti kamerát használod? És milyen nagylátószögű konverter van rajta?

További jó munkát kívánok!
Üdv!

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.23. 22:49:15

@ildikroo: Ó, jaj, az meg az én végzetem, a sziklákon billegés vartyogó, nyiszorgó dobozokban. Kemény lesz.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.23. 22:58:07

@Fömi: Igen, láttam, hogy egyesek kezében egy alig épített 350Z slickeken milyen súlyosan gyors tud lenni, sose hittem volna. A Hangyász miatt azóta aggódom egy kicsit, amióta kitúrtam, hogy nemhogy a Daewoo Matiz, de még a Tico tengelytávja is hosszabb bő 3 centivel. És azért 300 ló egy Ticónál rövidebb autó hátsó kerekein a kanyarban, az tartogat majd sportszakmai kihívásokat. Már alig várom.

A Pannónia Ring tervéről hallottam, de nászút alkalmából igazoltan hiányzom. Pedig ott még sose voltam, hiába mondja mindenki, hogy csodálatos pálya.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.23. 23:05:24

@mtk001: Nem tudom pontosan, hogy hogy érted, hogy nem forog le. A leszabályozásba nem forgatom bele, hanem pár tucat fordulattal előtte fölváltok, azért nem dadog, ha arra gondolsz. Az áttételei gyári hosszúságúak, azaz a pályahasználathoz valóban nem ideálisak. Az 5. fokozat teljesen felesleges a mai állapota szerint a Hringre, de azért nem bánom, mert így legalább a saját lábán tudok leutazni vele a helyszínekere.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.23. 23:07:23

@donphobos: Köszönöm. A kamera Sanyo Xacti HD2000. A konverter valami noname vacak az Ebay-ről, 7000 forint kb, és olyan is. Nem ajánlom, csak amikor én vettem, sokalltam a 35 rugót a gyárira. De utólag nem sajnálnám.

mtk001 2010.08.24. 08:41:56

@Nínó Karotta:
Nem a dadogásra gondoltam, de az mindent megmagyaráz, hogy a gyári áttételeid vannak. Valóban fülre sem ideálisak az áttételek a Hungaroringhez.
Szerintem lehetne állítani a motorelektronikán is egy picit, mert így videón keresztül érzésre még bőven forogna a motor.(Följebb szabályozzon le.)

w a s d 2010.08.24. 10:17:35

@Nínó Karotta:
Ha a Tico tengelytávjánál kb. 3 centivel rövidebb, akkor az 2,3 méter körül lehet, ahogy nézem, ha meg azt nézzük, a 964- es 911- esnek 2,27 méter, a mostaninak is csak 2,35-2,36 m között van, és annál csak több, mint 300 LE- s változatok vannak, a motor "rosszabb" helyen van, mégis a hozzáértők jónak mondják, szóval csak megoldható itt is.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.08.24. 11:07:07

@F/: Igen, a Porsche az egyetlen reménységem. Azt hiszem, ki is posztolom a kedvencem.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.24. 11:29:20

@Nínó Karotta: Az Audi Quattro eleve csak ennyi volt, és ebből még kivágtak az S1-nél 32 centit. Penge lesz az. Ha másnak nem, hát raliautónak:)

donphobos 2010.08.24. 18:33:19

@Nínó Karotta:

Köszönöm az infót! A konverterekből érdemes a jobbat venni, ez valóban nagy igazság.

Ez már zárójeles: a vaciláció számomra az hogy menjek-e el digitális videókamera irányba vagy valami modern point and shoot gépet válasszak ami tud eleve ekvivalens 24 mm-es nagylátót. Nekem főleg a nagylátó kell, mert RC modellezéshez használnám a dolgot főleg. Mindegy, még sokat olvasok és morfondírozok rajta.

Még egyszer köszönöm az infót!

Üdv!

