Az egész autósdiban talán az a legjobb, hogy csodálatos dolgokat lehet megtudni rajta keresztül a világról. Tudta-e ön például, hogy amennyiben tényleg átáll az emberiség az elektromos autókra, akkor Bolívia lesz az új Irak? A belső égésű motorhoz ugyanis olaj kell, ami a Közel-Keletről jön, ahol aránytalanul sokat bombáznak. A ma életképesnek látszó akksikhoz viszont lítiumra van szükség, az pedig Bolíviában és Kínában van.
De nem is ez a mai menüről a séf ajánlata, hanem az alábbi súlyos videó:
A filmen egy elektro-reológiai folyadék látható, amint felmászik egy elektromágnesre. Az a vicces, hogy minden gyönyörűsége dacára mélyen nyugtalanító a látvány. Biztos azért, mert a debil science-fictionben minden titokzatos trutyiról kiderül, hogy előbb-utóbb erőszakkal lekúszik az ember torkán, és megöli.
Az az izé egyébként olaj, amiben mikrométeres (szörnyű kicsi) fémrészecskék lebegnek, amelyek elektromágneses térben sorokba rendeződnek a mágnes pólusainak megfelelően. Ebben az a szép, hogy ilyenkor a folyadék tulajdonságai megváltoznak, mégpedig az elektromágnesességgel arányosan. Azaz egyre sűrűbb vagy egyre folyékonyabb tud lenni, ráadásul a viszkozitás változása (ez a folyékonyság) villámgyors.
Ezen az elven működik a világ ma is mert legjobb autó-lengéscsillapító megoldása. A lengéscsillapító nagyjából úgy működik, hogy egy olajjal töltött hengerben tologat egy dugattyút a ki-be rugózó futómű, és az olaj áramlásának a nehézkessége lassítja a ki-be rugózást. Két módon tudunk egy lengéscsillapítót egyszerűen felkeményíteni: vagy kisebb lukakon át kell áramlania a folyadéknak, vagy sűrűbbre kell venni a folyadékot, azonos lyukátmérő mellett.
Az elektro-reológiai folyadék pont ezt tudja. A gátló dugattyújában van egy tekercs, amire villanyos feszültséget küldünk, ami szépen erővonalakba rendezi a folyadékban lebegő részecskéket, amitől az besűrűsödik, és a gátló felkeményedik.
Az autó komputere irányítja a lengéscsillapítóra küldött feszültséget. Amikor cirkálunk, szinte semennyit, ilyenkor a lengéscsillapító lágy, hogy kényelmesen utazzunk. Ha hirtelen elrántjuk a kormányt, ahogy elindul a mozdulatunk, máris rákeményít a lengéscsillapítókra, hogy ne billenjünk, hanem kanyarodjunk. Ha fékezünk, ráfeszít az elejére, hogy ne bukjon le az orra. Ha gázt adunk, nem engedi összeülni a fenekét, és nem engedi gyorsan kinyúlni az orrát, hogy ne ágaskodjon fel.
Az elvben az a legszebb, hogy csodálatosan egyszerű, és tökéletesen működik. Az első magneto-ride-os autó a Cadillac STS, amit vezettem is, és nem voltam elájulva tőle, de egyrészt a beállításaihoz nem lehetett hozzáférni az Univerzum Kurvára Legostobább, Legigénytelenebb (UKuLeLe) fedélzeti komputerében, másrészt az egy amerikai bálna. Azóta viszont ilyennel szerelik az Audi TT-t, amivel nem mentem, de állítólag szuper, az R8-at, amivel mentem, és úgy is zseniális volt, hogy abban pont nem volt, és a Ferrari 599 GTB-t, amivel nem mentem, de feküdtem alatta egy forgatáson. És egyre több dolgot.
Fotó: Fenyő Balázs
Mert az még csak hagyján, hogy egy autóban mennyire jól jön egy villannyal változtatható sűrűségű trutyi, de például épületekbe építve segít elkerülni, hogy lengésbe jöjjenek és összedőljenek, mondjuk földrengéskor. Aztán megy még majd művégtagokba, és természetesen háborúba, ahol egyelőre testpáncélzatnak akarják használni. Ó, és ilyen izével polírozták a Hubble űrteleszkóp lencséit.
Két kérdés furdal még autó és elektro-reológia témakörben:
- Mennyibe fog kerülni és hány kilométernél lesz esedékes az olaj cseréje, mert öregszik (és ugyanúgy csak a számlára írják-e majd rá)
- Mikor fogják kiváltani vele a ma még súrlódva kopó kuplungot, mert elvben arra is tökéletes
További tudományos olvasnivaló az intelligens anyagokról a KFKI-n.
scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.02.02. 09:33:30
lally 2009.02.02. 10:35:06
TóthZé 2009.02.02. 12:02:35
_laze_ 2009.02.02. 12:25:27
az anyagról egyébként még a Mindentudás Egyetemén is szó volt, Zrínyi Miklós (műegyetemi professzor) adott elő efféle témában. Ő még ilyen speckó zseléket meg műanyagokat is említett, amivel ők emberi izmot akarnak helyettesíteni szükség esetén.
scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.02.02. 13:13:45
Az Opel Astra az sportautó. Ezt mondta a srác a teszkó parkolóban. Aztán megtörölgette a 1.2 feliratot, beült, de közben hanyagul visszaszólt, ami 16 szelepes az mind sportautó. Azóta tudom én is:)
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.02.02. 13:19:28
most végre széria, és gondolom, szép lassan leszivárog az olcsóbb autókba is
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.02.02. 15:19:03
A Hubble-nek tükrei vannak. De mondjuk ezt pont nem tudtam, hogy ilyet használtak a polírozáshoz.