TóthZé 2010.08.24. 18:51:59

@scheerti: Mondjuk az Audi Quattro sajátkormányzási tulajdonságainál én jobbat kívánnék a Karottának. Illetve mindenkinek, aki nem esküdt ellenségem ;)

TóthZé 2010.08.24. 18:53:31

Egyébként pedig kolléga ez továbbra is vezethetetlen pattogós fosnak tűnik, így a videó alapján, ha megbocsátasz. Részvétem és elismerésem, ha vigasztal, most épp az enyém se jobb, csak máshogy szar.

Fömi 2010.08.24. 19:34:13

@Nínó Karotta:
Ha jó a súlyelosztás akkor nem lesz gond a tengelytáv. Egy orrnehéz hátsókerekes rövid tengelytávval viszont nem lenne szerencsés.
A hivatkozott Nissannál is sok apróság dönt. Például 240 v a 280-as slickek közt is másodpercekben mérhető a különbség. Aztán ott van még a jól beállított -és a hangsúly itt a jól beállítotton van- sportfutómű. Ez is súlyos másodperceket jelent. Ebben az állapotában az a kocsi legalább 10 másodperccel gyorsabb, mint egy teljesen gyári, utcai gumival.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.24. 20:55:01

@TóthZé: Az S1, illetve az utcai SQ jól kanyarodott gáz nélkül is, aszondják. De persze soha nem tudott úgy kanyarodni, mint egy hátsókerekes. Hanem ha odaléptek neki, akkor négy kerékkel csúszott be minden kanyarba, ettől nagy kedvenc. Nem véletlenül mondta Röhrl, hogy meg kellett tanulnia vezetni, nem simán megszokni, mint a többi versenyautót..

TóthZé 2010.08.25. 08:21:07

@scheerti: Hát, én nem így tudom, nem ezt írta az öreg bajor mágus az emlékirataiban. Ott az állt, hogy az előre kilógó sor5-ös motor és csatolt alkatrészei miatt annyira szörnyű volt a súlyelosztás, hogy ha csak kicsit is gyorsan ment be az ember a kanyarba, akkor tolta az orrát. Durván, súlyosan, geometriával igazán nem helyrehozhatóan. Gázra meg hirtelen, váratlanul, alattomosan elment a feneke, erre volt az az örökbecsű Röhrl mondás, hogy a keresztbe farolás előtt el kellett kezdeni ellenkormányozni, különben nem volt esélye, hogy megfogja. A jelenség annyira súlyos volt, hogy Walter kezdetben aszfalton bőven meg tudta verni a Quattrókat (1982-ben Opel Asconával, Michèle Mouton ellen), csak murván hozott annyit az összkerékhajtás, hogy gyorsabbak legyenek.

Az utcai más tészta, de az angolok újságírók annál is inkább a traction-ről áradoznak, mint a semlegességről... Egyébként persze mindegy, ezen nem veszünk össze.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.25. 09:32:46

@TóthZé:Persze, hogy nem veszünk össze, én egy tévéinterjúban láttam ezt németül még pár éve. Lehet, hogy elfogultak voltak:)

Röhrl emlékiratokat nem olvastam, de mindenképp beszerzem, akár németül is:)

TóthZé 2010.08.25. 18:43:18

@scheerti: A németek (tv-sek, újságírók) nem elfogultak, hanem fogalmatlanok, már ilyen kérdésekben. :) Végszóra meg itt az oktatóvideó:

speedhunters.com/archive/2010/08/25/video-roll-gt-gt-audi-sport-quattro.aspx

Nézd meg, hogy ha nem kombinációban dobálja, akkor mekkorát csóvál a pilóta az erősebb kanyarok előtt.. Skandinavian flick rulz. :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.25. 19:22:11

@TóthZé: Nézd meg, hogy ha nem kombinációban dobálja, akkor mekkorát csóvál a pilóta az erősebb kanyarok előtt.. Skandinavian flick rulz. :)

Azaz, fasza videó, köszi! Tényleg durván belengetik, eddig fel se tűnt annyira. Lehet, hogy ezért szerették sokan:)