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.02.02. 18:39:37
lally 2009.02.02. 19:09:11
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.02.02. 19:59:47
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.02.02. 23:08:27
1. Jelen állapotában a pusztán elektromos autó semmilyen formában sem kifizetődő, már csak azért sem, mert a működéséhez szükséges áram nagy részét hőerőművek állítják elő, így ez ebben a formában ugrott (környezetvédelmi szempontból), bármennyi ódátis zengtek róla a "Ki öltemeg az elektromosautót?" c. filmben (meg bírom ezeket a megoldásokat: éjszaka rácsatlakozom ahálózatra, reggelre feltölt - ja, én meg lógassak le 50m kábelt a hatodikról és vezessem el a parkolóig?)
2. A Chevrolet Volt / Opel Ampera megoldása előremutató abból a szempontból, hogy az elektromos hajtást helyezi előtérbe. Minél hatékonyabban tudjuk átalakítani az enregiát, annál kevésbé lesz szükség a tüzelőanyagos motorra - ez lehet benzin, dízel, hidrogén, DE! Akkor is szükség lesz rá, szerintem fontos tényező, hogy az autó maga állítsa elő az energiát egy nyersanyagból (bár a benzinen is dolgoztak előtte eleget, ki kéne számolni mennyi káros anyag jut a környezetbe a kettő gyártásának folyamán nagy átlagban, és azt mennyire tudjuk hasznosítani).
3. Az elektromos hajtás szuper. Nagyon szuper. De jelenleg még kissé röhejes, hogy a hibridek azért annyira nem gazdaságosak, mint amennyire azt a gyártók hirdetni szeretik. Alternatív megoldásként javasolnék: biturbós (vagy kompresszoros-turbós) diesotto motort, mondjuk 600cm3 hengerűrtartalomban Suzuki méretű és tömegű autókba, mellettelendkerekes KERS-t, mondjuk úgy, hogy minden féltengelyhez tartozik egy. Fékezésnél először a lendkerék tehetetlensége lassítja az autót, majd amikor elérte a max. fordulatszámát leszabályozásig, akkor lép életbe a fék, majd következő gázadásként a négy lendkerék kezdi hajtani a járművet, és ezután lép életbe a motor (start-stop automatika, de ez kérdéses a turbó mellett) kompresszoros/turbós dízelként, aztán benzines turbós módban.
Emellett az energiatermelő lengéscsillapítók és a tetőre helyezett napelemek az akkumlátort töltik, de azért nem kell telesz*rni az autót elektronikai kütyükkel, pláne nem elektromos ablakkal, vagy elektromosan állítható üléspozícióval (pluszsúly, meg minek).
Egy ilyen megoldás megalázná a jelenlegi hibrid-koncepciót, úgy, hogy nincs is benne elelktromos motort (persze, a generátort leszámítva).
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.02.04. 12:06:09
RWD 2009.02.06. 12:54:12
Gergow · http://gergow.wordpress.com/ 2009.02.08. 18:03:11
LOL!
Stipistop Misi · http://www.stipistop.com 2009.02.11. 18:52:34
Úgy értem, nem MLM tréninget tartasz olcsózakós flótásoknak, hanem nekem, meg a többi benzingőzzel fertőzött jampecnek írsz. Te is, meg a totalcarosok is. Miért kell ez a béklyó?
Mondjad már meg Ön nekem. :)
Kössz,
Misi
Stipistop Misi · http://www.stipistop.com 2009.02.12. 07:28:32
Muddy 2009.02.12. 14:29:36
Az írás kissé pontatlan, ugyanis vannak elektro-reológiai folyadékok és magneto-reológiai folyadékok. Jelen trutymó mint említetted volt - és a videón is látszik - mágneses tér hatására lesz terminátor, vagyis ez magneto-reológiai folyamat.
Ezen felül nem a folyadék sűrűsége változik, hanem a viszkozitása.
Összefoglalva:
ha mágnesen tér + trutymó = terminátor, akkor
trutymó = magneto-reológiai folyadék
ha elektromos térerő + trutymó = terminátor, akkor
trutymó = elektro-reológiai folyadék
DBandesz 2009.02.18. 14:49:37
SX? Z? Gloria? Alakul az auditórium?
Infókat izibe!
Zsomatograf 2009.02.19. 08:19:50
ommm 2009.02.21. 19:06:13
Van benne fantázia...
kkn 2009.03.29. 01:18:20