Balage85 2010.09.21. 14:53:54

Én is csaj ajánlani tudom nokiasoknak erre a racechrono nevű programot, ráadásul egy kiegészítővel a felvett videóra lehet dobni egy hud-ot is, azaz rárakhatod a videóra az akkor éppen aktuális sebességet, merre jársz a pályán, köridőt, stb stb.
Pl így: www.youtube.com/watch?v=GKsfmShv9Gk :)

ringesLacci 2010.10.14. 02:27:42

Gratulálok a 'total'(hitel)car-hoz!
Mi változott a '10.10.10-es nyílt napra? Ha jól rémlik meglett a 2:22... idő.
Biztos nincs meg, de futólag találkoztunk: mellém áltál be az új rekord után és éppen tépkedted a tape-et a kékfényes jeladóról, mikor megzavartam elmélyült tevékenységed egy 'mi az ott göpösö?' átszólással. (Wéberes bagázs ezüst paripa)

Nemigen szaglásztam még körbe itt a virtuális térben ezirányban, de van esetleg szájberprofilja a kocsinak?
Én is egy 150es ménest terelgetek a pályánapokon és annak ellenére, hogy távoli(nem keleti) rokonságban vannak, elmerülnék az adatokban.

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.10.15. 21:52:36

@ringesLacci:
Igen, 2:22:51 lett a vége, majd gyártok róla posztot, ha lesz időm végre. Négy dolog változott:
1: Részt vettem egy Wéber Gábor-féle kurzuson előző héten az Euroringen, ami rém hasznos volt, ott is sokat gyorsultam. Ők szervezték: tunexcom.org
2: Ránéztem a guminyomásokra, és összelőttem őket - szintén a wéberi iskola szerint
3: Ráfeszítettünk az első kanyarstabilizátorra, hogy az amúgy is iszonyú hátsó pattogás mellé ne legyen még olyan súlyosan túlkormányzott is
4: Utas nélkül mentem.
Szuper érzés.
A szájberprofil-dolgot nem nagyon értem, ha arra gondolsz, hogy le van-e írva valahol, hogy mi ez az autó, akkor a válasz az, hogy táblázatszerűen nincs, de itt a blog oldalhasábjában az AE86 címkén megtalálsz róla mindent. Avagy itt: karotta.blog.hu/tags/ae86

hbeela 2011.03.17. 16:35:15

Gábor, féktávokon adsz gázfröccsöt visszaváltásoknál? Vagy mitől nem mászik el a hátulja? :)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.03.17. 17:33:29

@hbeela: Persze-persze, a gázfröccs alap. Anélkül egyrészt szétesik a hajtáslánc, másrészt a kétutas sperr miatt vagy nem kanyarodna be egyáltalán, vagy még inkább szörnyű drift lenne minden kanyarból. Lényegében a shift lock nevű drifttechnika egyenlő egy elrontott, gázfröccs nélküli visszaváltással. Én nem is szeretem.

hbeela 2011.03.23. 09:42:43

@Nínó Karotta: @Nínó Karotta: OK, értem, csak a videón nem volt egyértelmű.
Más - a 200SX-et vitted már ki pályanapra (még mielőtt a nemesebb részeit beleborítottátok a Hangyászba)? S13--mal készülök az idei nyílt napokra, és én is a fék kérdésen rágódom - mi a tapasztalatod a 300ZX fékekkel? A Datsun-ra is az költözik át?

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2011.03.23. 14:09:01

Igen, a Hangyászra is átjön. Gondolkodtam rajta, hogy eladom, és veszek egy olyan szettet, ami aluagyas tárcsával jár, de aztán arra jutottam, hogy igazából sose adnám el, mert ezeket a dolgokat képtelen vagyok menedzselni, és ahhoz drága, hogy megrohadjon a polcon, mint a Profec E-01-em, ami a szűz dobozában ül 2 éve, és már nincs is turbós autóm, amibe betehetném.

hbeela 2011.03.23. 17:07:45

@Nínó Karotta: SX-en csak az első fékeket cserélted a 300ZX-ére? A főfékhenger a gyári maradt? Ahogy utánanéztem ez az egyetlen járható út a fék upgrade-re, épeszű költségkereten belül maradva - remélem elég lesz pályára is. Tudom, nem SX fórum több kérdésem nincs. :)
süti beállítások módosítása